6. Snížením počiatočného
stavu majetku o majetkové dávky, ktoré boly
právoplatne a definitívne určené podľa
zákona z 15. mája z roku 1946, č. 134 Sb.
z. a n. o dávke z majetkového prírastku a
dávke z majetku.
7. A napokon zostrením trestných ustanovení
tak, aby sme zvýšili daňovú morálku
a aby sme zabránili daňovému úniku.
Spomenutými okolnosťami budú príjmy
takzvaného Suchofondu zvýšené, ak osnova,
prerokovaná príslušnými výbormi
a teraz predložená plénu Národného
shromaždenia, bude plénom prijatá a odhlasovaná.
Výnos mimoriadných dávok z pôvodne
odhadovaných troch miliárd Kčs zvýši
se na 5.700 miliónov Kčs, takže očekávaný
schodok Fondu pre zmiernenie škôd spôsobených
mimoriadnym suchom bude skoro úplne krytý. Tu treba
ešte poznamenať, že z celkového príjmu
spomenutého Fondu 5.650 mil. doteraz pripadá na
mimoriadne dávky podľa pôvodného zákona
č. 185/1947 Sb. len 3 miliardy, na daň z predmetov
zbytnej potreby 2 miliardy 500 mil. Kčs a na vrátené
príplatky 150 mil. Kčs. Takto teda, ak sa príjem
Fondu z 3 miliárd zvýši na 5 miliárd
700 mil. na základe predkládanej novely, bude schodok
Fondu uhradený.
Pretože osnova novely pozmeňuje pôvodný
zákon i v niektorých podrobnostiach, ústavno-právny
výbor doplnil osnovu v tom smysle, aby mohol minister financií
vyhlásiť vo Sbierke zákonov a nariadení
úplne nové znenie zákona č. 185/1947
tak, ako vyplýva zo zmien a doplnkov prevedených
ustanoveniami predkladaného návrhu. S týmto
sa stotožňujú i výbory hospodársky
a rozpočtový.
Na základe toho, čo som k predloženému
návrhu povedal, doporučujem slávnemu plénu
Národného shromaždenia, aby si tento zákon
osvojilo a ho uzákonilo. (Potlesk.)
Ďalej by som mal niekoľko poznámok, lebo do spoločnej
zprávy troch výborov sa vlúdily tlačové
chyby.
Na 3. strane vo 4. riadku sa hovorí o dávke z majetkového
prírastku a dávke.. Správne má byť
"a o dávke" čiže, vpíše
sa tam "o".
Ďalej na strane 6. bod 12, ods. 1, písmeno c/. Tam
je, "stanoviti základny". Správne má
byť "stanoviti základy".
Na strane 8., čl. 3 je malá chybička. Tam
je citovaný zákon čís. 185. Podľa
legislatívno-technickej praxe má tam byť len
"č.", a nie "čís.".
Posledná chyba je v čl. 4. Je tam citovaný
zákon č. 135 z roku 1947. Má to byť
zákon č. 185 a nie 135.
A konečne malá poznámka: V tom istom článku
za číslicou "I" nemá byť bodka,
tá jednička má byť bez bodky.
Předseda (zvoní): Zpravodajem za výbor
rozpočtový je posl. Janouš. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Janouš: Paní a pánové!
Návrh ministra financí na zavedení mimořádné
jednorázové dávky z velkých majetků
a z nadměrných zisků a zákon o dani
z předmětů zbytné potřeby měl
opatřiti potřebné prostředky na úhradu
příplatků k cenám obilí pro
zemědělce. Byl také vládou ve zhoršeném
vydání akceptován a další zhoršení
provedl ještě i parlament, protože i zde na půdě
parlamentu měla reakce své poslušné
a ochotné zastánce a pomahače. Nejen že
byly dále sníženy procentní sazby, kterými
měly býti velké majetky a nadměrné
zisky postiženy, ale i různé jiné změny
jednotlivých paragrafů způsobily další
a podstatné snížení předpokládaného
výnosu.
