Při plenárním projednávání
zákona pak komunistická strana Československa
předložila svůj pozměňovací
návrh, v němž pravila: "... účelem
tohoto zákona je chránit republikánské
řády československého státu,
zrozené z revoluce... Proto nesmí se jeho provádění
dotknout zájmů a organisace pracujícího
obyvatelstva. Vláda a všechny státní
orgány nechť jsou si vědomy toho, že pracující
obyvatelstvo bude tím odhodlaněji hájit republikánské
řády, čím úzkostlivěji
bude šetřeno demokratických svobod, jež
vzešly z práva téže revoluce jako československý
stát." - A zákonnou ochranu žádala
komunistická strana Československa ve svém
návrhu nejen pro ústavní formu, samostatnost
a nedílnost ČSR, nýbrž i pro sociální
vymoženosti pracujícího lidu. Stejně
požadovala zákonnou ochranu republiky před
vtažením do válečných konfliktů
za účelem výboje, i před přípravou
útoku ve spojení s cizími finančními
a politickými činiteli proti vymoženostem sociálního
zákonodárství republiky, i před ohrožením
politických, ústavou zajištěných
práv pracujícího obyvatelstva našeho
státu.
Tak vypadala, paní a pánové, oposice komunistické
strany Československa proti zákonu na ochranu republiky.
Komunisté nechtěli pochopitelné vydat první
republiku a její vymoženosti z revolučního
období na milost a nemilost buržoasii, nechtěli
vložit samostatnost českého i slovenského
lidu do rukou mezinárodního imperialismu. Chtěli
a požadovali, aby o ochraně republiky rozhodoval pracující
lid.
Dějiny ukázaly, kdo měl pravdu. Zákon
na ochranu republiky umožnil odsouzení mnoha revolučních
pracovníků, neuchránil však ani samostatnost,
ani jednotu, ani ústavní formu naší
republiky před nejvážnějším
nebezpečím, před fašismem. Naopak tím,
že posílil moc buržoasie, jen pomohl těm
elementům, které u nás připravovaly
Mnichov vědomě či bezděčně.
Bylo jen smutným zadostiučiněním,
že ty strany, které v r. 1923 odhlasovaly zákon
na ochranu republiky a které při této příležitostí
vytýkaly komunistům odpor k němu jako
nedostatek vlastenectví a dokonce jako zradu republiky,
že právě tyto strany v r. 1938 - opět
proti hlasu komunistů - projevily souhlas s činem,
který byl nejbrutálnějším porušením
hodnot, jež zákon na ochranu republiky měl
chránit.
Dějiny tedy nedaly za pravdu těm, kdo v r. 1923
odhlasovali zákon, zabezpečující nikoli
republiku, nýbrž jen její buržoasní,
kapitalistické panství a výsady. Bylo, paní
a pánové, zcela proti našim národním
tradicím, proti smyslu husitské revoluce, proti
duchu našeho obrození a stejně i proti skutečným
zájmům našeho národa, jestliže
ve chvíli světové krise kapitalismu bylo
ponecháváno a upevňováno vedení
národa a státu v rukou třídy, jež
u nás politicky i mravně selhala dříve,
než se dostala k politické moci. Dějiny naopak
daly za pravdu těm, kdo - třeba z počátku
nepochopeni a vydáni psychickému i fysickému
pronásledování - ukazovali novou cestu a
prohlašovali, že převzetí vedení
v národě pracujícím lidem je nejen
v duchu opravdových tradic našeho národa, nýbrž
také nutným požadavkem a příkazem
chvíle. Zákon z r. 1923 měl mimo jiné
také zakrýt tuto pravdu a chránit před
jejím pochopením český a slovenský
lid, násilně roztrhnout v myšlení a
cítění našeho národa pojmy s
celými dosavadními dějinami tak organicky
srostlé: prvek lásky k národu, opravdového
vlastenectví, vůle k národní
samostatnosti od prvku vůle k sociální spravedlnosti,
k sociálnímu pokroku, k socialistické revoluci.
A bylo, můžeme si říci, tragedií
naší první republiky, že toto protipřirozené,
protinárodní, protismyslné a škodlivé
odtržení velikých těchto hodnot se skutečně
alespoň na čas a alespoň částečně
podařilo ke škodě republiky, ke škodě
našich národů.
Ano, zákon z r. 1923 neuchránil ani republiku ani
svobodu národa. V katastrofách světové
krise pochopil český a slovenský lid, co
mu bylo dříve bráněno vidět
a chápat. V boji proti nepříteli, jenž
vznikl právě v téže době a z
týchž motivů a kořenů, jako byly
skutečné motivy zákona na ochranu republiky
z r. 1923, v boji proti světovému fašismu poznali
Češi i Slováci, kde je jejich místo;
že toto místo je na straně mládí
světa, na straně budoucnosti lidstva, na straně,
kde se bojuje za skutečnou svobodu, za opravdový
mír, na straně pokrokových sil v čele
se Sovětským svazem, právě s tím
Sovětským svazem, proti němuž také
směřoval zákon z r. 1923. Bylo ironií
dějin, že právě ty síly, které
buržoasie svým zákonem z r. 1923 chtěla
vyřadit ze státotvorných sil republiky, že
tyto síly po krachu kapitalismu, po bankrotu koaličních
stran u nás byly hlavním nositelem boje za novou
samostatnost, za novou svobodu a že právě mocnost,
proti níž také mezinárodněpoliticky
směřoval duch zákona z r. 1923, stala se
osvoboditelkou a obnovitelkou Československa.
Tak jsme poznali, kde je nejlepší záruka pro
naši národní existenci a pro naši samostatnost.
Poznali jsme, kdo a co může nejlépe chránit
velké hodnoty našeho národního života
a proti komu také je musíme a můžeme
chránit. Náš lid se dobře poučil.
Nahradil bezcharakterní, politicky bezzásadovou
předmnichovskou koalici Národní frontou,
svazkem zdravých lidových sil v čele s dělnickou
třídou. Nahradil vládu kapitalistických
monopolů svou vládou v hospodářství
své celé země, překazil v únoru
1948 pokusy, jež mu chtěly tuto vládu opět
vzít a zase ji dát do ruky kapitalismu i oné
koalici, jež nebránila republiku a zradila ji jak
roku 1923, tak roku 1938.
A v těchto skutečnostech, paní a pánové,
je zásadní rozdíl mezi dneškem a dobou
před 25 lety. V tom je také zásadní
rozdíl mezi zákonem na ochranu republiky z roku
1923 a zákonem, jejž máme nyní před
sebou. Zákon z roku 1923 měl zadržet hroutící
se vládu naší buržoasie, zakrýt
její rozchod s národními zájmy i s
věcí pokroku a zamaskovat její morální
i politický bankrot.
Náš zákon má být zbraní,
kterou si pracující lid, tento pevný základ
naší dnešní republiky, připravuje
na obranu svých vymožeností. Bude si bránit
nejen svou samostatnost, celistvost a republikánskou státní
formu, bude bránit též lidově demokratické
zřízení, společenskou a hospodářskou
soustavu. Bude bránit pokrokový charakter svého
státu a života v něm, bude bránit velký
a drahý svazek spojenectví se Sovětským
svazem a s lidově demokratickými státy. Zatím
co buržoasie roku 1923, neschopna zvládnout hospodářskou
krisi, neschopna uspokojit zbídačovaný lid,
sahala k trestním ustanovením jako k poslednímu
a jedinému prostředku pro udržení své
moci, lidově demokratická republika má jiné
základy. Je to velký rozvoj plánovaného
hospodářství, jsou to imposantní vymoženosti
sociální politiky, je to tvůrčí
úsilí budovatelské, je to důvěra
širokých vrstev lidu. To jsou zdroje moci v naší
republice. A potřebuje-li tato moc k něčemu
trestní sankce, pak proto, aby tyto opory a zdroje, ztělesňující
zájmy nejširších vrstev, nebyly poškozovány
zlovolnou činností, aby byla chráněna
skutečná svoboda lidu a jeho tvůrčí
budování proti zbytkům kořistnických
reakčních vrstev, neboť víme, že
žádná kořistnická vrstva v žádné
zemi, když byla zbavena lidem své moci, nevzdala se
a usilovala všemi prostředky, a to prostředky
nejpodlejšími a nejzáludnějšími,
o návrat k moci.
Víme tedy, proti komu budeme bránit tyto hodnoty.
Zatím co buržoasie v roku 1923 se spíše
snažila, aby všeobecnými formulacemi zakryla
před veřejností, proti komu hlavně
bude používat trestních sankcí zákona,
my můžeme mluvit jasně a konkretně.
Víme dobře, kdo jsou naši nepřátelé.
Víme, že jsou to v první řadě
síly mezinárodního imperialismu a kapitalismu,
které trpce želí, že se jim nepodařilo
udržet Československo ve své moci a zneužívat
ho tak, jak to činily právě před 25
lety. Víme, že jsou to jejich agenti a pomocníci,
ať vědomí či bezděční.
Zatím co zákon z roku 1923 byl namířen
proti celým vrstvám lidu, my zde můžeme
mluvit vlastně jen o jednotlivcích. Jsou to zrádci,
sabotéři, záškodníci, jsou to
ti, kteří nemohou nebo nechtějí pochopit,
že v této zemi je kapitalistická vláda
poražena, že v této zemi je lid pánem
veškeré moci a veškerého hospodářství.
Jsou to ti, kdo nechtějí dopřát našemu
pracujícímu lidu klid v jeho tvořivém
úsilí; jsou to ti, kdož nechtějí
zvyšování životní úrovně
a blahobytu; jsou to ti, kteří se škodolibou
radostí vyhledávají všechny nesnáze
a snaží se je zvětšit, kteří
se snaží z nesnází hospodářských
a technických vyvodit nesnáze politické,
kteří z nich chtějí kořistit,
kteří se neštítí spojovat se
se všemi nepřáteli. Jsou to fašisté,
šovinisté, rasoví štváči
a spekulanti, očekávající prospěch
z války.
A právě toto široké zaměření,
které rozšiřuje ochranu zákona na všechny
národy a rasy a stíhá válečné
štvanice, právě toto zaměření
charakterisuje zároveň náš zákon
- přes jeho tvrdé trestní sankce - jako vysoce
humánní opatření, neboť chráníme
zde nejen svůj národ a stát, nýbrž
chráníme každý národ a každou
rasu.
A tak můžeme mluvit s Kollárem o národě
a rase jako o nádobě, formě lidství,
kterému my ve svém zákoně poskytujeme
ochranu. Tak také v této věci je naše
republika opravdovým uskutečňovatelem velkých
morálních hodnot, zdůrazňovaných
v našich humanitních a pokrokových tradicích.
Tak také je naše republika v čele s Klementem
Gottwaldem blíže Masarykovi, nežli
byla republika v roce 1923, která Masaryka sice
formálně měla ve svém čele,
ale která jeho ideje a jeho pokrokový význam
znehodnocovala agrárně-kapitalistickou korupcí
a kapitalistickým násilím.
Zároveň rozhodným bojem proti fašismu
a potíráním válečné
propagandy vyjadřuje náš zákon bojovný
příspěvek našeho národa v zápase
proti imperialismu. Je v něm tentýž duch, který
se projevuje v mírové politice Sovětského
svazu a lidově demokratických států
na evropském foru i na foru Spojených národů.
Je to také příspěvek a pomoc v zápase
revolučního dělnictva západní
Evropy proti teroru imperialismu a vlád, jeho pomocníků.
Je to příspěvek k boji protifašistů
Španělska proti krvavému režimu, který
právě nyní dostává injekci
amerického kapitalismu. Je to příspěvek
k boji demokratů Řecka a Izraele, je to příspěvek
k boji národů Indonesie a Vietnamu proti koloniálnímu
útisku.
Nemáme důvodu zakrývat tuto historickou souvislost,
zatím co v roce 1923 se buržoasie neodvažovala
ukázat veřejnosti republiky historickou a světovou
souvislost motivů, které vedly tenkrát k
jejímu zákonu na ochranu republiky. Můžeme
klidně a s hrdostí poukázat na tento mezinárodní
dosah našeho zákona, jenž svou mírovou
a protiimperialistickou tendencí je nejlepší
odpovědí na válečné štvanice,
na zastrašování, na mobilisaci reakčních
sil ve světě proti mírové politice
Sovětského svazu a také proti nám.
Víme, že právě proto ti, jimž se
nelíbí ani naše lidová demokracie, ani
její směr k socialismu, nebudou s tímto zákonem
spokojeni. Budou šířit pokrytecké nářky
a zlostný křik na jeho tvrdost. My komunisté
jako marxisté jsme si vědomi podstaty státní
moci. Stát je mocenským orgánem vzniklým
a nutným v třídní společnosti.
Je však podstatný rozdíl v tom, zda se tohoto
mocenského orgánu užívá v zájmu
a ve prospěch většiny, to jest dělnické
třídy a pracujících vrstev, či
v zájmu a ve prospěch úzké a kořistnické
menšiny. Mocenské prostředky, jichž bylo
použito anglickou revolucí v roce 1648, Jakobíny
v roce 1793, Lincolnem v roce 1864, to byly mocenské prostředky
tvořivé, uvolňující cestu k
dalšímu rozvoji výrobních sil za vedení
tehdy mladé, rostoucí buržoasie.
Tím tvořivější pak byla proletářská
revoluce, tím tvořivější jsou
revoluční opatření, jimiž národy
osvobozené od kapitalistického a fašistického
útlaku chrání svou mladou lidovou demokracii
a cestu k socialismu. Naproti tomu násilí Metternichovo,
násilí carského absolutismu, stejně
jako násilí upadající buržoasie
proti pracujícímu lidu, vrcholící
ve fašistickém barbarství a v atomových
hrozbách imperialismu, je násilím reakčním,
usilujícím zadržet pokrok lidstva, potlačujícím
svobodu a životní zájmy národů.
Proti tomuto násilí, proti imperialismu, na ochranu
své republiky a národa, na ochranu naší
tvůrčí práce ostříme
svou zbraň. Naše státní moc, která
nám tuto zbraň dává, je tak činitelem
vysoce tvořivým. Přivádí k
uplatnění a k vládě velkou většinu
národa, pracující třídy v čele
s dělnictvem, obrací se přitom jen proti
nepatrné menšině, usilující přivést
zpět k platnosti starý kořistnický
pořádek. Vládu velké většiny,
předpoklad rozvinutí opravdové demokracie,
demokracie socialistické, budeme chránit a musíme
chránit proti každému, kdo by nám v jejím
rozvinutí a uplatnění chtěl překážet.
Je to v zájmu republiky, lidu i světového
pokroku.
Právě pro tento rozdílný charakter
je také rozdílná atmosféra, v níž
toto slavné shromáždění dnes
jedná o předloženém zákoně.
Právě proto, že jde o zákon na ochranu
naší lidové demokratické republiky,
není dnes třeba svádět v tomto Národním
shromáždění úporné zápasy
ani ve výborech, ani v plenu. Právě proto
také projevuje veřejnost naší republiky
hluboké uspokojení nad tímto zákonem.
Dělnictvo, které r. 1923 odpovídalo stávkami
a protesty, odpovídá dnes projevy radostného
souhlasu a vůle posílit svou vládu, posílit
republiku proti všem záškodníkům
a nepřátelům. Lid, který zvítězil
v únoru, poslal do tohoto parlamentu jen své skutečné
zástupce, nikoli služebníky buržoasie,
ani nerozhodné a váhavé hlasatele "třetí
síly", skrývající se svou bezbarvostí
za protilidový a protidemokratický charakter.
Zákon z r. 1923 byl zákonem na ochranu panství
buržoasie, panství menšiny, chránil kapitalistické
vykořisťování, výrobní
anarchii, krise, nezaměstnanost, imperialismus, národnostní
útlak a podmínky pro růst fašismu. Vydával
republiku a její národy do rukou sobectví
třídy, jež svým rozkladem a bankrotem
nás uvrhla do smrtelného nebezpečí.
Proto komunistická strana Československa hlasovala
roku 1923 proti zákonu na ochranu republiky. Zákon,
který máme před sebou, je zákonem
na ochranu moci a vlády širokých vrstev lidových
v čele s dělnickou třídou, moci a
vlády velké většiny proti záškodnictví,
sabotáži a zradě jednotlivců. Chrání
naše hospodářské plánování,
naše sociální vymožeností, náš
kulturní rozvoj, naše hranice i naše spojenectví
se Sovětským svazem a ostatními bratrskými
národy, jež je zárukou naší bezpečnosti,
chrání pokrokový charakter našeho života
i mírovou politiku našeho státu. Proto bude
komunistická strana Československa hlasovat pro
zákon na ochranu lidově demokratické republiky.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Společná rozprava je skončena. Dávám
slovo k doslovu zpravodaji k odst. 1, posl. dr. Kokešovi.
Zpravodaj posl. dr. Kokeš: Vzdávám se
slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo k doslovu zpravodaji k odst. 2, posl.
dr. Haimovi.
Zpravodajca posl. dr. Haim: Vzdávam sa slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Vykonáme nyní odděleně hlasování
o obou ze společně projednávaných
předloh.
Národní shromáždění je
způsobilé se usnášeti.
Budeme hlasovati o prvém odstavci pořadu.
Ad 1. Hlasování o osnově zákona
na ochranu lidově demokratické republiky (tisk 103).
Zpravodajem je posl. dr. Kokeš.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr. Kokeš: V tisku se přihodila
tisková chyba. Před §§ 36, 37 a 38 je
v nadpisu slovo "sabotáž" vytištěno
tučně, ačkoliv mělo být vytištěno
normálním tiskem proloženým. Navrhuji
přijetí s touto opravou.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 5 hlav, nadpisy hlav, 72 paragrafů, nadpisy
paragrafů, nadpis zákona a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 5 hlavami, nadpisy hlav, 72 paragrafy, nadpisy
paragrafů, nadpisem zákona a úvodní
formulí podle zprávy výborové, s opravou
právě uvedenou, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové. (Potlesk.)
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Budeme hlasovati o druhém odstavci pořadu.
Ad 2. Hlasování o osnově zákona
o státním soudu (tisk 102).
Zpravodajem je posl. dr. Haim. Jsou nějaké
návrhy oprav nebo změn textových?
Zpravodajca posl. dr. Haim: V § 33, odst. 2, riadka
tretia vznikla tlačová chyba tým, že
miesto slova "tří" bolo nesprávne
vytlačené slovo "osmi". Navrhujem prijatie
s touto opravou.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 4 hlavy, nadpisy hlav, 48 paragrafů, nadpisy
paragrafů, nadpis zákona a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)