Příjemce jest povinen prokázati plátci
počet příslušníků domácnosti
i jejich příjmové poměry a všechny
změny, které mají vliv na povolení
slevy podle § 7, po případě odůvodňují
upuštění od srážky daně
podle § 11. Dokud příjemce tyto okolnosti neprokáže,
nesmí mu plátce poskytnouti slevu podle § 7,
po případě nesmí zvýšiti
rozsah této slevy, kdyby šlo o změnu ve prospěch
příjemce. K předloženému průkazu
bude - s výhradou ustanovení § 7, odst. 9,
věty druhé - přihlédnuto počínajíc
mzdovým obdobím, následujícím
po období, v němž bude průkaz plátci
předložen. Ministr financí stanoví vyhláškou
v Úředním listě způsob provedení
průkazu.
(1) Berní správa dozírá
na řádnou srážku a odvod daně
ze mzdy kontrolou plátců, kteří mají
provozovnu v obvodu berní správy.
(2) Plátci jsou povinni:
a) osobám, zmocněným berní správou
ke kontrole srážky daně, dovoliti vstup do
provozních místností v obvyklých provozních
hodinách a poskytnouti jim potřebné pomůcky
(náčiní, osvětlení) a potřebnou
místnost nebo pracovní místo k vyřízení
jejich úkolů,
b) kontrolujícímu orgánu dáti vysvětlení,
jichž je třeba k porozumění zápisům
v knihách,
c) osobě zmocněné berní správou
dáti na požádání také
o jiných osobách činných pro podnik,
u nichž jest sporné, v jakém poměru
jsou k plátci, požadovanou informaci k zjištění
jejich daňových poměrů,
d) předložiti berní správě požadované
doklady.
(3) Příjemci jsou povinni dáti
osobě zmocněné ke kontrole požadovanou
informaci o druhu a výši své mzdy.
(4) Osoba zmocněná ke kontrole je oprávněna
požadovati od osob, u nichž jest sporné, v jakém
poměru jsou k plátci, jakoukoliv informaci k zjištění
povahy tohoto poměru.
Nositelé sociálního pojištění
jsou povinni poskytnouti finančním úřadům
potřebnou pomoc při provádění
tohoto zákona.
(1) O stížnostech vyplývajících
ze sporů, které vzniknou mezi plátci a příjemci
o provádění srážky daně
ze mzdy, rozhoduje berní správa, v jejímž
obvodu je sídlo plátcovy pokladny.
(2) Berní správa jest povinna sděliti
stranám všechna svá rozhodnutí písemně
s poučením o opravných prostředcích.
(3) Z rozhodnutí berních správ
uvedených v odstavcích 1 a 2 lze se odvolati k finančnímu
úřadu II. stolice (na Slovensku k pověřenectvu
financí), který rozhodne s konečnou platností.
Podání, žádosti, odvolání
a potvrzení ve věcech daně ze mzdy jsou osvobozeny
od poplatků a dávek za úřední
úkony ve věcech správních.
Plátce ručí státu rukou společnou
a nerozdílnou s příjemcem za daň ze
mzdy, kterou příjemci nesrazil.
(1) Jednání a opomenutí příčící
se ustanovením tohoto zákona se trestají,
pokud nejsou trestná podle odstavce 2 nebo podle hlavy
VIII. zákona o přímých daních,
pořádkovou pokutou od 100 Kčs až do
50.000 Kčs. Pořádkovou pokutu ukládá
berní správa a může ji opakovati.
(2) Neodvede-li plátce (jeho zákonný
zástupce) sraženou daň ze mzdy ani na úřední
výzvu, dopouští se trestného činu
a potrestá se, nejde-li o čin přísněji
trestný podle všeobecného trestního
zákona, v daňovém trestním řízení
peněžitou pokutou od 1.000 Kčs až do 100.000
Kčs. Pro případ nedobytnosti pokuty jest
vyměřiti náhradní trest vězení
a to nejméně za každých 500 Kčs
jeden den vězení. Při opakování
trestného činu jest vedle peněžité
pokuty uložiti trest vězení až do jednoho
roku. Při tom nesmí náhradní trest
vězení spolu s uloženým trestem na svobodě
přesahovati jeden rok.
Pokud tento zákon nestanoví jinak, platí
pro obor daně ze mzdy obdobně ustanovení
zákona ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb.,
o přímých daních, ve znění
předpisů jej měnících a doplňujících.
(1) Veškerá ustanovení hlavy I.
zákona o přímých daních a vládního
nařízení ze dne 4. února 1937, č.
15 Sb., kterým se provádí zákon o
přímých daních, upravující
zdaňování mzdy uvedené v § 2
tohoto zákona a čl. 2 a 3 zákona ze dne 23.
října 1946, č. 202 Sb., jímž
se mění některá ustanovení
o dani důchodové, se zrušují posledním
dnem měsíce, v němž tento zákon
bude vyhlášen. Platí s výhradou §
30 naposled pro zdanění požitků vyplacených
do tohoto dne.
(2) Ustanovení hlavy VII. zákona o přímých
daních týkající se daně z vyššího
služného se zrušují počínajíc
berním rokem 1947.
(1) Poplatek ze služebních smluv podle
§ 1 a § 6, odst. 3 zákona ze dne 12. srpna 1921,
č. 295 Sb., o poplatku ze služebních smluv,
a podle § 20 zákona ze dne 3. dubna 1925, č.
54 Sb., kterým se mění některá
ustanovení o poplatcích, taxách a kolcích
(hrací karty), se nevybírá z požitků
vyplacených po posledním dni měsíce,
v němž bude tento zákon vyhlášen.
(2) Služební smlouvy o požitcích
podrobených zásadně dani ze mzdy nebo osvobozených
od ní podle tohoto zákona a listiny vyhotovené
o takových smlouvách nepodléhají poplatku.
(3) Výplaty zaopatřovacích částek
zaopatřovacími zařízeními (pensijními
a provisními ústavy, pensijními fondy, pokladnami,
spolky a pod.) jsou osvobozeny od poplatku podle § 4, odst.
1, č. 2 nařízení ze dne 15. září
1915, č. 280 ř. z., o poplatcích z pojistných,
doživotních důchodových a zaopatřovacích
smluv, a podle § 4 zák. čl. VIII/1883, o poplatcích
ze smluv pojišťovacích, podléhají-li
zásadně dani ze mzdy.
(1) Mzdy vyplácené za práci přes
čas a za vyšší výkony jsou osvobozeny
od daně ze mzdy.
(2) O tom, co se pokládá za mzdu za práci
přes čas a za mzdu za vyšší výkon,
rozhodne na zaměstnavatelův návrh ministerstvo
financí, po případě finanční
úřad jím pověřený po
slyšení ústředních hospodářských
organisací a Ústřední rady odborů.
Na Slovensku toto právo přísluší
pověřenectvu financí podle směrnic
ministerstva financí a po slyšení Slovenské
odborové rady.
(3) Ministr financí stanoví vyhláškou
v Úředním listě podrobnosti o řízení
podle odstavce 2.
(1) Řádně provedenou srážkou
daně důchodové podle zákona č.
161/1945 Sb. z běžných mezd vyplacených
v roce 1947 přede dnem, kdy se započne se srážkou
daně podle tohoto zákona, jest učiněno
zadost daňové povinnosti stran těchto mezd.
Nebyla-li tato srážka řádně provedena,
platí ustanovení poslední věty tohoto
odstavce. Jednorázové mzdy (§ 12) vyplacené
v uvedené době nutno však dodatečně
zdaniti podle ustanovení § 12. Súčtování
podle § 13 se provede v roce 1947 pouze za dobu, po kterou
se sráží daň podle tohoto zákona.
Předepisuje-li se daň podle § 14 z mezd vyplacených
v roce 1947, vyměří se ve výši
součtu tolika dvanáctin daně připadající
na celoroční mzdu podle sazeb stanovených
zákonem ze dne 20. prosince 1945, č. 161 Sb., jímž
se mění některá ustanovení
o dani důchodové, kolik celých měsíců
uplynulo od 1. ledna 1947 do dne, kdy se započne se srážkou
daně podle tohoto zákona, a tolika dvanáctin
daně připadající na týž
základ podle tohoto zákona, kolik celých
měsíců uplyne od uvedeného dne do
konce roku 1947.
