O poplatcích platí ustanovení §§
56 až 59 přídělového zákona
a §§ 82 a 83 náhradového zákona.
(1) Každé zcizení mezi živými,
propachtování a smluvní nebo exekuční
zatížení pozemkového majetku uvedeného
v § 1, odst. 1 jest bez souhlasu ministerstva zemědělství
neplatné; na Slovensku udělí souhlas pověřenectvo
zemědělství a pozemkové reformy podle
směrnic ministerstva zemědělství.
Zákaz zatížení se však nevztahuje
na daně, poplatky a jiné veřejné dávky.
(2) Jde-li o případy, které vyžadují
schválení podle odstavce 1, nepoužije se ustanovení
vládního nařízení ze dne 9.
října 1938, č. 218 Sb., o přechodném
omezení zcizení a propachtování určitých
druhů nemovitostí, ani ustanovení vládního
nařízení ze dne 6. prosince 1938, č.
313 Sb., o přechodném omezení nabývání
určitých druhů nemovitostí v exekuci,
ve znění předpisů je měnících
a doplňujících, ani ustanovení vládního
nařízení ze dne 10. března 1939, č.
35 Sb. II, o úpravě některých poměrů
při zemědělských pachtech, ani ustanovení
§§ 2 a 3 nařízení ze dne 14. května
1946, č. 65 Sb. n. SNR, pokud jde o omezení zavazení
nemovitostí.
(1) Ustanovení tohoto zákona se nevztahují
na
a) pozemkový majetek uvedený v § 1, odst. 1,
pokud jest ve vlastnictví státu, svazků územní
samosprávy nebo výdělkových a hospodářských
společenstev (družstev), na Slovensku též
pastvinářských společenstev,
b) půdu konfiskovanou podle dekretu č. 12/1945 Sb.,
dekretu presidenta republiky ze dne 25. října 1945,
č. 108 Sb., o konfiskaci nepřátelského
majetku a Fondech národní obnovy, nebo podle nařízení
č. 104/1945 Sb. n. SNR ve znění nařízení
č. 64/1946 Sb. n. SNR,
c) majetek, který byl znárodněn podle dekretu
presidenta republiky ze dne 24. října 1945, č.
100 Sb., o znárodnění dolů a některých
průmyslových podniků, nebo podle dekretu
presidenta republiky ze dne 24. října 1945, č.
101 Sb., o znárodnění některých
podniků průmyslu potravinářského,
ani na majetek, který podle ustanovení § 1,
odst. 3, písm. b) dekretu č. 101/1945 Sb. jako rolnický
akciový cukrovar nebo rafinerie cukru má býti
přeměněn na podnik družstevní,
d) šlechtitelské podniky, které do počátečního
dne účinnosti tohoto zákona obdržely
povolení ke šlechtění osiva a sadby
podle příslušných předpisů.
(2) Ministr zemědělství vyloučí
na návrh ministra průmyslu, a pokud jde o průmysl
potravinářský, na návrh ministra výživy,
z dosahu tohoto zákona i pozemky jiných průmyslových
podniků, než které jsou uvedeny v odstavci
1, písm. c), pokud jsou nutné k řádnému
provozu a rozvoji podniku.
Pro řízení podle tohoto zákona, včetně
vyvlastnění půdy podle § 1, odst. 3,
platí - s výhradou ustanovení § 8 -
přiměřeně příslušné
předpisy záborového zákona a zákonů
jej doplňujících. Vláda může
nařízením upraviti správní
lhůty a podle potřeby i jiná ustanovení
těchto zákonů o řízení.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr zemědělství
v dohodě se zúčastněnými členy
vlády.
Pozemková reforma podle zákona záborového
č. 215/1919 Sb. znamenala první plánovitý
zásah do úpravy pozemkové držby v ČSR
s hlediska její demokratisace.
Účelem tohoto zákona bylo rozděliti
velký majetek pozemkový ve prospěch bezzemků
a drobných zemědělců a posíliti
rolnickou držbu proti dosavadní mocenské převaze
latifundií. Za tím účelem stanovil
záborový zákon průměrnou mez
pro velkou pozemkovou držbu, prohlásiv veškeré
soubory zemědělského majetku nad výměru
150 ha půdy zemědělské, resp. 250
ha půdy vůbec za zabrané pro účely
pozemkové reformy, a to jak podle stavu v počáteční
době účinnosti zákona, tak i pro budoucnost
(§§ 2 a 4 záborového zákona). Úmysl
zákonodárcův usměrniti i do budoucna
soustřeďování zemědělské
držby v rukou jednotlivých osob fysických i
právnických připouštěl zprvu
jen dvě výjimky: jednak zvýšení
maximální výměry velkostatku do celkové
výše 500 ha půdy, jednak její snížení
vyvlastněním i pod výměru 250 ha se
zřením na místní potřebu půdy,
účel hospodaření a důvody obecného
blaha (§ 11, věta druhá a § 14 záborového
zákona.
Ihned po vydání záborového zákona
poukazovala nesprávně určitá část
veřejnosti na nepříznivé důsledky
tak hlubokého zásahu do dosavadní struktury
zemědělské držby, zejména pokud
jde o zajištění dostatečného
a plynulého zásobování měst,
o nebezpečí omezení vývozu a zvýšení
dovozu, zásobování obyvatelstva a armády
v době války a pod. Tyto námitky se ukázaly
zcela neopodstatněné, jak prokázal skutečný
vývoj na poli zemědělské výroby.
Dále bylo namítáno, že pozemková
reforma zasahuje rušivě do krás přírodních
a rázu krajiny a že udržování památek
přírodních, historických a uměleckých
není dostatečně zákonem zajištěno.
Tyto námitky došly uplatnění nejprve
v § 20 přídělového zákona,
který umožnil ponechání půdy
s přírodními a uměleckými památkami
vlastníku. Toto ustanovení vedlo však pod vlivem
vývoje politických a hospodářských
poměrů k propuštění rozsáhlých
ploch vlastníkům zabraného majetku, a to
nejen ploch kvalifikovaných přímo jako přírodní
a umělecké památky, nýbrž i ploch
dalších, propuštěných za tím
účelem, aby z jejich výnosů tyto památky
byly udržovány. Judikatura nejvyššího
správního soudu vykládala pak ustanovení
první věty § 20 přídělového
zákona jako právní nárok vlastníků
na ponechání těchto kvalifikovaných
ploch. Tím se stalo, že k 1. lednu 1938 bylo ponecháno
podle § 20 přídělového zákona
na celém tehdejším státním území
původním vlastníkům celkem 1,178.758
ha veškeré půdy (v tom 67.989 ha zemědělské
půdy).
Současně docházelo nejen k liberálnějšímu
výkladu § 20 přídělového
zákona a § 11 věty druhé záborového
zákona, nýbrž i k blahovolnějšímu
postupu při tvoření a přídělu
větších zemědělských závodů
(t. zv. zbytkových statků) a při zkoumání
kvalifikace jejich nabyvatelů. Podle § 7 záborového
zákona bylo prováděno jednak t. zv. zkrácené
přídělové řízení,
podle kterého určil úřad vlastníku
zabraného majetku osoby, kterým má zabranou
půdu prodati, výměru a cenu této půdy,
jednak byly povolovány t. zv. volné odprodeje (za
současného propuštění této
půdy ze záboru) nejen pro účely zemědělské
výroby, nýbrž i osobám podle přídělového
zákona nekvalifikovaným pro jejich soukromé
zájmy (revíry s letohrádky a pod.). V těchto
případech neuplatňoval úřad
svůj vliv, ani pokud jde o kvalifikaci osob, ani pokud
jde o výši ceny trhové.
Při první pozemkové reformě nedošel
vůbec uplatnění § 14 záborového
zákona, podle něhož lze vyvlastniti zabranou
půdu i pod výměru 250 ha, je-li místní
potřeba půdy naléhavá a vyžaduje-li
toho obecné blaho. Rovněž tak nebylo soustavně
sledováno podle § 4 záborového zákona
nové soustřeďování zemědělské
půdy ve vlastnictví jednotlivců, takže
mohlo dojíti k dalšímu tvoření
velkých majetkových souborů.
Současné nazírání na soustřeďování
velkých majetků v rukou jedinců jest příčinou,
že se přísněji posuzují výsledky
první pozemkové reformy, jejímž provedením
nebyla v jednotlivých oblastech uspokojena potřeba
drobných zemědělců, aby byly doplněny
jejich nesoběstačné usedlosti. Proto vláda,
zváživši tyto kritické hlasy volající
po přezkoušení první pozemkové
reformy s hlediska dnešního nazírání
na strukturu pozemkové držby, pojala do svého
dvouletého pracovního programu úkol provésti
revisi první pozemkové reformy podle předkládané
osnovy.
