Tabulka I.

Pozemní stavby.

Akce:
Stavby státní
Stavby samosprávné
Jiné nutné stavby v zájmu veřejném
Celkem
země histor.
Slovensko
země histor.
Slovensko
1947
1948
1947
1948
1947
1948
1947
1948
Obnova veřejných budov
400,000.000
900,000.000**)
500,000.000+)
500,000.000
170,000.000
230,000.000
580,000.000
320,000.000
1.300,000.000
150
20
140
90
250
330
160
160
Stavby rozestavěné a nové
670,000.000*)
1.200,000.000***)
395,000.000
275,000.000
900,000.000
300,000.000
1.870,000.000
285
110
200
75
450
450
150
150
Celkem
1.070,000.000
2.100,000.000
565,000.000
505,000.000
1.480,000.000
620,000.000
3.670,000.000
435
130
340
165
700
780
310
310


*)naškolství 317,16
"zdravotnictví 196,9
"parlament 35,0
"ostatní obory 120,94
670,0

**)školství 360,0
zdravotnictví 270,0
ostatní obory 270,0
900,0

***)školství 400,0
zdravotnictví 500,0
ostatní obory   300,0
1.200,0

+)pro účely sociální a propagační.


Tabulka II.

Stavby silniční a mostní.

Akce
Stavby státní
stavby nestátní
Celkem
země historické
Slovensko
země historické
Slovensko
1947
1948
1947
1948
1947
1948
1947
1948
Udržování stát. silnic I. a II. třídy
300,000.000
-
300,000.000
260,000.000
40,000.000
-
-
130
130
20
20
-
-
-
-
Obnova stát. silnic I. a II. třídy
505,000.000
-
505,000.000
384,000.000
121,000.000
-
-
182
202
64
57
-
-
-
-
Obnova okresních (vicinálních silnic)
-
618,000.00
518,000.000
-
-
326,000.000
192,000.000
-
-
-
-
186
140
105,5
86,5
Obnova stát. mostů I. a II. třídy
962,000.000
-
962,000.000
419,000.000
543,000.000
-
-
203
216
263
280
-
-
-
-
Obnova nestátních mostů
-
342,000.000
342,000.000
-
-
157,000.000
185,000.000
-
-
-
-
75
82
84
101
Rekonstrukce a stavby stát. silnic I. a II. třídy a mostů
1.003,000.000
-
1.003,000.000
732,000.000
271,000.000
-
-
399
333
131
140
-
-
-
-
Rekonstrukce a stavby nestátních silnic
-
350,000.000
350,000.000
-
-
350,000.000
-
-
-
-
-
175
175
-
-
Celkem
2.770,000.000
1.210,000.000
3.980.000.000
1.795,000.000
975,000.000
833,000.000
377,000.000
914
881
478
497
436
397
189,5
187,5


Tabulka III.

Stavby vodohospodářské

Akce:
Stavby státní
Stavby nestátní
Celkem
země historické
Slovensko
země historické
Slovensko
1947
1948
1947
1948
1947
1948
1947
1948
Využití vodní síly
167,060.000
-
1.167,000.000
326,000.00
841,000.000
-
-
107
219,0
351
490,0
-
-
-
-
Přehrady
191,000.000
-
191,000.000
190,000.000
1,000.000
-
-
77
113
1
-
-
-
-
-
Splavnění řek
390,000.000
-
390,000.000
267,000.000
123,000.000
-
-
113,15
153,85
56,5
66,5
-
-
-
-
Průplav L-D-O a prodloužení oderské cesty
88,200.000
-
8,200.000
8,200.0
-
-
-
4,2
4
-
-
-
-
-
-
Technické meliorace a úprava nesplav. toků
62,800.000
246,000.00
308,800.000
7,800.000
55,000.000
184,000.000
62,000.000
2,8
5
35
20
74
110
49
13
Vodovody a kanalisace
-
485,000,000
485,000.000
-
-
316,000.000
169,000.000
-
-
-
-
137
179
74
95
Celkem
1.819,000.000
731,000.000
2.550,000.000
799,000.000
1.020,000.000
500,000.000
231,000.000
304,15
494,85
443,5
576,5
211
289
123
108


Tabulka IV.

Úhrnná rekapitulace.

Obor staveb
Stavby státní
Stavby samosprávné
Celkem
země historické
Slovensko
země historické
Slovensko
1947
1948
1947
1948
1947
1948
1947
1948
Stavby pozemní
1.070,000.000
2.100,000.000
3.170,000.000  
565,000.000
505,000.000
1.480,000.000
620,000.000
500,000.000 *)
435
130
340
165
700
780
310
310
Stavby silniční a mostní
2.770,000.000
1.210,000.000
3.980,000.000  
1.795,000.000
975,000.000
833,000.000
377,000.000
914
881
478
497
436
397
189,5
187,5
Stavby vodohospodářské
1.819,000.000
731,000.000
2.550,000.000  
798,700.000
1.020,300.000
500,000.000
231,000.000
304,15
494,55
443,5
576,8
211
289
123
108
Celkem
5.659.000.000
4.041,000.000
9.700,000.000  
3.158,700.000
2.500,300.000
2.810,000.000
1.228,000.000
500,000.000 *)
1.653,2
1.505,5
1.261,5
1.238,8
1.347
1.466
622,5
605,5
10.200,000.000  

*) Určeno pro nutné stavby v zájmu veřejném.

Zákon

ze dne ..... října 1946

o dvouletém hospodářském plánu.

Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Část první.

Stanovení dvouletého hospodářského plánu.

Oddíl I.

Základní úkoly všeobecně.

§ 1.

Pro obnovu a výstavbu hospodářství v republice Československé a tím i pro zvýšení životní úrovně lidu se stanoví pro léta 1947 a 1948 dvouletý hospodářský plán (dále jen dvouletý plán) s těmito základními úkoly:

a) v průmyslu překročiti koncem roku 1948 celkovou úroveň výroby z roku 1937 o 10%;

b) v zemědělství dosáhnouti koncem roku 1948 úrovně výroby předválečné;

c) ve stavebnictví opatřiti potřebný počet bytů, provésti velké stavby pro průmysl a zemědělství, obnovovati a doplňovati veřejné komunikace a zařízení, zahrnujíc v to zařízení k účelům zdravotním, provésti a zlepšiti vodohospodářské stavby a zařízení asanační a zajistiti provedení naléhavých staveb samosprávných;

d) v celkové dopravě dosáhnouti dopravního výkonu z roku 1937;

e) přispěti k urychlenému vyrovnání hospodářské úrovně Slovenska s českými zeměmi, zejména dokonalejším využitím jeho surovinových a energetických zdrojů a pracovních sil, jakož i vytvořením nových pracovních příležitostí na Slovensku;

f) povznésti hospodářsky slabé kraje českých zemí.

Při plnění těchto základních úkolů se zvýší přiměřeně celková výroba spotřebních statků.

Oddíl II.

Základní úkoly v jednotlivých hospodářských oborech.

§ 2.

V průmyslu.

Výroba bude stupňována tak, aby v roce 1948 činila zejména:

a) Ve výrobě báňské především:

kamenného uhlí17,746.000 tun,
hnědého uhlí23,900.000 tun,
koksu3,910.000 tun,
železné rudy1,737.200 tun,
nafty8.2.000 tun.

V roce 1947 se vytěží kamenného uhlí 16,374.000 tun, hnědého uhlí 21,822.000 tun a vyrobí se 3,740.000 tun koksu.

b) Ve výrobě energie především:

elektrického proudu7.400,000.000 kWh,
svítiplynu420,000.000 m3

V roce 1947 se vyrobí 6.365,000.000 kWh elektrického proudu.

c) Ve výrobě hutnické především:

surového železa1,460.000 tun,
surové oceli2,400.000 tun,
odlitků330.000 tun,
válcovaných výrobků 1,650.000 tun.

V roce 1947 se vyrobí surového železa 1,340.000 tun a surové oceli 2,200.000 tun.

d) V průmyslu železa a kovů především:

železničních vozů nákladních, osobních a motorových v jednotkách nákladních
vozů15.240kusů,
tramvajových vozů motorových a vlečných 143kusů,
lokomotiv290kusů,
traktorů9.000 kusů,
nákladních a osobních automobilů a autobusů v jednotkách automobilů nákladních 14.000kusů,
hospodářských strojů v hodnotě 1.100,000.000Kčs,
a to zejména:
  strojů pro obdělávání a přípravu půdy 80.000kusů,
  strojů secích a sázecích 10.000kusů,
  sklizňových strojů 24.000kusů,
  strojů na zpracování sklizně 8.000kusů,
  strojů na přípravu krmiv 48.000kusů,
obráběcích strojů 12.500kusů,
elektromotorů do 25 kW220.000 kusů,
motocyklů50.000 kusů,
jízdních kol220.000 kusů,
šicích strojů100.000 kusů,
rozhlasových přijimačů 150.000kusů,
telefonních přístrojů 75.000kusů,
žárovek15,000.000 kusů,
kuchyňského nádobí 9,500.000kg.

V roce 1947 se vyrobí železničních vozů nákladních, osobních a motorových 16.750 kusů v jednotkách nákladních vozů, lokomotiv 230 kusů, traktorů 5.650 kusů, nákladních a osobních automobilů a autobusů v jednotkách automobilů nákladních 10.330 kusů, hospodářských strojů v hodnotě 1.000,000.000 Kčs, a to zejména strojů pro obdělávání a přípravu půdy 72.000 kusů, strojů secích a sázecích 9.000 kusů, sklizňových strojů 22.000 kusů, strojů na zpracování sklizně 7.000 kusů a strojů na přípravu krmiv 44.000 kusů.

e) Ve výrobě chemické především:

synthetických pohonných látek z domácích surovin o 69% více, než je dnešní stav výroby,
mazadel z minerálních olejů o 130% více, než je dnešní stav výroby,
benzolu a jeho homologůo 60% více, než je dnešní stav výroby,
fosforečných hnojiv380.000 tun,
dusíkatých hnojiv220.000 tun,
kyseliny sírové205.000 tun,
sody102.000 tun,
umělé stříže   11.700 tun,
umělého hedvábí    6.800 tun.

V roce 1947 se vyrobí mazadel z minerálních olejů o 103% více, než je dnešní stav výroby, fosforečných hnojiv 380.000 tun a dusíkatých hnojiv 129.000 tun.

f) V průmyslu sklářském především:

dutého skla126.420 tun,
plochého skla15,990.000 m2,
drobného skla12.520 tun.

V roce 1947 se vyrobí plochého skla 17,310.000 m2.

g) V průmyslu kamene, zemin a keramiky především:

cementu1,250.000tun,
cihel835,650.000kusů,
tašek133,000.000 kusů,
vápna648.800 tun.

V roce 1947 se vyrobí cementu 1,050.000 tun, cihel 572,650.000 kusů, tašek 110,000.000 kusů a vápna 580.800 tun.

h) V průmyslu papírenském především:

buničiny205.000 tun,
papíru197.000 tun,
lepenky59.200tun.

i) V průmyslu dřeva především:

řeziva jehličnatého a listnatého 2,828.000m3,
překližek59.000 m3,
surových pražců169.000 m3,
dýh5,874.000 m2.

j) V průmyslu textilním a oděvním především:

bavlněné příze s přízí vigoňovou 58,200.000kg,
česané příze 4,370.000kg,
mykané příze15,620.000 kg,
lněné příze 9,400.000kg,
vlněných tkanin14,800.000 kg příze,
bavlněných tkanin s tkaninami z umělého hedvábí 50,200.000kg příze,
jutových tkanin17,000.000 kg příze,
lněných tkanin9,500.000 kg příze,
41,500.000 kusů pleteného a stávkového zboží 9,800.000kg,
punčoch a ponožek55,200.000 párů.

k) V průmyslu kožedělném a gumárenském především:

obuvi45,520.000párů,
obručí pro jízdní kola a motocykly 3,275.000kusů,
obručí pro osobní a nákladní automobily 650.000kusů.

V průmyslu výživy zvláště v těchto oborech:

l) V průmyslu cukrovarnickém především:

rafinovaného cukru672.000 tun,
melasy158.000tun.

m) V průmyslu mlynářském především:

mlýnských jedlých výrobků z pšenice a žita 1,884.000tun.


n) V průmyslu potravinářském především:

umělých jedlých tuků 70.000tun,
másla50.000tun.

V roce 1947 se vyrobí 47.500 tun másla.

o) V průmyslu pivovarském a sladařském především:

sladu268.000tun,
piva8,600.000hl.

p) V průmyslu lihovarnickém především:

veškerého lihu650.000 hl.

§ 3.

V zemědělství.

(1) V zemědělství se učiní taková opatření, aby při plánovaných hektarových výnosech a plánované užitkovosti domácích zvířat bylo vyrobeno:

v roce 1947
v roce 1948
pšenice1,474.900 tun1,484.600tun,
žita a soureže1,278.200 tun1,187.100 tun,
chlebového obilí celkem2,753.100 tun2,671.700tun,
ječmene1,056.200 tun1,122.500tun,
ovsa935.200tun 1,034.000tun,
kukuřice283.100 tun277.600tun,
luštěnin56.900 tun55.300tun,
brambor9,144.100tun 8,781.600tun,
cukrovky4,826.800tun 4,719.200tun,
olejnin165.000tun 165.000tun,
pícnin5,716.000 tun5,953.900tun,
masa hovězího140.200 tun160.400tun,
masa vepřového199.100 tun266.300tun,
sádla40.100tun 53.300tun,
mléka25,640.000 hl32,359.000hl,
vajec1.025,000.000kusů 1.172,100.000kusů

(2) Budou učiněna opatření, aby počet ovocných stromů byl zvýšen o 15%.

§ 4.

Ve stavebnictví.

Úkolem stavebnictví bude zejména:

a) obnoviti, po případě nově postaviti 125.000 bytových jednotek nákladem 14 miliard Kčs;

b) odstraniti škody na veřejných budovách nákladem 1.300 milionů Kčs; dokončiti a nově postaviti veřejné a jiné budovy nákladem 2.370 milionů Kčs;

c) obnoviti, po případě dokončiti rozestavěné státní i nestátní silnice a mosty nákladem 3.980 milionů Kčs;

d) provésti vodní a vodohospodářské stavby nákladem 2.550 milionů Kčs;

e) poříditi stavby pro průmysl nákladem 7.530 milionů Kčs;

f) poříditi stavby pro zemědělství nákladem 1.540 milionů Kčs;

g) odstraňovati na železnicích stavební škody, způsobené v souvislosti s válečnými událostmi, a poříditi a obnoviti železniční stavby nákladem 4.470 milionů Kčs;

h) pokračovati v rozestavěných stavbách železničních, po případě je dokončiti, nákladem 1.150 milionů Kčs;

i) provésti stavby pro dopravu silniční, vodní, leteckou a poštovní nákladem 840 milionů Kčs.

§ 5.

V dopravě.

K dosažení dopravního výkonu stanoveného dvouletým plánem bude zapotřebí zejména:

1. V dopravě železniční:

a) zařaditi nových 300 lokomotiv, 250 motorových vozidel kolejových, 17.090 nákladních a 700 osobních vozů a doplniti park městských drah a malodrah novými 123 motorovými a 130 přívěsnými vozy; připraviti seriovou výrobu speciálních nákladních železničních vozů;

b) obnoviti a doplniti zabezpečovací a dorozumívací zařízení drah nákladem 200 milionů Kčs;

c) obnoviti a doplniti zařízení železničních dílen nákladem 100 milionů Kčs;

d) doplniti dopravní zařízení košicko-bohumínské dráhy tak, aby se zvýšila její výkonnost o 50% proti roku 1937.

2. V dopravě silniční:

a) zařaditi nových 1.950 autobusů, 200 přívěsných vozů pro dopravu osob, 2.400 nákladních automobilů a 700 přívěsných vozů; připraviti seriovou výrobu speciálních nákladních automobilů;

b) vystavěti garáže a opravny motorových vozidel nákladem 150 milionů Kčs.

3. V dopravě říční:

a) zařaditi 45 nových člunů a 4 remorkéry a obnoviti plavební park, poškozený válečnými událostmi;

b) dobudovati přístavy bratislavský a komárenský.

4. V dopravě letecké:

a) zařaditi dalších 50 dopravních letadel;

b) rozšířiti a upraviti letiště, zejména v Praze-Ruzyni, Brně-Černovicích, Bratislavě-Vajnorech a Popradě, doplniti jejich zařízení a započíti se stavbou letišť v Brně-Tuřanech a Bratislavě-Ivánce.

5. V dopravě poštovní:

a) obnoviti provozní zařízení poštovní služby a obnoviti a rozšířiti telekomunikační zařízení úhrnným nákladem 933 milionů Kčs;

b) doplniti dílenská zařízení a stav poštovních motorových vozidel nákladem 140 milionů Kčs.

Oddíl III.

Investice ve dvouletém plánu.

§ 6.

(1) V rámci dvouletého plánu se provedou investice nákladem nejvýše 69,88 miliardy Kčs.

(2) Z částky 69,88 miliardy Kčs připadne:

a) na průmysl a řemeslnou výrobu 25,38 miliardy Kčs,
   z toho na průmysl výživy 2,75 miliardy Kčs,
b) na zemědělství 5,21 miliardy Kčs,
c) na dopravu15,09 miliardy Kčs,
d) na opravu bytů zničených válkou a opatření nových bytů 14,00 miliardy Kčs,
e) na pozemní, vodohospodářské, dopravní a jiné veřejné stavby 10,20 miliardy Kčs.

V těchto částkách jsou zahrnuty investice v oboru státní správy, samosprávy a státního, znárodněného i soukromého podnikání.

(3) Investice, neobsažené ve dvouletém plánu, mohou býti v letech 1947 a 1948 provedeny jen, bude-li potřeba surovin a pracovních sil pro ně kryta z místních zdrojů tak, že nebudou tyto suroviny a pracovní síly odňaty plnění úkolů, stanovených dvouletým plánem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP