Okresní spořitelna a záložna bude vybudována
na podkladě družstevním. Členský
substrát nebudou však tvořit fysické
osoby, nýbrž osoby právnické, t. j.
družstva, a to úvěrní i neúvěrní.
Představenstva, která tyto ústavy budou spravovat,
budou z poloviny jmenována okresním národním
výborem a druhá polovina bude volena valnou hromadou.
Zaměstnanci se budou podílet v představenstvu
tak, že budou zastoupeni svými zástupci. Jejích
počet určí ministerstvo financí. U
okr. spořitelny a záložny se soustředí
peněžní přebytek celého okresu
a od ní budou zase dostávat potřebné
peněžní prostředky ty ústavy,
které je budou potřebovat. Získají
tak přehled o potřebách okresu a budou proto
moci účinně spolupůsobit při
sdělávání finančních
plánů okresů. Tímto opatřením
se také zkrátí cesta peněz proti dnešnímu
stavu, kdy přebytky šly napřed do svazů,
to jest do Prahy, do Brna nebo Bratislavy, a odtud teprve zpět
na vesnici, kde jich bylo potřebí.
U ostatních ústavů lidového peněžnictví,
které nemají více než 1 zaměstnance
a kde činnost obstarávají převážně
funkcionáři, budou všichni členové
představenstva voleni valnou hromadou. Je tedy u obou typů
družstevního peněžnictví princip
demokracie plně zachován. Zdůrazňuji
to proto, že se po únorových událostech
pokoušela poražená reakce zanášet
neklid a docílit masového vybírání
vkladů právě pod pláštíkem,
že ministerstvo financí chce plně odbourat
jak kampeličky, tak také volené orgány
a všude dosadit své komisaře. Zákon
předpokládá právě opak. Jako
u bank, tak i u ústavů lidového peněžnictví
bude za veškeré vklady ručit stát. Členské
podíly budou moci býti úročeny až
o 1% výše, než činí nejnižší
úroková sazba z úsporných vkladů.
Všechny tyto ústavy lidového peněžnictví
budou každoročně z dosaženého zisku
tvořit reservní fond. do kterého poplyne
20% zisku, a to tak dlouho, pokud fond nedosáhne 10% všech
svěřených vkladů. Ostatní čistý
zisk se bude odvádět státní pokladně-obdobně,
jako je tomu u bank. Ústavy lidového peněžnictví
nebudou také smět zakládat žádné
průmyslové podniky, což je nejen v souhlase
s oddělením úvěrové činnosti
od neúvěrní, ale také zárukou
dokonalé distribuce peněžních prostředků
a jejich nestranného rozmístění.
Osnova pamatuje i na vrcholné peněžní
ústředí pro lidové peněžnictví.
I tu je zachován princip, že polovinu členů
představenstva volí valná hromada. Členy
totiž jsou zde okresní spořitelny a záložny,
které touto formou budou míti vybudováno
své vyrovnávací peněžní
ústředí, a to ve smyslu naší
ústavy 9. května, zvlášť pro české
země a zvlášť pro Slovensko. Peněžní
ústředí v Praze bude mít pobočku
v Brně. Dosavadní všeobecné peněžní
ústředí družstev v Praze, Peněžní
ústředí zemědělských
družstev v Praze a Peněžní ústředí
peněžních družstev v Brně se sloučí
v tomto novém peněžním ústředí,
které nebude míti tak zv. obchodní oprávnění
a jehož činnost je v zákoně taxativně
stanovena.
Nový a jistě ojedinělý způsob,
jakým osnova organisuje a začleňuje tyto
ústavy lidového peněžnictví v
chod našeho hospodářského života,
se projevuje i v tom, že ústavy i Ústředí
lidového peněžnictví se stávají
členy Ústřední rady družstev,
kde se pro ně tvoří zvláštní
odbor. Jak je to vše v rozporu s předválečnou
praxí! Dnes volené orgány a družstevní
forma, dále členství ve vrcholné družstevní
organisaci-toť ta nejlepší a nejkrásnější
oslava družstevního díla v jubilejním
družstevním roce. Znamená to očištění
peněžního družstevnictví a jeho
navrácení těm úkolům, které
mu jeho zakladatelé-ať již Kampelík nebo
Alfons Šťastný-dali do vínku. Tato osnova
je také důkazem, že i ve finančním
sektoru je systém lidové demokracie plně
uplatňován, a to se zdarem.
Nově-a nutno zdůraznit, že pokrokově-je
řešena i otázka revise peněžních
ústavů jako celku. Až dosud vykonávaly
revisi jednotlivé svazy. Nyní se revisní
služba soustředí přímo u ministerstva
financí, rovněž v samostatném zvláštním
revisním odboru. Na revisní nález nebudou
tedy moci působit zájmy svazů. Tak se stanou
revisní zprávy pokladem k zjednání
nápravy ve všech případech, kde by se
peněžní ústavy uchýlily od svého
poslání a kde by nechtěly podporovat naše
plánovité hospodářství.
Tato revisní služba si sice vyžádá
určitého nákladu, který bude hrazen
ze státní pokladny, ale naproti tomu čistý
zisk náklady vyváží. Její soustředění
revisi zlevní. V roce 1946, kdy revisi provádělo
několik svazů, stála revisní služba
17,150.000 Kčs a čisté zisky činily
u spořitelen a záložen 47,605.000 Kčs.
Sloučením ústavů poklesne jejich počet
asi o 1.180 a tak bude i podstata podléhající
revisi značně menší, tedy i revisní
náklady při daleko lepší službě
budou lacinější a revise splní poslání,
které správná revise má mít.
Nakonec bych rád zdůraznil, že celý
slučovací proces a nová organisační
výstavba, jak ji předpokládá osnova,
plně odpovídá dnešním potřebám
našeho hospodářského života a zároveň
vychází z dnešního stavu. Sám
vývoj života smazal dnešní rozdíly
mezí spořitelnami a záložnami, jejích
funkce-a do určité míry i právní
povaha-se vyrovnaly. Spořitelny i záložny se
staly významnou složkou veřejné správy
a je proto v zájmu celku, když z nich budujeme jednotný
typ lidových peněžních ústavů.
Ministerstvo financí tímto zákonem předkládá
skutečně zákon dobrý a vyhovující.
Paní a pánové! Abych nezdržoval, nebudu
se dále šířit o podrobnostech, které
zákon obsahuje v jednotlivých paragrafech. Podstatné
je to, že tvoříme nové peněžní
ústředí jako vrcholnou organisaci a že
touto osnovou nastupujeme cestu: jedno místo-jeden ústav
a že tvoříme skutečně jednotný
typ lidového peněžnictví.
Rozpočtový výbor, který se osnovou
zákona tisk 62 důkladně zabýval, jednomyslně
osnovu schválil v předloženém znění
a proto jménem rozpočtového výboru
jí doporučuji ke schválení. (Potlesk.)
Místopředseda Richter: Dávám
slovo zpravodaji k odst. 1 za výbor hospodářský,
posl. Lindauerovi.
Zpravodaj posl. Lindauer: Paní a pánové!
Hospodářský výbor projednal vládní
návrh zákona o organisaci peněžnictví
ve své schůzí 15. t. m. Za tento výbor
se připojuji ke zprávě zpravodaje za výbor
rozpočtový a navrhuji, aby vládní
návrh zákona byl schválen ve znění,
jak je připojeno ke společné zprávě
výborů hospodářského, ústavně-právního
a rozpočtového. (Potlesk.)
Místopředseda Richter: Dávám
slovo zpravodaji k odst. 1 za výbor ústavně-právní,
panu posl. dr Langrovi.
Zpravodaj posl. dr Langer: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Výbor ústavně-právní projednal
tuto osnovu ve své schůzí 15. července
a připojil různé dodatky a změny ve
shodě s výbory hospodářským
a rozpočtovým. Aby snad nedocházelo při
provádění zákona k nedorozumění,
usnesl se ústavně-právní výbor
na výkladu k odst. 2 § 14 v tom smyslu, že náhradníci
jsou pouze za členy, kteří jsou voleni ze
řad zaměstnanců příslušnými
orgány jednotné odborové organisace, a že
nejsou žádní náhradníci za členy,
které jmenuje ministr financí, a konečně
že k odvolání, ať už členů
nebo náhradníků, jsou povolání
ti, kteří je jmenovali nebo volili. V ostatním
se připojuji k vývodům pana hlavního
zpravodaje a navrhuji jménem ústavně-právního
výboru, abyste návrh zákona tak, jak vám
byl předložen společnou zprávou výborů
hospodářského, rozpočtového
a ústavně-právního, schválili.
(Potlesk.)
Místopředseda Richter: Dávám
slovo zpravodaji k odstavci 2 za výbor rozpočtový,
panu posl. Sajalovi.
Zpravodaj posl. Sajal: Pane předsedo, paní
a pánové!
Působnost navrhovaného zákona se vztahuje
na všechny ústavy, které buď přijímají
peněžní vklady nebo shromažďují
úspory a reservy a poskytují úvěry.
Jsou to především banky, záložny
a spořitelny, ale také pojišťovny, ať
již provozují pojištění soukromé
či veřejnoprávní.
Všechny tyto ústavy nakládaly dříve
se svým jměním i s vklady autonomně,
t. j. podle svého volného uvážení.
Moc peněžních ústavů nebyla založena
na vlastním kapitálu, nýbrž na svěřených
vkladech. Bylo proto jejich mravní povinností, aby
svěřených majetků používaly
ve prospěch široké obce vkladatelů;
ale namísto toho se používalo peněz
egoisticky.
Banky i ostatní ústavy povolovaly nebo odpíraly
úvěr a hospodařily se jměním
bez ohledu na veřejný zájem. Z valné
části se věnovaly úkolům jiným
než peněžnictví. Snažily se, a také
se jim to dařilo, ovládnout a spoutat celé
hospodářství našeho státu. Ústavy,
banky a některé záložny věnovaly
se více činnosti podnikatelské, průmyslové
a obchodní. Zvláště větší
ústavy a banky se zpronevěřily svému
úkolu a svou činnost zaměřily výhradně
na ovládnutí celého našeho hospodářství.
Expanse ústavů nebo jejich koncernů měla
škodlivý vliv na naše hospodářství,
neboť tyto ústavy bojovaly zejména mezi sebou
a větší ničily menší. Povolované
úvěry obvykle sloužily nikoli k podpoře
úvěrovaných podniků, t. j. dlužníka,
nýbrž k tomu, aby peněžní ústav
tyto podniky ovládl a dostal do svého vlastnictví.
Kapitalistický systém věnoval sice svou největší
pozornost penězům, kapitálu, ale nebyl nástrojem
k podpoře a prospěchu společnosti, nýbrž
k utlačování slabších a k ovládnutí
státu.
Protichůdné zájmy jednotlivých ústavů
a koncernů nedávaly možnosti, aby se peněžních
reserv náležitě využilo. Klasickým
příkladem toho byla naše hospodářská
krise v r. 1930, kdy jsme měli téměř
jeden milion nezaměstnaných. Stát usilovně
hledal peněžní reservy, ale peněžní
ústavy je nechávaly ve svých tresorech. Neměly
naprosto žádného zájmu, aby vydávaly
své reservy v té době, kdy se jim zdálo,
že peníze ponesou nízký úrok
a kdy by mohlo být jejich risiko příliš
velké. Záložny, banky i pojišťovny
chránily přebytky každá pro sebe, a
pro velkorysé práce v celostátním
měřítku peněz nebylo. Tyto vady a
příčiny hospodářských
rozvratů hodlá odstraniti soubor osnov o organisaci
peněžnictví. Návrh zákona o nové
působnosti Poštovní spořitelny je jedním
z těchto důležitých článků.
Veliké úkoly výstavby našeho hospodářství
a ohromné investice, které podnikáme, budou
vyžadovat také velkých peněžních
prostředků. Proto je nutné vytvořit
si takové ústředí, do kterého
by se soustřeďovaly všechny peněžní
přebytky. Tyto přebytky zamýšlí
osnova povinně soustřeďovat v Poštovní
spořitelně, která se tak stává
peněžním ústředím pro
všechny peněžní ústavy, ať
jsou to banky nebo ústavy lidového peněžnictví
nebo pojišťovnictví. Doposud jsme neměli
skutečného peněžního ústředí
pro banky. Byla zde pro země historické pouze peněžní
ústředí spořitelen, družstev
a také družstev zemědělských,
ale nikoliv bank. Podobný stav byl také na Slovensku.
Ministerstvo financí se správně přiklonilo
k myšlence, že se nebude zakládat nové
ústředí, ale že se použije vzorně
vybudovaného ústavu se zapracovaným personálem
a velikým pomocným aparátem, kterým
je právě Poštovní spořitelna.
Poštovní spořitelna se touto osnovou mění
v národní podnik; mění tedy svou právní
formu. Nebude jíž podřízena ministerstvu
pošt, nýbrž ministerstvu financí. Bude
ovšem přijímat vklady a poskytovat úvěry,
obchodovat s cennými papíry, obstarávat depositní
službu a spolupůsobit při sestavování
a kontrole celostátního finančního
plánu.
Pravomoc všech ústavů je osnovou omezena a
ústavy budou napříště používat
peněžních prostředků, ať
jsou to jejich vlastní nebo svěřené,
jen v rámci celostátního plánu. Nebudou-li
míti dostatečných prostředků,
jsou povinny požádat Poštovní spořitelnu
o úvěr a ten jim bude poskytnut.
Považuji předloženou osnovu za šťastný
krok k nové organisaci peněžnictví a
navrhuji proto jménem rozpočtového výboru
slavné sněmovně, aby předložený
návrh schválila. (Potlesk.)
Místopředseda Richter (zvoní):
Dávám slovo zpravodaji k odst. 2 za výbor
hospodářský, posl. Lindauerovi.
Zpravodaj posl. Lindauer: Paní a pánové!
Hospodářský výbor projednal vládní
návrh zákona, kterým se rozšiřuje
působnost a mění právní povaha
Poštovní spořitelny, ve své schůzi
15. července 1948. Připojuji se za tento výbor
ke zprávě zpravodaje výboru rozpočtového
a navrhuji, aby vládní návrh zákona
byl schválen ve znění, jak je připojeno
ke společné správě výborů
hospodářského, ústavně-právního
a rozpočtového. (Potlesk.)
Místopředseda Richter: Dávám
slovo zpravodaji k odst. 2 za výbor ústavně-právní,
p. posl. inž. Baráčkovi.
Zpravodaj posl. inž. Baráček: Paní
a pánové, ústavně-právní
výbor projednal ve své schůzi dne 15. července
1948 vládní návrh zákona, tisk 29,
kterým se rozšiřuje působnost a mění
právní povaha Poštovní spořitelny.
Jménem tohoto výboru se připojuji plně
k předcházejícím zpravodajům
a navrhuji, aby slavná sněmovna schválila
osnovu tisk 63 beze změny. (Potlesk.)
Místopředseda Richter: Dávám
slovo zpravodaji k odst. 3 za výbor rozpočtový,
posl. dr Berákovi.
Zpravodaj posl. dr Berák: Slavná sněmovno!
Mám-li podat zprávu za rozpočtový
výbor k vládnímu návrhu zákona
o Investiční bance, chtěl bych říci
úvodem, že jak rozpočtový výbor,
tak i ostatní výbory projednaly vládní
návrh tohoto zákona ve svých schůzích
dne 15. července 1948. Budiž mi však dovoleno,
poněvadž rozprava je společná, abych
pří této příležitosti
také jako člen klubu lidových poslanců
pronesl zde několik slov k ostatním osnovám
zákonů o organisaci peněžnictví
a o Poštovní spořitelně, které
s tímto zákonem o Investiční bance
tvoří celek.
Po květnové revolucí vznikly našemu
finančnímu hospodářství nové
úkoly a vyrostla úplně nová problematika.
Byly to problémy měnové, souvisící
s důsledky války a okupace, problémy rázu
politicko-organisačního, znárodnění
bank a pojišťoven, jejích organisace a jejich
poměr k ostatnímu peněžnictví.
S velkou částí tohoto problému se
právě dnes vyrovnáváme, schvalujíce
vládní návrhy zákonů o organisací
peněžnictví, o nové úpravě
působnosti a právní povahy Poštovní
spořitelny a konečně právě
jednajíce o zákonu o Investiční bance.
V plánovaném hospodářství mají
banky plnit jinou funkci nežli v době kapitalismu.
Dnes nejde již o to, aby finanční kapitál
odsával co největší zisky z hospodářství.
Aby banky mohly plnit tuto svou úlohu, došlo k jejich
koncentraci a zároveň k rozdělení
úkolů mezi peněžní ústavy.
Současně s koncentrací bank dochází
také ke koncentraci lidového peněžnictví.
Podle budovatelského programu z července 1946 má
býti provoz podniků financován odděleně
od financování investic.
Financování investic má být svěřeno
zvláštnímu investičnímu ústavu,
Investiční bance. Ústavy lidového
peněžnictví mají pak mít úkol
podporovat spořivost a financovat drobnější
podnikání.
Podpora spořivosti je velmi vážným problémem
a naši národní hospodáři se jím
zabývají. Někteří zastávají
názor, že v kolektivním společenství
není pro kapitálovou tvorbu závažnou
výše vkladů a že proto nemůže
být zájmu o další peníze, po
případě o jejich přesun do peněžních
ústavů. Převážná část
národohospodářských odborníků
toto mínění nesdílí. Považuji
za potřebné zde upozornit na př. na sovětské
spořitelnictví, ve kterém se plně
respektuje zájem vkladatelů, jak se ukázalo
u příležitosti poslední měnové
reformy v Sovětském svazu v minulém roce.
Výměnný kurs při propočtu vkladů
spořitelních byl stanoven, jak známo, mnohem
výhodněji než základní poměr
výměnný, který činil 10 starých
rublů za jeden rubl nový.
Pokud jde o osnovu zákona o Poštovní spořitelně,
tento zákon uvádí v život jedno celostátní
peněžní ústředí pro všechny
banky-národní podniky a pro peněžní
ústředí lidového peněžnictví,
jakož i pro pojišťovací ústavy, jak
o tom již bylo referováno.
Nově se upravuje kompetence ministerstva financí
v oboru peněžnictví. Zde stává
se ministerstvo financí úřadem rozhodujícím.
V zájmu jednotné finanční politiky
státu je nutné, aby výlučná
kompetence právě v této sféře
peněžnické příslušela ministerstvu
financí a zejména aby byl zachován nadále
koncesní systém co do vzniku nových peněžních
ústavů. Je to samozřejmé. Poukazuji
při této příležitosti zvláště
na významné postavení ministerstva financí
v SSSR a na postavení Gosbanky.
Řekl jsem, že smyslem těchto osnov, zejména
osnovy o Investiční bance, je uskutečnění
zásady, že financování provozu se odděluje
od financování investic. Z této zásady
by mohla býti připuštěna výjimka
u stavebních podniků. V této sféře
by měla Investiční banka fungovati zároveň
jako banka provozní, pokud ovšem financování
stavebních podniků nepřipadne podle jejich
velikosti lidovému peněžnictví. Investiční
banka se bude muset zabývati také splátkovými
výkazy stavitelů, k čemuž bude často
potřebovat provést kontrolu styků stavitele
s dodavateli. Bylo by proto nejkratší, kdyby kontrola
při financování investic byla Investiční
bance svěřena již u stavitelů. Poněvadž
konec konců jak obě banky provozní, tak i
tato banka investiční jsou resortně podřízeny
ministru financí, není třeba k uplatnění
této zásady změny zákona. Měla
by však být zabezpečena taková možnost
alespoň v administrativním opatření
ministra financí, který má jako resortní
ministr právo provést delimitaci funkcí mezi
jednotlivými peněžními ústavy.