(1) Slovenská národní rada si volí
ze svého středu předsednictvo.
(2) Předsednictvo řídí práce
Slovenské národní rady a obstarává
její vnitřní věci.
(1) Základní zásady jednání
a styky se sborem pověřenců upraví
si Slovenská národní rada zákonem
o jednacím řádu. Své vnitřní
poměry a další pravidla o svém jednání
může si Slovenská národní rada
upravit v mezích tohoto zákona vlastním usnesením.
(2) Schůze Slovenské národní rady
řídí předseda nebo některý
z místopředsedů.
(3) Schůze Slovenské národní rady
jsou zpravidla veřejné. Schůze neveřejné
se mohou konat jen v případech stanovených
jednacím řádem.
(4) Slovenská národní rada je způsobilá
se usnášet, je-li přítomna aspoň
polovina poslanců. K platnosti usnesení je třeba
souhlasu nadpoloviční většiny přítomných.
Předseda i ostatní členové vlády
mají právo zúčastnit se kdykoli schůzí
Slovenské národní rady nebo jejích
výborů. Budiž jim uděleno slovo, kdykoli
o to požádají.
(1) Předseda i ostatní členové sboru
pověřenců mají právo zúčastnit
se kdykoli schůzí Slovenské národní
rady nebo jejích výborů. Budiž jim uděleno
slovo, kdykoli o to požádají.
(2) Požádá-li o to Slovenská národní
rada, její předsednictvo nebo kterýkoli její
výbor, je člen sboru pověřenců
povinen dostavit se osobně do schůze.
(3) Jinak se člen sboru pověřenců
může dát zastupovat úředníky
svého úřadu.
(1) Slovenská národní rada je oprávněna
interpelovat předsedu i ostatní členy sboru
pověřenců ve věcech jejich působnosti.
Předseda i ostatní členové sboru pověřenců
jsou povinni odpovídat na interpelace poslanců Slovenské
národní rady.
(2) Slovenská národní rada se může
usnášet na adresách a resolucích.
(1) Návrhy zákonů Slovenské národní
rady mohou za podmínek stanovených jednacím
řádem vycházet buď od vlády nebo
od sboru pověřenců anebo od poslanců
Slovenské národní rady.
(2) Ke každému návrhu zákona Slovenské
národní rady budiž přiložen rozpočet
o finančním dosahu osnovy a návrh na úhradu
potřebného nákladu z té části
jednotného státního rozpočtu, která
připadá na Slovensko, a to v souladu s rozpočtovým
zákonem.
(3) V každém zákoně Slovenské
národní rady budiž uvedeno, kterému
členu sboru pověřenců se ukládá
jeho provedení.
Zákony Slovenské národní rady, pokud
odporují ústavě nebo ústavnímu
zákonu, jsou neplatné.
(1) Zákony Slovenské národní rady
podpisuje předseda vlády, předseda Slovenské
národní rady, předseda sboru pověřenců
a pověřenec, kterému je uloženo provedení.
(2) Má-li předseda vlády za to, že zákon,
na němž se usnesla Slovenská národní
rada a který mu byl předložen k podpisu, odporuje
ústavě nebo ústavnímu zákonu,
překračuje pravomoc Slovenské národní
rady anebo je v rozporu s jednotným hospodářským
plánem nebo rozpočtovým zákonem, předloží
jej do 14 dnů vládě, která do dvou
měsíců rozhodne o věci s konečnou
platností.
(1) K platnosti zákona Slovenské národní
rady je třeba, aby byl vyhlášen, a to způsobem,
jak ustanovuje zákon.
(2) Zákony Slovenské národní rady
se vyhlašují touto větou: "Slovenská
národná rada usniesla sa na tomto zákone."
(3) Zákon Slovenské národní rady budiž
vyhlášen do osmi dnů od toho dne, kdy jej podepíše
předseda vlády.
Slovenská národní rada podává,
je-li věc sporná, závazný výklad
zákonů Slovenské národní rady.
K platnosti takového výkladu je třeba souhlasu
předsedy vlády.
(1) Sbor pověřenců se skládá
z předsedy a z ostatních členů (pověřenců).
(2) Pravidelným sídlem sboru pověřenců
je Bratislava.
(3) Pověřenectva se zřizují zákonem,
který může podrobnější úpravu,
zejména jejich působnosti, svěřit
vládnímu nařízení.
(1) Předsedu i ostatní členy sboru pověřenců
jmenuje a odvolává vláda; ona též
určuje, který z nich řídí které
pověřenectvo.
(2) Sbor pověřenců i jeho jednotliví
členové mohou podat demisi do rukou předsedy
vlády.
