IX. Výnosem ministerstva školství a osvěty
z 8. VI. 1945 č. B-150.001-II, vydaným se souhlasem
ministerstva vnitra z 6. VI. 1945 č. IV-2300-6/6-45-1.
(Věstník I. č. 19 str. 21. Úřední
list č. 28/1945) byly dosavadní divadelní
koncese zrušeny s okamžitou platností, a na přechodnou
dobu, než budou divadelní poměry upraveny divadelním
zákonem, vydány byly o umělecké a
hospodářské správě divadel
tyto směrnice: Do 31. července 1945 povedou divadla
přechodně závodní rady. V přechodné
době pověří ministr školství
a osvěty vedením divadel vhodné osoby. Divadelní
budovy a sály, divadelní fundusy a všecka zařízení
sloužící k provozu divadel prohlašují
se za majetek určený veřejným zájmům
kulturním. Dosavadní majitelé ručí
za to, že majetek tento nebude zcizen, že s ním
nebude spekulováno, a že bude dán k disposici
pro divadelní provoz. Nájemní smlouvy o jmenovaných
zařízeních, sjednané mezi dosavadními
vlastníky, případně užívateli,
a závodní radou divadla, musí býti
předloženy ke konečnému schválení
ministerstvu školství a osvěty.
Veřejné zájmy kulturní, v jichž
jméně byla shora zmíněná opatření
učiněna, záležely ovšem v nepřerušeném
provozu divadel. V té příčině
byla směrodatná úvaha, že za daných
poměrů noví provozovatelé by jinak
neměli možnost opatřiti si vhodné místnosti,
zvláště však zmíněnou již
instructionem fundi, neb alespoň nikoli včas, za
přiměřenou cenu a v náležité
dobrotě (bonitě). Nebylo však zajisté
úmyslu, aby se tak stalo bezplatně, jak je viděti
z toho, že pomýšleno bylo na smlouvy nájemní,
jichž konečné schválení bylo
vyhrazeno ministerstvu školství a osvěty.
Přihlížejíc k tomu, že zákonnost
tohoto revolučního opatření mohla
by býti sporná, není jiného východiska,
než aby citovaný výnos byl sanován recepcí
podstatného obsahu jeho se zpětnou účinností.
To tedy osnova také činí, ale s tou úchylkou,
že místo (nucených) smluv nájemních,
jichž konečné schvalování vyhrazeno
bylo ministerstvu školství a osvěty, zřizuje
se ze zákona právo užívací za
přiměřenou náhradu, kterou - nedojde-li
na narovnání stran - vyměří
okresní soud, v jehož obvodě věci jsou,
na žádost kterékoliv strany v řízení
nesporném.
Toto právo užívací může
býti buď trvalé nebo jen dočasné,
jak toho budou příslušné veřejné
zájmy vyžadovati. Rozhodnutí o tom přísluší
okresnímu národnímu výboru.
Pokud tedy jde o divadelní budovy a sály, tak řečenou
instructio fundi a zařízení sloužící
k provozu divadel, nezůstavuje se co do právní
povahy příslušných ustanovení
pochybností o tom, že jde o vyvlastnění
přímo ze zákona, ale ovšem jen částečné,
neboť obsahem jeho je toliko právo užívací.
Pokud namnoze půjde též o divadelní
budovy a jejich zařízení, které byly
vlastnictvím Němců, tedy o majetek propadlý
konfiskaci podle dekretu presidenta republiky č. 108/1945
Sb., je sice samozřejmé, že když vlastnictví
dotyčných budov a zařízení
přešlo na Fond národní obnovy, má
tento fond i v naznačeném právním
poměru postavení vyvlastněného, aby
se však ani na první pohled nevzbuzovalo zdání,
že náhrada má snad býti placena někdejším
německým vlastníkům, ustanovuje se
výslovně, že v příčině
tohoto majetku vzcházejí práva a povinnosti
vyvlastněného Fondu národní obnovy.
X. Pokud jde o ustanovení trestní, zvyšuje
se dosud platná nejvyšší výměra
trestů na svobodě ze tří na šest
měsíců, kdežto v příčině
trestů na penězích bylo ovšem nutno
nejvyšší hranici jich přizpůsobiti
nynější hodnotě peněz a s tohoto
hlediska byla tedy stanovena částkou 50.000.- Kčs.
Pro případ jich nedobytnosti má býti
uložen náhradní trest na svobodě podle
míry zavinění do 6 měsíců.
Tyto správní tresty nastupují ovšem
jen, nejde-li o trestní čin stíhaný
soudně. V té příčině
sluší připomenouti, že na Slovensku je
podle ustanovení § 77 zák. čl. XL/1879
(přestupkového zákona) soudně stihán
ředitel divadelní společnosti, který
bez oprávnění uděleného ministerstvem
školství a osvěty (oběžník
býv. ministerstva vnitra z 6. VII. 1907. č. 81.809)
nebo sice i s ním, ale bez povolení příslušné
vrchnosti, uspřádá divadelní představení
nebo obdržené povolení přestoupí,
a to peněžitou pokutou až do 400.- Kčs,
ale v případě opakování, neuplynuly-li
od vytrpění posledního trestu ještě
dva roky, až do 600,- Kčs.
V souhlase s předpisy v té příčině
obecně platnými se ustanovuje, že
a) vykonávati trestní pravomoc jsou příslušny
okresní národní výbory (čl.
6 org. zák.), pokud se týče v mezích
své působnosti správní úřady
národní bezpečnosti (čl. 13 org. zák.),
a to v instanční podřízenosti zemskému
národnímu výboru a ministerstvu vnitra, a
důsledně také, že
b) tresty na penězích připadají státu
(čl. 11 org. zák.).
Tím, že tresty na penězích připadají
státu, vyhovuje se také zásadě všeobecné
apropriace státních příjmů
(viz důvodovou zprávu k čl. 11 org. zák.).
XI. Co se týče ustanovení závěrečných,
dlužno podotknouti:
1. Bylo by účelné, aby zákon nabyl
účinnosti dnem 1. srpna 1947, a to proto, že
se nedoporučuje, aby mezi divadelním obdobím
bylo do provozu divadelního rušivě zasahováno
zásadní změnou právních předpisů.
Pokud by toho nebylo lze dosíci, bylo by v zájmu
věci, aby vstoupil v účinnost aspoň
tak brzo, jak vůbec je možno.
Na druhé straně je dlužno však uvážiti,
že je třeba provozovatelům divadel poskytnouti
dostatečnou lhůtu, aby se přizpůsobili
ustanovením nového zákona, a stejně
bude také třeba, aby vydána byla ještě
nařízení, pokud se týče předpisy,
jež zákon předpokládá, a aby
byla jmenována komise divadelních odborníků
(§ 8, odst. 2) a ustavena divadelní a dramaturgická
rada, jakož i divadelní propagační komise,
jejichž zřízení zákon nařizuje.
Proto se účinnost zákona stanoví prvním
dnem třetího měsíce následujícího
po jeho vyhlášení, takže byl-li by na
př. vyhlášen v měsíci říjnu
t. r., nabude účinnosti dnem 1. ledna 1948.
2. Přihlížejíc k tomu, že jde o
zásadní úpravu ve věci národní
osvěty, tedy o věc, která podle dohody mezi
vládou Československé republiky a předsednictvem
Slovenské národní rady z 2. VI. 1945 patří
mezi věci společné (viz přílohu
vyhlášky ministra vnitra ze dne 18. dubna 1946 č.
66 Sb., vydané podle čl. 1, odst. 4 ústavního
zákona ze dne 11. dubna 1946, č. 65 Sb., o ústavodárném
Národním shromáždění,
ad 10), vztahuje se platnost zákona na celé území
republiky Československé.
S tím souvisí zvláštní ustanovení
o příslušnosti správních úřadů
(orgánů) na Slovensku (§ 13).
Působnost zemského národního výboru
vykonávají na Slovensku příslušná
pověřenectva. Ustanovení toto dopadá
na případy uvedené v § 9, odst. 1, §
14, § 17, odst. 2, § 18, odst. 1 a § 21, odst.
1.
Úprava příslušnosti ministerské
na Slovensku nebyla provedena s hlediska dualistického,
které by nemělo opory ani v dosavadní ústavě
ani v příslušných dohodách mezi
vládou Československé republiky a předsednictvem
Slovenské národní rady, nýbrž
rozlišováno bylo podle obsahu těchto dohod
mezi věcmi zásadními, ve kterých jakožto
věcech společných třeba zachovati
příslušnost úřadů ústředních,
byť i s tou modifikací, že příslušná
ministerstva vykonávají tuto působnost na
Slovensku po slyšení příslušných
pověřenectev (§ 9), pokud se týče
na jejich návrh (§ 17, odst. 1), a mezi věcmi
konkrétními, v jichž příčině
se uplatňuje zásada kulturní samosprávy,
takže působnost toho druhu budou na Slovensku vykonávati
příslušná pověřenectva
(§ 11, odst. 2, 4, 8 a 9, § 12, odst. 2, 3, 6 a 7 a
§ 14). Podotknouti sluší, že ustanovení
§ 15, odst. 3 není na Slovensku aktuelní, takže
v té příčině není třeba
zvláštního ustanovení.
3. Nový zákon zrušuje starý potud, pokud
upravuje týž předmět v témže
směru. Lhostejno jest při tom, uvádí-li
nový zákon výslovně, které
starší předpisy se jím zrušují,
nebo má-li generální klausuli derogační
anebo nezmiňuje-li se vůbec o starém právu.
Staré právní předpisy, o něž
tu jde, jsou zejména tyto:
A. v zemích Českých:
Řád divadelní, vyhlášený
podle nejvyššího rozhodnutí z 14. XI.
1850 nařízením býv. ministerstva záležitostí
vnitřních z 25. XI. 1850 č. 454 ř.
z. i s naučením o vykonávání
řádu divadelního, ježto dáno
jest místodržícím;
nařízení místodržícího
z 26. XII. 1850 č. 200/1851 č. z. z. o příslušnosti
státních úřadů bezpečnostních
ve věcech řádu divadelního se týkajících,
a kam se mají podávati odsázky (rekursy)
proti jejich nařízením;
nařízení ministrů záležitostí
vnitřních, vojenství a práv z 21.
XII. 1851 č. 260 ř. z., jímžto se ustanovuje,
kterému úřadu přísluší
vynášeti nálezy trestní podle §
8 řádu divadelního;
nařízení místodržícího
z 25. VII. 1867 č. 49/1867 č. z. z. o tom, kterak
je před se jíti, když se rozhoduje, může-li
dílo divadelní býti připuštěno
k představování;
nařízení ze dne 1. července 1868 č.
81 ř. z., jímž se mění zápověď
provozovati v jisté dny hry divadelní;
zákon z 27. III. 1887 č. 27 č. z. z. o tom,
jak se mají stavěti nová divadla, jak se
mají zařizovati a provozovati divadla vůbec,
pak jak se v příčině jich koná
úřední služba inspekční
a jak se v nich dohlíží k opatřením
bezpečnostním. (Vládním nařízením
č. 186/1929 Sb. byla v oboru ministerstva vnitra působnost
ve věcech divadelních příslušející
podle § 37 tohoto zákona zemským úřadům
přenesena na okresní úřady, pokud
jde o zřízení místní divadelní
komise v místech mimo pražský policejní
obvod);
vyhláška místodržitele pro království
České z 30. III. 1903 č. 51/1903 č.
z. z. o osvětlení pro případ nouze
v divadelních budovách.
B. na Slovensku:
zák. čl. XXXI/1848 (v latinském originále)
obsahující zatímní nařízení
o divadlech;
ustanovení § 77 zák. čl. XL/1879 (přestupkového
zákona);
nařízení č. 63/1938 z. v. slovenského
o odborných revisích a úřední
kontrole elektrických instalací v kinematografech,
divadelních, zábavních a jiných podobných
veřejných místnostech.
Jen o ustanovení § 77 zák. čl. XL/1879
nelze říci, že upravuje týž předmět
v témže směru, a dlužno je tedy výslovně
zrušiti, protože svým obsahem nezapadá
do rámce nového zákona.
Aby však nebyly ponechávány pochybnosti o tom,
která ustanovení dřívějších
zákonů a nařízení pozbývají
platnosti, uvádějí se v osnově všechny
předpisy, kterých se to týče; jen
nadpisy jich se zkracují, aby čeleno bylo těžkopádnosti.
Pokud úprava té které věci je ponechána
nařízení, pozbývá starý
předpis platnosti teprve dnem účinnosti příslušného
nařízení.
Předpisy, které se vztahují nejen na divadla,
nýbrž i na jiné podobné podniky, nepozbývají
ovšem platnosti vůbec, nýbrž jen pokud
se divadel týče. Sem patří zejména
zákon č. 27/1887 č. z. z. a nař. č.
63/1938 z. v. slovenského, oběžník býv.
uh. ministerstva vnitra ze dne 4. srpna 1901 č. 64.573/1901
o povolování koncertů, produkcí atd.
a ovšem také normy o veřejné podívané,
uvedené níže sub XII v souvislosti s otázkou
loutkových divadel.
4. Provedení zákona ukládá se ministrům
školství a osvěty, národní obrany,
vnitra, financí, spravedlnosti, informací, techniky
a zdravotnictví.
XII. Po stránce formální se ještě
poznamenává:
1. Osnova nezavádí nových pojmů, dosavadnímu
zákonodárství neznámých, jichž
výklad by mohl býti zdrojem pochybností a
potíží, nýbrž přidržuje
se naveskrz pojmů už vžitých.
Přes to jeví se žádoucím, aby
byly podrobně objasněny základní pojmy,
kterými se divadelní zákon obírá.
Jsou to především pojmy divadla, divadelních
děl a veřejných divadelních představení.
Po té stránce sluší především
poukázati na Pravidla o dávce ze zábav, obsažená
v dodatku III. vl. nař. č. 143/1922 Sb. (nyní
ovšem již zrušená nař. ministra vnitra
ze dne 18. května 1943 č. 128/1943 Sb., o dávce
ze zábav, neboť jen používatelnost ustanovení
čl. II tohoto nařízení byla zrušena
zákonem ze dne 2. října 1946, č. 195
Sb., o používatelnosti předpisů z doby
nesvobody, viz přílohu tohoto zákona sub
B. I. 86.), která definovala divadelní představení
(ve vlastním slova smyslu) jako reprodukci některého
díla dramatického spisovatele neb operního
skladatele provedenou na divadle buď herci z povolání
neb ochotníky.
K tomu podán byl nálezem nejvyššího
správního soudu Boh. 2869/1924 (viz také
věstník min. vnitra r. VI.-1924 str. 147) tento
výklad:
Pod touto definicí se má rozuměti hereckým
a scénickým uměním bezprostředně
podávané předvedení literárního
výtvoru, který nějaký děj,
ať už vymyšlený nebo ze skutečnosti
vzatý, znázorňuje jako děj přítomný,
před očima diváků a posluchačů
se vyvíjející. Má-li reprodukovaný
výtvor původní myšlenkový obsah
nebo je-li pouhým zpracováním jiného
duševního díla, je-li ideově jednotný
a ucelený a má-li uměleckou hodnotu, vyhovuje-li
požadavkům dramatického básnictví
atd., je irrelevantní. Pro posuzování juristické,
které předpokládá měřítka
objektivní, bude směrodatným jedině
moment vnější, je-li totiž obsahem reprodukovaného
díla děj zdramatisovaný, zpracovaný
pro divadelní reprodukci. Pod pojmem "v divadle"
nerozumí zákon místo, kde se představení
koná, ale způsob, jakým se dramatické
dílo reprodukuje.
Ještě bližším pramenem pro výklad
řečených pojmů je však zákon
o právu autorském č. 218/1926 Sb. ve znění
zákona č. 120/1936 Sb., protože právě
dílo divadelní je základní a nejdůležitější
složkou divadelního představení.
Ustanovení § 4, odst. 2 č. 2 tohoto zákona
nazývá díly divadelními: díla
dramatická a dramaticko-hudební, choreografická
a pantomimická. K tomu podotýká Löwenbach
(Právo autorské str. 35). Jakožto zvláštní
skupinu uvádí zákon díla dramatická
a vypočítává další příbuzná
jim díla rázu scénického. Dramatickým
dílem dlužno rozuměti každý duševní
výtvor, kterým skutečný neb smyšlený
děj se diváku a posluchači předvádí.
Rozhodnou je tedy možnost zrakového ev. i sluchového
provedení. U děl choreografických a pantomimických
není sluchový dojem nezbytným (díla
divadelní v širším smyslu).
Podle dalšího ustanovení § 21 tohoto zákona
má původce výhradné právo dílo
divadelní také veřejně provozovati.
K tomu Löwenbach (1. c. str. 109) přičiňuje
tento výklad: Pro literární díla divadelní
stanoví zákon pro autora také výhradní
právo k veřejnému provozování,
tedy ku provedení na scéně. Hlavní
karakteristikou provedení díla literárního
této skupiny je tedy dojem optický a iluse skutečného
děje.
Konečně ustanovuje ještě § 27 cit.
zákona (v příčině obsahu původského
práva u děl hudebních), že původce
má výhradné právo dílo veřejně
provozovati.
Z toho, co bylo právě uvedeno, lze tedy dovoditi,
že divadlo (ve smyslu právním) je souhrn osob,
věcí a poměrů ustrojených (organisovaných)
k veřejnému provozování děl
dramatických a dramaticko-hudebních, choreografických
a pant mimických (děl divadelních).
Z toho pak se zase podává:
a) Ježto jde o veřejné provozování
divadelních děl, nevztahuje se zákon vůbec
na soukromá divadelní představení,
kterým tedy v neomezeném rozsahu poskytuje ochranu
svobody domovní.
Co je veřejným a co soukromým divadelním
představením, jest arci otázkou skutkovou.
Obvykle se přijímá, že veřejným
je divadelní představení, koná-li
se před individuelně neurčitým počtem
osob. Tak také Löwenbach (1. c. str. 54): Provozování
je veřejné tehdy, je-li předem pořádáno
pro individuelně neurčený větší
okruh osob, nejsouc omezeno na osoby zvané; kolik osob
ve skutečnosti se dostaví a zdali platí vstupné
čili nic, jest zajisté lhostejno. S tím se
částečně kryje také judikatura
francouzského kasačního soudu, připínající
se k dekretu z 6. I. 1864, který se rovněž
vztahuje jen na divadelní představení veřejná,
vykládajíc pojem těchto spectacles publics
v ten smysl, že jsou to "spectacles ou sont données
des représentations s'adressant á tout venant, á
tous ceux qui paient le droit d'entrée" a stavíc
proti nim "les représentations privées, c'est
á dire les représentations qui sont données
d'une facon accidentelle, dans un local privé, en présence
de spectateurs munis d'invitations nominatives" (Théatre,
Extrait du Juris-Classeur Civil, Généralités
20). Spolehlivějším měřítkem
zdá se však býti vnitřní vztah
mezi pořadatelstvem a návštěvníky,
který jim dává povahu užšího,
navenek určitě ohraničeného okruhu
osob (Allfeld Das Urheberrecht an Werken der Literatur und der
Tonkunst 2. vyd., str. 154, Goldbaum Theaterrecht str. 6).
b) Ježto jde o veřejné provozování
divadelních děl, tedy bezprostřední
jich představování živými osobami,
na rozdíl od pouhého předvádění,
nepatří sem ani kinematografy, ani divadla loutková,
stínohry a pod.
Důsledně měly by tedy pro loutková
divadla i nadále platiti dosavadní předpisy
o veřejné podívané (dvorský
dekret z 6. I. 1836 sb. pol. zák., sv. 64 č. 5,
ustanovení §§ 14 a 41 min. nař. z 19.
I. 1853, č. 10 ř. z. a min. nař. z 25. XI.
1856, č. 322 ř. z., na Slovensku oběžník
býv. uh. min. vnitra z 4. VIII. 1901, č. 64.573).
Proti tomu však mluví, že i loutková divadla,
a to jak loutkáři z povolání, tak
i ochotníky provozovaná, namnoze mají význam
umělecký a jsou vůbec divadlům (ve
vlastním smyslu) nepochybně mnohem bližší
než kterékoliv jiné z oněch veřejných
podívaných, na něž se vztahují
předpisy právě citované. Proto se
ustanovuje, že ustanovení §§ 9-26 je přiměřeně
použíti i na divadla loutková, ale vláda
se zmocňuje, aby nařízením podrobně
upravila zřizování loutkových divadel
a divadelní činnost loutkařskou a při
tom stanovila i úchylky od ustanovení tohoto zákona,
pokud toho vyžaduje odlišná povaha loutkových
divadel, jejich provoz, druh návštěvníků
a kulturní a výchovné poslání
jejich.
c) Ježto konečně jde o veřejné
provozování divadelních děl, je zřejmo,
že se zákon nevztahuje ani na t. zv. divadla Variété,
cirkusy, zvěřince, kouzelnická představení,
kabarety, zpěvní síně atd. K tomu
třeba však podotknouti, že pokud by kabarety,
divadla Variété, cirkusy atd. do svého pořadu
zařadily představení divadelního díla,
spadala by přece tato část jich pořadu
pod ustanovení divadelního zákona.
Pokud konečně jde o pravidelné veřejné
provozování divadelních děl, sluší
upozorniti, že výklad pojmu "pravidelný"
se opírá o nález nejvyššího
správního soudu Boh. 10.704/33.
Ze zákona vyplývá také rozlišování:
a) podle osob, které provozují divadelní
díla:
mezi divadly, která zaměstnávají divadelní
umělce z povolání, a jsou buď stálá
(ve smyslu místním), mají-li pevné
stanoviště, neb oblastní, která nahrazují
dřívější divadla kočovná,
a mezi představeními ochotnickými, na nichž
účinkující nejsou herci, pokud se
týče pěvci a pod. z povolání,
ať už jde o představení ochotnických
spolků, je-li provozování divadelních
představení hlavním statutárním
účelem sdružení osob, či taková,
která jsou jen prostředkem k dosažení
účelů jiných, a mohou tedy býti
pořádána buď jinými spolky (jsou-li
podle stanov k tomu oprávněny) neb osobami jen příležitostně
sdruženými;
b) podle místa provozování:
mezi divadelními budovami k tomu zvlášť
určenými, ať se teprve nově zřizují
nebo byly již (se schválením) postaveny, a
mezi jinými budovami, pokud se týče jich
částmi, případně i jinými
místy, zejména v přírodě, kterých
může býti užito k divadelním představením
jen se zvláštním povolením, a to buď
jednou pro vždy nebo jen ad hoc uděleným.
Naproti tomu nedochází v zákoně výrazu
rozlišování mezi divadly stálými
ve smyslu časovém a divadly sezonními, podle
toho udržují-li provoz celoročně či
jen v tom kterém období, na př. v lázeňské
sezoně, protože k tomuto rozdílu se nepřipínají
právní účinky, a je tedy právně
irrelevantní.
2. Podrobnosti ponechávají se nařízením,
zejména jde-li o věci, které vyžadují
obsáhlé úpravy.
Tak zvláště bude ještě třeba
vydati směrnice ministerstva školství a osvěty
pro výkon dozorčího práva zemských
a okresních národních výborů
(§ 9, odst. 2), organisační a jednací
řády divadelní a dramaturgické rady
(§ 11, odst. 8), jakož i divadelní propagační
komise (§ 12, odst. 6) a určiti výši náhrad
příslušejících jejich členům
a náhradníkům (§ 11, odst. 9 a §
12, odst. 7), nařízení o stavbě a
zařízení nových divadelních
budov, jakož i o tom, jaká opatření
jest učiniti v divadelních budovách, místnostech
a prostorách, v nichž se konají veřejná
divadelní představení, s hlediska veřejné
bezpečnosti, zejména stavební, požární
a zdravotní (§ 22, odst. 3) a nařízení,
kterým vláda podrobně upraví zřizování
loutkových divadel a divadelní činnost loutkařskou
(§ 27, odst. 2).
XIII. Po finanční stránce se uvádí:
Z provedení navrhovaného zákona nevzejde
bezprostřední finanční náklad,
neboť zákon nenařizuje ani zvýšení
dosavadního počtu divadel, ani vydatnější
jich podporování z prostředků veřejných
než dosud, naopak úkoly státu i svazků
územní samosprávy v obojím směru
váže na meze rozpočtů a úhradových
možností.
Jde především o přenesení části
dosavadní působnosti ministerstva vnitra ve věcech
divadelních na ministerstvo školství a osvěty,
které má pro tento obor služební potřebný
osobní i věcný apparát, už z
dřívější doby náležitě
organisovaný, a stejně také u zemských
a okresních národních výborů
bude využito dosavadního už zapracovaného
apparátu. To platí zejména také o
nově záváděném osvětovém
dozoru nad divadly a nad divadelní činností
ochotnickou a loutkářskou (§ 9, odst. 1), k
němuž tedy ani u zemských ani u okresních
národních výborů nebude třeba
nových zaměstnanců.
Zřízení divadelní a dramaturgické
rady a divadelní propagační komise rovněž
nezpůsobí značnější nové
výlohy, neboť půjde o funkce čestné,
a náhrady příslušející
členům a náhradníkům, zejména
přespolním, pokud se týče odměny
poskytované těm z nich, kdož budou pověřeni
stálým pracovním úkolem, odhadují
se celkovou částkou ročních 200.000.-
Kčs.
Ani odškodnění bývalých podnikatelů
nezatíží státní ani jinou veřejnou
pokladnu, jsouc řešeno výlučně
na vrub nových provozovatelů divadel, ale takovým
způsobem, že ani tito nejsou nepřiměřeně
zatěžováni (což by u divadel podporovaných
z veřejných prostředků nepřímo
přece znamenalo zatížení veřejných
financí), neboť ukládá se jim jen povinnost
přiměřené náhrady za užívání
věcí, které by si jinak musili opatřovati
nákladem nepoměrně větším.
Aby však bylo jasno, jakého asi nákladu by
bylo třeba, aby kulturní úkoly státu
a svazků územní samosprávy v oboru
zřizování a provozování divadel
plněny byly v takové míře, v jaké
toho vyžadují potřeby lidu, a v jaké
by to tedy bylo žádoucí, kdyby tomu nebránily
dosavadní meze rozpočtu a úhradových
možností, uvádějí se zde tato
přehledná data:
A. V zemi České a Moravskoslezské je tou
dobou v provozu 37 (samostatných) divadel, nehledíc
na Studio činohry Národního divadla v Praze,
jehož hospodářské výsledky jsou
zahrnuty ve vydáních a příjmech Národního
divadla v Praze, ani na Divadelní studio akademie musických
umění, pokud se týče státní
konservatoře, které jakožto část
těchto vyučovacích ústavů je
vydržováno z úvěru ministerstva školství
a osvěty, jak po stránce osobního nákladu,
tak i úhradou případných schodků
na věcná vydání.
Schodek Národního divadla v Praze, které
jest ústavem státním,
činil za rok 1946... Kčs 60,626.000,-.
Na rok 1947 rozpočten je při výdajích
Kčs 80,282.000.- a příjmech Kčs 23,932.000,
schodek...... Kčs 56,350.000,-.
Tyto schodky jsou uhrazeny v rámci státního
rozpočtu.
Pokud ostatní (nestátní) divadla nejsou (zcela
výjimečně) soběstačná,
činí podle posledních dat ročně
jejich celkové
hrubé výdaje.............................. Kčs 316,509.794,36,
vlastní příjmy............................ Kčs 140,907.744,16,
hrubé schodky............................. Kčs 175,602.050,20,
podpory z veřejných prostředků (včetně
peněžité hodnoty případných
podpor naturálních)
a) státních............. Kčs 39,364.419,80
b) zemských............. Kčs 12,600.000,
c) okresních............ Kčs 481.700,
d) obecních............. Kčs 19,980.956,90
celkem..................................... Kčs 72,427.076,70
a neuhrazené schodky...................... Kčs 103,174.973,50.
B) Na Slovensku jsou tou dobou v provozu jen 4 divadla.
Schodek Národního divadla v Bratislavě, Národního
divadla v Košicích a Slovenského komorního
divadla v Turčanském Svatém Martině,
která jsou státní, činil Kčs
45,575.049,30 (včítaje v to subvence obecní).
Pokud jde o jediné nestátní divadlo, Slovenské
divadlo v Prešově, činí ročně
jeho celkové
hrubé výdaje................................. Kčs 4,313.200,-,
vlastní příjmy............................... Kčs 1,000.000,-,
hrubý schodek................................ Kčs
3,313.200,-,
podpory z veřejných prostředků (včetně
peněžité hodnoty případných
podpor naturálních)
a) státních............. Kčs 1,700.000,
b) okresních............ Kčs 200.000,
c) obecních............. Kčs 50.000,
celkem....................................... Kčs 1,950.000,-
a neuhrazený schodek......................... Kčs
1,363.200,-.
C) Úhrnem jde tedy o 41 divadel, z nichž 4 jsou státní a 37 nestátních. | celkem......Kčs 106,201.409,30. |
Schodek státních divadel činí | U ostatních 37 (nestátních) divadel činí celkové |
hrubé výdaje.............................. Kčs 320,822.994,36,
vlastní příjmy............................ Kčs 141,907.744,16,
hrubé schodky............................. Kčs 178,915.250,20,
podpory z veřejných prostředků
a) státních............ Kčs 41,064.419,80
b) zemských............ Kčs 12,600.000,-
c) okresních........... Kčs 681.700,-
d) obecních............ Kčs 20,030.956,90
celkem.................................... Kčs 74,377.076,70
a neuhrazené schodky.......................Kčs 104,538.173,50.
Pokud by se tedy hospodářské výsledky
provozování divadel nezlepšily, bylo by i při
dosavadním rozsahu provozu divadelního k finančnímu
zajištění všech divadel zapotřebí
ještě dalších podpor z veřejných
prostředků v úhrnné částce
okrouhle Kčs 105,000.000,-.
V tom však nejsou zahrnuty údaje týkající
se divadel, jež provozuje vojenská správa jednak
t. zv. Armádním uměleckým souborem
a pak jednotlivými vojenskými divadelními
kroužky u vojenských útvarů v posádkách.
XIV. Pokud konečně jde o pravděpodobný
další vývoj divadelnictví, pokud se
týče očekávatelný vliv nové
zákonné úpravy na umělecké
i hospodářské poměry divadel v republice
Československé, budiž uvedeno ještě
toto:
Nehledíme-li k divadlům německým,
bylo celkem v roce 1938 v Čechách 17 divadel stálých
a 49 divadel kočovných, na Moravě 4 divadla
stálá a 12 divadel kočovných, úhrnem
tedy 82 koncesí divadelních. Za doby nesvobody úhrnný
počet jich valně poklesl, zejména na Moravě,
takže na př. už v roce 1941 bylo v Čechách
sice 22 stálých divadel, ale jen 38 kočovných,
na Moravě pak byla jen 3. divadla stálá a
5 kočovných, úhrnem tedy 68 koncesí
divadelních.
Pozoruhodné jest, jak značný byl v prvé
republice počet divadel německých. Tak ještě
v r. 1934 byl úhrnný počet německých
divadel i absolutně větší než
českých: v zemi České bylo z 28 divadel
s pevným stanovištěm 14 českých
a 14 německých a z 83 kočovných 37
českých a 46 německých, v zemi Moravskoslezské
ze 27 divadelních koncesí 11 českých
a 16 německých, z úhrnného počtu
183 divadelních koncesí tedy jen 62 českých
a 76 německých.