Osnova zákona o revisi první pozemkové reformy
jest vybudována na těchto zásadách:
1. Předmětem revise jest v prvé řadě
pozemkový majetek, který byl původním
vlastníkům ze záboru vyloučen nebo
propuštěn ve výměře větší
než 150 ha půdy zemědělské a
250 ha půdy vůbec [§ 3, písm. a) a §
11, věta druhá záborového zákona
a § 20 přídělového zákona],
pokud jest dosud ve vlastnictví těchto osob nebo
jejich dědiců [§ 1, odst. 1, písm. a)].
V zemích českých bude z této půdy
po provedené konfiskaci zemědělského
majetku podrobeno revisi 450.479 ha půdy veškeré
(v tom 62.300 ha půdy zemědělské).
Současně bude z dosud zabraného a nepřiděleného
majetku (87.527 ha, z toho 6.056 ha půdy zemědělské)
uvolněno pro příděl zatím dlouhodobě
vázaných 18.726 ha půdy veškeré,
takže bude lze provésti ihned pozemkovou reformu na
celé výměře 87.527 ha. Na Slovensku
byla většina této půdy z konfiskována
jako majetek osob národnosti maďarské.
2. Dále se podrobují revisi všechny z původně
zabraného pozemkového majetku vytvořené
samostatné zemědělské a lesní
podniky nebo jiné hospodářské jednotky,
nazývané souhrnně zbytkové statky
[§ 1, odst. 1 písm. d)]. Jsou-li splněny některé
předpoklady (§ 6, odst. 3 a 4), má vlastník
tohoto majetku nárok na ponechání 50 ha.
3. Pod pojem zbytkových statků se zahrnují
nejen podniky (jednotky) přidělené v řádném
přídělovém řízení
nebo v t. zv. zkráceném přídělovém
řízení podle § 7 záborového
zákona, nýbrž i takové, které
byly získány volným odprodejem nemovitostí
zabraných (schváleným podle § 7 záborového
zákona), nebo nemovitostí ze záboru propuštěných
podle § 11 záborového zákona či
ponechaných podle § 20 přídělového
zákona.
Toto pojetí zbytkového statku se opírá
o základní myšlenku vyjádřenou
v záborovém a přídělovém
zákoně, aby zásadně veškerá
zemědělská a lesní půda, přesahující
250 ha, byla rozdělena mezi oprávněné
uchazeče. Smyslem revise první pozemkové
reformy pak je, aby tuto původní myšlenku zákonodárcovu
uskutečnila dodatečně všude tam, kde
by nesprávným pochopením smyslu zákonů
o první pozemkové reformě nebo jiným
způsobem (na př. porušením úřední
povinnosti) byla zabraná půda odňata svému
původnímu účelu.
4. Revisi pozemkové reformy provádí ministerstvo
zemědělství. Má-li dojíti v
důsledku revise ke zrušení původních
rozhodnutí pozemkového úřadu (ministerstva
zemědělství) o vyloučení anebo
propuštění pozemkového majetku ze záboru,
nebo k převzetí zbytkového statku, rozhoduje
ministerstvo zemědělství buď podle souhlasného
usnesení revisní komise nebo podle usnesení
vlády (§ 2).
5. Bude-li při revisi zjištěno, že za
daných poměrů není odůvodněno,
aby vlastníku velkostatku zůstala zabraná
půda propuštěná podle § 11, věty
druhé záborového zákona nebo §
20 přídělového zákona v původním
rozsahu, nebo že u vlastníků zbytkových
statků nejsou splněny náležitosti osobní
a věcné, nebo že jsou zde důvody pro
vyvlastnění půdy podle § 14 záborového
zákona, převezme ministerstvo zemědělství
nemovitosti propuštěné nebo ponechané
za přejímací cenu podle zákona náhradového,
nemovitosti přidělené nebo odprodané
za nabývací cenu s přihlédnutím
k trvalým investicím, a nemovitosti vyvlastněné
podle § 14 záborového zákona za cenu
obecnou.
U souborů po vyhlášení záborového
zákona nově vytvořených se provede
normální řízení podle zákona
záborového a náhradového (§ 4
záborového zákona).
6. Na provádění revise včetně
přejímání zbytkových statků
nebo vyvlastnění půdy zabrané podle
§ 14 záborového zákona se aplikují
přiměřeně ustanovení o řízení
podle zákona záborového náhradového
a přídělového.
7. Knihovním věřitelům a jiným
věcně oprávněným osobám
přísluší úhrada až do výše
obecné ceny převzatého majetku.
8. Zaměstnanci na pozemkovém majetku se zabezpečují
obdobně podle zákona č. 16/1947 Sb., o umístění
a jiném zaopatření zaměstnanců
na zkonfiskovaném zemědělském majetku
a jejich rodinných příslušníků,
při čemž odchylky, které nutně
vyplývají z povahy celé věci, se v
osnově přesně vymezují (§ 9).
9. Pro příděl zemědělské
a lesní půdy, získané revisí,
stanoví se zásady, které došly uplatnění
při přídělu zkonfiskovaného
zemědělského majetku. Jde zejména
o určení okruhu oprávněných
uchazečů a o zapojení rolnických komisí
do přídělového řízení.
Tato půda má býti v prvé řadě
použita k doplnění nesoběstačných
usedlostí. Bližší ustanovení o
způsobu provádění tohoto přídělu
budou stanovena vládním nařízením
(§ 8).
10. Pokud jde o finanční důsledky revise,
zachovává se zásada finanční
soběstačnosti pozemkové reformy, která
byla vyjádřena v § 77 náhradového
zákona tím, že všechny výdaje spojené
s prováděním této reformy jsou kryty
příjmy náhradového fondu (§ 8,
odst. 6). Proto byla i pro revisi převzata zásada
přejímacích cen u pozemkového majetku,
pokud zůstal ve vlastnictví původních
vlastníků nebo jejich dědiců, dále
zařízení náhradové banky a
způsob stanovení přídělových
cen.
11. Organisačně soustřeďuje se revise
pozemkové reformy u ministerstva zemědělství,
jemuž zůstávají podřízeny
též fondy pozemkové reformy (§ 12). Pokud
jde o provedení knihovního pořádku,
jakož i o dozor a péči o přídělce,
dává se ministerstvu zemědělství
možnost, aby přeneslo svoji působnost na orgány,
které provádějí tuto činnost
u půdy získané konfiskací zemědělského
majetku (Národní pozemkový fond při
ministerstvu zemědělství v Praze, na Slovensku
pověřenectvo zemědělství a
pozemkové reformy).
12. Revisí pozemkové reformy se provádí
úprava držebnostních poměrů na
zemědělském majetku; jde tedy o věc
povahy celostátní, vyžadující
jednotného řízení. Pokud jde o zemědělský
majetek ležící na Slovensku, přihlíží
osnova k účelné decentralisaci tím,
že umožňuje, aby pověřenectvo zemědělství
a pozemkové reformy provádělo určité
úkony podle směrnic ministra zemědělství.
Vymezuje se vyčerpávajícím způsobem
pozemkový majetek, který jest předmětem
revise. Základním předpokladem jest skutečnost,
že majetek, revisi podrobený, byl dotčen záborovým
zákonem č. 215/1919 Sb., t. j. první pozemkovou
reformou. Pod pojmem pozemkový majetek jest rozuměti
půdu zemědělskou (role, louky, zahrady, vinice,
chmelnice), lesní a jinou, která byla předmětem
záboru podle § 2 záborového zákona.
1. Vlastník velkého majetku pozemkového,
zabraného podle § 2 zákona záborového,
měl podle § 3, písm. a) téhož zákona
právní nárok na vyloučení určitých
nemovitostí ze záboru. Byly to objekty právně
i hospodářsky samostatné, které nesloužily
hospodaření na zabraných nemovitostech. Právní
předpoklad byl splněn, když objekt tvořil
sám o sobě samostatně knihovní těleso;
za hospodářsky samostatný měl pak
býti objekt považován tehdy, když tvořil
předmět odděleného hospodaření,
jsa vyňat z celkového rámce hospodaření
na zabraném majetku pozemkovém (na př. podnik
samostatně účtoval, platil daně, nakupoval,
prodával a pod.). Při tom jeho hospodářské
určení se muselo nésti k jinému účelu
než je výroba zemědělská nebo
lesní (na př. účel průmyslový:
textilní továrna, charitativní: sirotčinec
a pod.). Všechny tyto výše uvedené předpoklady
musely býti dány u každého objektu společně,
a to v den, kdy nabyl účinnosti zákon záborový
(24. 4. 1919). Nedostatek byť jen jediného z uvedených
předpokladů měl za následek, že
nebylo možno použíti předpisu § 3,
písm. a) zákona záborového. Toto ustanovení
však neznamená, že by objekty tam dotčené
vůbec záboru nepodléhaly. Pozemkový
úřad mohl na takový objekt poznamenati zábor
(§ 16 záborového zákona) a podrobiti
jej všem úkonům ze záboru plynoucím,
pokud vlastník včas neuplatnil svůj nárok.
Učinil-li tak, musel úřad rozhodnouti o vyloučení
objektu ze záboru a na vyloučené nemovitosti
se hledělo tak, jakoby nikdy v záboru nebyly. Poněvadž
se pozemkovému úřadu vytýká,
že vylučoval ze záboru i objekty, u nichž
nebyly splněny všechny zákonné předpoklady,
podrobují se revisi všechna rozhodnutí podle
§ 3, písm. a) záborového zákona.
2. Podle ustanovení § 11, věty druhé
záborového zákona mohl pozemkový úřad
v případech zvláštního zřetele
hodných propustiti vlastníkům zabraných
velkostatků určitou výměru nad 250
ha půdy vůbec (první věta § 11
záborového zákona) až do výměry
500 ha. Šlo o volnou úvahu určovanou objektivně
skutečnostmi daného případu a daných
poměrů: potřeba půdy, účelné
hospodaření, zřetel na zemědělský
průmysl, zásobování měst a
jinaké zřetele všeobecného blaha. Pozemkovému
úřadu se vytýká, že ustanovení
druhé věty § 11 záborového zákona
používal šmahem ve prospěch velkostatkářů,
aniž objektivně zkoumal skutečnosti, na něž
zákon vázal použití těchto ustanovení.
Zůstává v duchu záborového
zákona, aby bylo odstraněno, třeba dodatečně,
soustředění pozemkového majetku nad
výměru 250 ha, pokud nebyly dány předpoklady,
na podkladě nichž došlo k propuštění
zabrané půdy podle § 11, věty druhé
záborového zákona.
3. Ustanovením § 20 přídělového
zákona bylo přikázáno pozemkovému
úřadu přihlížeti k tomu, "aby
přídělem nebyly rušeny krásy
přírodní a ráz krajinný a aby
nevzaly újmy památky přírodní,
historické a umělecké". Na podkladě
tohoto ustanovení ponechával pozemkový úřad
vlastníkům rozsáhlé plochy, a to nejen
ty, které tvořily zákonem chráněné
přírodní krásy a historické
a umělecké památky, nýbrž podle
své volné úvahy ještě další
plochy z toho důvodu, aby z jejich výnosu mohl vlastník
zajistiti chráněné plochy. Protože se
proti této praxi pozemkového úřadu
namítá, že ponechával vlastníkům
velkostatků daleko větší plochy, zvláště
celé lesní komplexy, které nevykazovaly zvláštních
charakteristických znaků vyžadovaných
ustanovením § 20 přídělového
zákona a daleko přesahovaly důvod finančního
zajištění chráněných objektů,
podrobuje osnova revisi rozhodnutí pozemkového úřadu,
vydaná podle § 20 přídělového
zákona. S hlediska revise pozemkové reformy skýtá
§ 20 přídělového zákona
větší možnost získati půdu
vlastníkům ponechanou za předpokladu, že
bude jinak postaráno o udržování zejména
historických památek a krás (na př.
převzetím státem podle zák. č.
137/1946 Sb. o národních kulturních komisích).
4. Jak v případech § 3, písm. a) a §
11, věta druhá zákona záborového,
tak i v případech § 20 zákona přídělového
podrobuje se revisi pouze ten pozemkový majetek, který
je dosud ve vlastnictví osob, kterým byl ze záboru
vyloučen nebo propuštěn (ponechán),
po případě jejich dědiců. Pod
výrazem vlastnictví jest rozuměti na Slovensku
i případy t. zv. naturálního vlastnictví.
U některých vlastnických souborů dohodl
se pozemkový úřad při sjednávání
t. zv. generálních dohod o provedení pozemkové
reformy s vlastníkem, že u části zabraného
majetku, převážně lesního, odloží
provedení pozemkové reformy na budoucí dobu
a ponechá ji zatím dosavadním vlastníkům
v užívání (do r. 1955 a pod.). V těchto
případech bude možno zrušiti ujednané
generální dohody a přikročiti již
nyní za podmínek záborového a náhradového
zákona k převzetí této půdy.
Podle § 4 záborového zákona stávají
se zabranými ony soubory nemovitostí, které
se soustředily ze svobodného majetku pozemkového,
jenž je podle §§ 2 a 3 záborového
zákona předmětem záboru a přesahuje
výměru uvedenou v § 2 cit. zák. Soupisem
podle této osnovy mají býti zachyceny i tyto
nové vlastnické soubory. Přitom budou přezkoumána
ona rozhodnutí pozemkového úřadu,
kterými byla prohlášena za propuštěnou,
resp. nepodléhající záboru, půda
takto dodatečně nad výměru §
2 záborového zákona soustředěná.
Ustanovením zde uvedeným mají býti
podrobeny přezkoumání t. zv. zbytkové
statky. Osnova vymezuje pojem zbytkového statku zvláště
pro účely revise. Definice liší se od
dosud vžitého pojmu zbytkového statku v tom
směru, že prohlašuje za zbytkové statky
všechny samostatné hospodářské
jednotky, které byly vytvořeny z původně
zabraného velkého majetku pozemkového
a) cestou řádného (přímo) přídělu
nebo směny,
b) zkráceným přídělovým
řízením podle § 7 záborového
zákona, které záleželo v tom, že
pozemkový úřad uzavřel s vlastníkem
velkostatku dohodu, v níž se tento zavázal
prodati určité nemovitosti osobám pozemkovým
úřadem označeným za ceny určené,
c) jiným odprodejem zabrané půdy se schválením
pozemkového úřadu podle § 7 záborového
zákona (t. zv. volné odprodeje podle § 7 záborového
zákona),
d) koupí z půdy ze záboru vyloučené
(§ 3, písm. a) záborového zákona),
propuštěné (§ 11 záborového
zákona) nebo z půdy vlastníku ponechané
(§ 20 přídělového zákona)
bez součinnosti pozemkového úřadu
(ministerstva zemědělství).
Definice zbytkového statku, podléhajícího
revisi, jest jednoznačně vymezena výměrou
nad 50 ha. Veškeré ostatní nemovitosti, které
byly získány z půdy původně
zabrané, ať přídělem (drobný
příděl, rolnické nedíly a j.)
nebo odprodejem z půdy propuštěné (ponechané),
a práva, která k nim kdokoliv nabyl, nejsou tímto
zákonem dotčena.
Toto širší vymezení obvykle užívaného
pojmu zbytkového statku pohybuje se zcela v duchu zamýšlené
revise, jak bylo dovozeno již ve všeobecné části
této důvodové zprávy pod č.
3. Jde o to, aby byly do síta revise zachyceny nejen větší
hospodářské podniky vytvořené
přídělem (zbytkové statky), nýbrž
i ty, které se vytvořily z půdy původně
zabrané, ale nad zákonnou minimální
výměru propuštěné, neboť
ve skutečnosti mohlo se takové vytvoření
větších podniků státi právě
na úkor účelů sledovaných pozemkovou
reformou (doplnění nesoběstačných
zemědělských podniků, příděl
družstvům, bezzemkům a jiným kvalifikovaným
osobám).
Nebylo by spravedlivé, aby případnému
následku revise (t. j. převzetí) podléhala
i ona výměra pozemkového majetku původně
zabraného, která byla získána směnou
za pozemkový majetek svobodný. Tato výjimka
se omezuje pouze na původního vlastníka tohoto
svobodného majetku a jeho dědice, neboť u ostatních
právních nástupců není důvodu,
aby celý podnik nebyl považován za hospodářský
celek, podrobený revisi. Z revise vyloučená
výměra musí odpovídati svou výnosovou
hodnotou původní výměře, dané
do směny.
Nejde o ustanovení nové, nýbrž pouze
o možnost vztáhnouti dosud platný předpis
§ 14 záborového zákona i na nemovitosti,
u nichž byla pozemková reforma provedena a zabraný
majetek do výměry 250 ha podle § 11, věty
první ze záboru propuštěn, aniž
se použilo ustanovení o vyvlastnění
zabrané půdy i pod tuto výměru. Předpokladem
použití tohoto předpisu jest, že ještě
dnes jest místní potřeba půdy naléhavá,
nebo že z jiných důvodů toho vyžaduje
obecné blaho (veřejný zájem). Tento
mimořádný zásah do vlastnické
držby pod minimální výměru, záborovým
zákonem propuštěnou, jest vyvážen
výkupní náhradou, kterou má býti
cena obecná (§ 7, odst. 2). Ve skutečnosti
jde o praktické provedení zásady, vyjádřené
v § 365 obč. zák. Při tomto vyvlastnění
musí však býti ponechán vlastníku
podle jeho volby pozemkový majetek do výměry
50 na.
S hlediska právního znamená revise přezkoušení
správních aktů úřadů,
které prováděly první pozemkovou reformu,
tedy nejen původního státního pozemkového
úřadu, ale od r. 1935 též ministerstva
zemědělství a v době nesvobody býv.
pozemkového úřadu pro Čechy a Moravu,
na Slovensku pak býv. státního pozemkového
úřadu (zák. č. 45/1940 Sl. z.) t.
zv. Slovenského státu. Budou to všechna rozhodnutí
dotýkající se pozemkového majetku,
uvedeného v § 1, tedy zejména rozhodnutí
o vyloučení, propuštění nebo
ponechání zabrané půdy (§ 3,
písm. a) a § 11, věta druhá záborového
zákona a § 20 přídělového
zákona), o schválení odprodejů zabrané
půdy podle § 7 záborového zákona,
dále rozhodnutí o přídělu zabrané
a převzaté půdy (přídělové
listiny), o dalších právních disposicích
s touto půdou a pod., jakož i všechna ostatní
rozhodnutí a opatření, jimiž byly uskutečněny
resp. které provázely akty, podléhající
revisi. Přídělové listiny se uvádějí
v zákoně výslovně, aby se vyloučila
pochybnost, že se revise dotýká i těchto
aktů, se zřetelem na rozhodnutí kompetenčního
senátu obou nejvyšších soudů ze
dne 5. června 1931, č. 714/31, podle něhož
poměr mezi státem, jehož jménem vystupoval
pozemkový úřad, a mezi uchazečem o
příděl půdy je poměrem soukromoprávním.
Revise první pozemkové reformy jest záležitostí
významu celostátního (srov. vyhlášku
ministra vnitra ze dne 18. dubna 1946, č. 66 Sb.); musí
býti proto prováděna s jednotného
hlediska na celém státním uzemí. Jejím
provedením se pověřuje ministerstvo zemědělství,
které vystupuje jako rozhodující orgán.
V případech uvedených v odstavci 2 jest však
ministerstvo zemědělství vázáno
souhlasem revisní komise, která se u něho
zřizuje, a kterou tvoří šest členů,
jmenovaných vládou. Revisní komise nemá
povahu veřejného správního orgánu.
Proto také akt, který vydá ministerstvo zemědělství
v souhlase s usnesením revisní komise, není
správním aktem úhrnným, vyšlým
z kooperace dvou správních orgánů,
nýbrž samostatným aktem správním
(rozhodnutím nebo opatřením) ministerstva
zemědělství. Projev vůle revisní
komise (usnesení) váže jen interně ministra
zemědělství, a to omezeně potud, že
nemůže rozhodnouti proti usnesení komise, nýbrž,
nesouhlasí-li, musí si vyžádati ke svému
rozhodnutí souhlas vlády.
Příslušnost revisní komise se přesně
vymezuje citací § 1, odst. 3 a §§ 4 až
6 tohoto zákona. Vztahuje se pouze na návrhy ministerstva
zemědělství o tom, zda-li a která
rozhodnutí, vydaná podle ustanovení §
3, písm. a) a § 11, věty druhé záborového
zákona nebo § 20 přídělového
zákona mají býti zrušena, resp. která
ustanovení dohod o převzetí zabrané
půdy mají býti zrušena nebo změněna
a konečně o tom, zda-li jsou dány důvody
k převzetí zbytkových statků podle
§ 6 osnovy resp. k vyvlastnění podle §
1, odst. 3 osnovy. Podkladem jednání revisní
komise jsou konkretní návrhy ministerstva zemědělství
na opatření výše uvedená. Příslušnost
revisní komise netýká se však vydání
nových rozhodnutí o propuštění
podle § 11, věty druhé téhož zákona
nebo o ponechání podle § 20 přídělového
zákona.