Chtěl bych při této příležitosti
také říci několik lichotivých,
avšak zcela zasloužených slov o vojenské
medicíně. Naše vojenské lékařství
je nejen na dobré, nýbrž na velmi dobré
úrovni, a to jak v oblasti personální, tak
v oblasti věcné. Řada vojenských lékařů
pracuje i vědecky a několik z nich je členy
a dokonce vynikajícími členy učitelských
sborů našich lékařských fakult.
Není tedy ani po stránce odborné ani po stránce
poměru k nemocným rozdílu mezí medicínou
vojenskou a civilní, a dávno již nemá
oprávnění onen skeptický názor
na vojenskou medicínu, který byl běžný
v dobách bývalé rakousko-uherské monarchie.
Sociálně-politický a zdravotnický
výbor Národního shromáždění
projednal osnovu zákona o vojenské nemocenské
péči ve své schůzi dne 28. září
1948 a usnesl se doporučiti Národnímu shromáždění,
aby přijalo tento zákon ve znění usneseném
výborem branným a bezpečnostním. Doporučuje
také přijetí resoluce schválené
týmž výborem. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Zpravodajcom za výbor ústavno-právny
je pán posl. dr Kučera. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Kučera: Paní a pánové!
Abychom mohli uvážit důležitost a význam
zákonné osnovy o vojenské nemocenské
péčí, nutno si uvědomit, jakou cenu
má zdraví pro lidský život a co znamená
pro hospodářství a obranu každého
státu. Je tedy povinností státu, aby věnoval
co největší péči zdravotním
poměrům všech svých občanů,
zejména pak armády. Chceme-li mít zdatnou
a spolehlivou armádu, musíme věnovat největší
pozornost především jejímu zdravotnímu
stavu a poskytnout jí opravdu dokonalou nemocenskou peci,
která musí odpovídat současnému
stavu a úrovni lékařské vědy
a lékařských zařízení.
Léčebná péče o všechny
pracující vrstvy našeho státu je zajištěna
zákonem o národním pojištění
ze dne 15. dubna 1948, čís. 99 Sb., kterýžto
zákon je jedním z pilířů nového
lidově demokratického řádu. Podle
tohoto zákona však jsou vojenští gážisté
v činné službě a poživatelé
vojenských odpočivných zaopatřovacích
platů z národního pojištění
vyňati. Stalo se tak proto, že vojenská služba
je rozdílná od povolání občanských
a proto nemocenská péče musí tomu
být přizpůsobena. Sociálně-zdravotnický
výbor Ústavodárného Národního
shromáždění usnesl se proto, jak zde
již uvedl pan zpravodaj branného a bezpečnostního
výboru, při projednávání zákona
o národním pojištění na tom,
aby ministerstvo národní obrany zařídilo
všechna potřebná opatření, aby
léčebná péče vojenské
správy poskytla vojenským gážistům
v činné službě a jejích rodinným
příslušníkům všechny dávky
a výhody, které zákon o národním
pojištění poskytuje v případech
nemocí a mateřství. Tomu bylo vyhověno
vypracováním projednávané předlohy,
která tvoří nutný doplněk zákona
o nemocenském pojištění. Při
úpravě vojenské nemocenské péče
bylo nutno vzít zřetel především
na potřeby a zájmy armády. Bylo přihlédnuto
k tomu, že nemocenská vojenská péče
musí směřovat nejenom ke splnění
úkolů zdravotnické služby v armádě
v míru, nýbrž také za mobilisace a války.
Z toho však vyplývá další požadavek,
aby vojenská správa měla stále včasné
a přesné zprávy o zdravotním stavu
vojenských osob. Vojenská nemocenská péče
musí tedy být soustředěna především
u vojenských orgánů, neboť má
za povinnost postarat se také o výcvik lékařů
a pomocného zdravotnického personálu a o
zřízení léčebných a
ošetřovacích ústavů, o jejich
udržování a přípravu i pro mobilisaci
a válku.
Osnova má celkem 56 paragrafů. Upravuje nejprve
osobní rozsah vojenské nemocenské péče.
V § 1 jsou vyjmenováni účastníci
vojenské nemocenské péče a dále
rozsah a podmínky účasti na ní pro
rodinné příslušníky. V §
2 je obsažen výpočet osob spadajících
pod pojem "rodinní příslušníci".
§ 3 pojednává o možnosti vojenské
správy poskytovat dávky vojenské nemocenské
péče osobám, které jí normálně
nejsou účastny. V § 4 je důležitá
zásada, že po dobu činné vojenské
služby mají oprávnění nárok
jenom na dávku vojenské nemocenské péče.