(2) Pokud ministr financí byl zmocněn
k provedení opatření podle tohoto zákona,
vyhlásí je v Úředním listě.
(3) Pokud v dosavadních zákonech a nařízeních
se mluví o dani důchodové, rozumí
se tím u příjemců mezd též
daň ze mzdy.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; bude ho použito pro zdanění
mezd uvedených v § 2, které budou vyplaceny
po konci kalendářního měsíce,
v němž tento zákon bude vyhlášen;
provede jej ministr financí.
stupeň | stupeň | ||||||||
1 | 369 | - | 381 | 9.70 | 1 | 1.600 | - | 1.650 | 42.- |
2 | 381 | - | 392 | 10.40 | 2 | 1.650 | - | 1.700 | 45.- |
3 | 392 | - | 404 | 11.10 | 3 | 1.700 | - | 1.750 | 48.- |
4 | 404 | - | 415 | 11.80 | 4 | 1.750 | - | 1.800 | 51.- |
5 | 415 | - | 427 | 12.50 | 5 | 1.800 | - | 1.850 | 54.- |
6 | 427 | - | 438 | 13.20 | 6 | 1.850 | - | 1.900 | 57.- |
7 | 438 | - | 450 | 13.80 | 7 | 1.900 | - | 1.950 | 60.- |
8 | 450 | - | 462 | 14.40 | 8 | 1.950 | - | 2.000 | 63.- |
9 | 462 | - | 473 | 15.20 | 9 | 2.000 | - | 2.050 | 66.- |
10 | 473 | - | 485 | 15.70 | 10 | 2.050 | - | 2.100 | 68.- |
11 | 485 | - | 496 | 16.40 | 11 | 2.100 | - | 2.150 | 71.- |
12 | 496 | - | 508 | 17.10 | 12 | 2.150 | - | 2.200 | 74.- |
13 | 508 | - | 519 | 17.80 | 13 | 2.200 | - | 2.250 | 77.- |
14 | 519 | - | 531 | 18.50 | 14 | 2.250 | - | 2.300 | 80.- |
15 | 531 | - | 542 | 19.20 | 15 | 2.300 | - | 2.350 | 83.- |
16 | 542 | - | 554 | 19.80 | 16 | 2.350 | - | 2.400 | 86.- |
17 | 554 | - | 565 | 20.50 | 17 | 2.400 | - | 2.450 | 89.- |
18 | 565 | - | 577 | 21.20 | 18 | 2.450 | - | 2.500 | 92.- |
19 | 577 | - | 588 | 21.90 | 19 | 2.500 | - | 2.550 | 95.- |
20 | 588 | - | 600 | 22.80 | 20 | 2.550 | - | 2.600 | 99.- |
21 | 600 | - | 612 | 23.50 | 21 | 2.600 | - | 2.650 | 102.- |
22 | 612 | - | 623 | 24.50 | 22 | 2.650 | - | 2.700 | 106.- |
23 | 623 | - | 635 | 25.20 | 23 | 2.700 | - | 2.750 | 109.- |
24 | 635 | - | 646 | 25.80 | 24 | 2.750 | - | 2.800 | 112.- |
25 | 646 | - | 658 | 26.80 | 25 | 2.800 | - | 2.850 | 116.- |
26 | 658 | - | 669 | 27.70 | 26 | 2.850 | - | 2.900 | 120.- |
27 | 669 | - | 681 | 28.40 | 27 | 2.900 | - | 2.950 | 123.- |
28 | 681 | - | 692 | 29.30 | 28 | 2.950 | - | 3.000 | 127.- |
29 | 692 | - | 715 | 31.20 | 29 | 3.000 | - | 3.100 | 135.- |
30 | 715 | - | 738 | 34.20 | 30 | 3.100 | - | 3.200 | 148.- |
31 | 738 | - | 762 | 37.20 | 31 | 3.200 | - | 3.300 | 161.- |
32 | 762 | - | 785 | 43.20 | 32 | 3.300 | - | 3.400 | 187.- |
33 | 785 | - | 808 | 46.20 | 33 | 3.400 | - | 3.500 | 200.- |
34 | 808 | - | 831 | 49.20 | 34 | 3.500 | - | 3.600 | 213.- |
35 | 831 | - | 854 | 52.20 | 35 | 3.600 | - | 3.700 | 226.- |
36 | 854 | - | 877 | 58.20 | 36 | 3.700 | - | 3.800 | 252.- |
37 | 877 | - | 900 | 61.20 | 37 | 3.800 | - | 3.900 | 265.- |
38 | 900 | - | 923 | 63.90 | 38 | 3.900 | - | 4.000 | 277.- |
39 | 923 | - | 946 | 66.90 | 39 | 4.000 | - | 4.100 | 290.- |
40 | 946 | - | 969 | 69.90 | 40 | 4.100 | - | 4.200 | 303.- |
41 | 969 | - | 992 | 72.90 | 41 | 4.200 | - | 4.300 | 316.- |
42 | 992 | - | 1.015 | 76.20 | 42 | 4.300 | - | 4.400 | 330.- |
43 | 1.015 | - | 1.038 | 79.60 | 43 | 4.400 | - | 4.500 | 345.- |
44 | 1.038 | - | 1.062 | 82.80 | 44 | 4.500 | - | 4.600 | 359.- |
45 | 1.062 | - | 1.085 | 86.10 | 45 | 4.600 | - | 4.700 | 373.- |
46 | 1.085 | - | 1.108 | 89.30 | 46 | 4.700 | - | 4.800 | 387.- |
47 | 1.108 | - | 1.131 | 93.- | 47 | 4.800 | - | 4.900 | 403.- |
48 | 1.131 | - | 1.154 | 96.70 | 48 | 4.900 | - | 5.000 | 419.- |
49 | 1.154 | - | 1.177 | 101.50 | 49 | 5.000 | - | 5.100 | 439.- |
50 | 1.177 | - | 1.200 | 107.- | 50 | 5.100 | - | 5.200 | 463.- |
51 | 1.200 | - | 1.223 | 112.- | 51 | 5.200 | - | 5.300 | 485.- |
52 | 1.223 | - | 1.246 | 117.- | 52 | 5.300 | - | 5.400 | 508.- |
53 | 1.246 | - | 1.269 | 123.- | 53 | 5.400 | - | 5.500 | 533.- |
54 | 1.269 | - | 1.292 | 128.50 | 54 | 5.500 | - | 5.600 | 556.- |
55 | 1.292 | - | 1.315 | 134.50 | 55 | 5.600 | - | 5.700 | 582.- |
56 | 1.315 | - | 1.338 | 140.- | 56 | 5.700 | - | 5.800 | 607.- |
57 | 1.338 | - | 1.362 | 146.- | 57 | 5.800 | - | 5.900 | 633.- |
58 | 1.362 | - | 1.385 | 152.50 | 58 | 5.900 | - | 6.000 | 660.- |
59 | 1.385 | - | 1.408 | 159.- | 59 | 6.000 | - | 6.100 | 688.- |
60 | 1.408 | - | 1.431 | 165.- | 60 | 6.100 | - | 6.200 | 715.- |
61 | 1.431 | - | 1.454 | 171.50 | 61 | 6.200 | - | 6.300 | 744.- |
62 | 1.454 | - | 1.477 | 178.- | 62 | 6.300 | - | 6.400 | 772.- |
63 | 1.477 | - | 1.500 | 185.- | 63 | 6.400 | - | 6.500 | 801.- |
64 | 1.500 | - | 1.523 | 192.- | 64 | 6.500 | - | 6.600 | 831.- |
65 | 1.523 | - | 1.546 | 198.50 | 65 | 6.600 | - | 6.700 | 861.- |
66 | 1.546 | - | 1.569 | 206.- | 66 | 6.700 | - | 6.800 | 892.- |
67 | 1.569 | - | 1.592 | 213.- | 67 | 6.800 | - | 6.900 | 923.- |
68 | 1.592 | - | 1.615 | 221.- | 68 | 6.900 | - | 7.000 | 956.- |
69 | 1.615 | - | 1.638 | 228.- | 69 | 7.000 | - | 7.100 | 988.- |
70 | 1.638 | - | 1.662 | 236.- | 70 | 7.100 | - | 7.200 | 1.021.- |
71 | 1.662 | - | 1.685 | 243.- | 71 | 7.200 | - | 7.300 | 1.054.- |
72 | 1.685 | - | 1.708 | 251.- | 72 | 7.300 | - | 7.400 | 1.088.- |
73 | 1.708 | - | 1.731 | 259.- | 73 | 7.400 | - | 7.500 | 1.122.- |
74 | 1.731 | - | 1.754 | 267.- | 74 | 7.500 | - | 7.600 | 1.157.- |
