Chceme-li tedy reformovat vysoké školy tak, aby nejen
pouze sloužily potřebám dnešní
lidové demokratické společnosti, ale aby
se staly vůdčím činitelem národa
v jeho pokrokových snahách-jako tomu bylo na př.
ve slavných dobách husitských-pak musíme
být odhodláni k zásadním a hlubokým
zásahům a nesmíme šetřit škodlivé
a falešné tradice.
V technickém životě je to samozřejmé
a stejně rozumně musíme postupovat i v případě
vysokých škol, zachovávajíce ovšem
tu jejich tradici, na niž můžeme býti
hrdi a v jejímž smyslu můžeme budovat
novou, lépe vyhovující formu a náplň
vysokých škol.
Nutné změny funkce vysokých škol musejí
se však díti rozvážně a plánovitě.
Vysoké školy mají vyučiti a vychovati
nejvyšší odborníky pro všechny sektory
našeho kulturního a hospodářského
života. Musíme tedy vycházet při reformě
studia na jednotlivých fakultách a vysokých
školách především z toho, jaké
odborníky nás lidově demokratický
řád potřebuje a bude potřebovat ve
svém vývoji k socialistickému řádu.
Tím je stanoven úkol jednotlivého vysokoškolského
studia kteréhokoli oboru. Pak je možno teprve úspěšně
přikročiti ke stanovení vhodného obsahu
jednotlivých studií. Tato cesta povede někde
třeba i k rozumné přestavbě struktury
vysokých škol, ale vyhneme se na ní také
nebezpečí, že bychom reformovali hlavně
proto, aby se jen reformovalo, bez jasného cíle.
Toto nebezpečí se již v praxi ukázalo
při některých současných reformních
pracích, na př. pokud jde o právnické
studium.
Obsahem studia pak se nemůže rozumět jenom
výčet názvů přednášek
a příslušný počet hodin jim vyměřených.
Takových reforem jsme už měli celou řadu,
ale nesplnily svou úlohu, protože každý
vysokoškolský učitel naplnil takové
schéma ve svém předmětu podle svého
vlastního uvážení, následkem
čehož se mnohé části studia třeba
několikrát opakovaly a některé potřebné
části zase vůbec scházely. A připomeňme
jakoby jen pod čarou, že některé vysoké
školy dokonce nemají dodnes ani takové nedokonalé
schema studia. Také to je jeden z důsledků
špatně pochopené nebo zneužité
svobody učení.
Je tedy třeba i pro vysokoškolské studium přikročiti
k stanovení podrobnějších studijních
plánů, aby studium každého oboru tvořilo
racionálně skloubený celek. Nebojme se, že
tím utrpí svoboda učení nebo důstojnost
vysokých škol, jak se proti tomu v nepochopení
věci někdy argumentuje. Jednak naprosto není
nedůstojné konat svou práci rozumně
a koordinovaně s ostatními spolupracovníky,
a jednak budou míti i nadále vysokoškolští
učitelé možnost a dokonce povinnost, aby vedle
látky stanovené plánem prohlubovali znalost
svého oboru u těch posluchačů, kteří
se k tomu svobodně přihlásí. Při
dnešním individuálním stanovení
obsahu studia však dochází ke zjevu u vysokoškolských
odborníků celkem přirozenému, že
přetěžují posluchače přílišným
rozsahem učebné látky i z takových
úseků svého oboru, které nejsou nutné
ke splnění úkolů studia. Vede to pak
ke studiu povrchnímu, více paměťovému,
než aby se cvičilo prakticky a hlubokou theorií
podložené zvládnutí úkolů,
před které bude absolvent v životě postaven.
Tím přicházím k další
velmi důležité stránce reformy vysokoškolského
studia, totiž k reformě vyučovacích
method. Nelze přece nadále pokládat za účelné,
že se na našich vysokých školách
sice mnoho přednáší, ale málo
skutečně vyučuje. Z větší
části se posluchačům přednášením
učebná látka dává jaksi jen
na vědomí a ukládá se jim, aby se
jí bez pedagogického vedení a kontroly sami
naučili. Pro učitele je to sice pohodlné,
ale výsledky odpovídají methodě. Také
tato nesprávná methoda a ne jen častá
přemíra látky, nebo, jak se neustále
říká, neschopnost posluchačů
je příčinou, proč naše vysoké
školy mají tak špatnou účinnost
čili vysokou studijní úmrtnost, že totiž
poměrně malé procento s úspěchem
vystuduje a že vystuduje včas, v době pro studium
úředně vyměřené.
Další vadou je, že vyučování
na našich vysokých školách se namnoze
děje v přednáškách masově,
ve velkých počtech posluchačů, čímž
je ztížen, ba znemožněn užší
styk učitele s jednotlivými posluchači a
přitom se současně trpí t. zv. studium
v nepřítomnosti, že totiž posluchač
podle své úvahy chodí nebo spíše
nechodí na přednášky. Často se
pak stává, že učitel přijde se
svým žákem poprvé do bližšího
styku až při zkoušce, a někdy dokonce
obráceně se stane, že posluchač vidí
svého učitele u zkoušky vůbec poprvé.
(Předsednictví převzal místopředseda
V. David.)
Nechci zacházeti do dalších podrobností,
ale z toho, co jsem řekl, je, myslím, dostatečně
zřejmo, že tady je náprava nejnaléhavější
a že již v příštím školním
roce musíme docíliti, aby vyučování
na našich vysokých školách se začalo
měnit a abychom se co nejrychleji aspoň vyrovnali
v tomto směru většině vysokých
škol v celém světě, na západě
i na východě. Sebekriticky je totiž nutno konstatovat,
že jsme jeden z mála vysoce kulturních států,
v němž vysoké školy po stránce
vyučovací tak špatně fungují.
Můžeme takřka říci, odpusťte
mi to, že vycházejí-li z našich vysokých
škol také i vynikající odborníci,
je to důkaz vysoké všeobecné inteligence
našeho národa, která dovede zdolat i nemožný
výchovný systém.
Po tomto vzletném kritickém přehledu je však
nutno si uvědomit, že to vše nelze najednou změnit
mávnutím kouzelného proutku nebo novými
předpisy. Budeme muset poměrně dlouho pracovat,
než dojdeme cíle, a budeme muset překonat četné
objektivní a subjektivní překážky
a musíme je zdolávat zase plánovitě,
spíše v jakési vysokoškolské pětiletce.
Pokusím se aspoň heslovitě ukázat
dva uvedené úkoly a zásady této pětiletky.
Prvním úkolem je vypracování základních
studijních plánů pro všechny obory povolání.
Na tom se již pracuje v součinnosti pokrokových
učitelů, studentů i praktiků, takže
na podzim budou studenti, kteří vstoupí do
prvního ročníku našich fakult, studovat
již podle zlepšeného studijního plánu.
Dalším úkolem je vypracování
přechodných studijních plánů,
které by na těch oborech, na nichž je studium
nejvíce vzdáleno současným potřebám,
podchytily i studenty ve vyšších ročnících.
Jako příklad uvádím vysokou školu
obchodní, jejíž zásadně nové
zaměření je již vyjádřeno
zatím i neoficiální změnou názvu
na vysokou školu hospodářských věd.
Na všech oborech bude zavedeno vyučování
společenských věd na podporu výchovy
také politicky uvědomělých pracovníků.
I tento úkol může být z valné
části zvládnut do začátku nového
školního roku.
Třetím takovým úkolem je zavedení
nových studijních a zkušebních řádů-místo
těch stoletých stařečků-které
umožní, aby se z vysokých škol staly skutečné
školy ve smyslu pedagogickém. Nesmíme však
čekat, až budeme mít dokonalejší
předpisy. Již na podzim lze částečně
zavésti v praxi některé jejich zásady.
Je to na př. rozdělení posluchačů
do menších skupin, v jejichž čelo bude
postaven relativně nejlepší student, aby organisoval
jejich práci za pomoci asistentů a profesorů.
Tím bude umožněno i plánovité
vedení a častější kontrola práce
studentů během semestrů. Docílíme
tak, aby posluchači mohli býti připraveni
ke zkouškám hned po skončení příslušného
oddílu studia. Odstraní to skutečně
nesmyslný zjev, že posluchači studují
doma něco zcela jiného, než současně
poslouchají na škole, poněvadž se pravidelně
zpožďují ve zkouškách.
Čtvrtým velmi důležitým bodem
je zavedení povinné praxe v průmyslu, v zemědělství
a jiných oborech praktického života podle odbornosti
a potřeby jednotlivých studií a po příp.
i povinné praxe před vstupem na vysokou školu.
Tím se studenti vedle odborného zisku také
seznámí s prostředím svého
budoucího povolání a poznají prakticky
i manuální prácí ve svém oboru,
aby se již za studia sblížili se všemi svými
budoucími spolupracovníky.
Konečně pátý takový konkrétní
úkol je doplnění scházejících
vysokoškolských učebnic, odpovídajících
studijním plánům.
Tolik zatím o úkolech reformy vysokých škol
v užším smyslu, ale reformy skoro nejdůležitější.
Na ni navazuje pak přirozeně nutnost organisačních
změn, které podle vládního programu
mají dojíti výrazu v základním
zákonu vysokoškolském.
Mnoho se přitom diskutuje o tak zvané autonomii
vysokých škol a říká se, že
je ohrožena. Není tomu tak; vždyť je přirozené,
že vysoké školy-jako každá odborná
instituce-musí býti řízeny ve své
činnosti příslušnými odborníky.
V tom je také vlastní smysl autonomie vysokých
škol. Je však nutno jasně vymeziti tuto autonomii,
neboť i vysoké školy musí svou funkcí
zapadati do organismu státního života a plniti
společně úkoly. Současně je
třeba vymeziti i zodpovědnost za toto plnění
úkolů tak, aby často neurčitá
kolektivní odpovědnost byla změněna
více v osobní odpovědnost vedoucích
osob. Pak je možné a také účelné
naopak zvýšit pravomoc těchto osob a vlastně
zvýšit autonomii, ovšem autonomii odpovědnou.
Autonomie jednotlivých vysokých škol má
býti dále též přirozeně
vzájemně koordinována. Tuto koordinační
činnost mohou zase nejlépe provádět
vysokoškolští pracovníci sami, čili
autonomně. Prakticky to znamená, že je třeba
vytvořiti nový centrální orgán,
jakousi radu vysokých škol, která by po stránce
odborné řídila politiku vysokých škol
vedle centrálního úřadu, kterému
přísluší administrativní řízení,
a ve spoluprácí s ním. Současně
je třeba novou organisaci docíliti lepší
dělby práce mezi vysokoškolskými učiteli
všech stupňů a jejich ostatními spolupracovníky.
Tyto zásadní otázky musí býti
vyřešeny v novém zákonu, který
také postaví všechny naše vysoké
školy na stejnou právní basi a odstraní
tak dnešní chaos předpisů, který
zbytečně ztěžuje administrativu.
Leč nakonec je vždy nejdůležitějším
elementem ne předpis, ale člověk. Člověk,
který pracuje s uvědoměním a přesvědčením,
že koná dobrou práci a že je za svou práci
odměňován spravedlivým podílem
na národním důchodu, k jehož vytváření
přispívá třeba nepřímo
svou prací. Z toho plyne, že nadiktované papírové
reformy jsou neúčinné a že k nim nesmíme
a nebudeme sahat zvláště na vysokých
školách. Jsme však přesvědčeni,
že zásady a úkoly, jak jsem je, třeba
neúplně, nastínil, se setkají s porozuměním
vysokoškolských učitelů i studentů
a že se nám společně podaří
je skutečně realisovat a přemoci postupně
i objektivní překážky Je to na př.
nedostatek vědeckého dorostu, zaviněný
hlavně zavřením vysokých škol
za okupace, a nedostatečné jejich věcné
vybavení. Na plánovité výchově
vědeckého dorostu a na vybavení vysokých
škol nesmíme nerozumně šetřit,
abychom na to nakonec mnohokrát víc nedoplatili.
S tím již souvisí řada dalších
problémů, jako je reforma druhé funkce vysokých
škol, totiž jejich vědecké činnosti
a jejich zapojení do organismu ostatní vědecké
tvorby mimoškolní a s ní společně
do spolupráce na našem hospodářském
a kulturním plánu rozvoje našeho života.
Nechci však dnes zdržovati projednávání
dalších naléhavých osnov zákonů
podrobnějším rozborem těchto i dalších
otázek, jako je třeba otázka zřizování
nových vysokých škol, v čemž právě
musím postupovat značně opatrně vzhledem
k právě zmíněným nedostatkům
a obtížím dosavadních vysokých
škol.
Konečně se vracím zase k oběma předloženým
osnovám zákona. Znamenají sice vlastně
také zřízení a rozšíření
vysokých škol-to je právě ten bod, kde
jsem řekl, že je třeba opatrnosti-ale jsou
plně odůvodněny skutečně naléhavou
potřebou a podloženy tak, že mohou být
úspěšně uskutečněny.
Poslanecký klub komunistické strany Československa
bude proto hlasovat pro jejich schválení. (Potlesk.)
Místopředseda V. David: Dalším
řečníkem je p. posl. Polák.
Dávám mu slovo.
Posl. Polák: Slávne Národné
shromaždenie!
Od toho času, čo prenikla do slovenskej verejnosti
zpráva o vážnom úmysle vlády
predložiť Národnému shromaždeniu
návrh zákona o zriadení pobočky lekárskej
fakulty bratislavskej univerzity v Košiciach, prežívame
na Slovensku pocity podobné oným, ktoré predchádzaly
inštituovaniu a zriadeniu našej "Almae matris Comenianae"
v Bratislave, zanedlho po víťaznom skončení
prvej svetovej vojny po zrode Československej republiky.
Vtedy sa Slovensko opravdove tešilo tomu, že i na pôde
Slovenska a pre jeho potreby vzbĺkne oheň výdatnejšieho
a mocnejšieho kultúrneho ohniska. Slovenskej univerzity,
na dôkaz vyššej, dospelejšej fázy
kultúrneho vývinu, ktorú vtedy slovenský
národ vo svojich širokých ľudových
vrstvách nastúpil.
Toto očakávanie Slovákov sa vtedy splnilo-vďaka
bratskej pomoci viacerých oduševnených a zápalistých
vedcov českých, ktorých mená sa navždy
zapísaly do histórie budovania našej prvej
slovenskej univerzity.
Dnešná situácia je skoro analogická.
Slovensko aj dnes sa úprimne teší tejto správnej
starostlivosti vlády, i keď nejde o zriadenie novej,
kompletnej univerzity, ale iba o jej pobočky v rozsahu
jednej fakulty, lebo je nám jasné, že otázka
navrhovanej druhej lekárskej fakulty v Košiciach nebola
nastolená z prestížnych dôvodov nejakej
teoretickej sústavy školských zriadení,
ale že si ju vynútila skutočná potreba-na
zreteľný dôkaz vyššej, dospelejšej
fázy sociálneho vývinu, ktorá sme
vo svojich najširších ľudových vrstvách
nedávno skutočne nastúpili.
A ako sa vtedy efektívnym zriadením univerzity v
Bratislave vyšlo bezodkladne a s ochotou v ústrety
potrebám slovenským, i dnes sa stretávame
s plným pochopením, čoho najvýraznejším
dôkazom je, že návrh na nový zákon
predkladá priamo vláda, ktorá jeho súrnosť
a potrebu náležite odôvodňuje vo svojej
dôvodovej zpráve.
Osnova zákona so svojimi dvoma paragrafmi vyznieva veľmi
stručne. Svojím rozsahom patrí k zriedkavým
typom najkratších zákonov, a preto s hľadiska
legislatívnej techniky nekladie nároky na zákonodarný
sbor.-Jednako samotný fakt, že dotyčnú
matériu treba upraviť zákonom, dáva
správne tušiť veľavýznamnosť
jeho ustanovení, ktorých praktické vykonanie
bude znamenať nesporne zaťažkávaciu skúšku
s personálnej i vecnej stránky, ako aj čo
do organizačnej techniky.-Týchto ťažkostí
je si plne vedomá aj vláda, ktorá v III.
časti svojej dôvodovej zprávy nepočíta
s okamžitým otvorením všetkých
študijných ročníkov, ale zreteľne
vraví o budovateľskom programe fakulty, ktorý
iba postupne bude možné zvládnuť.
V dôvodovej zpráve vyzdvihuje sa predovšetkým
verejno-zdravotná potreba zriadenia druhej lekárskej
fakulty na Slovensku. Katastrofálne nízky počet
lekárov v celoslovenskej relácii-jeden na takmer
3.000 obyvateľov-je akiste hrozivým mementom a možno
bez ťažkostí usúdiť, že nijako
nemôže vystačiť pre správny výkon
zdravotnej politiky štátu na Slovensku.
Uspokojiť sa s terajším počtom lekárov
znamenalo by sotrvanie v terajších zdravotných
pomeroch, na terajšej zdravotnej úrovní obyvateľstva.
Nebolo by možné ani len zďaleka pomýšľať
na plnenie úloh, vyjadrených v zdravotnej časti
budovateľského programu našej vlády, ktorý
sme svojho času s takým nadšením prijali
na tomto mieste, a ktoré postupne s nevídanou rýchlosťou
dostávajú konkrétny výzor vo výsledkoch
zákonodarných prác Národného
shromaždenia.
Ak z ich bohatého priehrštia spomenieme aspoň
zákon č. 49/1947 Sb., upravujúci preventívnu
poradnícku zdravotnú starostlivosť v rámci
organizácie Ústavov národného zdravia,
zákon č. 60/1948 Sb. o potlačovaní
prenosných chorôb na ľudí, protituberkulózny
zákon č. 61/1948 Sb., zákon č. 81/1948
Sb. o výkone lekárskej praxe, zákon č.
99/1948 Sb. o národnom poistení a všetky ostatné
normy, ktoré už vyplnily alebo v krátkom čase-po
skončení legislatívnych pokračovaní-vyplnia
medzery v zdravotníckom zákonodarstve, musí
nám byť bez diskusie jasné, že popri pracovnom
pláne musíme s rovnakou starostlivosťou sostaviť
aj plán pracovných síl a pre jeho dodržanie
vytvoriť bezpodmienečne všetky podmienky.
Z dôvodovej zprávy návrhu zákona je
zrejmé, že jediná lekárska fakulta v
Bratislave, i keď je maximálne preplnená, so
svojím ročným priemerným počtom
68 promovaných, dnes už nevystačí pre
zdravotné potreby Slovenska.
Pre zriadenie novej lekárskej fakulty v Košiciach
hovorí aj dôležitý moment pedagogický.
Neúmerne preťažená fakulta v Bratislave,-o
čom vydáva jasné svedectvo aj dôvodová
zpráva-má sa novou fakultou odbremeniť a rozdelením
poslucháčstva medzi obe fakulty podľa ich kapacity
má sa na nich umožniť prehĺbenie výchovy
lekárskeho dorastu a jeho častejší osobný
styk s členmi učiteľského sboru podľa
zásad praktického školenia.
Oprávnene sa vyzdvihuje aj moment psychologický.
Lekársky dorast, pochádzajúci z východného
Slovenska, štúdiom na univerzite v Bratislave alebo
v ešte západnejších častiach republiky
odvyká si od svojho pôvodného životného
prostredia a nerád sa vracia doňho po štúdiách.
Táto okolnosť je jednou z hlavných príčin
katastrofálneho nedostatku lekárov na východnom
Slovensku, kde práve sú vo zvýšenej
miere potrební.
Nápravu možno očakávať od novej
fakulty v Košiciach; z jej absolventov bude sa usadzovať
po istom časovom odstupe určite dosť lekárov
v kraji svojich štúdií, na východnom
Slovensku, í bez prinucovacích opatrení.
Väčšmi však treba hodnotiť politicko-kultúrny
význam nášho zákona preto, že nová
fakulta dostáva sa do metropole východného
Slovenska, ktorého kultúrna a v širšom
smysle sociálna rozdielnosť voč západnému
Slovensku nebola vždy a za každých okolností
dosť starostlivo vyrovnávaná ani v hlbokom
mieri minulosti a ktoré bolo za druhej svetovej vojny tak
kruto navštívené.