Úterý 20. července 1948

(Začátek schůze v 9 hod. 24 min.)

Přítomní:

Předseda dr John.

Místopředsedové Hodinová-Spurná, Komzala, dr Polanský, dr Procházka, Richter, Valo, V. David, Žiak.

Zapisovatelé Pelikán, Pexa.

Členové vlády: ministři Kopecký, Petr, Plojhar, Šlechta.

248 poslanců podle presenční listiny.

Z kanceláře NS: náměstek gen. tajemníka NS dr Ramajzl.

Pořad

10. schůze Národního shromáždění republiky Československé,

svolané na úterý dne 20. července 1948 na 9. hod.

1. Společná zpráva výborů hospodářského, ústavně-právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 28) o organisaci peněžnictví (tisk 62);

2. Společná zpráva výborů hospodářského, ústavně právního a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 29), kterým se rozšiřuje působnost a mění právní povaha Poštovní spořitelny (tisk 63);

3. Společná zpráva výborů hospodářského, ústavně-právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 30) o Investiční bance (tisk 64);

4. Zpráva výborů ústavně-právního a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 16) o revisní službě finanční správy (tisk 53);

5. Zpráva výborov kulturného a rozpočtového o vládnom návrhu zákona (tlač 12) o zriadení pobočky lekárskej fakulty bratislavskej univerzity v Košiciach (tlač 34);

6. Společná zpráva výboru kulturního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 43) o lékárnickém studiu (tisk 79);

7. Zpráva výboru kulturního o vládním návrhu zákona (tisk 42), jímž se mění předpisy o státní péči osvětové a o veřejných knihovnách obecních (tisk 68);

8. Zpráva výborů kulturního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 50) o státním divadle v Brně (tisk 81);

9. Zpráva výborů kulturního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 51) o státním divadle v Ostravě (tisk 82);

10. Zpráva výborů ústavně-právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 41) o některých opatřeních k obnově Lidic (tisk 67);

11. Zpráva výborů ústavně-právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 44) o některých opatřeních v oboru záloh na náhradu za některé válečné škody a škody způsobené mimořádnými poměry (tisk 80);

12. Zpráva výborů rozpočtového a ústavně-právního o vládním návrhu zákona (tisk 45), jímž se mění a doplňují předpisy o zatímní úpravě finančního hospodářství svazků lidové správy a některých jiných osob veřejného práva (tisk 66);

13. Společná zpráva výboru zahraničního a výboru pro řemeslo a obchod o vládním návrhu (tisk 21), kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu obchodní dohoda mezi republikou Československou a královstvím Norským, sjednaná v Oslo výměnou not ze dne 4. března 1948 a uvedená v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 30. dubna 1948, č. 156/48 Sb. (tisk 69);

14. Společná zpráva výboru zahraničního a výboru pro řemeslo a obchod o vládním návrhu (tisk 22), kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu obchodní dohoda mezi Československou republikou a královstvím Dánským, sjednaná v Kodani výměnou not ze dne 5. února a 4. března 1948 a uvedená v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 30. dubna 1948, č. 154/1948 (tisk 70);

15. Společná zpráva výboru zahraničního a výboru pro řemeslo a obchod o vládním návrhu (tisk 23), kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu pátý dodatkový protokol k obchodní smlouvě, sjednané dne 16. února 1927 mezi Švýcarskem a republikou Československou, který byl podepsán v Bernu dne 23. března 1948 a uveden v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 30. dubna 1948, č. 160/48 Sb. (tisk 71);

16. Společná zpráva výboru zahraničního a výboru pro řemeslo a obchod o vládním návrhu (tisk 24), kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu dohoda o valorisaci československých smluvních celních sazeb mezi republikou Československou a republikou Polskou, sjednaná ve Varšavě výměnou not ze dne 23. a 27. března a uvedená v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 30. dubna 1948, č. 157/48 Sb. (tisk 72);

17. Společná zpráva výboru zahraničního a výboru pro řemeslo a obchod o vládním návrhu (tisk 25), kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu obchodní dohoda o valorisaci smluvních celních sazeb mezi republikou Československou a Španělskem, sjednaná v Praze výměnou not ze dne 4. března a 6. dubna 1948 a uvedená v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 30. dubna 1948, č. 159/48 Sb. (tisk 73);

18. Společná zpráva výboru zahraničního a výboru pro řemeslo a obchod o vládním návrhu (tisk 26), kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu Dodatková dohoda k obchodní a plavební smlouvě československo-jihoslovanské ze dne 14. listopadu 1928, podepsaná v Praze dne 10. dubna 1948 a uvedená v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 30. dubna 1948, č. 155/1948 Sb. (tisk 74);

19. Společná zpráva výboru zahraničního a výboru pro řemeslo a obchod o vládním návrhu (tisk 27), kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu dohoda o valorisaci československých smluvních celních sazeb mezi vládou československou a vládou řeckou, sjednaná v Praze výměnou not ze dne 7. dubna 1948 a uvedená v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 30. dubna 1948, č. 158/48 Sb. (tisk 75);

