Čtvrtek 7. října 1948

Při našem druhém osvobozování se však již také projevila budoucí úloha komunistické strany Československa, která vypracovala perspektivu lidově demokratické republiky, ve které vládne lid prostřednictvím národních výborů. Tuto koncepci musila v důsledku vývoje války převzíti i londýnská komise, a tak byla instituce národních výborů proklamována košickým vládním programem. Tím, že zde reakce utrpěla porážku, nevzdala se boje. Celé období od května 1945 do února 1948 je vyplněno neustálými útoky reakce proti národním výborům. Při práci na nové naší ústavě byla instituce národních výborů terčem nejzuřivějších útoků reakce. Napínala všechny síly, aby opakovala svůj úspěch ze začátku první republiky a aby co nejvíce omezila účast nejširších lidových vrstev na správě věcí veřejných. Komunistická strana, bojující v čele pracujícího lidu, stála zde však nyní jako síla, o kterou se všechny útoky a úklady roztříštily. Až do únorových dnů zdržovala reakce práce na návrhu nové ústavy a zřejmě založila své výpočty na neoprávněné naději, že u nás dojde ke zvratu v mocenských posicích a že se vrátíme ke starému buržoasnímu aparátu, který se v minulosti tak osvědčil při potlačování pracující třídy. Letošní únor však rozmetal všechny tyto naděje a utvrdil to, že u nás bude opravdovým vládcem lid. Únorové vítězství bylo vyjádřeno v nové ústavě ze dne 9. května a národní výbory jakožto nástroj vlády lidu byly ústavou trvale zajištěny.

Činnost národních výborů musí býti zajištěna řadou zákonů, navazujících na ústavu. Návrh zákona, o němž nyní hovoříme, je jedním z nich. V první řadě zdůrazňuji, že na rozdíl od staré buržoasní demokracie, která dávala politická práva těm, kteří na to měli, t. j. vrstvám vykořisťovatelským, zaručuje tento zákon toto právo všem občanům tím, že odstraňuje existenční a hmotné překážky, které by mohly kterémukoli občanu brániti v účasti na lidové správě, je tedy jedním ze základních zákonů naší lidové demokracie. Navrhovaná osnova upravuje nejprve právní poměr mezi zaměstnancem, který je povolán k účasti na lidové správě, a jeho zaměstnavatelem a řeší také existenční otázky zaměstnancovy. Dříve zde nebylo zákonného ustanovení, které by vzalo v ochranu zaměstnance, a důsledek toho byl, že rozpor mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem odradil mnoho námezdně pracujících od činnosti v lidové správě. Tento nedostatek v zákonné úpravě byl těžkou brzdou v rozvoji lidové demokracie. Je ostatně obecně známým zjevem, že t. zv. samospráva byla v minulosti povětšině doménou buržoasních vrstev, které nechávaly zase pracovat jiné a samy svůj volný čas mohly věnovat veřejné činnosti, zaměřené však v prvé řadě k sobeckému prospěchu vlastnímu a své třídy. Jestliže se námezdně pracující pro existenční potíže neúčastnili veřejné správy, bylo to vždy pro buržoasii velkou výhodou. Je pochopitelné, že se nikdy v minulosti poctivě nesnažili, aby umožnili účast na lidové správě nejširším vrstvám pracujících.

Tento zákon zaručí, že existenční důvody a rozpor mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem pro zaneprázdnění aktivní účastí v lidové správě nebudou překážkou veřejné činnosti všech pracujících. Zákon řeší nejen právní poměr mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, nýbrž obsahuje také ustanovení o tom, jak bude veřejně činnému zaměstnanci nahrazena finanční újma, kterou utrpí tím, že pro činnost v národním výboru nemůže plně vykonávat své zaměstnání. Zákon pamatuje také na zachování práv a nároků zaměstnancových, na jeho ochranu proti zákrokům se strany zaměstnavatele, který by mu mohl buď záměrně nebo neúmyslně znemožniti jeho veřejnou činnost, na příklad výpovědí, nebo přeložením, a řeší i otázku sociálního pojištění. Od r. 1945 byly tyto otázky řešeny řadou provisorních opatření a vydání s tím spojená uhrazovaly svazky lidové správy zálohově. Nyní vytváříme zákonný podklad pro to, aby národní výbory zařadily všechny výdaje, které si účast na lidové správě vyžádá, do svých řádných rozpočtů nejen pro příští rok, nýbrž i za dobu minulou.

Uvažujeme-li o finančním nákladu, jehož si vyžádají osobní náklady členů národních výborů, slouží nám za základ rozpočty národních výborů na r. 1947. V zemi České byl náklad 175 mil., v zemi Moravskoslezské 74 mil., na Slovensku 47 mil. Kčs, celkem 296,918.100 Kčs. Při důkladném propracování lidové demokracie lze očekávat, že se tyto výdaje ještě zvýší, zejména plným rozvinutím na Slovensku. Odpůrci mohou namítnout, že lidová správa je drahé zařízení. Ale přehlédneme-li všechny úspěchy lidové správy od r. 1945 do dneška a porovnáme velikost úkolů, které lidová správa rozřešila s finančním nákladem na lidovou správu vynaloženým, a srovnáme potom finanční náklad na byrokratický aparát s jeho výkony od revoluce, nebude nejmenší pochybnosti o tom, co se osvědčuje. Naznačuje nám to, jak máme řídit další vývoj lidové správy. Další perspektivy otvírá široká diskuse o reorganisaci lidové správy, zahájená ministrem vnitra Václavem Noskem na sjezdu národních výborů v Kroměříži. Lidovou správu budeme dále rozvíjet a zdokonalovat za současného omezování byrokratického aparátu ve prospěch lidových orgánů. Výdaje na byrokratický aparát budeme soustavně snižovat jeho omezováním, účelným využitím a zvyšováním výkonu. Chceme do lidové správy zapojit nejširší vrstvy pracujícího lidu s jeho iniciativou a budovatelským nadšením a dosáhnout toho, aby se národní výbory a naše lidová demokracie staly rozhodujícím nástrojem při budování socialismu.

Proto bude klub poslanců komunistické strany Československa hlasovat pro tuto osnovu. (Potlesk.)

Místopředseda dr Polanský: Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodajka posl. Škrlantová: Nejsou.

Zpravodaj posl. dr Šmída: Nikoli.

Místopředseda dr Polanský: Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 6 oddílů, nadpisy oddílů, 23 paragrafů, nadpisy paragrafů, nadpis zákona a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 6 oddíly, nadpisy oddílů, 23 paragrafy, nadpisy paragrafů, nadpisem zákona a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.

Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu. Přistoupíme k projednávání pátého odstavce pořadu, jímž je

5. Návrh poslanců dr Bartušky, V. Davida, Hodinové-Spurné, dr Jelínka, Koktána, Komzaly, dr Polanského, Žiaka a druhů na zvýšení počtu členů výborů zemědělského, sociálně-politického a zdravotnického a hospodářského ze 24 členů na 36 členů a volba členů těchto výborů.

Jmenovaní poslanci navrhují, aby podle § 24, odst. 2 jedn. řádu byl počet členů výboru zemědělského, sociálně-politického a zdravotnického a hospodářského zvýšen ze 24 členů na 36 členů.

Dám o tomto návrhu hlasovati.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Návrh je přijat.

Přistoupíme k volbě výborů, volbu každého výboru vykonáme odděleně.

Vykonáme volbu výboru zemědělského.

Žádám o přečtení kandidátní listiny, podané poslanci dr Bartuškou, V. Davidem, Hodinovou-Spurnou, dr Jelínkem, Koktánem, Komzalou, dr Polanským, Žiakem a druhy.

Gen. tajemník NS Kováčik (čte):

1. Bláha, 2. Borůvka, 3. Ing. Baráček, 4. Čihák, 5. Hasík, 6. Havlíček, 7. Jann, 8. Kovář, 9. Ledl, 10. Lupač, 11. Kubánek, 12. Nepomucký, 13. Orel, 14. Pešák, 15. Smrkovský, 16. Sova, 17. Svoboda Rudolf, 18. Václavů, 19. Vlasák Josef, 20. Vodsloň, 21. Volavka, 22. Bacílek, 23. Honec, 24. Kišová, 25. Navračič, 26. dr Popaďák, 27. Pramuka, 28. Roba, 29. Kaďůrek, 30. Kratochvíl, 31. Sedlák, 32. Mikuláš, 33. Vlasák Antonín, 34. Růzha, 35. Haško, 36. Török.

Místopředseda dr Polanský: Volbu provedeme aklamací, nebude-li námitek. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s přečtenou kandidátní listinou pro výbor zemědělský, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Navržení jsou zvoleni.

Vykonáme volbu výboru soc.-politického a zdravotnického.

Žádám o přečtení kandidátní listiny, navržené poslanci dr Bartuškou, V. Davidem, Hodinovou-Spurnou, dr Jelínkem, Koktánem, Komzalou, dr Polanským, Žiakem a druhy.

Gen. tajemník NS Kováčik (čte):

1. Dr Bláha, 2. dr Bureš, 3. Černý Jan, 4. Burda, 5. Hejzlar, 6. Gaďůrková, 7. Jaroš, 8. Horklová-Damková, 9. Kapoun, 10. Kleňhová, 11. Kolář, 12. Krafková, 13. Patera, 14. Svoboda František, 15. Synková, 16. Šimková, 17. Teper, 18. Trojanová, 19. Vaverková, 20. Štička, 21. Šťastná, 22. Janečková, 23. Kleštinský, 24. Klokoč, 25. Komzala, 26. Durná, 27. Obuchová, 28. Mrázik, 29. Vodáček, 30. Vojanec, 31. Myška, 32. dr Kácl, 33. Mátl, 34. Koktán, 35. Borovský, 36. Daxner.

Místopředseda dr Polanský: Volbu provedeme opět aklamací, nebude-li námitek. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s přečtenou kandidátní listinou pro výbor soc.-politický a zdravotnický, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To jest většina. Navržení jsou zvoleni.

Provedeme volbu výboru hospodářského. Žádám o přečtení kandidátní listiny, navržené poslanci dr Bartuškou, V. Davidem, Hodinovou-Spurnou, dr Jelínkem, Koktánem, Komzalou, dr Polanským, Žiakem a druhy.

Gen. tajemník NS Kováčik (čte):

1. Buchvaldek, 2. Dvořák Richard, 3. Hladký, 4. dr Holý, 5. Ježek, 6. Jura, 7. Klícha, 8. Netušilová, 9. Poláček, 10. Pfeiferová, 11. Pytlík, 12. Rainerová, 13. Řezníček, 14. Skála Ludvík, 15. Šimánek, 16. Ing. Šmok, 17. Šnobl, 18. Uher, 19. Zachara, 20. Zimáková, 21. Zuzaňák, 22. Daubner, 23. Gottier, 24. Ing. Kútik, 25. dr Mouralová, 26. Pšenička, 27. Čáp, 28. Kapišovský, 29. Novák František, 30. Pexa, 31. Sláva, 32. dr Hobza, 33. inž. Novák, 34. dr Hulínský, 35. Danielič, 36. Malina.

Místopředseda dr Polanský: Volbu provedeme rovněž aklamací, nebude-li námitek.(Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s přečtenou kandidátní listinou pro výbor hospodářský, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Navržení jsou zvoleni.

Před ukončením schůze sděluji, že dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn. řádu dal jsem dodatečně na včerejší schůzi posl. Šlingovi, dr Štefánikovi, na dnešní schůzi posl. dr Štefánikovi, Čollákovi, P. Dávidovi, Malíkovi, Honcovi.

Dále sděluji, že se předsednictvo usneslo, aby příští schůze plena byla svolána písemně nebo telegraficky.

Končím schůzi.

(Konec schůze v 11 hod. 45 min.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP