Podle nynější zatímní organisace
divadelnictví, jak byla provedena výnosy ministerstva
školství a osvěty ze dne 27. VII. 1945, č.
B-152.227-II, ze dne 18. VIII. 1945, č. B-153.187-II a
ze dne 28. VI. 1946 č. B-40.443-II, je tou dobou v zemi
České a Moravskoslezské provozováno
úhrnem 37 divadel.
Počet divadel je tedy nyní menší než
jaký byl dříve, ale ovšem jen proto,
že místo nepřiměřeně početných
malých divadel kočovných, která jen
bídně živořila - a o nichž už
výnosem bývalého místodržitelství
z 15. XII. 1851 č. 9943 pres. (sbírka normalií
bývalého místodržitelství v král.
Českém z r. 1850-1855, pol. č. 12) bylo zjišťováno,
že je jich v Čechách příliš
mnoho, takže i způsobilí uchazeči mohou
býti jen zaznamenáváni - vznikla podstatně
větší divadla oblastní, kterých
na počet ovšem jest mnohem méně.
Na Slovensku nenastaly v té příčině
značnější změny. Tou dobou jsou
v provozu jen 4 divadla a na příští
léta se připravuje zřízení
dalších dvou oblastních divadel se stálým
sídlem v Nitře (nebo Trnavě) a ve Zvoleni
(nebo jiném vhodném středisku), aby bylo
postaráno také o střed a jihozápad
Slovenska. Pro účely rozpočtu odhaduje se
potřeba podpor z veřejných prostředků
pro tato dvě nová divadla těmito částkami:
státní Kčs 4,200.000, okresní Kčs
1,200.000 a obecní Kčs 100.000, celkem Kčs
5,500.000.
Jak se budou věci dále vyvíjeti, lze ovšem
těžko předvídati.
Bude to především záležeti na tom,
jakého počtu divadel se ukáže potřeba,
ale neméně ovšem i na tom, kolik divadel bude
lze udržovati na žádoucí umělecké
úrovni. V té příčině
budou směrodatnými skutečnostmi jednak hodnota
dramatické tvorby, především původní,
ale i cizí, kterou divadla budou provozovati, jakož
i úroveň výkonných souborů
a způsobilost jich vedení, jednak zájem obecenstva,
jenž arci bude závislý také na obou
právě zmíněných předchozích
okolnostech. Konečně bude také rozhodující,
jakou měrou bude lze i na příště
podporovati divadla z rozpočtových dotací
státu a svazků územní samosprávy.
Osnova klade důraz na řádnou organisaci,
umělecký program, způsobilé umělecké
i hospodářské vedení a finanční
zajištění divadel a připouští,
aby udělené provozovací povolení bylo
odvoláno, nezachová-li provozovatel podmínky,
za kterých provozovací povolení bylo uděleno.
Z toho se tedy podává, že se dává
přednost tomu, aby raději bylo méně
divadel, ale spořádaných, umělecky
vyhovujících a hospodářsky prospívajících.
K ustanovením jednotlivých paragrafů osnovy
přičiňují se ještě tyto
vysvětlivky:
Umělecké služby nebo výkony při
provozování divadelních děl konají
obecně: vedoucí činitelé umělečtí
všech oborů (činohry, zpěvohry, baletu,
operety), herci, zpěváci, tanečníci,
hudebníci, dramaturgové, lektoři, režiséři,
dirigenti, sbormistři, korepetitoři, choreografové,
jevištní výpravčí, inspicienti
a napovědové. Podle okolností případu
mohli by zde však jednotlivě přicházeti
v úvahu také osvětlovači, dekorační
malíři, vlásenkáři i krejčí
a j. Po té stránce bude směrodatný
zákon zmíněný v § 8, odst. 3
a. služební (pracovní) smlouvy podle něho
sjednané.
Odst. 2 viz shora ad V.
Podle programu Československé vlády, přijatého
na prvé schůzi vlády dne 5. dubna 1945 v
Košicích, odd. V, bude lid míti právo
na tvoření dobrovolných organisací
různého druhu, zejména také kulturních,
a uskutečňovat prostřednictvím těchto
svá demokratická práva. Proto nebylo připuštěno
nucené organisování divadelních ochotnických
spolků, jež původně bylo také
požadováno. Srv. též ustanovení
§ 1, odst. 1 zákona ze dne 16. května 1946,
č. 144 Sb., o jednotné odborové organisaci.
Odst. 3. Učinkuje-li divadelní umělec z povolání
v ochotnickém představení bezplatně,
nepozbývá tím představení povahy
ochotnického představení, účinkuje-li
však v něm za plat, je třeba představení
posuzovati jako představení, v němž
účinkují divadelní umělci z
povolání.
Na rozdíl od provozování divadelního
díla (§ 2, odst. 3., věta první) jde
u loutkového divadla o jeho předvádění,
podobně jako u kinematografů, stínoher atd.
Vládním usnesením ze dne 16. července
1946 o přípravných opatřeních
k provádění budovatelského programu
třetí vlády, odd. C, uloženo bylo všem
resortním ministrům, aby pracujíce na kterýchkoli
opatřeních, měli na zřeteli potřebu
zvyšovati také kulturní úroveň
života na venkově.
Odst. 2, písm. a). Jakožto předpoklad provozování
divadla, pokud právě buď divadelní budovy
vůbec není nebo dosavadní budova nevyhovuje,
je tato činnost vlastně už zahrnuta také
v ustanovení § 15, odst. 1 a § 16, odst. 1, a
pokud nejde o vlastní zřizování divadla,
nýbrž jen o poskytnutí podpory na jeho zřízení,
vztahují se na ni také ustanovení §
15, odst. 4 a § 16, odst. 2, takže při širším
výkladu by toto ustanovení mělo smysl: stavěti
a upravovati budovy divadelní nebo stavění
a upravování jich podporovati.
Stavbami a úpravami rozumí se novostavby, přestavby,
přístavby změny a opravy ve smyslu stavebního
řádu.
Písm. b.) Sem patří: divadelní školy,
musea, archivy, knihovny, čítárny, výstavy,
kursy, přednášky, schůze, sjezdy, zájezdy,
cykly, festivaly atd.
Písm. c) Prostředky k dosažení tohoto
účelu jsou zejména: soutěže,
ceny za vynikající díla divadelní,
výkony herecké, pěvecké, dirigentské,
režisérské a divadelně výtvárnické,
stipendia, podpory; vydávání divadelních
děl, odborných spisů a časopisů;
záchrana, sběr a soupis divadelních památek,
případně i vydávání
takových soupisů; dějiny, statistika, poradnictví
a pod.
Podle košického programu Československé
vlády, odd. XV, bude provedena důsledná demokratisace,
a to nejen umožněním co nejširším
vrstvám přístupu k pramenům vzdělání
a kultury, ale i v ideovém směru: v zlidovění
povahy kultury, aby sloužila ne úzké vrstvě
lidí, ale lidu a národu.
Ze znění tohoto paragrafu se podává,
že divadla i divadelní ochotnické spolky mají
kulturní úkol a podle dalšího ustanovení
§ 9, odst. 1 i. f. je veřejná správa
povolána, aby dozírala na jeho plnění.
Odborné organisace, o které tu jde, jsou toho času
Svaz českého herectva a Unie českých
hudebníků z povolání; za sdružení
těchto organisací uznává se zatím
Divadelní svaz. Jednotná odborová organisace
používá názvu Revoluční
odborové hnutí (ROH), pokud tento název nebude
stanovami změněn (§ 1, odst. 3 zákona
ze dne 16. května 1946 č. 144 Sb., o jednotné
odborové organisaci).
Ministerstvo školství a osvěty jest podle ustanovení
§ 9, odst. 1 příslušné jen pro
větový dozor nad divadly a divadelní činností
ochotnickou a loutkářskou a podle ustanovení
§ 10, odst. 1 patří do oboru působnosti
školské a osvětové správy také
udělovati povolení k veřejnému provozování
divadla (§ 18). Nově svěřuje se ministerstvu
informací v § 9, odst. 3 osvětový dozor
s hlediska státně politické výchovy
časové povahy a úkolem divadelní propagační
komise, která se zřizuje při tomto ministerstvu,
jest propagace a zlidovění divadla, rozšiřování
divadelních děl a organisace návštěvy
divadel (§ 12, odst. 1 a 5). V žádném
jiném směru se nic nemění na dosavadní
příslušnosti jiných ministerstev, ani
ovšem na instanční podřízenosti
národních výborů a správních
úřadů národní bezpečnosti.
Zvláště tedy zůstává nedotčena
dosavadní příslušnost jiných
úřadů a orgánů ve věcech
divadelních, pokud jde o veřejný pořádek
a klid, veřejnou bezpečnost a mravnost, věci
stavební, požární, zdravotní
a trestní. Ale ani na místně-policejní
příslušnosti obecní se nic nemění
(srv. také vysvětlivky k § 23).
Pojem dozoru po stránce osvětové sluší
vykládati z ustanovení § 1, odst. 1 dekretu
presidenta republiky ze dne 26. října 1945 č.
130 Sb., o státní péči osvětové,
podle něhož státní péčí
osvětovou jest soustavná kulturní a státně-politická
výchova lidu.
Zásadní ustanovení odst. 1 a odst. 3 o příslušnosti
ve věcech osvětového dozoru jsou ve svém
znění přizpůsobena ustanovení
čl. 1, odst. 1 organisačního zákona.
Z odst. 3 téhož článku a z ustanovení
§ 3, odst. 7 a § 4, odst. 7 vládního nařízení
ze dne 5. května 1945 č. 4 Sb. o volbě a
pravomoci národních výborů (příloha
k vyhlášce č. 45/1945 Sb.) vyplývá,
že okresní a zemské národní výbory,
ačkoli jsou služebně podřízeny
ministru vnitra, jsou v těchto věcech povinny šetřiti
i nařízení, předpisů a pokynů
ministra školství a osvěty pokud se týče
ministra informací, a je prováděti.
Z práva dozoru plyne ministerstvu školství
a osvěty, pokud se týče ministerstvu informací,
také právo vydávati příkazy
a zákazy v zájmu osvětovém nutné,
a to buď s platností obecnou nebo pro jednotlivé
případy, a pak ovšem - aspoň v jednotlivých
případech i pro úřady (orgány)
podřízené (odst. 1).
Opatření těchto bude lze s prospěchem
užíti, zejména pokud jde o potírání
divadelního braku a ochranu mládeže (viz oběžník
ministra pro správu Slovenska ze dne 26. června
1923 č. 5352 odd. adm. III), a to se zvláštním
zřetelem na obdobu mezinárodní úmluvy
o potlačování obchodu s necudnými
publikacemi a jich rozšiřování č.
96/127 Sb., jakož i ustanovení § § 5-9 zákona
ze dne 10. července 1933, č. 126 Sb., kterým
se mění a doplňují tiskové
zákony, a vládního nařízení
ze dne 9. listopadu 1934, č. 229 Sb., o tiskopisech ohrožujících
mládež.
Odst. 2. Směrnice, které v této věci
vydá ministerstvo školství a osvěty
po slyšení divadelní rady (§ 11, odst.
6), jsou pro zemské a okresní národní
výbory závazné (srv. § 1 odst. 3 dekretu
presidenta republiky ze dne 27. října 1945, č.
138 Sb., o trestání některých provinění
proti národní cti v souvislosti se zmíněným
již ustanovením čl. 1, odst. 3 organisačního
zákona). Musí tedy zemské a okresní
národní výbory s výkonem dozorčího
práva také sečkati, až tyto směrnice
budou vydány.
Ježto celostátní úkoly opatřuje
ministerstvo školství a osvěty na Slovensku
po slyšení nebo na návrh pověřenectva
školství a osvěty, které vyslechne v
té příčině divadelní
a dramaturgickou radu při něm zřízenou,
bude míti ministerstvo školství a osvěty
v těchto věcech po ruce vyjádření
obojí divadelní a dramaturgické rady, t.
j. jak té, která se zřizuje při ministerstvu
školství a osvěty pro zemi Českou a
Moravskoslezskou, tak i té, která se zřizuje
při pověřenectvu školství a osvěty
pro Slovensko, byť i se mu vyjádření
této nedostalo přímo, nýbrž jen
prostřednictvím příslušného
pověřenectva.
Odst. 2 a 3. Aby zastoupeny byly všechny obory, bude třeba
pamatovati u původců divadelních děl
na činohru, zpěvohru, balet a operetu, u výkonných
umělců z povolání na herce, zpěváky,
tanečníky a hudebníky, u dramaturgů
na činohru i zpěvohru (balet, operetu), u divadelních
ochotnických spolků jak na spolky ryze ochotnické,
tak i na divadelní odbory jiných spolků,
u nichž veřejné provozování divadelních
děl jest aspoň podstatnou částí
nebo podstatným doplňkem jejich osvětového
poslání, a u loutkářů jak na
loutkáře z povolání, tak na loutkáře
ochotnické.
Ačkoliv jde především o zastupování
zájmů odborných, sluší
přihlížeti i k tomu, aby se podle možnosti
dostalo zemi České a Moravskoslezské úměrného
počtu zástupců, a protože jak košický
program Československé vlády ustanovuje v
odd. V, že bude provedeno důsledné zrovnoprávnění
žen ve všech oblastech i kulturního života,
tak i budovatelský program třetí vlády
uvádí v odd. I, že nová ústava
zaručí plnou rovnoprávnost žen, bylo
by na místě, aby byly zastoupeny též
ženy.
Odst. 9. Pro výši těchto náhrad budou
směrodatná ustanovení § 15 vládního
nařízení č. 51/1942 Sb. a čl.
35 vlád. nařízení č. 52/1942
Sb., podle kterých osoby, jež nejsou úředníky,
které však jsou pro veřejnou službu činnými
jako znalci nebo členové komisí a podobně,
dostanou náhrady do výše sazeb stupně
II. Ústřední úřad může
je zařaditi do stupně I. Výši náhrad
je těmto osobám sděliti před nástupem
cesty. Je-li třeba znalce odškodniti zvláštní
náhradou, mohou býti náhrady shrnuty v paušál,
pokud se tím nezvýší celkový
výdaj.
Poskytnutí přiměřené odměny
členům a náhradníkům, kteří
budou pověřeni stálým úkolem
pracovním v oboru dramaturgickém, je toliko fakultativní:
nenastoupí-li tedy tato odměna vůbec na místo
náhrady za ztrátu času, bude aspoň
při výměře její přihlížeti
ke zmíněné náhradě za ztrátu
času.
Viz vysvětlivky k § 11, odst. 2 a 3 a § 11, odst.
9, které tu platí obdobně.
viz shora ad XI 2).
Odst. 2. Pokud se zde ustanovuje, že příslušná
ministerstva vykonávají na Slovensku působnost
podle ustanovení § 17, odst. 1 na návrh příslušných
ministerstev, kdežto působnost podle ustanovení
§ 9 vykonávají po jejich slyšení,
je tento rozdíl odůvodněn ve znění
§ 3, odst. 3 finančního zákona republiky
Československé ze dne 14. prosince 1946 č.
234 Sb., kterým se stanoví státní
rozpočet na rok 1947.
Pokud by v tomto směru padaly na váhu veřejné
zájmy, jež je povinno hájiti ministerstvo informací,
zejména s hlediska ustanovení § 9, odst. 3
a § 12, odst. 5, je na něm, aby je uplatnilo u příslušného
ministerstva školství a osvěty.
viz shora ad IV A).
Odst. 3. Ostatními zákonnými předpoklady
se rozumí předpoklady stanovené zákonem
o organisaci politické správy jakož i zákonem
ze dne 15. června 1927, č. 77 Sb., o nové
úpravě finančního hospodářství
svazků územní samosprávy a pozdějšími
předpisy, kterými tento zákon byl změněn
a doplněn.
Dozor toho druhu přísluší zejména
také nejvyššímu účetnímu
kontrolnímu úřadu již ze zákona
(§ 5 zákona ze dne 20. března 1919, č.
175 Sb., o zřízení a působnosti nejvyššího
účetního kontrolního úřadu).
Toto ustanovení připíná se ke znění
§ 3, odst. 2 zmíněného již finančního
zákona č. 234/1946 Sb.
Odst. 2. V tomto ustanovení pak obsaženo jest obdobné
opatření v příčině svazků
uzemní samosprávy.
Povolení jest nepřevoditelné, a zemský
národní výbor je uděluje podle volného
uvážení, přihlížeje mimo
jiné především také k tomu, aby
došel výrazu umělecký záměr
uchazečův (odst. 3, písm. b).
Odst. 2 viz shora ad IV B.
Pořadí, ve kterém jsou uvedeni činitelé,
kteří mohou býti provozovateli divadel, není
bez významu, naopak právě v tomto pořadí
bude k nim přihlížeti (§ 15, odst. 1 a
§ 16, odst. 1).
Písm. a). Podmínky spojení okresů
a obcí se nemění. Na veřejnoprávním
podkladě mohou se tedy spojovati jen okresy téže
země (§ 75, odst. 3, 5 a 6. org. zák.) a obce
téhož okresu (§§ 93-95 zřízení
obecního Českého). To však nebrání,
aby se i okresy různých zemí a obce různých
okresů, po případě i různých
zemí, spojovaly na podkladě soukromoprávním.
Písm. c). Jiné právnické osoby a podobné
útvary, které nevýdělečně
sledují kulturní cíle, mohou podle dosavadního
právního stavu býti zejména: jiné
[než ad a) a b) uvedené] korporace, na př.
spolky, dále nadace (fondy, ústavy), po případě
i společnosti podle občanského práva,
ale ovšem jen za předpokladu, že sledují
kulturní cíle a že svou vážností
a činností zaručují náležitou
ochranu příslušných zájmů
[srv. § 30 a) odst. 1 zákona o právu autorském].
Hlavním účelem tohoto širšího
ustanovení je však, aby se nebrzdil vývoj do
budoucnosti.
Pokud zejména jde o to, co se rozumí slovy "podobné
útvary", srv. směrnice ministerstva financí
ze dne 6. prosince 1946 pro uvolňování vázaných
vkladů podle § 14, odst. 1 dekretu presidenta republiky
ze dne 19. října 1945, č. 91 Sb., o obnovení
čsl. měny (Věstník č. 44-46/1946,
str. 493, b. č. 329).
Odst. 3, písm. c). Podmínka způsobilého
hospodářského vedení zahrnuje v sobě
také momenty sociální.
Písm. d). Zajištěním hospodářských
podmínek provozu rozumí se také, aby počet
obyvatel v pevném stanovišti divadla neb oblasti divadlu
přikázané byl přiměřený,
tedy aspoň takový, jakého je třeba,
aby divadlo mohlo míti postačující
návštěvu. Podle dosavadních zkušeností
je k tomu nejméně třeba v krajích
průmyslových 100.000, v krajích zemědělských
120.000 obyvatel. To však arci neznamená, že
by ve velkých městech, zejména v hl. městě
Praze, počet divadel nesměl přesahovati příslušný
násobek právě uvedeného počtu
obyvatel.
Odst. 5. Odvolati uvedené provozovací povolení
jest ovšem příslušný týž
orgán, který je udílí, tudíž
zemský národní výbor (odst. 1, věta
první), který v tom směru je činný
v oboru školské a osvětové správy
(§ 10, odst. 1). Pokud by tedy šlo o odvolání
uděleného provozovacího povolení z
důvodů veřejného pořádku,
klidu, bezpečnosti nebo mravnosti, jichž ochrana spadá
do oboru působnosti ministerstva vnitra (§ 10, odst.
2, § 21, odst. 2 a § 23, odst. 2), bylo by věcí
tohoto ministerstva, aby shledávalo-li by toho potřebu,
dáti v tom směru pokyn podřízenému
zemskému národnímu výboru, učinilo
tak prostřednictvím příslušného
ministerstva školství a osvěty.
Užíti vybraného vstupného podle stanov
smějí jen divadelní ochotnické spolky
(§ 4, odst. 2, věta třetí). Jiné
spolky než ochotnické, pokud ovšem vůbec
jsou podle stanov oprávněny pořádati
veřejná divadelní představení,
mohou je pořádati jen ve prospěch účelů
osvětových,.dobročinných nebo lidumilných
(§ 20, odst. 1 a 2).
O divadelních "dílech" se ustanovuje v
souhlase se zněním § 4, odst. 2, č.
2 zákona o právu autorském protože toto
slovo úplněji postihuje věc než slova
divadelní "hry", která míří
jen na dramatická díla slovesná, nikoli též
hudební. Ostatně o "díle" divadelním
mluví také již nařízení
bývalého místodržícího
v král. Českém ze dne 25. července
1867 č. 2440-pr., vyhlášené v zákoníku
zemském pro král. České pod č.
49/1867.
Odst. 1. Pokud jde o díla tiskem nevydaná, legalisuje
se stav zavedený právě zmíněným
nařízením býv. místodržícího
v král. Českém č. 49/1867 čs.
z. z., kterým byl výkon censury svěřen
okresním národním výborům (správním
úřadům národní bezpečnosti).
Odst. 2. Jde nejen o trestní činy stíhané
soudně, nýbrž i o delikty správní,
pokud se týče policejní, s kteréhožto
hlediska bylo by zejména také posuzovati případné
projevy nacismu, fašismu nebo antisemitismu (čl. 3,
odst. 2 org. zák.).
Ustanovení tohoto odstavce arci nevylučuje, aby
představení prohlášeno bylo za mládeži
nepřístupné, ať už pro obsah nebo
způsob provozování díla, ať pro
místo nebo dobu provozování. Tím méně
jsou dotčena ustanovení, která zakazují
neb omezují zaměstnávání dětí
v divadelních představeních, ať z důvodu
namahavosti výkonů nebo pro hrozící
mravní zkázu nebo pro zanedbávání
vyučování. V té příčině
viz, co bylo uvedeno v úvodě této zprávy.
Odst. 3. Takovou praeklusivní lhůtu k výkonu
zapovídajího práva požadovala již
Burckhardova revidovaná osnova rakouského divadelního
zákona.
Odst. 4. Jeví se účelným, aby u zákona
ze dne 24. listopadu 1926 č. 218 Sb. o právu autorském
ve znění zákona ze dne 24. dubna 1936 č.
120 Sb., užito bylo slovní citace, protože jednak
jde o zákon, u něhož se slovní citace
již vžila, a jde o normu všeobecně známou,
takže lze použíti slovní citace přímo
na poprvé, jednak se připravuje druhá novela
k tomuto zákonu.
Nemluví se o místnostech, nýbrž o místech,
aby byly postiženy nejen budovy, které nejsou zvlášť
určeny k pořádání veřejných
divadelních představení, tedy budovy nedivadelní,
pokud se týče jich části (místnosti),
nýbrž i divadla v přírodě.
Odst. 1 a 2. Nového povolení není arci třeba,
mají-li se veřejná divadelní představení
konati v divadelní budově již zřízené,
pokud ovšem tato budova byla postavena s příslušným
schválením, nebo v místech, pro která
bylo už podle dřívějších
předpisů uděleno trvalé povolení.
Místně policejní dozor přísluší
obci, pokud zvláštní zákony neobsahují
odchylná ustanovení.
Na valné hromadě Svazu českého herectva
1947 bylo žádáno, aby se v tyto dny nekonaly
ani zkoušky. To arci patří k úpravě
pracovních poměrů divadelních umělců
z povolání, která bude provedena zvláštním
zákonem (§ 8, odst. 3).
Viz shora ad X. a srovnej také vládní nařízení
ze dne 29. ledna 1943 č. 57 Sb. o sjednocení sazeb
pokut za správní přestupky.
Loutková divadla nejsou divadla ve vlastním smyslu.
Proto lze na ně ustanovení zákona použíti
jen přiměřeně. Podrobněji viz
shora ad XII. 1).
Pro budoucnost lze vystačiti se zákonem ze dne 12.
srpna 1921 č. 304 Sb. o zabírání budov
nebo jejich částí pro účely
veřejné ve znění zákona ze
dne 7. května 1946 č. 112 Sb. (příloha
k vyhlášce č. 113/1946 Sb.).
Odst. 2. Užívací právo, které
se tímto ustanovením zřizuje podle obdoby
ustanovení § 2 zákona ze dne 12. června
1929 č. 83 Sb. o Národním divadle v Praze
a ustanovení § 2, odst. 2 opatření Stálého
výboru ze dne 16. listopadu 1938 č. 291 Sb. o vyvlastnění
a některých jiných opatřeních
k účelům hospodářského
přebudování státu nebo dočasného
hospodářského zajištění
nezaměstnaných osob, je právo svého
druhu. Pokud ovšem zákon sám nevymezuje jeho
obsah, sluší v té příčině
pokládati za směrodatná ustanovení
§§ 504-508 ob. zák. obč. (Srv. také
Funk, Naše berní právo, část
všeobecná, str. 28 n.).
Odst. 3. V příčině náhrady,
která přísluší někdejšímu
podnikateli, pokud se týče vlastníku věci,
za omezení jeho práv, srv. ustanovení §
109, odst. 2 ústavní listiny, § 365 ob. zák.
obč., § 4, odst. 1 zákona ze dne 18. února
1878 č. 30 ř.z. o vyvlastnění k účelům
vybudování a provozu drah v upraveném znění
podle § 195 zákona ze dne 20. května 1937 č.
86 Sb. o drahách (železničního zákona),
§ 2, odst. 1 věty první zákona ze dne
29. března 1935 č. 63 Sb. o vyvlastnění
k účelům obrany státu, § 6, odst.
1 opatření Stálého výboru ze
dne 16. listopadu 1938 č. 291 Sb. o vyvlastnění
a o některých jiných opatřeních
k účelům hospodářského
přebudování státu nebo dočasného
hospodářského zajištění
nezaměstnaných osob, § 10, odst. 3 zákona
ze dne 12. dubna 1946 č. 86 Sb. o stavební obnově
ve znění zákona ze dne 12. června
1947 č. 115 Sb. a j.
Co se týče jejího stanovení, srv.
ustanovení § 23, odst. 1, § 24, odst. 1 a 2 a
§ 25 cit. zákona č. 30/1878 ř. z.
Náhrada za vyvlastněný předmět
není náhradou škody, neplatí tedy na
př. tříletá doba promlčení,
§ 1489 ob. zák. obč.; srv, GUWN. Ř.
3578.
Odst. 4. Pokud jde o puštění nebo zrušení
tohoto užívacího práva, srv. ustanovení
§ 508 ob. zák. obč. a § 2, odst. 2 cit.
opatření Stálého výboru č.
291/1938 Sb.