Doporučuji schválení této resoluce.
Podpredseda Valo (zvoní): Budeme hlasovať.
Kto s touto rezolúciou súhlasí, nech zdvihne
ruku. (Deje sa.)
To je väčšina, rezolúcia je prijatá.
Tým je vybavený 2. odsek poriadku.
Pristúpime k prerokovávaniu tretieho odseku poriadku,
ktorým je.
- Zpráva výboru branného a bezpečnostného, výboru soc.-politického a zdravotníckeho a výboru ústavno-právneho k vládnemu návrhu zákona (tlač 91) o vojenskej nemocenskej starostlivosti (tlač 100).
Zpravodajcom za výbor branný a bezpečnostný
je posl. Hložek; dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Hložek: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Branný a bezpečnostní výbor projednal
ve své schůzi, konané 28. září
t. r., vládní návrh zákona o vojenské
nemocenské péči tisk 91 a předkládá
tento návrh po provedení menších změn
slavnému Národnímu shromáždění
k projednání. Až dosud platná nemocenská
péče o vojenské osoby a příslušníky
jejich rodin je prováděna jako t. zv. léčebná
péče vojenské správy podle předpisu
H III/6 z r. 1928, kterýžto předpis byl vypracován
podle rakousko-uherského předpisu, schváleného
v r. 1893. Ustanovení o léčebné péči,
pokud jde o osoby mužstva, bylo prováděno vládním
nařízením z r. 1934, č. 111 Sb. Dosavadní
léčebná vojenská péče
už v mnoha směrech nevyhovuje a bylo nutno přizpůsobit
ji především novému a modernímu
zákonu o národním pojištění.
Protože jsou vojenští gážisté
v činné službě i na odpočinku
vyňati z národního pojištění,
usnesl se soc.-politický a zdravotnický výbor
při projednávání zákona o národním
pojištění na resoluci, kterou se ministerstvo
národní obrany vyzývá, aby učinilo
všechna opatření, aby léčebná
péče vojenské správy poskytovala vojenským
gážistům v činné službě
i jejich rodinným příslušníkům
všecky dávky a výhody, které zákon
o národním pojištění poskytuje
v případech nemoci a mateřství. Ministerstvo
národní obrany vypracovalo na podkladě této
resoluce osnovu zákona o vojenské a nemocenské
péči a v návrhu se uplatňují
v nejširším možném rozsahu celkem
stejné zásady, jak jsou obsaženy v nemocenském
pojištění podle zákona o národním
pojištění.
Pokud bylo nutno přizpůsobit vládní
návrh zákona o vojenské nemocenské
péči v některých částech
zvláštnostem vojenské služby, odchylným
od zákona o národním pojištění,
jsou tyto změny podmíněny odlišností
vojenské služby, její organisace a potřeb.
Bylo především nutno říditi se
zásadou, že účelem tohoto zákona
není jenom poskytování vojenské nemocenské
péče účastníkům a rodinným
příslušníkům pro případ
nemoci a mateřství, ale vládní návrh
zákona je zaměřen také na plnění
všech úkolů zdravotnické služby
armády v míru a na přípravy k splnění
těchto úkolů za mobilisace a války.
Osnova má také na zřeteli skutečnost,
že vojenská správa je povinna starati se o
výcvik lékařů a pomocného personálu
zdravotnického, dále o zřízení
léčebných a ošetřovacích
ústavů, musí pečovat o jejich udržování
a přípravu pro mobilisaci a válku, a proto
je nutno, aby armáda měla již v míru
vlastní soběstačnou vojenskou nemocenskou
péči, jejíž organisace vyplývá
především z organisace armády samé.
Zdravotní stav vojenských osob je z nejdůležitějších
činitelů při posuzování bojové
hodnoty armády. Vojenská správa musí
míti v tomto směru včasné a přesné
zprávy a proto je v návrhu uplatněna také
zásada, že vojenské osoby mají být
z důvodů čistě vojenských ošetřovány
především lékařem vojenským
a léčeny ústavně jak ve vojenských
léčebných, tak i ošetřovacích
ústavech.
Osobní rozsah účastníků vojenské
nemocenské péče, jak je uveden v § 1
návrhu zákona, znamená proti dosavadní
léčebné péči vojenské
správy značné rozšíření.
Rozsah věcných dávek léčebné
vojenské správy se rozšiřuje v návrhu
o výpomoc v rodině, dětské výbavy,
pomoc při zmrzačení, zohyzdění
a tělesných vadách, pomoc proti neplodností,
peněžité dávky v mateřství,
zvláštní výpomoc při sociálních
chorobách, a rozšiřuje se o náhradu
za výpomoc v rodině. Podle dosavadní úpravy
léčebné péče vojenské
správy hradila vojenská správa vojenským
gážistům a jejich rodinným příslušníkům
po předložení poukázky k lékaři,
na níž bylo potvrzeno, že nemocný účet
lékaře vyrovnal, 75% schváleného lékařského
honoráře.
Výdaje za léky hradila vojenská správa
v plné schválené částce. Na
léčebnou péčí vojenské
správě její účastníci
nepřispívali a také v § 38 vládního
návrhu zákona se stanoví, že náklady
na vojenskou péči hradí stát jako
zaměstnavatel, s výjimkou § 39 návrhu,
který říká, že dokud nenabude
ustanovení § 38 účinnosti, bude vojenská
správa srážet účastníkům,
uvedeným v § 39, na úhradu vojenské
nemocenské péče 1% jejich hrubých
platů.
Vládní návrh zákona poskytuje účastníkům
vojenské nemocenské péče a jejich
rodinným příslušníkům
bezplatně všecky dávky, které poskytují
pojištěncům a jejich rodinným příslušníkům
ustanovení zákona o národním pojištění.
Vojenským osobám z počtu mužstva jsou
zachovány dosavadní nároky na léčení
zcela bezplatné. Přitom je nutno zdůraznit,
že návrh zákona nezná rozdílu
v poskytovaní dávek nemocenské péče.
Nemoc postihuje všechny účastníky stejně
a všichni proto mají a také dostanou stejnou
léčebnou péči.
Zlepšená nemocenská péče si vyžádá
v posledním čtvrtletí tohoto roku zvýšeného
nákladu asi 6 mil. Kčs, které budou hrazeny
podle § 9 fin. zákona republiky Československé
na rok 1948.
Aby byla zajištěna účastníkům
vojenské nemocenské péče stejná
péče, jakou poskytuje národní pojištění
svým pojištěncům, t. j. svobodná
volba lékařů a široká síť
ošetřujících lékařů,
doporučuje branný a bezpečnostní výbor
v navrhované resoluci uzavřít smlouvy zásadně
se svými lékaři, kteří jsou
ve službách národního pojištění,
a to ne individuálně, nýbrž kolektivně
s jejich odborovou organisací, a honorovat práci
těchto lékařů pro vojenskou nemocenskou
péči zásadně podle sazeb, platných
v národním pojištění.
Zákon o vojenské nemocenské péči
zbaví účastníky této péče
starostí a svízelů, které byly způsobovány
nedokonalostí dosavadní léčebné
péče vojenské správy. Je-li, vážené
paní a panové, podle ústavy 9. května
obrana státu vrcholnou povinností a nejvyšší
ctí každého občana, nesmí byt
vojenská služba trestem a nesmí být
proto vojáci a jejich rodiny v době výkonu
vojenské služby na tom hůře než
ti, kteří na vojně neslouží nebo
nesloužili. Proto již samo národní pojištění
přináší brancům a jejich rodinám
proti dosavadnímu stavu značné výhody.
Přináší velkorysou ochranu zdraví
nejen v pojištění nemocenském, ale i
v existenčním zajištění v pojištění
důchodovém. Je to především zvláštní
ustanovení o stanovení tak zv. ochranné lhůty
po dobu výkonu vojenské služby nebo vojenského
cvičení. Podle dřívějších
předpisů ztrácel branec po skončení
šestinedělní ochranné lhůty po
nástupu vojenské služby jakýkoli nárok
na dávky nemocenského pojištění
a jeho rodinní příslušníci neměli
po uplynutí 6 neděl od nástupu jeho vojenské
služby nárok na dávky nemocenského pojištění.
V jakých starostech o rodinu sloužil takový
branec, to všecko dobře znáte.
Částečnou nápravu této křivdy
zjednal zákon č. 47/1946 Sb., ale teprve zákon
o národním pojištění poskytuje
brancům plnou ochranu, neboť zvláštní
ustanovení o stavění běhu ochranné
lhůty po dobu výkonu vojenské služby
nebo cvičení zajišťuje, že branec,
který nastoupil bezprostředně po zaměstnání
vojenskou službu, bude mít po jejím skončení
ještě 6 neděl nárok na dávky
nemocenského pojištění tak, jako kdyby
byl pojištěn stále. Kromě toho mají
také jeho rodinní příslušníci,
jejichž okruh je v národním pojištění
také značně rozšířen,
nárok nejenom na celou dobu jeho vojenské služby,
nýbrž i po skončení této služby
po dobu ochranné lhůty na veškeré dávky
rodinného pojištění.
V oboru důchodového pojištění
pak byla dosud vojenská služba započítávána
v nejnižších třídách, kdežto
podle národního pojištění se
zhodnocuje doba vojenské služby podle týchž
zásad, jako u každé jiné služby.
Dalším zlepšením je započítávání
vojenské služby v národním pojištění
jako doby náhradní, která se klade na roveň
době pojištění, získal-li pojištěnec
alespoň jeden rok v povinném pojištění.
Podobná opatření platí také
pro ty, kteří byli vojenskou povinností zdrženi
ve studiích.
Dovolil jsem si, paní a pánové, poukázat
při této příležitosti, pokud
jde o brance a jejich rodinné příslušníky,
také na blahodárné účinky národního
pojištění, abych zdůraznil, jak odstranění
nespravedlivých stavovských výsad kapitalistické
společnosti, jak pečlivá ochrana zdraví
a hospodářské zajištění,
které poskytuje národní pojištění
a v jeho duchu i vojenská nemocenská péče,
znamenají dobrý předpoklad a veliký
příspěvek ke spokojenosti příslušníků
armády, znamenají nebývalé rozšíření
sociální bezpečnosti všech občanů
a tím také nebývalé posílení
branných hodnot národa a tudíž i posílení
samé bezpečnosti republiky.
Zákon o vojenské nemocenské péči
nabývá účinnosti dnem 1. října
t. r., tedy dnem, který se stal velikým svátkem
všech pracujících, neboť tímto
dnem počíná zákon o národním
pojištění realisovat svá ustanovení.
Toto veliké dílo naší sociální
politiky rozšíří zákonem o vojenské
nemocenské péči své blahodárné
účinky také do řad naší
armády.
Není to jen branná pohotovost, paní a pánové,
není to jen technické vybavení armády,
její odborná příprava a výcvik,
které tvoří především
pevné hodnoty armády, ale je to také společenský
řád, je to spravedlivé sociální
zajištění, je to spokojenost celého
národa, která zajišťuje sílu, oddanost
a spolehlivost armády.
Vysokých hodnot lidové armády dosáhneme
jenom ve státě, který má tomu odpovídající
politické, hospodářské a sociální
poměry. Náš lidově demokratický
řád přispívá svou politikou
na každém místě k posílení
branného potenciálu státu. Přispívá
k tomu především úsilím o vyřešení
dobrých sociálních a politických poměrů,
dobré kulturní a životní úrovně.
On vede občana v lásce a víře v demokracii,
učí ho bojovat za lepší zítřek,
učí ho bojovat za skutečnou svobodu lidu,
za socialismus, jehož obrana stane se tak každému
svatým příkazem. (Potlesk.)
Žádný režim, žádná
předmnichovská vláda nedaly armádě
místo tak čestné, postavení tak výsostné,
nevěnovaly armádě tolik péče,
jak to činí lidově demokratický řád.
Tak naše ústava 9. května osvobozuje politickou
a hospodářskou svobodou občana tohoto státu
od strachu před libovůlí a tvoří
pevný základ uvědomělé a svobodné
brannosti národa. Tak náš znárodněný
průmysl, naše plánované hospodářství
zvyšují soustavně hospodářský
a branný potenciál republiky, tak spravedlivé
vyrovnávání národního důchodu,
odstraňování posledních zbytků
vykořisťování člověka
člověkem, tak demokratisace armády a její
výchova k politickému uvědomění,
tak národní pojištění i zákon
o vojenské nemocenské péči posiluji
víru mas v nový společenský řád,
zesílí lásku a oddanost národa k republice;
tím jsme vytvořili pevnou politickou jednotu všeho
lidu, která je největším zdrojem mravní
síly obrany vlasti.
Ti, kdož před únorem bojovali v cizích
službách proti naší nové ústavě,
proti sociálním právům občana,
proti myšlence národního pojištění,
záměrně ohrožovali samy základy
bezpečnosti našeho státu.
Armáda přivítala zákon o národním
pojištění a vítá také
s radostí zákon o vojenské nemocenské
péči jako velký přínos spokojenosti,
klidu a síly armády. Armáda si dobře
uvědomuje, že to není dílo agrární
kliky předmnichovské branné politiky, že
to není zásluha buržoasie, ale že je to
výsledek a vítězství staletého
boje pracujících tříd, že je
to výsledek dlouhého, urputného boje a usilovné
práce prostého dělníka, boje za spravedlivé
uspořádání lidské společnosti,
že je to lidově demokratický řád,
který uskutečnil veliké sociální
dílo národního pojištění
a v jeho duchu také zákon o vojenské nemocenské
péči.
Vážená sněmovno! Návrh zákona
o vojenské nemocenské péči, kterým
se realisuje další důležitá část
naší sociální politiky, znamená
zdokonalení péče o zdraví a rozšíření
sociální bezpečnosti také v řadách
příslušníků naší
armády, znamená velký příspěvek
morálních hodnot lidové demokratické
armády, znamená posílení branného
potenciálu státu, a dovoluji si vám proto,
vážené paní a pánové,
jménem branného a bezpečnostního výboru
Národního shromáždění
doporučit, abyste předloženou zprávu
k návrhu zákona o vojenské nemocenské
péči tisk 100 i s navrženou resolucí
schválili a přijali. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Zpravodajcom za výbor soc.-politický
a zdravotnícky je p. posl. dr Kácl. Dávam
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Kácl: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Byl nám předložen vládní návrh
zákona o vojenské nemocenské péči.
Předloha se řadí k hojnému počtu
zdravotnických osnov, které jsme už schválili
jak v Ústavodárném Národním
shromáždění, tak v nynějším
Národním shromáždění,
a které budeme v dohledné době ještě
schvalovat.
Zabývajíce se těmito zdravotnickými
otázkami plníme jen to, co nám přikazuje
§ 29 ústavy Československé republiky,
kterým se každému občanu našeho
státu zaručuje právo na ochranu zdraví.
Tuto povinnost ke svým občanům vzal na sebe
socialistický stát dobrovolně a rád,
neboť neplatí už známé heslo Ludvíka
XIV. L(etat cest moi, t. j. Stát jsem já, neboť
stát není tu dnes už proto, aby sloužil
jednotlivci, nýbrž stát jsme my všichni
a stát je tu také proto, aby chránil všechny
a sloužil všem. Chceme sociální a hospodářskou
rovnoprávnost a musíme k tomu mít základní
předpoklad, kterým je zdravý člověk.
Proto náleží péče o lidské
zdraví a v souvislosti s tím péče
o zdraví všeho živého, t. j. také
zvířat a rostlin, k základním úkolům
socialistického státu.
K nejdůležitějším opatřením
směřujícím k tomuto cíli patří
zákon č. 49 Sb. ze dne 19. března 1947 o
poradenské zdravotní péči, doplněný
právě před měsícem vládním
nařízením o ústavech národního
zdraví, a zákon č. 99 ze dne 15. dubna 1948
o národním pojištění. Oba tyto
zákony týkají se jen s nepatrnou výjimkou
veškerého obyvatelstva našeho státu a
budou se v budoucnu týkat téměř všech
našich občanů.
Zákon o národním pojištění
vztahuje se na všechny pracující a jejich rodinné
příslušníky s výjimkou vojenských
osob, o nichž pojednává nyní zvláštní
zákon o vojenské nemocenské péči.
Mohla by se tedy zákonu o národním pojištění
z těchto důvodů vytknout určitá
nedůslednost, avšak důvody vedoucí k
zvláštní nemocenské péčí
o vojenské osoby jsou tak závažné, že
je musel i zákon o národním pojištění
respektovat. Ještě nejsme tak daleko, aby bylo vyloučeno
nebezpečí válek a aby mladí lidé
konali vojenskou povinnost jen proto, aby získali sparťanskou
zdatnost a sparťanskou ukázněnost. A protože
nejsme zbaveni válečného nebezpečí
a ve válce lidé nejen padají, nýbrž
jsou také raněni a nemocní, patří
k povinnostem vojenského vedení a vojenského
velení starat se také o nemocné a zraněné.
K tomu účelu vydržuje si vojenská správa
už v míru vojenské lékaře a jiný
zdravotnický personál a také zdravotnická
zařízení a cvičí si je pro
případ válečné potřeby.
Proto je nezbytně nutné, aby měla armáda
už v míru vlastní soběstačnou
vojenskou nemocenskou péči, jejíž organisace
vyplývá z organisace armády.
Dřívější vojenská nemocenská
péče, nazývaná léčebná
péče vojenské správy, byla upravena
předpisem H III/6, vydaným podle ustanovení
býv. rakousko-uherského předpisu K 4, prvního
a třetího dílu, který byl schválen
rozhodnutím panovníka z 26. června 1893,
čímž nabyl moci zákona.
Ustanovení o léčebné péči
vojenské správy o osoby z počtu mužstva
pak bylo dále provedeno v §§ 14, 21 a 37 vlád.
nařízení ze dne 15. června 1934, č.
111. Citovaný předpis H III/6 byl vydán r.
1928 vzhledem k úpravě nemocenského pojištění
veřejných zaměstnanců podle zákona
ze dne 15. října 1925, č. 221 Sb. Tímto
předpisem byla vlastně po prvé souhrnně
upravena léčebná péče vojenské
správy. Takto upravená a dosud platná léčebná
péče však nevyhovuje dnešním požadavkům,
zejména je nutno jí přizpůsobit zákonu
o národním pojištění, neboť
podle § 2, odst. 1., písm. a), a § 8, písm.
b) zákona o národním pojištění
jsou vojenští gážisté v činné
službě a poživatelé vojenských
odpočivných a zaopatřovacích platů
z národního pojištění vyňati.
Ministerstvo národní obrany respektujíc plně
jednotný státní zdravotnický plán
a řídíc se také usnesením sociálně-zdravotnického
výboru ÚNS, který je vyzval, aby zařídilo
všechna potřebná opatření, aby
léčebná péče vojenské
správy poskytovala vojenským gážistům
v činné službě a jejich rodinným
příslušníkům všechny dávky
a výhody, které zákon o národním
pojištění poskytne v případě
nemoci a mateřství, předkládá
vám zde osnovu zákona o 56 paragrafech, z nichž
49 paragrafů se kryje věcně úplně
a slovně téměř úplně
s příslušnými paragrafy zákona
o národním pojištění. Bude-li
někdy v budoucnu možná úplná
unifikace veškeré léčebné nemocenské
péče, pák předkládaný
zákon nebude jí na překážku,
nýbrž naopak vytváří pro ni veškeré
předpoklady.
Osnova zákona o vojenské nemocenské péči
má, jak jsem již uvedl, 56 paragrafů a je rozdělena
do osmi částí. První část
má název "Osobní rozsah vojenské
nemocenské péče " a určuje všechny
osoby, kterých se týká. V částí
druhé se pojednává o dávkách,
a rovněž tak v části třetí
a čtvrté. Pátá část
má název "Společná ustanovení
o dávkách vojenské nemocenské péče",
šestá "Všeobecná ustanovení
o dávkách". Poslední tři části
jsou: ustanovení trestní, přechodná
ustanovení a závěrečná ustanovení.