Naše revisní orgány neměly dosud zákonnou
možnost zabrániti při výkonu dohledu
případnému zašantročení
usvědčujícího písemného
materiálu v těch případech, kdy pro
obsáhlost tohoto materiálu nebo z jiných
technických důvodů nebylo možno poříditi
okamžitě opisy, výpisy a pod. Tento citelný
nedostatek našeho právního řádu
bude rovněž odstraněn projednávaným
zákonem.
Nově se stanoví povinnost úřadů
a orgánů veřejné správy oznamovati
ministerstvu financí přestupky devisového
zákona. Podle navrhovaného doplňku zakládá
skutkovou podstatu těžkého důchodkového
přestupku také nesplnění ohlašovací
povinnosti v předepsané lhůtě.
Při vývozu a dovozu zboží dochází
ke zvláště závažnému úniku
devis nesprávným fakturováním, t.
j. podfakturováním a nadfakturováním.
Takovéto zvláště záměrné
a rafinované poškozování státu
bude podle nového zákona přísně
trestáno.
Podle dosavadního ustanovení úmyslný
nebo vědomý vývoz darů, svršků
a cenných předmětů zakládal
skutkovou podstatu těžkého důchodkového
přestupku jen tehdy, jestliže nedal k němu
příslušný úřad povolení.
Navrhovaným doplňkem mají býti zachyceny
také jiné způsoby t. zv. bezúplatného
- neobchodního - vývozu, resp. jinaká hrubá
porušení § 14 devisového zákona
anebo předpisů vydaných na jeho podkladě.
Novým ustanovením mají býti odstraněny
obtíže trestního stíhání
v případech, kdy k vlastnímu trestnímu
jednání nedošlo a již ani z jakéhokoliv
důvodu nedojde. Takové jednání bylo
lze dosud jen v některých případech
a s velikými obtížemi kvalifikovati jako pokus
trestného činu. Nevystačilo se také
s kvalifikací trestného činu jakožto
návodu. Jde zvláště o stíhání
různých nabídek devisových tuzemců
devisovým cizozemcům, jimiž má býti
nesprávným fakturováním proveden devisový
únik. V zákoně bude výslovně
ustanoveno, že potrestání podle devisového
zákona nevylučuje stíhání a
potrestání podle jiných právních
předpisů.
Trestní sazby se podle nového zákona zpřísňují,
rovněž horní hranice trestů se zvyšují,
což obojí platí jak u trestů na svobodě,
tak u pokut.
Zavádí se nové ustanovení, které
dává úřadům možnost, aby
odsouzený, který spáchal trestný čin
ze zahálčivosti, byl po odpykání hlavního
trestu dodán do donucovací pracovny.
Za účelem posílení devisové
morálky může konečně úřad
povolení k upuštění od trestního
řízení podmíniti také uveřejněním
vinníkova jména a výsledku.
Naše veřejnost jistě uvítá všechna
tato doplňující a zostřující
ustanovení nového devisového zákona,
a také hospodářský výbor sněmovny
projednával tento vládní návrh pod
tímto zorným úhlem. Učinil v něm
pouze nepatrnou změnu gramatickou, tedy nikoliv meritorní
povahy, a jinak celý zákon beze změny jednomyslně
přijal. Jako zpravodaj hospodářského
výboru doporučuji i plenu sněmovny, aby jej
v předloženém znění schválila.
(Potlesk.)
Předseda: Zpravodajem za výbor rozpočtový
je posl. Juha. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Juha: Pane předsedo, paní
a pánové!
Po šesti dlouhých letech války a okupace, po
letech plných odříkání a strádání,
jakmile mír umožnil prvý styk se světem,
zatoužili spotřebitelé po zboží,
a to nejen po nezbytnostech, nýbrž i - což je
pochopitelné - po různých příjemnostech,
které může poskytnouti dovoz. Kupovalo se v
cizině a nehledělo se, zda zbude dosti valut a devis,
zda bude dost cizích platidel k nákupu potřebných
surovin pro náš průmysl. S výjimkou
kaolinu, dřeva a uhlí jsme nuceni dovézt
všechny nejdůležitější suroviny
a musíme je zaplatit pouze z výtěžku
vývozu. Proto bylo nutno zvláště teď
v době výstavby republiky, v době plánovaného
hospodářství usměrnit a plánovat
dovoz i vývoz, plánovat prostě obchod s cizími
platidly.
Dne 11. dubna 1946 byl vydán zákon č. 92
Sb. o vázaném devisovém hospodářství.
Ale v té době zahraniční obchod byl
v rukou soukromých podnikatelů stejně jako
část průmyslu, a to v rukou lidí mravně
neodpovědných, jimž chybí mravní
cit pro stát a národ, jimž jsou kořistnické
zájmy přednější a jediné.
Začal tak zvaný devisový únik, začaly
devisové podvody, jež podle odhadů Národní
banky stály naše národní hospodářství
celé miliardy.
Cesty devisového úniku jsou přímé
- klikaté, jeho formy prosté -rafinované
podle inteligence a vynalézavosti původců.
Byl to obyčejný podloudný vývoz či
dovoz. Účtovala se cena vyrobeného zboží
příliš nízká, dokonce daleko
pod skutečnou výrobní cenou, nebo obráceně.
Inkaso již splatných účtů nebylo
záměrně prováděno. Byly poskytovány
různé rabaty, odpisy, dárkové zásilky
a pod.
Finanční správa čelila a čelí
této únikové epidemii v úzké
součinnosti s Národní bankou různými
opatřeními administrativními a normativními,
revisní a pátrací službou. V posledním
půl roce bylo provedeno 143 revisí zaměřených
na odhalování devisového úniku a jenom
v 33 případech byl výsledek negativní,
v ostatních 110 případech byly zjištěny
devisové podvody a přestupky. Z kompetentních
míst byla vyslovena číslice 3 miliardy při
odhadu, oč je stát ročně poškozován
devisovým únikem. I když je obtížné
posoudit správnost odhadu, je jisto, že jde o zjev
hromadný, jemuž se musí účelně
čelit, a proto se doplňuje zákon č.
92 Sb. z roku 1946.
Zákonem, který dnes má slavné Národní
shromáždění schválit, nařizuje
se vývozcům, že musí splatnost pohledávek,
které vzniknou vývozem zboží do ciziny,
sjednat tak, aby to odpovídalo podmínkám
stanoveným ve vývozním povolení, vydaném
ministerstvem zahraničního obchodu.
Novela zvětšuje práva kontrolních orgánů.
Soustřeďuje všechny zprávy o cizích
platidlech u ministerstva financí. Novela podstatně
zvětšuje trestní sankce. Peněžité
tresty se zvyšují a vedle peněžitého
trestu, převyšuje-li hodnota trestného činu
1 milion Kčs, musí být vysloven trest vězení
až do 5 let a je možno dát trestanou osobu do
donucovací pracovny.
Provedení zákona si nevyžádá
žádných finančních nákladů.
Rozpočtový výbor pojednal o tomto vládním
návrhu na schůzi dne 8. července 1948 a doporučuje
slavnému Národnímu shromáždění
přijetí osnovy ve znění upraveném
výborem hospodářským.
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava se nekoná.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Hobza: Nikoliv.
Zpravodaj posl. Juha: Nejsou.
Předseda: Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 4 články, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 4 články, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu.
Budeme projednávati pátý odstavec pořadu,
jímž je
5. Společná zpráva výborů
soc.-politického a zdravotnického, ústavně-právního
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 14) o zestátnění léčebných
a ošetřovacích ústavů a o organisací
státní ústavní léčebné
péče (tisk 38).
Zpravodajem za výbor soc.-politický a zdravotnický
je posl. dr Bureš. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Bureš: Pane předsedo, paní
a pánové!
Vládní návrh zákona o zestátnění
léčebných a ošetřovacích
ústavů a o organisací státní
ústavní léčebné péče,
který soc.-politický a zdravotnický výbor
projednal a v některých podrobnostech upravil, představuje
významný krok na cestě k pořádku,
systému, k plánu v našem zdravotnictví.
Kolikrát jsme s tohoto místa volali po tom, aby
se konečně něco podniklo se zmatkem a chaosem,
jaký představovalo naše zdravotnictví
až do doby zcela nedávné, a když naše
volání bylo marné, přicházeli
jsme sami s návrhy iniciativními. Vždyť
přece každý průtah v těchto věcech
zdravotnických znamená nesmírné škody
národohospodářské a znamená
tragedii, protože se neplatí ničím menším
než lidskými životy.
Člověk, péče a úsilí
o jeho blaho, o rozvinutí všech jeho schopností
je prvním a posledním smyslem našeho nového
řádu, a zdraví člověka je nejzákladnějším
biologickým předpokladem, aby se mohl tento smysl
vůbec naplnit. Jen tenkrát, bude-li člověk,
občan tohoto státu zdravý a vůbec
živý, bude moci pracovat a šťastně
užívat plodů své práce.
Proto je právo na ochranu zdraví výslovně
vyjádřeno v ústavní listině,
která se právem honosí tím, že
nedává občanům jenom nějaká
formální, zdánlivá práva, nýbrž
skutečná, materiálně podložená,
řekl bych, přímo hmatatelná práva.
Je tedy tento zákon jedním z těch, které
mají legislativně zajistit uskutečnění
tohoto práva na ochranu zdraví, zajistit dostupnost
ochrany zdraví pro všechny občany státu
stejně.
V oboru péče preventivní byl zaveden pořádek
do zdravotnictví zákonem č. 49/47 Sb. o poradenské
a zdravotní péči. V oboru péče
represivní, léčebné, byl vyřešen
problém plánovité a organisované péče
ambulantní zákonem o národním pojištění,
kterým se organisuje tato léčebná
péče takřka monopolně a prakticky
pro všechno obyvatelstvo státu v rámci národního
pojištění. V oboru léčebné
péče lázeňské byly vytvořeny
předpoklady plánovitého budování
a provozu lázeňských ústavů
zákonem ze dne 6. května 1948, č. 125 Sb.,
o znárodnění přírodních
léčivých zdrojů a lázní.
Tímto návrhem zákona zavádí
se konečně pořádek, systém
a plán i do léčebné péče
ústavní.
Řekl jsem již, že s dílčím
návrhem na zestátnění, a to zestátnění
soukromých výdělečných ústavů
léčebných, přišli jsme v Ústavodárném
Národním shromáždění jako
s návrhem iniciativním. K jeho projednání
nedošlo, když se ukázala možnost uskutečnit
širší a skutečně velkorysý
návrh na zestátnění všech, tedy
nejenom soukromých léčebných ústavů.
A tento návrh máme dnes, paní a pánové,
před sebou.
Ústavní léčebná péče,
která je tak důležitou složkou zdravotnictví,
měla dosud řadu vážných nedostatků,
a účelem a smyslem tohoto zákona je tyto
nedostatky odstranit. Které to byly nedostatky, paní
a pánové? Především: za dosavadního
stavu nebylo možno splnit hlavní, principiální
požadavek, který klademe na léčebnou
péči v lidovědemokratickém státě,
totiž její dostupnost pro každého. I u
nás máme totiž nejenom nedostatek lůžek
vůbec, ale ta, která máme, máme rozdělena
po území státu nerovnoměrně.
Máme kraje s poměrně hustou sítí
nemocnic, ale máme i jiné, které jsou po
této stránce opatřeny naprosto nedostatečně.
Nerovnoměrná je netoliko síť léčebných
ústavů, nýbrž i úroveň
jejich vybavení věcného i personálního,
i úroveň poskytovaného ošetření,
které se liší v jednotlivých ústavech
přímo křiklavě. Od malých ústavů,
které jsou provozovány v objektech a za podmínek
přímo neuvěřitelných, které
mnohde připomínají improvisace v poli a někdy
i něco horšího - mám tu na mysli na
př. nemocnici ve Vimperku - přes smutně proslulou
Všeobecnou nemocnici pražskou či porodnici pražskou,
které jsou spíše historickými památkami
a studentům ukazují, jak léčebný
ústav vypadati nemá, až k přiměřeně
umístěným a moderně vybaveným
nemocnicím, jako na př. v Hradci Králové
nebo v Českých Budějovicích, jsou
tu všechny přechody.
Na tuto nerovnoměrnost charakteristicky ukazuje i výše
nákladů na pacienta a den, která je v některých
ústavech až o 100% vyšší než
v jiných. Tak si představte, že na př.
v nemocnici v Městci Králové stál
pacient v roce 1947 74,58 Kčs na den, zatím co v
Ostravě 187,05 Kčs. A přece mají všichni
občané republiky stejné právo na léčebnou
péči stejné úrovně!
Všecky tyto rozdíly jsou ovšem výsledkem
historického vývoje našeho ústavnictví,
na jehož budování se podíleli různí
činitelé, kteří měli přitom
před očima nejen různé představy
a cíle, nýbrž také různé
možnosti finanční. Byl to stát, země,
okresy, obce, ale i nemocenské pojišťovny, řády,
spolky, závody i jednotlivci, když až do poslední
doby byli nositeli, budovateli a provozovateli ústavní
léčebné péče.
A tu prosím, aby bylo správně chápáno,
že zestátnění samo o sobě by
nemuselo znamenat žádný pokrok, že při
tomto opatření neběží o reorganisaci
pro reorganisaci, nýbrž o to, aby se novým
uspořádáním zlepšila činnost,
aby se zvýšila úroveň poskytované
léčebné péče, která
nesmí po zestátnění nikde poklesnouti.
Zestátnění by nesplnilo svůj úkol,
kdyby nemocní nepocítili přímo na
své kůži, že to jde lépe než
před zestátněním; neboť to je
rozhodující, a je tu mnoho co zlepšovat!
Bude toho dosaženo především plánovitou,
soustavnou výstavbou ústavů, plánovitým
rozvržením úkolů jednotlivým
ústavům, plánovitým rozvržením
personálu a konečně i zajištěním
účinné a racionální správy
a kontroly jejich činnosti. Právě plánovitost
výstavby i provozu našeho ústavnictví
zajistí v neposlední řadě i jeho hospodárnost,
jeho racionalisaci. Zestátněním skončí
také ostuda s věčným zadlužením
našich nemocnic, které byly nejhoršími
a přímo obávanými zákazníky,
protože platily teprve po nekonečných tahanicích.
Sám jsem intervenoval v případech, kdy hrozily
nemocnice okamžitým zastavením provozu, protože
už jim nikdo nechtěl dodat potraviny na dluh. Řemeslníci
odmítali provádět opravy, protože jim
nikdo nemohl říci, kdy jim budou proplaceny jejich
účty.
Není ovšem pochyby o tom, že to všecko byly
zjevy, na kterých měla svůj podíl
především neschopnost a netečnost byrokratického
aparátu, který selhával ve zmatku kompetencí.
Zestátněné ústavy ovšem již
v žádném případě tyto
starosti a trapné obtíže míti nesmějí
a nebudou.
Majitelům zestátněných ústavů
bude poskytnuta náhrada ve výši obecné
ceny majetku po odečtení všech subvencí
poskytnutých z veřejných prostředků.
Náhrada nebude poskytnuta za majetek svazků lidové
správy, protože jejich ústavy byly stejně
financovány státem. Po stránce majetko-právní
upravuje osnova všecky příslušné
otázky obdobně jako ostatní znárodňovací
zákony.
Pokud se týká organisace ústavnictví,
vytyčuje osnova zásady úplně nové,
moderní organisace nemocnic jako léčebných
center v podstatě dvojího typu: okresních
nemocnic, vybavených čtyřmi odděleními,
a oblastních, vybavených kromě toho ještě
dalšími odbornými odděleními.
Doplňkem této sítě budou odborné
ošetřovací ústavy, určené
pro specialisované ošetřování
některých chorob.
Pokládám za nutné zvláště
zdůrazniti význam faktu, že osnova předpisuje
pro každou okresní nemocnici oddělení
kojenecké a dětské, jakož i gynekologické
a porodnické. Zřízení a vybudování
těchto oddělení se určitě ihned
projeví podstatným snížením nemocnosti
žen a kojenecké úmrtnosti.
Zákon zajišťuje, a to velmi důrazně,
žádoucí pracovní a provozní souvislost
všech zdravotnických institucí, ústavů
národního zdraví (poraden) a ambulatorií
nemocenského pojištění s nemocnicemi.
Máme tak v zákoně možnost potírat
všecky ty škodlivé odstředivé snahy
různých činitelů, které měly
tendenci budovat své zvláštní ústavy
samostatně bez zřetele na ostatní zdravotnické
složky. Viděli jsme, jak v místě s velkou
a dobře vybavenou nemocnicí si stavěly nemocenské
pojišťovny svá ambulatoria na docela jiných
místech a národní výbory, ústav
národního zdraví, respektive poradny také
na jiném místě. Toto počínání,
které je proti zdravému rozumu, které znamená
nevyužitá nákladná zařízení,
stavby, přístroje, laboratoře, ztrátu
drahocenného času lékařů i
zdravotnického personálu, nutnost několikeré
a proto vždycky neúplné a nedostatečné
evidence, stává se nyní konečně
protizákonným.
Nemocnice okresní i oblastní se stanou středisky
veškerého zdravotnictví na okrese a ve svých
oblastech. Stanou se ohniskem velké kolektivní práce
lékařů i ostatních zdravotnických
pracovníků, v nich a kolem nich dojde k té
žádoucí synthesi obou složek našeho
zdravotnictví: státního i národního
pojištění.