Ačkoliv osnova přeje družstevnímu provozování
divadel, nemůže přece přehlížeti,
že podle ustanovení § 1 zákona č.
70/1873 ř. z: jest účelem družstev podporovati
výdělek nebo hospodářství svých
členů společným provozováním
závodu (nebo poskytováním úvěru),
a že podobně také na Slovensku ustanovuje §
223 zák. čl. XXXVII/1875, že účelem
družstev jest, aby při společné správě
či na základě vzájemnosti podporovalo
své členy co do jich úvěru, výdělku
a hospodářství. Četná a v podstatě
ustálená judikatura (Vážný 1369,
1798, 5159, 5249, 6101, 7658, 9067, ale také už nález
uherské kurie č. 356/1908) nepřipouští
pochybnosti o tom, že obecně družstva nejsou
přípustnou formou pro sledování takových
cílů, jakým je provozování
divadla, kinematografie atd. Z té příčiny
musila by se tedy osnova vším způsobem omeziti
na družstva původců divadelních děl,
výkonných divadelních umělců
a zaměstnanců a divadelních návštěvníků,
o nichž lze říci, že se snaží
dosíci rozmnožení příjmů
svých členů, protože se provozováním
divadla umožňuje snadnější odbyt
jich duševní práce, pokud se týče
uplatnění v jich povolání za účelem
zlepšení hospodářské existence,
neb aspoň že usilují dosíci zmenšení
výdajů svých členů (zpráva
výboru poslanecké sněmovny vídeňské),
při čemž se ovšem výraz "hospodářství"
vykládá jako spotřební hospodářství
v širším smyslu, takže účelem
je podpora členů v jejich spotřebním
hospodářství resp. zmenšování
výdajů nebo docílení úspor
ve spotřebě (Hajný-Kunc, Družstevní
zákony 1935, str. 23 n.).
V souhlase se zásadními požadavky divadelních
pracovníků jde však osnova ještě
dále, vylučujíc z divadelních družstev
i taková, která by si utvořili divadelní
návštěvníci, třeba jen sami pro
sebe, a připouští tedy jen družstva, která
utvoří původci divadelních děl
nebo výkonní divadelní umělci a zaměstnanci.
Nelze-li tedy popírati, že i družstevní
provozování divadel směřuje resp.
musí směřovati k dosažení výhod
materielních (zvýšení zisku, snížení
vydání) a nikoli prospěchů čistě
nematerielních, duševních, vzdělávacích,
mravních, estetických nebo politických (Stětina,
Příručka družstevního práva,
1934, str. 14), sluší naopak zase míti na paměti,
že se družstva jakožto hospodářský
útvar přece jen liší velmi podstatně
od ostatních forem podnikání, nejsouce sdruženími
kapitálovými, nýbrž pracovními,
pročež také už František Modráček
účel jich definoval jako hospodářskou
službu členům za jich hospodářské
součinnosti.
Jen potud je tedy družstevní provozování
(spíše jen zdánlivou) výjimkou ze zásady
úplného vyloučení divadel z oblasti
výdělečného soukromého podnikání
resp. úplného odstranění výdělečných
soukromých podnikatelů z oboru divadelního.
ad c) Mimo nucené svazky územní, případně
jich spojení, a družstva shora uvedených typů
lze povolení uděliti i jiným právnickým
osobám a podobným útvarům, které
nevýdělečně sledují kulturní
cíle.
Výpočet jich lze i pro dnešní poměry
uvésti jen demonstrativně, zvláště
když struktura mnohých - případně
i celostátních - organisací, které
by tu přicházely v úvahu, právně
není ještě upravena.
S touto výhradou uvádějí se tedy zejména:
Revoluční odborové hnutí (ROH), t.
j. jednotná odborová organisace, která podle
zákona č. 144/1946 Sb. je zřízena
ve formě spolku, má za účel mimo jiné
hájiti kulturní zájmy pracujícího
lidu a zvláště má také právo
zajistiti pracujícímu lidu účast na
správě a budování kulturních
a sociálních zařízení pro pracující
lid, taková zařízení budovati a spravovati;
národní podniky průmyslové a potravinářské,
jež podle vl. nař. č. 6/1946 a č. 77/1946
Sb. mají postavení samostatných právnických
osob; osvětové rady, které podle dekretu
presidenta republiky č. 130/1945 Sb. jsou veřejnoprávní
korporace, a Svaz brannosti, který podle dekretu presidenta
republiky č. 125/1945 Sb. je veřejnoprávní
korporací, ale také divadelní obce návštěvnické,
zřízené podle zákona spolkového,
tak zejména obec divadelních návštěvníků
a pracovníků Lidové divadlo, která
i tou dobou už je provozovatelem pěti divadel.
Vlastní význam tohoto ustanovení sluší
však spatřovati v tom, že dopadá i na
takové subjekty, které by teprve budoucí
právní řád nově vytvořil.
Pokud jde o všeobecné podmínky udělení
povolení, spokojovala se dosavadní praxe výkazem
umělecké způsobilosti a finanční
zdatnosti. Osnova klade důraz také na řádnou
organisaci (stanovy). Je toho potřebí, a to především
také proto, aby bylo naprosto jasno, kdo je subjektem toho
kterého divadla, a kdo tedy v případném
sporu bude míti legitimationem ad causam. Je to především
v zájmu zaměstnanců (ale i dodavatelů).
Neméně i po stránce procesuální
je třeba vyjasniti otázku, kdo je zákonným
zástupcem divadla.
V neposlední řadě dlužno v této
souvislosti podotknouti, že při sdělávání
stanov bude třeba pamatovati i na to, aby činitelům,
kteří významnou měrou podporují
divadlo, přiznána byla také přiměřená
účast na jeho správě. Budou to zpravidla
nucené svazky územní, pokud se týče
sdružení okresů a obcí. Ale bylo by
ovšem žádoucí, aby v ten způsob
vybudována byla také součinnost divadel s
velkými národními podniky, a to nikoliv bez
zásluhy, nýbrž na tom základě,
že by pravidelně konána byla zvláštní
představení pro jich zaměstnance. Po té
stránce lze se i z minulosti jako následování
hodného vzoru podporování divadel se strany
průmyslu dovolati někdejšího "Masarykova
divadelního fondu ostravsko-karvinských kamenouhelných
dolů a severomoravsko-slezského průmyslu".
V. Také ochotnickým představením dostává
se v nové osnově plné podpory, zvláště
pokud jde o řádně organisované divadelní
ochotnické spolky, ať už takové, jejichž
výlučným nebo hlavním účelem
podle stanov je veřejné provozování
divadelních děl, zejména tedy ty, které
jsou sdruženy v Ústřední Matici divadelního
ochotnictva československého nebo ve Svazu dělnických
divadel v Plzni, ať takové, u nichž táž
činnost jest aspoň podstatnou částí
nebo podstatným doplňkem jejich osvětového
poslání, tedy zejména také divadelní
odbory Československé obce sokolské, Československého
Orla, Dělnických tělocvičných
jednot a Zemských hasičských jednot.
Pokud jde o prvou skupinu ryze ochotnických spolků,
měly jim úřady už podle oběžníku
ministerstva vnitra ze dne 2. června 1921, č. 26.687-6
(věstník, ročník III., 1921, str.
206) všemožně vycházeti vstříc
a jmenovitě nepředpisovati žádných
příspěvků pro dobročinné
účely, když v místě s méně
než 10.000 obyvateli nehraje právě koncesovaná
divadelní společnost.
Osnova zjednává obojí skupině divadelních
ochotnických spolků stejně výhodné
postavení: jen divadelní ochotnické spolky
mohou pořádati pravidelná veřejná
divadelní představení a smějí
čistého výtěžku užíti
podle stanov.
Proti názoru vyslovenému bývalým rakouským
správním soudním dvorem (Budw. A 2902. a
5746), že ochotnický spolek již tím, že
ve stanovách má vytčenu činnost divadelní,
nabývá práva k pořádání
divadelních představení, takže je pak
pouze povinen pořádání představení
státnímu politickému úřadu
I. stolice toliko oznámiti, vyslovil se již Pražák
(Správní právo II. str. 109), uváděje,
že lze ovšem povolení (k provozování
divadelních her vůbec) uděliti i spolkům,
najmě ochotnickým, spolky však proto nejsou
zproštěny toho, aby šetřily ostatních
předpisů divadelního řádu,
třebaže mají ve stanovách ustanovení,
podle něhož mohou takové produkce pořádati.
Aby však v tom směru vyloučeny byly všechny
pochybnosti, ustanovuje se výslovně, že představení
povoluje okresní národní výbor (správní
úřad národní bezpečnosti),
může však povolení uděliti i pro
větší počet představení
najednou.
Aby divadla ve vlastním smyslu (zaměstnávající
umělce z povolání), zejména oblastní
divadla na zájezdech mimo stálé sídlo,
netrpěla současnou činností ochotnickou,
ustanovuje se, že při povolování ochotnických
představení dlužno přihlížeti
k tomu, aby nebyly poškozovány spravedlivé
zájmy divadel.
V tom smyslu bylo na Slovensku již nařízením
ministerstva vnitra z 25. VI. 1882 č. 30.179 uloženo
pravomocnostem, aby poučily místní vrchnosti,
že v době, kdy se v některém místě
zdržuje divadelní společnost, nemají
ochotnická představení, s výjimkou
představení čistě dobročinných,
povolovati. Podobně ustanovoval na Slovensku také
výnos ministerstva vnitra č. 33.915/1884, že
v místech, kde už jedna divadelní společnost
představení pořádá, nemůže
býti v téže době uděleno povolení
druhé takové společnosti (nebo cirkusu, museu,
panoramatu atd.). Pro celou republiku Československou bylo
pak ustanoveno zmíněným již oběžníkem
min. vnitra č. 26.687/1921-6, že hraje-li v místech
s méně než 10.000 obyvateli koncesovaná
divadelní společnost, nesmí býti po
přiměřenou dobu pobytu této společnosti
bez jejího souhlasu ochotnické divadelní
představení za vstupné vůbec povolováno.
Mimo divadelní ochotnické spolky mohou ochotnická
představení pořádati buď jiné
spolky (jakožto takové ovšem jen potud, pokud
jsou k tomu podle stanov aspoň oprávněny)
nebo jednotlivci, kteří se k tomu spojili ad hoc.
V obojím tomto případě bude ovšem
provozování divadelního díla jen prostředkem
k dosažení účelů jiných.
Takovým jiným osobám, pokud se týče
sdružením osob, dostane se povolení jen případ
od případu, není-li zvláštních
důvodů, aby povolení bylo odepřeno,
a jen ve prospěch účelů osvětových,
dobročinných nebo lidumilných. Zástupci
zájmových kruhů nesouhlasili s tím,
aby připuštěny byly také účely
jinak obecně prospěšné.
Nad to pamatuje však osnova také na ochranu divadel
proti zištné soutěži ochotnické.
V té příčině netřeba
ovšem brzditi činnost řádně organisovaných
spolků ochotnických, ale dlužno učiniti
přítrž onomu podnikání t. zv.
divokých ochotníků, kteří zakrývají
tendence ryze výdělečné pláštíkem
představení ochotnických.
Z dosavadních právních předpisů
poukazuje se především na oběžník
min. vnitra č. 26.687/1921-6, který v té
příčině ustanovil, aby vzešlo-li
by podezření, že ochotníci své
výkony mezi sebou honorují nebo nadělají-li
pravidelně při svých představeních
nepoměrně mnoho výloh, takže na jich
úhradu ani celý příjem nestačí,
má býti takovým ochotnickým spolkům
věnována zvláštní pozornost a
podle potřeby též úředně
přihlíženo k tomu, jak se s výtěžkem
nakládá. Ještě dále šel
v tom směru oběžník ministra s plnou
mocí pro správu Slovenska z 26. III. 1921, č.
3984, který ve věci použití výtěžku
divadelního představení nařídil,
aby v každém případě, kdy se
oznamuje, případně povoluje veřejné
představení k lidumilnému neb sociálnímu
účelu, pořadatelé byli vyzváni,
aby ihned složili k tomu účelu určitý
obnos jako minimální výnos, a mimo to, aby
jim bylo uloženo do týdne po představení
předložiti vyúčtování
čistého výnosu, který musí
býti bezodkladně odevzdán určenému
účelu.
Aby tedy ustanovení o užití čistého
výtěžku nemohlo býti obcházeno
uplatňováním předstíraných
nebo přemrštěných položek výdajových,
bylo nad to ještě třeba ustanoviti, že
okresní národní výbor (správní
úřad národní bezpečnosti) učiní
povolení závislým na podmínce, že
čistý zisk bude věnován určitému
ohlášenému účelu, a že pořadatelé
prokáží použití tohoto zisku. Přezkoumá
též vyúčtování, a to zejména
z toho hlediska, aby osobám na takových představeních
zúčastněným ani přímo
ani nepřímo z toho nevzešel hmotný zisk.
V souvislosti s nálezem bývalého správního
soudního dvoru Budw. 2902, podle něhož dozorčím
úřadům z § 18 spolkového zákona
přísluší právo žádati
od spolku, aby udal k jakému účelu bude užitek
věnován a žádati výkaz o výtěžku
a jeho použití, poznamenává se výslovně,
že pravomoc dozorčích úřadů
(orgánů) spolkových není dotčena.
VI. V zemích českých byla ustanovením
§ 113 ústavní listiny zrušena toliko censura
tisková, takže t. zv. předběžná
censura divadelní dosud trvá, opírajíc
se v podstatě stále ještě o původní
předpisy §§ 3-5 divadelního řádu
z roku 1850 a instrukce k němu připojené.
Ačkoliv zmíněná instrukce (nazvaná
"Naučení místodržícím
těch zemí korunních, v kterýchž
schválený od J. V. řád divadelní
ve skutek vchází, týkajíc se vykonávání
řádu tohoto") v naznačeném směru
ustanovovala, že "divadlu jakožto platnému
prostředku ku vzdělání lidu nesmí
se, co se týče vyšších jeho účelů,
totiž pěstování a zdokonalování
činných na divadle umění, nejen nižádné
překážky činiti, anobrž musí
se mu co nejplatněji pomáhati," je přece
zřejmo, že tyto předpisy mají charakter
naveskrz policejní, jaký právě byl
příznačný době, ze které
pocházejí, tak zejména povolení divadelního
představení je ponecháno úplně
volnému uvážení úřadu,
nikomu na ně nepřísluší právní
nárok, a v řečené instrukci se dokonce
ustanovuje, že "místodržící
má právo žádané povolení
k provozování, uzná-li to býti za
dobré, bez udání důvodů prostě
odepříti" i že "jest zůstaveno
zákonem místodržícímu právo,
vzíti každé chvíle zpět dané
povolení k provozování zcela nebo z části".
V Čechách svěřilo místodržitelství
nařízením ze dne 25. VII. 1867, č.
49/1867 z. z. censuru divadelních her policejnímu
ředitelství v Praze, magistrátu v Liberci
a okresním úřadům, aby ji vykonávaly
jménem místodržícího, kterého
v pochybných případech mají žádati
o poučení. Toto nařízení označil
Dusil (v článku "Divadlo" ve Slovníku
veřejného práva) za protizákonné,
a také Laštovka (Čsl. správní
právo I. str. 120) uvádí, že zákonnost
jeho jest pochybná. Praktické důsledky se
však nevyskytují, protože politické úřady
I. stolice hry pouze povolují, mají-li však
pochybnosti, překládají věc úřadu
II. stolice k vlastnímu rozhodnutí, takže na
poškození subjektivního práva veřejného
nedochází.
Podle výnosu min. vnitra ze dne 2. IV. 1903 č. 6385/1902
(věstník býv. rak. min. vnitra r. III. str.
82) zřídily si politické úřady
II. stolice interně pro výkon censury zvláštní
censurní rady, které mají vyslechnouti, nežli
kus zakáží. Členové rady té
jsou literárně vzdělaný úředník
správní, stejně kvalifikovaný úředník
soudcovský a osoba způsobilá zastupovati
dramatický obor, a jsou jmenováni správcem
zemským (zemským národním výborem),
pokud se týče soudcovského úředníka,
v dohodě s presidentem zemského (vrchního)
soudu.
V době nesvobody bylo povolování divadelních
představení nově upraveno výnosem
ministerstva vnitra ze dne 4. IV. 1939, č. 12922/39-6.
Uveřejňování seznamů divadelních
her povolených a zakázaných ve věstníku
ministerstva vnitra upraveno bylo oběžníky
ministerstva vnitra ze dne 30. června 1923, č. 41.300/1923
a ze dne 9. března 1925, č. 14.122/1925-6 (věstník
VII-1925, str. 174). Další oběžník
ministerstva vnitra z 27. V. 1940 č. D-2 330-23/V-40-6,
věstník 1940, str. 313, nově upravil vydávání
seznamů a obsahů divadelních her.
Podotknouti sluší, že příslušné
zákonné předpisy (§ § 3-5 divadelního
řádu z r. 1850 a instrukce k němu připojená)
neznají názvu "předběžná
censura", nýbrž mluví o povolení
k provozování divadelních her. Přes
to však je řečené zařízení
ode dávna obecně známo pod tímto jménem,
takže dokonce i pozdější právní
předpisy byly jím ovlivněny, jak lze vyčísti
z cit. výnosu ministerstva vnitra z 2. IV. 1903 č.
6385/1902, podle něhož byly zřízeny
"censurní rady", a který také už
přímo mluví o divadelní "censuře".
Naproti tomu na Slovensku byla censura divadelních her
výslovně zrušena ustanovením §
2 zák. čl. XXXI/1848 ("Cenzúra divadelných
hier, vykonávaná dosiaľ cenzormi knih, sa zrušuje"),
ač censura divadelních her i před tím
existovala jen in praxi (bez zákonného podkladu),
a v positivním právu se tato svoboda udržela
až dosud.
Přes to však zjišťuje oběžník
ministra s plnou mocí pro správu Slovenska ze dne
2. června 196 č. 5352 odd. adm. III, že se
neprotiví § 3 cit. zákona, když si místní
policejní úřad (státní úřad
policejní, a kde není, obec) před vydáním
povolení k divadelním představením
vyžádá seznam divadelních kusů,
které žadatel chce hrát, a když udělení
povolení učiní závislým na
vyloučení určitých her, případně
určitých částí textu a obsahu
her. To se též vztahuje na extempore, která
někteří herci mají ve zvyku. Tím
způsobem je policejnímu úřadu zajištěn
vliv na divadelní hry v jeho správním obvodě
jako po stránce represivní, tak i preventivní.
Zásadní rozdíl mezi předběžnou
censurou tiskovou a t. zv. censurou divadelní sluší
spatřovati v tom, že ovšem závadný
tisk lze i po vy dání potlačiti zabavením,
kdežto divadelní představení nezanechává
po sobě nižádný výsledek fysický,
a proto účinky jeho dodatečně odčiniti
už nelze.
Příznačné je, že se ani po revoluci
s žádné strany nenaléhalo na zrušení
předběžné censury. Zásluhu na
tom nepochybně má především rozvážné
praxe, která tento odiosní úkol opatřovala
s takovým taktem, že vůbec nezavdávala
příčinu k nevoli. Ale i jiná ještě
okolnost padá tu na váhu, a to - jak zdůraznil
již Burckhard (Ein österreichisches Theaterrecht 1903)
- že by odstranění censury divadlům
nepřineslo kýženou svobodu, protože když
by v divadelním díle shledána byla skutková
podstata trestného činu, nastoupilo by na místo
objektivního zákazu subjektivní stíhání
ředitele a případně i představitelů,
takže by se pak ředitelé brzo viděli
nuceni, státi se vlastními censory, a v úzkostlivosti
by své úřední předchůdce
ještě předstihovali.
Osnova proto předběžnou censuru neruší,
ale přetvořuje ji z dosavadního zařízení
policejního na zařízení právní.
V tom smyslu omezuje se možnost odepříti povolení
jen na případy, zakládá-li obsah díla
trestní čin, nebo dotýkalo-li by se veřejné
provozování jeho závažným a nepřístojným
způsobem veřejných zájmů, jež
jsou chráněny ustanovením čl. 3, odst.
2 zákona č. 125/1947 Sb., t. j. veřejného
pořádku, klidu, bezpečnosti, dobrého
mravu nebo slušnosti, pokud se týče vzbuzovalo-li
by veřejné pohoršení. Zákaz nebude
tedy aktem libovůle, nýbrž musí býti
řádně odůvodněn, a je z něho
přípustno nejen odvolání, ale i případná
stížnost k nejvyššímu správnímu
soudu. Stanovením praeklusivní lhůty, která
se vztahuje i na řízení odvolací,
brání se průtahům, jež by se
prakticky rovnaly zákazu, ale nad to ještě
by vylučovaly použití prostředků
opravných. Udělené povolení není
od původu odvolatelné (měnitelné),
nýbrž (podle zásad platných o materiální
právní moci) jen tenkráte, jsou-li tu obecné
podmínky, aby formálně pravoplatný
akt byl úřadem jej vydavším odvolán
nebo měněn.
Dosavadní ustanovení § 4 al. 2 divadelního
řádu, podle něhož bylo-li povoleno kus
provozovati na jevišti hlavního města některé
země, může býti provozován v
té zemi na všech jevištích bez zvláštního
povolení, nebylo převzato, ježto v praxi se
tato zdánlivá úleva ukázala bezcennou,
jek toho názorným dokladem je výnos dolnorakouského
místodržitelství ze dne 13. dubna 1886 č.
2096 Pr.
Místo toho se ustanovuje, že provozování
divadelních děl vydaných tiskem povoluje
zemský národní výbor s platností
pro území celého státu. Je věcí
provedení zákona, aby vydávány byly
seznamy divadelních děl povolených, pokud
se týče i zakázaných, a učiněno
bylo také opatření pro ty případy,
ve kterých povolení bude uděleno s výhradami
(výpustkami nebo změnami), aby se jak pořadatelé
veřejných divadelních představení,
tak i úřady (orgány) konající
dozor nad jich konáním snadno a rychle mohli informovati
o přesném obsahu učiněných
výhrad.
VII. Nelze ovšem přehlížeti, že t.
zv. předběžná censura může
býti vykonávána jen v ten způsob,
že se při povolování divadelních
představení přihlíží výlučně
k poměru povolovaného divadelního díla
ke statkům trestně resp. policejně chráněným,
ale není a ani nemůže býti přihlíženo
k osvětovému zaměření díla
a jeho skutečným uměleckým hodnotám,
a je tedy vůbec povolováno provozování
děl, proti kterým není námitek s hlediska
ryze policejního, aniž by spatřována
byla závada v tom, že snad provozování
jich nelze pokládati za vhodné s hlediska osvětového
a obvyklých měřítek uměleckých.
Nicméně osnova ani nenahrazuje tuto policejní
censuru censurou kulturně-politickou, ani nezavádí
kulturně-politickou censuru vedle dosavadní
censury policejní, a to v žádné formě,
protože zařízení toho druhu sotva bylo
by lze uvésti v soulad s ustanovením § 118
ústavní listiny: "Umění jest
svobodné, pokud neporušuje trestního zákona."
S hlediska tohoto ustanovení jeví se ovšem
přípustnou ona předběžná
censura, vykonávaná orgány politickými
(úřady policejními), a jemu jsou tedy také
přizpůsobeny příslušné
předpisy týkající se této policejní
censury, ale jakýkoli výkon censury kulturně-politické
byl by s tímto ustanovením v rozporu.
Ostatně zkušenosti, kterých jsme byli svědky
v říši německé, kde sice předběžná
censura byla zrušena již provoláním Rady
zmocněnců lidu z. 12. XI. 1918 ř. z., str.
1303, a zrušení její bylo potvrzeno ustanovením
čl. 118, odst. 2 ústavy z 11. VIII. 1919 ř.
z., str. 1383, fakticky byla však provozována ostrá
censura kulturně-politická prostřednictvím
úřadu t. zv. říšského
dramaturga, nevybízejí k následování.
VIII. Mimo oblast osvětovou, tedy v oboru divadelní
policie, která se dotýká jednak veřejné
bezpečnosti, zahrnujíc v to i věci stavební,
požární a zdravotní (stavba a vnitřní
zařízení divadla), jednak veřejného
pořádku a klidu, pokud se týče veřejné
mravnosti (provoz divadelních představení),
nejde o změny povahy zásadní, ale jest ovšem
potřebí jednak dosavadní předpisy
přizpůsobiti pokročilejším poměrům
doby, jednak vyvoditi důsledky ze změn, které
nastaly jinakou úpravou otázek osvětových.
A) K zřízení stálého divadla
bylo původně zapotřebí povolení
panovníkova (posl. věta § 14 lit. C min. nař.
z 19. I. 1853, č. 10 ř. z.), nyní tedy (podle
§ 64, odst. 2 ústavní listiny) povolení
vlády. Není však tohoto povolení třeba
k pořádání divadelních představení
v divadelní budově již zřízené
(výnos býv. ministerstva vnitra z 9. IX. 1881, č.
13.801). Ani zřízení nevelikého divadla
na způsob divadla letního nevyžadovalo nejvyššího
schválení (výnos býv. ministerstva
vnitra z 28. XI. 1884, č. 17.650). V osnově vychází
se z názoru, že takového zvláštního
povolení - vedle stavebního povolení - netřeba,
ježto v podstatě jde jen o reminiscenci na někdejší
privilegia, o nichž se zmiňuje ještě §
2 divadelního řádu ("Co se týče
zřizování domů divadelních..........,
zůstávají předpisy dosavadní
a výsady, jednotlivým ústavům propůjčené,
ve své moci").
Jak se mají stavěti nová divadla, jak se
mají zřizovati divadla vůbec a jak se v nich
dohlíží k opatřením bezpečnostním,
bylo v Čechách stanoveno zákonem č.
27/1887 z. z., a pokud jde o nouzové osvětlení
v divadelních budovách, vyhláškou býv.
místodržitelství č. 51/1903 z. z. Předpisy
tyto jsou ovšem zastaralé a byly proto doplňovány
různými výnosy, tak zejména výnosem
ministerstva veřejných prací z 10. VII. 1929
č. 18 a - 223/11 - 1929/38.157 - 1929 o revisi elektrických
zařízení v divadlech a v podobných
místnostech, který upozorňuje na ustanovení
Předpisů a normalií ESČ 1923, částky
XIII, schválené výnosem ministerstva veřejných
prací z 26. I. 1923, č. j. 45.464/18-1922 a jednající
o elektrických zařízeních v divadlech
a podobných místnostech (Zprávy veřejné
služby technické r. XI. str. 477, Sbírka zákonů,
nařízení a předpisů pro státní
službu stavební v republice Československé
sešit I č. 32 a sešit VII/3 č. 1519).
Na Slovensku bylo vydáno nařízení
zemského úřadu v Bratislavě ze dne
31. ledna 1938 č. 53.000 pres. o odborných revisích
a úřední kontrole elektrických instalací
v kinematografech, divadelních, zábavních
a jiných podobných veřejných místnostech
(č. 63/1938 z. v. slovenského).
V té příčině ustanovuje tedy
osnova, že otázky tyto budou (nově) upraveny
nařízením. Protože však dosavadní
český zemský zákon č. 27/1887
z. z. platí nejen pro divadla, nýbrž obdobně
též pro představení krasojezdců,
ohňostrojů, provazolezců a pro jiná
představení (§ 40), a nebylo by na místě,
aby tento zastaralý zákon, třeba jen v těchto
jiných směrech, i nadále zůstal v
platnosti, naopak je zásadním požadavkem, aby
nové zákonodárství nahrazovalo staré
v celém rozsahu, bylo by arci s prospěchem, aby
platnost příslušného nařízení
byla rozšířena i na jiné podobné
budovy, místnosti a prostory, jež jsou určeny
k tomu, aby se v nich scházel větší
počet lidí. V té příčině
lze se opírati o ustanovení čl. 2, odst.
1 a čl. 3, odst. 1 zákona č. 125/1927 Sb.
Příprava tohoto nařízení přísluší
především ministerstvům vnitra a techniky,
pokud se týče zdravotnictví. Jest ovšem
žádoucí, aby toto nařízení
náležitě rozlišovalo podle povahy, velikosti
a významu budov, jak činil už dolnorakouský
zemský zákon z 14. III. 1911 č. 57 z. z.
B. V oboru veřejného pořádku a klidu,
pokud se týče veřejné mravnosti, podává
se potřeba změn jednak z toho, že udělování
povolení k veřejnému provozování
divadla na příště bude patřiti
do oboru působnosti školské a osvětové
správy, jednak ze změny některých
ustanovení o výkonu t. zv. předběžné
censury.
a) Pokud udělování provozovacích povolení
nebude v rukou týchž orgánů, resp. úřadů,
kterým přísluší dozor nad konáním
divadelních představení, jest ovšem
třeba, aby tyto orgány a úřady byly
za příčinou výkonu zmíněného
dozoru vždycky včas zpravovány o udělení
provozovacího povolení.
To arci nebude působiti potíží, pokud
jde o divadla stálá, neboť stejně i
dříve zemský úřad musil o tom
zpraviti politický úřad I. stolice, případně
policejní ředitelství, udělil-li podnikateli
osobní povolení. Není ovšem věcí
zákona, nýbrž spíše jen příslušných
předpisů vnitřních, po případě
prováděcího nařízení,
aby v tom směru byla učiněna potřebná
opatření.
Koná-li však oblastní divadlo veřejná
divadelní představení mimo stálé
sídlo, není předem známo, který
okresní národní výbor, pokud se týče
správní úřad národní
bezpečnosti, bude v té příčině
místně příslušný. Jde
tedy o týž případ, jaký se i
dříve vyskytoval u divadel kočovných,
která proto mimo osobní povolení od zemského
úřadu potřebovala ještě povolení
okresního úřadu, případně
policejního ředitelství. Z toho důvodu
se tedy výslovně ustanovuje, že v takovém
případě je třeba učiniti oznámení
okresnímu národnímu výboru (správnímu
úřadu národní bezpečnosti)
místně příslušnému.
b) V souvislosti se změnou některých ustanovení
o výkonu předběžné censury stanoví
se také v příčině dozoru nad
konáním divadelních představení
některé odchylky od dosavadního stavu.
Zejména pokud jde o prostředky, které dozorčí
orgán (úřad) za příčinou
výkonu tohoto dozoru má po ruce, ustanovuje se,
že představení mohou býti zakázána
nebo přerušena jen tehdy, je-li konáním
jich bezprostředně ohrožena veřejná
bezpečnost, pořádek, klid nebo mravnost.
Vůbec se předpokládá, že všechna
tato působnost ministerstva vnitra, pokud se týče
orgánů (úřadů) jemu podřízených,
bude - jako dosud i na dále - vykonávána
ve shodě s resortním ministerstvem školství
a osvěty (případně i jinými
zúčastněnými ministerstvy).