20. Společná zpráva výboru zahraničního a výboru pro řemeslo a obchod o vládním návrhu (tisk 32), kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu obchodní dohoda o valorisaci některých smluvních celních sazeb mezi Československou republikou a Australským soustátím sjednaná v Canberre výměnou not ze dne 7. dubna 1948 a uvedená v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 30. dubna 1948, č. 153/48 Sb. (tisk 76);

21. Společná zpráva výboru zahraničního a výboru pro řemeslo a obchod o vládním návrhu (tisk 39), kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu Dohoda o prozatímní úpravě hospodářských styků mezi republikou Československou a Lidovou republikou Bulharskou, podepsaná v Praze dne 25. dubna 1948 a uvedená v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 8. května 1948, č. 163/1948 Sb. (tisk 77);

22. Společná zpráva výboru zahraničního a výboru pro řemeslo a obchod o vládním návrhu (tisk 56), kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu obchodní smlouva mezí republikou Československou a Spojenými státy venezuelskými, sjednaná v Caracasu výměnou not ze dne 27. listopadu 1947 a uvedená v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 26. února 1948, č. 86/48 Sb. (tisk 78).

Místopředseda Richter: Zahajuji 10. schůzi Národního shromáždění.

Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž je

1. Společná zpráva výborů hospodářského, ústavně-právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 28) o organisaci peněžnictví (tisk 62).

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se jednání o této předloze sloučilo s jednáním o předlohách, které jsou jako odstavce 2, 3 a 4 denního pořadu, t. j.

2. Společná zpráva výborů hospodářského, ústavně-právního a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 29), kterým se rozšiřuje působnost a mění právní povaha Poštovní spořitelny (tisk 63),

3. Společná zpráva výborů hospodářského, ústavně-právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 30) o Investiční bance (tisk 64),

4. Zpráva výborů ústavně-právního a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 16) o revisní službě finanční správy (tisk 53).

Důvodem pro navrhované sloučení je, že jde o osnovy finanční povahy, týkající se organisace peněžnictví, resp. finanční správy.

Jsou nějaké námitky proti návrhu na sloučení těchto odstavců? (Námitky nebyly.)

Námitek není. Projednání bude tedy podle návrhu sloučeno.

Zpravodaji jsou:

k odst. 1 za výbor hospodářský posl. Lindauer, za výbor ústavně-právní posl. dr Langer, za výbor rozpočtový posl. Janouš;

k odst. 2 za výbor hospodářský posl. Lindauer, za výbor ústavně-právní posl. inž. Baráček, za výbor rozpočtový posl. Sajal;

k odst. 3 za výbor hospodářský posl. Daubner, za výbor ústavně-právní posl. dr Roháľ-Iľkiv, za výbor rozpočtový posl. dr Berák;

k odst. 4 za výbor ústavně-právní posl. dr Štefánik, za výbor rozpočtový posl. Souček.

Dávám nejprve slovo zpravodaji k odst. 1 za výbor rozpočtový, posl. Janoušovi.

Zpravodaj posl. Janouš: Slavná sněmovno, paní a pánové!

Osnova zákona o organisaci peněžnictví, tisk 62, je významným přínosem pro výstavbu našeho plánovitého hospodářství. Uskutečnění hospodářských principů a organisačních zásad v osnově obsažených znamená konečné zúčtování se starým způsobem ovládání peněžního trhu a využívání těchto významných hospodářských posic k imperialistickému způsobu vlády finanční oligarchie. Proces koncentrace všech peněžních prostředků a monopolní vliv několika rozhodujících velkobank byl u nás daleko rychlejší právě na tomto poli než na poli průmyslové výroby.

Mnohým nezasvěceným se to jevilo opačně. Viděli, jak u nás vznikají kartely a koncerny, jak se diktuje zavírání některých podniků, ale uniklo jejich pozornosti, že tyto kartely a koncerny se tvořily za podpory vedoucích bank a byly také těmito bankami ovládány. Tehdejší naše největší banka, Živnobanka, byla kapitálově účastna téměř ve všech odvětvích průmyslové výroby. Její chapadla byla položena ve všech částech republiky na závodech papírenských, textilních, kovodělných, chemických i jiných.

Banky určovaly finanční politiku státu, banky ovlivňovaly celé politické dění, jejich exponent seděl v křesle ministra financí, a to ať již ve vládách parlamentních nebo úřednických. Snižování mezd, výluky dělnictva, krátkozraké a s hlediska národohospodářského národní hospodářství poškozující zásahy-to vše mívalo svůj vznik a původ v kancelářích těchto skutečných kapitánů hospodářského a politického života.

Jejich zájmy byla ovlivňována a v posledních dobách prvé republiky dokonce i určována i zahraniční politika naší republiky. Nikdo z nás ještě nezapomněl na rok 1938, máme ještě v dobré paměti stanovisko dr Preisse, tehdejšího generálního ředitele Živnobanky, k otázce obrany naší vlasti proti loupeživým fašistickým hitlerovským bandám. Také jsme ještě nezapomnělí, jak právě Živnobanka za vedení jíž vzpomenutého výtečníka dr Preisse umožnila uhlobaronu Petschkovi, aby vyvezl do bezpečí majetek získaný a vytvořený z krve a mozolů našich horníků, když od něho odkoupila severočeské uhelné doly. Toto vše je nutno si uvědomit právě při projednávání tohoto zákona, abychom mohli správně zhodnotit tu velikou změnu i na poli organisace peněžních ústavů.

Sílu a moc bank můžeme posoudit podle toho, jak se jim dařilo, aby své anarchistické hazardérské hospodářství sanovaly na účet státu. Na sanaci 50 akciových bank z prostředků Zvláštního nebo všeobecného fondu nebo přímo z prostředků ministerstva financí, ať již v hotovosti nebo ve formě dluhopisů, bylo v období prvé republiky vyplaceno více než 3 miliardy 26 milionů Kč. Kromě toho byl stát nucen převzít záruku za dalších 830 milionů vkladů u bank. Nepočítám zde ani částky, o které byl stát ochuzen odpisem na daních pro tyto velkobanky.

Existence tisíců malých, často navzájem si těžce konkurujících ústavů zdánlivě mluvila proti tomu, co jsme uvedl. Ve skutečnosti byly tyto roztříštěné peněžní ústavy ovládány vrcholnými organisacemi, t. j. Svazy, a tak prostřednictvím těchto Svazů byly dávány peněžní prostředky jimi soustředěné na podporu imperialistické politiky bank. Bylo by velmi poučné, kdybychom mohli sledovat, jak i ústředí družstevních peněžních ústavů ukládala peněžní přebytky svých členských ústavů u bank nebo je investovala do průmyslového podnikání nebo tvořila akciové společnosti nebo také pseudodružstva a podobně, a tak se podílela plně na této loupeživé politice bank.

Ani nejmenší peněžní ústavy, které vznikaly na podkladě krásného hesla Kampelíkova "Co jednomu nemožno, všem dohromady snadno", ústavy stojící na ryze družstevní základně, neušly tomu, aby jejich peněžních prostředků nebylo zneužito. Jejich soustředění v Ústřední jednotě hospodářských družstev v Praze a v Brně v praxi znamenalo, že se tak agrárním vůdcům podařilo ovládat celý velký sektor nejen průmyslového, ale i hospodářského a svépomocného družstevního podnikání.

Osnova zákona tisk 62 toto vše nenávratně odkazuje do říše minulosti. V souladu s potřebami našeho plánovitého hospodářství, v souladu se státními zájmy a v souladu s ochranou naší měny umožňuje dokonalou spoluprácí obou skupin našeho peněžnictví.

V prvé části osnovy se upravuje hospodaření bank. Nebudou žádné další konkurenční boje bank. Ministerstvo financí se stává skutečným řídícím a kontrolním orgánem celé peněžní soustavy. Vyžaduje to právě zájem o plynulou kontrolu našeho hospodářského života a správné nazírání na úspory a jejich poslání. Na tvorbě úspor se podílí celý národ, a proto je v zájmu celého národa, aby národních úspor bylo použito právě tam a pro ty úkoly, které jsou nutné i prospěšné celku..

Podle druhu úvěru vznikne potom dalšími zákonnými osnovami vedle jíž existující banky provozní jako národního podniku nová banka investiční, též jako národní podnik, a za druhé vrcholné peněžní ústředí, ve které bude přebudována Poštovní spořitelna. Zřízení nebo zrušení banky je možno jen se souhlasem ministerstva financí.

Provoz bank se zlevní, uspoří se na režii věcné i osobní. Tak zajistíme také levnější úvěr. Čistý zisk, protože jde o banky-národní podniky, poplyne do státní pokladny. Stát také ručí za vklady vkladatelů. Nebudou tedy v budoucnu žádné nemravné sanace, nebude ani hazardování s penězi střádalů a anarchie v používání peněžních prostředků, nýbrž cílevědomá, organisovaná distribuce peněz a jejich upotřebení tam, kde jich bude třeba.

Samostatný oddíl v této zákonné osnově tvoří další sektor našeho peněžnictví, a to sektor družstevní. Vznikne tak skutečný sektor lidového peněžnictví, ve kterém budou sloučeny spořitelny a záložny, ať již jde o záložny všeobecné, občanské nebo okresní záložny hospodářské. Tento sjednocovací proces již probíhá v řadě našich měst a únorové události jej ještě urychlily. Byly odstraněny všechny brzdící síly, a tak bude v každém městě, které je sídlem okresního soudu, vybudován jen jeden ústav, který ponese firmu: Okresní spořitelna a záložna v........ V městech, která nejsou sídlem okresního soudu, bude ústav označen firmou: Spořitelna a záložna v......, na vesnicích pak: Záložna-Kampelička. Na Slovensku v sídle okresního soudu bude Sporiteľna a pokladnica, v místech mimo sídla okr. soudů Úverné družstvo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP