Předseda dr John.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Komzala, dr Polanský, Richter, Valo,
V. David, Žiak.
Zapisovatelé dr Pátková, dr Patschová.
Členové vlády: předseda vlády
Zápotocký; náměstkové
předsedy vlády Široký, Fierlinger,
dr Ševčík; ministři dr Čepička,
dr Dolanský, Erban, Kliment, Kopecký,
Krajčír, dr Nejedlý, dr Neuman,
Nosek, Petr, Plojhar, arm. gen. Svoboda,
inž. dr Šlechta.
261 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS Kováčik;
jeho náměstkové dr Záděra,
dr Ramajzl.
1. Zpráva výboru ústavno-právneho
k vládnemu návrhu zákona (tlač 92)
o názve Ministerstva informácií a Ministerstva
školstva a osvety, ako aj príslušných
povereníctiev (tlač 101).
2. Zpráva výboru soc.-politického a zdravotnického
a výboru ústavně-právního o
vládním návrhu zákona (tisk 90), jimž
se stanoví podmínky, za kterých lze některým
osobám uděliti oprávnění k
vykonávání zubní techniky (tisk 98).
3. Zpráva výboru branného a bezpečnostního,
výboru soc.-politického a zdravotnického
a výboru ústavně-právního k
vládnímu návrhu zákona (tisk 91) o
vojenské nemocenské péči (tisk 100).
4. Zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 93) o úpravě některých
poměrů členů národních
výborů a členů jejich složek
(tisk 99).
5. Návrh poslanců dr Bartušky, V. Davida, Hodinové-Spurné,
dr Jelínka, Koktána, Komzaly, dr Polanského,
Žiaka a druhů na zvýšení počtu
členů výborů zemědělského,
soc.-politického a zdravotnického a hospodářského
ze 24 členů na 36 členů a volba členů
těchto výborů.
Předseda (zvoní): Zahajuji 14. schůzi
Národního shromáždění.
K prohlášení vlády podle § 61 jedn.
řádu se přihlásil pan předseda
vlády Antonín Zápotocký. Prosím,
aby se ujal slova,
Předseda vlády Ant. Zápotocký
(uvítán hlučným potleskem a povstáním):
Vážené Národní shromáždění,
dámy a pánové!
Z pověření vlády Československé
republiky předkládám dnes národnímu
shromáždění návrh zákona
o prvním pětiletém jednotném hospodářském
plánu rozvoje republiky Československé.
Podle prvního paragrafu zákona jest jeho obsahem:
Výstavba a přestavba československého
hospodářství. Jeho úkolem: Zvýšení
životní úrovně všech vrstev všeho
pracujícího lidu. Prostředkem k tomu: Zvětšování
produktivity práce. Důsledkem jeho bude: Omezování
zbývajících kapitalistických prvků
a vytlačování jich ze všech oborů
národního hospodářství a vývoj
československé lidové demokracie k socialismu.
Nutnost výstavby a přestavby našeho hospodářství
zdůraznil již před rokem můj předchůdce,
nynější president republiky Klement Gottwald,
na schůzi Ústřední plánovací
komise dne 10. října 1947, když řekl:
"Kdybychom setrvali při této dnešní,
nevyhovující průmyslové skladbě,
pak je zřejmé, že naše hospodářství
by bylo vystaveno nebezpečným otřesům
a že by nebylo možno zaručit plný jeho
rozvoj a vzestup životní úrovně. Výstavba
a přestavba našeho průmyslu je tedy prvním
předpokladem zvýšení naší
životní úrovně. Touto přestavbou
umožníme současně další
rozvoj československého průmyslu na zdravější
a pevnější základně."
Kladu zvláštní důraz na slova pana presidenta,
že výstavba a přestavba je nutným a
nezbytným předpokladem zvýšení
životní úrovně. Činím
tak proto, abych předem odmítl nesprávné
iluse, že zvyšování životní
a kulturní úrovně je průvodním
zjevem anebo bude a musí dokonce předcházet
plnění plánu. Opak je pravdou: Aby naše
životní i kulturní úroveň mohla
být zvýšena, je nutno splnit plán, t.
j. přebudovat výrobu průmyslovou i zemědělskou,
převést ji na vyšší technický
stupeň, docílit, aby se více vyrábělo
v továrnách i na polích, zvýšit
pracovní výkony i produktivitu práce, rozmnožit
národní důchod a tento národní
důchod pak spravedlivě rozdělovat, aby se
mohlo lépe, spokojeněji a radostněji žít.
(Potlesk.)
Výstavba a přestavba nebude uskutečněna
jen proto, že má někdo zbožné přání
jí uskutečnit. Výstavba a přestavba
znamená zvýšenou práci i zvýšené
náklady. Chceme-li hospodářství zlepšit
a zvelebit, je především nutno do něho
investovat práci i peníze.
Obracím proto vaši pozornost zvláště
na oddíl II návrhu zákona, kapitola "Investice",
§ 23, kde se praví: "K zabezpečení
hospodářského rozvoje se v období
pětiletého plánu provedou investice v úhrnné
hodnotě nejvýše 336,2 miliardy Kčs.
Z toho připadne: a) na průmysl 131,9 miliardy Kčs,
b) na zemědělství 26,8 miliardy Kčs,
c) na stavebnictví 4,6 miliardy Kčs, d) na dopravu
52,9 miliardy Kčs.
To znamená 216 miliard 200 mil. Kčs, a připočteme-li
k tomu ještě pod písmenem j) zařazené
investice veřejné správy na silnice a mosty,
vodohospodářské stavby atd. v částce
47,1 miliardy Kčs, činí výrobní
investice celkem 263 miliardy 300 mil. Kčs.
Vedle toho přicházejí investice na sociální,
kulturní a podobná zařízení,
a to: e) na obchod a cestovní ruch 5 miliard Kčs,
f) na bytovou výstavbu 39,3 miliardy Kčs, g) na
sociální péči 8,1 miliardy Kčs,
h) na zdravotní péči 10,3 miliardy Kčs,
i) na kulturní péči 10,2 miliardy Kčs.
Tyto investice činí úhrnem 72,9 miliardy
Kčs.
Dohromady to dává výše řečenou
sumu 336,2 miliardy Kčs investic v době pěti
let, to znamená 67 miliard investic ročně.
Aby bylo možno těchto 67 miliard investovat, je nutno
opatřit na to finanční prostředky.
Budování státního hospodářství
je vázáno v tomto směru týmiž
podmínkami jako budování hospodářství
soukromého. Chce-li si kdo vybudovat vlastní dům,
musí mít k tomu nutné finanční
prostředky, které může získat:
z kapitálu, z úspor, z půjček.
Investiční kapitál je možno nashromáždit
jednak z výtěžku práce cizí,
pak je nutno mít možnost jiné vykořisťovat.
Nebo z úspor své práce vlastní, pak
je nutno šetřit a odpírat si dlouhý
čas mnohé z těch potřeb a požitků,
které by si jinak člověk dopřáti
mohl, kdyby se úmyslu mít vlastní dům
zřekl.
Nakonec půjčkou. Buduje-li kdo na účet
půjček, musí se pak tím více
uskrovňovat a šetřit, aby zaplatil nejen vypůjčený
kapitál, ale i úroky z kapitálu.
Stejné je to s hospodářstvím státním.
Můžeme budovat: 1. z vlastního jmění,
2. z výtěžků a úspor své
práce, 3. z cizích půjček a pomocí.
Uspořené jmění, které by bylo
možno do výstavby investovat, naše republika
nemá.
Po staré společnosti i okupantech zdědili
jsme miliony dluhů, bezcenné papíry a znehodnocené
vklady. Cizí prácí vykořisťovat
nechceme. Na cestu imperialistického porobování
druhých národů a loupežení jejích
majetku se dávat nebudeme.
Vypůjčit bychom si mohli. Byla zde na př.
lákavá nabídka Marshallova plánu.
My jsme ji odmítli proto, že na lichvářské
směnky a úroky si vypůjčovat nechceme
a nebudeme. (Potlesk.) Jako úrok z půjčky
Marshallova plánu bylo žádáno vzdání
se politické samostatnosti a hospodářské
nezávislosti: nebudovat podle své potřeby
a plánu, nýbrž budovat podle plánu a
potřeby věřitele.
Jak takové budování na cizí účet
a podle cizího diktátu vypadá, vidíme
na příklad na Francii. Nařídilo se
jí: zničení filmového průmyslu,
což mělo za následek vyhození tisíců
kulturních i technických pracovníků
na dlažbu; zavírání továren a
omezování výroby aut, letadel a pod., což
má za následek vyhazování na dlažbu
nových desetitisíců pracovníků
těchto průmyslových odvětví
jen proto, aby francouzská výroba nepoškozovala
cizí kapitalistickou konkurenci.
Získat americké půjčky znamená
tedy vpravdě stát se bezbranným vasalem amerického
kapitálu a amerických kapitalistů. To však
také znamená vzdát se navždy naděje
vybudovat a zajistit si vlastní zvýšenou životní
a kulturní úroveň.
My se však tohoto cíle vzdáti nechceme. Proto
nám zbývá jediná cesta: vybudovat
a provést přestavbu svého hospodářství
na účet své vlastní práce,
na účet svých vlastních prostředků,
na účet vlastních úspor, a neváhám
říci, i obětí. (Potlesk.) Pokládám
za nutno vás, poslance Národního shromáždění,
na tento fakt zvláště důtklivě
upozornit.
Při projednávání návrhu zákona
o pětiletém plánu mějte na zřeteli
stále tu jedinou a neoddiskutovatelnou pravdu, že
nejkrásnější věty a nejnadějnější
čísla pětiletého plánu samy
o sobě životní úroveň nezvyšují.
Aby životní úroveň mohla býti
zvýšena, je nutno pětiletý plán
nejen v některých, nýbrž ve všech
úsecích výroby splnit. Je potřebí
do výstavby a přestavby výroby peníze
i práci investovat. Je nutno produktivitu práce
zvýšit. Je nutno ve znárodněné
výrobě i veřejné správě
šetřit. Je nutno co největší procento
lidí do práce zařadit a jejich pracovní
schopnosti řádně využít. Pětiletý
plán je zkrátka otázkou cti a pracovní
schopnosti celého národa. (Potlesk.) Máme
již dnes veliké zkušenosti z plnění
dvouletého plánu. Je nutno se z nich učit.
Proč nebyla životní úroveň zvýšena
všeobecně tak, jak dvouletý plán předpokládal?
Proto, že dvouletý plán ve svém celku
a na všech úsecích nebyl stoprocentně
splněn.
Obracím vaši pozornost na důvodovou zprávu
kapitoly první, "Bilance dvouletého plánu
".
Bilance ukazuje, že plánování bylo správné.
Výrobní plány v průmyslové
výrobě byly nejen splněny, ale ve většině
odvětví budou překročeny.
Podle statistických výkazů byl dvouletý
plán průmyslové výroby, nepočítaje
v to průmysl výživy, splněn za 18 měsíců
na 101%, v červenci na 104,5%, v srpnu na 101,1%. Základní
úkol průmyslové výroby, t. j. dosáhnout
indexu 110% ve srovnání s rokem 1937, se také
splnil. Už v květnu t. r. činil index průmyslové
výroby bez průmyslu výživy 110,9%, s
průmyslem výživy 105,4%.
Cenné jsou výsledky v těžbě uhlí
a v hutnictví, kde jsme překročili vysoko
předválečnou výrobu: u kamenného
uhlí o 15%, u hnědého uhlí o 36%,
u železa o 2% a u ocele o 20%. Také v kovodělném
průmyslu plníme plán na 100% a v četných
oborech jsme nad předválečnou úrovní,
jako u lokomotiv, automobilů, traktorů a pod. Nad
plánem též pracuje průmysl kožedělný
a gumárenský, sklářský, papírenský,
průmysl dřeva, kamene, zemin a keramiky. Téměř
na 100% plní plán průmysl energetický,
chemický, textilní a oděvní.
Lze odhadnout, že nad předválečnou úrovní
budou koncem dvouletky pracovat průmysl báňský
o 18%, průmysl energetický o 133%, hutnický
o 10%, kovodělný o 30%, chemický o 14% a
průmysl keramický a gumárenský o 4%.
Na hlavu obyvatele se průmyslová výroba koncem
roku zvýší o 22% proti době předválečné.
Stejně je tomu i v dopravě. V železniční
dopravě už byl překročen předválečný
výkon, a to s menším počtem lokomotiv,
nákladních vozů a osobních vozů.
V osobní dopravě bude přepraven mnohem větší
počet osob než před válkou. V silniční
dopravě, která pracuje o 40 až 60% nad plán,
se též vysoko překročí předválečný
výkon.
Slabší plnění plánu se zaznamenalo
v dopravě říční a v letectví.
V poštovní dopravě je plněn plán
vysokým procentem.
Jinak je tomu v zemědělství, v potravinářství
a stavebnictví. Na těchto úsecích
plány splněny nebyly. Nesplnění plánů
vrhá svoje důsledky na zvýšení
životní úrovně.
