(1) Předsednictvo Národního shromáždění
se volí vždy na dobu jednoho roku. Volba předsedy
Národního shromáždění
a místopředsedů se koná zvláštním
hlasováním.
(2) První volby se vykonají ihned, jakmile se nově
zvolené Národní shromáždění
ustaví. Při dalších volbách podržují
členové předsednictva své funkce,
dokud není zvoleno předsednictvo nové. Uplyne-li
volební období Národního shromáždění
anebo bude-li Národní shromáždění
rozpuštěno, podrží členové
předsednictva své funkce, dokud si nové Národní
shromáždění nezvolí své
předsednictvo, a platí pro ně nadále
ustanovení §§ 43 až 48.
(3) Uprázdní-li se z jakéhokoli důvodu
místo člena dříve, než skončí
funkční období předsednictva, koná
se na zbytek období volba doplňovací.
(4) Národní shromáždění
může své předsednictvo nebo jeho jednotlivé
členy kdykoli odvolat.
(1) Předsednictvo Národního shromáždění
podává, je-li věc sporná, závazný
výklad zákonů a rozhoduje výlučně
o tom, zda zákon nebo zákon Slovenské národní
rady odporuje ústavě anebo nařízení
zákonu.
(2) Provedení upravuje zákon.
(1) V době, kdy Národní shromáždění
nezasedá
1. buď proto, že je jeho zasedání skončeno
nebo odročeno,
2. nebo proto, že uplynulo jeho volební období,
3. nebo proto, že je rozpuštěno,
4. nebo konečně proto, že je jeho zasedání
znemožněno mimořádnými událostmi,
setrvává předsednictvo Národního
shromáždění ve své funkci (§
64, odst. 2). Pro schůze předsednictva platí
v této době obdobně ustanovení §
55.
(2) Předsednictvo Národního shromáždění
činí v této době neodkladná
opatření, i kdyby k nim bylo jinak třeba
zákona. Je v této době příslušné
ve všech věcech náležejících
do působnosti Národního shromáždění
s výjimkami uvedenými v odstavci 3 a 4.
(3) Nezasedá-li Národní shromáždění
proto, že je jeho zasedání znemožněno
mimořádnými událostmi (odstavec 1,
č. 4), není předsednictvo Národního
shromáždění oprávněno:
a) volit presidenta republiky ani jeho náměstka;
b) měnit ústavu ani ústavní zákony.
(4) Nezasedá-li Národní shromáždění
z důvodů uvedených v odstavci 1, č.
1 až 3, není předsednictvo Národního
shromáždění oprávněno:
a) volit presidenta republiky ani jeho náměstka;
b) měnit ústavu ani ústavní zákony;
c) rozšiřovat brannou povinnost ani trvale zatěžovat
státní finance;
d) usnášet se o vypovědění války.
(5) Jde-li o opatření, ke kterému by jinak
bylo třeba zákona, anebo má-li být
schváleno vydání nebo úhrada mimo
rozpočet, je třeba souhlasu nadpoloviční
většiny všech členů předsednictva.
V ostatních případech stačí
k usnášení přítomnost poloviny
členů a souhlas nadpoloviční většiny
přítomných.
(6) Neodkladná opatření, ke kterým
by jinak bylo třeba zákona, jsou přípustná
jen na návrh vlády. Mají prozatímní
platnost zákona a musí být s poukazem na
§ 66 ústavy vyhlášena podle obdoby §
61. Podpisuje je president republiky, předseda Národního
shromáždění, předseda vlády
a aspoň polovina členů vlády. Ta opatření,
kterým president republiky nebo předseda vlády
odepře souhlas, nelze vyhlásit.
(7) Jakmile se Národní shromáždění
opět sejde, podá mu předseda zprávu
o činnosti předsednictva. Bude-li zatím zvoleno
nové Národní shromáždění,
podá mu tuto zprávu v ustavující schůzi
předseda dřívějšího Národního
shromáždění nebo některý
z jeho místopředsedů, a to i když nejsou
členy nově zvolené sněmovny.
(8) Opatření, která neschválí
Národní shromáždění do
dvou měsíců od toho dne, kdy se sejde, pozbývají
další platnosti.
(1) Presidentem republiky může být volen každý
občan, který je volitelný do Národního
shromáždění a dosáhl věku
35 let.
(2) Hlavním sídlem presidentovým je Praha.
(1) Presidenta republiky volí Národní shromáždění.
(2) K platnosti volby je třeba, aby v čas volby
byla ve schůzi přítomna nadpoloviční
většina poslanců. Zvolen je ten, pro koho se
vysloví nejméně tři pětiny
přítomných.
(3) Nevedla-li by k cíli dvojí volba, koná
se volba užší mezi těmi kandidáty,
kteří při druhé volbě dostanou
nejvíce hlasů. Zvolen je ten, kdo dostane větší
počet hlasů. Při rovnosti hlasů rozhoduje
los.
(4) Podrobnosti upravuje zákon.
(1) Volební období trvá sedm let a počítá
se od toho dne, kdy nově zvolený president složí
slib.
(2) Složí-li nově zvolený president
slib dříve, než uplyne volební období
úřadujícího presidenta, a nejde-li
o případy uvedené v § 72, odst. 1, počítá
se volební období nového presidenta od toho
dne, kdy uplyne volební období dřívějšího
presidenta.
(3) Volba se koná v posledních čtyřech
týdnech, než uplyne volební období úřadujícího
presidenta.
(1) Nikdo nemůže být zvolen více než
dvakrát po sobě. Kdo již byl presidentem republiky
ve dvou volebních obdobích po sobě, nemůže
být opět zvolen, dokud od ukončení
jeho druhého volebního období neuplyne sedm
let.
(2) Tato ustanovení se nevztahují na druhého
presidenta Československé republiky.
(1) President republiky nesmí být zároveň
členem Národního shromáždění
nebo členem vlády.
(2) Bude-li zvolen presidentem republiky poslanec nebo člen
vlády, přestane ode dne volby vykonávat svou
dosavadní funkci. Dnem složení slibu zaniká
jeho mandát nebo členství ve vládě.
(1) Zemře-li president nebo vzdá-li se své
funkce ve volebním období anebo ztratí-li
svůj úřad podle § 78, vykoná
se volba nového presidenta na celé volební
období. Národní shromáždění
budiž k tomu cíli svoláno do 14 dnů.
(2) Dokud není nový president zvolen a nesloží
slib, anebo je-li president zaneprázdněn nebo churav
tak, že nemůže svůj úřad
vykonávat, přísluší výkon
jeho funkcí vládě, která může
pověřit svého předsedu jednotlivými
úkony; vrchní velitelství branné moci
má v této době předseda vlády.
(1) Je-li president déle než šest měsíců
zaneprázdněn nebo churav (§ 72, odst. 2), zvolí
Národní shromáždění, usnese-li
se na tom vláda, presidentova náměstka, jehož
úřad trvá, dokud překážka
nepomine.
(2) Bude-li náměstkem zvolen člen Národního
shromáždění, nesmí dotud, dokud
je náměstkem, vykonávat svůj mandát.
(1) President republiky:
1. zastupuje stát navenek. Sjednává a ratifikuje
mezinárodní smlouvy. Politické smlouvy a
hospodářské smlouvy obecné povahy,
jakož i smlouvy, k jejichž provedení je třeba
zákona, vyžadují před ratifikací
souhlas Národního shromáždění.
Smlouvy, kterými se mění státní
území, schvaluje Národní shromáždění
formou ústavního zákona (§ 166). Sjednávání
mezinárodních smluv a dohod, které nepotřebují
souhlasu Národního shromáždění
a v nichž se nevymiňuje ratifikace, může
president přenésti na vládu nebo s jejím
souhlasem na její jednotlivé členy. Zákon
stanoví, kdy lze hospodářské smlouvy
obecné povahy provádět ještě
předtím, než s nimi Národní shromáždění
vysloví souhlas;
2. přijímá a pověřuje vyslance;
3. svolává, odročuje a rozpouští
Národní shromáždění a
prohlašuje jeho zasedání za skončené;
4. podpisuje zákony Národního shromáždění
a opatření jeho předsednictva podle §
66; má právo vracet zákony s připomínkami;
5. může podávat Národnímu shromáždění
ústně nebo písemně zprávy o
stavu republiky a doporučovat mu k úvaze opatření,
která považuje za nutná a účelná;
6. jmenuje předsedu i ostatní členy vlády,
stanoví počet jejích členů
a určuje, který z nich řídí
které ministerstvo; odvolává vládu,
podá-li demisi, i její jednotlivé odstupující
členy;
7. má právo být přítomen při
schůzích vlády a předsedat jim, zvát
vládu nebo její členy k poradám, jakož
i vyžadovat od vlády i od jejích jednotlivých
členů zprávy o každé věci,
která náleží do oboru jejich působnosti.
Vyžádanou zprávu může oznámit
předsedovi vlády s připomínkami, aby
vláda uvážila, zda je potřeba učinit
vhodná opatření;
8. jmenuje všechny vysokoškolské profesory, dále
soudce z povolání počínajíc
V. stupnicí funkčního služného
a důstojníky, jakož i jiné státní
zaměstnance, počínajíc 3. platovou
stupnicí;
9. propůjčuje vyznamenání, nezmocní-li
k tomu jiný orgán, a udílí československým
občanům souhlas k přijetí cizozemských
vyznamenání a titulů;
10. uděluje na návrh vlády čestné
dary a čestné platy, jakož i dary a platy z
milosti;
11. má právo udílet amnestii, promíjet
nebo zmirňovat tresty a právní následky
odsouzení trestními soudy a nařizovat s vyloučením
trestných činů soukromožalobních,
aby se soudní řízení trestní
nezahajovalo nebo se v něm nepokračovalo. Tato práva
mu nepříslušejí, bude-li proti němu
zavedeno řízení podle § 78, anebo jde-li
o presidenta republiky obžalovaného nebo odsouzeného
podle § 78 nebo o členy vlády obžalované
nebo odsouzené podle § 91;
12. má vrchní velitelství branné moci;
prohlašuje na základě usnesení vlády
válečný stav a vypovídá z rozhodnutí
Národního shromáždění
válku.
(2) Veškerá moc vládní a výkonná,
pokud není a nebude ústavou nebo jinými zákony
výslovně vyhrazena presidentu republiky, přísluší
vládě.
President republiky skládá před Národním
shromážděním tento slib: »Slibuji
na svou čest a svědomí, že budu konat
své povinnosti v duchu lidově demokratického
zřízení podle vůle lidu a v zájmu
lidu, dbát blaha republiky a šetřit ústavních
a jiných zákonů.«
President republiky není odpověden z výkonu
svého úřadu. Za jeho projevy souvisící
s presidentským úřadem odpovídá
vláda.
Jakýkoli presidentův úkon moci vládní
nebo výkonné potřebuje k své platnosti
spolupodpisu odpovědného člena vlády.
(1) Trestně může být president stíhán
jen pro velezradu. Žalobu na presidenta podává
předsednictvo Národního shromáždění,
soudí ho Národní shromáždění.
Trestem může být jen ztráta úřadu
presidentského a způsobilosti tohoto úřadu
později znovu nabýti.
(2) Podrobnosti upravuje zákon.
Ustanovení o presidentu republiky platí také
o jeho náměstkovi.
(1) Vláda se skládá z předsedy vlády,
z jeho náměstků a z ostatních členů
(ministrů a státních tajemníků).
(2) Které funkce jsou neslučitelné s funkcí
člena vlády, stanoví zákon.
(3) Pravidelným sídlem vlády je Praha.
Členové vlády skládají do rukou
presidenta republiky tento slib: "Slibuji na svou čest
a svědomí, že budu věren republice Československé
a jejímu lidově demokratickému zřízení.
Své povinnosti budu plnit svědomitě a nestranně
podle vůle lidu a v zájmu lidu i státu. Budu
šetřit ústavních a jiných zákonů."
Po svém jmenování presidentem republiky je
vláda povinna předstoupit před Národní
shromáždění, předložit mu
svůj program a požádat je o vyslovení
důvěry.
(1) Vláda je po celou dobu své funkce odpovědna
Národnímu shromáždění,
které jí může vyslovit nedůvěru.
(2) Návrh na vyslovení nedůvěry vládě
musí být podepsán nejméně sto
poslanci a přikáže se předsednictvu
Národního shromáždění,
které o něm podá zprávu nejdéle
do osmi dnů. K usnesení o návrhu je třeba
přítomnosti nadpoloviční většiny
poslanců, nadpoloviční většiny
hlasů a hlasování podle jmen.
(3) Vláda může kdykoli podat v Národním
shromáždění návrh na vyslovení
důvěry. O návrhu se jedná, aniž
je přikázán předsednictvu.
(1) Vláda může odstoupit a podává
pak demisi do rukou presidenta republiky.
(2) Vysloví-li Národní shromáždění
vládě nedůvěru anebo zamítne-li
vládní návrh na vyslovení důvěry,
musí vláda podat do rukou presidenta republiky demisi.
(3) Dojde-li k demisi vlády v době, kdy vláda
vykonává funkci presidenta republiky (§ 72,
odst. 2), přijímá demisi předsednictvo
Národního shromáždění.
Vláda, která podá demisi, vede vládní
věci zatímně dále až do té
doby, kdy Národní shromáždění
vysloví důvěru vládě nově
jmenované.
(1) Člen vlády může odstoupit a podává
pak demisi do rukou presidenta republiky.
(2) Národní shromáždění
může vyslovit nedůvěru také jednotlivým
členům vlády. Stane-li se tak, musí
onen člen vlády podat do rukou presidenta republiky
demisi.
(3) O návrhu na vyslovení nedůvěry
a o hlasování o něm platí obdobně
§ 83, odst. 2.
(1) Podá-li demisi jednotlivý člen vlády,
určí president republiky, který z ostatních
členů vlády povede zatímně
věci dotud spravované odstouplým členem
až do té doby, kdy bude vláda doplněna.
(2) Dojde-li k demisi člena vlády v době,
kdy vláda vykonává funkci presidenta republiky
(§ 72, odst. 2), přijímá demisi a činí
prozatímní opatření předsednictvo
Národního shromáždění.
(1) Předseda vlády vede práce vlády,
svolává a řídí její
schůze a určuje pořad jejich jednání.
Sjednocuje činnost všech ústředních
úřadů a bdí nad prováděním
vládního programu.
(2) Předseda vlády se může dát
zastupovat některým ze svých náměstků
nebo jiným členem vlády.
(1) Vláda rozhoduje ve sboru, který je schopen se
usnášet, je-li přítomna aspoň
polovina členů vlády.
(2) Vláda rozhoduje ve sboru zejména:
1. o všech důležitějších věcech
politické povahy;
2. o jmenování soudců, důstojníků,
jakož i jiných státních zaměstnanců
od 5. platové stupnice, pokud přísluší
ústředním úřadům, nebo
o návrzích na jmenování funkcionářů,
které jmenuje president republiky;
3. o jmenování a odvolání předsedy
sboru pověřenců i jednotlivých pověřenců;
4. o vládních návrzích pro Národní
shromáždění;
5. o návrzích, aby president užil svého
práva vracet zákony s připomínkami
(§ 58);
6. o zákonech Slovenské národní rady,
které jí předloží předseda
vlády podle § 110, odst. 2;
7. o vládních nařízeních.
(1) K provedení určitého zákona a
v jeho mezích může vláda vydávat
nařízení. Stejně mohou vydávat
nařízení jednotliví ministři,
jsou-li k tomu zákonem zmocněni.
(2) Vládní nařízení podpisuje
předseda vlády nebo úřadující
náměstek a členové vlády pověření
jeho provedením. Nařízení ministrů
vyžadují k své platnosti spolupodpis předsedy
vlády nebo úřadujícího náměstka.
Ministři se mohou při podpisování
nařízení dát zastupovat jinými
členy vlády.
(3) Zákon a v jeho mezích vládní nařízení
může svěřit bližší
úpravu obecným právním předpisům
ministerstev, národních výborů, jakož
i jiných úřadů.
(1) Poruší-li členové vlády úmyslně
nebo z hrubé nedbalosti ústavní nebo jiné
zákony v oboru své úřední působnosti,
jsou trestně odpovědni.
(2) Žalobu podává předsednictvo Národního
shromáždění, trestní řízení
provádí sněmovna.
(1) Ministerstva se zřizují zákonem, který
může podrobnější úpravu,
zejména jejich působnosti, svěřit
vládnímu nařízení.
(2) Také ostatní orgány, kterým přísluší
výkon veřejné správy (§ 124,
odst. 2), se zřizují a jejich působnost se
upravuje zákonem, který může podrobnější
úpravu svěřit vládnímu nařízení.
(3) Do oboru moci nařizovací náleží
zřizovat veřejné orgány bez výsostné
pravomoci a upravovat jejich působnost.
Slovenské národní orgány vykonávají
moc zákonodárnou, vládní a výkonnou
na území Slovenska podle ústavy.
Slovenská národní rada vykonává
moc zákonodárnou (§ 96) ve věcech národní
nebo regionální povahy, pokud vyžadují
k zajištění plného rozvoje hmotných
i duchovních sil slovenského národa zvláštní
úpravu a pokud nejde o věci, u kterých je
třeba jednotné úpravy zákonem.
(1) Sboru pověřenců (pověřencům)
přísluší v zásadě veškerá
moc vládní a výkonná na Slovensku
(odstavec 2) s výjimkou věcí národní
obrany, zahraniční politiky a zahraničního
obchodu.
(2) Pokud nejde o výkon moci vládní a výkonné
v oboru zákonodárné pravomoci Slovenské
národní rady (§ 96, odst. 1), přísluší
tato moc sboru pověřenců (pověřencům)
jako výkonnému orgánu vlády (ministrů),
a to v těchto oborech:
1. obecná správa vnitřní;
2. správa finanční;
3. správa zdravotní;
4. správa sociální a ochrana práce;
5. správa technická;
6. spravedlnost;
7. výživa;
8. zemědělství;
9. průmysl;
10. vnitřní obchod;
11. školství, osvěta a informace;
12. doprava a pošty.
(3) Nařízení vlády a ministrů
vydávaná k provedení zákonů
(§ 90) jsou platná na celém území
státu.
(1) Do zákonodárné pravomoci Slovenské
národní rady náleží:
1. péče o rozvoj národní kultury,
a to vědy, umění slovesného, dramatického,
hudebního a tanečního, umění
výtvarných a umění filmového;
péče o historické památky; knihovnictví
a musejnictví; péče o odbornou výchovu
v oboru domácího průmyslu a lidového
umění; péče o věci slovenských
duševních pracovníků;
2. péče o národní, střední,
odborné a umělecké školství v
rámci zákonů; péče o školy
mateřské a jesle; péče o lidovýchovu,
sport, tělovýchovu, cestovní ruch a turistiku;
3. veřejné zdravotnictví a sociální
péče vyjímajíc věci, které
upravují nebo upraví zákony jednotně
pro celé státní území;
4. fondy a nadace, pokud se jejich působnost vztahuje jen
na Slovensko;
5. slučování a rozlučování
obcí a okresů a změny i úpravy jejich
hranic; věci místopisné;
6. technické otázky výstavby obcí
a měst a stavební předpisy kromě věcí
dotčených jednotným hospodářským
plánem; zřizování a udržování
silnic, cest a mostů nestátních; věci
vodohospodářské vyjma věci dotčené
jednotným hospodářským plánem,
z nich pak zejména úprava vodních toků,
nádrží a jiných vodních děl,
jakož i zřizování rybníků,
vodovodů a kanalisací;
7. zvelebování půdy kromě věcí
dotčených jednotným hospodářským
plánem; ochrana zemědělství a lesnictví
před škůdci a živelními pohromami;
veterinářství a péče o chov
hospodářského zvířectva; ovocnářství
a pastvinářství, myslivost a rybolov; ochrana
polního a lesního majetku;
8. řemeslo a maloobchod, pokud převažuje osobní
výkon podnikatele, jakož i věci místních
trhů, aniž je tím dotčena celostátní
úprava pracovního práva, jakož i úprava
distribuce, obchodu a živností;
9. statistika a výzkumnictví v oboru zvláštních
zájmů slovenských;
10. věci poručenské a sirotčí.
(2) Slovenská národní rada se usnáší
na zákonech Slovenské národní rady
též ve věcech, jejichž úpravu jí
přikáže zákon.
(1) Sídlem Slovenské národní rady
je Bratislava.
(2) Přechodně může být Slovenská
národní rada svolána i do jiného místa.
(1) Podrobnosti o podmínkách volebního práva
do Slovenské národní rady a o jeho výkonu,
jakož i o provádění voleb poslanců
Slovenské národní rady stanoví zákon.
(2) Zákon určuje, jaká činnost a které
veřejné funkce jsou s funkcí poslance Slovenské
národní rady neslučitelné.
(1) Slovenská národní rada ověřuje
platnost volby jednotlivých poslanců Slovenské
národní rady a rozhoduje o neslučitelnosti
funkce poslance Slovenské národní rady s
funkcí jinou.
(2) Ověření budiž provedeno nejdéle
do šesti měsíců od ustavení Slovenské
národní rady nebo do tří měsíců
od toho dne, kdy náhradník, nastupující
na místo poslance Slovenské národní
rady, složí slib.
(1) V první schůzi Slovenské národní
rady, které se poslanec zúčastní,
složí tento slib: "Sľubujem, že budem
verný republike Československej, jej ľudovodemokratickému
zriadeniu a odkazu Slovenského národného
povstania. Budem zachovávať jej zákony a vykonávať
svoj mandát podľa najlepšieho vedomia a svedomia
na prospech ľudu, štátu a slovenského
národa."
(2) Odepření slibu nebo slib s výhradou mají
samy o sobě za následek ztrátu mandátu.
(1) Poslanci Slovenské národní rady vykonávají
svůj mandát osobně. Mohou se ho kdykoli vzdát.
(2) Mají po dobu výkonu mandátu nárok
na náhradu, jejíž výši stanoví
zákon Slovenské národní rady.
(3) O výkonu mandátu poslanců Slovenské
národní rady, o jejich imunitě a o právu
odepřít svědectví, o jejich nároku
na dovolenou a na služební požitky, jsou-li v
služebním poměru, platí obdobně
ustanovení o poslancích (§§ 44 až
47 a § 48, odst. 1 a 3).
(1) Slovenskou národní radu svolává
k zasedání předseda vlády. K prvnímu
zasedání je povinen ji svolat nejpozději
do čtyř týdnů ode dne voleb.
(2) Předseda vlády může odročit
zasedání Slovenské národní
rady nejdéle na tři měsíce a nejvýše
dvakrát za rok. Žádá-li v této
době nadpoloviční většina poslanců
Slovenské národní rady, aby byla Slovenská
národní rada svolána, je předseda
vlády povinen to učinit, a to tak, aby se sešla
do 14 dnů od toho dne, kdy bude žádost podána.
(3) Slovenskou národní radu rozpouští
na základě usnesení vlády předseda
vlády.
(4) Uplyne-li volební období Slovenské národní
rady anebo bude-li Slovenská národní rada
rozpuštěna, buďtež nové volby provedeny
do 60 dnů.