Prosím slavnou sněmovnu, aby tento předložený
zákon schválila, a slibuji, že se vynasnažíme,
abychom ho uvedli stoprocentně v život. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
K této věci jsou dále přihlášeni
řečníci: pp. posl. Mátl, dr
Bláha a Daxner. Prosím prvého
přihlášeného řečníka,
p. posl. Mátla, aby se ujal slova.
Posl. Mátl: Paní místopředsedkyně,
paní a pánové!
Jedním z důležitých, věcně
odůvodněných a oprávněných
požadavků sjezdu závodních rad a odborových
skupin ROH bylo také zestátnění léčebných
a ošetřovacích ústavů a organisace
státní ústavní léčebné
péče.
Osnova tohoto zákona stejně jako mnoho jiných
přesto, že šlo o iniciativní návrh
Národní fronty, se vlivem nepříznivých
poměrů před únorem zdržovala
a zestátnění těchto ústavů
se bezdůvodně oddalovalo a neprovádělo.
Osnova zůstala na papíře. Teprve únorové
události zapůsobily příznivě
i v tomto směru, neboť jimi byly odstraněny
politické přehrady a mnohdy i umělé
osobní překážky jednotlivců,
kteří odmítali socialisaci a tudíž
každé znárodnění.
Osnova tak neobyčejně důležitá
se proto po předchozím projednání
ve výborech dostává teprve dnes na pořad
jednání Národního shromáždění,
čímž se naplňuje serie požadavků
pracujících. Její uskutečnění
je očekáváno s nedočkavostí
nejen širokou veřejností, nýbrž
i zaměstnanci léčebných a ošetřovacích
ústavů, kterých se tyto zásadní
změny v budoucí organisaci našeho zdravotnictví
budou dotýkat také v jejich zaměstnaneckém
poměru.
Přijetím této zákonné osnovy
bude možno účelně a věcně
plánovat a budovat i zdravotní a sociální
péči pro všechny občany naší
lidově demokratické republiky. Péče
o občana, zejména pracujícího člověka
jako důležitého národohospodářského
činitele, se dostává v našem novém
společenském socialisujícím řádu
do popředí i na úseku zdravotní péče
na úroveň, které lze dosáhnout jen
ve státě, který vyloučil z politického
i hospodářského rozhodování
kapitalistické jedince. S tohoto hlediska vychází
již také naše lidově demokratická
ústava 9. května, která nejenom zaručuje
každému občanu právo na práci,
ale do níž byla zároveň pojata nejvýš
ušlechtilá a zásadní myšlenka,
že každý občan tohoto státu má
právo také na ochranu zdraví.
Největším nedostatkem, který zabraňoval
plnění úkolů na široké
základně v našem ústavnictví
a v naší zdravotní politice vůbec, byla
okolnost, že nebylo dosud určité koncepce a
programu, který by byl závazný pro všechny
složky zdravotní péče. Pracovalo se
podle místních, lokálních, mnohdy
i podle osobních schopností nebo představ
jednotlivců, avšak celkem bez plánu. Nebylo
také autority, která by tuto činnost koordinovala,
určovala nebo dokonce vedla. Při tom ovšem
zůstal a i nadále se rozrůstal zoufalý
stav nedostatku lůžek zpravidla v těch krajích
a místech, kde nemocnost v důsledku nepříznivých
sociálních poměrů vykazuje stoupající
tendenci.
V socialisujícím státě, kterým
je naše republika, nelze k tomuto stavu klidně přihlížet.
Není možno přenechávat volný
rozvoj iniciativě jedinců, spolků nebo společností
v organisaci zdravotní a léčebné péče
ústavní bez zřetele na celostátní
zájmy, potřebu krajů a míst, ale nutno
tu postupovati se zřetelem na rovnoměrné
rozdělení sítě léčebných
a ošetřovacích ústavů s úměrným
a všestranně odborným vybavením. Je
naopak třeba i ve zdravotní péči všestranného
a cílevědomého plánování.
Potřeba unifikace a plánování ve zdravotnickém
ústavnictví byla v odborných kruzích
pociťována velmi naléhavě již dříve
a bylo nesčíslněkrát zdůrazňováno,
že by se mohla uskutečnit jedině na základě
zestátnění léčebných
a ošetřovacích ústavů. Nová
úprava, která bude provedena podle této osnovy,
nyní všechny tyto předpoklady vytvoří,
neboť se podle ní svěřuje léčebná
péče v celém státě jedině
dvěma nositelům, t. j. státní zdravotní
správě a Národní pojišťovně,
dvěma ústřednám, které mohou
ve vzájemné spolupráci vytvořiti postupem
doby zejména v naší první československé
pětiletce i v tomto směru ideální
stav.
Důsledky dlouholetého fysického i duševního
strádání našeho lidu se v poslední
době projevují ve značné míře
a působí samozřejmě i na výkony
zaměstnanců, zejména v oborech, které
kladou na zaměstnance zvýšené požadavky
v pracovní námaze. Této okolnosti byli si
ovšem vědomi příslušní činitelé
již při sestavování dvouletého
budovatelského plánu a vycházeli ze skutečnosti,
že jedním ze závažných předpokladů
pro úspěšné splnění plánu
je upevnění zdraví všeho obyvatelstva,
které je nutno rovněž plánovat. Zdravotní
péče je tudíž důležitou
složkou ve velkém budovatelském úsilí,
ale má-li býti prováděna se všemi
ohledy socialistického názoru na člověka
a jeho poslání v lidově demokratickém
řádu, musí býti věnována
náležitá pozornost kromě preventivní
péče také léčebné péči
ústavní, se kterou je v úzké souvislosti
organisace řádné ošetřovatelské
služby. S tohoto hlediska vychází také
vládní prohlášení naší
vlády, přednesené panem předsedou
vlády dne 17. června 1948, ve kterém se praví,
že je nutno úroveň zdravotní péče
o všechno obyvatelstvo zvýšit tak, aby se přiblížila
úrovní kulturně nejvyspělejších
států.
Zestátněním léčebných
a ošetřovacích ústavů velmi přispějeme
k dosažení tohoto cíle, neboť se jím
umožní také postupné rozšiřování
a zdokonalování zdravotní péče
na široké základně a ve všech úsecích.
To bude umožněno zejména rovnoměrným
rozdělením nemocniční sítě,
účelnějším a lepším
vybavením ústavů.
Znárodněním lázní se dále
odstraní jednostranné liberalistické využívání
přírodních zdrojů pro obohacování
jednotlivců a společností. Československé
lázně budou nyní sloužit především
našim pracujícím pojištěncům
a jejich rodinným příslušníkům
v rámci národního pojištění.
§ 12 osnovy zaručuje ve státních léčebných
a ošetřovacích ústavech každému,
jehož zdravotní stav toho vyžaduje, ústavní
péči, při čemž povaha a rozsah
této péče se nebude řídit majetností
ošetřovaného jako dosud, nýbrž
jeho skutečným zdravotním stavem. Ošetřované
osoby nebudou také již rozděleny do tříd
podle majetkových poměrů a nebude poskytována
přednostní ústavní péče.
Kromě toho ustanovením, že v souvislosti s
poskytnutím ústavní péče nelze
požadovat a ani přijímati jakoukoliv jinou
úplatu než úřední poplatek, se
odstraní nedostatky a nepříjemnosti vyplývající
ze současné praxe, že ošetřovaným
byla věnována větší nebo menší
péče podle toho, kolik vzhledem k majetkovým
poměrům byli schopni zaplatit ještě
zvlášť na různých odměnách,
příplatcích na léky, operace atd.
Navržený zákon má proto značně
široký dosah, neboť budoucí oranisace
státních léčebných a ošetřovacích
ústavů bude odpovídat povšechným
moderním představám o organisaci zdravotní
péče. Bude jí dána možnost, aby
používala všech ústavů a nemocnic
jako účinného prostředku k hospodaření
se zdravím lidu, se zdravím celého národa.
S tohoto hlediska vítáme také rozčlenění
nemocnic na dva typy, a to na nemocnice okresní a oblastní,
které se ve své působnosti budou vzájemně
doplňovat.
Pokud jde o úsporu pracovního času ve výrobě
a hospodářství, je důležité,
že osnova s ním počítá a vhodně
začleňuje i závodní nemocnice, které
jsou provozovány některými národními
podniky. Pro závod zaměstnávající
značný počet zaměstnanců, jako
jsou na př. Vítkovické železárny
národní podnik, kde se pracuje za obtížných
pracovních podmínek, by bylo neúnosné,
aby závodní nemocnice byla odňata původnímu
účelu, t. j. službě ve zdravotní
péči o zaměstnance závodů.
Již skutečnost, že jde o nemocnici, která
má 580 lůžek, 47 lékařů,
250 osob ošetřovatelského a pomocného
personálu a další personál administrativní,
svědčí o rozsáhlé praxi a nezbytnosti
této nemocnice. Je proto důležité, že
začleněním těchto závodních
nemocnic do celkové organisace státních léčebných
a ošetřovacích ústavů nebudou
dotčeny specifické potřeby a zdravotnické
zájmy dosavadního provozovatele a tím i ošetřovaných
pacientů, zaměstnanců těchto závodů,
ježto budou organisovány jako nemocnice oblastní
pro okruh podniku. Zestátněním neutrpí
újmu ani nemocnice a ošetřované osoby,
ani personál. Naopak, plánovaná státní
zdravotní péče bude příznivě
zasahovat ve své funkci i do poslání těchto
závodních nemocnic, které nebudou do budoucna
odkázány na rozpočet závodu nebo podniku.
Pokud jde o zaměstnance léčebných
a ošetřovacích ústavů vůbec,
které zákon postihne, lze říci, že
zestátňovacím aktem dostane se všem
pevné existenční základny. Nebudou
vystaveni jako dosud, zejména v soukromých podnicích
a ústavech, i když jejich pracovní, mzdové
a platové poměry byly upravovány příslušnými
vyhláškami, nebezpečí konjunkturálních
výkyvů a z toho plynoucích důsledků.
Za jejich práci, která je nejvýš ušlechtilá
a slouží k navrácení zdraví lidu,
zejména pracujícímu, kterou je ošetřovaným
dávána víra v uzdravení a nový
život, budou náležitě odměňováni.
Zlepšená, rozšířená a plánovaná
zdravotní péče si vyžádá
naopak podstatné rozšíření zdravotnického
personálu a další jeho školení.
Mají tudíž zaměstnanci léčebných
a ošetřovacích ústavů do budoucna
v důsledku změn, které nastanou při
nové organisaci zdravotní péče, nejlepší
vyhlídky.
Osnova sama o sobě splňuje jako nutný doplněk
znárodnění našeho průmyslu a
pojišťovnictví a zároveň jako doplněk
našeho plánovaného hospodářství
dávné přání pracujícího
lidu.
Klub poslanců čs. strany socialistické ze
všech důvodů, které jsem v tomto nepatrném
výseku uvedl, považuje osnovu za důležitý
přínos v organisované péči
o pracující lid Československé republiky
a bude pro její uzákonění hlasovat.
(Potlesk.).
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je pan posl.
dr Bláha. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. dr Bláha: Slavná sněmovno, paní
místopředsedkyně, paní a pánové!
V našem Národním shromáždění
jsme měli velmi zřídka příležitost
jednat o otázkách zdravotnických. Bylo to
obyčejně na konec každého zasedání,
za velmi malé pozornosti jak parlamentu, tak i příslušných
činitelů. Teprve od únorových událostí
můžeme zaznamenat zvýšený zájem
o otázky zdravotnické, které v socialistickém
plánování znamenají vlastně
základ každého lidského štěstí,
radostí ze života, základ práce a všech
ostatních atributů státního občana.
Považuji za velmi příznivý důkaz,
že právě hned na počátku tohoto
sněmovního zasedání jednáme
o tak důležitém zákoně zdravotnickém,
jako je zestátnění všech léčebných
ústavů a nemocnic, které byly dosud roztříštěně
spravovány nejrůznějšími instancemi
správními i činiteli soukromými. Víte
velmi dobře, že jsme se snažili také iniciativními
návrhy zákonů od samého počátku
Ústavodárného Národního shromáždění
v zájmu jednotného socialistického plánování
tento stav změnit, ale že to byly otázky politické
a hospodářské, které se kladly tomuto
samozřejmému požadavku do cesty. A dnes máme
uskutečnit tento zákon v daleko větším
rozsahu, poněvadž se vztahuje i na všechna dosavadní
samosprávná správní zařízení.
Jestliže se dnes díváme na všechny tyto
požadavky pod jednotným zorným úhlem,
jestliže dnes zestátňujeme jak zemské,
okresní a městské ústavy, tak i samostatné
soukromé ústavy, vidíme v tom, že chceme
zaručit každému člověku jak to
naše lidově demokratická ústava říká
právo na zdraví. My víme sice velmi dobře,
že tyto nemocnice jsou pomocnými zařízeními
tam, kde skutečně už zdraví vzalo úhonu,
kde chceme napravovat škody na zdraví, ale víme,
že právě po této stránce bylo
vykonáno v moderním budování naší
republiky a našeho státu poměrně velmi
málo. Víme velmi dobře, a jistě to
uznáváme a hodnotíme, že jednotlivé
okresy, města i země se staraly od místa
k místu o vybudování řádné
nemocenské péče, ale bylo to, tak jako v
liberalistickém a kapitalistickém řádu
vždycky, ponecháno jenom na vůli jednotlivcově.
A tak jsme viděli, že v jednotlivých okresích
a obcích byly vybudovány krásné ústavy,
které skutečně byly na výši po
stránce vědecké i po stránce humanitní,
kdežto na druhé straně v jiných místech,
kde nebylo tolik porozumění a kde pro to neměli
také příznivé hospodářské
podmínky, byly podmínky pro tytéž lidi,
pro lidi téhož národa a týchž vrstev,
velmi špatné. My jsme také viděli, že
právě v důsledku hospodářského
plánu starého systému byly tyto podniky odkázány
na samostatné řízení a samostatné
hospodářství, a tak se musel každý
takový ústav starat, aby si především
také na sebe vydělal. A jaký to mělo
výsledek?
Bylo to vlastně systematické vydírání,
systematické hodnocení kapes jednotlivých
nemocnic, s nimiž se tu a tam svezli ti, kteří
stejně potřebovali ošetření svého
zdraví a kteří měli také po
stránce lidské i demokratické na to nesporně
stejný nárok. A tak teprve dnes se dostáváme
k tomu, abychom všechny lidi postavili na jednotné
a stejné stanovisko, abychom i po stránce národního
zdraví dovedli jednotně a po socialisticku plánovat.
Víte, že dříve byly všechny nemocnice
odkázány na milost a nemilost těch, kdož
je spravovali. Podle toho byly nejenom vybírány
nemocnice a stavěny budovy, jestliže občanstvo
chtělo nebo nechtělo na ně platit svými
přirážkami a mimořádnými
poplatky, nýbrž byl také podle toho vybírán
personál a obsazována místa, často
nikoli podle odborné kvalifikace, nýbrž podle
toho, jak kdo byl blízký těm, kteří
spravovali tyto ústavy v kuratoriích, správních
sborech, městských radách, okresních
výborech a zemských radách. Podle toho byli
vybíráni primáři, sekundáři
a veškerý zdravotnický personál, kterým
byla potom svěřována péče o
to nejdražší, co má člověk
na světě, a ne podle toho, co znali a uměli
a jaký kladný poměr měli k nemocnému.
Tímto způsobem byla odbývána i hospodářská
stránka. Víte, že dodávky a celá
vyživovací politika těchto jednotlivých
ústavů byla dělána pod maloměšťáckým
zorným úhlem, podle dodávek na základě
t. zv. strýčkovského systému a protekce
politické příbuznosti; podle toho tyto ústavy
buď žily, nebo ve skutečnosti živořily.
Toto všechno má býti postaveno na nový,
jasný základ, aby všem bylo měřeno
stejně. A pak nejde tedy jen o to zrušení tříd
nebo placení zpropitného, nýbrž o to,
aby ve všech městech a ve všech končinách
naší vlasti měli lidé stejný
nárok na opatření svého zdraví,
na lékařské zaopatření, na
léčebnou péči, zkrátka na stejný
lidský život. Stejně tak, jako to děláme
v našem národním hospodářství,
ve výrobě a ve všech ostatních odvětvích
lidského a národního života, chceme,
aby tomu bylo i tam, kde jde skutečně o základ
každého lidského podnikání, to
jest o národní zdraví všech občanů
našeho státu. To bude míti jistě vliv
i na jednotnou obchodní stránku a hospodářské
vedení všeho našeho zdravotnictví a ústavního
podnikání a bude to míti vliv také
na naše národní pojištění.
Národní pojištění, které
jsme uzákonili na konci minulého parlamentního
období, předpokládá jednotné
podmínky pro všechny lidi, kteří národnímu
pojištění podléhají. Pod národní
pojištění bude spadat 95% všeho občanstva
našeho státu. To znamená, že národní
pojištění musí nalézt také
ve všem ústavnictví a ve vší léčebné
péči stejné podmínky, aby nebylo odkazováno,
jako tomu bylo dosud v jednotlivých ústavech, aby
svými nadměrnými náklady a využíváním
zákona o nemocenských pojišťovnách
neslo všechny výrobní a hospodářské
náklady léčebné péče.
Nemocnice nebudou už dále výdělečnými
ústavy pro získávání národního
zdraví i po této stránce, nýbrž
budou skutečně zařízením humanitním,
kde by každý člověk našel co mu
chybí, to je zdraví a pomoc, kterou potřebuje.
(Potlesk.)
Je třeba ovšem, aby k tomuto zornému úhlu
byli přivedeni také všichni ti, kteří
se tam o lidské zdraví mají starat. Je třeba
nové výchovy veškerého zdravotnického
a lékařského personálu, aby se už
nedíval na každého nemocného toliko
pod zorným úhlem, kolik může za léčení
dát, nýbrž podle toho, co potřebuje.
Neodstraníte žádným zákonem nedostatky
morálky a mravního nazírání.
K tomu je třeba převýchovy tak jako v národním
hospodářství, v národních podnicích,
v zemědělství, a je třeba vychovávat
všechny lidi, kteří se zdravotnictvím
mají co dělat. Jako jsme potřebovali vychovávat
k tomu i sociální politiky v sociálním
a národním pojištění, musíme
toho dosáhnout i v našem jednotném plánování
v ústavnictví. Věřím, že
tato jednotná organisace bude skutečně pružná
a účelná, takže budou odklizeny obavy,
které měl pan řečník přede
mnou, předseda soc.-politického a zdravotnického
výboru, že by snad z nějakých byrokratických
důvodů měly být odstraněny
dosavadní vymoženosti, na př. závodní
nemocnice a pod. Nemocnice a ústavy mají lidem sloužit,
půjdou za nimi a budou zajisté zřizovány
tam, kde je jich třeba; po této stránce nebude
jistě důvodu, aby ve velkých závodech
neměli filiální nemocnice, které by
byly vlastně odbočkami oblastních a okresních
nemocnic, jak je to účelné a lidem vhodné.
Nebudou lidé pro ústavy, jako chceme, aby nebyli
lidé pro úřady, nýbrž ústavy
budou pro lidi, jako chceme, aby úřady byly pro
lidi. Tak se musíme na celé plánování
dívat.
Pan ministr zdravotnictví zde velmi pěkně
zdůraznil, jak chceme postupovat ve zdravotnické
péči. Ale odpusťte mi, že bych nechtěl
být tak skromný jako on, aby čekal na uskutečnění
všech těchto krásných zákonů,
které potřebujeme, 15-20 let. Domnívám
se že zejména v dnešní době poválečné,
kdy je tolik bídy a tolik nemocí, potřebujeme,
aby se začalo co možná nejdříve,
abychom nečekali na třetí a čtvrtou
pětiletku, že musíme prosadit, abychom ve svém
hospodářském a socialistickém plánování
dostali u našich hospodářů a finančníků
tolik porozumnění, aby chápali, že bez
zajištěné péče o národní
zdraví nemůžeme jíti ani v hospodářském,
kulturním a branném plánování
dále, protože nemáme vyřešenu základní
otázku, t. j. otázku lidských sil, lidské
spokojenosti a radosti ze života. Po této stránce
je třeba, abychom, až přijdeme k tomu suchému
plánování bilančnímu a rozpočtovému,
dostali se do příznivějších poměrů,
abychom dosáhli programu, který jsme si zde dali,
v době co možná nejbližší.
Zdá se mi někdy, když se dívám
na naše sociální a zdravotnické plánování,
že bychom se měli už jednou naučit, abychom
chodili po zemi a ne pořád jen v oblacích,
abychom se dovedli na věci dívat tak, jak jsou,
a nedávali si jen krásné programy a plány.
Již v uplynulém Ústavodárném
Národním shromáždění jsme
udělali veliké, krásné zdravotnické
dílo po stránce legislativní. Udělali
jsme nový krásný zákon o ochraně
mládeže, o profylaktické péči,
o zestátnění dosud roztříštěného
poradenství, udělali jsme zákon o národním
pojištění, zákon proti tuberkulose a
proti epidemickým nemocem. Již při těchto
zákonech jsem upozorňoval, aby si všichni,
kdo je schvalují, uvědomovali, co to znamená
ve skutečnosti a v praxi. To znamená uvědomit
si, že na tyto úkony, které mají ony
zákony řešit, doplácíme každého
roku miliardy z národního majetku. Jestliže
aspoň desetinu těch miliard, které v důsledku
tuberkulosy a infekčních nemocí a péče
o mládež a poradenství doplácíme
v každém oboru lidského konání,
dáme na organisovanou a plánovanou zdravotní
péči, vykonáme tím daleko víc,
než kdybychom tyto miliardy platili celé na zdravotní
péči. To je třeba si dnes uvědomiti.
Vidíme, že všechny ty krásné zákony
máme dnes z velké části na papíře,
protože jak ve dvouletce, tak v pětiletce našeho
plánování nám chybějí
předpoklady pro to, abychom je mohli uskutečnit.