To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 6. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
sedmého odstavce pořadu, jímž je
7. Zpráva výboru kulturního o vládním
návrhu zákona (tisk 42), jímž se mění
předpisy o státní péči osvětové
a o veřejných knihovnách obecních
(tisk 68).
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se jednání
o této předloze sloučilo s jednáním
o předlohách, které jsou jako odstavce 8
a 9 denního pořadu, to jest
8. Zpráva výborů kulturního a rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 50)
o státním divadle v Brně (tisk 81), a
9. Zpráva výborů kulturního a rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 51)
o státním divadle v Ostravě (tisk 82).
Důvodem pro navrhované sloučení je,
že jde o osnovy kulturní.
Jsou nějaké námitky proti návrhu na
sloučení těchto odstavců? (Námitky
nebyly.)
Není jich. Projednávání bude tedy
podle návrhu sloučeno.
Zpravodaji jsou:
k odst. 7 za výbor kulturní posl. dr Julius Dolanský;
k odst. 8 za výbor kulturní posl. Holečková,
za výbor rozpočtový posl. Tymeš;
k odst. 9 za výbor kulturní posl. Holečková,
za výbor rozpočtový posl. Tymeš.
Udělují slovo zpravodaji k odst. 7 za výbor
kulturní, posl. dr Juliu Dolanskému.
Zpravodaj posl. dr Julius Dolanský: Slavná
sněmovno, paní a pánové!
Vládní návrh zákona, jímž
se mění předpisy o státní péči
osvětové a o veřejných knihovnách
obecních, vychází z dosavadních zkušeností
v oboru státní péče osvětové.
Usiluje o to, aby všecka kulturní a státně
politická výchova se děla s jednotného
hlediska.
Pro naši lidovou výchovu platila doposud dvě
základní ustanovení. Předně
dekret presidenta republiky ze dne 26. října 1945,
č. 130, a za druhé zákon ze dne 22. července
1919, č. 430, o veřejných knihovnách
obecních. Co se rozumí státní péčí
osvětovou, to podrobněji objasňoval a definoval
§ 1 citovaného dekretu presidenta republiky ze dne
26. října 1945. Státní péče
osvětová se tu dělila na dva úseky:
a) na kulturní výchovu lidu a b) na státně
politickou výchovu lidu. Vedle tohoto dělení
co do obsahu zaváděl citovaný paragraf dělení
státní péče osvětové
také podle rozsahu. V prvním odstavci citovaného
paragrafu se mluvilo o soustavné kulturní a státně-politické
výchově lidu; druhý odstavec připomínal
státně-politickou výchovu časové
povahy.
Podle prvého odstavce §u 1 uvedeného dekretu
byla svěřena ústřední správa
soustavné státní péče osvětové,
jakož i vrchní dozor na veškerou osvětovou
a státně-politickou výchovu lidu ministru
školství a osvěty, na Slovensku pověřenci
pro školství a osvětu. Státně-politická
výchova časové povahy příslušela
podle druhého odstavce §u 1 ministerstvu informací.
Jak patrno, dostala se tak citovaným dekretem presidenta
republiky státní péče osvětová
pod správu dvou ministerstev: ministerstva školství
a osvěty a ministerstva informací. Kompetenční
příslušnost obou ministerstev byla přitom
vymezena rozdílem mezi soustavnou kulturní a státně-politickou
výchovou lidu a mezi státně-politickou výchovou
časové povahy. Je zřejmo, že toto kriterium
bylo a priori ve svém základu nesprávné
a nedomyšlené. Je vůbec nějaký
rozdíl mezi soustavnou výchovou a výchovou
časové povahy? Pro každého dobrého
vychovatele se rozumí samo sebou, že jakákoli
výchova je a může být jenom jediná
a jednotná. Už největší vychovatel
našeho národa, učitel národů
Jan Amos Komenský věděl a učil, že
každá výchova musí postupovat podle
jednotného plánu, protože "na dobrem pořádku
všecko záleží".
Program soustavné výchovy nemůže být
nijak rušen nebo pozměňován výchovou
časové povahy. Naopak všecko, co probíhá
v čase-a to je celý život člověka
a lidské společnosti-patří nerozlučně
a neoddělitelně do zájmového okruhu
soustavné výchovy. Není rozdílu mezí
zjevy časové povahy a mezi t. zv. nadčasovostí.
Žijeme jen v čase a každým činem
t. zv. všedního života tvoříme
historii a uskutečňujeme věčnost.
Dvojnásob to platí pro dění politické
a pro státně-politickou výchovu. Nelze vytyčovat
programy pro soustavnou výchovu bez zřetele k časovým
zjevům. Každý zjev časové povahy
musí naopak doplňovat, posilovat a prohlubovat celkový
plán jednotné, promyšlené a soustavné
výchovy. Nemohou proto řídit ani státní
péči osvětovou a zejména státně-politickou
výchovu lidu nezávisle na sobě dva různí
činitelé a dva různé státní
orgány.
Nevzpomínejme ani na nedávnou dobu před únorem
tohoto roku, kdy jednotlivé politické strany Národní
fronty šly proti sobě a kdy obě ministerstva,
jímž dekret presidenta republiky svěřil
výchovu lidu, to jest ministerstvo školství
a osvěty a ministerstvo informací, byla spravována
představiteli různých politických
stran. Pro organisací státně-politické
výchovy lidu z toho vznikal jenom zmatek.
Ale i když nepřihlížíme k rozdílným
ideovým koncepcím, které jsou již bohdá
pro jednotné pojetí státně-politické
výchovy navždy zažehnány, přináší
státní osvětová péče,
rozdělená mezi dvě různá ministerstva,
četné nevýhody. Důvodová zpráva
navrženého zákona právem připomíná,
že "nehledíc k četným kompetenčním
sporům, vytvářela se tu nechtěně
i dvojí administrační kolej v organisaci
výchovy lidu".
Je proto docela oprávněný požadavek,
aby se kulturní a státně-politická
výchova lidu soustředila v jednom resortu a aby
celá soustavná osvětová péče
mohla být řízena s jednoho hlediska.
Vítáme co nejupřímněji, že
už předem došlo jednáním obou příslušných
ministerstev a obou pánů ministrů k dohodě,
podle které se všecka agenda soustředí
v ministerstvu informací. Není potřebí
zdůrazňovat, že právě toto ministerstvo
si získalo celou svou činností na poli lidové
výchovy nesmírné zásluhy a že
přes všecky útoky reakce věrně
plnilo svůj úkol ideového strážce
a hlasatele košického vládního programu.
Důsledně vedlo český a slovenský
lid k duchu lidové demokracie a socialistického
budování státu.
My, povolaní zástupcové lidu, můžeme
proto s důvěrou svěřit ministerstvu
informací veškerou státní péčí
lidově osvětovou, a to jak její složku
kulturní, tak státně-politickou.
Ministerstvo informací spravovalo a spravuje doposud všecky
hlavní prostředky lidové osvěty: film,
rozhlas, tisk, stejně jako hudbu a divadlo, pokud jde o
jejich rozšíření do lidových
vrstev. Je proto jenom přirozené, že vládní
návrh nového zákona žádá,
aby na ministra a ministerstvo informací přešla
také správa veřejných obecních
knihoven.
Svobodná Československá republika zavedla
už zákonem ze dne 22. července 1919, č.
430, povinné zřizování veřejných
knihoven s četbou vzdělávací, naučnou
i zábavnou a přikazovala, aby se úplně
vybudované obecní knihovny skládaly z půjčoven
knih, z čítáren časopisů a
z příručních knihoven. Podle §
11 tohoto zákona příslušel dozor nad
řádnou působností všech veřejných
knihoven ministerstvu školství a národní
osvěty.
Není pochyby, že lidové knihovnictví
patří k nejdůležitějším
prostředkům lidové výchovy. Česká
a slovenská kniha, české a slovenské
knihovny pomáhaly nejúčinněji obrozovat
naše oba národy od počátku našeho
národního obrození. Především
také knihám a lidovým knihovnám, hlasatelkám
našeho národního a společenského
pokroku, děkujeme za svou nynější kulturní
a civilisační vyspělost.
Jestliže nyní soustřeďujeme všecku
státní osvětovou péči do jediného
střediska, to jest do ministerstva informací, je
rozumné a logické, aby také nejvyšší
správa veřejných knihoven obecních
přešla z působnosti ministra a ministerstva
školství a osvěty nově na ministra a
ministerstvo informací, jak žádá vládní
návrh nového zákona.
Finanční úhradu nákladů, potřebných
k plnění nových úkolů, má
ministerstvo informací zabezpečenu v rámci
úvěrů rozpočtu na rok 1948, jak uvádí
důvodová zpráva.
Aby byl zjednán zákonný podklad pro provedené
soustředění státní osvětové
péče, doporučuje kulturní výbor
Národního shromáždění
po úmluvě s příslušnými
činiteli ve vládním návrhu zákona
jedinou změnu. V § 2 navrhovaného zákona
budiž změněna první věta "Tento
zákon nabývá účinnosti dnem
vyhlášení"-novým zněním:
"Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. dubna 1948".
Na své schůzi, konané dne 16. července
t. r., schválil kulturní výbor jednomyslně
vládní návrh tohoto zákona, pozměněného
jenom v jeho časové účinnosti, a doporučuje
slavnému Národnímu shromáždění,
aby zákon přijalo. A přejeme naší
nově organisované státní péči
osvětové, aby se jí podařilo podle
dávného hesla Havlíčkova dokončit
a uskutečnit u všech Čechů a Slováků
"revoluci hlav a srdcí" v duchu lidové
demokracie a socialismu.
Osvětová péče, kulturní a státně-politická
výchova lidu má v naší demokracii obrovské
poslání. Má probudit spící
a liknavce, osvítit zatemnělé, získat
nerozhodné, přesvědčit pochybovače,
abychom všichni a jednotně kráčeli k
společnému štěstí a blahobytu.
Už Fr. Lad. Rieger vyslovil zásadu: "Osvětou
k svobodě." Kéž vytvoří
naše státní péče osvětová
z každého občana a občanky Československé
republiky uvědomělého a vzdělaného
obránce svobody lidu, lidové demokracie a šťastného
Československa! (Potlesk.)
Místopředseda V. David: Dávám
slovo zpravodajce k odst. 8 a 9 za výbor kulturní,
pí posl. Holečkové.
Zpravodajka posl. Holečková: Slavná
sněmovno!
Kulturní výbor ve své schůzi dne 16.
července 1948 projednal osnovu zákona o státním
divadle v Ostravě a doporučuje ji slavnému
Národnímu shromáždění
k přijetí.
Je přímo symbolické, že postátnění
ostravského divadla spadá do doby, kdy bude divadlo
slavit 30. výročí svého trvání.
Ostravské divadlo bylo založeno jako obrana proti
německé rozpínavosti, která se v kulturním
ostravském životě zvlášť pociťovala.
Již řadu let před první světovou
válkou stálo v Ostravě bohatě dotované
německé divadlo, které provozovalo činohru,
operu, operetu i balet a které kolem sebe soustřeďovalo
za dob Rakouska i četné umělce českého
původu. Národní poslání ostravského
divadla bylo všemi živě pociťováno,
což se projevilo i v názvu Národní divadlo
moravskoslezské. Je nesporné, že ostravské
divadlo znamenalo po stránce národní pro
české obyvatelstvo kraje velmi mnoho.
Přes tyto veliké klady nelze říci
o ostravském divadle, že by bylo za kapitalistické
republiky plnilo náležitě svou sociální
funkci a své poslání. Toto divadlo bylo vlastně
majetkem vládnoucí ostravské buržoasie,
která se skládala z horních a hutních
ředitelů a inženýrů, bohatých
velkoobchodníků, několika velkostatkářů
a ředitelů bank a pojišťoven. Ti do divadla
chodili a vedení divadla silně ovlivňovali.
To se ovšem odráželo také na divadelním
repertoáru. Na jedné straně se hrála
exklusivní představení o značné
reprodukční úrovni, na druhé straně
se ostatnímu lidu podávaly kulturní odpadky
ve formě nejstupidnějších operet. A
tak se stávalo, že na téže scéně
se v pondělí hrál Wagnerův Tannhäuser
a v úterý "Na tý louce zelený".
Otevřenou zásadou provozovatele divadla bylo, že
pro lid je dobrá jenom opereta a že opereta musí
vydržovat celé divadlo. Je jenom příznačné,
že tento nízký kapitalistický způsob
myšlení o divadle nijak nestačil, aby kryl
divadelní schodky, a tak se divadlo dostávalo do
neustálých hospodářských krisí,
a byly to nakonec vždycky dělnické peníze,
jimiž se schodky uhrazovaly. Přes tyto nepříznivé
okolnosti divadlo umělecky rostlo, zejména v opeře
a činohře, a když pak byli angažováni
pokrokoví režiséři, jako Jan Škoda,
Ant. Kurš a jiní, stalo se šiřitelem pokrokových
socialistických myšlenek. Je ovšem nutno říci,
že tito režiséři museli svádět
neustálé zápasy s ředitelstvím
divadla i s provozovacím výborem. V období
činnosti Škody a Kurše stalo se divadlo střediskem
levé inteligence celého kraje. Toto období
ovšem skončilo tím, že oba byli nakonec
z divadla vyhnáni.
Doba nacistické okupace představuje bolestnou kapitolu
ostravského divadla. V té době bylo vyhnáno
ze své budovy, kde se pak hrálo německy,
a muselo se spokojit s jinými velmi nevhodnými místnostmi.
Budova divadla byla poškozena náletem a i jinak utrpělo
divadlo po všech stránkách. Kostýmový
fundus byl Němci rozkraden, dekorace zničeny. Celkové
škody pouze na kostýmním fundu činí
více než 6 mil. Kčs. Za těchto okolností
se nemohlo české divadlo vrátit do původní
budovy; bylo nejdříve nutno provésti na ní
rozsáhlé opravy a adaptace. V r. 1945-1946 byla
budova opravena nákladem 18 mil. Kčs. Opravy provedlo
město Ostrava, které tím, že to byla
jedna z prvních městských investic vůbec,
dokázalo, jak se lidová demokracie stará
o kulturní potřeby.
Hned na začátku se ukázalo, že Ostrava
v novém státě má i nové divadelní
obecenstvo a že se nemůže spokojit s jednou divadelní
budovou. Proto se hraje ve dvou divadelních budovách
a kromě toho existuje Divadlo mladých, t. j. divadlo
pro mládež, které má také svou
vlastní budovu. Můžeme s hrdostí říci,
že nám divadelního obecenstva stále
přibývá, že nám ho přibývá
především z řad horníků
a hutníků. Jestliže v r. 1945 mělo divadlo
69.000 návštěvníků v předplatitelích,
v r. 1946 bylo jich již 150.000 a v další sezoně
vzrostl tento počet na 216.000. Tak si ostravské
divadlo stačilo uhradit svá vydání
ze 42% z vlastních příjmů. Poskytnuté
subvence nebyly tedy poskytovány na prázdná
sedadla, protože průměrné návštěvy
se pohybují kolem 80%.
Za nové republiky vidíme také v divadle nového
návštěvníka. Jestliže dřívější
režim žádal od dělníka pouze práci
a jeho kulturní život a potřeby mu byly lhostejné,
lidově demokratický režim předkládá
kulturní hodnoty především těm,
kteří tvoří bohatství této
země. Dnes vidíme v divadle návštěvníky,
kteří dříve nikdy do divadla nechodili,
protože si takový luxus nemohli dovolit. Máme
samostatná hornická představení, máme
pravidelná představení pro Vítkovické
železárny, předplatitelské čtvrtky
pro ROH, do ostravského divadla pravidelně jezdí
autobusové a vlakové výpravy dělníků
z třikráte již vyznamenané Karlovy huti,
Báňské a hutní a jiných mimoostravských
závodů. Podle dosavadních záznamů
pro příští sezonu zájem o divadlo
mezi širokými pracujícími vrstvami stále
stoupá. Je zajímavý a překvapující
fakt, že ku příkladu u hornického obecenstva
je nejoblíbenějším jevištním
útvarem opera.
Svým významem i uměleckou úrovní
přerostlo ostravské divadlo hranice samého
města a dnes představuje kulturně-politické
středisko celého kraje. Zvláštního
významu nabylo také tím, že působí
v přímém sousedství bratrského
Polska. Již tím tvoří přirozený
kulturní most mezi Polskem a Československem. V
Ostravě si to velmi dobře uvědomujeme a zdejší
divadlo bylo první v republice, které podniklo první
umělecký výměnný zájezd
do Polska. Tehdy hráli Ostravští v Bytomi a
v Katovicích Prodanou nevěstu se sensačním
úspěchem a bytomská opera hrála v
Ostravě polskou národní operu Halka. Obě
představení se stala politickou manifestací
československo-polského přátelství,
tehdy ještě první svého druhu. Toto
slovanské poslání sleduje ostravské
divadlo důsledně dál a v dalších
sezonách hodlá navázat podobně umělecké
styky i se slovenským divadlem v Turč. Sv. Martině.
V tom smyslu je připraven program pro novou sezonu. Bude
to míti velký význam zvláště
pro tisíce slovenských dělníků,
pracujících ve Vítkovických železárnách
a jiných ostravských závodech. V budoucí
své práci vytklo si ostravské divadlo jako
svůj přední úkol státi se umělecko-politickým
výchovným ústavem pro pracující
lid ostravského kraje. K tomu bude uzpůsoben repertoár
i režijní inscenace.
Ze všech těchto důvodů je zřejmo,
slavná sněmovno, že postátnění
ostravského divadla je akt spravedlnosti, ale také
akt politické nutností. Ostravsko je průmyslovým
srdcem republiky. Je to kraj, v němž se plní
téměř polovina dvouletého plánu,
a také v pětiletce jsou mu uloženy veliké
a odpovědné úkoly. Ostravský pracující
lid si proto plně zaslouží, aby pro něj
a především pro něj byly vytvořeny
nejlepší podmínky pro plný a bohatý
kulturní život.
Velmi mnoho z uvedené argumentace o ostravském divadle
platí v podstatě i o divadle brněnském.
Brněnské divadlo bylo nadto po desítky let
representační scénou země Moravské.
Hlavní zemské město, sídlo vysokých
škol, sídlo hudební a dramatické konservatoře,
sídlo významných vědeckých
a kulturních institucí mělo již dávno
míti státní divadlo. Brněnské
divadlo vždy soupeřilo s předními scénami
pražskými a splatíme tím jen starý
dluh, když se dnes rozhodneme pro jeho postátnění.