75 | 1.754 | - | 1.777 | 275.- | 75 | 7.600 | - | 7.700 | 1.193.- |
76 | 1.777 | - | 1.800 | 284.- | 76 | 7.700 | - | 7.800 | 1.230.- |
77 | 1.800 | - | 1.823 | 292.- | 77 | 7.800 | - | 7.900 | 1.266.- |
78 | 1.823 | - | 1.846 | 301.- | 78 | 7.900 | - | 8.000 | 1.303.- |
79 | 1.846 | - | 1.869 | 309.- | 79 | 8.000 | - | 8.100 | 1.340.- |
80 | 1.869 | - | 1.892 | 318.- | 80 | 8.100 | - | 8.200 | 1.379.- |
81 | 1.892 | - | 1.915 | 327.- | 81 | 8.200 | - | 8.300 | 1.418.- |
82 | 1.915 | - | 1.938 | 336.- | 82 | 8.300 | - | 8.400 | 1.457.- |
83 | 1.938 | - | 1.985 | 355.- | 83 | 8.400 | - | 8.600 | 1.537.- |
84 | 1.985 | - | 2.031 | 374.- | 84 | 8.600 | - | 8.800 | 1.620.- |
85 | 2.031 | - | 2.077 | 393.- | 85 | 8.800 | - | 9.000 | 1.704.- |
86 | 2.077 | - | 2.123 | 413.- | 86 | 9.000 | - | 9.200 | 1.790.- |
87 | 2.123 | - | 2.169 | 434.- | 87 | 9.200 | - | 9.400 | 1.879.- |
88 | 2.169 | - | 2.215 | 455.- | 88 | 9.400 | - | 9.600 | 1.970.- |
89 | 2.215 | - | 2.262 | 476.- | 89 | 9.600 | - | 9.800 | 2.062.- |
90 | 2.262 | - | 2.308 | 498.- | 90 | 9.800 | - | 10.000 | 2.158.- |
91 | 2.308 | - | 2.354 | 520.- | 91 | 10.000 | - | 10.200 | 2.254.- |
92 | 2.354 | - | 2.400 | 543.- | 92 | 10.200 | - | 10.400 | 2.353.- |
93 | 2.400 | - | 2.446 | 566.- | 93 | 10.400 | - | 10.600 | 2.454.- |
94 | 2.446 | - | 2.492 | 590.- | 94 | 10.600 | - | 10.800 | 2.558.- |
95 | 2.492 | - | 2.538 | 615.- | 95 | 10.800 | - | 11.000 | 2.664.- |
96 | 2.538 | - | 2.585 | 640.- | 96 | 11.000 | - | 11.200 | 2.772.- |
97 | 2.585 | - | 2.631 | 665.- | 97 | 11.200 | - | 11.400 | 2.881.- |
98 | 2.631 | - | 2.677 | 691.- | 98 | 11.400 | - | 11.600 | 2.993.- |
99 | 2.677 | - | 2.723 | 717.- | 99 | 11.600 | - | 11.800 | 3.107.- |
100 | 2.723 | - | 2.769 | 744.- | 100 | 11.800 | - | 12.000 | 3.223.- |
101 | 2.769 | - | 2.815 | 771.- | 101 | 12.000 | - | 12.200 | 3.341.- |
102 | 2.815 | - | 2.862 | 799.- | 102 | 12.200 | - | 12.400 | 3.462.- |
103 | 2.862 | - | 2.908 | 823.- | 103 | 12.400 | - | 12.600 | 3.567.- |
104 | 2.908 | - | 2.954 | 844.- | 104 | 12.600 | - | 12.800 | 3.656.- |
105 | 2.954 | - | 3.000 | 864.- | 105 | 12.800 | - | 13.000 | 3.744.- |
106 | 3.000 | - | 3.046 | 884.- | 106 | 13.000 | - | 13.200 | 3.832.- |
107 | 3.046 | - | 3.092 | 905.- | 107 | 13.200 | - | 13.400 | 3.921.- |
108 | 3.092 | - | 3.138 | 925.- | 108 | 13.400 | - | 13.600 | 4.009.- |
109 | 3.138 | - | 3.185 | 946.- | 109 | 13.600 | - | 13.800 | 4.098.- |
110 | 3.185 | - | 3.231 | 966.- | 110 | 13.800 | - | 14.000 | 4.186.- |
111 | 3.231 | - | 3.277 | 986.- | 111 | 14.000 | - | 14.200 | 4.274.- |
112 | 3.277 | - | 3.323 | 1.007.- | 112 | 14.200 | - | 14.400 | 4.363.- |
113 | 3.323 | - | 3.369 | 1.027.- | 113 | 14.400 | - | 14.600 | 4.451.- |
114 | 3.369 | - | 3.415 | 1.048.- | 114 | 14.600 | - | 14.800 | 4.540.- |
115 | 3.415 | - | 3.462 | 1.067.- | 115 | 14.800 | - | 15.000 | 4.625.- |
(1) Přesahuje-li mzda částku 15.000
Kčs měsíčně nebo 3.462 Kčs
týdně, činí daň ze mzdy při
výplatách:
a) měsíčních jednu dvanáctinu
daně, která podle odstavce 2 připadá
na dvanáctinásobek měsíční
mzdy,
b) týdenních jednu dvaapadesátinu daně,
která podle odstavce 2 připadá na dvaapadesátinásobek
týdenní mzdy.
(2) Daň ze mzdy činí ročně
180.000 | 190.000 | 23.700 | |
190.000 | 230.000 | 40.800 | |
230.000 | 270.000 | 63.800 | |
270.000 | 350.000 | 88.100 | |
350.000 | 560.000 | 91.600 | |
560.000 | 600.000 | 136.400 | |
600.000 | 1,010.000 | 172.400 | |
1,010.000 | a výše | 243.100 |
Daň však nesmí činiti více než
84.5% mzdy.
Ve svém budovatelském programu rozhodla se vláda,
že zjednoduší a zreformuje naši soustavu
přímých daní. Systém přímých
daní bude se skládati z těchto tří
druhů daní: daně z pracovního důchodu,
daně podnikové a daně z bezpracných
důchodů. Daň z pracovního důchodu
bude míti čtyři druhy. Předně
to bude daň ze mzdy pro všechny kategorie námezdně
pracujících osob včetně poživatelů
důchodů starobních a invalidních.
Za druhé je to daň zemědělská,
za třetí daň živnostenská a konečně
daň ze svobodných povolání.
V rámci tohoto programu činí vláda
první krok ku jeho splnění a předkládá
Národnímu shromáždění
jako první článek chystané reformy
osnovu zákona o dani ze mzdy.
Vybírání daně důchodové
ze služebních požitků bylo v našem
systému přímých daní dosti
dlouho problémem. Již původní zákon
z r. 1896 obsahoval sice ustanovení (§ 234), že
daň důchodová má se vybírati
srážkou ze všech služebních požitků,
avšak toto ustanovení muselo býti velmi záhy
pro odpor jak zaměstnanců tak zaměstnavatelů
zrušeno a zůstala v platnosti pouze srážka
z pevných měsíčních příjmů.
Podobný osud stihl zákon č. 668/1919 téhož
obsahu, který byl rovněž po necelých
čtyřech měsících svého
trvání zrušen.
Teprve berní reformě z r. 1927 podařilo se
uvésti v život vybrání daně důchodové
srážkou z mezd a platů. V druhé části
I. hlavy zákona o přímých daních
(§§ 28 až 45) je odchylně od ustanovení
obecně platných pro daň důchodovou
upraven způsob vybrání daně a zvláštní
sazba, platící pro tento způsob. Hlavní
zásady, podle nichž se postupuje, jsou tyto:
1. Daň důchodová se sráží
z každého pracovního důchodu, který
pramení ze služebního poměru. Jen existence
služebního poměru dává právo
a povinnost sraziti daň.
2. Způsob srážky je různý podle
velikosti důchodů:
a) nepřevyšuje-li pracovní důchod 23.556
K, je řádně vykonanou srážkou
obvykle a zásadně uhrazena daňová
povinnost. Zaměstnanec nemusí podati přiznání
k dani, má však vždycky právo na řádné
vyměření daně,
b) je-li důchod vyšší než 23.556
K, daň vybraná srážkou neuhrazuje zásadně
daňovou povinnost, nýbrž tvoří
jen zálohu na daňový dluh, jehož výše
bude stanovena platebním rozkazem v řádném
vyměřovacím řízení.
Zaměstnanec musí vždy podati přiznání.
3. Daň důchodová z důchodů
do 23.556 K vybírá se z hrubých požitků,
je proto sazba této daně nižší
a existenční minimum vyšší než
u normální daně.
4. Předmětem pravidelné daně důchodové
je důchod celoroční, kdežto předmětem
srážky jen ona část pracovního
důchodu, která je ve výplatním období
právě realisována.
5. Ačkoliv u daně srážkové jsou
značné odchylky od daně pravidelné,
přece důvodová zpráva vládního
návrhu k zákonu o přímých daních
tisk č. 706/1926, str. 233 vyslovuje přesvědčení,
že vydáním zvláštních ustanovení
o služebních požitcích nezavádí
se nějaká zvláštní daň
ze mzdy, t. j. daň čistě výnosová.
Charakter daně důchodové, t. j. daně
čistě subjektivní není nijak dotčen
zvláštním způsobem jejího vybrání,
což jest zřejmo nejlépe z toho, že má
každý zaměstnanec právo žádati
za řádné ukládání daně
podle všeobecných zásad.
Vybrání daně z pracovního důchodu
srážkou u pramene poskytuje tolik výhod jak
fisku tak poplatníkovi a osvědčilo se natolik,
že od této formy nejen že nelze upustiti, nýbrž
je nezbytně třeba ještě ji rozšířiti
a zdokonaliti.
V dosavadním systému přímých
daní bylo v theorii zaručeno pracovním důchodům
nižším, poněkud výhodnější,
důchodům vyšším pak stejné
zatížení jako všem důchodům
z jiných pramenů. V praxi však skutečnost
byla jiná. Vinou nedostatečné vyměřovací
techniky byl to právě pracovní důchod,
který byl zatížen nejvíce, neboť
u něj byl daňový únik skoro nemožný,
zatím co u důchodů z jiných pramenů
byl tento únik téměř pravidlem. Dále
s naším novým sociálním řádem
se nesrovnává, aby důchod pracovní
byl posuzován daňově stejně, jako
na př. důchod bezpracný. Pracovní
důchod musí býti v novém systému
přímých daní posuzován takovým
způsobem, jaký odpovídá jeho postavení
v nové struktuře naší společnosti.
Proto navrhuje osnova, aby daň ze mzdy byla zcela samostatnou
daní výnosovou, na jiné dani nezávislou,
vybíranou srážkou u pramene a týkající
se každé mzdy bez ohledu na její výši
a její původ. Této dani podléhají
všechny důchody ryze pracovní, i když
jsou založeny na poměru jiném než pracovním.
Tím, že tato daň z pracovního důchodu
bude daní samostatnou, je možno její hlavní
zásady, zejména její výši upraviti
odchylně od zásad platných pro důchody
z jiných pramenů. Daňové sazby zejména
pro důchody nižší jsou v navrhované
osnově proti sazbám dnes platným podstatně
sníženy. Přehled daňového zatížení
od berní reformy z r. 1927 až do navrhované
osnovy je patrný z připojené tabulky.
Metoda vybrání daně u pramene a zamýšlené
zjednodušení nese sebou, že se daň sráží
z hrubých požitků. K individuálním
poměrům, které zmenšuje osobní
únosnost daňového subjektu na př.
invalidita, nemoc, alimenty a pod. bere se zřetel povolováním
daňových slev.
Vykonanou srážkou je zásadně učiněno
zadost daňové povinnosti. Vyměřování
daně je zcela mimořádné a použije
se ho jen k zamezení daňového úniku
nebo k odstranění chyb.