Funkce revisní komise jest již svojí povahou
omezena na přechodnou dobu provádění
revise. Proto zákon nevymezuje funkční údobí
revisní komise a ponechává vládě
rozhodování o tom, kdy a z jakých důvodů
mají býti členové komise odvoláni.
Bližší ustanovení o ustavení, jednání
a o usnášení se revisní komise budou
obsažena v nařízení, které vydá
vláda.
Podkladem revise musí býti soupis nemovitostí
revisi podléhajících. Jsou jím povinni
všichni vlastníci i spoluvlastníci, resp. jejich
zákonní zástupci, včetně cizích
státních příslušníků;
u právnických osob i ony, které mají
své sídlo v cizině zcela v duchu první
pozemkové reformy, která, vycházejíc
z principu teritoriálního, se vztahovala na veškerý
velký majetek pozemkový, ležící
na československém státním území.
Soupisová povinnost se ukládá též
národním správcům (dekret č.
5/1945 Sb.) a vůbec uživatelům, dlí-li
vlastník v cizině, nebo je-li jeho majetek pod národní
neb jinou správou.
Soupisu podléhá pouze zemědělský
majetek uvedený v § 1, při čemž
se zachycuje jeho stav ke dni vydání původního
rozhodnutí pozemkového úřadu a ke
dni soupisu, aby byl náležitě podchycen jeho
pohyb. Soupisové řízení bude upraveno
vládním nařízením způsobem
co nejjednodušším. O tom, jsou-li splněny
předpoklady revise, opatří si ministerstvo
zemědělství potřebné údaje
vlastním šetřením.
O předpokladech, které musely býti splněny
při rozhodování pozemkového úřadu
o vyloučení zabraného objektu ze záboru
podle § 3, písm. a) záborového zákona,
zmiňuje se důvodová zpráva u §
1, odst. 1, písm. a) osnovy. Bude-li revisí zjištěno,
že zákonné předpoklady v den účinnosti
záborového zákona dány nebyly, zruší
ministerstvo zemědělství ve smyslu usnesení
revisní komise, po případě vlády
(§ 2, odst. 2) rozhodnutí o vyloučení
s účinkem současným (ex nunc). V těch
případech, kde zmíněné předpoklady
splněny byly, potvrdí ministerstvo zemědělství
ona rozhodnutí o vyloučení, čímž
bude utvrzena právní jistota vlastníků
objektů vyloučených ze záboru. Pokud
o uplatněných stížnostech rozhodoval
NSS, bude ministerstvo zemědělství vycházeti
z právního názoru vysloveného v jeho
nálezech.
Předpokladem rušení zde uvedených rozhodnutí
jest zjištění, že v době jejich
vydání nebyly splněny zákonné
podmínky pro propuštění nebo ponechání
půdy. Rovněž zde postupuje ministerstvo zemědělství
ve smyslu usnesení revisní komise, po případě
vlády. Nedotčeny zůstanou pouze nemovitosti,
propuštěné podle § 11, věty první
zákona záborového, pokud nebyl z nich vytvořen
odprodejem zbytkový statek (§ 1, odst. 1, písm.
d), nebo pokud nejsou dány předpoklady pro vyvlastnění
podle § 1, odst. 3. V prvním případě
není prakticky možno lišiti zbytkové statky
vytvořené z nemovitostí propuštěných
podle první nebo druhé věty § 11 záborového
zákona, neboť tyto skutečnosti nejsou a nebyly
v knihách patrny a kupujícím stranám
nemohly býti ani známy, v případě
druhém nejde ve skutečnosti než o pokračování
první pozemkové reformy podle dosud platné
normy. Provedení revise nemovitostí ze záboru
vlastníků propuštěných (ponechaných)
zrušením příslušných rozhodnutí
jest odůvodněno všeobecným poznatkem,
že jak v době vydání těchto rozhodnutí,
tak i podle současného stavu nebyly a nejsou dosud
vesměs dány předpoklady, aby zabraná
půda byla propuštěna ve větším
rozsahu nad minimální výměru. Velké
množství nesoběstačných zemědělských
usedlostí a potřeba půdy pro oprávněné
osoby a vůbec pro účely pozemkové
reformy jsou zjevným dokladem toho, že úmysl
zákonodárce propustiti nad výměru
250 ha půdy jen nemovitosti pro vlastní účely
pozemkové reformy zbytné nedošel v praxi pozemkového
úřadu plného uplatnění. Jsou
zde proto dány důvody k tomu, aby tento stav, nalézající
se ve zjevném rozporu s původní vůlí
zákonodárcovou, byl odstraněn a zjednána
právní základna k dokončení
první pozemkové reformy v duchu záborového
a přídělového zákona.
Zrušení příslušného rozhodnutí
má za následek, že vyloučené,
propuštěné nebo ponechané nemovitosti
- v posledních dvou případech pouze pokud
jde o plochy, které zůstaly v rukách původních
vlastníků nebo jejich dědiců - se
stávají opět zabranými a předmětem
pozemkové reformy podle původních předpisů
o první pozemkové reformě a podle tohoto
zákona. Při tom obživuje původní
stav (quo ante) i pro vlastníka, který může
opět vznésti své požadavky (nikoliv
nároky) na propuštění podle § 11,
věty druhé záborového zákona
nebo na ponechání podle § 20 přídělového
zákona. Rozhodnutí o těchto žádostech
jest ponecháno volné úvaze ministerstva zemědělství.
U zabraného majetku, který vykazuje náležitosti
uvedené v § 20 přídělového
zákona (památky přírodní, historické
a umělecké), se výslovně konstatuje,
že vlastník zabraného pozemkového majetku
nemá právní nárok na jeho ponechání.
Tím se vyjasní kolísající výklad
daný tomuto ustanovení vlivem judikatury nejvyššího
správního soudu, která vykládala ustanovení
věty první § 20 přídělového
zákona jako subjektivní právní nárok
vlastníka, jemuž musí osoby třetí
ustoupiti, na ponechání přírodních
krás a historických památek v tomto paragrafu
zmíněných, jsou-li splněny oba předpoklady
§ 20 přídělového zákona,
t. j., že jejich ponecháním vlastníku
nebudou rušeny krásy a památky v § 20
cit. zákona jmenované a že se vlastník
podrobí opatřením z důvodů
jejich zabezpečení podle obsahu věty druhé
§ 20 přídělového zákona
(nálezy NSS z 28. 2. 1923, č. j. 3470, Boh., č.
2025; z 21. 10. 1926, čj. 20.726, Boh. č. 5981;
z 14. 1. 1928, č. j. 9603/27, Boh. č. 7029). Kromě
zrušení rozhodnutí o vyloučení,
propuštění nebo ponechání zabrané
půdy bylo třeba umožniti zrušení
závaznosti příslušných ustanovení
dohod o provedení pozemkové reformy, které
s vlastníky velkého majetku pozemkového uzavíral
pozemkový úřad (t. zv. generální
dohody), a v nichž se obvykle zavazoval též k
vyloučení, propuštění, nebo ponechání
určité výměry zabraných nemovitostí.
Přitom třeba zrušení těchto,
jakož i jiných ustanovení generálních
dohod odpoutati od vydaných již rozhodnutí,
pokud by dojednané podmínky bránily v provedení
revise a přídělu podle této osnovy.
Proto se také zrušují již ze zákona
ustanovení generálních dohod, jimiž
se odkládá provedení pozemkové reformy
na budoucí čas a zabraná půda se ponechává
dosavadnímu vlastníku v záboru. Tento odklad
odporuje duchu pozemkové reformy a bezodkladné vyřešení
těchto případů se proto kryje s účelem
revise.
Podmínkou převzetí zbytkových statků
jest zjištění určitých skutečností
v ustanovení tohoto paragrafu výslovně uvedených.
O tom, jsou-li dány předpoklady pro převzetí,
rozhoduje ministerstvo zemědělství ve smyslu
usnesení revisní komise, po případě
vlády (§ 2, odst. 2). Převzetím nabývá
k tomuto majetku stát vlastnického práva
způsobem původním (ze zákona), obdobně
jako převzetím půdy zabrané (§
26 náhradového zákona) a nakládá
se s ním jako s majetkem zabraným.