§ 5 stanoví dobu vzniku a zániku účasti
na vojenské nemocenské péči. Osnova
pojednává dále o dávkách vojenské
nemocenské péče, které jsou jednak
věcné, jednak peněžité. Dávky
věcné jsou přesně uvedeny v §§
7 až 15, kdežto dávky peněžité
se projednávají v §§ 16 až 19. V
§§ 20 a 21 jest pamatováno i na preventivní
péči vojenské správy. Speciálně
vojenské důvody vedly k tomu, že § 22
musela být upravena lékařská služba
pro účastníky nemocenské péče
především vojenskými lékaři.
Také vojenské důvody rozhodly o povinnosti
vojenských osob činně sloužících
dát se ústavně léčit ve vojenských
léčebných a ošetřovacích
ústavech. Úplně obdobně se zákonem
o národním pojištění byla pojata
i do vojenské nemocenské péče všeobecná
ustanovení o dávkách v §§ 26 až
33. Vzhledem ke zvláštnosti vojenské služby
a jejím poměrům je svěřeno
provedení podrobností nemocenského pojištění
vojenskému nemocenskému řádu. §
35 pojednává o organisaci vojenské nemocenské
péče, která musí přirozeně
vycházet z organisace armády.
Podmínky výkonu zdravotnické služby
pro vojenskou nemocenskou péči a poměr vojenské
nemocenské péče k občanským
léčebným a ošetřovacím
ústavům jsou upraveny podle zákona o národním
pojištění, přičemž ovšem
bylo přihlíženo k zvláštním
poměrům vojenské nemocenské péče.
Také o nákladech na vojenskou nemocenskou péči
bylo rozhodnuto obdobně jako v zákoně o národním
pojištění, že totiž náklady
hradí stát. Pokud toto ustanovení nenabude
účinnosti, je upravena otázka nákladu
v § 39, stejně jako u zákona o národním
pojištění. Formální stránku,
zejména způsob uplatňování
nároků a opravné prostředky, projednávají
§§ 42-46. V §§ 47-50 jsou stanoveny skutkové
podstaty trestných činů a jsou určeny
trestní sazby.
Z přechodných ustanovení bylo nutno v osnově
zdůrazniti, že dávky vojenské nemocenské
péče se poskytují podle tohoto zákona
již od 1. října 1948, a to i tehdy, jestliže
dávky napadly již dříve. Dále
bylo třeba vyřešiti otázku platnosti
pojišťovací smlouvy se soukromými pojišťovnami
o pojištění pro případ nemocí
anebo mateřství, uzavřené před
1. říjnem 1948. V závěrečných
ustanoveních jest upravena ochrana osob povolaných
k vojenské službě v nemocenském pojištění,
pokud jde o jejích rodinné příslušníky,
a konečně v § 56 se určuje účinnost
tohoto zákona.
Předložený vládní návrh
zákona o vojenské nemocenské péči
je dalším dokladem toho, že lidová demokracie
poskytuje každému občanu všechny prostředky
k udržení nejcennějšího statku
zdraví.
Proto jménem ústavně-právního
výboru, kde byl dne 29. září 1948
projednán vládní návrh zákona
tisk 91, o vojenské nemocenské péči,
a podle jeho usnesení doporučuji Národnímu
shromáždění přijetí tohoto
vládního návrhu ve znění usneseném
výbory branným a bezpečnostním, soc.-politickým
a zdravotnickým. (Potlesk.)
Podpredseda Valo (zvoní): Ku slovu nie je
nikto prihlásený, rozprava odpadá.
Sú niektoré návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. dr Kučera: Nejsou.
Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 56 paragrafov v 9 oddieloch, nadpisy oddielov,
nadpisy paragrafov, nadpis zákona a úvodnú
formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej.
Niet námietok? (Neboly.)
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 56 paragrafmi v 9 oddieloch, nadpismi oddielov, nadpismi
paragrafov, nadpisom zákona a úvodnou formulou podľa
zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Zostáva ešte hlasovať o rezolúcií
výboru branného a bezpečnostného,
vytlačenej vo zpráve výborovej.
Kto s touto rezolúciou súhlasí, nech zdvihne
ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Rezolúcia sa prijíma.
Tým je vybavený 3. odsek poriadku.
Pristúpime k prerokovávaniu štvrtého
odseku poriadku, ktorým je
4. Zpráva výboru ústavno-právneho
a rozpočtového k vládnemu návrhu zákona
(tlač 93) o úprave niektorých pomerov členov
národných výborov a členov ich složiek
(tlač 99).
Zpravodajcom za výbor ústavno-právny je pí
posl. Škrlantová. Dávam jej slovo.
Zpravodajka posl. Škrlantová: Vážená
sněmovno!
Přijímáme zákon, který bude
mít široký ohlas v řadách tisíců
členů těch obětavých zástupců
lidu, které důvěra lidu postavila do čela
zlidověné všeobecné vnitřní
správy. Většina členů národních
výborů a jejich komisí jsou dělníci,
drobní zaměstnanci a živnostníci.
Nebylo lehké zvládnout úkoly, které
se na naše národní výbory jen hrnuly.
Bylo třeba obezřetnosti, vůle a schopností
organisovat a přeměnit starý stroj obecní
a okresní samosprávy. A hlavně hluboký
vztah k lidu se musel projevit v denní práci členů
národních výborů. Bylo třeba
znovu a znovu přes všechny překážky
a nástrahy reakce přesvědčovat a převychovávat
byrokratický úřednický aparát,
aby lid poznal, že i v úřadech vane nový
duch, že úřady jsou pro lid a ne lid pro úřady.
Nikdy předtím členové dřívějších
obecních a okresních zastupitelstev neměli
tak rozsáhlou činnost a odpovědnost jako
naši členové národních výborů.
Osídlení pohraničí, konfiskace nepřátelského
majetku, půdy, výroba, zásobování,
vysídlení Němců, provádění
retribučních dekretů a odpovědnost
i za potřeby národního průmyslu, záležitosti
vnitřní bezpečnosti - co je tu významných
úkolů, které byly zvládnuty! Zvládly
se proto, že naši členové národních
výborů si vcelku uvědomili, že soustavná
práce, iniciativa, rozhodnost a bdělost jsou základy
dobrého řízení státu.
Kolik tu bylo probděných nocí ve městech
i na venkově, aby se zvládla administrativa, aby
se členové národních výborů
obeznámili s oběžníky a pokyny, které
se hrnuly se všech stran. Být sám přesvědčen
o správném postupu, nespoléhat se na rady
vedoucích úředníků, radit se
a vést ostatní členy národních
výborů a komisí, být ve stálém
spojení s lidem, to byl předpoklad k získání
důvěry a autority členů národních
výborů. A právě proto, že se
snaha národních výborů dařila,
byli středem útoků reakce, která prohlašovala
národní výbory za přechodný
útvar; chtěla se tak ráda vrátit k
praxi z prvé republiky. Štvala a skandalisovala, jen
aby tvůrčí práci národních
výborů mařila. Reakce chtěla národním
výborům dávat jen povinnosti a žádná
práva, aby prostí zástupci lidu psychologicky
ani tělesně nevydrželi vykonávat svěřené
funkce. Jen si vzpomeňte na jednání při
zákonu o národní bezpečnosti nebo
na jednání o ústavě! Povinnosti a
práva jsou i u členů národních
výborů nedělitelné. (Předsednictví
převzal místopředseda dr Polanský.)
Dnešní předloha zákona splňuje
náš dluh obětavým pracovníkům.
V národních výborech je kladen velký
důraz na přímou, aktivní účast
zástupců lidu. Tak se vytvořily dva druhy
pracovníků: jedna skupina, k níž patří
hlavně předsedové a referenti důležitých
resortů, pracuje často celý den nebo velkou
část dne, a druhá skupina se zúčastňuje
čas od času schůzí anebo je přímo
pověřena určitým časově
vyměřeným jednáním. A tu se
často povinnosti členů národních
výborů střetly se závazky, které
měl člen národního výboru ve
svém zaměstnání.
V zákoně jde především o to,
aby zaměstnanecký poměr nepřekážel
výkonu funkce. Oddíl I jedná o uvolňování
zaměstnanců pro funkci národních výborů.
Předložený zákon chrání
zaměstnance před případnou výpovědí
ze zaměstnání nebo před jeho přeložením.
Tato část je řešena v oddílu
druhém. V oddílu třetím se vychází
z poznání, že pouhé uvolňování
členů národních výborů
by samo o sobě nestačilo. Musíme se postarat
o to, aby výdělek členů národních
výborů se nezmenšil proto, že konají
svou funkci, aby nakonec nedoplácela rodina na to, že
její příslušníci konají
čestnou státní funkci. Máme tu velké
množství takových případů.
A protože jde hlavně o dělníky a občany
s malými příjmy, nelze připustit,
aby na svou funkci dopláceli. Dnes nám nemůže
stačit formální zásada tak zvané
čestnosti funkce, která byla chápána
jako zásada funkce bezplatné. Osnova proto přiznává
určitým funkcionářům přiměřenou
odměnu za výkon funkce. Další ztrátu
utrpěli často členové národních
výborů nebo správních komisí
tím, že výkonem funkce bylo porušeno nebo
úplně přerušeno jejich dřívější
nemocenské, sociální a starobní pojištění.
Oddíl čtvrtý předlohy zákona
se vyrovnává s tímto problémem. O
trestních ustanoveních vůči zaměstnavateli
nebo jeho zástupci pojednává oddíl
pátý; poslední oddíl, šestý,
obsahuje ustanovení přechodná, společná
a závěrečná.
Ústavně-právní výbor projednal
vládní návrh zákona tisk 93 a provedl
některé formální změny, jak
jsou uvedeny v tisku 99. K přeměně jména
orgán místo slova úřad přistoupil
ústavní výbor z těchto důvodů:
1. Ústava nepokládá národní
výbory za úřady. 2. Ministerstva jsou úřadem
a jsou také orgánem. Jsou nadřízena
národním výborům, t. j. orgánům
nižším. Proto v případech, kde
národní výbor vyšší je nadřízenou
instancí národnímu výboru nižšímu,
mluvíme jen o orgánech.
Jménem ústavně-právního výboru
žádám, aby vážená sněmovna
schválila předloženou osnovu v konečné
úpravě, jak je uvedeno v tisku 99. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: Zpravodajem
za výbor rozpočtový je posl. dr Šmída.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Šmída: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Rozpočtový výbor projednal vládní
návrh zákona tisk 93 o úpravě některých
poměrů členů národních
výborů a členů jejich složek
ve schůzi, konané dne 29. září
1948, a usnesl se doporučit Národnímu shromáždění
jeho přijetí ve znění usneseném
výborem ústavně-právním. Přijetí
tohoto zákona dá právní podklad k
tomu, aby svazky lidové správy mohly zařadit
úhradu osobních nákladů nejen pro
rok 1948, nýbrž i za léta minulá do
svých rozpočtů z titulu zákona.
Byl jsem také pověřen, abych vystoupil v
rozpravě k této osnově za klub poslanců
komunistické strany Československa a dovolte tedy,
abych toto prohlášení připojit ke zprávě
výboru rozpočtového.
Nežli ústava republiky ze dne 9. května 1948
zajistila národní výbory jakožto trvalou
formu lidové správy, bylo třeba vybojovat
o ně těžký boj proti reakci. Únorové
vítězství znamenalo i vítězné
skončení tohoto zápasu ve prospěch
lidové demokracie. Aby jasně vynikl význam
tohoto vítězství, musíme si při
dnešní rozpravě postavit před oči,
jakými obdobími tento boj v minulosti prošel.
Národní výbory vznikly po prvé jako
výsledek osvobozovacího hnutí našeho
pracujícího lidu za první světové
války a převzaly veřejnou správu po
osvobození našeho státu v r. 1918. Buržoasie
a kapitalisté první republiky věděli
však příliš dobře, že v národních
výborech se silně odrazil ohlas ruské Říjnové
revoluce, a nasadili všechno úsilí, aby co
nejrychleji potlačili všechny prvky skutečné
vlády lidu. Dobře je vám známo, že
po krátkém trvání byly národní
výbory zrušeny a že buržoasie dosáhla
na tomto poli proti pracujícímu lidu poměrně
snadného vítězství. Pracující
lid neměl ještě tehdy, v r. 1919, revoluční
dělnickou stranu, která by mu byla zajistila vítězství
v zápase s buržoasií a která by jej
byla vedla dále k uskutečnění nadějí,
které u nás probudila ruská Říjnová
revoluce. Zrušení národních výborů
po velmi krátkém období jejich trvání
musíme považovat za jednu z vážných
porážek pracujícího lidu po roce 1918.
Slavnostní úvodní formule ústavy první
republiky, že všechna moc pochází z lidu,
byla jenom prázdným heslem, které zakrývalo
radost buržoasie nad tím, že se jí podařilo
zažehnat skutečnou vládu lidu, jež by
ohrozila nadvládu vykořisťovatelských
vrstev, a které mělo oklamat pracující
lid. Tohoto úspěchu dovedla buržoasie využít
k dalšímu soustavnému potlačování
iniciativy lidových mas a k upevnění své
třídní nadvlády.
Stanovisko naší buržoasie ke skutečné
lidovládě se nezměnilo ani za druhého
odboje. Naše západní emigrace za druhé
světové války, orientovaná buržoasně,
pokračovala v předešlém postoji a snažila
se ze všech sil, aby jakékoli lidové hnutí
v naší zemi bylo utlumeno, ať už šlo
o odboj lidových mas nebo o tvoření národních
výborů. Buržoasie si byla dobře vědoma,
že probuzené sebevědomí lidu, vedeného
pracující třídou, jí bude překážet,
aby se zmocnila politické moci proti lidovým masám,
jak se jí to podařilo po roce 1918. Vítězný
postup Rudé armády a její rozhodující
úloha v našem osvobození vytvořily však
takové podmínky, že národní výbory
převzaly moc v osvobozené republice přes
všechno úsilí buržoasie ze západu,
která usilovala o obnovení staré měšťácké
demokracie a počítala i s vytvořením
vojenské diktatury pro přechodné období.