3. Plán výroby lesní.
Škody způsobené válkou a loupežným
hospodařením okupantů v lesích představují
jen v českých zemích 100 tisíc ha
zalesňovacích nedodělků a ředin,
dále 23 mil. m3 přetěžby,
zničení dopravních prostředků,
na Slovensku ještě škody přímými
válečnými operacemi, zaminováním
celých oblastí atd. Odčinění
těchto škod je základem lesního plánu.
Těžištěm úkolů je zalesňování,
t. j. zabezpečení podstaty lesní produkce
v prvé řadě, nikoliv sama těžba
dřeva. Předpokladem splnění výroby
je dostatek pracovních sil, které dnes chybí
zejména v pohraničních oblastech; jde o dělnictvo
sezonní i stálé. Výrobní plán
je tento (plnometrů hroubí s kůrou):
1947 | 11,100.000 | 12,000.000 | 12,000.000 | |
1948 | 12,300.000 | 12,300.000 | 12,300.000 | |
celkem | 23,400.000 | 24,300.000 | 24,300.000 |
Tato výroba hradí očekávanou spotřebu.
Nedostatek se jeví ve výrobě železničních
pražců, může však býti uhrazen
bukovým dřevem ze Slovenska, dosud spotřebovávaným
na palivo.
Zalesněno bude celkem:
1947 | pro obnovu normální výroby | 30.400 ha | |
ochrana ohrožených půd | 1.500 ha | ||
nové zalesnění | 2.000 ha | celkem 33.900 ha | |
1948 | pro obnovu normální výroby | 31.800 ha | |
ochrana ohrožených půd | 1.540 ha | ||
nové zalesnění | 2.000 ha | celkem 35.340 ha |
Pro melioraci porostů, t. j. přeměnu jehličnatých
porostů na smíšené s dřevinami
listnatými, plánuje se každoročně
1.000 ha. Lesní školky budou rozšířeny
z dosavadních 1.644 ha o 343 ha v roce 1947 a o 747 ha
v roce 1048, celkem tedy na 2.734 ha. Lesního semene bude
sebráno každoročně 20.000 q.
Potřebné investice strojů i stavebnin byly
uvedeny v investici pro zemědělství. Pracovních
sil je třeba asi 35.000 osob; toto číslo
je obsaženo v celkovém požadavku zemědělství.
1. Stavební úkoly:
a) Byty:
V rámci stavební dvouletky se pořídí
125.000 bytů, z toho v českých zemích
75.000, na Slovensku 50.000 bytů. V roce 1947 se pořídí
v českých zemích asi 30.000, na Slovensku
20.000 bytů, v roce 1948 pak v českých zemích
asi 45.000, na Slovensku asi 30.000 bytových jednotek.
Byty budou pořízeny jednak v domech nájemních
(asi 2/3 celého počtu), jednak
v domech rodinných. Převažujícím
typem nových bytů bude byt pro rodinu se dvěma
až čtyřmi dětmi, členěný
na velký obývací pokoj, malou pracovní
kuchyni, dvě ložnice a úplné příslušenství.
Vedle těchto bytů budou stavěny svobodárny
pro mladé zaměstnance.
b) Veřejné budovy:
V rámci dvouletého plánu se odstraní
podstatná část škod na veřejných
budovách, pokud vznikly v souvislosti s okupací
a válkou. Celkem bude na tuto obnovu věnováno
1.300 mil. Kčs, z toho v českých zemích
750 mil. Kčs, na Slovensku 550 mil. Kčs. Na obnovu
státních budov podle dosavadních předpokladů
bude z toho určeno 400 mil. Kčs a na budovy samosprávných
svazků 900 milionů Kčs. Podle toho připadá
v českých zemích 170 milionů na obnovu
staveb státních a 580 milionů na obnovu ostatních
veřejných budov. Na Slovensku je rozdělení
mezi státními a ostatními veřejnými
budovami v poměru 230 : 320 milionům.
V částce 1.170 milionů Kčs je obsažen
náklad 670 milionů Kčs na dokončení
rozestavěných budov a na dostavbu parlamentu v první
etapě. Z 670 milionů Kčs připadá
395 milionů Kčs na české země
a 275 milionů Kčs na Slovensko. Pokud jde o účel
rozestavěných staveb, činí podíl
školství 317 milionů Kčs, zdravotnictví
197 milionů Kčs a jiných staveb 121 milionů
Kčs.
Dalších 500 milionů Kčs je vyhraženo
na úpravy a na nové stavby k účelům
sociálním, rekreačním a k jiným
stavbám v zájmu veřejném, jakož
i na rekonstrukci lázeňských budov.
V uvedených částkách nejsou zahrnuty
náklady na udržování veřejných
budov.
c) Silnice a mosty:
Na obnovu a dostavbu rozestavěných státních
silnic I. a II. třídy, jichž je více
než 34.000 km, připadne podle plánu 2.770 milionů
Kčs, z čehož 40 milionů Kčs je
určeno na zabezpečení mostů nedokončené
dálnice. Ze zbývajících 2.730 milionů
Kčs připadá na české země
1.755 milionů Kčs, na Slovensko 975 milionů
Kčs. Na samosprávné silnice bude vynaložena
částka 610 milionů Kčs, z čehož
připadá na české země 427 milionů
Kčs, na Slovensko 183 miliony Kčs.
V uvedených částkách je jenom částečně
zahrnut náklad na udržování státních
silnic, které předpokládá kvalifikované
síly. Naproti tomu běžné udržování
a veškeré udržování okresních
silnic, které se dá provést pomocí
místních pracovních sil, jež nelze mobilisovat
pro účely dvouletého plánu, není
započteno.
V uvedených částkách jsou zahrnuty
náklady na obnovu silničních mostů
v celkové výši 1.160 milionů Kčs,
z čehož připadá na české
země 540 milionů Kčs a na Slovensko 620 milionů
Kčs. Podíl samosprávných mostů
činí 200 milionů Kčs, z čehož
na Slovensko připadá 110 milionů Kčs.
d) Stavby samosprávné:
Nákladem dvou miliard Kčs mají být
provedeny, kromě staveb samosprávných svazků,
uvedených v předchozích odstavcích,
další stavby pro potřeby samosprávy,
a to hlavně práce uvnitř obcí, které
doplní jejich výstavbu, pokud jde o stavby zdravotní,
školní, komunikační, vodohospodářské
(zejména vodovodní a kanalisační)
a další stavby k účelům obecně
prospěšným. Pro další vypracování
detailních stavebních programů se předpokládá,
že z celkové částky dvou miliard Kčs
připadne na stavby k účelům zdravotním
500 milionů Kčs, školním 400 milionů
Kčs, komunikačním 600 milionů Kčs,
na vodohospodářské stavby 200 milionů
Kčs a na ostatní stavby 300 milionů Kčs.
U staveb školských, zdravotních a ostatních
činí podíl Slovenska 300 milionů Kčs
proti 900 milionům Kčs, připadajícím
u těchto staveb na české země. O 600
milionů Kčs, vynaložených na stavby
komunikační, dělí se české
země se Slovenskem v poměru 410 ku 190 milionům
Kčs. U vodohospodářských staveb připadá
na české země 120 milionů Kčs,
na Slovensko 80 milionů Kčs.
e) Stavby vodní:
Na stavby vodní a vodohospodářské
bude vynaloženo celkem 2.350 milionů Kčs. Na
Slovensko z toho připadá 1.230 milionů Kčs,
což je poměrně větší část
vzhledem k tomu, že se tam dokončí a vybudují
velká vodní díla, která budou tvořit
základ k využití vodní energie na výrobu
elektřiny v rámci industrialisace Slovenska. Z celkové
částky bude vydáno na využití
vodních sil 1.167 milionů Kčs, na splavnění
řek 390 milionů Kčs, na technické
meliorace 183 miliony Kčs, na vodovody 182 milionů
Kčs a na kanalisace 103 milionů Kčs.
f) Stavby průmyslové:
Jednotlivé obory průmyslu hodlají provést
stavební investice takto:
doly | 495,000.000 | |
energetika | 950,560.000 | |
hutě | 576,000.000 | |
kovoprůmysl | 1.470,000.000 | |
chemie | 1.111,900.000 | |
sklo | 99,000.000 | |
keramika | 185,910.000 | |
papír a grafika | 44,000.000 | |
dřevo | 222,135.000 | |
textil a oděv | 300,000.000 | |
kůže a guma | 673,858.000 | |
cukr | 109,637.000 | |
líh | 39,800.000 | |
pivo | 75,500.000 | |
mlýny | 29,000.000 | |
ostatní průmysl výživy | 1.089,285.000 |
Úhrnem činí tyto investice 7.470 milionů
Kčs. Většina těchto investicí
bude určena pro těžbu uhlí, k získání
energie, k výrobě železa, strojů všech
druhů, chemikálií a pohonných hmot,
textilií, oděvů, bot a stavebnin. V českých
zemích půjde přitom hlavně o odstranění
válečných škod a o stavbu nových
průmyslových objektů a zařízení
v dosavadních závodech. Na Slovensku vedle obnovených
továren budou budovány nové závody
kovodělné, chemické, dřevozpracující
a potravinářské, jimiž má být
provedena industrialisace Slovenska.
g) Stavby zemědělské:
K stupňování zemědělské
výroby plánuje se rekonstrukce zemědělských
podniků na půdě nově osídlené
v českých zemích i na Slovensku a obnova
válkou poškozených usedlostí, zvláště
na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku. Více než
čtvrtina celkových nákladů je určena
na stavby pro pastvinářská družstva
a pro chov drůbeže a vepřů. Další
stavby budou provedeny pro potřeby rostlinné výroby,
pro distribuci (postavením chladíren a skladišť)
a pro lesní hospodářství se státními
lesy a statky. Náklad na všechny tyto stavby činí
1.540 milionů Kčs, z čehož na Slovensko
připadá 44,15%.
h) Stavby v dopravě:
Obnova železnic, která odstraní část
válečných škod během dvouletky,
bude provedena nákladem 4.070 milionů Kčs.
Vedle toho provede podnik ČSD normální i
zvýšené udržovací práce
ve vlastní režii a vlastními zaměstnanci.
Ke zvýšení dopravní kapacity košicko-bohumínské
dráhy provedou se stavební práce nákladem
400 milionů Kčs.
i) Započaté stavby železniční:
Pokračování v rozestavěných
stavbách železničních nákladem
1.150 milionů Kčs zahrnuje stavby nových
drah, druhých kolejí, dílen, přestavby
a úpravy staniční a pod. Zejména je
zde zahrnuta stavba trati Brno - Havlíčkův
Brod, druhé koleje Brno - Veselí n. M. a rekonstrukce
a zajišťovací práce v tunelech pod Královskými
Vinohrady.
j) Stavby pro dopravu silniční, vodní,
leteckou a poštovní:
V silniční dopravě se na nejnutnější
stavby garáží a dílen vynaloží
150 milionů Kčs.
Pro říční plavbu se provedou stavební
práce v přístavech bratislavském a
komárenském, které si vyžádají
nákladu 90 milionů Kčs.
Pro potřeby letecké dopravy budou provedeny stavby
a úpravy na letištích v Praze, Brně,
Bratislavě a Popradě, k jichž vybudování
jsme vázáni mezinárodními smlouvami
i vlastními potřebami letecké dopravy. Náklad
na tyto stavby činí 320 milionů Kčs.
Náklad na stavby pro službu poštovní činí
280 milionů Kčs.
2. Předpoklady k splnění dvouletého
plánu ve stavebnictví.
Výroba hlavních stavebnin je plánována
tak, aby kryla potřebu, vyplývající
ze stavebních investicí všeho druhu. Pro celé
stavebnictví je třeba v roce 1947 a 1948 155.000
tun stavebního železa, zpracovaného přímo
na staveništi, a 114.000 tun železa, dovezeného
na staveniště ve formě výrobků
(topení, trouby, vany, sporáky a pod.). Hospodaření
železem na stavbách musí být provedeno
důsledně; všude, kde to bude možno, bude
železo nahražováno jinými hmotami.
Výroba cihel v roce 1947 nedostoupí ještě
původně předpokládané potřeby
a proto v plánu byla přesunuta část
bytových staveb do roku 1948, kdy plánovaná
výroba postačí potřebě. Nedostatek
cihel na Slovensku bude uspokojen z části výrobou
moravskou a dovozem z Maďarska na účet reparací,
jakož i vydatným použitím tvárnic,
dřeva a j. staviva. Ve výrobě kamene, štěrku
a drti se nedostávalo v roce 1947 asi 10% potřeby,
což se v plánu řeší rovněž
přesunem některých staveb a dodávek
do roku 1948. Výroba cementu prakticky kryje potřebu,
kdežto vápna, krytin, skla a dřeva je dostatek
i pro nutné udržovací práce.
Podstatným předpokladem pro splnění
stavebních úkolů dvouletého plánu
je začlenění nových 90.000 pracovních
sil do stavebnictví. Na prvém místě
je třeba převést do stavebnictví ty
pracovní síly, které v něm již
dříve působily. Průměrné
zvýšení pracovního výkonu o 40%
je základní podmínkou, aby mohly být
dodrženy předpokládané částky
stavebních nákladů v jednotlivých
sektorech, zejména v sektoru bytovém. Důležitým
prostředkem pro předpokládané snížení
stavebních nákladů bude provedení
mechanisace a industrialisace celého stavebnictví.
Hromadná výroba některých stavebních
součástí bude normalisována a pro
stavby dvouletého plánu bude závazně
používáno normalisovaných výrobků.
Všude, kde to bude možné, provede se stavba bytů
ve větších celcích vybudováním
bloků nebo i celých kolonií, aby bylo možno
v největší míře mechanisovat
stavbu, použít výkonných stavebních
strojů a zkrátit čas potřebný
k provedení stavby.
Vládní program vytyčuje v oboru dopravy dvě
skupiny hlavních úkolů:
První skupina obsahuje základní příkaz,
aby byly splněny předpoklady, za kterých
by výkon dopravní do konce roku 1948 dosáhl
úrovně z roku 1937. Je doplněn ještě
příkazem na dobudování přístavu
bratislavského a komárenského a na vybudování
nové loděnice.
Druhá skupina obsahuje řadu konkretních úkolů
převážně stavebně-technického
rázu, které mají zlepšit výkonnost
dopravních prostředků na míru z roku
1937. Sem spadá příkaz o zvýšení
výkonnosti košicko-bohumínské dráhy,
o urychlené opravě poškozených a zničených
tratí (část tohoto příkazu
se splňuje ve skupině předešlé),
dále příkaz, aby se rozšířila
síť silniční autobusové dopravy
a nákladní dopravy automobilové, a konečně
speciální příkaz o zlevnění
a racionalisaci dopravy dříví na Slovensku
a příkaz zhospodárnění plavby
na Dunaji.
Příkaz, aby byly splněny předpoklady,
za kterých by výkon dopravy v ČSR dosáhl
výkonu z roku 1937, nestanoví dosažení
této úrovně každému dopravnímu
prostředku, nýbrž dopravě v jejím
celku, čímž ponechává možnost
přesunu dopravních výkonů s jednoho
dopravního prostředku na dopravní prostředek
jiný a tím umožňuje již od začátku
sledování určitých dopravně-politických
cílů.
K prvnímu bodu, t. j. k dosažení úrovně
z roku 1937, dlužno nejdříve uvésti,
jaké výkony v tomto roce vlastně byly. O
tom svědčí tato data:
V roce 1937 byla přepravena tato množství:
a) Doprava nákladní | železniční | 70 | mil. tun při prům. vzdálenosti | 150 km |
silniční | 15,5 | mil. tun při prům. vzdálenosti | 22 km | |
vodní | 3,8 | mil. tun při prům. vzdálenosti | 500 - 700 km | |
b) Doprava osobní | železniční | 260 | mil. osob při prům. vzdálenosti | 34,4 km |
silniční | 75 | mil. osob při prům. vzdálenosti | 12,8 km |
Největší úkol připadne dopravě
železniční, jejíž výkon
v roce 1946 možno odhadnout v tunách na 64%, v počtu
přepravených cestujících na 111%,
v čistých tunových kilometrech 91%, ve vlakových
kilometrech nákladní dopravy 62%, ve vlakových
kilometrech osobní dopravy na 87% výkonu z roku
1937.
Aby byly nedostatky dnešního vybavení dopravních
prostředků zmírněny co nejrychleji
a aby při tom obnova parku brala již co možno
plný zřetel k budoucímu vývoji, byl
položen hlavní důraz na rychlé vybavení
železniční a silniční dopravy
výkonnými vozidly.
K dosažení výkonu z roku 1937 bude dopravní
systém doplněn takto:
1. V oboru železniční dopravy.
a) Železnice budou vybaveny parními lokomotivami jednak
z nové výroby (300 lokomotiv), jednak urychlením
oprav a snížením správkového
stavu lokomotiv. Zmenšíme-li správkové
procento z 31,8% jen o třetinu, t. j. na 21%, dostaneme
dalších 400 provozu schopných lokomotiv. Na
trvalé vyřadění přestárlých
lokomotiv během dvouletky se počítá
(u lokomotiv starších 50 let) 114 lokomotiv, takže
rozvaha vypadá takto:
Dnešní stav lokomotiv provozu schopných | 2.626 |
do konce roku 1948 bude dodáno | 57 |
z nové výroby bude dodáno | 300 |
zrychlením oprav bude zařaděno | 400 |
3.383 | |
naopak bude vyřaděno | - 114 |
zbývá | 3.269 |
stav roku 1937 byl | 3.290 |
rozdíl je | 21 |
to jest necelé 1%. |
Z důvodů obnovy přestárlých
lokomotiv bude nutno i po splnění úkolů
dvouletky pokračovat ve stavbě nových lokomotiv,
jejichž typy a množství budou dány požadavky
hospodárnosti a výkonu železnic v příštím
rozdělení dopravní práce.
b) Motorová kolejová vozidla dvouosá zhospodárňují
provoz osobní dopravy tratí se slabým provozem.
Čtyřosá jsou vhodnou náhradou parních
rychlíků a spěšných vlaků
ve směrech a v dobách slabší frekvence
a umožňují tak hospodárné zhuštění
a zrychlení dopravy.
V provozu bylo roku 1937 celkem 372 motorových vozidel,
kdežto dnes 230 a z toho 57 čtyřosých.
Ve dvouletém plánu mají nám částečně
nahradit nedostačující počet lokomotiv,
neboť těch bude přednostně využito
v dopravě nákladní. Motorová vozidla
jsou - za stejnou investici - se zřetelem na výkon
podle vlakových kilometrů hospodárnější
než parní trakce.
Dnešní stav motor. vozidel | 173 | 57 |
bude novou výrobou v počtu | 180 | 70 |
zvýšen na | 353 | 127 |
c) S největším úsilím je nutno
zvětšit počet nákladních vagonů.
Zatím co se v roce 1937 přistavilo na př.
v červenci 495.752 nákladních vagonů,
přistavilo se v červenci 1946 jen 255.043 vozů.
Při tom bylo proti roku 1937 odvezeno labskou plavbou 40.000
tun uhlí na víc a také silniční
doprava byla mnohem silněji zapojena.
V roce 1937 jsme měli provozu schopných nákladních
vagonů 95.000, koncem roku 1946 jen 53.000 včetně
nové výroby. Do konce roku možno počítati
s dalším zvětšením parku o 1.000
vozů z akce UNRRA a 1.100 vozů ze staré objednávky
slovenských železnic, tedy
celkem budeme mít | 55.100 vozů. |
K tomu přijde z nové výroby | 17.090 vozů, |
takže do konce roku 1948 budeme mít nejméně | 72.190 vozů. |
Proti předválečnému počtu | 95.600 vozů |
se jeví značný schodek | 23.410 vozů. |
Tento schodek bude zčásti vyrovnán zvýšením
ložné váhy nových vagonů.
Současně bude v období dvouletého
plánu pečováno o to, aby se sjednaly konstrukční
předpoklady pro hromadnou výrobu nákladních
vozů speciálních: výsypných,
chladících a pod., tak aby do budoucna byl vytvořen
vozový park odpovídající změnám,
které nastaly v průmyslové a zemědělské
výrobě vlivem investicí dvouletého
plánu.
Bude také pečováno, aby poškození
nákladních vozů při seřaďování
vlaků bylo omezeno na míru nejmenší.
Zbytek schodku bude nutno vyrovnat rychlejším oběhem
vozového parku. Tento úkol je tím naléhavější
a také tím obtížnější,
že musíme podstatně větší
část naší zahraniční dopravy
vývozní a dovozní než v roce 1937 vybavit
vlastním vozovým parkem, čímž
se vyvolává silná tendence k zpomalení
oběhu vozů. Kampaňové špičky
bude nutno kromě toho krýt silniční
dopravou.
d) Nedostatek osobních vozů je znázorněn
touto tabulkou (v tabulce jsou započteny i vozy služební
a přípojové vozy motorového provozu):
1937 | 11.681 | 10.864 | 817 | (7%) |
1946 | 8.853 | 7.525 | 1.328 | (14,3%) |
Schodek 3.339 provozu schopných vozů nebude plně
kryt proto, že by výrobou většího
počtu osobních vozů bylo nežádoucí
měrou zpomaleno dodávání nákladních
vozů, ale i proto, že nastal značný
pokles v počtu obyvatelstva. Provede se částečná
obnova nákupem 700 vozů z nové výroby.
e) Dílenská zařízení nemají
být jen obnovena, nýbrž celý provoz
dodávkou moderních strojů zhospodárněn
a zrychlen, čímž se podstatně zlepší
stavy provozu schopných vozidel a lokomotiv a umožní
se jejich lepší využití.
f) Zabezpečovací a dorozumívací zařízení
železnic musí být co nejdokonalejší,
aby byl umožněn bezpečný, výkonný
a pružný provoz. Škody způsobené
v tomto oboru okupanty jsou zvláště závažné.
g) Obnova železničního spodku a vršku
je po 7 letech zanedbaného udržování
a obnov a po ničení ustupujícími okupačními
vojsky úkolem, který vyžaduje delšího
údobí než dvou let. Z celkové potřebné
obnovy bude proto možno provést asi 65%. Při
tom tunely a točnice jako nejcitlivější
body železničního tělesa budou obnoveny
plně, mosty však jen pokud by zatímní
úpravy během dvou let musely být z bezpečnostních
důvodů nahrazeny mosty definitivními.
h) Městské pouliční dráhy a
malodráhy, na nichž spočívá všechna
tíha denní dopravy do povolání, neměly
během války možnost obnovovat přiměřeně
svůj park, který v některých městech
byl také těžce poškozen válečnými
událostmi. Této velmi důležité
dopravě bude dodáno 123 motorových a 130
přívěsných vozů.
2. V oboru silniční dopravy.
Automobilové dopravě, která přebírá
dnes větší podíl celkové dopravní
práce a má proto i větší úkoly
než v roce 1937, se dostane ve dvouletce přídělu
nových nákladních aut a autobusů,
a to v zájmu jejího dalšího stejnoměrného
rozvoje. Silniční doprava jest v některých
přepravách hospodárnější
než doprava kolejová, a to zvláště
při přepravě na krátké vzdálenosti
do 40 až 50 km, při dopravě kusového
zboží a při dopravě zboží
podléhajícího rychlé zkáze,
protože umožňuje urychlenou a přímou
dopravu, úsporu pracovních sil i obalů a
možnost dopravy dům od domu bez překládání
zboží.
V autobusové dopravě je třeba zhustit jízdní
řád na dnešních linkách, které
jsou přeplňovány a proto neuspokojují,
a zavést nové linky zejména v místech,
kde je naléhavá potřeba dopravy do povolání.
Plán automobilové dopravy, vyjádřený
v zákoně počtem nových 1.950 autobusů,
200 přívěsných vozů osobních,
2.400 nákladních aut a 700 přívěsných
vozů nákladních, je vyčíslen
jen pro potřebu automobilové dopravy státní
a živnostenské.
Neutěšený stav parku vozidel, způsobený
značným stářím vozidel a nejednotností
jejich typů, nutí k co možno nejrychlejší
výměně již nevyhovujících
vozidel.
Obnova parku veřejné dopravy automobilové
si vyžádá pravděpodobně výměny
nejméně jedné čtvrtiny dnešního
parku.
Stav | ||
1937 byl | 2.682 | 5.012 |
1946 je | 2.800 | 7.600 |
Nová výroba bude | 1.950 | 2,400 |
celkem | 4.750 | 10.000 |
Naopak ze stavu 1946 se vyřadí 1/4, t. j. | 700 | 1.900 |
Takže zbude r. 1948 | 4.050 | 8.100 |
Stav vozového parku by ospravedlňoval obnovu mnohem
pronikavější než 25%, neboť se počítá,
že víc než polovina autobusů a třetina
nákladních aut je již nehospodárná
v provozu resp. nevyhovuje požadavkům bezpečnostním.
Ze silniční dopravy osob bude vyloučeno asi
600 nákladních vozů, až doposud z nedostatku
autobusů používaných, takže po
odečtení 700 vyřaděných autobusů
v letech 1947 a 1948 a po nahrazení 600 nákladních
vozů novými autobusy zůstane pro zhuštění
provozu a nové trati z celkového přírůstku
1.950 autobusů pouze 650 autobusů.
3. V oboru vnitrozemské plavby
jsou ztráty na lodním parku tak vysoké a
změny struktury dopravního podnikání
(odpadnutí plavebních společností
německých, rakouských, maďarských)
tak pronikavé, že nebude možno docílit
výkonu z roku 1937 ani při nejvýše vystupňovaném
úsilí o plnou obnovu. Srovnání těchto
čísel to ukazuje (v tis. t):
Výkon vodních cest | ||
Podíl naší plavby |
Schodek nejméně 1,700.000 t musí převzít
doprava kolejová, ale nad to lodní park našich
společností vykazuje značné zmenšení:
nákladních člunů | 379 | 172 |
remorkérů | 69 | 25 |
V letech 1947 a 1948 budeme moci postavit 45 nových člunů
a 4 remorkéry, čímž se schodek sníží
na 162 čluny a 40 remorkérů. Předpokladem
nahoře uvedeného výkonu 2,100.000 t je další
zvětšení lodního parku, při čemž
se počítá i s rekonstrukcí 150 poškozených
lodí a s větší únosností
nových člunů.
Finanční potřeba částečné
obnovy lodního parku činí celkem 309 mil.
Kčs.
4. V oboru letecké dopravy
je ve dvouletém plánu vyjádřena snaha
dát tomuto nejmodernějšímu dopravnímu
prostředku aspoň nejzákladnější
vývojové podmínky.
Československo jako stát význačně
zúčastněný na mezinárodní
směně statků nemůže připustit,
aby je mezinárodní letecké linky míjely.
Musí tudíž vybudovat jak zabezpečovací
a meteorologickou službu, tak aspoň dvě svá
letiště tak, aby plně odpovídala mezinárodním
požadavkům. Je však podmínkou plného
rozvoje národních sil, aby na tomto daném
základě byla provozována vlastní letecká
doprava z důvodů hospodářských,
devisových, branných a prestižních.
Pro upevnění naší posice v mezinárodní
letecké dopravě je třeba uvést letištní
provozovací a zabezpečovací zařízení
na úroveň zajišťující maximální
dopravní bezpečnost co nejrychleji, neboť zanedbání
těchto opatření by mohlo mít v zápětí,
že se důležité mezinárodní
linky našemu území vyhnou jiným směrem.
Potřeba letecké dopravy a mezinárodní
závazky z uzavřených leteckých smluv
vyžadují kromě rozšíření
a zařízení letišť v Praze-Ruzyni,
v Bratislavě-Vajnorech, v Popradě a v Brně-Černovicích
i zahájení prací na výstavbě
nových letišť v Brně-Tuřanech a
v Bratislavě-Ivánce.
Technický pokrok, který umožnil během
války značný rozvoj letectví v cizině,
zvláště u velmocí, bude moci naše
letectví dohánět ovšem jen postupně
a zvýšeným úsilím.
Plán v stanoveném počtu letadel kryje potřebu
leteckého parku pro rozšíření
sítě leteckých linek a zhuštění
letového řádu tak, aby odpovídal dnešnímu
místu letecké dopravy v dopravním systému.
5. Poštovní správa
je zvláště v oboru provozu telekomunikací
v moderním hospodářství činitelem
racionalisačním, neboť přispívá
k lepšímu využití času, snižuje
cestování a vnáší do národního
života nový prvek organisační. Vybudováním
telekomunikací na míru nezbytně nutnou je
předpokladem dobré funkce ostatních hospodářských
složek, jimž přivádí akční
popudy.
Téměř polovina provozních investicí
je věnována na obnovu poštovních železničních
vozů, a to nákladem 45 milionů Kčs.
V oboru telekomunikačním bude provedena obnova
a rozšíření telekomunikačních
staveb a zařízení v částce
833 mil. Kčs, z čehož připadá
143 mil. Kčs na dovoz z ciziny. Provedeny budou hlavně
tyto práce: postaví se 300 km meziměstských
kabelů, zřídí se 60 nových
meziměstských relací pomocí vysokofrekventních
zařízení, 400 obcí bude telefonisováno,
místní telefonní sítě se rozšíří
a umožní se tak zřízení asi 28.000
telefonních stanic; telefonní ústředny
se rozšíří resp. obnoví asi o
30.000 přípojek, kromě toho budou provedeny
přípravné práce pro zřízení
dalších 30.000 přípojek v automatických
telefonních ústřednách v různých
městech; dálnopisná účastnická
síť převážně s provozem
automatickým, která je neocenitelným spojovacím
prostředkem pro průmyslové podniky a ústřední
organisace, bude dobudována na celém území
republiky a rozšířena asi o nových 350
dálnopisných účastnických stanic.
V Dobrochově se dostaví rozhlasový vysilač
pro Moravu a postaví se nové vysilače v Mor.
Ostravě a na Slovensku. Na Slovensku bude též
vybudován nový krátkovlnný vysilač
v Kostolanech.
Urychlená motorisace poštovní služby,
na niž se věnuje 114 mil. Kčs, je předpokladem
racionálnější úpravy doručovací
a sběrné služby, jež má vycházet
z větších poštovních úřadů,
čímž se nejen zlepší poštovní
spojení ve velkých městech a listovní
a balíkový styk obcí venkovských (zejména
v pohraničí a v hospodářsky slabých
krajích), nýbrž i postupně se sníží
počet zaměstnanců v tomto sektoru.