Pondělí 19. července 1948

(Začátek schůze ve 14 hod. 10 min.)

Přítomni:

Předseda dr John.

Místopředsedové Hodinová-Spurná, Komzala, dr Polanský, dr Procházka, Richter, Valo, V. David, Žiak.

Zapisovatelé Kleštínský, dr Pátková.

Členové vlády: ministři Petr, Plojhar, inž. dr Šlechta.

230 poslanců podle presenční listiny.

Z kanceláře NS: náměstek gen. tajemníka NS dr Ramajzl.

Pořad

9. schůze Národního shromáždění republiky Československé,

svolané na pondělí dne 19. července 1948 na 14. hodinu.

1. Volba místopředsedy Národního shromáždění a jeho slib.

2. Zpráva výboru hospodářského o vládním návrhu zákona (tisk 10), jímž se mění a doplňuje zákon o některých opatřeních ve stavebnictví souvisících s dvouletým hospodářským plánem (tisk 35).

3. Společná zpráva výborů hospodářského, ústavně-právního a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 13), kterým se mění a doplňují předpisy o mimořádné jednorázové dávce a mimořádné dávce z nadměrných přírůstků na majetku (tisk 37).

4. Zpráva výborů hospodářského a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 9), jímž se mění a doplňuje zákon o vázaném devisovém hospodářství (tisk 33).

5. Společná zpráva výborů sociálně-politického a zdravotnického, ústavně-právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 14) o zestátnění léčebných a ošetřovacích ústavů a o organisaci státní ústavní léčebné péče (tisk 38).

6. Zpráva výboru ústavně-právního o vládním návrhu zákona (tisk 15), kterým se mění zákon o volbách do Národního shromáždění (tisk 52).

7. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 20) o občanských průkazech (tisk 57).

8. Zpráva výborů ústavně-právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 17) a státní záruce za zápůjčky obcí na investice pro obytné stavby (tisk 54).

9. Zpráva výborů ústavně-právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 18) o přechodné úpravě v oboru obecních dávek a poplatků (tisk 55).

Předseda (zvoní): Zahajuji 9. schůzi Národního shromáždění.

Dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn. řádu dal jsem na dnešní schůzi posl. Mjartanovi, Polákovi, na tento týden posl. Bohušovi.

Posl. Pfeiferová-Hlávková žádá o udělení zdravotní dovolené od 7. do 19. července t. r. Lékařské vysvědčení předložila.

Posl. Horn žádá o udělení zdravotní dovolené od 30. června do 15. července t. r. Lékařské vysvědčení předložil.

Posl. Šling žádá o udělení zdravotní dovolené na dobu 1 měsíce. Lékařské vysvědčení předložil.

Posl. Uher žádá o udělení zdravotní dovolené od 8. července t. r. do ukončení předprázdninového zasedání. Lékařské vysvědčení předložil.

Posl. Honec žádá o udělení zdravotní dovolené na dobu 1 měsíce. Lékařské vysvědčení předložil.

Posl. dr Mouralová žádá o udělení zdravotní dovolené na dobu čtyř týdnů. Lékařské vysvědčení předložila.

Posl. Šalgovič žádá o zdravotní dovolenou na dobu 1 měsíce. Lékařské vysvědčení předložil.

Posl. dr Bláha žádá o udělení zdravotní dovolené na dobu od 20. července do konce srpna 1948. Lékařské vysvědčení předložil.

Posl. E. F. Burian žádá o zdravotní dovolenou na 1 měsíc. Lékařské vysvědčení předložil.

Navrhuji udělení těchto dovolených.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Dovolené se udělují.

Přistoupíme k projednávání prvního odstavce pořadu, jímž je

1. Volba místopředsedy Národního shromáždění a jeho slib.

Posl. Mjartan se vzdal své funkce místopředsedy NS vzhledem ke svému jmenování místopředsedou sboru pověřenců, jak bylo oznámeno ve schůzi plena dne 30. června 1948. Provedeme tedy doplňovací volbu za něj.

Byl mi podán návrh poslanců Hodinové-Spurné, dr Bartušky, Valo, dr Beráka, V. Davida, dr Jelínka, Koktána a Poláka, aby místopředsedou Národního shromáždění byl zvolen posl. Andrej Žiak.

§ 58, odst. 2 jedn. řádu připouští voliti zdvižením ruky, není-li námitek.

Hodlám dáti hlasovati zdvižením ruky.

Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Budeme tedy voliti zdvižením ruky.

Kdo souhlasí s návrhem poslanců Hodinové-Spurné, dr Bartušky, Valo, dr Beráka, V. Davida, dr Jelínka, Koktána a Poláka, aby místopředsedou Národního shromáždění byl zvolen posl. Žiak, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Je tedy zvolen za místopředsedu Národního shromáždění posl. Andrej Žiak.

Táži se zvoleného p. poslance, zda volbu přijímá?

Posl. Žiak: Prijímam.

Předseda: Posl. Žiak přijal svou funkci a vykoná nyní místopředsednický slib do mých rukou.

Žádám o přečtení slibovací formule v jazyku slovenském. Náměstek gen. tajemníka dr Ramajzl (čte): "Sľubujem, že budem zachovávať zákony a úrad svoj predsednícky nestranne zastávať podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia."

Posl. Žiak: Sľubujem.

Předseda: Pan poslanec vykonal slib a tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.

Nyní, paní a pánové, přistoupíme k 3. odstavci pořadu, není-li námitek. Odstavec 2 budeme projednávat později. Táži se, zda jsou nějaké námitky. (Námitky nebyly.)

Když není námitek, projednáme nyní třetí odstavec pořadu, jímž je

3. Společná zpráva výborů hospodářského, ústavně-právního a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 13), kterým se mění a doplňují předpisy o mimořádné jednorázové dávce a mimořádné dávce z nadměrných přírůstků na majetku (tisk 37).

Zpravodajem za výbor hospodářský je p. posl. dr Steiner; dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Steiner: Pane předsedo, paní a pánové!

Hospodářský výbor na své schůzi projednal vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňují předpisy o mimořádné jednorázové dávce z nadměrných přírůstků na majetku. V podstatě je tento návrh zákona novelisací zákona č. 185/47 Sb. Všem nám je velmi dobře známo, z jakých důvodů k tomuto zákonu č. 185/47 Sb. došlo. Zákon jakož i tato novelisace slouží ke zmírnění škod způsobených mimořádným suchem v roce 1947 v oboru zemědělství a výživy. Jestliže dnes vláda předkládá Národnímu shromáždění novelisaci tohoto zákona, pak to činí z řady důvodů.

První důvod, proč dochází dnes k novelisaci zákona, o němž se v roce 1947 velmi mnoho diskutovalo, zákona, o němž naše celá veřejnost byla velmi dobře zpravena, zákona, který měl a má ještě dodnes velký význam pro naše drobné a střední rolníky, je politického rázu. Jestliže dnes tedy dochází k novelisaci tohoto zákona, pak jest jasno, že tento zákon, jak v roce 1947 byl vládou navrhován a jak prošel tehdy Ústavodárným Národním shromážděním, nevyhovoval plně úkolům a účelům, pro které byl vydán.

Tehdy totiž seděla ve vládě ještě řada reakčních ministrů, kterým zájmy rolníků nebyly na prvním místě a kteří při projednávání tohoto zákona chránili zájmy úzké vrstvy kapitalistů a skutečných milionářů. Dnes po únorových událostech obrozená vláda Národní fronty se snaží všechny ty omyly a nedostatky zákona právě touto novelisací napravit.

Je jisté, že Fond pro zmírnění škod způsobených mimořádným suchem v roce 1947 vykazuje do dnešního dne velký schodek. Je to schodek, který se blíží třem miliardám korun. Z tohoto důvodu mají některá opatření obsažená v této novelisaci způsobit, aby tento schodek byl v nejkratší době zmírněn a aby se skutečně zemědělcům postiženým loňským suchem dostalo všeho, co jim plně po právu náleží.

Stejně tak i v otázce trestních sankcí, aby bylo zabráněno všem únikům a všem machinacím, které by mohly být následkem mírných sankcí prováděny určitými jednotlivci a úzkou vrstvou těch, kterým lidově demokratický režim není příliš milý, počítá tato novelisace zákona č. 185/47 Sb. se zostřením trestních sankcí. V původním zákoně byly totiž stanoveny sankce takové, na jaké jsme zvyklí u daní přímých stejně tak jako u dávek podle zákona č. 134/1946 Sb. Praxe však ukázala, že zostření je nutné, mají-li být postiženi právě ti, na které zákon pomýšlí.

Další velmi závažnou okolností, se kterou novelisace počítá, je otázka rozšíření pravomoci kontrolních daňových komisí, pověřených k tomuto účelu a úkolu ze zákona, a postavení jich na pevný základ. Jde o to, aby tyto daňové komise měly pevný podklad ve veřejném životě, aby se opíraly o nejširší vrstvy pracujících lidí, aby do nich byli akčními výbory jmenováni zástupci Národní fronty, jakož i zástupci politických stran, zástupci ROH a JSČZ.

Řekl jsem, že tyto kontrolní daňové komise dostávají zde pevný základ a jejich činnost i práce se touto novelisací rozšiřuje. Je to především tím, že tyto daňové kontrolní komise mají právo i povinnost přezkoumat, zda všichni poplatníci, na které se fakticky tento zákon má vztahovat, podali již přiznání. Komise jsou dále povinny a oprávněny spolupůsobit při přezkoumání těchto přiznání a konečně jsou oprávněny stanovit základy pro vyměření mimořádné jednorázové dávky.

Tím se dostává tomuto zákonu a jeho novelisaci další náplně, neboť tyto komise jsou zárukou lidovosti a kontroly veřejností při provádění tohoto zákona.

Celá novelisace, jak nám ji vláda navrhuje a jak byla projednána příslušnými parlamentními výbory, ukazuje jasně, že naše vláda obrozené Národní fronty se chce starat o rolníky a především právě o ty rolníky, kteří byli poškozeni loňským suchem. Dokazuje velmi jasně tímto zákonem a touto novelisací, že vláda Národní fronty a tím doufám i parlament se staví plně za spravedlivé požadavky těch, kteří přispívají v dnešní době k výživě národa.

Jako zpravodaj výboru hospodářského doporučuji slavnému Národnímu shromáždění přijetí tohoto vládního návrhu zákona tak, jak byl schválen také výbory ústavně-právním a rozpočtovým. (Potlesk.)

Předseda: Zpravodajem za výbor ústavně-právní je posl. dr Popaďák. Dávám mu slovo.

Zpravodajca posl. dr Popaďák: Slávne Národne shromaždenie!

Máme prijať zákon, ktorým sa mení a doplňuje zákon o mimoriadnej jednorázovej dávke a mimoriadnej dávke z nadmerných prírastkov na majetku. Dôvodom pre prijatie tohto zákona je tá okolnosť, že je potrebné mobilizovať príjmy pre Fond pre zmiernenie škôd spôsobených mimoriadnym suchom v roku 1947 v odbore poľnohospodárstva a výživy. Tento Fond je zriadený zákonom zo dňa 7. apríla 1948, č. 83 Sb. z. a n. Podľa predbežného odhadu výdavkov a príjmov tohto Fondu budú jeho výdavky činiť 8 miliárd 578 miliónov Kčs a naproti tomu príjmy len 5 miliárd 650 miliónov Kčs, takže sa javí pravdepodobný schodok 2 miliardy 928 miliónov Kčs. Tento schodok nie je možné uhradiť z prostriedkov rozpočtových a preto bolo treba pristúpiť k novelizácii spomenutého zákona.

Všetci sa veľmi dobre pamätáme, ako bolo treba v minulom roku bojovať s reakciou, než bol prijatý zákon o mimoriadnej jednorázovej dávke a mimoriadnej dávke z nadmerných prírastkov na majetku. Ochrancovia veľkostatkárov a kapitalistov podnikali všetko možné po našich dedinách a demagogickým spôsobom štvali a poukazovali na všetko možné, každý prostriedok bol im dobrý, len aby znemožnili toto spravodlivé riešenie, to je, aby dával ten, ktorý má z čeho dať. Táto kampaň bola vedená bojom proti takzvanej milionárskej dávke.

Ako som už spomenul, schodok takzvaného Suchofondu nemožno uhradiť z prostriedkov rozpočtových a je preto nutné zákon z minulého roku novelizovať tak, aby sa príjmy na základe tohto zákona do Fondu plynúce zvýšily.

Novela, ktorú za chvíľu uzákoníme, umožní zvýšenie príjmov Fondu pre zmiernenie škôd, spôsobených mimoriadnym suchom v roku 1947 v odbore poľnohospodárstva a výživy, týmto spôsobom:

1. Zvýšením sadzieb mimoriadnej jednorázovej dávky tak, aby takzvané milionárske dávky odpovedaly sadzbám, ktoré boly pôvodne navrhnuté, to je od 7 do 20% podľa hodnoty majetku. Život skutočne ukázal, že bolo treba už od začiatku uzákoniť zákon tak, ako sa to pôvodne zamýšľalo.

2. Zavedením prirážky k mimoriadnej jednorázovej dávke tiež aj pre právnické osoby, a to v tej istej výške ako pre osoby slobodné, to je vo výške 30% dávky.

3. Zrušením vyňatia zpod dávky majetku pre tie osoby, ktoré nie sú penzijne poistené.

4. Zrušením ustanovenia, podľa ktorého čiastka výnosu dávok mala byť odvedená Likvidačnému fondu menovému. Tu treba uviesť, že podľa nového znenia zákona má byť celého výnosu dávok použité len ku zmierneniu škôd spôsobených mimoriadnym suchom v roku 1947 v odbore poľnohospodárstva a výživy, naproti tomu podľa pôvodného znenia zákona časť výnosu týchto dávok mala plynúť do Likvidačného fondu menového. V súvislosti s tým upravujú sa príslušné predpisy v pôvodnom zákone z roku 1947.

5. Zrušením ustanovenia o úľave v ocenení prevádzkového majetku malých živností za súčasného zvýšenia cien niektorých druhov majetku tak, aby tieto ceny odpovedaly skutočným cenám.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP