Nejprve o osnově zákona v úpravě tohoto
návrhu, nebude-li přijata, o osnově zákona
podle zprávy výborové.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Námitky nebyly.)
Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedla.
Kdo souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími
3 částmi, nadpisy částí, 20
paragrafy, nadpisem a úvodní formulí v úpravě
návrhu poslanců Hodinové-Spurné,
dr Bartušky, dr Beráka, V. Davida, dr Jelínka,
Koktána, Valo a Poláka, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona v úpravě
návrhu poslanců Hodinové-Spurné,
dr Bartušky, dr Beráka, V. Davida, dr Jelínka,
Koktána, Valo a Poláka.
Tím je vyřízen 5. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
šestého odstavce pořadu, jímž je
6. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 15),
kterým se mění zákon o volbách
do Národního shromáždění
(tisk 52).
Zpravodajem je posl. dr Vácha; dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Vácha: Paní místopředsedkyně,
paní a pánové!
Ústavně-právní výbor projednal
ve schůzi dne 14. července t. r. vládní
návrh zákona, kterým se mění
zákon o volbách do Národního shromáždění.
Jde v podstatě o tuto věc:
Nastupování náhradníků na uprázdněný
poslanecký mandát upravoval § 44 zákona
čís. 75/1948. Tato úprava nepočítala
ještě s jednotnou kandidátní listinou
a se všemi změnami, které jednotná kandidátní
listina do obsazování uprázdněných
mandátů musela přinést zvláště
s hlediska politického, a byla v celku převzata
ze staré úpravy. To znamenalo, že kandidátní
listina musela mít zvláště pro delší
funkční období Národního shromáždění
veliký počet náhradníků, aby
nezůstal mandát podle odst. 2 citovaného
§ 44 neobsazen a aby tím počet členů
Národního shromáždění
neklesal hluboko pod předepsaný počet. K
této nesnázi přispívalo ještě
to, že náhradník na kandidátní
listině v případě uprázdnění
mandátu mohl se sice vzdáti svého pořadí,
aby umožnil nastoupení mandátu zadnějšího
kandidáta, avšak svým vzdáním
vzdával se náhradnictví jednou pro vždy,
takže kandidátní listina volební skupiny
byla od okamžiku vzdání se až do konce
volebního období o tohoto náhradníka
slabší.
Zavedení jednotné kandidátní listiny
do systému našich voleb přineslo ovšem
ještě novou problematiku. Volební skupina Národní
fronty, kandidující na jednotné kandidátní
listině, není ovšem tak úplně
jednolitou politickou složkou, jako byla politická
strana, která samostatně kandidovala. Také
počet mandátů, které byly obsazeny
volební skupinou jednotné kandidátní
listiny, jest jednak v poměru zvolitelných míst
a náhradníků posunut v neprospěch
počtu náhradníků a jednak každá
složka této volební skupiny si činí
nárok na obsazení uprázdněných
mandátů členem téže složky
volební skupiny, kterým byl odpadnuvší
mandát obsazen. Za platností dosavadních
zákonných ustanovení by proto mohlo v případě
uprázdnění mandátu jen zcela výjimečně
dojíti k jeho novému obsazení ihned prvním
dalším náhradníkem a vzhledem k poměrně
malému počtu náhradníků na
kandidátní listině této volební
skupiny v prvém i v druhém skrutiniu a vzhledem
k dlouhému volebnímu období tohoto Národního
shromáždění by zcela určitě
zůstala ke konci funkčního období
sněmovny celá řada mandátů
neobsazených a také politické složení
sněmovny by se mohlo změnit.
Je proto žádoucí, aby při povolávání
náhradníků za odpadnuvší poslance
bylo možno plynule uprázdněný mandát
obsazovati náhradníkem téže složky
volební skupiny Národní fronty a vyloučiti
pokud možno případy, ve kterých by mandát
zůstal uprázdněn do konce volebního
období. Celou problematiku je nutno řešiti
tím spíše, že volební skupina Národní
fronty nekandidovala zhusta v mnohých volebních
krajích ani nejvýše přípustný
počet náhradníků podle volebního
řádu a na kandidátní listině
pro druhé skrutinium ve volební oblasti v českých
zemích jsou jenom tři náhradníci,
ve volební oblasti slovenské dokonce žádní
náhradníci.
Vláda předložila proto Národnímu
shromáždění osnovu zákona, která
novelisuje ustanovení § 44 zákona č.
75/1948 Sb. a doplňuje ustanovení o nastupování
náhradníků na uprázdněné
poslanecké mandáty ve dvojím směru:
Především umožňuje každému
náhradníku, aby se vzdal svého pořadí
jen pro určitý případ, zůstávaje
jinak nadále ve své funkci v původním
pořadí. Toto ustanovení umožňuje
potom daleko lepší využití náhradníků
pro jejich výběr na uprázdněné
mandáty v celém funkčním období
Národního shromáždění.
Zároveň umožňuje, aby v případě,
kdy počet náhradníků volební
skupiny v prvním i druhém skrutiniu nebude dostačující,
byl k výkonu mandátu povolán náhradník
téže volební skupiny a případně
téže volební složky této volební
skupiny podle pořadí, v jakém byl uveden
na kandidátní listině jiného volebního
kraje, než v kterém byl kandidován odpadnuvší
poslanec. V tomto případě musí býti
náhradník povolán postupně s ostatních
kandidátních listin téže volební
skupiny v téže volební oblasti, počínajíc
prvním volebním krajem volební oblasti.
K takovémuto povolání může ovšem
dojíti pouze po bezvýsledném použití
dosavadních zásad o nastupování náhradníků,
totiž není-li již žádného
v úvahu přicházejícího náhradníka
ani na kandidátní listině toho volebního
kraje, v němž byl odpadnuvší poslanec
kandidován, ani na příslušné
kandidátní listině ve druhém skrutiniu.
(Předsednictví převzal místopředseda
dr Polanský.)
Navržená osnova zákona, kterým se mění
zákon o volbách do Národního shromáždění,
je tedy nejvýše nutná, aby mohl býti
zachován úplný počet členů
Národního shromáždění
po celé jeho funkční období a také,
aby politické složení Národního
shromáždění zůstalo nezměněno.
Je tedy politicky zdůvodněna a žádoucí
a po jejím projednání ústavně-právním
výborem Národního shromáždění
mohu jménem ústavněprávního
výboru sněmovně doporučit, aby navržený
zákon, kterým se mění zákon
o volbách do Národního shromáždění,
byl přijat v navrhovaném znění.
Místopředseda dr Polanský: Ke slovu
není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Vácha: Nejsou.
Místopředseda dr Polanský: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 2 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 2 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí,
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 6. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednání sedmého
odstavce pořadu, jímž je
7. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 20)
o občanských průkazech (tisk 57).
Zpravodajkou je posl. dr Pátková, dávám
jí slovo.
Zpravodajka posl. dr Pátková: Paní
a pánové!
Ústavně-právní výbor ve schůzi
dne 13. července projednal vládní návrh
zákona o občanských průkazech a přijal
jej po debatě a změnách, které vidíte
ve zprávě výboru ústavněprávního,
tisk 57.
Zákon o jednotném občanském průkazu
bude jistě sympaticky přijat celou naší
veřejností. Troufám si dokonce říci,
že na tento zákon všichni naši občané
již netrpělivě čekají a že
jejich hlasy, volající po úpravě této
skutečnosti, byly vlastně i spoluautory tohoto vládního
návrhu.
Zjednodušení a zlepšení styků občanů
s úřady to je kapitola, kterou nikdy nesmíme
spouštěti se zřetele, a jsem přesvědčena,
že tento zákon o jednotných průkazech
bude v tomto směru nesmírně cenným
přínosem.
Nový občanský průkaz bude mít
dva oddíly. První bude obsahovati všechny podstatné
skutečnosti, kterých je zapotřebí
ke zjištění totožnosti osoby. Bude tedy
postačující legitimací pro všechny
případy osvědčení totožnosti,
kterou dříve než se za okupace občanská
legitimace stala téměř samozřejmostí
lidé často a s námahou osvědčovali
nejrůznějšími papíry, které
však nestačily ani úřadům, ale
ani peněžnímu listonošovi, měl-li
vyplatiti peněžní zásilky. I proto bývalo
mnoho hořkostí, poněvadž každý
neměl hned cestovní pas, a legitimace různých
spolků nebo politických stran, které byly
po ruce, nemohly nahradit požadované osvědčení
totožnosti.
Tenkráte ovšem nebyla občanská legitimace
tak všeobecná jako je tomu dnes, právě
v důsledku oněch přísných okupačních
nařízení, protože podle vládního
nařízení čís. 481/1919, které
dnešním zákonem vlastně rušíme,
všeobecná občanská legitimace byla pouze
fakultativním, všeobecným legitimačním
papírem. To znamená, že kdo chtěl, mohl
ji míti, ale nikdo nebyl nucen, aby o její vydání
požádal.
Nový občanský průkaz bude do jisté
míry a může se stát vůbec průkazem
obligatorním, t. j. povinným. Podle § 10 navrhovaného
zákona musí míti občanský průkaz
každá osoba v celním pohraničním
pásmu, i když se v tomto pásmu zdržuje
jen přechodně, a musí se jím prokázati
kdykoliv na úřední vyzvání.
Ministerstvo vnitra může pak určiti vyhláškou
v Úředním listě, v kterých
jiných částech státního území
a po případě za jakých zvláštních
předpokladů musí míti občanský
průkaz osoby, které mají nárok na
jeho vydání, a prokazovati se jím kdykoliv
na úřední vyzvání.
Týmž způsobem může konečně
ministerstvo vnitra stanovit, že všechny uvedené
osoby nebo určité jejich skupiny jsou povinny ve
stanovené lhůtě si opatřiti občanský
průkaz a prokazovati se jím kdykoliv na úřední
vyzvání.
Zatím tedy všichni českoslovenští
občané starší patnácti let a
přechodně i osoby, které se trvale zdržují
v Československé republice a o nichž nebylo
zjištěno, že jsou cizími státními
příslušníky nebo bez státní
příslušnosti, mohou sami o své vůli
žádati o vydání tohoto občanského
průkazu. Jsem přesvědčena, že
těchto žádostí bude v brzku velmi značný
počet, a prosím proto zástupce ministerstva
vnitra, aby s touto skutečností počítali.
Občanské legitimace, které mají naši
občané, jsou totiž nemilou a dvojjazyčnou
připomínkou trudných okupačních
dob, jsou kromě toho valně omšelé a
každý z nás bude mít skutečně
upřímnou radost, bude-li moci tento starý
legitimační papír vyměniti za nový,
československý. Kdo požádá o
vydání občanského průkazu,
musí pochopitelně vrátiti příslušnému
úřadu svou starou občanskou legitimaci. Tyto
staré všeobecné občanské legitimace
pozbudou pak všeobecné platnosti teprve dnem, který
stanoví ministerstvo vnitra vyhláškou v Úředním
listě. Zejména z důvodů státní
bezpečnosti je jistě naléhavé, aby
platnost občanského průkazu byla v brzku
povinně zavedena především v našem
pohraničí.
Druhý oddíl občanského průkazu
bude pro naše občany nesmírnou úlevou
při nejrůznějších jejich úředních
a právních jednáních. Bude totiž
obsahovati osvědčení o československém
státním občanství, dále osvědčení
podstatných skutečností osobního stavu,
jakož i osvědčení dalších
významných právních skutečností
osoby, které průkaz svědčí,
případně jejich dětí mladších
15 let a manželky neb manžela.
To znamená, že zbavíme našeho občana
všech těch nepříjemností, se
kterými je spojeno předkládání
různých, často prastarých, potrhaných,
podlepovaných jeho osobních papírů,
které pracně shání ve své domácnosti
a které jenom ostýchavě předkládá
na úřadech a často i se strachem, jestli
se mu tentokráte už doopravdy nerozsype jeho křestní
list a jestli se mu také nešťastnou náhodou
mezi těmi haldami všech ostatních spisů
neztratí nějaký cenný originál
jeho osobního dokladu.
Občanské průkazy bude vydávati okresní
národní výbor, který může
k této činnosti zmocniti i místní
národní výbory svého obvodu. Místně
příslušný je výbor podle žadatelova
bydliště nebo místa pobytu.
A nyní důležitý pasus zákona,
jehož dobré provádění přispěje
mnoho k vytvoření skutečné harmonie
mezi správním úřadem a naším
občanem. Zápisy v druhém oddílu občanského
průkazu provádí národní výbor,
a to buď na podkladě veřejných listin,
jichž je třeba k osvědčení příslušné
právní skutečnosti, nebo nemá-li uchazeč
takové listiny po ruce, tedy na podkladě šetření,
provedeného z moci úřední. Právě
toto šetření z moci úřední,
není-li potřebných dokladů po ruce,
je nesmírně důležitým momentem,
který může tento dobrý zákon
ještě zvlášť výrazně
podepříti a tím velmi pozvednouti v oblibě
u celé naší veřejnosti. Bude tu pochopitelně
záležet i na taktu a formě jednání
se stranami, a prosím s tohoto místa všechny
členy i úředníky naší
lidové správy, kteří přijdou
s tímto zákonem do styku, aby pochopili stěžejní
jeho zásadu: služba našim občanům,
ulehčení a zlepšení jejich vztahů
k našim úřadům a ne jen strohé
úřadování, někdy ještě
podle zastaralé zásady "komu Bůh dal
úřad, ten smí dělat nohy těm,
kteří ho potřebují". Toto nazírání
jistě již jen malého okruhu lidí budeme
my zde všichni pranýřovati na každém
kroku a při každé příležitosti.
"Opatřte si příslušné doklady!"
Tohle je věta, kterou slyšíme bezpočtukrát
a snad i denně bezpočtukrát, máme-li
co dělat s úřady. Někdy je to snadné,
máme-li vše v pořádku a jsme-li šťastnými
držiteli svých osobních papírů.
Ale na př. v rodině bývá vše
společné, a je-li tu dobrá vůle, není
sporu o to, komu patří oddací list či
jiné papíry. Hůře je, když se
lidé pohádají a když si začnou
působit nepříjemnosti na každém
kroku. Je nesčíslně mnoho případů,
kdy žena potřebuje oddací či křestní
list nebo jiné důležité doklady a manžel
prohlásí, že je nevydá. Role může
býti ovšem také obrácená a často
není možno obstarati si včas duplikát
pro řízení ve věcech úředních
anebo se obrátiti na soud se žalobou o vydání
těchto legitimačních a jiných papírů.
V tomto směru bych proto prosila zástupce ministerstva
vnitra, aby v pokynech pro národní výbory
zdůraznili i to, že právě v cestě
tohoto úředního šetření
mohou ony přiměti stranu zadržující
papíry, aby je na výzvu úřadu předložila,
tak aby na jejich podkladě mohl být učiněn
nutný zápis do tohoto druhého i prvního
oddílu občanského průkazu.
Občanský průkaz bude tedy jednotným
legitimačním papírem. Budeme jej tedy často
a na mnohých místech předkládati a
budeme jím osvědčovati nejrůznější
faktické i právní skutečnosti, týkající
se našich osob. Zákon o občanském průkazu
říká v § 9, že občanské
průkazy se vydávají za náhradu pořizovacích
výloh a že podání podle tohoto zákona
i jejich přílohy jsou osvobozeny ode všech
poplatků. Prosím tedy i všechny zúčastněné
ústřední úřady, aby svou součinností
také podepřely tento dobrý a vítaný
zákon. Půjde totiž hlavně o to, aby
jednotlivé úřady, kterým občanský
průkaz bude předkládán, se spokojily
pouhým nahlédnutím a sepsaly případně
o tom potřebný protokol. Pokud možno ať
toto opatření nahradí všechny ověřené
opisy jednotlivých součástí průkazů,
poněvadž takovéto požadavky sahají
občanům často dosti citelně do kapsy.
Prosím také p. ministra spravedlnosti, aby v rámci
svého resortu dal pokyny soudům, aby i ony při
projednávání statusových sporů,
zejména pak sporů manželských, se spokojily
pouhým nahlédnutím a záznamem dat
občanského průkazu sporných stran.
Je jistě zbytečné, aby po mnoho měsíců
a někdy i po několik let ležely ve spisech
jako přílohy originál oddacího listu
a důležité přílohy osvědčující
československé státní občanství.