Směnné smlouvy, převody vlastnického
práva ke směnným pozemkům, dále
převody práv a závazků knihovně
zapsaných ze směněného pozemku na
jiný podle soudního rozhodnutí (§ 96)
požívají výhod podle § 27 a jsou
osvobozeny též od obecní dávky z přírůstku
hodnoty nemovitostí, pokud nemá býti současně
zapsána změna v osobě oprávněného
či zavázaného, ani změna v rozsahu
těchto práv nebo závazků.
Až do další úpravy zůstávají
v platnosti, po případě jsou dále
použivatelné:
1. Na Slovensku:
a) zák. čl. VI/1836, o těch věcech,
které mimo užívání pozemků
patří k užitkům poddaných,
b) zák. čl. X/1836, o municipální
pravomoci na půdě a o urbárenském
procesu,
c) zák. čl. XII/1836, o poměrném dělení
společenských užitků pozemkových
podle zvyklostí,
d) zák. čl. VII/1840, o vysvětlení
a částečné změně některých
odstavců zák. čl. VI, X a XII z roku 1836
ve věcech urbariálních,
e) zák. čl. LIII/1871 a
f) zák. čl. XXXIX/1908, o rozdělení
majetku urbariálního a úpravě poměrů
pozemkového majetku a o komasaci pozemků, pokud
se týkají úpravy držby, urbárního
oddělování a poměrného dělení,
a to s tou změnou, že toto řízení
provedou orgány a úřady jmenované
v §§ 2 a 9 tohoto zákona;
2. v zemích České a Moravskoslezské:
zákon ze dne 13. února 1884, č. 31 mor. z.
z., o dělení společenských pozemků
a o úpravě užívání a správy
společenských pozemků, ve znění
přílohy B k vládnímu nařízení
ze dne 19. května 1939, č. 171 Sb. z roku 1940,
o scelování hospodářských pozemků
a jiných úpravách pozemkové držby,
s tou změnou, že v řízení při
dělení pozemků a při úpravě
užívání a správy společenských
pozemků jsou příslušné orgány
a úřady jmenované v §§ 2 a 9 tohoto
zákona. Pokud se však příloha B k vládnímu
nařízení č. 171/1940 Sb. odvolává
na ustanovení uvedená v příloze A
k tomuto nařízení, nastoupí na místo
nich obdobná ustanovení tohoto zákona.
(1) Pro řízení podle tohoto zákona
platí, pokud se v něm nestanoví jinak, vládní
nařízení ze dne 13. ledna 1928, č.
8 Sb., o řízení ve věcech náležejících
do působnosti politických úřadů
(správním řízení).
(2) Pokud opravný prostředek není
vyloučen, lze se odvolati z rozhodnutí a opatření
oblastní komise k zemské komisi a z rozhodnutí
zemské komise k ministerstvu zemědělství.
(3) Shledá-li zemská komise v odvolacím
řízení nebo při výkonu dozorčího
práva, že byly při vyšetřování
určité věci pominuty podstatné skutečnosti,
nebo že byl za řízení porušen zákon
takovým způsobem, že to má vliv na výsledek
celé pozemkové úpravy, nebo že byla
zkrácena práva jednotlivých účastníků
této úpravy, má zemská komise naříditi
nové jednání ve věci.
Řízení ve věcech upravených
tímto zákonem, které bylo zahájeno
před účinností tohoto zákona,
provedou podle předpisů dosavadních dosud
příslušné úřady (soudy),
bylo-li již v těchto věcech skončeno
odhadní řízení; jinak se dosavadní
řízení zrušuje a provede se znovu podle
tohoto zákona.
Orgány jmenované v §§ 2 a 9 buďtež
při plnění svých úkolů
podporovány ostatními úřady, soudy
a orgány veřejné správy, které
mají zejména urychleně vyřizovati
žádosti předložené jim podle tohoto
zákona.
Obce, v nichž bylo provedeno scelování podle
tohoto zákona, se posuzují přednostně
při rozhodování o žádostech o
příspěvky a podpory z veřejných
prostředků, zejména též z prostředků
určených ke zvelebení zemědělství.
Zrušuje se platnost, po případě použivatelnost
předpisů, pokud odporují ustanovením
tohoto zákona; zejména se zrušuje platnost,
po případě použivatelnost:
1. na Slovensku s výhradou ustanovení § 98,
č. 1:
a) zák. čl. VI/1836,
b) zák. čl. X/1836,
c) zák. čl. XII/1836,
d) zák. čl. VII/1840,
e) zák. čl. LIII/1871,
f) zák. čl. VII/1908, o stálé hospodářské
odborné komisi,
g) zák. čl. XXXIX/1908 a
h) zákona ze dne 13. prosince 1939, č. 328 Sl. z.,
o státním komasačním fondu, a vládního
nařízení ze dne 28. února 1940, č.
48 Sl. z., jímž se provádí tento zákon;
2. v zemích České a Moravskoslezské:
a) vládního nařízení č.
171/1940 Sb., s výjimkou přílohy B,
b) vládního nařízení ze dne
21. července 1943, č. 208 Sb., kterým se
doplňuje vládní nařízení
ze dne 19. května 1939, č. 171 Sb., z roku 1940,
o scelování hospodářských pozemků
a o jiných úpravách pozemkové držby.
Tento zákon nabývá účinnosti
třicátým dnem po vyhlášení;
provede jej ministr zemědělství v dohodě
se zúčastněnými ministry.
Základem platných předpisů o technickohospodářských
úpravách pozemků jsou pro země Českou
a Moravskoslezskou říšské zákony
rakouské, č. 92, 93 a 94 ř. z. ze dne 7.
června 1884.
Podle těchto rámcových zákonů
byly vydány pro Moravu zemské zákony, a to
ze dne 13. února 1884, č. 30, 31 a 32 mor. z. z.,
ze dne 22. července 1892, č. 65 mor. z. z., ze dne
18. května 1896, č. 57 mor. z. z., a ze dne 14.
května 1910, č. 52 a 53 mor. z. z.; pro Slezsko
byly vydány zemské zákony ze dne 28. prosince
1887, č. 12, 13 a 14 slez. z. z. ex 1888, ze dne 18. května
1896, č. 35 slez. z. z., a ze dne 7. listopadu 1912, č.
66 slez. z. z.
Tyto zákony upravovaly vlastní scelování
pozemků, dělení společenských
pozemků, užívání a správu
společenských pozemků, jakož i očišťování
lesů od cizích enkláv a vyrovnání
lesních hranic.
Na Slovensku byly komasace, dělení společenských
pozemků a úprava držebnostních poměrů
právně upraveny zákonnými články
VI, X a XII z roku 1836, VII z roku 1840, LIII z roku 1871 a XXXIX
z roku 1908.
Rozdíl v zákonodárství rakouském
a uherském v oboru agrárních operací
se jeví v naprosto různé organisaci prováděcích
úřadů a v různých formách
řízení.
Na Moravě a ve Slezsku prováděly agrární
operace zvláštní úřady (místní
komisař pro agrární operace, zemská
komise pro agrární operace a ministerská
komise pro agrární operace), kdežto na Slovensku
provádění všech úprav pozemkové
držby bylo svěřeno sborovým soudům
I. stolice, které postupovaly podle soudního řízení
uherského.
Prováděcí předpis ke scelovacímu
zákonu moravskému byl vydán nařízením
ze dne 30. listopadu 1911, č. 13 mor. z. z. z roku 1912,
na Slovensku nařízeními ze dne 5. ledna 1909,
č. 10, 20, 30, 40, 50 a 60/JM.
Tato uherská ministerská nařízení
přiznala ministerstvu zemědělství
podstatný vliv na provádění úprav
pozemkové držby, avšak této možnosti
nebylo ministerstvem vždy plně využito. Na Moravě
a ve Slezsku byly úřady pro agrární
operace přímo podřízeny ministerské
komisi při ministerstvu zemědělství,
která měla přímý vliv na provádění
všech agrárních operací po stránce
právní, technické i hospodářské
a vykonávala také v nejvyšší instanci
pravomoc v důležitých a zásadních
otázkách.
