V této bezprostřední místní
i pracovní souvislosti musí každý zdravotnický
pracovník zapomenout, kde je jeho osobní úřad,
je-li to ministerstvo zdravotnictví nebo národní
pojištění, protože zdraví je nedělitelné.
Bude-li každý zdravotnický pracovník
především sám v sobě představovat
tuto žádoucí synthesu, nepřipustí-li
především v sobě samém žádnou
jednostrannost, pak nám nebude vadit, že máme
dva nositele léčebné péče,
stát a národní pojištění.
Dva nositele léčebné péče,
ale jen jedny ochránce lidského zdraví: lékaře
a jeho pomocníky.
Osnova představuje významný pokrok v tom,
že výslovně zaručuje každému
občanu ošetřování a péči,
jejíž rozsah a povaha se řídí
výlučně stavem ošetřované
osoby, že výslovně a takto doplnil původní
vládní osnovu soc.-politický a zdravotnický
výbor zakazuje rozdělování nemocných
do ošetřovacích tříd podle výše
úplaty.
Paní a pánové, toto zařízení
bylo nelidské, barbarské, neslučitelné
s představou skutečné demokracie a humanity
a lékařů nedůstojné. Co může
být už grotesknějšího než
představa, že lidé nejenom stonali, ale dokonce
i umírali v komfortu či nepohodlí přiměřeném
stavu své kapsy. Zatím co hysterické paničky
se rozvalovaly na pokojích pro dva či pro jednoho,
nemocní operovaní, delirující s odpornými
zapáchajícími ranami či umírající
zůstávali na pokojích s dvaceti jinými.
Bylo to zlo, které plodilo bohužel až příliš
často další, ještě horší
zlo. Neboť často se skrývalo za tímto
ošetřováním na lepší třídě
ničemné využití tísně,
strachu o život, strachu rodičů o dítě,
kdy je člověk ochoten obětovat všecko,
zaplatit všecko, zadlužit se, jen aby získal
co největší bezpečí, co největší
chanci na záchranu. Bylo to nejodpornější
vyděračství, jaké je možno si
představit. A my jsme s ním tedy nyní skoncovali.
Jsem přesvědčen, že toto opatření
nejenom že nepovede k poklesu úrovně poskytované
léčebné péče, nýbrž
naopak. Budou-li ti páni, kterým se dostávalo
až dosud tolika výhod a péče, teď
ležet mezi dvaceti druhými, kteří jim
budou vidět do talíře a kteří
budou moci sledovat, jaká péče se jim věnuje,
pak věřte, všem se povede lépe. (Předsednictví
převzala místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Osnova zakazuje výslovně jakékoliv jiné
úplaty, ať z jakéhokoliv titulu, za léky,
operace či služby. Ošetřovací sazba
se stává ve smyslu této osnovy spíše
poplatkem než úhradou skutečných výloh,
je na skutečných výlohách méně
závislá, než byla dosud.
Paní a pánové, byl bych daleko pravdy, kdybych
chtěl tvrdit, že tato osnova řeší
všecky těžké problémy našeho
ústavnictví. Je velkým pokrokem, ale přece
jenom pouhým milníkem na cestě za vysokým
cílem, kterým není nic více a nic
méně než zajistit každému občanu
dostupnou léčebnou péči nejvyšší
úrovně, k jaké dospěla současná
lékařská věda.
Na této cestě setkáme se ještě
s řadou problémů. Některé jsou
úzce spjaty s hospodářským vzestupem
našeho státu, který díky novému
hospodářskému a politickému pořádku
máme bezpečně zajištěn. Jiné
však, a to velmi naléhavé, jsou řešitelné
již dnes, a proto nechceme a nebudeme s jejich řešením
otáleti. Jsou to některé známé
nedostatky a vady našich léčebných ústavů,
které jsou právě povahy spíše
subjektivní než objektivní a které musíme
odstranit stůj co stůj, protože pro jejich
další trpění není žádné
omluvy.
Především je to problém stravování
v našich léčebných ústavech.
Stravování je tu zpravidla bídné a
je tradičně bídné. Je to pokračování
v té tradici starých špitálů,
kdy se v nich viděla spíše dobročinná
zařízení a podávala se v nich strava
žebrácká. Neběží tu jenom
o množství jídla, nýbrž i o jeho
způsob úpravy a podání, které
je většinou pod vší kritiku. My víme
zcela bezpečně, že s dávkami potravin,
které má nemocnice k disposici, se dá připravit
a nemocným slušně podat strava chutná,
hodnotná i dostatečně rozmanitá. Máme
to zjištěno nejenom experimentálně,
nýbrž i zkušenostmi z některých
ústavů, kde dobře vedená kuchyně
dovede vykouzlit pro nemocné stravu opravdu znamenitou.
Běží o to, aby nemocní dostávali
takovou znamenitou stravu v každé nemocnici, v Praze
jako někde v Prachaticích, stejně jako dostanou
naprosto stejný lék na tentýž předpis
v lékárně v Praze i v lékárně
v Prachaticích. Už také proto, že na kuchyni
se díváme dnes jako na léčebné
a nikoliv hospodářské zařízení
nemocnice.
Druhým problémem, do kterého se musíme
pustit, je otázka personálu v nemocnicích.
Je to problém honorování primářů
i subalterních lékařů, který
vyvstává nyní se skutečnou naléhavostí,
když byly zrušeny třídy a když tedy
odpadají honoráře za operace a ošetřování
třídních pacientů. Stejně je
třeba definitivně upraviti platy pomocného
zdravotnického personálu, zejména ošetřovatelek.
Zásadně je třeba vycházeti se stanoviska,
že i pro personál v nemocnicích musí
být stanovena určitá normální
pracovní doba. Dosud tomu tak není. Lékaři
nebo sestry pracují i 16 hodin denně, pracují
v noci, drží pohotovosti bez nároku na odměnu
tomuto výkonu a této zásluze přiměřenou.
Je to systém, který přímo a hrubě
se rozchází se zásadou odměny za práci
podle zásluhy.
Práce v noci, práce přesčasová,
pohotovost, to všechno musí být odměňováno
v nemocnici stejně jako v továrně. Kromě
toho musí být přihlédnuto při
stanovování odměny i ke zvláštním
risikům tohoto zaměstnání, risiku
infekce a poškození zdraví vlivem záření.
Také životní prostředí, ošetřujícího
personálu je třeba radikálně změnit.
Musíme se postarat o to, aby lékaři a sestry
nemuseli bydlit mezi nemocnými či v nějakých
internátech a asylech, aby měli své soukromí,
na které mají právo jako každý
jiný člověk a bez něhož nelze
mluvit o skutečném odpočinku. Po službě
musejí ven z ústavu, do svého bytu, do zcela
jiného prostředí, mezi jiné tváře,
mezi zdravé lidi. My proboha přece už nechceme
pro lékaře a sestry celibát, který
jim předpisovaly minulé režimy. My chceme,
aby i jako ženatí a jako provdané dále
pracovali v nemocnicích, ale to jim musíme umožnit.
Jestliže budeme jistě všichni podporovat spravedlivou
úpravu platů ústavního personálu,
pak na druhé straně vypovídáme boj
tomu nejodpornějšímu nešvaru v našem
ústavnictví, a to je systém zpropitného.
To se musí zlomit. Nemilosrdně a tvrdě, protože
to znamená výsady pro bohaté v jiné,
ilegální formě. Je to ovšem problém
morálky nejenom personálu, ale i pacientů.
Musíme každý zjištěný případ
pranýřovat a příkladně trestat
nejenom disciplinárně; na tyto případy
se vztahují i ustanovení o trestních sankcích
v § 15 tohoto návrhu zákona, který stanoví
na porušení ustanovení zákona tresty
až do 100.000 Kčs nebo vězení do jednoho
roku. Musíme v nemocnicích stejně jako v
závodech rozvinout hnutí za zvýšení
kvality práce, za zlepšení úrovně
v ošetřování nemocných, za lepší
organisaci provozu ústavů, za lepší
zacházení s pacienty.
Musíme rozvinout soutěžení personálu
v pečlivosti, laskavosti a ochotě vůči
nemocným a musíme mimořádnou obětavost
také náležitě ocenit a odměnit.
To všecko prosadit a uskutečnit bude úkolem
nové správy léčebných ústavů,
kterou osnova svěřuje do rukou okresním a
krajským národním výborům za
účasti národního pojištění
a jednotných odborových organisací.
Zákon budeme mít dobrý. Je nyní na
těch, kdož se na jeho provádění
účastní, aby jej neobrátili v opak,
aby jej uvedli a denně uváděli v život
v tom duchu, v jakém byl navržen: aby totiž všecky
naše léčebné ústavy sloužily
oddaně, sloužily spravedlivě všem nemocným,
pracujícímu lidu, sloužily den ze dne lépe,
den ze dne účinněji.
Paní a pánové, soc.-politický a zdravotnický
výbor Národního shromáždění
vám doporučuje, abyste tento návrh se všemi
změnami a doplňky schválili. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Zpravodajem za výbor ústavně-právní
je pí posl. dr Patschová. Prosím ji,
aby se ujala slova.
Zpravodajka posl. dr Patschová: Paní předsedkyně,
paní a pánové!
Mezi základními právy zaručuje naše
nová ústava každému právo na
ochranu zdraví a právo na léčebnou
péči. Vychází z poznání,
že zdraví lidu je jedním z nejdůležitějších
předpokladů jeho sociální zdatnosti
a tedy i hospodářské prosperity státu,
a že jen zdravý jedinec může nejplnější
měrou užívati zasloužených plodů
práce národního společenství.
Kapitalistický stát by nikdy nemohl naplnit životem
proklamaci o právu každého na ochranu zdraví
a na léčebnou péči. Tak jako v ostatních
úsecích národního života nepostupoval
ani zde podle plánu; na celkovou problematiku zdravotnictví
nazíral v podstatě jako na věc zdravotně
policejní. Při této koncepci zdravotní
politiky byla ovšem péče o budování
a provoz zdravotnických zařízení ponechána
více méně iniciativě nejrůznějších
institucí a soukromých osob. Výsledkem tohoto
vývoje je dnešní neutěšený
stav našeho ústavnictví, jehož hlavními
závadami je nerovnoměrnost ústavní
péče, absolutní nedostatek lůžek,
značné rozdíly ve věcném i
osobním vybavení jednotlivých ústavů
a jejich skupin, nehospodárný provoz, který
donucuje státní správu ke stálému
subvencování soukromých i jiných léčebných
a ošetřovacích ústavů.
Na území našeho státu je dnes několik
typů těchto ústavů. Jsou zde především
nemocnice veřejné, respektive s právem veřejnosti,
nemocnice nepožívající tohoto práva
a dále speciální léčebné
a ošetřovací ústavy, které jsou
jednak ve vlastnictví a provozu různých institucí,
zejména též nositelů veřejno-právního
sociálního pojištění, jednak
ve vlastnictví společností obchodního
práva a fysických osob.
Avšak ani v úseku veřejných nemocnic
není jednotné právní úpravy.
V Čechách jsou tyto nemocnice v zásadě
samostatnými subjekty, zatím co v zemi Moravskoslezské
jsou majetkem svazků lidové správy a nemají
právní subjektivitu. Mnohé nemocnice s právem
veřejnosti jsou v českých zemích a
na Slovensku ve vlastnictví církevních řádů.
Je nasnadě, že za takovéhoto stavu by vůbec
nebylo možno dosáhnouti na poli léčebného
ústavnictví úspěšného
prosazení jednotného plánu zdravotní
péče. Už za první republiky pokrokoví
zdravotničtí pracovníci dokazovali, že
jediným východiskem je zestátnění
léčebných a ošetřovacích
ústavů. Zákon č. 242/20 Sb., který
věc upravoval, nepřinesl žádoucího
řešení, neboť sledoval jenom t. zv. finanční
rovnováhu, aby se na léčebnou péči
nedoplácelo z veřejných prostředků.
Toto stanovisko je samozřejmě naprosto nepostačitelné
v otázce tak závažné, jež měla
být řešena. Zdálo se, že po květnu
1945 bude věc vyřízena rychle a hladce, a
bylo skutečně také vypracováno několik
návrhů řešení. Všechny však
ztroskotaly o odpor činitelů ovládajících
před letošním únorem ministerstvo zdravotnictví.
Loňského roku byl v ústavodárném
Národním shromáždění předložen
iniciativní návrh poslanců dr Bureše,
dr Bláhy a druhů, návrh zákona o vyvlastnění
soukromých výdělečných léčebných
a ošetřovacích ústavů. Tento
návrh postihoval ovšem jen poměrně malý
úsek léčebného ústavnictví,
neboť umožňoval vyvlastnění soukromých
ústavů provozovaných k účelům
zisku. Ani tento kompromisní návrh, jehož realisace
měla odstraniti alespoň nejvýraznější
soukromokapitalistické prvky z léčebného
ústavnictví, nemohl za tehdejší politické
konstelace prorazit.
Únorový sjezd závodních rad postavil
mezi své požadavky také požadavek znárodnění
léčebných a ošetřovacích
ústavů. Předložený návrh
zákona splňuje tento požadavek, neboť
podle něho vlastnictví léčebných
a ošetřovacích ústavů přechází
na stát a stát se stává podnikatelem
těchto ústavů. Přitom se však
zákon neomezuje jen na zestátnění
ústavů a na jejich začlenění
do organisace ústavů státních. Samo
zestátnění léčebné ústavní
péče by ještě nevedlo k jejímu
účinnému zlepšení a zhospodárnění,
kdyby nebylo provázeno podstatnou změnou struktury
státních léčebných a ošetřovacích
ústavů. Také tento problém se řeší
předloženým návrhem zákona, který
tím zároveň unifikuje v celém státě
právní úpravu státních léčebných
a ošetřovacích ústavů. Také
tento problém se řeší předloženým
návrhem zákona, který tím zároveň
unifikuje v celém státě právní
úpravu státních léčebných
a ošetřovacích ústavů a odstraňuje
dosavadní předpisy, z nichž mnohé sahají
až do tereziánských dob.
Je to zákon rámcový, který obsahuje
základní ustanovení o organisaci a správě
státních léčebných a ošetřovacích
ústavů, o jejich provozu a pracovním vztahu
k jiným zařízením zdravotní
péče a zejména též ustanovení
v § 12, kterým se všem státním
léčebným a ošetřovacím
ústavům vtiskuje charakter ústavů
veřejných. Podle návrhu zákona musí
totiž tyto ústavy každému bez rozdílu
poskytnouti potřebnou léčebnou péči,
jejíž povaha a rozsah se smí říditi
výlučně zdravotním stavem ošetřované
osoby. Toto ustanovení odstraňuje tedy dosavadní
systém tak zvaných tříd, který
není slučitelný s lidově demokratickou
koncepcí zdravotnické péče.
Jménem ústavně právního výboru
doporučuji proto, aby tento návrh zákona,
který vyhovuje všem potřebám a požadavkům
lidově demokratického státu, byl Národním
shromážděním přijat v navrhovaném
znění. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Zpravodajem za výbor rozpočtový je p. posl.
dr Berák. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Berák: Slavná sněmovno!
Rozpočtový výbor se připojuje ke společné
zprávě výborů soc.-politického
a zdravotnického o vládním návrhu
zákona na zestátnění léčebných
a ošetřovacích ústavů a organisaci
státní ústavní léčebné
péče a doporučuje, aby tento zákon
byl schválen.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu se přihlásil p. ministr zdravotnictví
Plojhar. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr zdravotnictví Plojhar (uvítán
potleskem): Slavná sněmovno!
Zákon o zestátnění léčebných
a ošetřovacích ústavů je mezníkem
ve vývoji naší služby zdraví našeho
lidu. Uvážíme-li vzestupnou křivku vývoje
naší léčebné péče
a uvědomíme-li si přitom zároveň,
že až do dnešního dne se tato péče
opírala o zákony z doby josefinské a o známý
zákon z r. 1888, tu vidíme, jakou brzdou byl tento
politicky zaostalý, reakční systém
a názor pro vývoj našeho zdravotnictví.
Úkoly, které jsou dnes postaveny našemu zdravotnickému
sektoru, vyžadují, abychom zákony tvořili
v duchu dnešní doby, tedy i zákony, které
tvoří základ pro naši zdravotní
službu. Velký zákon o národním
pojištění a velká vymoženost naší
doby prevenční péče vyžadují
si obdobného zákona, jaký dnes slavné
sněmovně předkládáme. Tento
zákon nám ukládá velké a zodpovědné
úkoly. Především převzít
miliardové hodnoty investované do dnešních
budov léčebných ústavů. Ukládá
nám povinnost celostátně centrálně
a jednotně plánovat výstavbu našich
léčebných ústavů a ukládá
nám povinnost budovat na základě tohoto zákona
naši novou zdravotní péči.
Je nutno si uvědomit, jak zaostalá byla až
dosud naše péče o zdraví našeho
lidu. Je nutno srovnávat se státy, které
již dávno pochopily povinnost sloužit zdraví
svého lidu. V Sovětském svazu a ve Spojených
státech amerických na 1000 obyvatel připadá
10 lůžek. Uvážíme-li, že při
dnešní moderní léčbě téměř
jedna pětina obyvatel prochází léčbou
ústavní, vidíme, jak dosavadní stav
je nepostačující, zaostalý, a jak
nutný a důležitý byl náš
zákon.
Budujeme a plánujeme celostátně naši
péči o zdraví lidu. Vybudujeme oblastní
nemocnice, nemocnice druhého typu okresní a zdravotní
střediska. Tento zákon znamená definitivní
odklon od liberalistické, soukromokapitalistické
soustavy při službě zdraví našeho
lidu.
Nutno ovšem uvážit, že tento zákon,
obzvláště doplněný zrušením
tříd při léčbě v nemocnicích,
vyžaduje zároveň i vyřešení
základních sociálních otázek
lékařů a zdravotnického personálu.
Bude nutno v nejbližší době přistoupit
se vší důrazností a odpovědností
k řešení těchto otázek.
Jsme si dobře vědomi toho, že i když budeme
míti zákon, že jeho naplnění,
uskutečnění a provádění
si vyžádá delší doby, neboť
víme, s jakými potížemi musíme
zde zápasit. Je však dán základ a je
dáno výchozí stanovisko.
Počítáme, že při dalším
rozvoji v době třetí a čtvrté
pětiletky se nám podaří dosáhnout
téměř ideálního stavu. Pak
také splníme úkol, který je nám
dán naší lidově demokratickou soustavou:
postaráme se především o prohloubení
a rozšíření otázky populace našeho
národa; přistoupíme k řešení
zásadní otázky snížení
kojenecké a dětské úmrtnosti; vybudujeme
sektor pracovního lékařství a budeme
se zabývat prevenční péčí
o náš lid.
Únorové dny skončily éru, kdy byrokratický
systém, zaostalá politika a soustavné osobní
boje znemožňovaly řešení těchto
tak důležitých otázek. Jsme vděčni
našemu pracujícímu lidu, že v únorových
dnech nám nekladl jen požadavky, ale dal nám
také moc a právo tyto požadavky splnit. (Potlesk.)
Proto při řešení tohoto zákona
vzpomínáme vděčně této
věrné a upřímné spolupráce
a doufáme, že když půjdeme i nadále
ruku v ruce s naším lidem, splníme všechna
jeho přání a nám dané úkoly
na poli zdravotnickém. (Potlesk.)