(1) Všichni občané mají právo
na vzdělání.
(2) Stát pečuje o to, aby se každému
dostalo vzdělání a výcviku podle jeho
schopností a se zřetelem k potřebám
celku.
(1) Školy jsou státní.
(2) Základní školní vzdělání
je jednotné, povinné a bezplatné.
(3) Podrobnosti a výjimky stanoví zákon.
(1) Veškerá výchova a všechno vyučování
buďtež zařízeny tak, aby byly v souladu
s výsledky vědeckého bádání
a nebyly v neshodě s lidově demokratickým
zřízením.
(2) Vrchní vedení veškeré výchovy
a všeho vyučování, jakož i dozor
nad nimi přísluší státu.
(1) Svoboda svědomí se zaručuje.
(2) Světový názor, víra nebo přesvědčení
nemůže být nikomu na újmu, nemůže
však být důvodem k tomu, aby někdo odpíral
plnit občanskou povinnost uloženou mu zákonem.
(1) Každý má právo vyznávat soukromě
i veřejně jakoukoli náboženskou víru
nebo být bez vyznání.
(2) Všechna náboženská vyznání
a bezvyznání jsou si před zákonem
rovna.
(1) Každý má volnost provádět
úkony spojené s jakýmkoli náboženským
vyznáním nebo bezvyznáním. Výkon
tohoto práva však nesmí být v neshodě
s veřejným pořádkem ani dobrými
mravy. Nedovoluje se zneužívat ho k nenáboženským
účelům.
(2) Nikdo nesmí být přímo ani nepřímo
nucen k účasti na takovém úkonu.
(1) Svoboda projevu se zaručuje.
(2) Každý může v mezích zákona
projevovat své mínění slovem, písmem,
tiskem, obrazem nebo jakýmkoli jiným způsobem.
Výkon tohoto práva nemůže být
nikomu na újmu.
(1) Svoboda tvůrčí činnosti duševní
se zaručuje. Vědecké bádání
a hlásání jeho výsledků, jakož
i umění a jeho projevy jsou svobodné, pokud
neporušují trestní zákon.
(2) Kulturní statky jsou pod ochranou státu. Stát
dbá o to, aby byly přístupny všem, a
podporuje vědu i umění v zájmu rozvoje
národní kultury, pokroku a obecného blahobytu;
zejména pečuje o to, aby byly tvůrčím
pracovníkům zajištěny příznivé
podmínky pro jejich práci.
(1) Každý má právo uvádět
své názory a výsledky své tvůrčí
duševní činnosti v obecnou známost a
je jakýmkoli způsobem rozšiřovat a předvádět.
(2) Toto právo lze zákonem omezit jen se zřetelem
k veřejnému zájmu a ke kulturním potřebám
lidu.
(1) Svoboda tisku se zaručuje. Není proto v zásadě
dovoleno podrobovat tisk předběžné censuře.
(2) Zákon stanoví, kdo má právo vydávat
noviny a časopisy a za jakých podmínek, zejména
také se zřetelem k tomu, aby zisk nebyl účelem.
(3) Zákon stanoví, jak bude při zachování
svobody vědy a umění a se zřetelem
k ochraně hodnotných děl plánovitě
řízeno vydávání a rozšiřování
neperiodických publikací, zejména knih, hudebnin
a reprodukcí výtvarných děl.
(1) Právo k výrobě, šíření,
veřejnému promítání, jakož
i k dovozu a vývozu filmu je vyhrazeno státu.
(2) Provozovat rozhlas a televisi je výhradním právem
státu.
(3) Výkon těchto práv upravují zákony,
které také stanoví výjimky.
Každý má právo předkládat
petice kterémukoli veřejnému orgánu.
(1) Právo shromažďovací a spolčovací
se zaručuje, pokud se tím neohrožuje lidově
demokratické zřízení nebo veřejný
pokoj a řád.
(2) Výkon těchto práv upravují zákony.
(1) K zajištění svých práv mohou
se zaměstnanci sdružovat v jednotné odborové
organisaci a mají právo hájit své
zájmy jejím prostřednictvím.
(2) Jednotné odborové organisaci se zaručuje
široká účast na kontrole hospodářství
a při řešení všech otázek
týkajících se zájmů pracujícího
lidu.
(3) V jednotlivých závodech a úřadech
zastupuje zájmy zaměstnanců jednotná
odborová organisace a její orgány.
(1) Všem občanům přísluší
právo na práci.
(2) Toto právo se zaručuje zejména organisací
práce řízenou státem podle plánovaného
hospodářství.
(3) Ženy mají se zřetelem k těhotenství,
mateřství a péči o děti nárok
na zvláštní úpravu pracovních
podmínek.
(4) Pro mládež stanoví zákon zvláštní
pracovní podmínky, přihlížející
k potřebám jejího tělesného
a duševního rozvoje.
(1) Všem pracujícím přísluší
právo na spravedlivou odměnu za vykonanou práci.
(2) Toto právo se zaručuje státní
mzdovou politikou, řízenou v dohodě s jednotnou
odborovou organisací a směřující
k neustálému zvyšování životní
úrovně pracujícího lidu.
(3) Při určování odměny za
práci rozhoduje jakost i množství práce,
jakož i prospěch, který přináší
celku.
(4) Za týchž podmínek mají muži
i ženy za stejnou práci nárok na stejnou odměnu.
(1) Všem pracujícím přísluší
právo na odpočinek.
(2) Toto právo se zaručuje zákonnou úpravou
pracovní doby a placené dovolené na zotavenou,
jakož i péčí o zotavení pracujících.
(1) Každému přísluší právo
na ochranu zdraví. Všem občanům přísluší
právo na léčebnou péči a na
zaopatření jak ve stáří, tak
i při nezpůsobilosti k práci a při
nemožnosti obživy.
(2) Ženy mají nárok na zvláštní
péči v těhotenství a v mateřství,
děti a mládež pak na zajištění
svého plného tělesného a duševního
rozvoje.
(3) Tato práva jsou zajištěna zákony
o národním pojištění, jakož
i veřejnou zdravotní a sociální péčí.
(4) Ochrana života a zdraví při práci
je zajištěna zejména státním
dozorem a předpisy o bezpečnostních opatřeních
na pracovištích.
(1) Každý občan je povinen být Československé
republice věrný, zachovávat ústavu
i zákony a ve všem svém jednání
dbát zájmů státu.
(2) Zejména je vlasteneckou povinností každého
občana podporovat udržování a zvelebování
národního majetku a dbát o to, aby národní
majetek nebyl zkracován a poškozován.
Občané jsou povinni vykonávat veřejné
funkce, ke kterým je lid povolal, svědomitě
a poctivě v duchu lidově demokratického zřízení.
Každý občan je povinen pracovat podle svých
schopností a svou prací přispívat
k prospěchu celku.
Daně a veřejné dávky lze ukládat
toliko na základě zákona. Rovněž
jenom na základě zákona může
veřejná moc požadovat osobní výkony.
(1) Obrana státu a jeho lidově demokratického
zřízení je vrcholnou povinností každého
občana. Služba v lidově demokratické
armádě Československé republiky je
pro každého občana nejvyšší
ctí.
(2) Každý občan je povinen účastnit
se branné výchovy, konat vojenskou službu a
uposlechnout výzvy k obraně státu.
(3) Na obranu státu a k její přípravě
lze od každého požadovat součinnost a
věcné prostředky a ukládat mu omezení
i věcná plnění.
(4) Úřady a veřejné orgány
nechť při výkonu své pravomoci dbají
z moci úřední též zájmů
obrany státu.
(5) Podrobnosti stanoví zákon.
Jen na základě zákona možno tresty hrozit
a je ukládat.
(1) Všechny veřejné orgány jsou povinny
spravovat se při výkonu svého úřadu
nebo služby zákonem a zásadami lidově
demokratického zřízení.
(2) Poruší-li veřejný funkcionář
tuto povinnost, budiž potrestán podle zákona.
(1) Projevy a činnost směřující
k tomu, aby byla ohrožena samostatnost, celistvost a jednota
státu, ústava, republikánská státní
forma a lidově demokratické zřízení,
jsou trestné.
(2) Zneužívat práv a svobod občanských
k těmto záměrům je nepřípustné.
Zejména se zakazuje šířit jakýmkoli
způsobem a v jakékoli podobě nacismus a fašismus,
rasovou a náboženskou nesnášelivost a
nacionální šovinismus.
Zákon stanoví, jakým omezením podléhají
práva a svobody občanů za války nebo
tehdy, dojde-li k událostem ohrožujícím
zvýšenou měrou samostatnost, celistvost a jednotu
státu, ústavu, republikánskou státní
formu a lidově demokratické zřízení
anebo veřejný klid a pořádek.
(1) Sídlem Národního shromáždění
je Praha.
(2) Přechodně může být Národní
shromáždění svoláno i do jiného
místa.
(1) Podrobnosti o podmínkách volebního práva
do Národního shromáždění
a o jeho výkonu, jakož i o provádění
voleb poslanců stanoví zákon.
(2) Zákon určuje, jaká činnost a které
veřejné funkce jsou s funkcí poslance neslučitelné.
(1) Národní shromáždění
ověřuje platnost volby jednotlivých poslanců
a rozhoduje o neslučitelnosti funkce poslance s funkcí
jinou.
(2) Ověření budiž provedeno nejdéle
do šesti měsíců od ustavení sněmovny
nebo do tří měsíců ode dne,
kdy náhradník, nastupující na místo
poslance, složí slib.
(1) V první schůzi Národního shromáždění,
které se poslanec zúčastní, složí
tento slib:
"Slibuji, že budu věren republice Československé
a jejímu lidově demokratickému zřízení.
Budu zachovávat její zákony a svůj
mandát vykonávat podle nejlepšího vědomí
a svědomí k prospěchu lidu a státu."
(2) Odepření slibu nebo slib s výhradou mají
samy o sobě za následek ztrátu mandátu.
Poslanci vykonávají svůj mandát osobně.
Mohou se ho kdykoli vzdát.
Poslanci nemohou být vůbec stíháni
pro své hlasování ve sněmovně
nebo v sněmovních výborech. Pro výroky
učiněné tam při výkonu mandátu
podléhají jen kárné moci Národního
shromáždění.
(1) K jakémukoli trestnímu nebo kárnému
stíhání poslance pro jiné činy
nebo opominutí je třeba souhlasu Národního
shromáždění. Odepře-li sněmovna
souhlas, je stíhání navždy vyloučeno.
(2) Tato ustanovení se nevztahují na trestní
odpovědnost, kterou má poslanec jako odpovědný
zástupce listu.
(1) Bude-li poslanec dopaden a zatčen při trestném
činu samém, je soud nebo jiný příslušný
úřad povinen oznámit ihned zatčení
předsedovi Národního shromáždění.
(2) Neprojeví-li sněmovna do 14 dnů ode dne
zatčení souhlas s další vazbou, budiž
poslanec propuštěn na svobodu.
(3) Nezasedá-li právě sněmovna, je
zapotřebí souhlasu předsednictva Národního
shromáždění. Souhlasí-li předsednictvo
s další vazbou, rozhodne o věci sněmovna
do 14 dnů od toho dne, kdy se opět sejde, s konečnou
platností.
Poslanci mají právo odepřít svědectví
o věcech, které jim byly svěřeny jako
členům Národního shromáždění,
a to i když jeho členy být přestanou.
Vyňaty jsou případy, kde jde o svádění
poslance k zneužití mandátu.
(1) Je-li zvolený poslanec v služebním poměru,
má nárok na dovolenou od toho dne, kdy složí
slib, po celou dobu trvání mandátu.
(2) Poslanci mají po dobu výkonu svého mandátu
nárok na náhradu, jejíž výši
stanoví zákon.
(3) Další podrobnosti o postavení poslanců,
zejména o jejich nároku na služební
požitky, jsou-li v služebním poměru, stanoví
zákon.
(1) President republiky je povinen svolat Národní
shromáždění ke dvěma řádným
zasedáním v roce: jarnímu a podzimnímu.
Jarní musí započít v březnu,
podzimní v říjnu.
(2) President republiky prohlašuje zasedání
Národního shromáždění
za skončené. Může je odročit
nejdéle na jeden měsíc a nejvýše
jednou za rok.
(3) President republiky svolává Národní
shromáždění podle potřeby k zasedáním
mimořádným. Žádá-li o
to nadpoloviční většina poslanců
u předsedy vlády, uvádějíc
předmět jednání, je president povinen
svolat Národní shromáždění
tak, aby se sešlo do 14 dnů od toho dne, kdy bude
žádost podána. Kdyby tak neučinil, sejde
se Národní shromáždění
do dalších 14 dnů na vyzvání
svého předsednictva.
(1) President republiky má právo rozpouštět
Národní shromáždění. Tohoto
práva nesmí použít posledních
šest měsíců svého volebního
období.
(2) Uplyne-li volební období Národního
shromáždění anebo bude-li Národní
shromáždění rozpuštěno,
buďtež nové volby provedeny do 60 dnů.
(3) Rozpuštěním Národního shromáždění
se nezastavuje trestní řízení zahájené
podle §§ 78 nebo 91.
Základní zásady jednání Národního
shromáždění, jeho styky s vládou
a navenek vůbec upravuje zákon o jednacím
řádu Národního shromáždění.
Své vnitřní poměry a další
pravidla o svém jednání může
si Národní shromáždění
upravit v mezích tohoto zákona vlastním usnesením.
(1) Schůze sněmovny řídí předseda
Národního shromáždění.
(2) Předsednictvo Národního shromáždění
může k obstarávání sněmovních
prací ustanovit další funkcionáře.
(1) Schůze Národního shromáždění
jsou zpravidla veřejné.
(2) Schůze neveřejné se mohou konat jen v
případech stanovených jednacím řádem.
(1) Národní shromáždění
je způsobilé se usnášet, je-li přítomna
aspoň třetina poslanců. K platnosti usnesení
je třeba souhlasu nadpoloviční většiny
přítomných.
(2) Usnesení, kterým se mění ústava,
schvaluje ústavní zákon nebo se rozhoduje
o vypovědění války, potřebuje
k platnosti, aby pro ně hlasovaly nejméně
tři pětiny všech poslanců. Stejné
většiny je třeba k platnosti usnesení,
kterým se vynáší odsuzující
rozsudek v trestním řízení proti presidentu
republiky nebo členům vlády.
(1) Předseda i ostatní členové vlády
mají právo zúčastnit se kdykoli schůzí
Národního shromáždění
nebo jeho výborů. Budiž jim uděleno
slovo, kdykoli o to požádají.
(2) Požádá-li o to Národní shromáždění,
jeho předsednictvo nebo kterýkoli jeho výbor,
je člen vlády povinen dostavit se osobně
do schůze.
(3) Jinak se člen vlády může dát
zastupovat úředníky svého úřadu.
(1) Národní shromáždění
je oprávněno interpelovat předsedu i ostatní
členy vlády ve věcech jejich působnosti.
Předseda i ostatní členové vlády
jsou povinni odpovídat na interpelace poslanců.
(2) Národní shromáždění
se může usnášet na adresách a resolucích.
(1) Návrhy zákonů mohou za podmínek
stanovených jednacím řádem vycházet
buď od vlády, nebo od poslanců.
(2) Ke každému návrhu zákona podanému
poslanci budiž přiložen rozpočet o finančním
dosahu osnovy a návrh na úhradu potřebného
nákladu.
President republiky má právo zákon usnesený
Národním shromážděním
vrátit s připomínkami do měsíce
od toho dne, kdy bude usnesení Národního
shromáždění dodáno předsedovi
vlády.
(1) Setrvá-li Národní shromáždění
při hlasování podle jmen nadpoloviční
většinou všech poslanců na vráceném
zákonu, budiž zákon vyhlášen.
(2) Jde-li o zákon, k jehož přijetí
se vyžaduje souhlas třípětinové
většiny všech poslanců, je třeba,
aby byl vrácený zákon schválen touto
většinou.
(3) Uplyne-li volební období Národního
shromáždění anebo bude-li Národní
shromáždění rozpuštěno dříve,
než se mohlo usnést o vráceném zákonu,
může toto usnesení učinit nově
zvolené Národní shromáždění.
(1) V každém zákoně budiž uvedeno,
kterému členu vlády se ukládá
jeho provedení.
(2) Zákon podpisuje president republiky, předseda
Národního shromáždění,
předseda vlády a ministr, kterému je uloženo
jeho provedení. Nemá-li zaneprázdněný
nebo churavý president náměstka (§ 72,
odst. 2), podpisuje za něho předseda vlády.
(3) Členové vlády se mohou při podpisování
zákonů dát zastupovat jinými členy
vlády.
(1) K platnosti zákona je třeba, aby byl vyhlášen,
a to způsobem, jak ustanovuje zákon.
(2) Zákony se vyhlašují touto větou:
"Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně."
(3) Zákon budiž vyhlášen do osmi dnů
od toho dne, kdy jej president republiky podepíše,
anebo ode dne, kdy uplyne lhůta stanovená v §
58. Užije-li však president svého práva
tam uvedeného, budiž zákon vyhlášen
do osmi dnů poté, kdy bude opětné
usnesení Národního shromáždění
(§ 59) oznámeno předsedovi vlády.
(1) Národnímu shromáždění
přísluší usnášet se na rozpočtovém
zákoně a zkoumat státní závěrečné
účty. Návrh rozpočtového zákona
i závěrečné účty předkládá
Národnímu shromáždění
vláda. Státní rozpočet je jednotný.
Další ustanovení obsahuje zákon.
(2) Kontrolu veřejného hospodaření
upravuje zákon jednotně pro celé státní
území.
(1) Národní shromáždění
si volí ze svého středu předsednictvo
o dvaceti čtyřech členech.
(2) Předsednictvo Národního shromáždění
se skládá z předsedy Národního
shromáždění, místopředsedů
a z ostatních členů.
(3) Předsedu Národního shromáždění
zastupuje některý z místopředsedů
podle ustanovení jednacího řádu.