Kromě toho zákon č. 185/47 Sb. předpokládal,
že výdaje za tyto příplatky budou vyčísleny
částkou 6.500 mil. Kčs, nyní se však
ukázalo, že bude třeba daleko vyšší
částky na jejich úhradu. Již dnes můžeme
říci, že to bude asi 8.500 mil. Kčs.
Ale naproti tomu příjmy jsou pouze 5.650 mil. Kčs,
takže schodek v částce 2.900 mil. Kčs
je třeba opatřiti úplně jiným
způsobem. Protože není myslitelno, aby se to
dělo z rozpočtu, přichází ministerstvo
financí s novelisací tohoto zákona.
Tento úkol řeší osnova zákona
tisk č. 37. Zákon č. 185/47 Sb. je již
v § 1 novelisován tak, aby veškerých plateb
podle tohoto zákona učiněných bylo
použito na zmírnění škod způsobených
suchem. Přijali jsme totiž některé další
zákony na ochranu naší měny a práce
ministerstva financí, Likvidačního měnového
fondu a Národní banky má takové výsledky,
že je možno toto opatření uskutečniti
bez újmy pro měnu.
Jinak se téměř celý dosah novely týká
složky majetkové a složka důchodová
není jí dotčena. Především
značně rozšiřuje podklady, podle kterých
se bude dávka ukládat. Každý vlastník
majetku v hodnotě vyšší než 1 mil.
Kčs bude nyní této dávce podléhati,
jestliže měl v některém kalendářním
roce 1945-1947 důchod nebo mzdu vyšší
než 50.000 Kčs. Každý, kdo vlastní
majetek v hodnotě vyšší než 2 mil.
Kčs, podléhá této dávce bez
ohledu na výši zdanitelného důchodu
nebo mzdy. Předměty z drahých kovů,
umělecké sbírky atd. se započítávají
do majetku bez ohledu na čas, ve kterém byly získány.
Jestliže však byly získány mezi 16. listopadem
1945 až 31. prosincem 1947, započítávají
se jen tehdy, když jednotlivé předměty
mají cenu vyšší než 10.000 a úhrnnou
100.0000 Kčs. U činžovních a rodinných
domů, pokud nejsou částí výdělečných
podniků, zvýší se jejich ceny o 15%
proti odhadu podle zákona č. 134/46 Sb. Cenné
papíry se znovu ocení podle kursů, které
vyhlásí ministerstvo financí. Ruší
se možnost odpočítatelnosti položek u
osob nepojištěných a ponechává
se jen u těch poplatníků, jejichž majetek
nemá vyšší hodnotu než 1,500.000
Kčs. Dávka se podle zákona zvyšuje o
30% u poplatníků svobodných, rozvedených
nebo rozloučených bezdětných, nebo
o 15% u bezdětných ženatých poplatníků
a vdovců. Dále se postihuje 30% přirážkou
i majetek akciových a komanditních společností
a společností s ručením obmezeným.
Mimořádná dávka postihuje stoprocentně
veškeré nadměrné majetkové přírůstky,
které vznikly od 16. listopadu 1945 do 31. prosince 1947,
přesahují-li 300.000 Kčs.
Percentuální výše jednorázové
dávky tak, jak ji zavádí osnova novely, je
shodná s výší původně
ministerstvem financí navrhovanou. Je progresivní
a stoupá od základní sazby 7% z čistého
majetku od 1 mil. do 1,200.000 Kčs až do výše
sazby 20% z čistého majetku přes 20 mil.
Kčs.
Ani takto provedená novelisace nelikviduje u nás
milionové majetky; veškeré tvrdosti vyplývající
ze sazeb atd., které jsou zřetele hodné,
posoudí ministerstvo financí podle zmocnění
daného mu v § 28 původního zákona
č. 185/47 Sb.
Kontrolním daňovým komisím, zřízeným
podle zákona 185/47 Sb., dává osnova právo
stát se komisemi dávku vyměřujícími.
Berní správa v případech, ve kterých
nesouhlasí s usneseními této daňové
komise, se může proti těmto usnesením
komise odvolati. Je to jistě nový a zajímavý
pokus, který svědčí zároveň
o demokratickém duchu, jak je v ministerstvu financí
i v těchto tak choulostivých věcech uskutečňován.
Z těchto všech uvedených důvodů
doporučuji jménem rozpočtového výboru
tuto osnovu zákona tisk 37 k přijetí v navrhovaném
znění.
Předseda (zvoní): Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových kromě oněch, jež byly předneseny
p. posl. dr Popaďákem?
Zpravodaj posl. dr. Steiner: Nejsou.
Zpravodaj posl. Janouš: Nejsou.
Předseda: Přistoupíme tedy k hlasování.
Osnova má 5 článků, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově zákona
hlasovati najednou podle zprávy výborové
s tiskovými opravami, jak je přednesl zpravodaj
posl. dr Popaďák. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 5 články, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové i s
opravami, jež uvedl pan zpravodaj, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 3. odstavec pořadu.
Nyní se vrátíme k projednání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Zpráva výboru hospodářského
o vládním návrhu zákona (tisk 10),
jímž se mění a doplňuje zákon
o některých opatřeních ve stavebnictví
souvisících s dvouletým hospodářským
plánem (tisk 35).
Zpravodajem je posl. Zuzaňák, jehož zprávu
za výbor hospodářský přednese
posl. inž. Novák. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. inž. Novák: vážená
sněmovno!
Hospodářský výbor projednal vládní
návrh zákona tisk 10 ve své schůzi,
konané dne 7. července 1948, a usnesl se provésti
některé změny a tiskové úpravy.
Tento vládní návrh je vlastně výsledkem
zkušeností, které byly získány
při provádění zákona č.
42 z roku 1947. Z toho pak vyplynula potřeba některých
změn a oprav.
V jednotlivostech je třeba podotknout, že v článku
I, č. 1 tohoto návrhu nahrazuje se slovo "telekomunikační"
slovy "telekomunikačních vedení".
To se stalo nutným v důsledku požadavku ministerstva
pošt. Dále bylo třeba provésti některé
změny, které nemají příliš
velkého dosahu, pokud se týká provádění,
ale nicméně jsou nutné vzhledem k potřebám
ministerstva techniky a zájmům stavebnictví.
Nejdůležitější změna, která
byla provedena, je ustanovení § 15. Je to zmocnění,
které se uděluje ministerstvu techniky, aby mohlo
podle potřeb stavebnictví vydávati určité
závazné pokyny a směrnice. Návrh zní
takto:
"(1) Aby se usnadnilo splnění úkolů
podle dvouletého plánu (zejména úsporou
stavebnin a nákladů na stavby), může
ministr techniky nařízením: a) vydávat
závazné pokyny a směrnice pro navrhování
a provádění pozemních staveb, b) zastavit
nebo omezit vydávání stavebních povolení
pro stavby nezařazené do úkolů dvouletého
plánu, c) zastavit nebo omezit provádění
stavebních prací nezařazených do úkolů
dvouletého plánu, a to po případě
jen na určitou dobu, a stanovit potřebná
zabezpečovací opatření a opatření,
aby stavebnin určených pro pokračování
v těchto stavebních pracích bylo použito
pro stavby zařazené ve dvouletém plánu,
d) učinit v dohodě se zúčastněnými
ministry opatření pro soupis stavebnin, instalačních
hmot a předmětů, jakož i pomocných
hmot, pro kontrolu soupisu a pro použití těchto
stavebnin, hmot a předmětů pro stavby zařazené
ve dvouletém plánu, e) stanovit v dohodě
se zúčastněnými ministry typy pozemních
staveb (pro různé druhy a účely) a
jejich součástí a prohlásit je za
závazné, a f) prohlásit v dohodě se
zúčastněnými ministry za závazné
normy pro pozemní stavby a místní plánování
vydané Československou normalisační
společností nebo Elektrotechnickým svazem
československým."
Je to tedy ustanovení, které má usnadniti
splnění úkolů podle dvouletého
plánu. Jde také o to, aby stavebnin, které
se na určitých místech vyskytují,
nemohlo býti zneužito pro stavby do plánu nezařazené.
Dále bych ještě podotkl, že nové
ustanovení § 3, odst. 6, bylo nutno přizpůsobit
pro hlavní město Prahu, a to proto, že byla
obnovena činnost plánovací komise pro hlavní
město Prahu a okolí, a proto bylo nutno změnit
též ustanovení § 20, písm. a) a
tento paragraf doplnit novým ustanovením písm.
c). Je to velmi důležité, poněvadž
je nutné, aby činnost byla přizpůsobena
plánům plánovací komise v rámci
všech povinností, které ministerstvo techniky
považuje za nutné, aby byly splněny.
Navrženým zákonem vzniknou státu výdaje
v částce asi 6,500.000 Kčs. Tohoto nákladu
si vyžádá provedení ustanovení
§ 15, podle něhož ministr techniky je zmocněn,
aby vydával závazné pokyny a směrnice
pro provádění pozemních staveb a stanovil
typy pozemních staveb a jejich součásti.
Toto zmocnění se opírá o usnesení
vlády z 13. dubna 1948.
Dále je třeba, aby ministr techniky vypracoval ve
spolupráci s ministry sociální péče,
zdravotnictví, vnitřního obchodu, informací,
národní obrany, průmyslu, výživy
a zemědělství typové plány
bytů, veřejných, průmyslových
a zemědělských staveb v dostatečném
výběru s použitím normalisovaných
stavebních prvků a normalisovaného vnitřního
zařízení. Domnívám se, že
se tím dosáhne ve stavebnictví značných
úspor.
Konečně je třeba, aby ve spolupráci
s ministrem průmyslu provedl ministr techniky do 1. ledna
1949 normalisaci skládacího šalování
a lešení z oceli.
Výbor hospodářský probral podrobně
tento návrh, který je odůvodněn zejména
zkušenostmi, a doporučuje slavné sněmovně,
aby předložený vládní návrh
byl s opravami a změnami, které jsou uvedeny v tisku
č. 35, schválen.
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. inž. Novák: Nejsou.
Předseda: Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 2 články, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 2 články, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.
Budeme projednávati čtvrtý odstavec pořadu,
jímž je
4. Zpráva výborů hospodářského
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 9), jímž se mění
a doplňuje zákon o vázaném devisovém
hospodářství (tisk 33).
Zpravodajem za výbor hospodářský je
posl. dr Hobza; dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Hobza: Pane předsedo, paní
a pánové!
Vzmáhající se únik cizozemských
platidel, valut a devis, jakož i jiných devisově
relevantních hodnot do ciziny přiměl finanční
správu, aby v úzké součinnosti s Národní
bankou Československou co nejúčinněji
čelila tomuto zjevu poškozujícímu naše
devisové zájmy.
Za tím účelem učinila finanční
správa už různá opatření,
avšak všechna ještě nepostačují.
Pro dokonalejší ochranu ohrožovaných devisových
zájmů je třeba doplniti a zostřiti
trestní sankce, obsažené v devisovém
zákoně č. 92/46 Sb. Mimo to je nutno zavésti
některá nová ustanovení a přesněji
formulovat některá ustanovení dosavadní,
jak si toho vyžadují praktické zkušenosti
získané při provádění
citovaného již zákona.
Účelem toho všeho je právě vydání
nového zákona, který byl předložen
parlamentu jako vládní návrh a který
právě projednáváme.
Způsoby úniku devis do zahraničí byly
rozmanité. Někteří naši občané
zadržovali si na př. záměrně
svoje exportní pohledávky v cizině tak dlouho
a do té doby, až by se jim naskytla možnost vystěhování
nebo útěku do ciziny. Projednávaný
zákon to pro příště znemožňuje.