Podepsaní poslanci navrhují: Ústavodárné
Národní shromáždění račiž
se usnésti na tomto zákoně:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Úpravami pozemkové držby podle tohoto zákona
se rozumějí:
a) scelování pozemků,
b) dělení společenských pozemků,
c) úprava užívání a správy
společenských pozemků,
d) odstraňování lesních zákliček
a úprava hranic lesů,
e) slučování pozemků.
(1) K provádění úprav podle
tohoto zákona jsou příslušné
tyto úřady:
a) scelovací úřady,
b) hlavní scelovací úřady.
(2) Úřady uvedené v odstavci 1
jsou služebně podřízeny a podléhají
dohledu ministerstva techniky, jemuž přísluší
organisace jejich služby a její jednotné řízení;
ministerstvo techniky, na Slovensku pověřenec techniky,
sestavuje též pro tyto úřady rozpočet,
hospodaří rozpočtovými prostředky
a dohlíží na jich použití.
(3) Kde se v tomto zákoně mluví
o úřadech bez bližšího jich označení,
jest tím rozuměti úřady jmenované
v odstavci 1.
(4) Pokud není stanoveno jinak, je ve věcech
úprav pozemkové držby v první stolici
příslušný scelovací úřad
a v druhé stolici hlavní scelovací úřad.
(5) Scelovací úřady a hlavní
scelovací úřady jsou samostatné státní
úřady, které vykonávají úkoly
svěřené jim tímto zákonem větším
počtem stálých zaměstnanců.
Osobními úřady těchto zaměstnanců
jsou hlavní scelovací úřady.
(6) Ministru techniky přísluší
u těchto úřadů propůjčovati
služební místa, jichž propůjčení
není vyhrazeno presidentu republiky nebo vládě
(sboru pověřenců), a ustanovovati čekatele;
na Slovensku učiní tak pověřenec techniky.
(7) Předpisy o vnitřní organisaci
úřadů a jednací řády
těchto úřadů budou vydány nařízením.
(1) V důležitých věcech tímto
zákonem zvlášť vytčených
rozhodují úřady ve sborech.
(2) Ve všech ostatních věcech rozhodují
přednostové úřadů.
(1) Sbory úřadů mají toto
složení:
a) u scelovacího úřadu: předseda a
čtyři členové. Předsedou je
přednosta scelovacího úřadu, členy
jsou dva zástupci zemědělců, právní
referent úřadu a vedoucí úředník
technické služby u scelovacího úřadu;
na Slovensku jsou dalšími členy tohoto sboru
jeden člen ze stavu soudců a měřický
úředník pozemkového katastru;
b) u hlavního scelovacího úřadu: předseda
a šest členů. Předsedou je přednosta
hlavního scelovacího úřadu, členy
jsou dva zástupci zemědělců, právní
referent, vedoucí úředník technické
služby hlavního scelovacího úřadu
a dva členové ze stavu soudců.
(2) Každý předseda sboru má
svého zástupce, každý člen má
jednoho náhradníka.
(3) K jednání sborů mohou být
též přibráni jiní odborní
referenti s hlasem poradním.
(1) Přednosty úřadů prvé
a druhé stolice a jejich zástupců jmenuje
ministr techniky ze zaměstnanců úřadů,
kteří mají ustanovovací zkoušku
politickou nebo zkoušku soudcovskou, jsou obeznámeni
se zemědělskými poměry a kteří
s úspěchem vykonávali službu u těchto
úřadů aspoň po dobu tří
let; na Slovensku učiní tak pověřenec
techniky. Ustanovení o tříleté službě
neplatí pro první jmenování.
(2) Zástupce zemědělců
vysílá a odvolává Jednotný
svaz českých zemědělců nebo
Jednotný svaz slovenských rolníků
z řad výkonných zemědělců
působících v obvodu, na který se vztahuje
pravomoc příslušného úřadu.