(1) Člen sboru pověřenců nemůže
být členem vlády.
(2) Které další funkce jsou neslučitelné
s funkcí člena sboru pověřenců,
stanoví zákon.
Členové sboru pověřenců skládají
do rukou předsedy vlády tento slib: "Sľubujem,
že budem verný republike Československej, jej
ľudovodemokratickému zriadeniu a odkazu Slovenského
národného povstania. Svoje povinnosti budem plniť
svedomite a nestranne podle vôle ľudu a v záujme
ľudu, štátu a slovenského národa.
Budem zachovávať ústavné a iné
zákony, ako aj nariadenia a smernice vlády."
(1) Sbor pověřenců i jeho členové
jsou odpovědni vládě.
(2) Sbor pověřenců i jeho členové
jsou povinni dbát směrnic a pokynů vlády,
rovněž tak jednotliví pověřenci
směrnic a pokynů příslušných
ministrů.
(3) Ministr je však oprávněn vykonávat
s vědomím příslušného
pověřence svou pravomoc na Slovensku též
přímo.
§ 118.
V oboru zákonodárné pravomoci Slovenské
národní rady je sbor pověřenců
ve věcech uvedených v § 96, odst. 1 odpovědný
také Slovenské národní radě.
(1) Sbor pověřenců (pověřenci)
vydává v oboru zákonodárné
pravomoci Slovenské národní rady (§
96) nařízení a činí příslušná
opatření na území Slovenska.
(2) O mezích nařizovací pravomoci sboru pověřenců
(pověřenců) a o způsobu podpisování
nařízení platí obdobně ustanovení
§ 90
Sbor pověřenců rozhoduje ve sboru, který
je schopen usnášet se, je-li přítomna
aspoň polovina pověřenců.
(1) Při jmenování vysokoškolských
profesorů, soudců a ostatních státních
zaměstnanců na Slovensku, které přísluší
presidentovi republiky, předkládá vládě
příslušný návrh sbor pověřenců.
Vláda jej může sboru pověřenců
vrátit, je-li v rozporu s celostátní personální
politikou.
(2) Jmenování soudců a ostatních státních
zaměstnanců, které jinak jmenuje vláda,
přísluší na Slovensku sboru pověřenců,
jenž však k němu potřebuje předchozího
schválení vlády.
(3) Jmenování zaměstnanců, které
jinak jmenuje ministr, přísluší na Slovensku
pověřenci, jenž však k němu v zásadě
potřebuje předchozího souhlasu příslušného
ministra.
(4) Působnost sboru pověřenců a pověřenců
podle odstavců 1 až 3 se nevztahuje na jmenování
státních zaměstnanců ve sboru národní
bezpečnosti a v těch oborech, v kterých podle
§ 95, odst. 1 nepřísluší sboru
pověřenců moc vládní a výkonná,
ani na jmenování státních zaměstnanců
u těch ústředních orgánů,
jejichž působnost se vztahuje na celé území
státu.
(1) Překročí-li nařízení,
usnesení nebo opatření sboru pověřenců
(nařízení nebo opatření pověřence)
jeho pravomoc anebo je v rozporu s ústavou, zákonem,
zákonem Slovenské národní rady, vládním
nařízením nebo nařízením
ministra, může je vláda zrušit. Stejné
právo přísluší vládě,
je-li usnesení nebo opatření sboru pověřenců
v rozporu s vládním usnesením.
(2) V případech uvedených v odstavci 1 může
ministr zastavit výkon pověřencova opatření
až do rozhodnutí vlády, která může
pověřencovo opatření zrušit.
Národní výbory jsou podle správní
soustavy Československé republiky:
1. místní,
2. okresní,
3. krajské.
(1) Národní výbory vykonávají
na území, pro které jsou zvoleny, veřejnou
správu ve všech jejích oborech, zejména
obecnou správu vnitřní, správu kulturní
a osvětovou, ochranu práce a správu zdravotní
a sociální; správu finanční
pak podle zvláštních ustanovení.
(2) Jiným orgánům přísluší
výkon veřejné správy jen výjimečně
a na základě zákona.
Národní výbory mají jako orgány
jednotné lidové správy zejména tyto
úkoly:
chrání a posilují lidově demokratické
zřízení;
spolupůsobí při plnění úkolů
obrany státu;
pečují o národní bezpečnost;
podporují udržování a zvelebování
národního majetku;
účastní se vypracovávání
a provádění jednotného hospodářského
plánu;
v rámci jednotného hospodářského
plánu plánují a řídí
hospodářské, sociální a kulturní
budování na svém území, zajišťují
předpoklady plynulé zemědělské
a průmyslové výroby a starají se o
zásobování i o výživu obyvatelstva;
pečují o národní zdraví;
nalézají právo v oboru své působnosti,
zejména vykonávají v mezích stanovených
zákonem pravomoc trestní.
(1) Národní výbory jsou při plnění
svých úkolů povinny opírat se o přímou
účast a iniciativu lidu a podléhají
jeho kontrole. Jejich členové a členové
jejich orgánů jsou lidu ze své činnosti
odpovědni.
(2) Způsob, jakým lid provádí kontrolu
a uplatňuje tuto odpovědnost, stanoví zákon.
(1) Počet členů národních výborů
stanoví zákon.
(2) Podrobnosti o podmínkách i o výkonu volebního
práva do národních výborů a
o provádění voleb jejich členů
upravuje zákon.
(1) Členové národních výborů
skládají před nastoupením tento slib:
"Slibuji, že budu zachovávat věrnost lidu
a republice, svou činností chránit a posilovat
lidově demokratické zřízení
a zachovávat zákony a nařízení."
(2) Odepření slibu nebo slib s výhradou mají
samy o sobě za následek ztrátu členství.
(1) Zásady organisace národních výborů,
jakož i zásady jejich jednání a řízení
před nimi upravuje zákon.
(2) Organisaci lidové správy v hlavním městě
republiky upravuje zvláštní zákon.
(1) Výkon veškeré veřejné správy
budiž účelně decentralisován.
(2) Věcná a místní působnost
národních výborů budiž podle
jejich stupňů upravena tak, aby národní
výbory mohly včas a účelně
řešit všechny věcné i osobní
otázky veřejné správy, pokud se tyto
otázky nedotýkají zájmů vyšších
celků.
(1) Národní výbory jsou povinny zachovávat
zákony a nařízení a v zájmu
jednotného výkonu veřejné správy
a jednotné státní politiky dbát směrnic
a pokynů vyšších orgánů.
(2) Národní výbor nižšího
stupně je podřízen národnímu
výboru vyššího stupně.
(3) Národní výbory jsou podřízeny
orgánům moci vládní a výkonné,
zejména ministru vnitra.
(1) Národní výbor může být
rozpuštěn, zejména neplní-li své
úkoly nebo ohrožuje-li jeho činnost řádný
výkon veřejné správy.
(2) Nové volby buďtež vypsány ve lhůtě
stanovené zákonem.
Finanční hospodaření národních
výborů budiž v rámci veřejného
hospodářství a podle potřeb jednotného
hospodářského plánu upraveno zákonem
tak, aby národní výbory mohly řádně
plnit své úkoly.
Nikdo nesmí být odňat svému zákonnému
soudci.
(1) Soudní moc v právních věcech civilních
přísluší soudům občanským,
a to buď soudům řádným, nebo
zvláštním, anebo soudům rozhodčím.
(2) Soudní moc ve věcech trestních přísluší
soudům trestním, pokud podle obecných předpisů
nemají být trestní věci projednávány
v trestním řízení správním.
(3) V řízení trestním mohou být
zavedeny soudy výjimečné, a to jen na omezenou
dobu a jen v případech, které zákon
předem stanovil.
(1) Pravomoc trestních soudů vojenských je
upravena zvláštním zákonem.
(2) Pravomoc soudů vojenských může být
podle zákona rozšířena na obyvatelstvo
civilní jen v době války nebo zvýšeného
ohrožení státu, a to jen pro činy spáchané
v této době.
(1) Pro celé území Československé
republiky jsou zřízeny:
1. nejvyšší soud;
2. nejvyšší vojenský soud;
3. správní soud.
(2) Složení, organisaci a působnost těchto
soudů, jakož i řízení před
nimi upravuje zákon.
(1) Soudnictví je ve všech stolicích odděleno
od správy.
(2) Řešení sporů o příslušnost
mezi soudy a správními orgány upravuje zákon.
Organisaci soudů, jejich věcnou i místní
příslušnost, jakož i řízení
před nimi upravuje zákon.
(1) Soudy vykonávají svou moc zpravidla v senátech.
(2) Senáty u sborových soudů jsou po celý
rok stálé. Výjimky stanoví zákon.
(3) Soudní senáty se skládají zásadně
ze soudců z povolání a ze soudců z
lidu. Podrobnosti a výjimky stanoví zákon.
(1) Podmínky pro dosažení způsobilosti
soudce z povolání, jakož i služební
poměry soudců z povolání upravuje
zákon.
(2) Soudcové z povolání jsou na svá
místa ustanovováni vždy trvale; proti své
vůli mohou být přeloženi, sesazeni nebo
dáni do výslužby jen při nové
soudní organisaci po dobu stanovenou zákonem nebo
na základě pravoplatného kárného
nálezu; do výslužby mohou být dáni
také tehdy, dosáhnou-li stanoveného věku
nebo služebního stáří. Podrobnosti
obsahuje zákon, který též určuje,
za jakých podmínek mohou být soudcové
z povolání zproštěni výkonu služby.
(3) Soudcové z povolání nesmějí
zastávat jiné funkce placené, ať stálé
nebo občasné, nestanoví-li zákon výjimky.
(1) Soudce z lidu povolávají příslušné
národní výbory, není-li ve zvláštních
případech zákonem stanoveno jinak.
(2) Ustanovení o způsobilosti k úřadu
soudce z lidu, o povolávání a odvolávání
těchto soudců, o jejich právním postavení
i odpovědnosti a o výkonu jejich funkce obsahuje
zákon.
Soudcové slibují přísahou, že
budou zachovávat zákony a nařízení,
vykládat je v duchu ústavy i zásad lidově
demokratického zřízení a rozhodovat
nestranně.
(1) Líčení před soudy je zásadně
ústní a veřejné. Veřejnost
může být při líčení
vyloučena jen v případech stanovených
zákonem.
(2) Rozsudky se vyhlašují jménem republiky.
(3) Rozsudky v trestních věcech se vyhlašují
vždy veřejně.
(4) V řízení před soudy trestními
platí zásada obžalovací. Obviněnému
se zajišťuje právo obhajoby.
Jak ručí stát a soudce za náhradu
škody, kterou soudce způsobí tím, že
poruší právo při konání
svého úřadu, stanoví zákon.
Výrobní prostředky jsou buď národním
majetkem, nebo majetkem lidových družstev, anebo jsou
v soukromém vlastnictví jednotlivých výrobců.
Národním majetkem jsou zejména také
hospodářské hodnoty znárodněné
podle ustanovení zvláštních zákonů
(§ 153), rovněž jakýkoli veřejný
statek, který slouží obecnému prospěchu.
Nerostné bohatství a jeho těžba;
zdroje energie a energetické podniky;
doly a hutě;
přírodní léčivé zdroje;
výroba předmětů sloužících
zdraví lidu;
podniky čítající aspoň 50 zaměstnanců
nebo osob v nich činných, nejde-li o podniky lidových
družstev;
banky a pojišťovny;
veřejná doprava železniční a
pravidelná doprava silniční a letecká;
pošta, veřejný telegraf a telefon;
rozhlas, televise a film (§ 22) mohou být jen národním
majetkem.
(1) Národní majetek je zásadně v rukou
státu (státní vlastnictví).
(2) Části národního majetku, které
nejsou celostátního významu a slouží
veskrze nebo převážně obyvatelstvu některého
správního celku (obce, okresu, kraje), mohou být
v rukou svazků lidové správy (komunální
vlastnictví).
Stát spravuje národní majetek buď přímo,
nebo prostřednictvím národních podniků
(§ 155).
Hospodářské podnikání je buď
veřejné (zejména podnikání
státu a svazků lidové správy), nebo
lidových družstev, anebo soukromé.
(1) Státu je vyhrazeno podnikání:
1. v oboru výhradního národního majetku
(§ 148), není-li tento majetek podle zákona
v rukou svazků lidové správy (§ 149,
odst. 2);
2. podle zákonů o znárodnění
(§ 153);
3. podle zákonů o úpravě vnitřního
a zahraničního obchodu, jakož i mezinárodního
zasilatelství.
(2) Stát může se zřetelem k veřejnému
zájmu a potřebám národního
hospodářství přenechat využití
jednotlivých hospodářských nebo jiných
objektů svazkům lidové správy nebo
lidovým družstvům nebo jiným právnickým
osobám.
(1) Která hospodářská odvětví
a které hospodářské nebo jiné
hodnoty jsou znárodněny a v jakém rozsahu,
stanoví zákony.
(2) Zákonem vymezený rozsah provedeného znárodnění
nemůže být omezen.
(3) Znárodněním přechází
vlastnictví dotčených podniků a jiných
hospodářských objektů a majetkových
hodnot a oprávnění na stát.
(1) Znárodněné podnikání organisuje
stát zásadně ve formě národních
podniků.
(2) V této formě může stát organisovat
i jiné státní podnikání, jakož
i hospodářské objekty, které mu připadly
a připadnou do vlastnictví jinak než znárodněním.