Potřeba nového scelovacího zákona,
jenž by platil na celém území prvé
Československé republiky, vedla k vypracování
osnovy nového scelovacího zákona, tato osnova
byla však pro nepochopení vládních kruhů
odvolána. Tím ovšem nebyla potřeba scelovacího
zákona ukojena a hned na počátku okupace
českých zemí byla platnost moravského
zemského zákona z roku 1884 územně
rozšířena i na Čechy vládním
nařízením ze dne 19. května 1939,
č. 171 Sb. z roku 1940. Tímto vládním
nařízením byly zároveň zrušeny
slezské zákony zemské a bylo upraveno t.
zv. povinné scelování, prováděné
z moci úřední v těch místech,
kde prováděním rozsáhlejších
staveb komunikačních, vodních cest nebo letišť
byla pozemková držba v obvodu těchto zařízení
tak roztříštěna, že tím
bylo hospodaření značně ohroženo.
Toto vládní nařízení bylo později
doplněno vládním nařízením
č. 208/1943 Sb.
Také na Slovensku potřeba nového scelovacího
zákona vyvolala již za éry t. zv. Slovenského
státu snahu po novelisaci norem upravujících
komasaci a ostatní agrární operace. Tyto
snahy se však nedostaly dále než k úvahám
o recepci scelovacího zákona moravského poněkud
pozměněného vzhledem k zvláštnostem
slovenské pozemkové držby.
Právní base, na níž scelovací
zákony spočívají, t. j. uznání
soukromého vlastnictví omezitelného bez souhlasu
vlastníka jen zákonem, se nezměnila, avšak
od vydání scelovacích zákonů
se změnily hospodářské podmínky,
technickým pokrokem vznikla potřeba zemědělského
plánování a mechanisace zemědělského
podnikání. Poválečné zásobovací
potíže, celní hranice mezi státy, útěk
venkovského obyvatelstva do měst a z toho plynoucí
nedostatek zemědělského dělnictva
donutily stát, aby se stal z trpného subjektu aktivním
zájemcem a účastníkem scelování.
Konfiskace půdy Němců, kolaborantů
a zrádců, nedostatek pracovníků v
zemědělství a potřeba soběstačnosti
v zemědělských produktech volají po
tom, aby byl odstraněn nedostatek pracovních sil
v zemědělství a aby byla zvýšena
produktivita půdy a zároveň sníženy
pracovní investice.
Plánování a mechanisace zemědělského
podnikání (včetně strojních
družstev) naráží na překážky,
které se snaží scelovací zákony
odstraniti již od let devadesátých minulého
století.
Všechny tyto okolnosti způsobily intensivnější
potřebu scelení půdy v době co nejkratší.
Poněvadž provádění scelování
podle norem dosud platných postupuje jen pozvolna, je prováděno
namnoze orgány, které nemají k půdě
blízký vztah (soudy na Slovensku), jest k urychlenému
scelení třeba, aby byl vydán nový
zákon jednotný pro celé území
státu.
Dosavadní pomalý postup scelování
je patrný z dále uvedeného přehledu
scelené a nescelené půdy.
V Čechách je scelování jen v počátcích
a tohoto roku očekává se vyložení
scelovacího plánu v 5 obcích. Pokročilejší
scelování je v zemi Moravskoslezské, kde
od roku 1884 bylo sceleno více než 400 obcí
s plochou přes 200.000 ha zemědělské
půdy. Na Slovensku, kde potřeba scelování
a roztříštěnost pozemků jest
největší, činí plocha půdy
scelené v letech 1918 - 1938 asi 130.000 ha. Před
rokem 1918 byla provedena úprava pozemkové držby
na Slovensku na několika stech tisíc hektarů
půdy, avšak nikoliv podle scelovacích zásad.
Nehledíc k pohraničí bylo tedy dosud v Československé
republice sceleno přibližně 330.000 ha zemědělské
půdy. Za to je v zemích České a Moravskoslezské
daleko více než 2,000.000 ha, na Slovensku více
než 1,000.000 ha zemědělské půdy
dosud nescelené, z čehož do skupiny s velmi
naléhavou potřebou scelování patří
více než polovina této výměry.
Hospodářský význam scelování
je tak veliký, že scelování je nejdůležitější
součástí výstavby zemědělství.
Prospěch, jenž ze scelování plyne, je
několikerý, nejdůležitější
je:
a) odstranění rozkouskované půdy.
Podle výsledků dosažených scelováním
na Moravě byla snížena rozkouskovanost půdy
ve scelených obcích o více než 80%,
na Slovensku o více než 90%. Odstranění
rozkouskované půdy je jedním z hlavních
předpokladů pro systematickou a plánovitou
mechanisaci a racionalisaci zemědělského
podnikání;
b) úspora práce. Scelením se ušetří
přibližně na 10 ha 1 lidská pracovní
jednotka (úspora ruční práce podle
výrobních oblastí je 10 - 20%). Také
na potahových pracích se získá značná
úspora (20 až 25%). Poněvadž se scelením
zpravidla zmenší průměrná vzdálenost
zřízením nových a vhodnějších
cest, znamená tato okolnost úsporu na provozní
době. Úspora na práci značně
přispěje k vyřešení kritického
nedostatku pracovních sil v zemědělství;
c) úspora na osivu. Použitím strojů
k setí činí úspora na osivu průměrně
25% (asi 50 kg na 1 ha);
d) zvětšení zemědělské
půdy. Melioracemi všeho druhu, kultivacemi a rekultivacemi
neplodných ploch, hald, skládek, úvozů
a pod., provedenými při scelování,
se získá půda dosud zemědělsky
nevyužitá;
e) zintensivnění zemědělského
podnikání. Scelením zanikne, zejména
na Slovensku, extensivní hospodaření (trojhonné)
a zmenší se plocha úhoru. Plochu půdy,
získané melioracemi, kultivacemi a odstraněním
trojhonného hospodaření, lze odhadnouti minimální
výměrou 150.000 ha, což znamená v zásobování
obyvatelstva podíl nikoliv nepatrný;
f) zvýšení výnosu. Podle zkušeností
získaných scelováním, zejména
v zemi Moravskoslezské, byl zvýšen výnos
zemědělské půdy až o 20%. Také
tento moment jest velmi důležitý pro otázku
zásobování domácími zemědělskými
produkty.
Všechny tyto skutečnosti, nehledíc k poválečným
potížím, nutí k tomu, aby scelování
bylo provedeno rychle, plánovitě a účelně.
Osnovou se mají uskutečnit tyto snahy.
Osnova vypočítává krátce nejdůležitější
typy technicko-hospodářských úprav
pozemků. Účelem těchto úprav
je zvýšiti životní úroveň
zemědělského lidu a lépe zajistiti
výživu veškerého obyvatelstva.
Velkou změnou proti dosavadnímu stavu je organisace
orgánů, jimž má býti svěřena
agenda technicko-hospodářských úprav
pozemků, a vymezení jejich věcné i
místní příslušnosti. Místo
dosavadních místních komisařů
pro agrární operace (na Slovensku soudů)
jsou I. instancí oblastní komise pro technicko-hospodářské
úpravy pozemků. Výkonným orgánem
těchto komisí jsou jejich úřadovny.
Oblastním komisím přísluší
rozhodovati v I. stolici ve věcech technicko-hospodářských
úprav pozemků, pokud nejsou příslušné
jiné orgány (scelovací družstva, zemské
komise pro technicko-hospodářské úpravy
pozemků, po případě ministerstvo zemědělství).
Druhou instancí jsou zpravidla zemské komise pro
technicko-hospodářské úpravy pozemků,
jejichž výkonným orgánem jsou zemské
úřadovny. Na Slovensku je zemská komise pro
technicko-hospodářské úpravy zřízena
při pověřenectvu zemědělství
a pozemkové reformy. Zemské komise přejímají
podle osnovy věcnou příslušnost dosavadních
zemských komisí pro agrární operace
a ministerské komise pro agrární operace.
Oblastní i zemské komise pro technicko-hospodářské
úpravy pozemků jsou samostatnými veřejnými
orgány, v nichž je ve značné míře
přiznáno zastoupení a tím i vliv voleným
lidovým orgánům správním, t.
j. členům okresních a zemských národních
výborů, kteří jsou výkonnými
zemědělci. Při tom se přiznává
vrcholné odborové organisaci zemědělců,
t. j. Jednotnému svazu českých (slovenských)
zemědělců právo vyjádřiti
se ke jmenování těch členů
národních výborů, kteří
mají v oblastních a zemských komisích
zastupovati výkonné zemědělce. Prvek
lidově-demokratický je v oblastních i zemských
komisích v početní převaze nad prvkem
úřednickým. K platnosti usnesení komisí
(§ 3, odst. 3 a § 4, odst. 5) se vyžaduje, aby
byl přítomen určitý nejmenší
počet členů, kteří zastupují
národní výbory, resp. zemědělce,
takže i při usnášení má
lidově-demokratický prvek početní
převahu nad prvkem úřednickým.
Pokud jde o místní příslušnost
I. stolice, znamená osnova zásadní změnu
proti dosavadnímu stavu. Místní komisař
pro agrární operace byl ustanovován vždy
jen pro jednotlivé případy, kdežto oblastní
komise jsou příslušné pro všechny
technicko-hospodářské úpravy pozemků,
prováděné v jejich obvodu.
Oblastní (zemské) úřadovny, jež
jsou výkonnými orgány oblastních (zemských)
komisí, budou po stránce jak technické, tak
i personální vybaveny tak, aby mohly splnit úkoly
jim uložené.
Zrušením ministerské komise pro agrární
operace se zavede dvouinstanční postup, což
bude mít za následek urychlení scelovacího
řízení. Ministerstvo zemědělství,
které je nejvyšším úřadem
pro technicko-hospodářské úpravy pozemků,
vykonává dozor nad prováděním
jmenovaných úprav v celém státě,
zemská a oblastní komise ve svém obvodu.
Ministru zemědělství je vyhrazeno právo
(§ 6) ustanovovat úředníky oblastních
a zemských úřadoven (pokud to nepřísluší
vládě nebo presidentu republiky) a jmenovat jejich
přednosty z vysokoškolsky vzdělaných
technických úředníků těchto
úřadoven.
Aby se zaručilo plánovité provádění
technicko-hospodářských úprav, zřizuje
se při ministerstvu zemědělství poradní
sbor pro technicko-hospodářské úpravy
pozemků (§ 7).
Jak již bylo shora řečeno, provádějí
scelování zemědělci sami, a to scelovacími
družstvy, jež jsou veřejnoprávními
korporacemi a mají rozsáhlou pravomoc (dosavadní
scelovací výbory byly jen poradními orgány).
Jde o družstva sui generis a neplatí proto o nich
předpisy o výdělkových a hospodářských
společenstvech. Scelovací družstva tvoří
dvě skupiny, a to
1. družstva, jež vznikají usnesením většiny
k hlasování oprávněných přímých
účastníků, k němuž musí
přistoupiti ještě schválení stanov
oblastní komisí [§ 9, odst. 1, písm.
a)],
2. družstva, jež nevznikají usnesením
k hlasování oprávněných přímých
účastníků, nýbrž rozhodnutím
oblastní komise a předepsáním stanov
touto komisí (t. zv. povinná scelovací družstva).
Utvoření družstev uvedených ad 1) (t.
j. dobrovolných) bude pravidlem, povinná scelovací
družstva se budou tvořiti jen výjimečně.
Povinná scelovací družstva mohou vzniknouti
jenom tehdy, jestliže je náklad na zamýšlenou
pozemkovou úpravu, přihlížejíc
k hospodářským poměrům účastníků
s celkového hlediska, pro účastníky
hospodářsky únosný, a jsou-li zároveň
splněny podmínky § 33, t. j. jestliže
se pozemkovou úpravou umožní a zabezpečí
úspěšnější a vydatnější
hospodaření na pozemcích atd.
Obec je členem družstva, i když není přímým
účastníkem, a to proto, poněvadž
má jako základní článek územní
lidové samosprávy zájem na tom, aby při
provádění pozemkových úprav
se dbalo zájmů celku, na př., aby byly vhodně
řešeny veřejné cesty a jiná veřejná
zařízení.
V § 9, odst. 5 se přiznává zemské
komisi, aby prohlásila scelovací družstvo za
vodní družstvo podle vodního zákona,
a to pro scelovací obvod. Zemská komise učiní
takové prohlášení tehdy, když uzná
za vhodné, aby zároveň se scelováním
se provedlo i odvodnění, po případě
zavodnění pozemků.
§ 10 má ustanovení o tom, co musí obsahovati
stanovy scelovacího družstva, § 11 vypočítává
orgány scelovacího družstva. § 12 vymezuje
působnost orgánů scelovacího družstva.
Odstavec 5 v § 12 má ustanovení o tom, jak
se tvoří vůle scelovacího družstva
na valné hromadě. Každý člen
družstva, t. j. přímý účastník
(podle § 41 je přímým účastníkem
každý vlastník, po případě
držitel pozemků pojatých do scelování),
má jeden hlas.
Dozor nad scelovacími družstvy vykonává
na celém území státu ministerstvo
zemědělství a ve svém obvodu zemské
a okresní komise (§ 14). O zániku scelovacího
družstva má ustanovení § 15. O zániku
rozhoduje valná hromada a k usnesení o zániku
družstva je třeba přítomnosti alespoň
poloviny členů družstva a tříčtvrtinové
většiny hlasů přítomných.
Mimo to se vyžaduje k takovému usnesení schválení
oblastní komise. Osnova považuje za nutné vázati
zánik scelovacího družstva na shora uvedené
podmínky, aby zabránila bezdůvodným
zrušením scelovacích družstev.
Také zahájení řízení
o pozemkové úpravě se osnovou značně
změnilo. Osnova přiznává právo
navrhnouti zahájení řízení
(viz § 16) nejen vlastníkům pozemků,
nýbrž i obcím a okresům, jakož
i místním organisacím Jednotného svazu
českých (slovenských) zemědělců.
Žádost o provedení pozemkových úprav
v příštím roce musí být
podána v běžném roce nejpozději
do 1. května u místně příslušné
oblastní komise. Tím se umožní, aby
se pozemkové úpravy prováděly podle
programu a hospodárně nejen s hlediska oblastního
a zemského, nýbrž i s hlediska celostátního.
Z téhož důvodu se v § 16, odst. 2 stanoví,
že návrhy na zahájení pozemkových
úprav jest podati u ministerstva zemědělství
a proto je vyhrazeno právo schvalovati návrh na
zahájení pozemkových úprav též
ministerstvu zemědělství (§ 17). Po
tomto zásadním schválení lze teprve
konati místní šetření. Úřady
a zájemci, které musí oblastní komise
pozvati k místnímu šetření, jsou
vypočítáni v § 18. Okruh interesentů
je tu vymezen velmi široce, a to proto, poněvadž
místní šetření je velmi důležité
pro další řízení o pozemkových
úpravách. Účel místního
šetření je stanoven v § 19. Ustanovení
§ 19, odst. 2, že se má ihned provésti
hlasování o utvoření scelovacího
družstva, jestliže se při místním
šetření zjistí, že jsou dány
podmínky pro pozemkovou úpravu, považuje osnova
za účelné, aby se mohlo scelovací
družstvo utvořiti ihned, když jsou přítomni
vlastníci pozemků.
Při hlasování o utvoření scelovacího
družstva nepřiznává osnova každému
vlastníku (držiteli) pozemku jeden hlas, jak je tomu
při hlasování na valné hromadě
po utvoření družstva (viz § 12, odst.
5), nýbrž hlasovací právo při
hlasování o utvoření scelovacího
družstva (§ 20) mají jen vlastníci (držitelé)
zemědělských nebo lesních pozemků
ve scelovacím obvodu, jejichž výměra
je nejméně 1 ha. Osnova tu vědomě
nepřiznává hlasovací právo
při utvoření scelovacího družstva
vlastníkům (držitelům) pozemků,
kteří mají nepatrnou výměru
a kteří tudíž nemají na scelování
zájem. Ustanovením § 20, odst. 4 se má
napomoci scelování, jež je pro zemědělskou
výrobu tak užitečné.
Zahájení pozemkové úpravy nelze ponechati
jen na vůli členům scelovacího družstva,
poněvadž pozemkové úpravy nutno posuzovati
s širšího hlediska, a proto se v § 21, odst.
1 vyhrazuje oblastní komisi rozhodnouti o zahájení
pozemkové úpravy, i když všichni přímí
účastníci hlasovali pro utvoření
družstva a tím i pro pozemkovou úpravu. Oblastní
komise může naopak rozhodnouti, že se zahajuje
pozemková úprava proti vůli přímých
účastníků (viz § 21, odst. 2),
jestliže jsou splněny podmínky předepsané
v § 9, odst. 2, písm. b).
Rozsah působnosti scelovacích orgánů
a úřadů odpovídá v podstatě
ustanovení § 15 přílohy A k vl. nař.
č. 171/1940 Sb. Aby scelovací řízení
nebylo protahováno soudními spory, k nimž by
po případě za scelovacího řízení
došlo, stanoví se v § 22, odst. 4, že sporem
o vlastnictví a držbu pozemků, které
jsou předmětem pozemkové úpravy, se
nestaví řízení o pozemkové
úpravě a že na uvedené spory nemají
vliv soudní prázdniny.
Tato ustanovení odpovídají s nepatrnými
změnami ustanovením §§ 13, 25, 41, 42,
44 a 45 přílohy A k vl. nař. č. 171/1940
Sb. Zatímními hospodářskými
opatřeními podle § 25, odst. 1 se rozumějí
opatření, podle nichž se umožňuje
vlastníkům pozemků, aby na př. sklidili
úrodu do určitého dne na svých pozemcích,
které jim nebudou přiděleny. V praxi se označují
tato opatření jako sklizňové lhůty.
Osvobození od poplatků a dávek (§ 27)
má napomáhati provádění pozemkových
úprav. "Nepatrné poškození",
o němž se mluví v § 29, odst. 2, nutno
posuzovati individuálně s přihlédnutím
ke všem okolnostem jednotlivého případu.
Sankce § 24 přílohy A k vl. nař. č.
171/1940 Sb. nepostačují a proto byly trestní
sazby zvýšeny a podle získaných zkušeností
byly vyjmenovány hlavní přestupky, jež
se v praxi vyskytují ve scelovacím řízení.
V odstavcích 1 a 2 se vypočítávají
podmínky, jež musí býti splněny,
aby mohlo býti provedeno scelování
pozemků (v odstavci 3 se jen stanoví, že katastrální
řízení pro založení, obnovení
a reambulaci pozemkového katastru nebo pro založení
pozemkové knihy má se zpravidla prováděti
jen ve spojitosti se scelováním pozemků),
odstavec 4 mluví o případech povinného
scelování pozemků, t. j. proti vůli
vlastníků půdy, kteří ji získali
podle dekretu č. 12/1945 Sb. a č. 28/1945 Sb. a
nařízení č. 104/1945 Sb. n. SNR, ve
znění nařízení č. 64/1946
Sb. n. SNR. Osnova považuje v tomto případě
povinné scelování pozemků za velmi
účelné a prospěšné. Srov.
§ 20, odst. 4.
Opětné scelování pozemků,
jež byly již jednou předmětem scelování,
lze provésti proti vůli vlastníků
jen v případech vypočítaných
v odstavci 5.
Tento paragraf odpovídá v podstatě §
2 přílohy A k vl. nař. č. 171/1940
Sb.
V odstavci 1 je vyslovena zásada, že ve scelovacím
obvodu mohou býti scelovány všechny pozemky,
odstavec 2 je výjimkou ze zásady vyslovené
v odstavci 1 a podle odstavce 2 lze pozemky změnit, přeložit
nebo přidělit jinému jen se svolením
vlastníků. Souhlasu vlastníků není
třeba v případech uvedených v odstavci
3, jestliže tak rozhodne oblastní komise. Souhlasu
vlastníků není dále třeba v
případech odstavce 4; toto ustanovení se
však týká jen částí
pozemků.
Ke změnám nemovitostí, o nichž se mluví
v odstavci 5, je třeba jak souhlasu vlastníků,
tak i souhlasu příslušných úřadů;
nemovitostmi, jež slouží trvale účelům
kulturním, nutno rozuměti i nemovitosti sloužící
účelům církevním.
K § 35, odst. 2, písm. i) nutno poznamenat, že
přírodními léčivými
zdroji se rozumějí léčivé minerální
vody, ložiska rašeliny a slatin a léčivých
zemin, jakož i zdroje léčivých plynů
a emanací.