Vyslaní zástupci zemědělců
musí býti zachovalí, státně
spolehliví a musí vykazovat mimořádné
schopnosti ve svém oboru.
(3) Členy ze stavu soudců ustanovuje
ministr spravedlnosti, na Slovensku pověřenec spravedlnosti.
(4) Vedoucí úředníky technické
služby úřadů jmenuje ministr techniky
(pověřenec techniky) ze zaměstnanců
technické služby těchto úřadů,
kteří mají ustanovovací zkoušku,
jsou obeznámeni se zemědělskými poměry
a kteří s úspěchem vykonávali
službu u těchto úřadů aspoň
po dobu tří let.
(5) Ustanovení o tříleté
službě (odst. 1 a 4) neplatí na Slovensku po
dobu tří let od účinnosti tohoto zákona.
Do doby této služby se počítá
doba služby u úřadů pro agrární
operace.
(6) Právní referenty (§ 4, odst.
1) určují přednostové úřadů
ze svých zaměstnanců.
(7) Měřické úředníky
pozemkového katastru ustanovuje pověřenec
financí.
(1) Úřadům přísluší
projednávati a rozhodovati všechny skutkové
a právní poměry, které při
provádění úprav pozemkové držby
nemohou zůstati beze změny; proto po dobu provádění
těchto úprav jest vyloučena příslušnost
oněch úřadů a orgánů,
do jejichž působnosti by tyto věci náležely,
kdyby se úpravy pozemkové držby neprováděly.
(2) Rozhodnutí a opatření ve věcech
příslušejících jinak jiným
úřadům nebo orgánům může
býti vydáno jen po jich předcházejícím
slyšení a souhlasu. Nedojde-li k dohodě, rozhodnou
příslušné ústřední
úřady. Tohoto souhlasu není třeba,
jde-li o záležitosti upravené vodním
zákonem.
(3) Spory o vlastnictví a držbu pozemků,
které jsou předmětem řízení,
jakož i věci knihovní, jsou z příslušnosti
scelovacích úřadů vyloučeny,
pokud není v tomto zákoně ustanoveno jinak.
(4) Pokud na Slovensku skutečný stav
se nesrovnává se stavem knihovním, sepíše
úřad zvláštní protokol, který
musí obsahovati věcné náležitosti
vkladní listiny a postoupí jej knihovnímu
soudu. Tento protokol nahrazuje knihovní žádost
a knihovní soud jej vyřídí s urychlením
podle knihovních předpisů a uvědomí
o vyřízení též úřad.
Sídla úřadů a obvody jejich působnosti
budou stanoveny nařízením.
(1) Pro řízení ve věcech
upravených tímto zákonem platí předpisy
vládního nařízení ze dne 13.
ledna 1928, č. 8 Sb., o řízení ve
věcech náležejících do působnosti
politických úřadů (správní
řízení), pokud je tento zákon neupravuje
jinak.
(2) Odchylky v řízení vyplývající
z ustanovení o sborech úřadů budou
upraveny nařízením.
(3) Úřady rozhodují ve sborech
mimo případy tímto zákonem vytčené
a) vždy, kdykoli strana o to požádá,
b) ve všech případech, když má
býti vydáno rozhodnutí, jímž
se žádosti strany nevyhovuje,
c) ve věcech týkajících se scelovacích
družstev a družstevního scelování.
Shledá-li hlavní scelovací úřad
při odvolání nebo při dozoru vykonaném
z moci úřední, že při projednávání
některé záležitosti se přihodily
podstatné nedostatky, že byly opominuty zřejmě
závažné skutečnosti, nebo že byl
zákon tak porušen, že by to mělo vliv
na výsledek celé úpravy nebo že by tím
někteří účastníci byli
zkráceni ve svých právech, nařídí
nové jednání nebo šetření,
po případě nahradí vadné rozhodnutí
rozhodnutím vlastním, pokud příslušný
plán nebyl potvrzen.
(1) Úřady mohou ukládati tresty
na penězích od 100 do 5.000 Kčs nebo na svobodě
od 12 hodin do 14 dnů na přestoupení příkazů
a zákazů vydaných podle tohoto zákona.
(2) Stejný trest mohou ukládati pro poškozování
signálů, kolíků, mezníků
a jiných měřičských značek
a pomůcek, a to bez újmy případného
stíhání soudního. Uložení
pokuty nezbavuje povinnosti nahraditi způsobenou škodu.
(1) Prohlášení a smíry učiněné
před úřadem za řízení
nepotřebují ani souhlasu nepřímých
účastníků, ani nepodléhají
schválení správními úřady
nebo poručenskými (opatrovnickými) soudy.
(2) Na místo schválení soudy poručenskými
(opatrovnickými) vyžaduje se však schválení
hlavními úřady scelovacími ve sborech;
schválení se vydá po vyšetření
zájmů poručence (opatrovance).
(3) Prohlášení, která byla
učiněna za řízení před
úřady ústně nebo písemně,
mohou býti odvolána jenom tenkrát, není-li
podle uvážení úřadů, před
nimiž byla učiněna, obava, že by tím
byly prováděné práce podstatně
rušeny.
Právní stav vzniklý za řízení
rozhodnutím nebo opatřením úřadů
nebo prohlášením učiněným
před nimi, je závazný také pro právní
nástupce, a to i když nabyli vlastnictví soudní
dražbou.
Výkon práv zejména majetkových není
za řízení nijak obmezen, leč by úřady
z důležitých příčin učinily
prozatímní opatření za účelem
ulehčení přechodu do nové úpravy
držby.
Konečné nálezy úřadů,
jakož i smíry jimi schválené mají
právní účinnost soudních rozhodnutí
a smírů, anebo, pokud by šlo o záležitosti
náležející do působnosti jiných
úřadů správních, účinnost
rozhodnutí těchto úřadů a smírů
před nimi uzavřených, a jsou vykonatelny
těmi úřady, které by byly příslušny,
kdyby se scelování neprovádělo.
Podání, přílohy, úřední
vyhotovení, vysvědčení, právní
listiny, rozhodnutí, ověření a vidimace
v řízeních upravených tímto
zákonem jsou, pokud se jich neužije jinak, osvobozeny
od poplatků.
Při veškerých pracích prováděných
podle tohoto zákona budiž pokud možno použito
pozemkového katastru. Zjistí-li se při tom
v pozemkovém katastru závady, buď zařízeno
jich odstranění.
(1) Veškeré technické práce
prováděné v řízeních
tímto zákonem upravených jest vykonávati
pokud možno tak, aby hospodářské plodiny
a kultury, stromy, hospodářská zařízení
a památky byly co nejvíce uchráněny
poškození.
(2) Není-li to dobře možné,
přísluší poškozeným náhrada
škody, kterou určí, nedojde-li k dohodě,
úřad.
(3) Náhrada škody je součástí
místních scelovacích nákladů.
Vyhlášky vydávané úřady
v řízení, upraveném tímto zákonem
uveřejňují se v obcích, jichž
se týkají a v obcích, které s upravovaným
obvodem sousedí, na úřední tabuli
po dobu 15 dnů a vyhlásí se způsobem
v místě obvyklým, pokud zákon nepředpisuje
jinou dobu uveřejnění a jiný jeho
způsob, zejména v Úředním listě
republiky Československé, na Slovensku v Úředním
věstníku.
(1) Veškeré úpravy pozemkové
držby musí býti prováděny v časovém
pořadí podle plánu stanoveného předem
tak, aby nejdříve byly prováděny úpravy
nejnaléhavější nebo takové, jejichž
provedení je v důležitém zájmu
veřejném.
(2) Naléhavost úprav se posuzuje podle
stupně roztříštěnosti, podle
tvarů pozemků a jejich příjezdnosti
a podle rentability těchto úprav.
(3) V důležitém zájmu veřejném
je zejména provedení takových úprav,
pro něž jsou splněny věcné předpoklady
pro povinné scelování (§ 80) nebo jichž
je třeba se zřetelem na současné jiné
úpravy, které mají vliv na uspořádání
pozemkové držby, hospodářský
vývoj nebo krajinný ráz dotčené
oblasti.
(1) Časové pořadí, v němž
mají být úpravy prováděny,
je stanoveno v pracovním plánu, který sestavují
pro určité časové úseky hlavní
scelovací úřady po slyšení zemských
orgánů krajinného (prostorového) plánování.
(2) Tyto plány schvaluje po dohodě ministerstva
zemědělství ministerstvo techniky, na Slovensku
po dohodě pověřence zemědělství
a pozemkové reformy pověřenec techniky.
Při všech úpravách prováděných
podle tohoto zákona budiž v dohodě s příslušnými
úřady co nejvíce dbáno, aby byla ochráněna
příroda a památky, aby byl zachován
a po případě i zlepšen krajinný
ráz a aby tyto zásahy zanechaly po sobě co
nejméně rušivých stop.
Scelováním pozemků jest rozuměti takovou
úpravu pozemkové držby, při které
vlastníci hospodářských pozemků
nebo lesů v určitém obvodu obdrží
za své dosavadní pozemky rovnocennou náhradu
zásadně opět v půdě, avšak
v počtu celků co možná nejmenším,
ve tvarech hospodářsky nejvýhodnějších
a s řádným přístupem pokud
možno po veřejných cestách, aby tím
bylo dosaženo co nejúspěšnějšího
hospodaření.
(1) Za hospodářské pozemky se
pokládají podle tohoto zákona role, louky,
pastviny, polní zahrady, vinice, chmelnice, cesty, průhony,
příkopy, meze a neplodné neb neobdělané
plochy; dále se za ně pokládají zalesněné
plochy a plochy porostlé křovinami, jakož i
pozemky určené k zalesnění, pokud
do hospodářských pozemků zasahují
nebo jsou po různu rozptýleny a pokud z ohledů
veřejných je přípustno, aby jich bylo
použito trvale k jiným účelům
než k účelům lesního hospodářství.
(2) Za lesy (lesní pozemky) pokládají
se všechny pozemky, které tvoříce větší
souvislé plochy, mají býti podle lesních
zákonů udržovány pro lesní hospodářství.
(3) Lesní pozemky mohou býti scelovány
buď zároveň s pozemky hospodářskými
nebo samy o sobě.
(1) Jiné pozemky než hospodářské
nebo pozemky hospodářské, které však
mají pro svou zvláštní polohu nebo povahu
takovou hospodářskou cenu, že by přidělením
jiného pozemku nemohla býti přiměřeně
nahražena, mohou býti předmětem scelování
jen za souhlasu jejich vlastníků.
(2) Za takové pozemky jest pokládati
zejména:
a) pozemky, které jsou stavebními místy podle
stavebních předpisů;
b) pozemky ohrazené trvanlivým zdivem;
c) zahrady při domech, parky, obory a remízy pro
drobnou zvěř, stromové školky a stromořadí
okrasných stromů;
d) přírodní chráněná
území a části krajin požívající
ochrany;
e) hřbitovy, pomníky a rodinné hrobky i s
přilehlým okolím;
f) pozemky určené pro vojenské účely;
g) pozemky věnované převážně
vinařství a ovocnářství;
h) chmelnice a prutníky o výměře aspoň
0,3 ha souvislé plochy;
ch) lesy;
i) jámy na hlínu, písek, štěrk,
křemen, slín, jíl, rudu, říční
náplavy obsahující vyhrazené nerosty,
lomy kamenné, vápenné, uhelné a břidlicové,
ložiska rašeliny a sádry, pokud se v nich skutečně
těží;
j) pozemky, na nichž jsou léčivé prameny
a zřídla, pokud je těchto pozemků
třeba k přiměřenému jich užívání;
k) pozemky pokryté dočasně nebo stále
vodou, jíž se užívá pro chov ryb
nebo pro účely živnostenské;
l) pozemky určené k technickému provozu hornictví,
k provozování plavby nebo pro účely
vodohospodářské vůbec, jakož
i pozemky určené pro závody živnostenské
a průmyslové.
(3) Částí pozemků uvedených
v předcházejících odstavcích,
jichž jest třeba k účelnému zřízení
společných zařízení nebo k
hospodářsky účelné úpravě
pozemkové držby, může býti použito
k těmto účelům i bez souhlasu vlastníků
za náhradu obecné hodnoty, pokud tím nebude
porušen účel, jemuž tyto pozemky mají
sloužiti.
(1) Pozemky, které pro svou polohu jsou vystaveny
zvláštním škodám nebo jsou zatíženy
takovými břemeny, jež by scelování
podstatně znesnadnila, mohou býti rozhodnutím
úřadu ze scelování vyloučeny.
(2) To platí zejména o pozemcích,
při kterých jest nebezpečí zasypání,
občasného sesouvání půdy, zaplavování
vodou nebo stržení břehů, dále
o pozemcích, kterým hrozí proboření
nebo jiné poškození následkem poddolování
a o pozemcích, na kterých váznou reálná
břemena zvláště tíživá
nebo těžko ocenitelná.
(3) Ze scelování mohou býti též
vyloučeny jakékoliv pozemky, u nichž provedení
scelovacího řízení by nebylo účelné
[§ 39, odst. 1, písm. b)] anebo by provedení
scelení pozemků jiných podstatně a
nepřiměřeně ztížilo.
(1) Obvod, na který se scelování
vztahuje (scelovací obvod), může býti
utvořen buď
a) z jednoho nebo více sousedících katastrálních
území nebo
b) z jedné po případě více
tratí patřících k jednomu nebo k několika
katastrálním územím, při čemž
musí býti tento obvod ohraničen přirozenými
nebo umělými hranicemi, zejména železnicemi,
silnicemi, cestami, lesy nebo vodními toky nebo musí
tvořiti samostatný obvod hospodářský
obdělávaný z jednoho místa. Scelovací
řízení v takovémto menším
scelovacím obvodu může býti zahájeno
jen tehdy, když i z takového obmezeného scelování
možno očekávati vždy ještě
značné výhody pro zemědělství
a když se tím pro budoucnost nepředbíhá
možné rozsáhlejší a výhodnější
scelování.
(2) Rozsah scelovacího obvodu stanoví
se v nálezu, kterým se rozhoduje o zahájení
scelovacího řízení.
(3) Uvnitř scelovacího obvodu buďtež
scelovány všechny pozemky (§ 23), pokud pro svou
zvláštní hodnotu (§ 24) nebo povahu (§
25) nebyly ze scelování vyloučeny.
(4) Výjimečně může
být stanovený scelovací obvod rozšířen
dodatečně v průběhu scelovacího
řízení pojetím sousedních a
poblíže položených pozemků, a to
buď
a) na žádost jejich vlastníků, je-li
to na prospěch scelování anebo neznamená-li
to aspoň jeho zatížení nebo
b) bez ohledu na souhlas jejich vlastníků, když
jest rozšíření scelovacího obvodu
nutné, aby bylo dosaženo lepších a účelnějších
hranic náhradních pozemků, aby mohla býti
účelně provedena společná zařízení
nebo aby mohla býti provedena účelná
úprava hranic katastrálních nebo obcí.
(5) O dodatečném rozšíření
scelovacího obvodu bez souhlasu vlastníků
dotčených pozemků rozhoduje úřad
ve sboru.
(6) Je-li nutno při scelovacím řízení
provésti změny hranic katastrálních
území, obcí nebo okresů, zahájí
úřad jednání předepsané
platnými předpisy.