Výstavba košicko-bohumínské dráhy.
Na očekávanou silnou výměnu zboží
s SSSR je zaměřena i výstavba košicko-bohumínské
dráhy na vyšší výkon. Půjde
hlavně o rozšíření některých
stanic a vybudování vhodných výhyben,
jakož i o položení druhé koleje v úsecích
trakčně obtížných a výstavbou
pomocných zařízení celkovým
nákladem 300 mil. Kčs.
Vybudování překladiště je nutným
technickým důsledkem rozdílu mezi železničním
systémem normálně rozchodným a sovětským
systémem širokorozchodným. V první etapě
máme doúčtovat denní kapacity 1.500
tun překladu a investice si vyžádají
nákladu 100 mil. Kčs. Podle potřeb budoucího
vývoje se vybuduje později jednak další
etapa tohoto překladiště, jednak i překladiště
na jiných přechodech na československo-sovětských
hranicích.
Z dalších úkolů ČSD
bude provedeno kromě jiného: dokončení
rozestavěných železničních staveb,
pokud je možno od nich čekat prospěch v rámci
nové orientace naší dopravní politiky.
Sem spadá zejména rekonstrukce starého tunelu
pod Král. Vinohrady, násyp druhé koleje Praha
- Vrané n. Vltavou a zavedení pravostranného
provozu na trati Praha - Benešov;
dokončení výhybny Komořany na trati
Brno - Přerov a dostavba trati Račisdorf - Leopoldov;
pokračování ve stavbě druhé
koleje na trati Brno - Veselí n. Mor.;
pokračování ve výstavbě nových
tratí Havlíčkův Brod - Brno, Revúca
- Tisovec, Dúbravka - Báňska Štiavnica
a provedení dalších zemních prací,
pokud budou k disposici místní, jinak nemobilisovatelné
pracovní síly;
dokončení úprav, případně
rozšíření a rekonstrukce stanic Most,
uzlu Ústí n. Labem (zejména s ohledem na
nutné zlepšení dopravy uhelné), Pardubice,
Praha - Vršovice, Nymburk, Petrovice, Bratislava, výtopny
v Krásném Březně;
dostavba dílen v Mor. Ostravě, Vrútkách,
Kolíně, Nymburce a České Lípě.
Celkový náklad činí bez započtení
prací prováděných místními
pracovními silami 1.152 mil. Kčs, z toho 141 mil.
Kčs na Slovensku.
Úkoly organisační.
Železnici očekávají také veliké
úkoly organisační. Mezi ně patří
potřeba zlevnění dopravy. Srovnáním
s rokem 1937 i srovnáním mezinárodním
vyplývá, že dnes dopravujeme příliš
draze a tato drahota plyne hlavně z nehospodárného
provozu kolejové a silniční dopravy. Tak
na př. má ČSD na zmenšeném území
proti roku 1937 asi o 70.000 zaměstnanců více.
Ze srovnání dnešního a předválečného
počtu zaměstnanců s výkonem z roku
1937 u počtu zaměstnanců na jeden provozní
km vyplývá zvýšení o 47% a u
počtu zaměstnanců na 1.000 přepravených
tunových km zvýšení o 43%, u počtu
zaměstnanců na 1000 vlakových km zvýšení
o 55%.
Doba oběhu nákladních vagonů, před
válkou kratší 5 dnů, dosahuje dnes 7
až 8 dnů; potřeba uhlí je dosud vysoká;
cestovní rychlosti v osobní dopravě poklesly
o více než 20%. Zde jsou veliké reservy pro
zhospodárnění provozu.
Síť silniční dopravy bude rozšířena,
a to se zvláštním zřetelem k hospodářsky
slabým krajům o značný počet
nových autobusových tratí a nejméně
o 80 nových nákladních tratí.
Z nových úkolů, jež musíme zmáhat
v dopravě vlastními silami, vyplývají
i další příkazy budovatelského
programu, cílící k zabezpečení
mohutného rozvoje našich dopravních prostředků.
Budou proto
a) připraveny podmínky pro nejvýše možné
zvětšení lodních staveb. Jak již
uvedeno, nedosáhneme v dvouletce dřívější
kapacity vodní dopravy, ani když úplně
zanedbáme obnovu. Je v zájmu zhospodárnění
provozu, aby přestárlé čluny i remorkéry
byly co nejdříve nahrazeny moderními a výkonnějšími.
To však není možné, dokud nedosáhne
stav našeho říčního loďstva
aspoň té velikosti, která mu umožní
obstarání nejnutnějších vodních
transportů. Dnes možno označit jako přestárlou
nejméně jednu polovinu lodního parku;
b) připraveny ideové projekty na elektrisaci aspoň
1000 km železničních tratí s přihlédnutím
k vývoji techniky, potřeb dopravních, zatížení
jednotlivých tratí, hospodářské
a provozní účelnosti a potřebám
celé sítě;
c) zabezpečeny předpoklady pro budování
vlastního leteckého parku a sítě letišť
pro mezinárodní i místní dopravu,
abychom tomuto modernímu prostředku umožnili
potřebný vývoj i u nás.
Soupis připravovaných dopravních staveb železničních,
silničních, vodních, leteckých a telekomunikačních
má zabezpečit jednotnou dopravně-politicky
vyváženou investiční politiku dopravních
cest. Při úzké souvislosti všech druhů
doprav, jež se vývojem ještě utužuje,
nutno prostorově i časově koordinovat dopravní
stavby tak, aby přinesly plný užitek co nejdříve
a řídit je se stálým zřetelem
k budoucí struktuře dopravního systému.
Dalším úkolem budovatelského plánu
je obnova dunajských přístavů bratislavského
a komárenského. Z celkové částky
109 mil. Kčs mají se provést zejména
tyto obnovy:
v bratislavském přístavě celkem za
89 mil. Kčs,
v komárenském přístavě za 20
mil. Kčs.
Oběma přístavům připadají
velké úkoly jednak při zintensivnění
výměny zboží se Sovětským
svazem, jednak ve styku se zeměmi balkánskými,
kde bude úkolem našeho průmyslu nahradit dřívější
dodávky německé.
Dvouletý plán plní úkol urychleného
zvýšení hospodářské úrovně
Slovenska, stanovený vládním programem, což
se jeví zejména výškou a rozvrhem
investicí, připadajících na Slovensko
(22.22 miliard Kčs, t. j. 31.9% z investicí celostátních).
Investice na Slovensku představují více než
třetinu národního důchodu Slovenska,
zatím co investice v celé republice činí
asi pětinu národního důchodu Československa,
Z toho je zřejmé, že české země
v rámci dvouletky přispívají zejména
dodávkami investičních statků velmi
značně na hospodářský rozvoj
Slovenska, Tím se také výstižně
vyjadřuje hospodářská politika vlády,
směřující k vyrovnání
hospodářské a sociální úrovně
v obou částech republiky. Hospodářský
rozvoj Slovenska řeší dvouletý plán
především:
1. industrialisací, která se projeví
zejména
a) budováním energetické základny,
b) budováním nových průmyslových
závodů a rozšířením a
rekonstrukcí dosavadního průmyslu na Slovensku,
c) přemístěním strojního zařízení
z českých zemí na Slovensko;
2. mechanisací slovenského zemědělství;
3. investicemi v dopravě, stavebnictví
a v oboru veřejných prací.
Budování průmyslu na Slovensku a současně
zvýšení úrovně zemědělství,
zejména zvýšení hektarového výnosu
půdy, zlepšení dopravy, rekonstrukce a výstavba
veřejných i soukromých staveb zvýší
životní úroveň slovenského obyvatelstva
a do budoucna vytvoří předpoklad rovnoměrného
hospodářského vývoje.
Průmysl.
Na výstavbu nových a na obnovu a modernisaci ostatních
průmyslových závodů na Slovensku,
jakož i na rozvoj řemesla určuje dvouletý
plán celkem 6,8 miliardy Kčs, t. j. 27,4% celkových
průmyslových investicí ČSR.
Vzhledem k tomu, že kapacita slovenského průmyslu
činí téměř 15% kapacity českého
průmyslu, je zřejmé, že investice umožňují
během dvouletého plánu asi dvakrát
tak rychlý vzrůst průmyslu na Slovensku než
v zemích českých.
Pro rozvoj průmyslu je nezbytným předpokladem
dostatečná a dobře vybudovaná energetická
základna. Jako zdroje energie budou na Slovensku využity
vodní toky, na nichž budou dokončeny a nově
budovány přehrady a hydrocentrály, a to tak,
že bude dohotoveno po jedné hydrocentrále do
konce roku 1948, 1949 a 1950 a osm hydrocentrál do konce
roku 1952. Dále se bude pokračovati v přípravných
pracích na další skupině hydrocentrál.
Dvouletý plán tak uskutečňuje všechny
projekty vodních elektráren, které jsou uvedeny
ve vládním programu a pouze lhůty ukončení
těchto rozsáhlých staveb jsou poněkud
posunuty. Investice na stavební část přehrad
a hydrocentrál jsou zahrnuty v investičním
rozvrhu pro vodohospodářské, dopravní
a jiné veřejné stavby.
V průmyslu energetickém bude pak zejména
zajištěno strojní zařízení
pro plánované vodní elektrárny, bude
rozšířena bratislavská tepelná
elektrárna a doplněno vedení 22.000 a 100.000
V. Ke zvýšení životní úrovně
lidu, zejména na venkově, přispěje
elektrisace 300 obcí, která umožní využití
a rozsáhlejší uplatnění strojů.
Počet osob činných v energetickém
průmyslu zvýší se během dvouletky
o 1.650.
V průmyslu kovodělném a strojírenském
je stanoven nejrozsáhlejší industrialisační
program. Vedle rekonstrukce a modernisace některých
kovodělných závodů, jakož i výstavby
nových kovodělných závodů bude
slovenský kovoprůmysl rozšířen
přemístěním strojního zařízení
z českých zemí. Budou vybudovány čtyři
nové kovodělné závody a jedna loděnice.
Počet zaměstnanců v kovodělném
a hutním průmyslu se do konce roku 1948 zvýší
asi o 20.000 osob.
V průmyslu chemickém rozšíří
se výroba umělého hedvábí a
umělých hmot a bude se pokračovat ve výstavbě
továrny na suchou destilaci dřeva na východním
Slovensku, čímž se účelně
využije domácí surovinové základny.
Rozšíří se výroba karbidu a zavede
výroba dusíkatého vápna. Dále
se vybuduje nový závod farmaceutický, započne
se s budováním moderní rafinerie minerálních
olejů a závodů na zpracování
hnědého uhlí chemickou cestou.
Počet zaměstnanců v tomto odvětví
se zvýší ke konci roku 1948 asi o 2000 osob.
V průmyslu textilním se vybuduje zejména
tkalcovna umělého hedvábí o 1000 stavů,
další tkalcovna na režné a pestrobarevné
tkaniny rovněž o 1000 stavů a přádelna
lnu o 5000 vřeten. Další textilní závody
na Slovensku budou rozšířeny a modernisovány.
Strojní zařízení se získá
jednak přemístěním z českých
zemí a jednak nákupem nových strojů.
Počet zaměstnanců v textilním průmyslu
se zvýší ke konci roku 1948 asi o 11.000 osob.
V průmyslu dřeva položí se plánovanými
investicemi základ pro vybudování tohoto
odvětví, aby se účelně využila
a na místě zpracovala domácí surovina.
Dřevařský průmysl na Slovensku se
musí orientovat především na zpracování
listnatého dřeva (buku), neboť v tomto oboru
je na Slovensku dosud nepatrný počet závodů
a slovenský buk se zpracovává nehospodárně
a v nedostatečné míře. Z investicí,
připadajících na tento průmyslový
sektor, začne se budovat dřevařský
kombinát na východním Slovensku, továrna
na výrobu desek z dřevěných vláken
a továrna na nábytek. Zároveň se obnoví
dřevařské podniky poškozené válkou.
Počet zaměstnanců v dřevařském
průmyslu se zvýší ke konci dvouletky
o 1.600 osob.
V průmyslu výživy umožní
investice dokonalejší využití a zhodnocení
zemědělských výrobků. Vybudují
se moderní závody na konservování
masa a drůbeže, ovoce, zeleniny a lesních plodin
a provede se rekonstrukce a zlepšení některých
dalších závodů. Mimořádná
pozornost věnuje se mlékárnám, chladírnám
a mrazírnám. Výstavbou těchto odvětví
se zajistí slovenskému zemědělci spolehlivější
hospodářská základna a spotřebiteli
plynulejší a hodnotnější zásobování.
V průmyslu stavebních hmot vybuduje se nová
cihelna na východním Slovensku a továrna
na výrobu žárovzdorného zboží;
další cihelny a cementárny budou rekonstruovány.
V oboru průmyslu kožedělného a gumárenského
bude doplněn a rekonstruován gumárenský
závod v Petržalce a rozšíří
se zařízení kožedělného
závodu v Baťovanech.
V ostatních průmyslových oborech budou
provedeny takové investice, aby slovenské závody
mohly přispět co největším podílem
k splnění základních úkolů
dvouletého plánu.
Přemístění strojního zařízení
z českých zemí přispívá
k rozvoji a zvýšení úrovně slovenské
průmyslové a řemeslné výroby
a řeší současně účelné
rozložení našeho průmyslu v celostátním
rámci. Rozsah přemístění je
stanoven tak, že se má přemístit strojní
zařízení pro 2.000 nových pracovních
příležitostí v oboru průmyslu
výživy a pro 24.000 v ostatních průmyslových
oborech. Celkem se tedy přemístěním
vytvoří na Slovensku 26.000 nových pracovních
příležitostí.
Počet zaměstnanců v průmyslové
výrobě na Slovensku se zvýší
ke konci dvouletého plánu úhrnem asi o 47.000
osob, t. j. asi o třetinu dosavadního počtu.
Zemědělství.
Investice připadající na zemědělský
sektor na Slovensku činí 2.1 miliardy Kčs,
t. j. 40.3% z investicí celostátních. Strojními
investicemi usnadní se práce slovenského
zemědělce a zvýší se výnosnost
zemědělské výroby. Stavební
investice v zemědělství se týkají
zejména budování zemědělských
usedlostí na nově osídlené půdě
a obnovy usedlostí na východním Slovensku,
zničených válkou.
Z části určené pro lesnictví
bude zejména dobudován dřevařský
kombinát ve Zvoleni, obnoveny státní pily,
poškozené válkou, a zlepšena doprava dříví
z lesa. Lesy, které utrpěly okupací a válkou
velké škody, jsou důležitou částí
slovenského hospodářství. Bude vynaloženo
veškeré úsilí, aby průměrná
roční těžba 5,000.000 m3
byla zachována bez porušení podstaty. Velká
péče se věnuje zalesnění a
zakládání lesních školek.
Doprava.
Investice v dopravě činí na Slovensku 5.4
miliardy Kčs, t. j. 36% z celkových investicí
v tomto odvětví. V oboru železniční
dopravy bude rozšířen strojní park,
vybuduje se potřebné zařízení
ke zvýšení výkonnosti košicko-bohumínské
dráhy a nové překladiště. Úplná
rekonstrukce dopravních zařízení,
která byla na Slovensku zničena ve větší
míře než v Čechách, vyžádá
si doby delší dvou let. Započaté železniční
stavby mohly být převzaty do plánu pouze
částečně a v některých
z nich bude se pokračovati jen potud, pokud to bude možné
místními pracovními silami a z místních
surovinových zdrojů.
V oboru vnitrozemské plavby se dobudují dunajské
přístavy a bude postupně doplňován
lodní park. Silniční doprava se zlepší
zařaděním nových vozidel a zavedením
nových spojů.
Stavba bytů.
Pro celkové zvýšení životní
úrovně obyvatelstva je nezbytné, aby byly
v co největší míře odstraněny
rozsáhlé válečné škody
na obytných budovách. Proto se provede stavební
obnova nákladem 4.2 miliardy Kčs. V jejím
rámci bude vystavěno 10.000 a opraveno 40.000 bytových
jednotek.
Vodohospodářské, dopravní a jiné
veřejné stavby.
Na investicích těchto odvětví se Slovensko
podílí částkou 3,71 miliard Kčs,
což je 36,2% investicí celostátních.
Nejdůležitější položkou jsou
vodohospodářské stavby, z nichž připadá
na stavbu hydrocentrál částka 842 milionů
Kčs. Kromě toho budou dokončeny stavby některých
veřejných budov a bude se pokračovat v obnově
cest a pobořených mostů.
Budovatelským programem se vláda zavázala
věnovati zvláštní péči
hospodářsky slabým krajům v českých
zemích, zejména v jižních Čechách,
ve středním Povltaví a Podbrdsku, na Českomoravské
vysočině, na Valašsku a na Slovácku,
které dnes nemohou uživit své obyvatelstvo
a vylidňují se. Předním úkolem
je zastavit tento pohyb obyvatelstva tím, že budou
zlepšeny hospodářské předpoklady
pro povznesení těchto krajů a pro zvýšení
životní úrovně jejich obyvatelstva.
V rámci dvouletého plánu půjde především
o přemístění průmyslu nebo
o vybudování průmyslu nového.
Průzkum těchto krajů ukazuje, že je
nezbytná elektrisace za využití vodní
energie a jihočeského a jihomoravského lignitu,
dále rozšíření silniční
sítě a rozvinutí silniční dopravy
spoji autobusovými a konečně uspořádání
zemědělské produkce po odsunu Němců
z pohraničí (založení pastvinářských
družstev, údolních statků atp.).
Dlouhodobým úkolem je zvýšit hospodářskou
sílu těchto krajů tak, aby byla vyrovnána
jejich hospodářská úroveň s
celkovým průměrem českých zemí.
Poněvadž tento úkol přesahuje všeobecné
zaměření dvouletého plánu zvýšit
výrobu investičních i spotřebních
statků na úroveň předválečnou,
je třeba dáti hospodářsky slabým
krajům přednostní pořadí při
přemísťování strojního
zařízení z českého pohraničí,
při budování nových podniků,
zejména v oboru průmyslu výživy, při
provádění modernisace a rekonstrukce již
existujících podniků, při opatřování
všech prostředků, sloužících
ke zvýšení zemědělské
a lesní těžby a při dotacích
rozpočtů lidové správy. K uzavírání
průmyslových závodů v hospodářsky
slabých krajích bude přikročeno teprve
tehdy, až bude vybudován náhradní průmysl,
který zajistí nejméně stejný
počet pracovních příležitostí.
V oboru energetiky dojde k výstavbě celé
rady hydroelektráren, kromě toho bude dodáno
strojní zařízení do hydroelektráren
v Písku, Hodoníně a Spytihněvu. Postupná
elektrisace 300 obcí v jižních Čechách,
58 obcí ve středním Povltaví a Podbrdsku
a 181 obcí na Českomoravské vysočině,
Slovácku a Valašsku umožní rozsáhlé
využití elektrické energie.
Budou provedeny odborné průzkumy, aby bylo průmyslově
využito lignitu, nafty, zemních plynů a surovinových
zdrojů, dále budou provedeny též výzkumné
a projekční práce pro nová energetická
díla.
Ve vodním hospodářství půjde
nejen o použití vody k účelům
energetickým, zemědělským a průmyslovým,
nýbrž i k zlepšení klimatických
poměrů, a to jednak stavbou, jednak zahájením
přípravných prací k stavbám
nádrží a rybníků. K hospodářskému
povznesení hospodářsky slabých krajů
přispěje i úprava vodních toků,
hrazení bystřin, meliorační a regulační
práce, stavba vodovodů, kanalisace a pod. Uvedená
opatření prospějí též
i plavbě i čistotě toků a zlepší
zdravotní poměry v hospodářsky slabých
krajích.
V železniční a vodní dopravě
bude úsilí zaměřeno k organisování
hromadné přepravy a dálkové dopravy
mezi oblastmi a k výhodné úpravě jízdních
řádů. Rozšíření
silniční dopravy nákladní a autobusové
zlepší komunikační sítě
a posílí hospodářský ruch hospodářsky
slabých krajů. Bude pokračováno ve
stavbě trati Havlíčkův Brod - Brno
a druhé koleje na trati Brno - Veselí na Moravě.
Úprava tratí bude provedena v délce 188 km
a železniční svršek obnoven v délce
86 km. Nově zřízená skladištní
zařízení a adaptace manipulačních
a provozních budov přispějí k rozvinutí
dopravy; doplní ji výstavba poštovních,
telegrafních a telefonních zařízení.
V zemědělství půjde o to, aby bylo
dosavadní roztříštěné
hospodaření na drobných polích v pohraničí
plánovitě zaměřeno ke zvýšení
živočišné produkce zřízením
horských pastvin na území 48.021 ha a údolních
statků ve výměře 12.005 ha. Tomuto
zaměření se částečně
připodobní i výroba rostlinná a distribuce
hnojiv, aby se využilo půdních a klimatických
poměrů těchto krajů. Zemědělská
strojní družstva a okresní strojní stanice
v hospodářsky slabých krajích budou
přednostně strojově vybavena. Vyšší
zemědělská výrobnost bude umožněna
také vhodnou komasací a meliorací půdy.
Rozšíření elektrovodné sítě
a mechanisace zemědělství pomůže
zmírniti nedostatek pracovních sil. Dokončení
osídlení a revise přídělového
řízení t. zv. zbytkových statků
najde našemu hospodářství nové
spolupracovníky. Bude provedena rekonstrukce usedlostí
a budou zařízeny vzorné výzkumné,
pěstitelské a šlechtitelské stanice.
V průmyslu budou založeny nové závody
a přenesena strojová zařízení
z pohraničí do vhodných budov a tím
budou vytvořeny nové možnosti zaměstnání.
Průmyslové investice v těchto krajích
budou rozděleny hlavně do průmyslu zpracujícího
dřevo, průmyslu zpracujícího rašelinu
a dřevěné odpadky, průmyslu hraček,
výživy, jemné mechaniky, elektromechaniky,
průmyslu chemického, farmaceutického, textilního
a oděvního a průmyslu zpracování
kůží. Domácká práce a
uměleckoprůmyslová výroba, bude podporována.
Ve stavebnictví budou obnoveny veřejné budovy
a dokončeny rozestavěné veřejné
stavby. V rámci dvouletého plánu bude k odstranění
bytové nouze pořízeno v hospodářsky
slabých oblastech nejméně 9.000 bytů.
Kromě toho bude věnována zvýšená
péče vzhledu obcí a měst; budou pořízeny
regulační plány a zjistí se nové
mapové podklady katastrální.
Veškerá pomoc krajů s hospodářsky
výhodnějšími podmínkami by však
byla málo účinná, kdyby nebyla podepřena
pracovním úsilím obyvatelstva krajů
hospodářsky slabých.
Hlavním smyslem dvouletého plánu je zvýšení
životní úrovně lidu. Jeho splnění
umožní podstatné zvýšení
životní úrovně nejen ve srovnání
s dnešním stavem, nýbrž i v porovnání
se stavem předválečným. Zemědělská
výroba se vyrovná předválečné
úrovni, průmyslová výroba dokonce
bude o 10% vyšší než před válkou,
ale při tom se na výsledku výroby podílí
zmenšený počet spotřebitelů.
Mimo to zaručí znárodnění velkého
a klíčového průmyslu, že výtěžek
práce a zisky nepoplynou do rukou několika jednotlivců,
nýbrž budou sloužit celku.
Ani provedení velkorysého investičního
programu nebrání zvýšení životní
úrovně. Investice jsou - jak bude uvedeno v oddílu
IV B - vypočteny tak, aby byly slučitelné
- při snížení celkového počtu
spotřebitelů - se zvýšením spotřeby
na hlavu nad předválečnou úroveň.
Tuto skutečnost potvrzuje tento číselný
přehled:
V roce 1946 se odhaduje náš národní
důchod na 145 miliard Kčs. Jestliže investice
činily 10%, t. j. asi 15 miliard Kčs, a dosahovala-li
spotřeba německého obyvatelstva asi 5 miliard
Kčs, zbývá na spotřebu českého
a slovenského obyvatelstva 125 miliard Kčs.
Pro rok 1947 lze podle plánované výroby
odhadnouti národní důchod na 160 miliard
Kčs. Předpokládáme-li v dvouletém
plánu investice v částce 30 miliard, zbývá
- po odsunu Němců - na spotřebu českého
a slovenského obyvatelstva 130 miliard Kčs, čili
o 5 miliard Kčs více než roku 1946.
Pro rok 1948 se odhaduje další vzestup národního
důchodu na 180 miliard Kčs a dvouletý plán
počítá s investicemi v částce
40 miliard. Zbývá tudíž pro spotřebu
140 miliard Kčs, což je o 10 miliard více proti
roku 1947 a o 15 miliard více proti roku 1946.
Je tudíž v dvouletce stanovený předpoklad
vzestupu životní úrovně plně
odůvodněn.
Rozbor však naznačuje, že další zvýšení
investicí by znemožnilo zvýšení
životní úrovně o 10%, jak je předvídáno
v návrhu zákona.
Kde zvýšení spotřeby naráží
na zvláštní obtíže, t. j. v případě
textilií, obuvi, masa a tuků, zajišťuje
návrh zákona, aby bylo dosaženo aspoň
předválečné úrovně spotřeby.
V případě masa bude spotřeba dokonce
předstižena a přebytek, který tím
vznikne, má zredukovati dovozní spotřebu
tuků, hlavně vepřového sádla.
Vzestupem počtu zaměstnaných osob, předvídaným
v návrhu zákona, a zvýšeným pracovním
výkonem budou zvýšeny výdělky
a tím zvýšena i kupní síla spotřebitelů
a tak zajištěn odbyt pro rostoucí výrobu
spotřebních statků. Snížení
cen bude působit stejným směrem.
Potřeba dalších pracujících pro
splnění úkolů dvouletého hospodářského
plánu byla stanovena odhadem na podkladě předběžného
šetření a hlášení jednotlivých
výrobních oborů.
Pracovní obory nebudou kryty stejnoměrně
podle své potřeby, nýbrž podle důležitosti
toho kterého oboru pro dvouletý plán.
Pokládáme za nutné zdůrazniti, že
na všech pracovních místech musí být
zjednán pořádek a že z úřadů,
závodů a institucí všeho druhu musí
být odčerpány nadbytečné pracovní
síly.
Mobilisace pracovních sil se uskuteční především
na základě dobrovolnosti, jak to odpovídá
lidově-demokratické povaze našeho státu.
Potřeba pracujících a její krytí.
V návrhu zákona mluví se o nutnosti nově
včleniti, resp. přeřaditi do průmyslu
okrouhle 270 tisíc, do stavebnictví asi 90 tisíc
a do zemědělství a lesnictví nejvýše
230 tisíc pracovních sil. Podle předběžného
šetření rozvrstvuje se potřeba v jednotlivých
hospodářských odvětvích v českých
zemích a na Slovensku takto:
1. zemědělství a lesnictví asi | 225.000 | 5.000 | 230.000 |
2. průmysl asi | 223.000 | 47.000 | 270.000 |
3. stavebnictví asi | 77.000 | 13.000 | 90.000 |
Úhrnem | 525.000 | 65.000 | 590.000 |
V průmyslových oborech se jeví největší
potřeba v průmyslu báňském,
textilním, stavebních hmot a keramice. V zemědělství
potřebujeme hlavně stálé síly
k udržení a rozvoji živočišné
výroby a ve stavebnictví z úhrnného
počtu pracovních sil více než polovinu
sil kvalifikovaných.
Uvedená potřeba bude kryta zmobilisováním
zejména těchto zdrojů: převedením
přebytečných pracujících z
veřejné správy a jejích podniků,
z distribuce, z peněžnictví a pojišťovnictví,
z administrativy jiných úřadů a svobodných
povolání; použitím pracovních
reserv v průmyslu a na vesnici; získáním
žen pracujících dosud v domácnosti,
pensistů a osob se sníženou pracovní
schopností; plánovitým včleněním
dorostu; zařaděním osob vyhýbajících
se práci a podporováním reemigrace.
Potřeba pracovních sil, uvedená v návrhu
zákona a v této důvodové zprávě,
byla stanovena ke dni 1. 8. 1946. Příliv pracovních
sil do jednotlivých oborů mezi tímto dnem
a 31. 12. 1946 se započítá do kvot uvedených
v návrhu zákona a v důvodové zprávě.
Poněvadž dvouletý hospodářský
plán byl vypracován ústředně
a odborově, jsou čísla, odpovídající
potřebě dalších pracujících
pro jednotlivá hospodářská odvětví,
pouze odhady, které bude třeba při plánovacích
pracech dále přezkoumávati. Předpokládaná
potřeba dalších pracujících musí
být rozvržena podle jednotlivých podniků,
kategorií zaměstnanců, obvodů okresních
úřadů ochrany práce a podle času,
kdy jich bude zapotřebí.
Aby bylo možno uskutečniti konkretní přesuny
pracujících, je nutno provést šetření
přímo v podnicích a závodech, jimž
mají být přiděleni další
zaměstnanci. Toto zjištění provede ministerstvo
sociální péče a jemu podřízené
orgány. Zemským a okresním úřadům
ochrany práce budou nápomocny sbory pro mobilisaci
pracovních sil, ve kterých budou zastoupeny národní
výbory a příslušné složky
jednotné odborové organisace a hospodářské
samosprávy.
Především je nutno použít pracovních
sil již zaměstnaných, a to z těchto
důvodů:
a) pracovní síly již zaměstnané
jsou všeobecně vzato lépe kvalifikovány
než síly úplně nově získané;
b) mnohé obory výrobní i správní
mají nepřiměřený počet
pracujících a jsou proto neúměrně
zatěžovány finančně a trpí
v nich i pracovní morálka. Při tomto náboru
nejde tedy jen o získání pracujících,
nýbrž i o hospodářské ozdravění
přeplněných oborů.
Přebyteční zaměstnanci budou uvolněni
z podniků a úřadů, jakmile se jim
zajistí nové pracovní příležitosti,
při čemž jim bude poskytnuta největší
možná svoboda volby nového zaměstnání.
Přechod k nové práci bude jim usnadněn
řadou sociálních opatření,
jimiž bude zajištěna jejich slušná
životní úroveň. Ze zaměstnání
kancelářských budou uvolňováni
především ti, kteří byli dříve
činni v povoláních přímo produktivních.
I při nedostatku pracujících v zemědělství
jsou na venkově skryté pracovní reservy,
kterých není plně využito. Bude třeba
je mobilisovati a rozhojniti kromě toho akci vzájemné
sousedské pomoci.
Mobilisace pracovních reserv, které mají
být nově včleněny do pracovního
procesu, bude provedena na základě dobrovolnosti
s využitím všech tvořivých sil
českého a slovenského národa.
Při mobilisaci pracovních reserv bude nutno splniti
určité předpoklady: