V návrhu ústavního výboru vypracovaném
podle § 3, odst. 1 zákona ze dne 17. října
1946, č. 197 Sb., o ústavním výboru
Ústavodárného Národního shromáždění
na vydání ústavního zákona:
Ústava Československé republiky se opravují
tiskové a jazykové chyby takto:
1. V článku III., odst. 2 se v prvním řádku
vypouští slovo "ať" a v druhém
řádku se slovo "či" nahrazuje slovem
"i", takže bude zníti:"... občanům,
mužům i ženám,...";
2. v článku IV., odst. 3 se slovo "uplatnění"
nahrazuje slovem "uplatňování";
3. v § 3, odst. 3, řádka 3, se za slovy "stanovených
zákonem" místo čárky vkládá
středník;
4. nadpis k § 6 se mění a bude zníti
takto:
"Tajemství listovní a tajemství dopravovaných
zpráv";
5. v § 8, ve třetí řádce se místo
slova "a" vkládá slovo "i";
6. v § 21, odst. 3 bude zníti poslední řádek
takto:
"knih, hudebnin a reprodukcí výtvarných
děl.";
7. v § 29, odst. 1, v řádku třetím
budou slova "v stáří" nahrazena
slovy "ve stáří";
8. v § 52 (který po přečíslování
podle bodu 3, dodatku I. bude paragrafem 64), v odstavci 2, ve
větě druhé se nahrazuje slovo "nebude"
slovem "není";
9. v § 59 (který po přečíslování
podle bodu 3, dodatku I. bude paragrafem 57), se v odstavci 1
vkládá v řádku třetím
za slova "od vlády" čárka;
10. v § 61 (který po přečíslování
podle bodu 3, dodatku I. bude paragrafem 59), se v odstavci 3
nahrazuje ve třetím řádku slovo "nežli"
slovem "než";
11. v § 62 (který po přečíslování
podle bodu 3, dodatku I. bude paragrafem 60), se v odstavci 2,
v poslední větě slovo "zaň"
nahrazuje slovy "za něho";
12. v § 66, odst. 1 se v řádku druhém
za slovem "nezasedá" vypouští čárka;
13. v § 67, odst. 1 se slovo "dosáhne" nahrazuje
slovem "dosáhl";
14. v § 87, odst. 1 se slovo "odstoupivším"
nahrazuje slovem "odstouplým";
15. v § 91, odst. 2 se ve slově "provádí"
vkládá nad "i" čárka;
16. v § 92, odst. 2 se za slovo "působnost"
vkládá slovo "se";
17. v § 96, odst. 1, č. 1 zní v předposledním
řádku třetí slovo od konce "péče";
18. v § 96, odst. 1,.č. 2 se v prvním řádku
slovo "obecné" nahrazuje slovem "národní";
19. v § 100, odst. 1 se slova "ľudovo demokratickému"
slučují a budou zníti "ľudovodemokratickému";
20. v § 102, odst. 2 se v předposledním řádku
nahrazuje slovo "dní" slovem "dnů";
21. v § 131, odst. 1 se ve druhém řádku
vypouští slovo "dbát" a vkládá
se do řádku posledního za slovo "politiky";
22. v § 135 se v odst. 1, ve třetím řádku
za slova "řádným" a "zvláštním"
vkládají čárky;
23. v § 141, odst. 1 se ve druhém řádku
vypouští slovo "jejich" a ve třetím
řádku se za slovo "poměry" vkládají
slova "soudců z povolání";
24. v § 141, odst. 2 se v prvním řádku
místo slova "se" vkládá slovo "jsou"
a místo slova "ustanovují" se vkládá
slovo "ustanovováni";
25. v § 141, odst. 3 se vypouští slovo "ačli"
a poslední řádek bude zníti takto:
"nestanoví-li zákon výjimky.";
26. na stránce 40 se v nadpisech za slovy "Kapitola
osmá" a "Hospodářské zří
zení" vypouštějí tečky;
27. v § 146 se za slova "buď národním
majetkem" vkládá čárka;
28. v § 150 se v prvním řádku vkládá
za slovo "přímo" čárka;
29. v § 151 se v druhém řádku za závorku
a v třetím řádku za slovo "družstev"
vkládají čárky;
30. v nadpise před § 162 se vypouští tečka;
31. v § 173, odst. 2 se slovo "všechny" rozdělí
takto "všechny";
32. v § 174, odst. 1 se v řádku šestém
mění slovosled tím, že se slůvko
"se" vkládá za slovo "považuje";
33. v §174, odst. 2 se v druhém řádku
mění slovosled tak, že řádek
druhý bude zníti takto:
"uvedené v předchozím odstavci dříve,
než tato";
34. v § 177, odst. 1 se za slovo "působnost"
vkládá čárka.
V návrhu ústavního výboru vypracovaném
podle § 3, odst. 1 zákona ze dne 17. října
1946, č. 197 Sb., o ústavním výboru
ústavodárného Národního shromáždění
na vydání ústavního zákona:
Ústava Československé republiky se na základě
výsledků veřejné diskuse provádějí
změny v první části ("Prohlášení").
1. Odstavce 4, 5, 6, 7 a 8 "Prohlášení"
budou zníti takto:
"Češi a Slováci, dva bratrské národy,
členové velké rodiny Slovanstva, žili
již před tisícem let společně
v jednom státě a společně přijali
z východu nejvyšší výtvor tehdejší
vzdělanosti - křesťanství. První
v Evropě pozdvihli v husitské revoluci na své
prapory myšlenky svobody mínění, lidovlády
a sociální spravedlnosti.
Po staletí bojoval pak český a slovenský
lid s feudálními vykořisťovateli a s
německou dynastií Habsburků za své
sociální i národní osvobození.
Myšlenky svobody, pokroku a humanity byly vedoucími
idejemi obou našich národů, když se v
XIX. věku obrodily za společného úsilí
slovenských a českých buditelů, vzešlých
z lidu. Pod týmž praporem zahájily také
oba národy v první světové válce
společný odboj proti německému imperialismu,
a podníceny Velkou říjnovou revolucí,
zřídily po staletích poroby, dne 28. října
1918, svůj společný stát - demokratickou
republiku Československou.
Již tehdy, za prvního odboje, toužil náš
lid, veden velkým vzorem revolučního boje
ruských dělníků a rolníků,
po lepším společenském řádu,
po socialismu. Avšak toto pokrokové úsilí,
navazující na naše nejlepší tradice,
bylo zakrátko zmařeno, když se po rozkolu dělnického
hnutí v prosinci 1920.podařilo nepočetné
vrstvě kapitalistů a velkostatkářů
zvrátit navzdory demokratické ústavě
pokrokový vývoj v naší republice a přivésti
k vítězství kapitalistické hospodářské
zřízení se všemi jeho zly, zejména
s hrůzou nezaměstnanosti.
Když pak oběma našim národům hrozila
zkáza z nové imperialistické expanse v zločinné
podobě německého nacismu, tu opět
- jako kdysi v husitské revoluci panská šlechta
- zradila nyní i novověká vládnoucí
třída, buržoasie. Ve chvíli nejvyššího
nebezpečí se spojila s nepřítelem
proti vlastnímu lidu a tím umožnila světovému
imperialismu, aby dočasně vyřídil
své rozpory na účet obou našich národů
hanebnou dohodou mnichovskou.
Tím byla uvolněna cesta k zákeřnému
přepadení našeho mírumilovného
státu odvěkému nepříteli, jemuž
horlivě pomáhali potomci cizích kolonistů,
usazení mezi námi a požívající
podle naší ústavy všech demokratických
práv stejně s námi. Za hrozných událostí
druhé světové války povstali oba naši
národové k boji za osvobození, který
po nesčetných obětech našich nejlepších
lidí a za pomoci spojenců, především
slovanské velmoci Svazu sovětských socialistických
republik, vyvrcholil slovenským a českým
povstáním let 1944 a 1945 v národní
a demokratické revoluci našeho lidu a byl vítězně
ukončen osvobozením Prahy Rudou armádou dne
9. května 1945."
2. V posledním odstavci "Prohlášení"
se slovo "smyslu" nahrazuje slovem "duchu".
Ústavodárné národní shromáždění
republiky Československé schválilo ve 114.
schůzi dne 9. května 1948 tuto osnovu ústavního
zákona.
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto ústavním
zákoně:
My, lid československý, prohlašujeme, že
jsme pevně rozhodnuti vybudovat svůj osvobozený
stát jako lidovou demokracii, která nám zajistí
pokojnou cestu k socialismu.
Jsme odhodláni bránit všemi svými silami
vymoženosti naší národní a demokratické
revoluce proti veškerým snahám domácí
i zahraniční reakce, jak jsme znovu před
celým světem osvědčili svým
vystoupením na obranu lidově demokratických
řádů v únoru 1948.
Slibujeme si navzájem, že na tomto velkém díle
budou pracovat společně a ruku v ruce oba naše
národy, navazujíce tak na pokrokové a humanitní
tradice svých dějin.
Češi a Slováci, dva bratrské národy,
členové velké rodiny Slovanstva, žili
již před tisícem let společně
v jednom státě a společně přijali
z východu nejvyšší výtvor tehdejší
vzdělanosti - křesťanství. První
v Evropě pozdvihli v husitské revoluci na své
prapory myšlenky svobody mínění, lidovlády
a sociální spravedlnosti.
Po staletí bojoval pak český a slovenský
lid s feudálními vykořisťovateli a s
německou dynastií Habsburků za své
sociální i národní osvobození.
Myšlenky svobody, pokroku a humanity byly vedoucími
idejemi obou našich národů, když se v
XIX. věku obrodily za společného úsilí
slovenských a českých buditelů, vzešlých
z lidu. Pod týmž praporem zahájily také
oba národy v první světové válce
společný odboj proti německému imperialismu,
a podníceny Velkou říjnovou revolucí,
zřídily po staletích poroby, dne 28. října
1918, svůj společný stát - demokratickou
republiku Československou.
Již tehdy, za prvního odboje, toužil náš
lid, veden velkým vzorem revolučního boje
ruských dělníků a rolníků,
po lepším společenském řádu,
po socialismu. Avšak toto pokrokové úsilí,
zavazující na naše nejlepší tradice,
bylo zakrátko zmařeno, když se po rozkolu dělnického
hnutí v prosinci 1920 podařilo nepočetné
vrstvě kapitalistů a velkostatkářů
zvrátit navzdory demokratické ústavě
pokrokový vývoj v naší republice a přivésti
k vítězství kapitalistické hospodářské
zřízení se všemi jeho zly, zejména
s hrůzou nezaměstnanosti.
Když pak oběma našim národům hrozila
zkáza z nové imperialistické expanse v zločinné
podobě německého nacismu, tu opět
- jako kdysi v husitské revoluci panská šlechta
zradila nyní i novověká vládnoucí
třída, buržoasie. Ve chvíli nejvyššího
nebezpečí se spojila s nepřítelem
proti vlastnímu lidu a tím umožnila světovému
imperialismu, aby dočasně vyřídil
své rozpory na účet obou našich národů
hanebnou dohodou mnichovskou.
Tím byla uvolněna cesta k zákeřnému
přepadení našeho mírumilovného
státu odvěkému nepříteli, jemuž
horlivě pomáhali potomci cizích kolonistů,
usazení mezi námi a požívající
podle naší ústavy všech demokratických
práv stejně s námi. Za hrozných událostí
druhé světové války povstali oba naši
národové k boji za osvobození, který
po nesčetných obětech našich nejlepších
lidí a za pomoci spojenců, především
slovanské velmoci Svazu sovětských socialistických
republik, vyvrcholil slovenským a českým
povstáním let 1944 a 1945 v národní
a demokratické revoluci našeho lidu a byl vítězně
ukončen osvobozením Prahy Rudou armádou dne
9. května 1945.
Nyní jsme se rozhodli, že náš osvobozený
stát bude státem národním, zbaveným
všech nepřátelských živlů,
žijícím družně s rodino u slovanských
států a v přátelství se všemi
mírumilovnými národy světa. Chceme,
aby to byl stát lidové demokracie, v němž
si lid svými zástupci zákony nejen dává,
nýbrž je svými zástupci také
sám vykonává. Chceme, aby to byl stát,
v němž všechno hospodářství
slouží lidu a je vedeno tak, aby vzrůstal obecný
blahobyt, aby nebylo hospodářských krisí
a aby byl národní důchod spravedlivě
rozdělován. Po této cestě chceme dojíti
k společenskému řádu, v němž
bude úplně odstraněno vykořisťování
člověka člověkem - k socialismu.
V tomto duchu stanovíme v druhé části
této ústavy její základní články,
v třetí pal je rozvádíme do podrobností
a hodláme tak dáti pevný podklad právnímu
řádu naší lidové demokracie.
(1) Československý stát je lidově
demokratická republika.
(2) Lid je jediným zdrojem veškeré moci ve
státě.
(1) Československá republika je jednotný
stát dvou rovnoprávných slovanských
národů, Čechů a Slováků.
(2) Území státu tvoří jednotný
a nedílný celek.
(1) Lidově demokratická republika neuznává
výsad. Práce ve prospěch celku a účast
na obraně státu je obecnou povinností.
(2) Stát zaručuje všem svým občanům,
mužům i ženám, svobodu osobnosti a jejího
projevu a pečuje o to, aby se všem dostalo stejných
možností a stejných příležitostí.
(3) Všichni občané mají právo
na vzdělání, právo na práci,
na spravedlivou odměnu za vykonanou práci a na odpočinek
po práci. Národním pojištěním
je občanům zajištěno zaopatření
při nezpůsobilosti k práci.
(1) Svrchovaný lid vykonává státní
moc zastupitelskými sbory, které jsou lidem voleny,
lidem kontrolovány a lidu odpovědny.
(2) Volební právo do zastupitelských sborů
je obecné, rovné, přímé a tajné.
Volit může každý občan, jakmile
dosáhne věku 18 let. Zvolen může být
každý občan, jakmile dosáhne věku
21 let.
(3) K obstarávání věcí veřejných
a k uplatňování svých demokratických
práv vytváří lid dobrovolné
organisace, zejména politické, odborové,
družstevní a kulturní, organisace žen
a mládeže a organisace tělovýchovné.
Nejvyšším orgánem moci zákonodárné
je Národní shromáždění
o jedné sněmovně. Má tři sta
členů (poslanců), volených na dobu
šesti let.
V čele státu je president republiky, volený
Národním shromážděním
na dobu sedmi let.
Nejvyšším orgánem moci vládní
a výkonné je vláda. Je odpovědna Národnímu
shromáždění. Jmenuje ji a odvolává
president republiky.
(1) Nositelem a vykonavatelem státní moci na Slovensku
a představitelem svébytnosti slovenského
národa jsou slovenské národní orgány.
(2) Slovenské národní orgány zajišťují
v duchu lidové demokracie rovnoprávnost Čechů
a Slováků. Všechny orgány republiky
usilují v souladu s nimi o to, aby se vytvářely
stejně příznivé podmínky pro
hospodářský, kulturní a sociální
život obou národů.
(1) Národním orgánem moci zákonodárné
na Slovensku je Slovenská národní rada. Má
sto členů (poslanců), volených na
Slovensku na dobu šesti let.
(2) Národním orgánem moci vládní
a výkonné na Slovensku je sbor pověřenců.
Je odpovědný Slovenské národní
radě a vládě republiky. Jmenuje jej a odvolává
vláda republiky.
Nositelem a vykonavatelem státní moci v obcích,
okresích a krajích a strážcem práv
a svobod lidu jsou národní výbory.
(1) Moc soudcovskou vykonávají nezávislé
soudy.
(2) Soudcové jsou jednak soudci z povolání,
jednak soudci z lidu; obojí jsou si při rozhodování
rovni.
(3) Soudcové vykonávají svůj úřad
nezávisle, jsouce vázáni jen právním
řádem lidové demokracie.
(1) Hospodářská soustava Československé
republiky je založena na znárodnění
nerostného bohatství, průmyslu, velkoobchodu
a peněžnictví; na vlastnictví půdy
podle zásady "půda patří tomu,
kdo na ní pracuje"; na ochraně drobného
a středního podnikání a na nedotknutelnosti
osobního majetku.
(2) Všechno národní hospodářství
v Československé republice nechť slouží
lidu. V tomto veřejném zájmu řídí
stát veškerou hospodářskou činnost
jednotným hospodářským plánem.
(1) Všichni občané jsou si před zákonem
rovni.
(2) Muži a ženy mají stejné postavení
v rodině i ve společnosti a stejný přístup
ke vzdělání i ke všem povoláním,
úřadům a hodnostem.
Osobní svoboda se zaručuje. Může být
omezena nebo odňata jen na základě zákona.
(1) Nikdo nesmí být stíhán, leč
v případech podle zákona dovolených,
a to jen soudem nebo úřadem podle zákona
příslušným a řízením
upraveným podle zákona.
(2) Nikdo nesmí být zatčen, nebude-li přistižen
při činu samém, leč na písemný
odůvodněný příkaz soudcův.
Příkaz budiž doručen při zatčení,
a není-li to možné, nejdéle do 48 hodin
po něm.
(3) Nikdo nesmí být úředním
orgánem vzat do vazby, leč v případech
stanovených zákonem; musí pak být
nejdéle do 48 hodin propuštěn nebo odevzdán
soudu nebo úřadu, kterému podle povahy věci
přísluší provésti další
řízení.
Domovní svoboda se zaručuje. Může být
omezena jen na základě zákona.
(1) U nikoho nesmí být provedena domovní
prohlídka, leč v případech dovolených
podle zákona, a to jen soudem nebo úředním
orgánem podle zákona příslušným
a řízením upraveným podle zákona.
(2) Domovní prohlídka smí být provedena,
nestanoví-li zákon jinak, jen na písemný
odůvodněný příkaz soudce nebo
úřadu. Příkaz budiž doručen
při prohlídce, a není-li to možné,
nejdéle do 48 hodin po ní.
(3) Orgán vykonávající prohlídku
nechť se prokáže svým oprávněním
a vydá osobě, u které prohlídku vykonal,
na její žádost ihned, a není-li to možné,
nejdéle do 48 hodin potom, písemné potvrzení
o důvodech prohlídky a o jejím výsledku,
jakož i o věcech při ní zabavených.
Nikdo nesmí porušovat tajemství uzavřených
listů ani jiných písemností, ať
chovaných v soukromí, ať zasílaných
poštou nebo jiným dopravním prostředkem,
leč v případech zákonem stanovených
a způsobem podle zákona upraveným. Obdobně
je chráněno tajemství zpráv podávaných
telefonem, telegrafem nebo jiným takovým veřejným
zařízením.
(1) Každý občan se může usazovat
nebo pobývat na kterémkoli místě Československé
republiky. Omezit lze toto právo jen v zájmu veřejném
na základě zákona.
(2) Právo vystěhovat se do ciziny může
být omezeno jen na základě zákona.
V mezích obecných právních předpisů
může každý občan nabývat
na kterémkoli místě Československé
republiky nemovitostí i jiného majetku a vykonávat
tam výdělečnou činnost.
(1) Soukromé vlastnictví lze omezit jen zákonem.
(2) Vyvlastnění je možné jen na základě
zákona a za náhradu, není-li nebo nebude-li
zákonem stanoveno, že se náhrada dávat
nemá.
(3) Nikdo nesmí zneužívat vlastnického
práva ke škodě celku.
(1) Manželství, rodina a mateřství jsou
pod ochranou státu.
(2) Stát pečuje o to, aby rodina byla zdravou základnou
rozvoje národa. Rodinám s mnoha dětmi poskytuje
stát zvláštní úlevy a podporu.
(1) Dětem zaručuje stát zvláštní
péči a ochranu, zejména činí
soustavná opatření v zájmu populačního
rozvoje národa.
(2) Původ dítěte nesmí být
jeho právům na újmu. Podrobnosti stanoví
zákon.
(3) Mládeži zaručuje stát všechny
možnosti plného tělesného i duševního
rozvoje.