Nejsou-li u pojištěnce splněny uvedené
podmínky, jež odůvodňují posuzování
invalidity k povolání pod zemí, t. j. jde-li
o pojištěnce, který byl buď výlučně
zaměstnán na povrchu, nebo byl sice zaměstnán
pod zemí, ale nikoliv z poloviny, v tom případě
však jen pokud nebyl posledních 5 let před
vznikem pojistného případu zaměstnán
pod zemí, definuje osnova invaliditu stejným způsobem
jako tomu je v pensijním pojištění zaměstnanců
ve vyšších službách.
Otázka invalidity jako podmínky nároku na
invalidní pensi je tedy vyřešena takto: V zásadě
se ponechává neschopnost k povolání
(stavovská invalidita). U zaměstnanců pod
zemí je to invalidita k poslednímu nebo přiměřenému
povolání pod zemí se zřetelem ke kvalifikaci
zdravotní, pracovní i sociální. U
zaměstnanců na povrchu je to invalidita k souboru
zaměstnání přiměřených
dosavadnímu zaměstnání pojištěnce,
a to rovněž co do kvalifikace zdravotní, pracovní
a sociální. Praxe bude se tedy moci opírati
o zásady vytvořené judikaturou jednak Vrchního
rozhodčího soudu bratrských pokladen, jednak
Vrchního pojišťovacího soudu o invaliditě
podle pensijního zákona.
Jednou z výsad hornického pojištění
byl starobní důchod, který náležel
pojištěnci, jestliže dokonal 55. rok věku
a získal 360 příspěvkových
měsíců, nebo dokonal-li 60. rok věku
a získal 180 příspěvkových
měsíců. Za okupace byl v zemích českých
vládním nařízením čís.
70/43 Sb. starobní důchod odstraněn. Na jeho
místě byla zavedena t. zv. starobní odměna.
Horníci těžce nesli ztrátu tak významné
výsady, jakou byl nesporně starobní důchod
a od revoluce se domáhali, aby byl opět zaveden.
Ježto stojíme před velikými úkoly
na poli hospodářské obnovy státu a
bude zapotřebí mobilisace všech pracovních
sil, bylo zvoleno řešení takové, že
nárok na starobní pensi v 55 letech přísluší
tehdy, pracoval-li pojištěnec pod zemí,
a to buď plných 300 měsíců nebo
aspoň 180 měsíců, avšak v tomto
případě byl-li zaměstnán v
hornictví vůbec aspoň 420 měsíců.
Jinak může pojištěnec dosáhnouti
starobního důchodu za obdobných podmínek,
jaké platí v pensijním pojištění,
t. j. dovrší-li 60. rok věku a získá-li
aspoň 180 příspěvkových měsíců,
z toho však aspoň 120 příspěvkových
měsíců v hornickém pojištění.
Ve všech případech přísluší
však starobní důchod jen tehdy, není-li
pojištěnec zaměstnán způsobem
zakládajícím pojistnou povinnost kteréhokoliv
odvětví pensijního pojištění.
Při úpravě výše vdovské
pense došlo se k závěru, že pevná
základní částka se má rovnati
základní částce pense invalidní
jednak z toho důvodu, že pevná základní
částka má ovlivňovati nejnižší
výměru pense, resp. její pružné
částky tak, aby byly zajištěny minimální
potřeby jak u pensistů, tak i u vdov. Jest spravedlivé
a plně odůvodněné, aby pevná
základní částka vzhledem k této
své funkci byla u vdovské pense stejná jako
u pense invalidní. Dalším důvodem byla
též okolnost, že v národním pojištění
počítá se s jednotným důchodem
pracující ženy.
Bylo zde nutno postupovati tak, aby úprava podmínek
nároku na vdovskou pensi v pojištění
hornickém nemohla prejudikovati řešení
této věci ve všeobecném národním
pojištění. Neboť to, co při těchto
úvahách bylo uvedeno u starobní pense, platí
i zde, hledíc k velké potřebě pracovních
sil v dohledné i vzdálenější
budoucnosti.
V uvážení těchto důvodů
došlo se k závěru, že vdovská pense
v plné výši může náležeti
vdově, která je buď invalidní nebo pečuje
aspoň o 2 děti pojištěnce, které
mají nárok na sirotčí pensi, nebo
dovršila 50. rok věku. Jestliže však vdova
při dovršení 45. roku věku pečovala
aspoň o 2 děti pojištěnce, ponechává
se jí plná vdovská pense, i když jedno
nebo obě děti odpadnou před dokonáním
jejího 50. roku. Jinak, t. j. nejsou-li tyto podmínky
splněny, náleží vdově pense v
poloviční výši. Zásadně
je tedy ponechána hornickým vdovám bezpodmínečná
pense vdovská, ale oproti podmíněné
vdovské pensi ve výměře snížené
na jednu polovinu. U bezdětných práce
schopných vdov je toto řešení plně
odůvodněno.
