Čtvrtek 7. října 1948

Kolik pracujících si mohlo ve třetím roce po skončení světové války dovolit jít na zotavenou do letovisek, lázní anebo dokonce k moři? U nás požívá dnes dovolené každý pracující člověk, nevyjímaje zaměstnance v domácnosti. V Československu se zúčastnilo prázdninových a rekreačních akcí SČM a ROH letos 200.000 pracujících.

Nechci vypočítávat všechny rozdíly mezi starým a dnešním novým pořádkem. Můžeme bez nadsázky nejen tvrdit, ale fakty dokázat, že životní úroveň našeho pracujícího lidu se vcelku přes všechny nesnáze, překážky a nedostatky, jejichž existenci nepopíráme a které nutno překonávat, značně zvýšila. Zvýšila se proto, že jsme učinili první průlomy do starého kapitalistického vykořisťování člověka člověkem, že jsme valnou část výroby znárodnili a že jsme v důsledku toho mohli přikročit ke kladení základů pro plánované hospodaření.

Výsledky dvouletky nás poučují jasně o tom, že plánované hospodaření při znárodněné výrobě přináší úspěchy a dává dobré výsledky. Stejně tak nás však poučují o tom, že na poli soukromé výroby plánování selhává a naráží na veliké překážky a nedostatky. Je to proto, že kontrola je zde obtížnější a reakční kapitalistické elementy mohou v sektoru soukromého podnikání uplatňovat daleko víc svoje sabotážnické a záškodnické vlivy než na poli znárodněného hospodářství.

Záškodnická práce reakčních kapitalistických elementů, jak se ukázalo, může nám i při splňování dobře vypracovaných plánů působit značné obtíže a zaviňovat byť i přechodně, přece jen bolestné nesnáze, škody a poruchy.

Tyto zkušenosti získáváme z vyplnění dvouletého plánu na poli převážně znárodněných sektorů a nevyplnění plánů v sektorech, kde soukromo-kapitalistické prvky převládaly anebo ovládly podstatnou část výroby. Poznatky z plnění dvouletého plánu získané jsou nám dnes cenným vodítkem při vypracování pětiletého plánu a budou nám muset být ještě cennějším usměrňovatelem při jeho praktickém provádění.

Je nutno si jasně uvědomit: má-li být pětiletý plán splněn a dosaženo vytyčených jím cílů, musíme pro jeho splnění mobilisovat všechny potřebné síly i prostředky. Pětiletý plán předpokládá postupné zvyšování národního důchodu od roku 1948 až do roku 1953 o 48%, t. j. o celou polovinu více, než činí dnešní náš národní důchod.

Má-li být tohoto zvýšení dosaženo a mají-li být také předpokládané plány zvýšení hmotné i kulturní úrovně lidu splněny, je nutno objem průmyslové výroby zvýšit vcelku o 57%. V jednotlivých výrobních odvětvích musí být pak rozmnožena výroba takto: V kovoprůmyslu o 93%, v báňském průmyslu o 35%, v energetice o 52%, v hutnickém průmyslu o 49%, v chemickém průmyslu o 62%, ve sklářském průmyslu o 12%, v průmyslu kamene, zemin a keramiky o 59%, v průmyslu dřevoobráběcím o 26%, v průmyslu textilním a oděvním o 68%, v průmyslu papírenském o 41%, v průmyslu kožedělném o 43%, v průmyslu cukrovarnickém o 17%, v průmyslu lihovarském o 6%, v průmyslu pivovarském o 68%, v průmyslu mlynářském o 30% a v průmyslu potravinářském o 79%. Objem zemědělské výroby je nutno zvýšit o 16% ve srovnání s nepříznivým rokem 1947 o 37% a objem výroby stavební předpokládá ke splnění plánu zvýšení o celých 130%.

Tato čísla již sama o sobě naznačují, jak veliké jsou úkoly, které před nás pětiletý plán staví. Tyto úkoly je však nutno nezbytně splnit, má-li být rozvoj hmotné a kulturní úrovně lidu zvýšen tak, jak to navrhovaný zákon ve své části třetí předpokládá.

Upozorňuji při tom, že všechny úkoly, které v oboru sociální, zdravotní, kulturní a výchovné péče a hmotné úrovně jsou vyčísleny, daleko neznamenají ještě splnění všeho toho, co je z mnohých stran požadováno a co by opravdu splněno býti mělo. O tom by nás mohli informovat členové naší Hospodářské rady a plánovací komise, kolik oprávněných požadavků v tomto směru se nahrnulo a jak mnohé z nich, i když jejich důležitost je uznávána, nemohly být do plánu zahrnuty a nemohou být v pětiletce realisovány. Vy sami při projednávání zákona ve výborech Národního shromáždění na tuto obtíž narazíte.

Necháte-li se svésti úzkými zájmy svého prostředí, oboru, oblasti nebo místa, nevyřešíte úkol, který je vám svěřen. Není možno v době pěti let zbudovat vše, co by bylo potřebí zbudovat, co bychom zbudovat chtěli a co už dávno zbudováno býti mělo. To, co celá desetiletí bylo zanedbáváno, není možno obratem ruky napravit. Náš pětiletý plán není proto konečným plánem, který universálně odstraňuje všechny stávající bolesti a nedostatky.

Náš pětiletý plán je plánem přestavby a výstavby naší výroby, aby zde byly odstraněny nejkřiklavější bolesti, ale hlavně aby byl položen základ a základní možnosti k tomu, abychom naši krásnou zem a všechna zařízení v ní, směřující k hmotnému, sociálnímu, zdravotnímu a kulturnímu zabezpečení našeho lidu, opravdu postupně vybudovat mohli, aby se u nás nakonec opravdu šťastně, radostně a spokojeně žilo. (Potlesk.)

Nejdůležitějším úkolem pětiletého plánu proto bude široká mobilisace pracovních sil a zvýšení produktivity práce.

Může být namítáno, že to je už stará, otřepaná písnička, kterou stále celá tři léta do omrzení opakujeme.

Ano, milí přátelé, opakujeme tuto písničku celá tři léta a budeme ji znovu a znovu zdůrazňovat a opakovat, tak dlouho, dokud nepřesvědčíme a nepřevychováme, a já se nerozpakuji říci, i dokud nedonutíme všechny (Potlesk.), aby si tuto písničku o nutnosti práce vštípili do srdce a také ji plnili. (Potlesk.) Tak dlouho, dokud nepřesvědčíme a nepřevychováme, a ty, kteří to pochopit nechtějí, nedonutíme k práci a k plnění povinností, tak dlouho budeme narážet na překážky a nebudeme s to splnit stoprocentně svoje plány o vybudování nové společnosti a všem pracujícím natrvalo zaručit řádnou životní úroveň.

Dáváme dnes každému právo na práci. Toto právo jsme ústavně zaručili a nezaměstnanost likvidovali. Každé právo nese s sebou však i povinnosti. Právo na práci zakládá povinnost pracovat. (Potlesk.) Ti, kdož se této povinnosti vyhýbají, musejí být k jejímu plnění donuceni. (Potlesk.)

To není žádný trest ani teror a násilí. To je svobodné demokratické právo státu, který právo na práci zaručuje, aby také splnění pracovní povinnosti bezpodmínečně od každého požadoval. (Potlesk.)

Dáváme a zajišťujeme dnes každému právo na existenci. Zaručujeme mu mzdu, příděly i sociální zaopatření. Ukládáme však každému povinnosti, aby pořádek v republice zachovával, klid neporušoval, o mírovou výstavbu se přičiňoval a republiku hájil. Lidová demokracie neznamená dávat jednotlivci svobodu a právo páchat zločiny na zájmech národa. (Potlesk.) Zločinem je dnes spojovat se s nepřítelem, šířit nepravdivé zprávy za účelem vyvolávání paniky, nepracovat, když je práce zapotřebí, šmelit a odpírat trhu zboží, kterého je k zajištění výživy nezbytně zapotřebí, neodevzdávat kontingenty, když příroda úrodu dala, promarňovat bezúčelně svůj pracovní čas, za který jsem placen, neplnit pracovní povinnosti a závazky, které mi pracovní a služební poměr ukládá.

Mluvíme-li o nutnosti zvýšení produktivity práce, pak jsou na omylu všichni ti, kteří se domnívají, že otázka zvýšení produktivity práce se týká jen dělníků. Jen na dělnících že to závisí, aby se již pracovalo. To není pravda. Otázka zvýšení produktivity práce je otázkou všech, celého národa. Potřebujeme zvýšení produktivity práce nejen v továrnách, ale také v úřadech, v zemědělství i v obchodě. Myslíte, že produktivitu práce nesnižuje a nepodlamuje obchodník, který celý den v krámě lelkuje, jenom nadává a špačkuje, že nemá co prodávat? Kdyby místo špačkování se zařadil do práce tam, kde je potřebí, bylo by dříve co prodávat. (Potlesk.)

Snažíme se dodržovat a plnit všechny sliby, které širokým vrstvám obyvatelstva byly dány. Neničíme a nerozvracíme existence těch, kteří poctivě pracují a přičiňují se. Zaručujeme mzdy, platy, příjmy i půdu. Důrazně jsme však vždy prohlašovali: Nemůžeme a nebudeme trpět, aby jednotlivci, ať v práci, ve službě, obchodě, řemesle, v podnikání i zemědělství své sobecké a výdělečné zájmy stavěli nad zájem celku, aby pro svůj osobní prospěch zájmy celku poškozovali. (Potlesk.) Najdeme prostředky, abychom proti rozvratníkům, šmelinářům, panikářům a zrádcům svoji lidově demokratickou republiku, plnění výrobního pětiletého plánu i cestu k socialismu uhájili.

K vybudování svého hospodářství potřebujeme prácí, k prácí potřebujeme klid a mír, vnitřní i vnější. O udržení tohoto klidu a míru se ze všech sil přičiňujeme. Snažíme se udržovat přátelský poměr ke všem národům a spojenecký poměr se všemi těmi, kteří jako my lidově demokratické řády budují, válečné štvaní paralysují a mír se snaží udržet.

Při budování svého hospodářství nemůžeme spoléhat na přírodní zdroje své vlastní země. Potřebujeme hospodářské styky, spolupráci i obchod s druhými zeměmi. Z navazování hospodářských a obchodních styků nikoho nevylučujeme, obchodujeme s východem i západem. Ten, kdo s námi udržuje obchodní styky, jistě na tom neprodělá.

Není žádným tajemstvím, že pro své obchodní styky nalézáme dnes větší porozumění na východě než na západě. Není naší vinou, že na př. Spojené státy americké brzdí a ztěžují nám dodávky, mnohdy i dodávky těch věcí, které jsme předem v dolarech zaplatili. To může způsobit určité těžkosti a obtíže, ale nemůže to zastavit naši cestu výstavby nového hospodářství, ani naši cestu k socialismu. (Potlesk.)

Na tuto politiku isolace, bojkotu a hospodářské blokády doplatí nakonec nejvíce ti, kteří ji vyvolávají. Už dnes se hrozivě hromadí příznaky hospodářské krise nad jejich obzory. Nás přesvědčují každodenní události jasněji a jasněji o tom, že jsme svoje přátele dobře volili. Naše hospodářské styky se zeměmi lidové demokracie a zvláště se Sovětským svazem jsou toho nejlepším důkazem. Naše obchodní obraty ve vývozu i dovozu stoupají. Vzájemné hospodářské a obchodní styky jsou novými smlouvami stále a stále rozšiřovány. Obrat našeho zahraničního obchodu se Sovětským svazem bude činit v budoucím roce již na 20 miliard Kčs. V posledních dnech sjednaná dodávka 300.000 tun pšenice, 25 milionů kg tuků a 25 milionů kg masa bude velkým příspěvkem k zajištění stability našich potravinových přídělů a zlepšení zásobování. Zahraniční nepřátelská propaganda a jí instruovaná reakční šeptanda u nás sedla opět vedle. Víte, jaké divoké pověsti kolovaly v zahraničí i u nás o cestě našeho pana presidenta Klementa Gottwalda na Krym: Republika bude připojena k Sovětům, bude zatažena do války o Berlín, president se již nevrátí atd. A president se vrátil. Československá republika zůstane samostatnou a nezávislou. (Potlesk.) Do války o Berlín nebudeme zataženi proto, že se o Berlín válčit nebude. Všechny naděje válečných štváčů a spekulantů vyvolávat válečnou psychosu, šířit paniku a znepokojení, aby se nemohlo v klidu pracovat a budovat, budou zklamány. Nedáme se od své cesty klidu a míru, od své cesty pokojného, ale usilovného budování našeho nového hospodářství nikým a ničím odvrátit. Dokončíme dvouletku. Nastoupíme k plnění pětiletky. Ať se jak chce vzteká zahraniční i domácí reakce, ať kdo chce sýčkuje, pláče, lomí rukama a naříká, kamže se to řítíme! Nenecháme se znervosnět. Pro splnění pětiletky zmobilisujeme všechny své pracovní síly i všechny své finanční možnosti. (Potlesk.) A vývoj u nás půjde dále. Nedojde ke katastrofě, ale k rozvinutí nové etapy našeho hospodářství, k socialismu.

Odevzdávaje návrh zákona o pětiletém plánu Národnímu shromáždění, prosím paní a pány poslance: Projednejte předložený návrh v plném vědomí jeho důležitosti, významu i v plném vědomí své odpovědnosti! Pamatujte, že lid jest jediným zdrojem moci v naší lidově demokratické republice! Vy, lidoví zástupci, jste povinni plnit jeho vůli a postarat se o to, aby vámi usnesenými zákony byla šťastná budoucnost pro lid i národ vybudována a zajištěna. (Poslanci povstávají. - Hlučný, dlouhotrvající potlesk. - Poslanci usedají.)

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž je

1. Zpráva výboru ústavno-právneho k vládnemu návrhu zákona (tlač 92) o názve Ministerstva informácií a Ministerstva školstva a osvety, ako aj príslušných povereníctiev (tlač 101).

Zpravodajcom je za posl. dr Štefánika posl. Haško, dávam mu slovo.

Zpravodajca posl. Haško: Slávne Národné shromaždenie!

Zákonom zo dňa 20. júla 1948. čís. 194 Sb., ktorým sa menia predpisy o štátnej starostlivosti osvetovej a o verejných knižniciach obecných, prešla pôsobnosť ministra a Ministerstva školstva a osvety podľa dekrétu prezidenta republiky zo dňa 26. októbra 1945, čís. 130 Sb., o štátnej starostlivosti osvetovej, a podľa zákona zo dňa 22. júla 1919, čís. 430 Sb., o verejných knižniciach obecných, na ministra a Ministerstvo informácií. Tomuto ministerstvu prísluší vedľa toho už tiež pôsobnosť podľa dekrétu prezidenta republiky zo dňa 11. augusta 1945, čís. 50 Sb., o opatreniach v oblasti filmu, zákona zo dňa 25. marca 1948, čís. 69 Sb., o hudobnej a artistickej ústredni, zákona zo dňa 5. mája 1948, čís. 123 Sb., o znárodnení polygrafických podnikov, ako aj zákona zo dňa 6. mája 1948, čís. 130 Sb., o národných umelcoch. Nie je teda pôsobnosť Ministerstva informácií teraz obmedzená na číre prevádzanie úloh informačnej povahy, ale boly mu sverené aj úlohy v odbore osvetovom. Doterajší názov Ministerstva informácií neodpovedá teda dnešnej právnej úprave jeho pôsobnosti. Navrhuje sa preto, aby názov tohto ministerstva bol zmenený na "Ministerstvo informácií a osvety ".

Týmto návrhom je dotknutý doterajší názov Ministerstva školstva a osvety. Toto ministerstvo zostáva vrcholným orgánom štátnej správy vo veciach školských, vedeckých a umeleckých. Navrhuje sa preto, aby jeho názov bol zmenený na "Ministerstvo školstva, vied a umení ".

Návrh upravuje zároveň tiež obdobne i názvy Povereníctva informácii a Povereníctva školstva a osvety.

Doterajšie názvy ministerstiev informácií a školstva a osvety boly stanovené v § 2 ústavného dekrétu prezidenta republiky zo dňa 2. apríla 1945, čís. 1 Sb., o novej organizácii vlády a ministerstiev v dobe prechodnej. (Predsedníctvo prevzal podpredseda Valo.)

Podľa § 92, ods. 1 ústavy Československej republiky sa ministerstvá zriaďujú zákonom, ktorý môže podrobnejšiu úpravu, najmä ich pôsobnosti, sveriť vládnemu nariadeniu. Obdobné ustanovenie má ústava v § 113, ods. 3 tiež o povereníctvach. Návrh je teda čiastočným prevedením týchto ustanovení ústavy.

Pokiaľ ide o ďalšie ministerstvá, zostáva naďalej v platnosti ústavný dekrét čís. 1/1945 Sb. vo znení ústavného zákona zo dňa 10. júla 1946, čís. 153 Sb., pokiaľ ide o ostatné povereníctva, nariadenie Slovenskej národnej rady zo dňa 5. septembra 1946, čís. 105 Sb. n. Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení nariadenie čís. 27/1945 Sb. n. SNR o zriadení ústredných úradov a nariadenie čís. 111/1945 Sb. n. SNR.

Slávne Národné shromaždenie, ústavno-právny výbor prerokoval osnovu zákona tlač 92 o názve Ministerstva informácií a Ministerstva školstva a osvety ako aj príslušných povereníctiev na svojom zasadnutí dňa 29. septembra 1948 a prijal ju jednomyseľne bez zmeny.

Navrhujem preto menom ústavno-právneho výboru, aby slávne Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona tak, ako ju schválil ústavno-právny výbor na svojej schôdzke dňa 29. septembra 1948. (Potlesk.)

Podpredseda Valo: Ku slovu nie je nikto prihlásený, rozprava odpadá.

Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien textových?

Zpravodajca posl. Haško: Nie sú.

Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu.

Osnova má 3 paragrafy, nadpis zákona a úvodnú formulu.

Pretože niet pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa úpravy výborovej.

Sú nejaké námietky? (Neboly.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona, to je s jej 3 paragrafmi, nadpisom zákona a úvodnou formulou podľa zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej.

Tým je vybavený 1. odsek poriadku. Pristúpime k rokovaniu o druhom odseku poriadku, ktorým je

2. Zpráva výboru soc.-politického a zdravotníckeho a výboru ústavno-právneho o vládnom návrhu zákona (tlač 90), ktorým sa stanovia podmienky, za ktorých je možné niektorým osobám udeliť oprávnenie k vykonávaniu zubnej techniky (tlač 98)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP