Další je případ zavražděného
majora partyzána Šrama. Hnusná politická
vražda. Ve spojení s americkou špionážní
službou, za účasti členů výboru
tábora uprchlíků v Řežně,
skládajícího se i z uprchlých býv.
poslanců dr Bunži a Bendy za lidovou
stranu a dr Kovárny a dr Buška za stranu nár.
socialistickou, byl vyhlédnut býv. krajský
kulturní referent nár. soc. strany v Praze Milan
Choc, aby majora Šrama zavraždil. Připravovaly
se další atentáty na politické a vojenské
osobnosti, z nichž další obětí
měl býti ministr národní obrany arm.
generál Ludvík Svoboda. Reakce chtěla
využít sletu k rozpoutání nepokojů.
Vzpomínáme, jak zde ve sněmovně honil
Krajina škatulky z Krčmaně a zatím
sám vychovával a vedl vrahy českých
vlastenců, jak ukazují zde citované případy.
Náš lid posoudí, kde je pravda a kde je lež,
kdo staví a bourá, kdo chrání vnitřní
klid a kdo chce bratrovražedné boje.
Dnešní zákon o výstavbě Lidic
měl být projednán již před únorovými
dny. Ministerstvo vnitra žádalo tehdy ministerstvo
spravedlnosti, aby zastavilo soudní řízení
u okr. soudu v Unhošti o zažalovaných starých
pohledávkách vzhledem k tomu, že se připravuje
nový zákon, který teď přijímáme.
Drtinovo ministerstvo tehdy odmítlo. A tak lidické
ženy dostávaly žaloby unhošťské
záložny, dostávaly rozsudky soudů, aby
zaplatily dluhy do 14 dnů pod exekucí. Byly posílány
výměry o vkladu na neexistující nemovitosti.
Svatá byrokracie pomáhala tak třídnímu
nepříteli.
A byli to tehdy zástupci Drtinova ministerstva, kteří
se při jednání otevřeně vyslovili
proti přijetí dnes navrhovaného zákona,
jen aby se dluhy hromadily, aby rostly obtíže a nadávalo
se na vládu. To byla pravá tvář "zastánců
právního pořádku".
Návrh zákona řeší i scelování
pozemků. Upravuje provádění úhrad
Společností. Vzali jsme na sebe velký úkol:
vybudovat nové Lidice, které budou staletí
hlásat lidstvu období lidové demokracie.
Není to lehké. Máme málo materiálu
a potřebujeme hlavně byty pro průmysl. Na
stavbu Lidic je třeba materiálu daleko více,
než je norma na bytovou jednotku ve dvouletém plánu.
Dnes staví se v Lidicích kanalisace, komunikace
a 50 rodinných domků.
Pan ministr vnitra Nosek předloží vládě
zvláštní návrh, aby stavební
hmoty byly přiděleny z celostátních
materiálových prostředků, jako tomu
bylo při stavbě stadionu na sletišti.
Vláda jistě přezkoumá všechny
své možnosti, aby se stavba urychlila. Avšak
pro rychlejší rozvoj staveb musíme odstranit
zjevy, jako je na příklad případ cihelny
v Tuchlovicích na Slánsku. Závod je v národní
správě. Výrobu cihel může ihned
zvýšit z 11/2 mil. kusů
na 3 mil. kusů cihel. Pracovní síly má.
Závod však potřebuje provozní úvěr,
asi 1,600.000 Kčs. A reeskontní ústav žádost
za úvěr zamítl. Nebo poukazy na stavební
dříví pro Lidice se nevydávají,
protože prý ještě není stanoveno
a povoleno množství. Na staveništi pracuje obětavě
Svaz české mládeže. Práce přece
nemůže zůstat stát, a tak se musí
nařízení obcházet. Společnost
obstarává dříví na prozatímní
místopřísežné prohlášení
Společnosti Lidic.
Je jíž čas, aby konečně přestal
"rajtovat" pověstný šiml a přikročilo
se k rychlému vyřizování věcí,
aby práce netrpěla.
Navzdory reakci budou ve vzorné obci vzorní obyvatelé.
V těžkých bolestech i zde zapustil kořeny
růst nového člověka. Lidické
ženy se stanou průkopníky socialistického
života. Postaví vysoko zájem celku nad zájem
jednotlivce.
Děkujeme lidickým průkopníkům
nového světa v čele s předsedkyní
NV soudružkou Hel. Leflerovou. Tam, kde byl smutek, zkáza,
rozkvete zase úsměv a radostná píseň
bude doprovázet velkou národní rodinu!
Ústavně-právní výbor projednal
dne 15. července 1948 vládní návrh
zákona tisk 41 o některých opatřeních
k obnově Lidic a usnesl se doporučiti Národnímu
shromáždění jeho přijetí
ve znění, jak je uvedeno v tisku 67. (Potlesk.)
Místopředseda V. David: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Štětka: Nejsou.
Zpravodajka posl. Škrlantová: Nejsou.
Místopředseda V. David: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 11 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 11 paragrafy, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To jest většina. Tím Národní
shromáždění přijalo tuto
osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 10. odstavec pořadu.
Budeme projednávat jedenáctý odstavec pořadu,
jímž je
11. Zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 44) o některých opatřeních
v oboru záloh na náhradu za některé
válečné škody a škody způsobené
mimořádnými poměry (tisk 80).
Zpravodajem za výbor ústavně-právní
je posl. Tauš; dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Tauš: Pane předsedo, paní
a pánové!
Ústavně-právní výbor pojednal
ve své schůzi dne 15. července 1948 o návrhu
zákona o některých opatřeních
v oboru záloh na náhradu za některé
válečné škody a škody způsobené
mimořádnými poměry, který je
nesporným přínosem v oboru sociálním.
Tím, že se po válce v r. 1945 ujal vlády
v ČSR pracující lid, bylo umožněno,
že naše republika mohla přikročiti k odstraňování
škod, způsobených občanům válkou
a mimořádnými událostmi a poměry,
v takovém rozsahu jako v žádném jiném
státě. Podle dekretu presidenta republiky ze dne
31. srpna 1945, č. 54 Sb. o přihlašování
a zjišťováni válečných škod
a škod způsobených mimořádnými
poměry, byl pořízen v českých
zemích soupis válečných a ostatních
škod, způsobených za německé
okupace, resp. událostmi, které ji přímo
předcházely nebo po ní následovaly.
Soupis byl určen především pro účely
mírového jednání o německých
reparacích, ale byl proveden tak, že slouží
i jako podklad pro úpravu náhrad za uvedené
již škody.
Vzhledem k omezeným finančním prostředkům,
které státní správa mohla uvolniti
pro tento účel, bylo nutno řešiti potřebu
okamžité pomoci osobám sociálně
slabým, zejména při provádění
nejnaléhavějších rekonstrukčních
prací na jejich poškozeném majetku, opatřením,
jež obsahuje dekret presidenta republiky ze dne 28. září
1945, č. 82 Sb., t. j. v podstatě omezením
poskytování záloh pouze na majetkové
škody, způsobené přímo válečnými
operacemi, zejména pak leteckým bombardováním.
Na Slovensku byly takové a podobné otázky
řešeny samostatně dvěma nařízeními
SNR, a to ze dne 3. července 1945, č. 67 Sb. n.
SNR, a ze dne 7. listopadu 1945, č. 130 Sb. n. SNR. Úpravou
záloh, jak je řeší dekret č.
82 i nařízení SNR, o kterých jsem
se zmínil, byla otázka likvidace válečných
škod řešena jen provisorně, částečně
a separátně, pro české země
a pro Slovensko.
Nedostatek úpravy náhrad škod byl pociťován
zejména v tom směru, že se omezoval jen na
majetkové škody a že výhody této
úpravy nepožívaly osoby, které utrpěly
jinakou škodu a potřebovaly namnoze stejnou, ne-li
větší pomoc než osoby poškozené
válečnými operacemi. Byli jsme v praktickém
životě svědky toho, že zálohy byly
poskytovány na př. ve veliké výši
na opravy ne mnoho poškozených domů těch
osob, které byly existenčně i jinak dobře
zajištěny, zatím co sociálně
nejslabší, kteří přišli
o veškerý svůj majetek, šatstvo, obuv
a p., se nemohli o zálohu na opatření nejnutnějších
potřeb ucházeti. Při tom ovšem nehledíme
k tomu, že bylo užíváno i stranického
tlaku a vlivu právě ve prospěch těch
existenčně i jinak nejsilnějších
a nejzabezpečenějších osob.
Vláda si byla vědoma těchto i jiných
nedostatků v oboru likvidace veškerých válečných
škod. Takové definitivní řešení
bylo možno uskutečniti prozatím jen v oboru
škod osobních, a to v rámci zákona o
péči o vojenské a válečné
poškozence, oběti války a fašistické
persekuce. Naproti tomu definitivní odškodnění
majetkových a ostatních škod bylo nutno odložiti
na pozdější dobu. Částečným
opatřením je tu přejímání
státní záruky za úvěry na obnovu
stavebních objektů, které byly zničeny
nebo poškozeny válkou.
Uvedená opatření však byla nedostačující
u osob sociálně nejslabších, kterým
je pro záchovu nebo obnovu existence poskytnouti přímou
podporu, a to nejlépe ve formě zálohy na
vrub budoucího odškodnění. To řeší
v podstatě zákon ze dne 18. července 1946,
č. 161 Sb.
Předložený návrh zákona o některých
opatřeních v oboru záloh na náhradu
za některé válečné škody
a škody způsobené mimořádnými
poměry je vlastně novelisací posledně
uvedeného zákona. Navrhovaný zákon
řeší v podstatě tyto otázky:
1. Zálohování náhrad omezuje časově,
a to lhůtou určenou ve směrnicích
ministerstva vnitra, t. j. že zálohy lze poskytnouti
jen v těch případech, kdy příslušnému
úřadu došla žádost do 15. května
1948.
2. Zálohování ve volných platidlech
se omezuje, pokud jde o finanční prostředky,
tak, že je stanovena celková částka,
kterou lze se zřetelem k finančním možnostem
státní správy na tento účel
vynaložiti. Jde o úvěr 2 miliardy 70 mil. Kčs.
Z této částky budou uhrazeny státní
pokladně zálohy vyplacené v r. 1947 v částce
1 miliardy 200 mil. Kčs, takže pro rok 1948 zbývá
na tento účel částka 870 mil., z níž
bylo v I. pololetí letošního roku vyplaceno
480 mil. Kčs a pro II. pololetí je k disposici konečná
zbývající částka 390 mil. Kčs.
Celková částka pro letošní rok-870
mil. Kčs-bude rozvržena na jednotlivé země
se zřetelem na skutečnou potřebu, při
čemž jako podklad bude tu počet vyřízených
i nevyřízených žádostí,
a bude přihlíženo i k částkám
záloh vyplacených v dotčené zemi.
3. V rámci tohoto zákona se ruší zároveň
nařízení Slovenské národní
rady č. 82, jež částečně
řešilo některé otázky vrácení
náhrad obdobných škod na Slovensku, které
nutně žádají celostátní
jednotné úpravy.
4. Zálohy pak se poskytují jen čs. občanům,
majícím bydliště v Československé
republice, skutečně sociálně slabým
a státně spolehlivým, kteří
osvědčí, že poskytnutí zálohy
je nutné, aby se obnovila nebo zachovala jejich existence.
Zálohování náhrad podle návrhu
tohoto zákona se omezuje v podstatě jen na škody
na movitostech (svršcích) a na ušlém výdělku
osob vězněných za okupace v koncentračních
táborech, káznicích a věznicích.
Mimo to přicházejí ještě v úvahu
drobné škody na stavebních objektech, způsobené
osobám fysickým, sociálně slabým,
pokud nejsou podchyceny zákonem o stavební obnově.
Osobám právnickým nebo jiným souborům
osob a pod. se zálohy podle tohoto zákona neposkytují.
V celku řeší zákon nejcitlivější
body v oboru záloh na některé válečné
škody, zjednodušuje a sjednocuje v měřítku
celostátním tak důležitou věc,
jako je náhrada válečných škod
a napravuje nedostatky minulých zákonů, zvlášť
s hlediska sociálního.
Proto jménem ústavně-právního
výboru, kde byl návrh zákona projednán,
podle jeho usnesení doporučuji slavnému Národnímu
shromáždění přijetí tohoto
vládního návrhu tak, jak jej uvádí
zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového.
Místopředseda V. David: Zpravodajem za výbor
rozpočtový je posl. Babej. Dávám
mu slovo.
Zpravodajca posl. Babej: Slávna snemovňa!
Ústavno-právny a rozpočtový výbor
prerokoval osnovu zákona o niektorých opatreniach
v sektore záloh na náhradu za niektoré vojnové
škody a škody spôsobené mimoriadnymi pomerami
(tlač č. 44). Je to v podstate novelizácia
zákona č. 161/1946 Sb.
Novelizáciu tohto zákona bolo treba previesť,
lebo zákon č. 161/1946 už nevyhovoval. V ňom
nebolo pamätané na uprednostňovanie osôb
sociálne slabých, ktoré sú na úhradu
vojnových škôd z existenčných
dôvodov predovšetkým odkázané.
Týmto sa novelizácia zaraďuje podľa svojho
ducha a intencie medzi všetky naše sociálne opatrenia
a zákony, ktoré smerujú k spravodlivému
praktickému vyriešeniu všetkých sociálnych
problémov nášho národného života.
Doteraz úmysel zákona a jeho sociálne zameranie
nemohly sa plne uplatniť, lebo nebolo jasne a presne povedané,
v akom poriadku majú byť nároky uspokojené.
Potvrdzuje nám to ten fakt, že v roku 1946 na úhradu
vojnových škôd boly poukázané
4 miliardy Kčs, ktorý obnos bol vyplácaný
podľa toho, ako žiadosti o náhradu došly,
alebo podľa protekcie, obzvlášť na Slovensku.
Pre rok 1947 k 31. decembru, pokiaľ ide o zálohovanie
náhrady, bol tento stav:
V zemiach českých celkom: Počet fyzických
osôb, ktorým zálohy boly poskytnuté,
je 110.009. Počet osôb, ktorým bola vyplatená
záloha vo výške 100.000 Kčs, je 771.
Počet osôb, ktoré doteraz zálohu nedostaly,
hoci žiadosti podaly, je 143.225. Celkový počet
prihlášok o vojnovú škodu je 626.753.
Celkom na zálohách bolo vyplatené 1.644,416.180
10 Kčs.
Na Slovensku: Počet fyzických osôb, ktorým
zálohy boly poskytnuté, je 200.000. Celkový
počet prihlášok na vojnovú škodu
je 300.000. Celkom zálohy vyplatené činia
2.100,000.000 Kčs. Pokiaľ ide ešte o Slovensko,
presné dáta budú oznámené po
príslušnom preskúmaní.
Novela zákona stanovuje lehotu podania žiadosti o
náhradu, ktorá je stanovená podľa smerníc
Ministerstva vnútra, § 7 zákona, do 15. mája
1948; to má za cieľ urýchliť podávanie
žiadostí a zistiť, aký je konečný
obnos na úhradu týchto potrebný.
Pre tento rok zálohovanie náhrad vo voľných
platidlách sa limituje tak, že sa stanoví globálna
čiastka, ktorú možno na tento úver ešte
vynaložiť. Ide o úver 2.070,000.000 Kčs.
K zaopatreniu tohto obnosu sa zmocňuje minister financií.
Z tejto čiastky budú uhradené štátnej
pokladníci zálohy, vyplatené v roku 1947
v obnose 1.200,000.000 Kčs, takže pre rok 1948 zostáva
na tento účel obnos 870 miliónov Kčs.
Pre prvý polrok 1948 bolo z toho vyplatené 480 miliónov,
takže pre druhy polrok nám zostáva ešte
390 miliónov Kčs. Tento obnos má byť
rozdelený na jednotlivé zeme s ohľadom na skutočnú
potrebu, podľa vybavených a nevybavených žiadostí
a s ohľadom k čiastkam vyplatených záloh.
Zálohy sa poskytujú len československým
štátnym občanom, ktorí žijú
na území Československej republiky. Ide o
osoby sociálne slabé, ktoré sa osvedčia,
že poskytnuté zálohy nezbytne potrebujú,
aby sa obnovila alebo zachovala ich existencia.
Zálohovanie náhrad sa obmedzuje v podstate len na
škody na movitostiach a na ušlom zárobku, a to
osôb väznených za okupácie v koncentračných
táboroch a väzniciach.
Do úvahy prichádzajú ešte drobné
škody na stavebných objektoch, spôsobené
osobám fyzickým, sociálne slabým,
pokiaľ nie sú podchytené zákonom o stavebnej
obnove. Ináč celková akcia odškodnenia
za stavebné objekty prebieha v rámci zákona
o stavebnej obnove. V rámci tejto novelizácie sa
zrušuje nariadenie Slovenskej národnej rady č.
82/1947 Sb. n. SNR, ktoré partikulárne riešilo
niektoré otázky o vrátení náhrad
obdobných škôd, ktoré vyžaduje celoštátnej
jednotnej úpravy. Osobám právnickým
alebo iným sborom osôb a majetkovým podstatám,
ako sú spolky, družstvá a pod., sa zálohy
neposkytujú.
Práve obciam sa dostalo záloh, a to len v roku 1946
k úhrade nákladov spojených s rekonštrukciou
na poškodenom alebo zničenom ich majetku, pokiaľ
oprava bola z verejného záujmu nutná, a to
na podklade usnesenia vlády z 29. marca 1946 a smerníc
Ministerstva vnútra z 15. apríla 1946, č.
1065 Úr. l. I.