č. 1: Ustanovením o přiměřené
směně mají býti podchyceny případy,
kdy osoba pro nabytí půdy přídělem
nekvalifikovaná, nabyla ji cestou zdánlivé
(nepřiměřené) směny a tak ve
skutečnosti obešla zákonnou překážku
nedostatku osobní oprávněnosti. Za kvalifikované
považují se podle § 50 a, odst. 2 náhradového
zákona i pachtýři na státem převzaté
půdě zabrané.
č. 2: Aby bylo očištěno, byť i
zpětně, historické dílo pozemkové
reformy ode všech nepříznivých momentů,
na než poukazuje usnesení vlády ze dne 16.
července 1946, je třeba ustanovení, podle
něhož bude umožněno zjistiti, zda-li původní
nabyvatel zbytkových statků [§ 1, odst. 1,
písm. d)] nenabyl je jednáním, naplňujícím
skutkovou podstatu trestného činu (na př.
podvodu, úplatkářství podle zák.
č. 178/1924 Sb.), anebo porušujícím
úřední povinnost veřejných
orgánů, uloženou jim služební pragmatikou,
služební instrukcí a pod. Ježto promlčení
trestného činu by mohlo znemožniti postižení
takových případů, nebude úřad,
provádějící šetření
a zhodnocení všech rozhodných skutkových
okolností, vázán promlčením
jednotlivých trestných činů, pokud
snad již nastalo.
č. 3: Revisí mají býti postiženy
u původních nabyvatelů nebo jejich dědiců
ty případy, kdy následkem politických
a jiných vlivů byly přiděleny - nebo
kdy byl sjednán odprodej zbytkových statků
ze zabraného majetku - za ceny nepřiměřeně
nízké. Měřítkem přiměřenosti
jsou přídělové ceny stanovené
podle § 77 náhradového zákona.
č. 4: Již první pozemková reforma omezovala
příděl lesních nemovitostí
jednotlivcům pouze na případy výjimečné:
na pozemky nepatrné rozlohy k zaokrouhlení nebo
k doplnění jejich svobodného lesního
majetku a pod. Jest proto v duchu přídělového
zákona, bude-li s hlediska cit. ustanovení provedena
revise u všech nabyvatelů větších
objektů též pokud jde o lesní pozemky.
Ustanovení o ponechání základní
výměry 50 ha (odstavce 3 a 4) se nevztahují
na lesní majetek získaný přídělem
nebo koupí jednotlivci, neboť § 10, odst. 3 přídělového
zákona vylučuje zásadně nabytí
větších lesních ploch jednotlivci ze
zabrané půdy.
Jsou-li náležitosti uvedené pod písm.
a) spojeny svojí povahou s objektem, resp. s původním
způsobem jeho nabytí, vztahují se důvody
revise uvedené pod písm. b) výhradně
k osobě dnešního vlastníka zbytkového
statku. Vlastníkem míní se i nabyvatel zbytkového
statku, jemuž nebylo dosud právo vlastnické
v knihách vloženo (knihovní pořádek
nebyl proveden). Přitom se zachycuje stav k 8. červenci
1946, t. j. ke dni vyhlášení budovatelského
programu třetí vlády Národní
fronty Čechů a Slováků, který
obsahuje též ustanovení o provedení
revise pozemkové reformy, aby se tím zamezilo maření
účelu revise.
Podmínky uvedené pod č. 1 až 3, na které
se váže ponechání zbytkového
statku, odpovídají všeobecným podmínkám,
které byly podle přídělového
a malého přídělového zákona
zásadním předpokladem přídělu
půdy, nebo které byly v rozhodnutích o přídělu
nebo o schválení převodu (nabytí)
zbytkového statku nabyvatelům uloženy. Vyžaduje
se, aby každá z nich byla splněna, jinak jest
dán důvod k převzetí zbytkového
statku. Jest opět jen důsledkem zásady již
uvedené - veškerá půda nad výměru
§ 2 záborového zákona byla původně
určena pro účely pozemkové reformy
a neměla se proto dostati do rukou osob podle přídělového
zákona nekvalifikovaných -, že se vyžaduje
i od osob, které nabyly zbytkového statku z půdy
propuštěné (ponechané), podmínka
trvalého osobního hospodaření, stalého
bydliště v sídle podniku, charakter zemědělce,
t. j. osoby, které hospodaření na zbytkovém
statku jest výhradným zdrojem výživy.
Z těchto důvodů nebude převzat zbytkový
statek výjimečně pouze vlastníkům,
kteří nesplňují tyto podmínky
z důvodů na jejich vůli nezávislých,
jak v osnově příkladmo uvedeno. Dále
se vyžaduje osobní kvalifikace, kterou předpisuje
pro nabytí půdy z pozemkové reformy §
1 přídělového zákona, resp.
§ 50 a, odst. 2 náhradového zákona.
Tvoření větších objektů
z půdy zabrané omezoval přídělový
zákon na případy výjimečné,
nebude-li tím zkrácena půda, které
je potřebí pro účely obecně
prospěšné a pro drobné uchazeče
(§ 24, odst. 1, i. f. přídělového
zákona). Poněvadž tyto důvody mají
ještě dnes plnou platnost, posuzují se nejen
zpětně k době vytvoření zbytkového
statku, ale i s hlediska přítomných potřeb.
Důvodem k revisi bude proto i současná potřeba
doplnění nesoběstačných usedlostí
nebo místního přídělu půdy
bezzemkům a jiným oprávněným
uchazečům (§ 8), právě tak jako
potřeba veřejného zájmu (zemědělské
výroby, vyžadující získání
objektu pro účely zemědělského
výzkumnictví a pod.). Jde o důvody povahy
veřejné, k nimž příslušelo
pozemkovému úřadu přihlížeti
z moci úřední, a jichž posouzení
spadá proto i nyní výlučně
do pravomoci úřadu provádějícího
revisi. Právo úřadu převzíti
v těchto případech zbytkový statek
jest omezeno nárokem vlastníků (nabyvatelů)
na ponechání 50 ha podle jejich volby, za podmínky,
že vlastník splňuje ostatní předpoklady,
na něž váže jinak § 8 ponechání
zbytkového statku.
Mají-li býti převzaty zbytkové statky
z důvodu nepřiměřené směny
nebo proto, že přídělová cena
neodpovídala ustanovení § 77 náhradového
zákona, musí právním nástupcům
původního vlastníka, pokud to nejsou jeho
dědici, zůstati výměra 50 ha. Totéž
platí, má-li býti převzat zbytkový
statek z důvodů trestného činu nebo
porušení úřední povinnosti, není-li
nynější vlastník spoluvinen nebo účasten
na trestném jednání. Vlastníku přísluší
volba pozemkového majetku, který mu má býti
ponechán ve výměře 50 ha, obdobně
jako vlastníku velkostatku, který uplatňuje
nárok na propuštění půdy ze záboru
podle § 11, věty prvé záborového
zákona.
Podniky se přejímají pro účely
pozemkové reformy; proto jest třeba, aby přidělující
orgán měl k disposici též příslušný
živý a mrtvý inventář (přejímá
se za ceny obecné - úřední), obdobně
jako tomu bylo u první pozemkové reformy (§
12 záborového zákona). Pokud se přejímá
pouze část podniku, má vlastník nárok,
aby mu byla ponechána část zařízení,
přiměřená výměře
a povaze nemovitostí, které mu zůstávají.
Náhrada za pozemky, které mají býti
získány zrušením rozhodnutí o
vyloučení, propuštění nebo ponechání,
bude se říditi ustanoveními §§
41 a násl. náhradového zákona. Náhrada
podle § 41 náhradového zákona za převzaté
nemovitosti má se rovnati ceně tohoto majetku, vyplývající
z průměru cen docilovaných v letech 1913
až 1915 za nemovitosti toho druhu při prodejích
hospodářských celků v rozloze přes
100 ha z volné ruky. Prováděcí předpisy
pro určování a vypočítávání
přejímací ceny za zabraný majetek
státem převzatý byly vydány vládním
nařízením č. 53/1921 Sb. ve znění
nařízení č. 222/1922 Sb. a č.
296/1922 Sb. Základní cena přejímací
podle těchto ustanovení se zjišťuje podle
tabulek, tvořících přílohy
cit. nařízení. Hrubá cena přejímací
(§ 41 náhradového zákona) se podle §
42 tohoto zákona snižuje při zabraných
souborech o výměře přes 1.000 ha,
a to z výměry přesahující 1.000
ha srážkou 1/10% za každých
100 ha celkové výměry souboru, nejvýše
však 30%. Výnos srážek byl určen
pro státní kolonisační fond. Při
ocenění převzatých nemovitostí
přihlíží se k osobitým vlastnostem
převzatých nemovitostí a ke stavu, v jakém
byly převzaty. Zejména se má bráti
zřetel při oceňování na investice
a meliorace, o něž se zvyšuje hrubá přejímací
cena.
Skutečnost, že se vychází při
přejímání propuštěného
nebo ponechaného majetku i nyní z původních
přejímacích cen, jest zcela opodstatněna
důvody, pro něž dojde při revisi k převzetí
této půdy. Přitom zůstávají
vlastníku užitky, které mu plynuly po dobu
2 až 3 desítiletí z této půdy,
na jejíž propuštění neměl
nárok. I když se nyní liší všeobecně
cenové poměry od poměrů v r. 1920,
kdy zásady náhradového zákona byly
určovány, jest třeba vzíti v úvahu,
že cena pozemkového majetku podstatně poklesla
následkem zvýšené nabídky zemědělské
půdy, získané z majetku konfiskovaného
a z provádění dalších úprav
pozemkové držby. Tato okolnost spolu s trvající
všeobecnou reglementací obchodu s půdou snižují
poptávku po půdě svobodné, což
nezůstává pochopitelně bez vlivu na
hladinu obecné ceny půdy, která projevuje
trvale tendenci sestupnou. To vše má za následek,
že se relativně snižuje zdánlivě
značné rozpětí mezi přejímacími
cenami podle náhradového zákona a dnešními
úředně stanovenými cenami nemovitostí.
Nemovitosti, které byly původně propuštěny
ze záboru podle § 11, věty první záborového
zákona, mohou býti vyvlastněny obdobně
podle § 14 cit. zákona pro účely pozemkové
reformy. Zákon, užívaje výrazu "vyvlastnění"
na rozdíl od "převzetí", má
na mysli zřejmě plnou náhradu obdobně
podle § 365 obč. zák. Nutno proto pro použití
ustanovení § 14 záborového zákona
stanoviti jako náhradu cenu obecnou (§ 305 obč.
zák.).
Pro stanovení náhrad za převzaté zbytkové
statky má býti použito přiměřeně
ustanovení § 52 přídělového
zákona, který jedná o výkupu rolnických
nedílů. Náhrada za zbytkový statek
má tedy býti stanovena částkou odpovídající
ceně, za niž byl objekt získán (ceně
přídělové, trhové a pod.),
s přihlédnutím k nutným a užitečným
nákladům (investice), po případě
ke zhoršení. Náhrada však nesmí
v žádném případě převyšovati
cenu obecnou. Kdyby nebylo možno dosáhnouti dohody
o výši náhrady, rozhoduje podle ustanovení
§ 52, odst. 2 cit. zákona okresní soud v řízení
nesporném.
Náhrada za převzatý zabraný majetek
(přejímací cena) tvoří podle
§ 59 náhradového zákona, pokud není
vyčerpána při soudním rozvrhu, pohledávku
bývalého vlastníka proti státu. Tato
hyperocha může býti buď vyplacena hotově,
nebo zapsána jako pohledávka do náhradové
knihy (srv. důvodovou zprávu k § 10, pod bodem
D). Zapsaná pohledávka jest vůči státu
nevypověditelná, se strany státu však
může býti vypovězena čtvrtletně
a uhrazena buď hotově nebo dílčími
dluhopisy. Ustanovení o náhradové knize a
náhradové bance vztahuje se přiměřeně
i na vyplacení náhrad za půdu vyvlastněnou
podle § 14 záborového zákona (§
1, odst. 3 osnovy) a za převzaté zbytkové
statky. Účel tím sledovaný jest týž,
jako měl na mysli náhradový zákon
u vlastníka zabraného majetku. V případech
ze sociálních důvodů zvláštního
zřetele hodných má býti na žádost
oprávněného poskytnuta náhrada v přiměřené
výši v hotovosti.
Okruh osob, jimž přísluší úkojové
právo podle tohoto ustanovení, řídí
se analogicky podle § 47, odst. 3 náhradového
zákona, jejich pořadí určuje se podle
§ 216 ex. ř. a §§ 49 až 51 náhradového
zákona. Při úhradě pohledávek
těchto osob se vychází z obecné ceny
přejímané nemovitosti. Rozvrh úhrady
příslušející oprávněným
osobám provádí soud, v jehož knihách
jest nemovitost nebo podstatná část nemovitosti
zapsána, na návrh ministerstva zemědělství
v nesporném řízení podle zásad
o rozvrhu nejvyššího podání za
nemovitosti v dražbě prodané. Soud určí
pořadí pohledávek a stanoví, kterým
oprávněncům budou jejich nároky a
v jaké výši uhrazeny a jak velká bude
hyperocha býv. vlastníka (§§ 47 a násl.
náhradového zákona). Pokud jde o postavení
věřitelů, odkázaných na uspokojení
pouze do výše náhrady, odkazuje se na obdobné
postavení věřitelů na zabrané
půdě podle náhradového zákona
a na důvody uvedené shora u odstavce 1. Podle 20
náhradového zákona mohou býti pohledávky
bývalých knihovních věřitelů
a oprávněnců zapsány do náhradové
knihy.
Zásadně jest veškerý majetek, který
bude získán revisí první pozemkové
reformy, určen pro účely přídělu,
pokud z důvodů veřejných nebo jiných
nebude ponechán Československému státu,
do jehož vlastnictví převzetím přechází.
Okruh osob přicházejících v úvahu
pro přidělení převzatého majetku
(půdy zemědělské i lesní) pohybuje
se v rámci ustanovení konfiskačních
dekretů českých i slovenských a jest
v celku obdobný skupinám uchazečů
uvedených v § 1 přídělového
zákona. Ježto vedoucí myšlenkou revise
pozemkové reformy jest skutečnost, že propuštěním
nadměrné výměry zabrané půdy
zemědělské i lesní byly zkráceny
kategorie uchazečů, pro něž první
pozemková reforma byla v prvé řadě
určena, jest jen důsledkem této zásady,
když i příděl půdy získané
revisí bude určen v prvé řadě
k doplnění nesoběstačných (trpasličích)
závodů zemědělských. Tím
způsobem bude zejména ve vnitrozemí vyvážen
strukturálně stav vytvořený v osidlovacích
oblastech usazováním bezzemků a malozemědělců
na usedlostech o soběstačných výměrách.
Pamatuje se rovněž na uspokojení všech
potřeb povahy veřejné (příděl
veřejnoprávním korporacím a pod.),
jako i na dosažení cílů sledovaných
racionelně plánovanou zemědělskou
výrobou.
Lesní hospodářství vyžaduje dlouhodobého
plánování a je spojeno při racionálním
obhospodařování lesů se značnými
investicemi, jichž výnos se projevuje teprve průběhem
generací. Touto svojí povahou se nehodí lesy
pro příděl do vlastnictví jednotlivců,
kterážto zásada došla svého vyjádření
již v zákonech o první pozemkové reformě,
jež rovněž omezovaly příděl
lesů jednotlivcům na případy výjimečné
a na lesní plochy o menší rozloze (§ 10,
odst. 3 přídělového zákona).
Tato ustanovení obsahují všeobecné a
základní předpoklady, které musí
splniti každý uchazeč o příděl.
Vychází se při tom z obdobných ustanovení
§ 5, odst. 1, č. 1 a 2 zákona č. 31/1947
Sb., jednajících o přídělu
drobných živnostenských podniků a rodinných
domků v pohraničním území.
Okruh přednostních uchazečů odpovídá
příslušným ustanovením dekretů
č. 12/1945 Sb. a 28/1945 Sb. Na české a slovenské
krajany vracející se do vlasti (reemigranty) jest
pamatováno výslovným ustanovením v
odstavci 1, písm. b) tohoto paragrafu.
Aby bylo lze při přídělu převzaté
půdy přihlížeti též k úpravě
a ke scelení pozemkové držby, bylo nutno umožniti
- obdobně jak činí všechny zákony
provádějící úpravu pozemkové
držby - směny převzaté půdy za
půdu revisi nepodrobenou (svobodnou nebo konfiskovanou).
Ministerstvo zemědělství, jemuž přísluší
říditi a prováděti jednotným
způsobem příděl na celém státním
území, provádí toto řízení
na Slovensku prostřednictvím pověřenectva
zemědělství, které postupuje podle
směrnic ministerstva. Součinnost oprávněných
uchazečů zajišťuje se shodně se
zásadami vyjádřenými v dekretech a
nařízeních konfiskačních ustanovením,
že se příděl provádí v
součinnosti s rolnickými komisemi.
Poněvadž revise pozemkové reformy jest postavena
právě tak jako první pozemková reforma
a příděl půdy konfiskovaného
zemědělského majetku na zásadě
soběstačnosti, přejímá se i
pro stanovení přídělových cen
ustanovení části VII, §§ 77 a 78
náhradového zákona. Přídělové
ceny mají býti stanoveny tak, aby jimi byla uhrazena
cena přejímací, výlohy spojené
s vyvlastněním a přídělem vůbec,
při čemž se vychází z bilance,
která se podává z úhrnu nemovitostí,
získaných revisí pozemkové reformy.
Tím se dociluje rovnoměrného rozvržení
nákladů na veškerý příděl.
Skutečnost, že zbytkové statky [§ 1, odst.
1, písm. d)] budou přejímány za ceny
nabývací a nemovitosti uvedené v § 1,
odst. 3 budou vyvlastňovány za ceny obecné
(§ 7), má za následek poměrné
zvýšení přídělových
cen, pro jejichž výpočet platí výše
zmíněné zásady, stanovené v
§ 77 náhradového zákona. Další
poměrné zvýšení přídělových
cen nastane vlivem ustanovení § 7, odst. 5, podle
něhož přísluší knihovním
věřitelům a oprávněncům
úhrada do výše obecné ceny převzatého
majetku.
Aby se toto zvýšení přídělových
cen pokud možno zmírnilo, mění se ustanovení
§ 77 náhradového zákona potud, že
srážky a přirážky tam uvedené
nebudou převáděny do státního
kolonisačního fondu, nýbrž zůstanou
v náhradovém fondu a přijdou tak k dobru
přídělcům. Rovněž tak
nebude odváděno finanční správě
15% z ceny přejímací, určené
podle § 5 zák. č. 323/1921 Sb. k částečné
úhradě ztrát, které vznikly finanční
správě odpisem dávky z majetku a z přírůstku
na majetku (zákon č. 309/1920 Sb.), kteréžto
ustanovení se přiměřeně používá
i pro majetkové dávky podle zákona č.
134/1946 Sb. (§ 11 osnovy).
Pro zabezpečení zaměstnanců na zabraném,
po případě revisí nově získaném
pozemkovém majetku se vytvořily v rámci současných
úprav pozemkové držby zcela jiné předpoklady,
než byly při provádění první
pozemkové reformy. Byla proto na ně vztažena
a přiměřeně upravena ustanovení
zákona č. 16/1947 Sb., který vyřešil
otázku umístění a jiného zaopatření
zaměstnanců na zkonfiskovaném zemědělském
majetku a jejich rodinných příslušníků.
Současně byl tento zákon rozšířen
na celé státní území. Vztahuje
se nejen na zaměstnance, kteří ztrácí
zaměstnání nebo existenční
zabezpečení na majetku získaném revisí
pozemkové reformy, nýbrž i na ty, kteří
pracují na ostatním dosud zabraném majetku.
V první pozemkové reformě pracoval pozemkový
úřad s kapitálem povahy: provozní,
úvěrové a sociální.
Při provádění revise přichází
v úvahu v první řadě kapitál
provozní. Těžiště provozní
působnosti bude i zde v opatřování
půdy potřebné pro příděl
za náhradu a v uhrazování všech výloh,
pokud by pro ně nebylo úhrady z jiných pramenů.
Finančním centrem první pozemkové
reformy byl náhradový fond. V něm byla pozemková
reforma po finanční stránce číselně
vyjádřena. Proto se budou v tomto fondu jeviti i
důsledky revise.
A. Náhradový fond byl vytvořen podle
VIII. části náhradového zákona.
Účel jeho jest stanoven v §§ 79 až
81 cit. zákona a záleží v podstatě
v placení a zúročení náhrad
za přejímanou půdu na jedné straně
a v přijímání přídělových
cen a úroků za přidělovanou půdu
na straně druhé.
Příjmy:
a) Základním kapitálem jest záloha
150 mil. Kčs, poskytnutá podle § 79 náhradového
zákona ze státního rozpočtu, která
má býti z přebytků fondu vrácena,
b) hotově zaplacená přídělová
cena za půdu,
c) pachtovné placené přídělci,
kterým byla půda přidělena do pachtu,
d) výnos převzaté a pozemkovým úřadem
spravované půdy (§ 4 zákona č.
330/1919 Sb.),
e) poplatky podle § 14 zákona č. 77/1922 Sb.,
t. j. 5/7 z přirážky
35% k náhradě za převzaté a přidělené
jednotlivé parcely a jejich části,
f) přeplatky podle § 37 přídělového
zákona při dalším zcizení přidělené
půdy,
g) náhrada režijních výloh při
odprodejích sjednávaných na podkladě
generálních dohod,
h) výnos úroků z přebytků a
interkalární úrok,
ch) úrok z přídělových cen
při poshovění přídělcům
se zaplacením přídělové ceny,
i) náhrada nákladů ze sepsání
přídělových listin a za knihovní
vklad vlastnického práva, předpisované
přídělcům, jakož i měrné
a náklad na opatření hranečníků.
Vydání:
a) Náhrady za zabranou a převzatou půdu (přejímací
ceny),
b) platy příslušející státnímu
kolonisačnímu fondu [latifundijní srážky
podle §§ 42 a 42 a) náhradového zákona
a přirážky k přejímacím
cenám za účelem zajištění
býv. zaměstnanců velkostatků],
c) ekvivalent na dávku z majetku a z přírůstku
na majetku,
d) výlohy, spojené s převzetím půdy
a jejím přídělem (ocenění,
měření, nákup hranečníků,
soudní řízení, vyhotovení přídělových
listin, zaknihován a investice, jichž jest třeba
k úpravě převzatých nemovitostí
k účelům přídělovým
- § 80 náhradového zákona -, správa
nemovitostí přechodně spravovaných),
e) náklad režie (osobní a věcné
výdaje ministerstva zemědělství a
státních obvodových úřadoven
pro pozemkovou reformu, pokud jejich činnost se týká
provádění první pozemkové reformy
a její revise),
f) reservy, vytvořené ke krytí event. ztrát
a schodků, vzniklých případným
poklesem kursu cenných papírů, do nichž
bylo jmění fondu uloženo, poklesem hodnoty
půdy nebo budov, ztrát ze sporů, jež
vedl pozemkový úřad (nyní ministerstvo
zemědělství),
g) záloha 150 mil. Kčs, která má býti
vrácena státní pokladně.
Náhradový fond jest spravován nyní
ministerstvem zemědělství. Práce s
tím spojené vykonává zvláštní
fondovní účtárna. Hospodaření
fondu jest kontrolováno nejvyšším účetním
kontrolním úřadem. Hotovosti fondu, pokud
to nutnost mobility připouští, se ukládají
do cenných papírů, požívajících
pupilární jistoty. Jinak se ukládají
na vázané volné účty u ústavů,
požívajících sirotčí jistoty.
B. Kapitál úvěrový shromážděn
byl při provádění první pozemkové
reformy ve státním kolonisačním
fondě, zřízeném podle § 18
zákona úvěrového (č. 166/1920
Sb.) pod názvem "Všeobecný fond pro podporu
vnitřní kolonisace". Nynějšího
názvu dostalo se mu vyhláškou ministerstva
zemědělství č. 145/1945 Sb.
Fond jest povahy smíšené:
1. úvěrovým úkolem jeho jest podporovati
vnitřní kolonisaci poskytováním levného
úvěru k zaplacení přídělové
ceny půdy a budov a jiného zařízení
na přidělené půdě, a provozovacího
úvěru podle úvěrového zákona,
2. sociálním úkolem jest uspokojování
nároků, které zákon náhradový
přiznal býv. zaměstnancům na zabraném
pozemkovém majetku.
Základním jměním fondu jest dotace
20 mil. Kčs; není to záloha, jako u fondu
náhradového, nýbrž spotřebitelná
dotace.