(1) Leží-li ve scelovacím obvodu
společenské pozemky, buď se scelováním
provedeno současně dělení těchto
pozemků podle předpisů pro dílčí
řízení.
(2) Společenské lesy ležící
ve scelovacím obvodu mohou však býti rozděleny
současně se scelováním jen tehdy,
není-li dělení na újmu řádnému
lesnímu hospodaření na jednotlivých
dílech; kdyby dělení společenských
lesů nebylo z tohoto důvodu možné, budiž
provedena z úřední moci úprava užívání
a správy těchto lesů podle předpisů
pro řízení upravovací. Dělení
společenských lesů a pastvin na Slovensku
může se státi jen se souhlasem pověřence
zemědělství a pozemkové reformy.
(3) Výjimečně může
býti upuštěno také od dělení
společenských pozemků jiného druhu,
je-li ze zvláštních důvodů hospodářských
nebo památkových účelné společenství
zachovati; i v tomto případě budiž provedena
z úřední moci úprava užívání
a správy těchto pozemků.
(1) Společná pastva na pozemcích
pojatých do scelování, která se nezakládá
na služebnosti, může býti vykonávána
po odevzdání náhradních pozemků
do užívání jenom se svolením
vlastníků těchto pozemků.
(2) Ustanovením odstavce 1 není dotčeno
právo pastvy na pozemcích společenských.
Při scelování musí býti vybudována
všechna společná zařízení,
jichž je třeba, aby náhradní pozemky
byly řádně přístupny pokud
možno bez služebností a aby jich mohlo býti
účelně hospodářsky používáno.
Sem náleží zejména zřízení,
přeložení a úprava cest, mostů,
propustků, vodních odpadů, dále provedení
meliorací, jichž je nezbytně třeba k
odevzdání náhradních pozemků
do užívání a provedení zařízení
ochranných.
(1) Při scelování budiž podle
místních poměrů a potřeb pamatováno
na opatření a zajištění potřebných
pozemků k vybudování takových zařízení
obecně prospěšných, kterými lze
podstatně zlepšiti hospodářské,
kulturní, sociální a zdravotní poměry
v obci, jichž opatření mimo scelovací
řízení není buď vůbec
možné nebo jen se značnými obtížemi
nebo jichž zřízení u příležitosti
scelování je obzvláště výhodné.
(2) Za taková obecně prospěšná
zařízení jest pokládati zejména
zemědělské družstevní podniky,
společné pastviny, výběhy a brodidla,
kostely, školy, kulturní a obecní domy, tělocvičny,
hřiště, koupaliště, ozdravovny,
hřbitovy, požární a hospodářské
nádrže a vodovody, hliniště, pískoviště
a mrchoviště.
(1) Při scelování pozemků
v místní trati a v jejím okolí buď
náležitě přihlédnuto k stavebnímu
uspořádání a k vývoji obce.
(2) Zejména buď v rámci nároku
pro každou hospodářskou usedlost pamatováno
se záhumenkou přiměřenou velikosti
a potřebě hospodářského podniku.
Není-li přidělení záhumenky
dobře možné, buď za stejných podmínek
přidělen blízký pozemek (skládka
a pod.).
(3) Při těchto úpravách
budiž působeno k rozvolnění místní
tratě, zejména pokud stísněnost byla
způsobena dělením usedlostí a dále
k odstranění závad komunikačních
a zdravotních.
(4) Ukáže-li se toho potřeba, může
úřad učiniti návrh, aby obci bylo
uloženo opatřiti si podle § 1 vl. nař.
ze dne 26. června 1941, č. 288 Sb., o opatřování
plánů polohy (upravovacích) obcí a
o jeho finanční podpoře, do stanovené
doby plán polohy (upravovací) nebo aspoň
upravovací náčrt podle § 4 zákona
ze dne 7. března 1947, č. 42 Sb., o některých
opatřeních ve stavebnictví souvisících
s dvouletým hospodářským plánem.
Při vypracování těchto plánů
nebo náčrtů nutno postupovati v dohodě
se scelovacími úřady.
(5) Ustanovení odstavce 4 neplatí na
Slovensku.
Práva, která váznou pro třetí
osoby na pozemku pojatém do scelování, přenesou
se bezplatně na náhradní pozemek, jestliže
s přenesením nemá býti zapsána
změna ani v osobě oprávněného
ani v rozsahu práva.
(1) Pozemkové služebnosti a reálná
břemena zanikají, a to bez náhrady, nebude-li
jich po provedeném scelování více
třeba.
(2) Úřady mají usilovati o to,
aby pozemkové služebnosti jakéhokoliv druhu
byly při scelování odstraněny a aby
nové služebnosti byly zřizovány jen
v případě nezbytné potřeby.
(3) Nepravidelné a zdánlivé služebnosti
mohou býti přeneseny ze služebného pozemku
na pozemek náhradní, je-li to podle poměrů
hospodářsky účelné.
(4) Nemůže-li býti náhradního
pozemku přiděleného účastníku
účelně užíváno bez služebnosti
zatěžující jiný pozemek do scelování
pojatý, budiž služebnostní poměr
stanoven a vlastníku služebného pozemku poskytnuta
za toto břemeno přiměřená náhrada.
(5) Osobní služebnosti, a to právo
užívání a právo požívání
budou přeneseny na náhradní pozemek, nedohodnou-li
se strany jinak. Totéž platí i o výměnku.
(6) Jsou-li s pozemkem pojatým do scelování
spojena práva nebo závazky, jichž úprava
byla již provedena podle cís. patentu ze dne 5. července
1853, č. 130 ř. z., o úpravě a výkupu
práv na dřevo, pastvu a lesní produkty atd.
nebo podle zák. čl. LIII/1871; o úpravě
právních a držebnostních poměrů
pozůstalých ze zrušeného svazku urbariálního
a podle zák. LIV/1871, o klučinách, buď
učiněn pokus, aby byl vzájemnou dohodou proveden
výkup těchto práv a závazků.
Nedojde-li k dohodě, rozhodne o náhradě úřad.
(1) Pachtovní poměr se scelováním
neruší, pokud pachtovní smlouva nemá
jiné ustanovení. Pachtýř pozemků
pojatých do scelování vstupuje do užívání
náhradních pozemků přidělených
propachtovateli.
(2) Scelovací náklady, jakož i výlohy
spojené s provedením trvalých zařízení,
jichž jest na náhradních pozemcích zapotřebí,
nese propachtovatel.
(3) Nechce-li pachtýř převzíti
náhradní pozemky přidělené
propachtovateli, může vypověděti pachtovní
smlouvu ve lhůtě 90 dnů počítaných
ode dne, kdy bylo oznámeno, které náhradní
pozemky byly propachtovateli přiděleny. Poměr
pachtovní zaniká, nebylo-li nic jiného umluveno,
uplynutím pachtovního roku, do něhož
spadá konec uvedené devadesátidenní
lhůty výpovědní nebo za tři
měsíce po dané výpovědi, kdyby
zbývající pachtovní doba byla kratší
než tři měsíce.
(4) Vypověděl-li pachtýř
pachtovní smlouvu podle předcházejících
ustanovení, nemůže si činiti nárok
na náhradu škody vzešlé mu tím,
že pachtovní smlouva byla zrušena před
uplynutím smluvené pachtovní doby.
(5) Obdobná ustanovení platí také
o výpovědi společenské smlouvy, kterou
vlastník přenechal pozemky jinému, aby na
nich hospodařil, vymíniv si, že mu za to bude
odváděna část výtěžku
v plodech.
(6) O nájmech platí stejná ustanovení
s tou změnou, že výpovědní lhůta
jest pouze třicetidenní, že místo roku
pachtovního nastupuje doba, na kterou se nájem obnovuje
mlčky podle ustanovení občanského
práva a že nejmenší zbývající
doba nájmu je jeden měsíc.
Pozemky scelené podle tohoto zákona mají
být v budoucnosti děleny jen potud, pokud to připouští
zvláštní zákon.
Pozemky mohou být sceleny podle ustanovení tohoto
zákona
1. úřady (scelování úřední)
a to buď
a) na žádost účastníků
(scelování dobrovolné) nebo
b) z moci úřední (scelování
povinné) anebo
2. scelovacími družstvy (scelování družstevní).
Scelovací řízení se dělí
na tři části, a to na řízení
přípravné, hlavní a závěrečné.
(1) Přípravné řízení
zahrnuje v sobě veškeré úkony od zahájení
řízení až do vydání vyhlášky
o započetí působnosti úřadů.
(2) Podrobné předpisy o řízení
přípravném, pokud nejsou uvedeny v tomto
zákoně, budou vydány nařízením.
(1) Na žádost účastníků
jest zahájiti scelovací řízení,
a) jestliže žádost podala více než
třetina takových vlastníků, činí-li
však výměra jejich pozemků více
než polovinu celkové plochy scelovacího obvodu
a
b) jestliže lze od tohoto řízení očekávati
podstatné zlepšení hospodářských
poměrů.
(2) Žádost o scelování lesů
musí býti podána vždy odděleně
od žádosti o scelování hospodářských
pozemků.
(3) Kdyby pro nedostačující počet
žadatelů nebo pro nepostačující
výměru jejich pozemků nemohlo býti
žádosti o zahájení scelovacího
řízení ihned vyhověno, zůstávají
žadatelé vázáni svou žádostí
po dobu jednoho roku ode dne, kdy žádost došla
úřadu. Během této lhůty mohou
se k žádosti dodatečně připojiti
další vlastníci pozemků. Je-li v této
lhůtě dosaženo předepsané většiny,
jsou všichni žadatelé vázáni trvale.
(4) O došlé žádosti provede
úřad místní šetření
za účelem zjištění, zda jsou
dány předpoklady pro zahájení řízení.
O vlastnících pozemků, kteří
byli o tomto jednání řádně
uvědoměni a bez dostatečné omluvy
se nedostavili nebo při jednání samém
se nevyslovili proti zahájení scelovacího
řízení nebo až do dne stanoveného
jednání nesdělili své záporné
stanovisko úřadu písemně, se předpokládá,
že souhlasí se scelováním. O tomto místním
šetření a o právním následku
nedostavení se musí býti vlastníci
pozemků řádně a včas vyrozuměni
a poučeni; může se tak státi jednotlivě
nebo vyhláškou, která musí býti
též uveřejněna v Úředním
listě republiky Československé, na Slovensku
v Úředním věstníku, a to nejméně
patnáct dnů před stanoveným jednáním.
(5) O žádosti rozhoduje úřad
ve sboru. Rozhodnutí úřadu se uveřejňuje
stejným způsobem jako vyrozumění o
místním šetření uvedené
v odstavci 4. Z rozhodnutí lze se odvolati v době
15 dnů, po kterou je vyhláška vyvěšena;
odvolací lhůta však nekončí před
uplynutím 15 dnů ode dne uveřejnění
vyhlášky v Úředním listě
(Úředním věstníku).
(6) Žádosti o zahájení úředního
dobrovolného scelování nelze vyhověti,
bylo-li již pro stejný scelovací obvod pravoplatně
utvořeno scelovací družstvo, ledaže by
toto družstvo do jednoho roku od potvrzení družstevních
stanov nepočalo se scelovacími pracemi.
(1) Každý vlastník pozemků
pojatých do scelování jest přímým
účastníkem scelování a má
nárok na náhradu za své dosavadní
pozemky.
(2) Kde se v tomto zákoně mluví
o účastnících, rozumí se tím
účastníci přímí.
(1) Hlasovací právo přísluší
každému vlastníku hospodářských
pozemků nebo lesů, které mají tvořit
scelovací obvod.
(2) Nikdo nemůže mít v tomtéž
scelovacím obvodu, ať jako vlastník nebo spoluvlastník,
více hlasů než jeden.
(3) Je-li vlastnictví k pozemku sporné,
má hlasovací právo držitel. Je-li i
držba sporná, mohou si sporné strany ustanoviti
společného zástupce k hlasování.
(4) Mezi ty, kdož souhlasí se scelováním,
se počítají stát, svazky územní
samosprávy, veřejné fondy a ústavy,
jakož i osoby, které převzaly podle příslušných
předpisů závazek podrobiti pozemky budoucímu
scelování a nemají pozemků jiných.
(1) Všichni účastníci dohromady
tvoří sdružení účastníků.
Toto sdružení je způsobilé k právům,
pokud je této způsobilosti třeba k dosažení
cílů tímto zákonem stanovených;
zejména jest stavebníkem společných
zařízení.
(2) Sdružení účastníků
zastupuje navenek scelovací výbor, který
vedle úřadů spolupůsobí ve
scelovacím řízení.
(3) Působnost scelovacího výboru
jest jednak poradní, jednak správní.
(4) Jako poradní činitel působí
scelovací výbor zejména při vypracování
a projednávání projektu společných
zařízení, při stanovení všeobecných
zásad pro nové rozdělení pozemků
a směrnic pro rozvrh scelovacích nákladů.
(5) Jako správní činitel scelovací
výbor zejména opatřuje a spravuje prostředky
potřebné na úhradu scelovacích nákladů,
obstarává kancelářské místnosti
ve scelovacím obvodu, pečuje o jich zařízení
a udržování, opatřuje dělníky
pro polní práce technické, mezníky,
kolíky a signály, jakož i potřebné
povozy. Úřad dohlíží na správní
činnost scelovacího výboru a může
učiniti sám opatření k obstarání
potřebných věcí na účet
účastníků scelování,
kdyby scelovací výbor svou správní
činnost řádně nevykonával.
(6) Pokud v tomto zákoně není
stanoveno jinak, jsou z působnosti scelovacího výboru
vyloučeny otázky, které se týkají
vyšetření a stanovení práv a
povinností jednotlivých účastníků
nebo přidělení náhradních pozemků
jednotlivcům a bezprostředních soukromých
zájmů vůbec.
(7) Scelovací výbor má do 50 účastníků
6 členů, do 100 účastníků
8 členů, do 150 účastníků
10 členů, přes 150 účastníků
12 členů a stejný počet náhradníků.
Členy scelovacího výboru volí účastníci
prostou většinou hlasů ze svých řad,
při čemž se vyžaduje přítomnost
nejméně jedné třetiny k hlasování
oprávněných účastníků.
Hlasovací právo mají účastníci
s výměrou od 1 ha.
(8) O námitkách proti správnosti
volby rozhoduje úřad ve sboru po slyšení
příslušných sdružení JSČZ
a JSSR s konečnou platností.
(9) Mimo počet členů výboru
určený úřadem jsou dále jeho
členy předsedové místních národních
výborů obcí, v jejichž obvodu jsou pozemky
pojaté do scelování.
(10) Scelovací výbor volí ze svého
středu předsedu, jednatele, pokladníka a
zapisovatele prostou většinou hlasů.
(11) Podrobnosti o působnosti scelovacího
výboru o jeho ustavení, o schůzích
a způsobu jednání, budou upraveny nařízením.
(1) Nepřímí účastníci,
to jest třetí osoby, které jsou scelováním
ve svých právech dotčeny jen nepřímo,
zejména jako věcně oprávnění
nebo pachtýři, nemohou scelování odporovati,
mohou však činiti námitky proti výměře
náhradních pozemků, proti ocenění
předmětů a zařízení,
ke kterým nebylo při odhadu pozemků přihlíženo,
dále proti ocenění meliorací a investic,
jakož i proti zrušení nebo převodu věcných
práv, pokud se považují za zkráceny
těmito opatřeními ve svých právech.
(2) Úřady mají vždy z úřední
moci dbáti toho, aby práva nepřímých
účastníků nebyla scelováním
zkrácena.
(1) Když rozhodnutí úřadů
o zahájení scelovacího řízení
v určitém scelovacím obvodu nabylo právní
moci, oznámí úřad veřejnou
vyhláškou, kterého dne započne v tomto
scelovacím obvodu působnost úřadů,
a připomene hlavní důsledky spojené
se zahájením působnosti těchto úřadů.
(2) Vyhláška o započetí působnosti
úřadů a zahájení scelovacího
řízení, obsahující též
vyznačení scelovacího obvodu, budiž
vyhlášena též v Úředním
listě republiky Československé, na Slovensku
v Úředním věstníku, a zaslána
knihovnímu soudu, katastrálnímu měřičskému
úřadu, okresnímu národnímu
výboru, zemskému národnímu výboru
jako úřadu plánovacímu a stavebnímu,
na Slovensku státnímu plánovacímu
a statistickému úřadu, státnímu
úřadu památkovému a Jednotnému
svazu českých zemědělců, na
Slovensku Jednotnému svazu slovenských rolníků,
v jejichž obvodu bude scelovací řízení
prováděno.
Řízení hlavní se dělí
na dvě části, a to na
a) řízení zjišťovací a na
b) řízení náhradové.
(1) Řízení zjišťovací
zahrnuje v sobě veškeré úkony, které
směřují ke zjištění náhradního
nároku; počíná po vydání
vyhlášky o započetí působnosti
úřadů zahájením prací
ve scelovacím obvodu a končí vyložením
odhadního plánu a rozhodnutím o opravných
prostředcích.
(2) Toto řízení obsahuje zejména:
a) přesné stanovení scelovacího obvodu,
b) vyšetření vodohospodářských
a komunikačních potřeb,
c) vypracování a projednání projektu
společných zařízení a
d) odhad, vypracování a vyložení odhadního
plánu a opravné prostředky proti němu.
Přesným stanovením scelovacího obvodu
jest rozuměti obzvláště stanovení
vnějších a po případě
i vnitřních hranic scelovacího obvodu, provedení
obchůzky hranic, rozšiřování
obvodu a vylučování pozemků z něho.
Úkolem vyšetření vodohospodářských
potřeb je zjištění stávajících
vodohospodářských a vodoprávních
poměrů a podání návrhů
na odstranění zjištěných závad
a na zlepšení dosavadního stavu zařízeními
novými.
(1) Při vyšetření komunikačních
potřeb buď zjištěno, zda stávající
komunikace nepřekážejí účelnému
vytvoření náhradních pozemků
a vyřešení sítě hospodářských
cest nebo zda nevyžadují změn s hlediska požadavků
komunikačních orgánů.
(2) Dále budiž vyšetřeno za
účelem opatření a zajištění
potřebných ploch a začlenění
do projektu společných zařízení,
jakož i sladění zájmů scelovacích
a komunikačních, zda ve scelovacím obvodu
nejsou zamýšleny komunikace nové.
(3) Pokud plocha k tomu potřebná nebude
opatřena jiným způsobem, zejména z
veřejného majetku, buď poskytnuta účastníky
podle zásad, platných pro příspěvek
na společná zařízení. Nedohodnou-li
se strany jinak, přísluší za poskytnutou
plochu peněžitá náhrada podle obecné
hodnoty od toho, pro nějž se pozemky opatřují.
(1) Projekt společných zařízení
vypracuje za spolupůsobení scelovacího výboru
úřad, který jej také projedná
a schválí.
(2) K projednání jest pozvati scelovací
výbor, místní národní výbory
obcí, na které se vztahuje scelovací obvod,
jakož i obcí sousedních, úřady
a orgány projektem dotčené a ostatní
zájemníky.
(3) Jednotlivé osoby mohou projektu odporovati
jen tehdy, prokáží-li, že by jim z jich
uskutečnění nastala značná
škoda.
(4) Podrobnosti o projektu společných
zařízení a o jeho projednání
zvláště též s hlediska vodoprávního
budou upraveny nařízením.
(1) Hodnota pozemků pojatých do scelování
zjistí se odhadem, který provedou místní
znalci (odhadní poradce a třídníci)
za vedení hospodářského znalce úředního
(úředního odhadce).
(2) Odhad pozemků zahrnuje:
a) určení a popis vzorných ploch pro jednotlivé
odhadní třídy pozemků (odhadní
obrazec),
b) třídění pozemků, t. j. určení
a místní ohraničení odhadních
tříd pro jednotlivé pozemky nebo jejich části,
jakož i vyznačení odhadních tříd
a jejich hranic na mapě (odhadní mapa),
c) ocenění odhadních tříd,
t. j. výpočet čistého výtěžku
z 1 ha každé odhadní třídy v
rozličných druzích kultury (třídní
sazebník),
d) u pozemků lesních také ocenění
porostů (dřevní hmoty).
(3) Při třídění
pozemků nesmí nikdo odhadovati své vlastní
pozemky.
(4) Podrobnosti o ustanovení místních
znalců a o postupu při odhadu budou upraveny nařízením.