Kromě toho stanoví osnova, že tam, kde vdova
matka pečuje o jedno dítě, které požívá
sirotčí pensi po pojištěnci, vyměřuje
se sirotčí pense tak, jako by šlo o sirotka
oboustranného.
Tímto zvýšením sirotčí
pense supluje se v těchto případech vdovská
pense v plné výměře. Vycházelo
se tu ze zkušenosti, že v hornických obvodech
není zpravidla na pracovním trhu tolik poptávky
po ženských pracovních silách, jako
tomu je v ostatních obvodech. Matka s jedním dítětem
by tedy pravděpodobně odcházela i s dítětem
do jiných míst za prací a obživou. Při
tom je známo, že hornický dorost se obnovoval
vždy převážně z hornických
rodin. Tímto řešením má býti
právě podpořeno přirozené lpění
hornických rodin na hornických obvodech a uchována
tak naděje, že i tyto děti půjdou pracovati
do hornictví. I zde bylo voleno toto řešení,
aby nebyl učiněn prejudic pro konečné
řešení věci v národním
pojištění.
Z uvedeného je patrno, že jen zdravá, práce
schopná, bezdětná vdova, nebo vdova s jedním
nebo více dětmi, o které však nepečuje,
obdrží sníženou vdovskou pensi.
V definici invalidity vdovy přihlíží
se jednak k vdovám, které již byly zaměstnány,
jednak k vdovám, které dosud nebyly zaměstnány,
při čemž je invalidita stanovena jako neschopnost
k zaměstnání přiměřenému
silám a schopnostem vdovy. Znak "životního
postavení" nechce usnadňovati invaliditu vdovám
sociálně lépe postaveným, nýbrž
pouze vymeziti okruh přiměřených zaměstnání,
která může zdravá žena vzhledem
k svému dosavadnímu životnímu postavení
vykonávati.
Podle obdoby státního pensijního zaopatření
zavádí osnova též pensi družky,
a to ve výši vdovské pense. Předpokladem
je, že družka žila s pojištěncem ve
společné domácnosti aspoň 10 let před
jeho úmrtím a byla na něho výživou
převážně odkázána, nebo
3 roky, ale je matkou dítěte, které má
po zemřelém pojištěnci nárok
na sirotčí pensi.
Vedle pense družky byla rovněž nově pojata
do okruhu dávek hornického pensijního pojištění
pense rodičů a jiných pozůstalých,
a to po vzoru pensijního pojištění soukromých
zaměstnanců ve vyšších službách.
Okruh oprávněných dětí odpovídá
dosavadnímu stavu v sociálním pojištění
a shoduje se v podstatě s předpisy platnými
v zaopatření státních zaměstnanců.
Sirotčí pense se rovná polovině pense
vdovské, u oboustranných sirotků vdovské
pensi. Osnova umožňuje přiznati sirotčí
pensi i po 18. roku věku, pokud je dítě pro
duševní nebo tělesnou vadu nezpůsobilé
k výdělku. Jestliže se dítě připravuje
i po 18. roce věku pro své budoucí povolání
a nemůže se proto samo živiti, může
býti pense poskytována až do 24. roku věku.
To platí i pro sirotčí pense napadlé
před účinností zákona, a to
i tehdy, jestliže před tímto dnem zanikly.
V tomto případě může však
pense býti přiznána až od počátku
účinnosti tohoto zákona.
Viz zvláštní část důvodové
zprávy.
Až dosud poskytovalo se v sociálním pojištění
v případě sňatku výbavné
jen pojištěnce. Návrh přiznává
příspěvek na sňatek jednotnou částkou
Kčs 2 000.- pojištěnci i pojištěnce.
Zákon nevylučuje, aby manželé, pokud
mají nárok, obdrželi příspěvek
na sňatek oba, po případě příspěvek
na sňatek a výbavné z jiného důchodového
pojištění.
Léčebná péče se rozšiřuje
a zavádí se ve stejném rozsahu i na Slovensku.
Proti dosavadnímu stavu platnému v zemích
Českých může nyní nositel pojištění
podrobiti léčebné péči i manželku
a děti pojištěnce. U manželky horníka
je odůvodněno toto rozšíření
léčebné péče tím, že
je to právě ona, která udržuje rodinu
hornického pojištěnce a vychovává.
hornické děti, u dětí pak, že
se tu dává léčebná péče
do služeb všeobecné péče o hornický
dorost jako jedna z jejích prvních složek.
B. - Okruh osob podléhajících pojištění.
Svaz zaměstnanců v hornictví navrhl, aby
do okruhu pojištěných osob byly pojaty všechny
osoby zaměstnané v hornictví, ať jsou
zaměstnány na podkladě poměru pracovního
nebo služebního. Svůj návrh odůvodňoval
Svaz tím, že je spravedlivé, aby pojištění
byly účastny všechny osoby zaměstnané
v hornictví, t. j. aby se zde sešli jak rovní
s rovnými dělníci i úředníci
(dozorci, inženýři a j.).
Po projednání tohoto návrhu se všemi
interesovanými činiteli zejména též
s Ústředním ředitelstvím čsl.
dolů, byl § 1 upraven tak, že pojištění
zásadně podléhají všechny osoby
zaměstnané v hornictví, t. j. i všichni
zaměstnanci ve vyšších službách,
pojištění dosud jednak u Všeobecného
pensijního ústavu, jednak u náhradních
ústavů. Na pojištěnce náhradních
ústavů pamatuje zvláštní ochranné
ustanovení § 90 osnovy, podle něhož se
jim zachovávají vyšší nároky
z pojištění u náhradního ústavu,
který pro ně napříště
má působiti jako ústav příplatkový.
Tato úprava je ve shodě se zásadami chystané
osnovy zákona o soustředění pensijního
pojištění.
Mimo rámec tohoto pojištění zůstávají
zatím t. zv. hutníci, t. j. osoby, které
získaly nároky v t. zv. podnicích nehornických,
jejichž zaměstnanci byli však již před
účinností zák. č. 242/ 1922
Sb., t. j. již před 1. X. 1924 pojištěni
podle stanov u bývalých báňských
bratrských pokladen a kteří byli též
pojištěni od tohoto dne u Ústřední
bratrské pokladny a u revírních bratrských
pokladen. Úprava pojištění těchto
osob bude provedena v připravované osnově
zákona o sjednocení některých předpisů
o veřejnoprávním důchodovém
pojištění.
Ve všech odvětvích československého
důchodového sociálního pojištění
byla úhrada založena na zásadě, že
úhradové prostředky mají býti
stanoveny co do výše tak, aby jejich hodnota stačila
k úhradě všech vydání nositele
pojištění pro celou budoucnost. Hospodářské
důsledky války vedly k tomu, že dnes v žádném
odvětví našeho důchodového pojištění
není tomuto požadavku ekvivalence příjmů
a vydání pro celou budoucnost plně vyhověno.
Za tohoto stavu a dále proto, že pensijní pojištění
horníků jest jen prvním krokem k připravovanému
všeobecnému národnímu důchodovému
pojištění, jakož i v zájmu hospodářské
únosnosti úhradových prostředků,
zejména v době nové výstavby národního
hospodářství v rámci dvouletého
plánu, upouští osnova od úhradového
systému dosud v důchodovém pojištění
používaného a spokojuje se zabezpečením
pokladniční rovnováhy mezi vydáním
a příjmy nositelů pojištění.
Prameny úhrady hornického pensijního pojištění
jsou: 1. pojistné, 2. dávka z uhlí, 3. státní
příspěvek.
Ad 1. Pojistné:
V zájmu hospodářské únosnosti
pojistného ponechává osnova sazby pojistného
v dosavadní výši 15% započitatelného
výdělku platné v zemích České
a Moravskoslezské a zavádí tuto sazbu pojistného
i na Slovensko. Ponechává se i dosavadní
rozdělení tohoto pojistného na pojištěnce
(5% výdělku) a zaměstnavatele (10% výdělku).
Tím se provádí územní unifikace
jak v zatížení pojištěnců,
tak v zatížení podniků.
Ad 2. Dávka z uhlí:
Tento úhradový pramen byl zaveden v hornickém
pojištění zákonem č. 200/1936
Sb. Na Slovensku zůstaly sazby této dávky
nezměněny, v zemích České a
Moravskoslezské došlo k jejímu zvýšení
vl. nař. č. 398/1941 Sb. Osnova provádí
zde unifikaci, takže ode dne její účinnosti
bude tato dávka vybírána na celém
území státu stejnými sazbami. Předpokládaný
výnos dávky činí v zemích České
a Moravskoslezské asi 111 mil. Kčs ročně,
na Slovensku asi 2,5 mil. Kčs ročně.
Ad 3. Příspěvek státu:
Pokud příjem na pojistném a na dávce
z uhlí nepostačí k úhradě ročních
vydání nositele pojištění, uhradí
se schodek příspěvkem státu. Tento
příspěvek státu bude určován
na každý rok předem na podkladě finančního
plánu, který sestaví nositel pojištění
a schválí ministerstvo sociální péče
v dohodě s ministerstvem financí.
Za účelem zjištění pravděpodobné
výše tohoto státního příspěvku
v jednotlivých příštích letech
byl vypracován odhad budoucích příjmů
a vydání nositelů pojištění.
Při tom se vycházelo z dnešního stavu
všech hospodářských skutečností
pro tento odhad rozhodných. Odhad byl sestaven s použitím
těchto základních předpokladů:
1. Počet a věkové rozvrstvení pojištěnců.
V zemi České a Moravskoslezské vyšlo
se z dosavadního počtu pojištěnců
české národnosti a z jejich věkového
rozvrstvení podle stavu v dubnu 1946. Dále se předpokládalo,
že úbytek pojištěnců v důsledku
odsunu Němců bude v letech 1947 a 1948 ze dvou třetin
nahrazen novými pojištěnci, jejichž věkové
rozvrstvení bude shodné s věkovým
rozvrstvením nových přístupů
podle důvodové zprávy k zákonu č.
200/1936 Sb. s vyloučením ročníků
mladších 18 let. Lze dále očekávati,
že podstatné zlepšení dávek důchodového
hornického pojištění povede v prvním
roce účinnosti osnovy k tomu, že značný
počet horníků, kteří již
splnili podmínky předepsané osnovou pro nárok
na starobní pensi, uplatní záhy po jejím
uzákonění nárok na přiznání
této pense. Z toho důvodu byli pojištěnci
ve věku od 56 let přeřaděni pro rok
1947 do stavu pensistů. Pravidelné budoucí
vstupy do pojištění byly předpokládány
pouze v takovém rozsahu, aby nahrazovaly výstupy
způsobené přiznáním pense nebo
úmrtím. Jejich věkové rozvrstvení
bylo předpokládáno obdobně podle věkového
rozvrstvení nových přístupů
z důvodové zprávy k zákonu čís.
200/1936 Sb. s vyloučením ročníků
pod 18 let.
Na Slovensku byl nedostatek pracovních sil v hornictví
způsobený odsunem Němců již z
větší části nahrazen reemigrací
slovenských horníků z Maďarska. Počítá
se tu proto se stabilním počtem pojištěnců
pro prvních 5 let a pro další léta se
předpokládá, že se zřetelem neočekávaná
zlepšení v nedostatečném technickém
vybavení dolů se bude počet pojištěnců
snižovati o 100 osob ročně a po 10 letech o
200 osob ročně, až se dospěje k počtu
10.000 pojištěnců. Jinak se i zde postupovalo
podle stejných zásad jako pro zemi Českou
a Moravskoslezskou s jedinou odchylkou, že věkové
rozvrstvení pojištěnců v budoucnu pravidelně
přistupujících bylo převzato z údajů
důvodové zprávy k zákonu čís.
147/42 Sl. z.
2. Počet nově přiznávaných
pensí.
Podle zkušeností Ústřední bratrské
pokladny z poslední doby je počet nově přiznávaných
provisí invalidních asi o 40% vyšší
než by odpovídalo číslům invalidisace
obsaženým v důvodové zprávě
k zákonu čís. 200/1936 Sb. Částečně
jest tento zjev způsoben stále ještě
trvajícími zdravotními důsledky okupace,
částečně i tím, že nynější
výše dávek provisního pojištění
je značně vyšší, než tomu
bylo v době, ze které jsou zmíněná
čísla důvodové zprávy odvozena.
Vzhledem k tomu, že výše dávek se osnovou
proti dnešnímu stavu velmi podstatně zvyšuje
a že v zemi České a Moravskoslezské
se zavádí opět v podstatě původní,
pro pojištěnce příznivější
definice invalidity, lze očekávati, že toto
zvýšení frekvence přiznávání
invalidních pensí do jisté míry potrvá
i za účinnosti osnovy. Bylo proto předpokládáno,
že v prvních 15 letech účinnosti osnovy
bude invalidisace o 30% vyšší, v dalších
letech o 20% vyšší než odpovídá
číslům uvedeným v důvodové
zprávě k zákonu č. 200/36 Sb. Pokud
jde o nově napadající pense starobní,
bylo předpokládáno, že k nápadu
starobní pense bude docházeti průměrně
ve věku 58 let. Na Slovensku počet nově přiznávaných
provisí se pohybuje v mezích očekávaných
podle zmíněných čísel invalidisace.
Tento zjev dá se tu plně vysvětliti faktem,
že výše důchodů na Slovensku je
za dosavadního stavu daleko nižší než
v zemi České a Moravskoslezské. Přechod
k nové úpravě znamená proto na Slovensku
zlepšení daleko podstatnější než
v ostatním území státu. Dá
se pak očekávati, že příčiny,
které vedly k nižší invaliditě
na Slovensku než na ostatním území státu,
po uzákonění osnovy přestanou působiti
a že četnosti invalidity budou patrně na celém
území státu stejné. Proto se i na
Slovensku činí do budoucna tytéž předpoklady
o invalidisaci jako v zemích České a Moravskoslezské.
Pro výluku z požitku pense (provise) invalidní
a starobní bylo použito zkušeností nositelů
pojištění, podle nichž u provisí
invalidních již napadlých činí
průměrná výluka 4,21% a u nově
napadajících 4%. Počet nově napadajících
pensí (provisí) vdovských byl odhadnut podle
zkušeností na 1,32% z úhrnu počtu pojištěnců
a důchodců. Průměrná výluka
byla předpokládána 4,79%. Obdobným
způsobem byl odhadnut počet nově napadajících
důchodů sirotčích 0,77% z úhrnu
počtu aktivních pojištěnců a
důchodců. Průměrná výluka
byla zde předpokládána 15,06%.
Počáteční soubor důchodců
na Slovensku byl zvýšen o důchodce státních
dolů, kteří dosud pobírali důchod
podle zákona č. 148/1942 Sl. z.
3. Průměrná výše nově
přiznávaných pensí.
Representativním šetřením nositelů
pojištění byla zjištěna závislost
výdělku na věku v zemi České
a Moravskoslezské v květnu 1946, na Slovensku v
červenci 1946. Obojí šetření
bylo provedeno odděleně pro pojištěnce
pracující pod zemí a pro pojištěnce
pracující na povrchu. Poněvadž representativní
šetření v zemi České a Moravskoslezské
týkalo se převážně velkých
dolů, kde jsou výdělky zpravidla vyšší
než v dolech malých, byly výsledky sníženy
o 6% tak, aby vystihovaly průměrnou úroveň
výdělků v zemi České a Moravskoslezské.
Na podkladě těchto výsledků byla pak
stanovena průměrná výše výdělku
v pojistných případech v jednotlivých
letech účinnosti osnovy, odděleně
pro skupinu pracujících pod zemí a pro skupinu
pracujících na povrchu. Podle zjištění
nositelů pojištění připadá
v pojistných případech z celkové příspěvkové
doby na dobu ztrávenou prací pod zemí 69%
a na dobu ztrávenou prací na povrchu 31%. Průměrná
příspěvková doba u nově přiznávaných
provisí činí 312 příspěvkových
měsíců. Na podkladě těchto
dat bylo pak již možno určiti průměrnou
výši invalidní pense přiznávané
v jednotlivých letech za účinnosti osnovy.
Tyto průměrné částky jsou uvedeny
v tab. č. 6.
Náklad na výchovné byl odhadnut za předpokladu,
že na 100 invalidních nebo starobních důchodců
připadá v zemi České a Moravskoslezské
88, na Slovensku 100 nezaopatřených dětí
ve věku do 18 let.
Na základě těchto předpokladů
byla odhadnuta pravděpodobná vydání
nositelů pojištění na pensích
v jednotlivých příštích letech.
Náklad na jednorázové dávky byl odhadnut
paušálními ročními částkami
stanovenými s přihlížením k počtu
pojištěnců a jejich věkovému
rozvrstvení. Obdobně byl paušálními
částkami odhadnut náklad na léčebnou
péči, nemocenské ošetření
důchodců, dotace podpůrnému fondu
a náklady správní.
Při odhadu příjmů nositelů
pojištění na pojistném bylo použito
stejných předpokladů o počtu pojištěnců
a o započitatelných výdělcích,
jako při odhadu vydání. Na základě
statistických zkušeností nositelů pojištění
bylo předpokládáno, že poměr
počtu pojištěnců pracujících
na povrchu k počtu pojištěnců pracujících
pod zemí činí 40: 60. Roční
předpis pojistného činí pak v zemi
České a Moravskoslezské při dosažení
stabilního stavu pojištěnců 649 mil.
Kčs, na Slovensku se pohybuje kolem 70 mil. Kčs.
Pokud jde o výnos dávky z uhlí, počítalo
se z důvodů uvedených vpředu s částkami,
jež tato dávka vynese v roce 1946.
Popsaným postupem bylo možno odhadnouti pro každý
rok účinnosti osnovy jak vydání, tak
příjmy nositelů pojištění
a sestaviti tím jakési pravděpodobné
jejich roční rozpočty v jednotlivých
příštích letech. Tyto rozpočty
jsou uvedeny v tabulce č. 10. V posledním sloupci
tabulky je pak uvedena částka ročního
schodku, která bude uhražována příspěvkem
státu. Úhrada tohoto příspěvku
pro rok 1947 je zabezpečena v rámci rozpočtových
prostředků ministerstva sociální péče.
Není pochybností o tom, že jak sociálně-politická
tak i národohospodářská ratio legis
platí tu pro celý stát a že tedy je
zde nutná naprosto stejná úprava v zemích
českých a na Slovensku. Vzhledem k tomu pak, že
k hlubší organisační reformě
hornického pojištění v rozsahu celostátním
nemůže býti přikročeno, poněvadž
jsou již v proudu přípravy k celostátní
organisační výstavbě národního
pojištění, jde v rámci pojištění
hornického jen o společnou úpravu materiálního
práva dávkového a úhradového.
Je samozřejmé, že sem patří též
společná úprava některých otázek
rázu formálního a administrativního,
avšak otázek tak souvisejících s naznačenými
otázkami materiálními, že by nebylo
dobře možné, aby byly upraveny odlišně.
Jde zejména o vynětí z pojistné povinnosti,
o pojem výdělku započitatelného pro
výši dávek a pro výpočet pojistného,
způsob výplaty dávek a řízení
u nositele pojištění.
Je to však zejména pojem a započitatelnost
výdělku, jakožto základu pro vyměřování
pense, resp. jejích pružných součástí
(pružná část základní
částky, zvyšovací částky,
nejvyšší výměra pense) a způsob
vyměřování a vybírání
pojistného, kde bylo naprostou nutností zavésti
plnou unifikaci dosud se různících systémů
v hornickém pojištění v Čechách
a na Moravě na straně jedné a na Slovensku
na straně druhé.
Výpočet pojistného procentem ze skutečného
výdělku až do určité nejvyšší
hranice výdělku znamená velké administrativní
zjednodušení jak u nositele pojištění,
tak i v podnicích. Předpis pojistného odpadá.
Administrativa podniková je jednoduchá, neboť
pojistné se stanoví najednou pro celek pojištěnců
příslušným procentem z měsíčního
úhrnu výdělků. Kontrola je rovněž
jednoduchá.
Osnova upravuje nově jen důchodové hornické
pojištění. Nemocenské pojištění
hornické zůstává tedy nezměněno,
a to jak po stránce hmotně právní,
tak i organisační. Zaměstnanci ve vyšších
službách zůstávají pojištěni
pro případ nemoci podle dosavadních předpisů
u dosavadních nositelů svého nemocenského
pojištění. Jen důchodové pojištění
všech zaměstnanců bylo soustředěno
u nositelů hornického pojištění.
Stalo se tak zejména též proto, že jsou
připraveny osnovy o národním pojištění
nemocenském a o celostátní organisační
výstavbě národního pojištění.
Závěrem je zvláště upozorniti,
že zejména na Slovensku projeví se nová
úprava důchodového hornického pojištění
velmi pronikavě ve zvýšení důchodů,
neboť tam nedošlo na rozdíl od zemí českých
k větším změnám oproti stavu
zavedenému zákonem čís. 200/1936 Sb.
o pojištění u báňských
bratrských pokladen.
Tab. 1. | Pravděpodobné věkové rozvrstvení aktivních pojištěnců. |
Tab. 2. | Četnost invalidisace. Věkové rozvrstvení nových přístupů. |
Tab. 3. | Pravděpodobné věkové rozvrstvení invalidních (starobních) pensí napadajících v letech 1947 až 1977. |
Tab. 4. | Pravděpodobný počet napadlých invalidních (starobních) pensí v letech 1947-1977. |
Tab. 5. | Průměrný výdělek aktivních pojištěnců v květnu 1946. |
Tab. 6. | Výše průměrných pensí přiznávaných v letech 1947-1976. |
Tab. 7. | Pravděpodobný počet pensí (provisí) v letech 1947-1976. |
Tab. 8. | Pravděpodobné vydání na dávkách přiznaných před účinností osnovy. |
Tab. 9. | Pravděpodobné vydání na dávkách napadlých po účinnosti osnovy. |
Tab. 10. | Pravděpodobné roční rozpočty příjmů a vydání. |
Stáří | 1. 1. 47 | 1. 1. 52 | 1. 1. 57 | 1. 1. 62 | 1. 1. 67 | 1. 1. 72 | 1. 1. 77 |
14 | 13 | - | - | - | - | - | - |
15 | 225 | - | - | - | - | - | - |
16 | 794 | - | - | - | - | - | - |
17 | 974 | - | - | - | - | - | - |
18 | 1.340 | 431 | 451 | 472 | 440 | 429 | 433 |
19 | 1.508 | 861 | 879 | 920 | 859 | 834 | 845 |
20 | 1.387 | 1.299 | 1.220 | 1.227 | 1.192 | 1.158 | 1.173 |
21 | 1.482 | 3.224 | 1.443 | 1.510 | 1.410 | 1.370 | 1.387 |
22 | 1.547 | 5.540 | 1.723 | 1.802 | 1.683 | 1.635 | 1.656 |
23 | 1.156 | 5.435 | 1.951 | 2.041 | 1.956 | 1.883 | 1.892 |
24 | 1.759 | 4.730 | 2.161 | 2.239 | 2.188 | 2.092 | 2.085 |
25 | 1.535 | 4.121 | 2.427 | 2.405 | 2.382 | 2.268 | 2.251 |
26 | 1.628 | 4.316 | 4.195 | 2.535 | 2.527 | 2.200 | 2.375 |
27 | 1.319 | 4.027 | 6.258 | 2.644 | 2.659 | 2.518 | 2.484 |
28 | 786 | 3.285 | 6.003 | 2.711 | 2.747 | 2.644 | 2.536 |
29 | 778 | 3.517 | 5.204 | 2.790 | 2.822 | 2.753 | 2.671 |
30 | 862 | 2.999 | 4.511 | 2.931 | 2.874 | 2.836 | 2.734 |
31 | 1.353 | 2.887 | 4.601 | 4.510 | 2.910 | 2.889 | 2.584 |
32 | 1.961 | 2.421 | 4.238 | 6.362 | 2.931 | 2.933 | 2.806 |
33 | 1.946 | 1.755 | 3.455 | 6.025 | 2.915 | 2.930 | 2.847 |
34 | 2.141 | 1.560 | 3.594 | 5.186 | 2.916 | 2.938 | 2.877 |
35 | 2.278 | 1.494 | 3.048 | 4.469 | 2.990 | 2.929 | 2.897 |
36 | 2.352 | 1.795 | 2.859 | 4.458 | 4.380 | 2.884 | 2.867 |
37 | 2.491 | 2.227 | 2.357 | 4.041 | 6.023 | 2.835 | 2.838 |
38 | 2.629 | 2.140 | 1.689 | 3.256 | 5.642 | 2.765 | 2.781 |
39 | 2.607 | 2.157 | 1.464 | 3.327 | 4.808 | 2.717 | 2.738 |
40 | 2.639 | 2.075 | 1.361 | 2.776 | 4.093 | 2.739 | 2.683 |
41 | 2.701 | 2.131 | 1.627 | 2.591 | 4.063 | 3.992 | 2.629 |
42 | 2.853 | 2.245 | 2.007 | 2.124 | 3.665 | 5.463 | 2.571 |
43 | 2.734 | 2.356 | 1.918 | 1.514 | 2.938 | 5.090 | 2.495 |
44 | 2.794 | 2.322 | 1.921 | 1.304 | 2.984 | 4.312 | 2.437 |
45 | 2.553 | 2.332 | 1.834 | 1.203 | 2.472 | 3.644 | 2.439 |
46 | 2.515 | 2.366 | 1.866 | 1.425 | 2.287 | 3.627 | 3.564 |
47 | 2.136 | 2.470 | 1.943 | 1.737 | 1.855 | 3.200 | 4.770 |
48 | 2.026 | 2.332 | 2.009 | 1.636 | 1.304 | 2.530 | 4.384 |
49 | 1.864 | 2.341 | 1.946 | 1.610 | 1.105 | 2.528 | 3.653 |
50 | 1.801 | 2.097 | 1.916 | 1.506 | 1.001 | 2.064 | 3.031 |
51 | 1.797 | 2.016 | 1.898 | 1.497 | 1.159 | 1.861 | 2.951 |
52 | 1.467 | 1.660 | 1.920 | 1.511 | 1.373 | 1.466 | 2.530 |
53 | 1.401 | 1.513 | 1.742 | 1.501 | 1.246 | 993 | 1.927 |
54 | 1.188 | 1.323 | 1.661 | 1.381 | 1.170 | 803 | 1.837 |
55 | 1.192 | 1.200 | 1.397 | 1.276 | 1.032 | 686 | 1.414 |
56 | 996 | 1.111 | 1.246 | 1.173 | 957 | 741 | 1.190 |
57 | 898 | 834 | 944 | 1.092 | 896 | 814 | 869 |
58 | 4.143 | 728 | 786 | 905 | 819 | 680 | 542 |
Sa | 78.549 | 97.673 | 97.673 | 97.673 | 97.673 | 97.673 | 97.673 |
Stáří | 1. 1. 47 | 1. 1. 52 | 1. 1. 57 | 1. 1. 61 | 1. 1. 67 | 1. 1. 73 |
16 | 312 | 24 | 19 | 20 | 19 | 16 |
17 | 315 | 62 | 50 | 46 | 43 | 37 |
18 | 319 | 104 | 85 | 75 | 70 | 59 |
19 | 324 | 141 | 124 | 105 | 100 | 86 |
20 | 328 | 215 | 154 | 128 | 123 | 109 |
21 | 328 | 525 | 176 | 147 | 137 | 123 |
22 | 325 | 510 | 195 | 164 | 149 | 136 |
23 | 327 | 492 | 211 | 182 | 160 | 148 |
24 | 339 | 462 | 225 | 201 | 175 | 160 |
25 | 356 | 441 | 289 | 224 | 191 | 176 |
26 | 353 | 437 | 590 | 251 | 207 | 192 |
27 | 327 | 442 | 583 | 271 | 228 | 208 |
28 | 194 | 453 | 569 | 287 | 247 | 223 |
29 | 200 | 471 | 540 | 344 | 267 | 236 |
30 | 244 | 484 | 512 | 624 | 283 | 249 |
31 | 333 | 465 | 498 | 610 | 297 | 258 |
32 | 431 | 424 | 492 | 588 | 313 | 263 |
33 | 445 | 283 | 490 | 552 | 321 | 274 |
34 | 457 | 275 | 498 | 518 | 325 | 282 |
35 | 466 | 300 | 497 | 497 | 368 | 292 |
36 | 475 | 367 | 467 | 484 | 614 | 297 |
37 | 478 | 441 | 418 | 474 | 587 | 298 |
38 | 481 | 438 | 277 | 472 | 558 | 305 |
39 | 477 | 437 | 260 | 465 | 514 | 304 |
40 | 466 | 433 | 277 | 433 | 475 | 300 |
41 | 454 | 433 | 334 | 385 | 450 | 333 |
42 | 435 | 431 | 398 | 254 | 432 | 549 |
43 | 411 | 431 | 392 | 237 | 420 | 520 |
44 | 382 | 425 | 389 | 252 | 415 | 491 |
45 | 354 | 412 | 384 | 301 | 406 | 449 |
46 | 380 | 397 | 379 | 356 | 375 | 411 |
47 | 315 | 377 | 374 | 348 | 329 | 385 |
48 | 299 | 350 | 368 | 340 | 214 | 363 |
49 | 284 | 321 | 355 | 330 | 196 | 348 |
50 | 269 | 290 | 337 | 321 | 204 | 336 |
51 | 255 | 265 | 318 | 311 | 238 | 321 |
52 | 237 | 244 | 293 | 297 | 272 | 287 |
53 | 217 | 223 | 261 | 277 | 256 | 242 |
54 | 196 | 203 | 228 | 251 | 237 | 150 |
55 | 171 | 180 | 193 | 224 | 216 | 128 |
56 | 145 | 158 | 163 | 194 | 195 | 124 |
57 | 113 | 134 | 138 | 160 | 174 | 132 |
58 | 533 | - | - | - | - | - |
Sa | 14.500 | 14.400 | 13.800 | 13.000 | 11.800 | 10.600 |