Činila-li naše sklizeň obilnin roku 1947 místo
plánovaných 275.000 vagonů jen 185.000 vagonů
- z toho bylo vykoupeno pro zásobování pouze
65.780 vagonů chlebovin proti 105.920 vagónům
v předcházejícím roce - je pochopitelno
že nemohly být potom dodrženy plánované
příděly ani plánovaná životní
úroveň. Jestli jsme přes to nepropadli hladu,
pak vděčíme za to jedině vydatné
pomoci našeho spojence Svazu sovětských socialistických
republik, (Potlesk.) a naší průmyslové
výrobě, která splněním a v
mnohých případech překročením
plánu usnadnila nám úbytek zemědělské
výroby nahradit, více vyvážet a tím
také získat možnosti pro dovoz potravin.
Ještě horší následky než v
obilní výrobě mělo pro nás
nesplnění plánu v oblasti výroby živočišné.
Výroba hovězího masa v první polovině
1948 činila místo plánovaných 80.000
tun jen 46.327 tun, t. j. pouze 58%. Výroba vepřového
masa místo 133.000 tun pouze 71.382 tun, t. j. 54%. Výroba
mléka místo 16,000.000 hl pouze 10 milionů
hl, t. j. 62%. Úbytky, které zde byly vykázány,
nemohl pochopitelně dovoz masa i tuků, i když
byl značně zvýšen, nijak nahradit.
Úbytek zemědělské výroby vyčísluje
se přibližně částkou 15 miliard
Kčs. Je pochopitelno, že takovýto úbytek
musil mít na příděly i životní
úroveň nepříznivý vliv.
Stejně je to i ve stavebnictví. Byl-li plán
r. 1947 splněn jen na 70% a ve výrobě bytů
dokonce jen na 7%, bylo-li místo projektovaných
61.000 bytů postaveno jen asi 29.000 bytů, je pochopitelno,
že bytová krise nemohla být zmenšena,
naopak, že se ještě rozrostla. Je možno
jistě uváděti různé omluvy
pro nesplnění plánů v uvedených
sektorech. Je možno poukazovat na nepřízeň
počasí, nedostatek materiálu, pracovních
sil a pod. Nelze však přezírati, že velikou
úlohu zde sehrál ten fakt, že soukromo-kapitalistické
hospodářské prvky, které v těchto
sektorech převládají, mají na nesplnění
plánů veliký podíl a vinu.
Je také nepopíratelné, že na tomto nesplnění
plánů a na těžkých poruchách,
které z toho pro naše hospodářství
vznikly, založila svoje záškodnické plány
naše rozvratnická, kapitalistická reakce. Kruhy,
které se nejvíce přičiňovaly
o to, aby krise, zaviněná neúrodou, byla
ještě sabotážnickými akcemi šmelinařením
a neplněním dodávek co možná
nejvíce zvětšena, domnívaly se a spekulovaly
na to, že bídy a hladu, které bude mít
neúroda a jejich sabotážnictví za následek,
budou moci využitkovat pro své zločinné,
paličské cíle.
Nepodařilo se jim to. Nepodařilo se právě
proto, že plánování ve svém základě
ukázalo se správným a prospěšným.
Škody, které nám a naší zemědělské
výrobě a zásobování byly způsobeny
neúrodou, reakčním rozvratnictvím
a sabotáží, soukromo-kapitalistickou chamtivostí
a šmelinařením, mohly býti nahrazeny
a byly z největší části nahrazeny
vypětím pracovní energie a dobrovolnou pracovní
povinností poctivých pracujících ve
městech a na venkově. (Potlesk.)
Trpěli jsme mnohými nedostatky, ale hladu, bídě
ani zoufalství jsme nepropadli. Na konci dvouletky je životní
úroveň našeho národa a najmě
jeho pracujícího lidu i přes rány
způsobené neúrodou i sabotáží
daleko vyšší, než byla v dobách největší
úrody a nadbytku za vlády starého kapitalistického
hospodářství.
U nás není nezaměstnaných. V první
republice 4. rok po skončené světové
válce bylo v lednu 1922 zaregistrováno 112.323 nezaměstnaných,
v prosinci téhož roku již 436.710 nezaměstnaných.
Ptejte se, jaká byla životní úroveň
tohoto půlmilionu lidí, dělníků
i úředníků, kteří pracovat
chtěli, ale práci nenalézali? Jaká
byla životní úroveň jejich dětí
a příslušníků jejich rodin? Jaké
byly jejich příděly masa, tuků.
U nás ani dnes v době nedostatku není žebráků
a trhanů. V první republice, v době největšího
hospodářského rozvoje, jsme na otrhance naráželi
na každém kroku a žebráci si podávali
dveře. Kolik pracujících požívalo
u nás v třetím roce po světové
válce plně placené dovolené a na jak
dlouho?