Předseda dr John.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Komzala, dr Polanský, dr Procházka,
Richter, Valo, V. David, Žiak.
Zapisovatelé Kleštínský, dr Pátková.
Členové vlády: ministři Petr,
Plojhar, inž. dr Šlechta.
230 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: náměstek gen. tajemníka
NS dr Ramajzl.
1. Volba místopředsedy Národního shromáždění
a jeho slib.
2. Zpráva výboru hospodářského
o vládním návrhu zákona (tisk 10),
jímž se mění a doplňuje zákon
o některých opatřeních ve stavebnictví
souvisících s dvouletým hospodářským
plánem (tisk 35).
3. Společná zpráva výborů hospodářského,
ústavně-právního a rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 13),
kterým se mění a doplňují předpisy
o mimořádné jednorázové dávce
a mimořádné dávce z nadměrných
přírůstků na majetku (tisk 37).
4. Zpráva výborů hospodářského
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 9), jímž se mění
a doplňuje zákon o vázaném devisovém
hospodářství (tisk 33).
5. Společná zpráva výborů sociálně-politického
a zdravotnického, ústavně-právního
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 14) o zestátnění léčebných
a ošetřovacích ústavů a o organisaci
státní ústavní léčebné
péče (tisk 38).
6. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 15),
kterým se mění zákon o volbách
do Národního shromáždění
(tisk 52).
7. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 20)
o občanských průkazech (tisk 57).
8. Zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 17) a státní záruce za
zápůjčky obcí na investice pro obytné
stavby (tisk 54).
9. Zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 18) o přechodné úpravě
v oboru obecních dávek a poplatků (tisk 55).
Předseda (zvoní): Zahajuji 9. schůzi
Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn. řádu dal
jsem na dnešní schůzi posl. Mjartanovi,
Polákovi, na tento týden posl. Bohušovi.
Posl. Pfeiferová-Hlávková žádá
o udělení zdravotní dovolené od 7.
do 19. července t. r. Lékařské vysvědčení
předložila.
Posl. Horn žádá o udělení
zdravotní dovolené od 30. června do 15. července
t. r. Lékařské vysvědčení
předložil.
Posl. Šling žádá o udělení
zdravotní dovolené na dobu 1 měsíce.
Lékařské vysvědčení
předložil.
Posl. Uher žádá o udělení
zdravotní dovolené od 8. července t. r. do
ukončení předprázdninového
zasedání. Lékařské vysvědčení
předložil.
Posl. Honec žádá o udělení
zdravotní dovolené na dobu 1 měsíce.
Lékařské vysvědčení
předložil.
Posl. dr Mouralová žádá o udělení
zdravotní dovolené na dobu čtyř týdnů.
Lékařské vysvědčení
předložila.
Posl. Šalgovič žádá o zdravotní
dovolenou na dobu 1 měsíce. Lékařské
vysvědčení předložil.
Posl. dr Bláha žádá o udělení
zdravotní dovolené na dobu od 20. července
do konce srpna 1948. Lékařské vysvědčení
předložil.
Posl. E. F. Burian žádá o zdravotní
dovolenou na 1 měsíc. Lékařské
vysvědčení předložil.
Navrhuji udělení těchto dovolených.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Dovolené se udělují.
Přistoupíme k projednávání
prvního odstavce pořadu, jímž je
1. Volba místopředsedy Národního
shromáždění a jeho slib.
Posl. Mjartan se vzdal své funkce místopředsedy
NS vzhledem ke svému jmenování místopředsedou
sboru pověřenců, jak bylo oznámeno
ve schůzi plena dne 30. června 1948. Provedeme tedy
doplňovací volbu za něj.
Byl mi podán návrh poslanců Hodinové-Spurné,
dr Bartušky, Valo, dr Beráka, V. Davida, dr Jelínka,
Koktána a Poláka, aby místopředsedou
Národního shromáždění
byl zvolen posl. Andrej Žiak.
§ 58, odst. 2 jedn. řádu připouští
voliti zdvižením ruky, není-li námitek.
Hodlám dáti hlasovati zdvižením ruky.
Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Budeme tedy voliti zdvižením ruky.
Kdo souhlasí s návrhem poslanců Hodinové-Spurné,
dr Bartušky, Valo, dr Beráka, V. Davida, dr Jelínka,
Koktána a Poláka, aby místopředsedou
Národního shromáždění
byl zvolen posl. Žiak, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina. Je tedy zvolen za místopředsedu
Národního shromáždění
posl. Andrej Žiak.
Táži se zvoleného p. poslance, zda volbu přijímá?
Posl. Žiak: Prijímam.
Předseda: Posl. Žiak přijal svou
funkci a vykoná nyní místopředsednický
slib do mých rukou.
Žádám o přečtení slibovací
formule v jazyku slovenském. Náměstek gen.
tajemníka dr Ramajzl (čte): "Sľubujem,
že budem zachovávať zákony a úrad
svoj predsednícky nestranne zastávať podľa
svojho najlepšieho vedomia a svedomia."
Posl. Žiak: Sľubujem.
Předseda: Pan poslanec vykonal slib a tím
je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Nyní, paní a pánové, přistoupíme
k 3. odstavci pořadu, není-li námitek. Odstavec
2 budeme projednávat později. Táži se,
zda jsou nějaké námitky. (Námitky
nebyly.)
Když není námitek, projednáme nyní
třetí odstavec pořadu, jímž je
3. Společná zpráva výborů
hospodářského, ústavně-právního
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 13), kterým se mění a
doplňují předpisy o mimořádné
jednorázové dávce a mimořádné
dávce z nadměrných přírůstků
na majetku (tisk 37).
Zpravodajem za výbor hospodářský je
p. posl. dr Steiner; dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Steiner: Pane předsedo, paní
a pánové!
Hospodářský výbor na své schůzi
projednal vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňují předpisy
o mimořádné jednorázové dávce
z nadměrných přírůstků
na majetku. V podstatě je tento návrh zákona
novelisací zákona č. 185/47 Sb. Všem
nám je velmi dobře známo, z jakých
důvodů k tomuto zákonu č. 185/47 Sb.
došlo. Zákon jakož i tato novelisace slouží
ke zmírnění škod způsobených
mimořádným suchem v roce 1947 v oboru zemědělství
a výživy. Jestliže dnes vláda předkládá
Národnímu shromáždění
novelisaci tohoto zákona, pak to činí z řady
důvodů.
První důvod, proč dochází dnes
k novelisaci zákona, o němž se v roce 1947
velmi mnoho diskutovalo, zákona, o němž naše
celá veřejnost byla velmi dobře zpravena,
zákona, který měl a má ještě
dodnes velký význam pro naše drobné
a střední rolníky, je politického
rázu. Jestliže dnes tedy dochází k novelisaci
tohoto zákona, pak jest jasno, že tento zákon,
jak v roce 1947 byl vládou navrhován a jak prošel
tehdy Ústavodárným Národním
shromážděním, nevyhovoval plně
úkolům a účelům, pro které
byl vydán.
Tehdy totiž seděla ve vládě ještě
řada reakčních ministrů, kterým
zájmy rolníků nebyly na prvním místě
a kteří při projednávání
tohoto zákona chránili zájmy úzké
vrstvy kapitalistů a skutečných milionářů.
Dnes po únorových událostech obrozená
vláda Národní fronty se snaží
všechny ty omyly a nedostatky zákona právě
touto novelisací napravit.
Je jisté, že Fond pro zmírnění
škod způsobených mimořádným
suchem v roce 1947 vykazuje do dnešního dne velký
schodek. Je to schodek, který se blíží
třem miliardám korun. Z tohoto důvodu mají
některá opatření obsažená
v této novelisaci způsobit, aby tento schodek byl
v nejkratší době zmírněn a aby
se skutečně zemědělcům postiženým
loňským suchem dostalo všeho, co jim plně
po právu náleží.
Stejně tak i v otázce trestních sankcí,
aby bylo zabráněno všem únikům
a všem machinacím, které by mohly být
následkem mírných sankcí prováděny
určitými jednotlivci a úzkou vrstvou těch,
kterým lidově demokratický režim není
příliš milý, počítá
tato novelisace zákona č. 185/47 Sb. se zostřením
trestních sankcí. V původním zákoně
byly totiž stanoveny sankce takové, na jaké
jsme zvyklí u daní přímých
stejně tak jako u dávek podle zákona č.
134/1946 Sb. Praxe však ukázala, že zostření
je nutné, mají-li být postiženi právě
ti, na které zákon pomýšlí.
Další velmi závažnou okolností,
se kterou novelisace počítá, je otázka
rozšíření pravomoci kontrolních
daňových komisí, pověřených
k tomuto účelu a úkolu ze zákona,
a postavení jich na pevný základ. Jde o to,
aby tyto daňové komise měly pevný
podklad ve veřejném životě, aby se opíraly
o nejširší vrstvy pracujících lidí,
aby do nich byli akčními výbory jmenováni
zástupci Národní fronty, jakož i zástupci
politických stran, zástupci ROH a JSČZ.
Řekl jsem, že tyto kontrolní daňové
komise dostávají zde pevný základ
a jejich činnost i práce se touto novelisací
rozšiřuje. Je to především tím,
že tyto daňové kontrolní komise mají
právo i povinnost přezkoumat, zda všichni poplatníci,
na které se fakticky tento zákon má vztahovat,
podali již přiznání. Komise jsou dále
povinny a oprávněny spolupůsobit při
přezkoumání těchto přiznání
a konečně jsou oprávněny stanovit
základy pro vyměření mimořádné
jednorázové dávky.
Tím se dostává tomuto zákonu a jeho
novelisaci další náplně, neboť
tyto komise jsou zárukou lidovosti a kontroly veřejností
při provádění tohoto zákona.
Celá novelisace, jak nám ji vláda navrhuje
a jak byla projednána příslušnými
parlamentními výbory, ukazuje jasně, že
naše vláda obrozené Národní fronty
se chce starat o rolníky a především
právě o ty rolníky, kteří byli
poškozeni loňským suchem. Dokazuje velmi jasně
tímto zákonem a touto novelisací, že
vláda Národní fronty a tím doufám
i parlament se staví plně za spravedlivé
požadavky těch, kteří přispívají
v dnešní době k výživě národa.
Jako zpravodaj výboru hospodářského
doporučuji slavnému Národnímu shromáždění
přijetí tohoto vládního návrhu
zákona tak, jak byl schválen také výbory
ústavně-právním a rozpočtovým.
(Potlesk.)
Předseda: Zpravodajem za výbor ústavně-právní
je posl. dr Popaďák. Dávám mu
slovo.
Zpravodajca posl. dr Popaďák: Slávne
Národne shromaždenie!
Máme prijať zákon, ktorým sa mení
a doplňuje zákon o mimoriadnej jednorázovej
dávke a mimoriadnej dávke z nadmerných prírastkov
na majetku. Dôvodom pre prijatie tohto zákona je
tá okolnosť, že je potrebné mobilizovať
príjmy pre Fond pre zmiernenie škôd spôsobených
mimoriadnym suchom v roku 1947 v odbore poľnohospodárstva
a výživy. Tento Fond je zriadený zákonom
zo dňa 7. apríla 1948, č. 83 Sb. z. a n.
Podľa predbežného odhadu výdavkov a príjmov
tohto Fondu budú jeho výdavky činiť
8 miliárd 578 miliónov Kčs a naproti tomu
príjmy len 5 miliárd 650 miliónov Kčs,
takže sa javí pravdepodobný schodok 2 miliardy
928 miliónov Kčs. Tento schodok nie je možné
uhradiť z prostriedkov rozpočtových a preto
bolo treba pristúpiť k novelizácii spomenutého
zákona.
Všetci sa veľmi dobre pamätáme, ako bolo
treba v minulom roku bojovať s reakciou, než bol prijatý
zákon o mimoriadnej jednorázovej dávke a
mimoriadnej dávke z nadmerných prírastkov
na majetku. Ochrancovia veľkostatkárov a kapitalistov
podnikali všetko možné po našich dedinách
a demagogickým spôsobom štvali a poukazovali
na všetko možné, každý prostriedok
bol im dobrý, len aby znemožnili toto spravodlivé
riešenie, to je, aby dával ten, ktorý má
z čeho dať. Táto kampaň bola vedená
bojom proti takzvanej milionárskej dávke.
Ako som už spomenul, schodok takzvaného Suchofondu
nemožno uhradiť z prostriedkov rozpočtových
a je preto nutné zákon z minulého roku novelizovať
tak, aby sa príjmy na základe tohto zákona
do Fondu plynúce zvýšily.
Novela, ktorú za chvíľu uzákoníme,
umožní zvýšenie príjmov Fondu pre
zmiernenie škôd, spôsobených mimoriadnym
suchom v roku 1947 v odbore poľnohospodárstva a výživy,
týmto spôsobom:
1. Zvýšením sadzieb mimoriadnej jednorázovej
dávky tak, aby takzvané milionárske dávky
odpovedaly sadzbám, ktoré boly pôvodne navrhnuté,
to je od 7 do 20% podľa hodnoty majetku. Život skutočne
ukázal, že bolo treba už od začiatku uzákoniť
zákon tak, ako sa to pôvodne zamýšľalo.
2. Zavedením prirážky k mimoriadnej jednorázovej
dávke tiež aj pre právnické osoby, a
to v tej istej výške ako pre osoby slobodné,
to je vo výške 30% dávky.
3. Zrušením vyňatia zpod dávky majetku
pre tie osoby, ktoré nie sú penzijne poistené.
4. Zrušením ustanovenia, podľa ktorého
čiastka výnosu dávok mala byť odvedená
Likvidačnému fondu menovému. Tu treba uviesť,
že podľa nového znenia zákona má
byť celého výnosu dávok použité
len ku zmierneniu škôd spôsobených mimoriadnym
suchom v roku 1947 v odbore poľnohospodárstva a výživy,
naproti tomu podľa pôvodného znenia zákona
časť výnosu týchto dávok mala
plynúť do Likvidačného fondu menového.
V súvislosti s tým upravujú sa príslušné
predpisy v pôvodnom zákone z roku 1947.
5. Zrušením ustanovenia o úľave v ocenení
prevádzkového majetku malých živností
za súčasného zvýšenia cien niektorých
druhov majetku tak, aby tieto ceny odpovedaly skutočným
cenám.