Navrhovaný zákon rozeznává trestné
činy proti státu, proti vnější
i vnitřní bezpečnosti státu a trestné
činy proti mezinárodním vztahům. Zákon
má ráz obrany proti útokům a vymoženosti
naší národní a demokratické revoluce.
Trestní sankce se řídí velikostí
nebezpečí útoku. Chrání se
stát, ústava, ústavní činitelé,
obyvatelstvo. Dále jsou chráněny některé
základní principy, na nichž buduje stát.
Trestná je podpora a propagace fašismu a podobných
hnutí a je konečně chráněn
hospodářský řád naší
republiky, jak bylo podrobně uvedeno panem zpravodajem
ústavně-právního výboru.
Navrhovaný zákon chrání stát
proti útokům na jeho mezinárodní vztahy.
Zde se jeví jeho ohromný význam zvláště
ve vztahu k našim spojencům. Naše dějiny
nám názorně ukazují, že od nepaměti
veškeré naše úsilí se musilo soustřeďovati
k obraně proti sousednímu německému
státu a jeho obyvatelům. Ani dnes toto nebezpečí
pro náš stát dosud nepominulo; naopak, nově
vzniká a je proto nutno v zájmu naší
bezpečnosti, abychom uzavírali přátelské
a spojenecké smlouvy. Musíme však naše
spojence přesvědčit, že naše přátelství
je upřímné, že si tohoto přátelství
vážíme a že nedovolíme nic, co
by vrhalo jakýkoli stín podezření,
že není upřímné. Jsme si vědomi,
že spojenectví se Sovětským svazem,
které tvoří základ naší
zahraniční politiky, je nejspolehlivější
zárukou naší státní samostatnosti
a svobody. Nemusím snad ani připomínat, že
spojenectví uzavřené s ostatními slovanskými
a lidově demokratickými státy může
jen zvýšit naši bezpečnost a je nám
spolehlivou zárukou před opakovním Mnichova.
Právě si připomínáme, že
před deseti roky byl národ připraven k obraně
svého státu. Lid chtěl bojovat za svůj
stát, a byl to jediný Sovětský svaz,
který, když nás naši spojenci na západě
zradili, vyvinul všechno úsilí, aby Československo
nebylo obětováno a ochotně nám podával
svou pomocnou ruku, která však - bohužel - nebyla
přijata. Mnichov je zapsán do dějin našeho
národa krví více než 300.000 umučených.
Je symbolem nacistického barbarství, mučení
a hrůz a ztráty naší státní
nezávislosti a svrchovanosti. Dnes víme už,
kde je nejpevnější záruka toho, že
Mnichov se už nikdy nebude opakovat. Máme smlouvu
o přátelství, vzájemné pomoci
a poválečné spolupráci se Svazem sovětských
socialistických republik, a podobné smlouvy máme
také už téměř se všemi spojenci
Sovětského svazu - s Polskem, Jugoslavií,
Bulharskem a Rumunskem. Je proto přirozené, že
nedovolíme, aby kdokoli hanobil spojenecký stát,
jeho hlavu nebo jiného představitele, nedovolíme,
aby bylo tupeno jméno nebo symbol spojeneckého státu,
a budeme stíhati toho, kdo zničí, poškodí
nebo odstraní symbol spojeneckého státu v úmyslu
projevit opovržení spojeneckému státu
nebo nepřátelské smýšlení
o něm.
Dlužno uvítati také ustanovení zákona,
jímž se stíhá podpora a propagace fašismu
a podobných hnutí. Následky fašismu
a podobného hnutí - nacizmu máme dosud v
příliš dobré paměti, takže
je v zájmu bezpečnosti našeho státu,
aby podobné doktriny byly z kořene vymýceny,
ježto zřejmě ohrožují mír.
Lid má právní nárok na to, aby se
mohl věnovat práci hospodářské,
kulturní a sociální a aby byl uchráněn
nebezpečí války. Je proto také v zájmu
obrany státu, stíhá-li se i ten, kdo podněcuje
k útočné válce.
Podle naší ústavy řídí
stát veškerou hospodářskou činnost
jednotným hospodářským plánem.
Každý, komu připadá jakýkoliv
úkol při provádění a plnění
jednotného hospodářského plánu,
je povinen vykonávat jej svědomitě a hospodárně
podle svých osobních a hospodářských
možností. Porušení těchto povinností
stíhá navrhovaný zákon jako sabotáž,
aby tak byla znemožněna činnost rozvratníků
na jednom z nejdůležitějších úseků
hospodářského života, směřujících
ke zlepšení životní úrovně
obyvatelstva.
Stát nemůže dále připustit, aby
bylo zneužíváno náboženství.
Naše ústava zaručuje svobodu svědomí,
svobodu víry a přesvědčení
a každý má právo vyznávat soukromě
i veřejně jakoukoli náboženskou víru.
Každý má volnost provádět úkony,
spojené s jakýmkoli náboženským
vyznáním. Náboženská výchova
je zcela zajištěna v zákonu o jednotné
škole. V prohlášení předsednictva
Ústředního akčního výboru
Národní fronty se zdůrazňuje, že
svoboda náboženství a vykonávání
náboženských obřadů je jednou
ze základních zásad našeho lidově
demokratického režimu. Akční výbory
Národní fronty musejí pečovat o to,
aby náboženská svoboda byla v plné
míře uchována, aby nerušený výkon
náboženských obřadů byl zajištěn.
Ve vládním prohlášení bylo konstatováno,
že vláda bude pokračovat v dosavadním
úsilí, aby byly podporovány dobré
vztahy mezi státem a církvemi na podkladě
náboženské svobody, snášenlivosti
a na podkladě loyálního poměru církví
ke státu. Vláda a Národní fronta udělaly
dosud vše, aby tato slova nezůstala pouze na papíře,
nýbrž aby se stala skutkem, aby byla splněna
a aby poměr mezi státem a církvemi, zejména
největší a nejpočetnější
církví katolickou, byl co nejlepší a
nejpřátelštější. vláda
a Národní fronta byly ochotny poskytnout k tomu
cíli všechny hospodářské a finanční
prostředky. Nemůže býti proto státu
lhostejno, aby duchovního úřadu mohlo býti
zneužito k vykonávání vlivu na věci
politického života ve směru nepříznivém
lidově demokratickému řádu republiky.
Správné zdůrazňuje důvodová
zpráva, že zneužívání úřadu
duchovního nebo podobné náboženské
funkce k politické agitaci může poškodit
náboženský mír ve státě
i náboženské zájmy samy. Jde nám
všem poctivě a upřímně o to,
aby opravdu náboženský mír byl zachováván
v zájmu klidného náboženského
vývoje a klidného vývoje náboženského
života našeho lidu.
Musíme vytvořiti v kostelích atmosféru
lásky a ne atmosféru hněvu. Účelem
a cílem ustanovení o zneužití úřadu
duchovního není konfesijní boj, není
boj s některou církví, nýbrž
pravý opak toho, totiž konfesijní mír.
Jde v prvé řadě o ochranu náboženství
a o ochranu veřejného pokoje a Řádu.
Náboženství jistě zůstane jednou
z nejvýznačnějších a nejcennějších
složek kulturního, sociálního a státního
života, a jako takové jest i vládou a všemi
složkami Národní fronty uznáváno.
A právě s tohoto hlediska má stát
eminentní zájem na tom, aby náboženství
bylo chráněno. Každý duchovní
má volnost mimo kostel uplatňovati svoje názory.
Je-li však v kostele, musí hlásati jen to náboženství,
které bylo státem uznáno. (Předsednictví
převzala místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Ustanovení o zneužití úřadu duchovního
není ustanovením novým, nýbrž
navazuje na § 303, odst. 2 trestního zákona
ve znění zákona z 20. února 1919,
č. 111 Sb. Při projednávání
onoho zákona - jehož obsah je stejný jako obsah
ustanovení o zneužití úřadu duchovního
- promluvil v plenu Národního shromáždění
známý a význačný představitel
církevního života našeho státu,
pan posl. opat Method Zavoral, jehož projev jest i
pro dnešní dobu stejně závažný,
a dovoluji si jej zde proto částečně
citovat. Posl. opat Zavoral tehdy prohlásil: "Prohlašuji
jménem klubu našeho ale - jsem jist, že také
jménem českého kleru - že také
podle našeho přesvědčení politika
na kazatelnu nepatří a že čím
svědomitěji některý kněz svůj
úřad bere, tím více se bude chrániti
všeho, co by mu právem smělo býti vytýkáno
jako zneužívání náboženství
ve prospěch politiky. Do kostela přichází
lid po týdenní lopotě a práci, přichází
tam po těžkých starostech denních, a
přichází tam, aby konečně slyšel
zase jednou slova z jiného světa než je ten
svět, ve kterém žije po celý ten týden
své těžké práce; přichází
tam, aby slyšel slova, která povzbuzují, slova,
která zušlechťují, která umravňují
a k Bohu vedou. Kněz, který je si vědom tohoto
svého úkolu, ten jistě vykoná v té
věci svou krásnou, velikou povinnost: nezapomene
ani na okamžik, že pod tu kazatelnu se stavějí
lidé všech politických stran, všech sociálních
tříd, a dobře si rozváží,
aby politickými spory a štvaním chtěl
roztrpčiti ještě ony mysle, které přišly
kolikráte právě v neděli jen proto,
aby zase nabyly trochu klidu, aby to nepřátelství,
které mezi ně politická antagonie vnesla,
se ztišilo a umírnilo, aby spolu zase v míru
a klidu mohly klidně žít. Po té stránce
není a nemůže býti mezi námi
velikého sporu."
Tento názor o úkolu duchovního sdílíme
i my a stavíme se proti jakémukoli zneužívání
náboženství, pro které má lidově
demokratická republika plné porozumění
a kterému poskytuje plnou ochranu.
Ve vládním prohlášení se pan
ministerský předseda Antonín Zápotocký
obrátil také k těm občanům,
kteří ještě váhají a nedůvěřují,
ke všem těm, kteří se domnívají,
že cílem nového režimu je ničit,
trestat a pronásledovat. Ti byli vyzváni, aby se
neoddělovali od ostatních spoluobčanů
a aby se dali získat pro jednotné budování.
Z naší národní jednoty a lidové
demokratické pracovní pospolitosti nesmí
být vyloučen nikdo, kdo se z ní nevyloučí
sám. Tak byla každému poskytnuta možnost,
aby zaujal kladný postoj k lidové demokratickému
režimu a zapojil se do budovatelské práce.
Stát podal pomocnou ruku také těm, kteří
z jakékoli příčiny klopýtli,
a rozsáhlou amnestií jim umožnil účast
na budovatelské práci všeho lidu. Tuto dobrou
vůlí nelze si ovšem vykládati jako slabost,
nýbrž je to jasný doklad, že stát
chce umožnit všem, kteří jsou ochotni,
účastniti se jednotného budování.
Stát však musí ukázati také svou
autoritu vůči rozvratníkům a škůdcům.
Stát poskytl již dosti dlouhou dobu všem možnost,
aby zaujali kladný postoj ke státu. Musí
proto také ukázati, že nestrpí škůdce
a rozvratníky našeho lidově demokratického
řádu. Demokracie znamená také neuhýbat;
a ten nejvíce chrání demokracii, kdo také
ukáže, že dovede býti pevným. Demokracii
prospěje nejvíce ten, kdo ukáže, že
sice chce přiznat stejná demokratická práva
každému v republice, ale na druhé straně
žádá a trvá na tom, aby demokratický
právní řád byl každým
zachován. Je proto povinností nás všech,
abychom neukázali slabost, nýbrž rozhodnou
vůli jít jasně za tím, co považujeme
za nutné a prospěšné pro republiku.
Nový zákon na ochranu lidově demokratické
republiky je toho bezpečnou zárukou.
Jako mluvčí lidové strany prohlašuji,
že se lidová strana jednoznačně staví
za navrhovaný zákon. Podle usnesení schůze
předsednictva lidové strany ze 4. října
1948 vyzvala lidová strana své stoupence, aby se
postavili proti rozvratníkům, aby čelili
všem pokusům cizí propagandy a varovali každého
před následky rozvratnictví.
Pokud jde o zákon o státním soudu, odpovídá
tento zákon základním principům každého
trestního řádu a umožňuje rychlé
projednání a potrestání vinníka.
Aby bylo splněno ustanovení § 140 ústavy,
účastní se rozhodování i soudci
z lidu.
Oba tyto zákony jsou tudíž v zájmu státu
a v zájmu jeho budoucností. Jménem klubu
lidových poslanců prohlašuji, že klub
vítá obě předložené osnovy
a že bude pro ně hlasovat. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je pan posl.
dr. Hájek. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. dr. Hájek: Slavné shromáždění,
paní a pánové!
Je málo právních předpisů,
které svým celým charakterem i účinky
vyjadřují ve výrazné zkratce povahu
a podstatu státního pořádku, jako
to právě činí trestní zákony
určené k ochraně státu. Je to pochopitelné.
Stát je mocenský vztah. Chce-li zákonodárce
správně a účinně chránit
tento vztah, chce-li zajišťovat držitele moci a
postihnout ty, kdo jím mohou být nebezpeční,
musí to ve svém zákonném aktu jasné
dát najevo. V minulostí ovšem různé
důvody nutily buržoasii k tomu, aby hájila
své právní úmysly do abstraktních
formulací. Tak tomu také bylo v zákoně
na ochranu republiky z roku 1923, zde již několikrát
zmíněném.
Když před více než 25 lety byl tento zákon
projednáván Národním shromážděním,
byla zejména poslanecká sněmovna dějištěm
ostrých polemik, vzrušených scén a dokonce
i fysického násilí proti revolučním
dělnickým poslancům. Toto vzrušení
šlo tenkrát celým naším tiskem
a celou naší veřejností. vzrušena
byla dělnická třída, která
cítila ohrožení svých revolučních
organisací a sociálních vymožeností.
Vzrušena byla pokroková část inteligence,
která si uvědomovala, jaká propast se to
otevřela mezi humanitními ideály a pokrokovými
tradicemi, které až dosud viděla ztělesněny
v republice, již nazývala republikou masarykovskou,
a mezi skutečností tak cizí těmto
ideálům a usvědčující
první republiku spíše jako republiku Švehlovu
a Kramářovu. Právě v boji kolem zákona
na ochranu republiky projevila se hluboká krise vedení
našeho národního života. Vedení
našeho národa, které již od obrození
bylo v rukou inteligence sice buržoasní, ale přes
všechny nedostatky a polovičatosti blízké
lidu a cítící s ním, začalo
se již v posledních desetiletích rakouské
monarchie přesouvat k oné části buržoasie,
jež nám tehdy vyrůstala v rámci všeobecného
vzrůstu a koncentrace kapitalismu, jež se lidu odcizovala
a své třídní zájmy uplatňovala
bez ohledu na něj a na jeho úkol. Boje od devadesátých
let, rychlý rozklad mladočeské strany hned
po jejím vítězství nad Staročechy,
vlny záští, které se rozpoutávalo
jak proti vystoupení Tomáše Garrigue Masaryk
a, ztělesňujícího pokrokový
typ naší humanitní demokratické inteligence,
tak i proti dělnické třídě,
stejně jako nejasné kolísání,
oportunismus i zbabělost měšťáckého
politického vedení za první světové
války - ukazovaly postup této krise. Byla v tom,
že na vedení našeho národa si činila
nárok třída, jež v této době,
v době monopolního kapitalismu a imperialismu, již
nemohla být třídou pokrokovou, u níž
nad demokratickými a humanitními ideály,
hlásanými v počátku jejího
vývoje a udržovanými i později při
životě demokratickou inteligencí, převažoval
jíž strach před nástupem nové
třídy, proletariátu, vedoucí ostatní
pracující lidové masy.
S utvořením Československé republiky
v rámci vítězství Dohody a v rámci
pokusů západního imperialismu stabilisovat
svou moc na kontinentě zesílila hospodářská
moc naší buržoasie, jež rozšířila
své posice v průmyslu i v úvěrnictví
a nesmírné zbohatla při budování
našeho státu. Své spojenectví s francouzským
imperialismem zdůvodňovala před národem
nutností pomocí proti nebezpečí německé
odvety. Ale zároveň ještě ochotněji
přejímala i další cíl francouzského
imperialismu, sociální konservatismus, protirevolučnost,
protisovětskou intervencionistickou politiku, která,
jak se ukázalo, byla pro anglo-francouzský imperialismus
mnohem důležitější nežli boj
proti německé revisi, jenž byl u nás
uváděn jako vlastní důvod spojenectví
s Francií. A bylo jen logické, paní a pánové,
že takováto vládnoucí třída
stále jasněji vyzdvihovala za svého vůdce
hysterického protisovětského reakčníka
Kramáře nebo selského macchiavelistu
Švehlu. A takováto třída také
ve chvíli, kdy v poválečné krisi,
probíhající celou Evropou, se bouřily
proti jejímu vedení a kořistnictví
široké vrstvy národů, hledala nové
prostředky k posílení a k udržení
své posice. Znala citlivost, s jakou široké
vrstvy našeho lidu střežily právě
získanou národní samostatnost, znala opravdovou
oddanost myšlence republiky a demokracii, v níž
ovšem lid viděl uskutečnění přislíbených
sociálních reforem. A právě ve chvíli,
kdy třídní panství kapitalismu bylo
zdiskreditováno a otřeseno, snaží se
naše buržoasie ztotožnit věc tohoto panství
s myšlenkou národní samostatnosti a celistvosti
státu, kterou národ cítil ohroženu německým
a maďarským revisionismem. Předstírala
starost o národní samostatnost, o republiku a demokracii,
ale při tom žádala opatření,
která měla chránit jen moc kapitalismu. Motivy
zákona na ochranu republiky z roku 1923 byly tytéž
jako motivy procesu právě tehdy probíhajícího,
procesu předcházejícího fašistický
pochod na Řím. A tento pochod, toto uchopení
moci fašismem pokračovalo krvavým převratem
Cankovovým v Bulharsku, Stressemannovým tažením
proti demokratickým vládám v Sasku a Duryňsku,
Pilsudského nastolením plukovnického režimu,
Poincarého reakčními protidělnickými
opatřeními, konservativními anglickými
podvody se Zinověvovým dopisem, surovým potlačením
generální stávky v roce 1926 v Anglii, anebo,
chceme-li se podívat dále, justičními
vraždami Sacco a Vanzettiho ve Spojených státech,
abychom tak jenom ve zkratce si vyznačili rámec
doby a ofensivy buržoasie. Bylo tenkrát velkou vinou
těch, kdo byli uznávanými hlasateli ideí
opravdového vlastenectví, humanitní demokracie
a pokroku, že tenkrát, jako bohužel vůbec
v celém životě naší první
republiky, dopustili toto zneužití, jež masarykovskou
humanitní ideou přikrývalo švehlovské
korupční a reakční machinace. Tím
neodpustitelnější byla vina tehdejších
vládních socialistů, že proti smyslu
zásad, jež hlásali, dovolili zneužít
anebo přímo sami zneužili těchto zásad
pro obranu panství třídy, jež je nenáviděla
a jež jimi opovrhovala.
V tehdejších bojích o zákon na ochranu
republiky ozvaly se určité podstatné námitky
z řad naší inteligence. Lidové noviny
přinesly z pera vynikajícího právníka
článek, kritisující návrh a
prohlašující: Hlavně pokládáme
osnovu nebezpečnou proto, že obrací pozornost
od hlubších příčin zjevů
ohrožujících republiku, proti nimž nelze
bojovat trestními sankcemi, nýbrž jen soustavnou
prací, směřující cílevědomě
k zvýšení úrovně politického
života vůbec. Žák Masarykův a zároveň
senátor jedné z vládních stran, prof.
Krejčí, razil slovo, že to není
zákon na ochranu republiky, nýbrž zákon
na záchranu koalice, o níž řekl v téže
souvislosti, že je na škodu republiky, jejíž
existence a zdárný vývoj může
být zabezpečen jen principy pokroku a sociální
reformy, které právě touto koalicí
jsou znemožňovány.
Komunistické straně v první republice často
vytýkali její nepřátelé její
postoj k opatřením vlády a líčili
jej jen jako neplodnou demonstrativní oposici. Jak vypadal
tento postoj konkretně právě při projednávání
zákona na ochranu republiky?
Při jednáni ústavně-právního
výboru prohlásil tenkrát zástupce
komunistické strany Československa dr. Šmeral:
"Vlastním účelem tohoto zákona
není ani ochrana republiky, ani ochrana státu, nýbrž
persekuce naší komunistické strany a podstatné
ztížení všech třídních
zápasů proletariátu vůbec... Jsou-li
v rámci této země mocenští činitelé,
z nichž by se případně mohly vyvinout
protirepublikánské, monarchistické snahy,
pak je to v prvé řadě bývalá
šlechta, velkostatkáři... Nejlepším
zákonem na ochranu republiky byl by zákon, kterým
by byly vyvlastněny všechny velkostatky bývalé
habsburské šlechty, velkostatky, které ukradla
domácím lidem vítězná habsburská
protirevoluce po Bílé hoře, velkostatky,
které mají horthyovští maďarští
magnáti na Slovensku, velkostatky, jejichž výnosy
dnes slouží na monarchistickou propagandu šlechtických
skupin, rozdělených a pracujících
po celé Evropě..." - A dále, prosím:
"Vy... chcete Československou republiku budovati na
podkladě kapitalistickém, snižováním
mezd, uvrhováním dělníků do
nezaměstnanosti, odbouráváním průmyslového
aparátu. My si představujeme budování
státu po cestách právě opačných,
vytlačením velkokapitalistů, bank, velkostatkářů
a jejich politických exponentů z vládní
moci, mezinárodním spojením všech dělníků,
vytvořením jednotné dělnické
fronty, zařaděním i středních
stavů a inteligence ve městech i na venkově
do fronty proti velkému kapitálu a prosazením
vlády dělníků a malých rolníků,
která, počítajíc se spoluprací
odborné inteligence a opírajíc se o samostatné
třídní orgány proletariátu,
by vývoj poměrů státních začala
vésti novým, lepším směrem, směrem
společenské plánovitosti výrobní,
směrem k socialismu, ke komunismu."