Příslušnost porotních soudů.

V oddílu prvém se upravuje příslušnost porotních soudů způsobem odlišným nežli tomu bylo dosud. Čl. VI uvozovacího zákona k trestnímu řádu z 23. května 1873, č. 119 ř. z. (citován dále zkráceně "tr. ř.") a § 15 uvozovacího zákona zák. čl. XXXIV/1897 (citován dále "uv. zák. tr. por.") k trestnímu řádu čl. XXXIII/1896 (citován dále "tr. por.") přikazovaly k příslušnosti porotních soudů jednak trestné činy spáchané obsahem tiskopisu, jednak jmenovitě uvedené jiné trestné činy a to takové trestné činy, na které mohl býti v konkretním případě uložen trest na svobodě delší než pět let nebo trest smrti, a takové, které, jak učí zkušenost, směřují zpravidla k politickým cílům. Jen o činech takto vypočtených nebo pozdějšími zákony k příslušnosti porotních soudů přikázaných náleželo rozhodovati porotním soudům.

V § 1 této osnovy je zvolena systematika jiná. Pokud zákon nestanoví jinak (na př. pokud jde o činy trestné podle zákona na ochranu republiky), náležejí k příslušnosti porotních soudů zásadně všechny zločiny a přečiny politické. Tyto trestné činy se zvláště nevypočítávají. Žádný výpočet nemůže býti úplný. Za základ pro výpočet možno vzíti jen zkušenost, které činy zpravidla bývají páchány z politických pohnutek a k politickým účelům. Při mnohotvárnosti politického života však nepochybně nebudou a ani nemohou býti zachyceny všechny činy, jimž se zřetelem na tuto pohnutku a účel lze sotva upírati charakter trestných činů politických. S druhé strany se výhod politických deliktů stanou účastnými takto vypočítané trestné činy, i když byly spáchány z jiné, třeba krajně zavržitelné pohnutky nebo k jiným účelům. Tam kde jsou různé právní oblasti, ve kterých platí různé hmotné trestní právo, vede užití této methody k tomu, že totéž jednání bude v jedné oblasti posuzováno jako politický trestný čin, v druhé jako trestný čin obecný, což by se nepochybně příčilo obecnému právnímu cítění. Konečně nelze přehlédnouti, že výpočet vede k určitému ustrnutí a uzavírá cesty budoucímu vývoji. Ale ani obecné vymezení politického deliktu podle chráněného právního statku, (vládní návrh zákona o výkonu vazby na politických provinilcích z r. 1921 v úpravě provedené právním výborem - č. tisku 2742/21 posl. sněm. - za politické označoval "trestné činy proti trvání nebo bezpečnosti státu, ústavě nebo politickým právům občanským") není vhodné, protože i když je pružnější než výpočet a neskrývá v sobě nebezpečí neúplnosti výpočtu, vykazuje jinak tytéž vady jako výpočet s tím rozdílem, že vytvoření ustrnulé kategorie politických deliktů se přesunuje se zákonodárce na soudce. Osnova se proto přiklonila k vymezení užitému v § 1 zák. č. 123/31 Sb., o státním vězení. Uváděti vedle "veřejných věcí" ještě "nebo sociálních" je vzhledem k širokému významu slov "veřejné věci" nadbytečné. Poroty se takto aspoň zásadně vracejí k svému původnímu určení.

Pokud zákon nestanoví jinak, náleží porotním soudům souditi též o zločinech těžkých, t. j. o zločinech, stanoví-li na ně zákon trest smrti nebo trest na svobodě delší deseti let (je-li nejnižší zákonná sazba trest na svobodě deset let, nebo pokud jde o trestné činy, na které zákon stanoví různé trestní sazby, jsou-li zde zvláštní přitěžující okolnosti odůvodňující užití této vyšší zákonné sazby, po případě, pokud jde o vyšší stupeň jednotné trestní sazby, jsou-li tu obecné přitěžující okolnosti, odůvodňující použití tohoto vyššího stupně trestní sazby). Tím, že k příslušnosti porotních soudů se přikazují trestné činy, stanoví-li na ně zákon trest na svobodě delší deseti let, kdežto dosud náležely k příslušnosti porotních soudů zpravidla zločiny, stanovil-li na ně zákon trest na svobodě delší pěti let, vyhoví se z valné části požadavku odborných kruhů, aby majetkové delikty byly porotám odňaty. Právem se poukazovalo na to, že není důvodu, aby o majetkových deliktech soudily porotní soudy. Právem se poukazovalo i na nežádoucí zjev, že veřejní žalobci, aby se vyhnuli složitému projednávání před porotním soudem, žalovali téměř vesměs majetkové delikty před sborovými soudy první stolice a tak mnozí pachatelé, jejichž čin by byl zasluhoval potrestání delším trestem na svobodě, než jaký směl uložiti sborový soud první stolice, unikali zaslouženému těžšímu trestu. Pokud jde o jiné trestné činy než majetkové, dotkne se jich navržená nová úprava jen velmi omezenou měrou.

Přikázati k příslušnosti porotních soudů též všechny trestné činy spáchané obsahem tiskopisu se nezdá vhodným. Pokud jde o trestné činy spáchané obsahem tiskopisu, a jde o zločin nebo přečin politické povahy, vystačí se s ustanovením § 1, č. 1, podle něhož vzhledem ke zrušení zvláštních ustanovení o příslušnosti, které měly §§ 16 až 25 zákona č. 124/1924 Sb., ve znění zák. č. 108/1933 Sb., budou porotní soudy souditi o zločinech a přečinech proti bezpečnosti cti spáchaných obsahem tiskopisu, pokud jde o činy politické povahy. Jde-li však o trestný čin jiné povahy (jako příklad možno uvésti přečin proti veřejné mravopočestnosti podle § 516 tr. z.), nelze skutečně nalézti důvodu, proč by o takovém činu měl souditi porotní soud.

Zmíniti se sluší již v této souvislosti o tom, že z příslušnosti porotních soudů jsou výslovným ustanovením § 82 této osnovy vyňaty činy trestné podle retribučního dekretu. Tyto činy považuje retribuční dekret za zvlášť zavržitelné ve smyslu § 1, odst. 1 zák. č. 123/1931 Sb. o státním vězení a nepřiznává jim aspoň pro obor zákona o státním soudě charakter politických deliktu. Mimo to převažuje zájem na urychleném potrestání vinníků do té míry, že odůvodňuje odchylku od zásady vytčené v § 1, č. 1.

Organisace.

Organisace porotních soudů (oddíl druhý) je v podstatě stejná jako byla stanovena v trestním řádu z r. 1873,. resp. v zák. čl. XXXIII/1896 (v tomto směru zrušeném). Porotní soud má dva sbory: sbor soudců, který se nazývá soudním sborem, a sbor porotců, pro nějž byl přijat název porota. Soudní sbor spolu s porotou tvoří porotní soud, který v tomto složení koná však jako dosud pouze hlavní přelíčení. Mimo hlavní přelíčení rozhoduje soudní sbor sám jako soud porotní (§ 24). Tento soudcovský sbor, který se zavádí jako stálý, bude rozhodovati mimo hlavní přelíčení i tam, kde podle býv. rakouského trestního řádu je nyní věc předkládati radní komoře. Jmenování soudcovských členů porotních soudů se má díti před počátkem každého kalendářního roku na celý rok, takže se odstraní zbytečné, stále se opakující jmenování před každým zasedáním porotního soudu podle § 301 tr. ř. Jmenování předsedy porotního soudu a náměstků je vyhrazeno přednostovi sborového soudu druhé stolice, jmenování ostatních členů soudního sboru přednostovi sborového soudu první stolice.

Porotní soud se má zásadně sestaviti u každého sborového soudu první stolice. Výjimečně se připouští, aby ministr spravedlnosti nařídil, aby porotní soud sestavený u některého sborového soudu první stolice vykonával soudní moc ve věcech porotních také pro obvod jiného sousedního sborového soudu, podřízeného témuž sborovému soudu druhé stolice. Může se tak státi, jen jsou-li pro takové opatření důležité důvody (na př. nedostatek místností, nepatrná porotní agenda u některých venkovských sborových soudů a pod.). Aby se tohoto ustanovení nemohlo zneužíti, ustanovuje osnova, že ministr spravedlnosti může je učiniti toliko po slyšení nejvyššího soudu.

Porotu tvoří dvanáct porotců vybraných losováním (§ 34).

O tom, jak se občané povolávají k úřadu porotce, mají ustanovení §§ 4 až 21.

Ustanovení tato navazují na zákon č. 278/1919 Sb., o sestavování seznamů porotců, odchylují se však od něho v podstatných bodech.

Tím, že způsobilost k úřadu porotce (§ 4) se váže na zápis do stálých voličských seznamů, se dociluje technického zjednodušení, aniž by však šlo o podstatnou a povahou věci neodůvodněnou změnu proti dosavadnímu zákonnému stavu. Stanoviti výjimky pro osoby, u jejichž zápisu se poznamenává překážka výkonu volebního práva, není nutné, protože ustanovení § 11 je dostatečnou zárukou, že takové osoby nebudou označovány za zvlášť způsobilé k úřadu porotce.

Při úpravě důvodů nezpůsobilosti k úřadu porotce navazuje § 5 v podstatě na úpravu § 2 zák. č. 278/1919 Sb. Podobně jako podle zákona o úpravě stálých seznamů voličských č. 28/1946 Sb. se nevylučují ze zápisu ti, kdož upadli v konkurs, není důvodu ani pro zásadní vyloučení těchto osob ze způsobilosti k úřadu porotce. Hospodářské poměry přinášejí s sebou častěji i případy konkursu bez zavinění dlužníkova; tím tato instituce ztrácí na svém diffamujícím rázu. Jinak je tomu ovšem tehdy, když je zde trestní zavinění. Také nelze považovati za vhodné, aby z možnosti zastávati úřad porotce byli vůbec vyloučeni, kdo živí sebe nebo svoji rodinu, hlavně z trvalé chudinské podpory. Naproti tomu znamená rozšíření ustanovení § 2 zák. č. 278/1919 Sb. předpis, že nezpůsobilým k úřadu porotce má být i ten, kdo neodpykal ještě svůj trest na svobodě (při podmíněném propuštění tedy i ten, kdo neodpykal ještě zbytek trestu, pokud se ve zkušebné době neosvědčil) a kdo je držen v donucovací pracovně. Nezpůsobilost k úřadu porotce nastávala také podle dosavadních ustanovení každým odsouzením pro zločin. Pomíjela však u politických zločinů odpykáním trestu, u jiných, když uplynula od odpykání trestu určitá doba stanovená podle délky uloženého trestu mezi pěti až deseti léty. Za tohoto stavu věci nebylo vyloučeno, že po poměrně krátké době těžší i zpětilí zločinci, kteří byli souzeni porotním soudem, sami by zasedli na lavici porotců a tam se sešli se svými bývalými soudci. Takový stav by byl krajně nežádoucí. Osoba odsouzená pro zločin vůbec, nebo osoba odsouzená pro přečin nebo přestupek ke ztrátě volebního práva, tedy pro čin spáchaný z nízké a nečestné pohnutky má proto napříště nabýti způsobilosti k úřadu porotce teprve opětným nabytím soudní bezúhonnosti. U osob, které byly pro takový trestný čin odsouzeny podmíněně, stane se tak, když odsouzený se v době zkušební osvědčil, neboť pak se má podle zákona za to, že nebyl odsouzen. U osob, které byly odsouzeny nepodmíněně, stane se tak teprve, když jejich odsouzení bylo zahlazeno.

Značnější změny se navrhují, pokud jde o důvody neslučitelnosti a důvody odmítnutí úřadu porotce. Při dnešních politických tendencích, prosazujících účast co nejširšího okruhu občanstva na veřejné správě, je odůvodněn požadavek, aby i okruh občanů povolávaných k výkonu soudnictví byl co nejširší a aby důvody neslučitelnosti byly omezeny na nejnutnější míru.

K úřadu porotce nemají býti povoláváni především jen hlavní představitelé moci zákonodárné a moci výkonné, jejichž postavení při oddělení moci zákonodárné a výkonné od moci soudcovské není slučitelné s výkonem úřadu porotce. I když není důvodu vylučovati všechny státní zaměstnance (tím méně všechny zaměstnance veřejné) z možnosti zastávati úřad porotce, přece postavení přednostů (předsedů) a konceptních úředníků ústředních úřadů, úřadů jim přičleněných a úřadů jim na roveň postavených ve veřejné správě je takové, že činí nežádoucím, aby byli povoláváni k úřadu porotce. Připouštění soudců z povolání a konceptních úředníků úřadů veřejné žaloby mohlo by ve svých důsledcích vésti k porušení vlastní povahy porotních soudů. Nelze považovati za vhodné, aby byly k úřadu porotce povolávány osoby, které jsou vyňaty z pravomoci občanských soudů trestních. Zařazení duchovních náboženských společností státem uznaných mezi osoby, které nemají býti povolávány k úřadu porotce, nepotřebuje bližšího odůvodnění. Pokud jde o řeholníky, jde o osoby vázané slibem poslušnosti a tedy nikoliv nezávislé.

Naproti tomu úměrně, jak se zužuje okruh osob, které nemají býti povolávány k úřadu porotce, bylo třeba rozšířiti okruh osob, které mají právo úřad porotce odmítnouti. Při tom bylo přihlíženo k tomu, aby nebyly odnímány svému povolání nebo své funkci osoby, které jsou v tomto povolání nebo v této funkci těžko nahraditelné.

Zvláštní zmínky zasluhuje § 7, č. 2. Kdežto podle § 4, č. 2 zák. č. 278/1919 Sb. měly ženy právo odmítnouti úřad porotce pro vždy, poukazuje se právem na to, že s novým nazíráním na postavení ženy ve veřejném životě a na její spoluodpovědnost za veřejné dění není slučitelné, jestliže se ženy vyjímají z této důležité občanské povinnosti. Proto se právo odmítnouti úřad porotce omezuje jen na ženy těhotné a na ty ženy, které pečují aspoň o jedno dítě mladší patnácti let.

Způsob výběru porotců (§§ 8 až 21) se v podstatných bodech liší od dosavadních zákonných ustanovení.

Celé řízení se zjednodušuje v tom směru, že odpadá předkládání prvotních seznamů orgánům politické správy první stolice (nyní okresnímu národnímu výboru) a odpadá také řízení u tohoto orgánu, takže celé řízení se zkrátí. Lze proto se sestavováním seznamů porotců začíti až v měsíci říjnu.

Vlastní sestavování prvotních seznamů u obcí odpovídá celkem dnešnímu stavu se změnami, které vyplynuly ze změněné správní organisace. Označení osob, které pro jejich rozumnost a počestnost, poctivé smýšlení a pevnou povahu lze pokládati za zvlášť způsobilé k úřadu porotce (§ 11) přísluší místnímu národnímu výboru (místní správní komisi, obvodové radě; srv. § 85). Členové místního národního výboru svou znalostí místních poměrů nejlépe zaručují správné posouzení této otázky. Teprve v případě, že by místní národní výbor nesplnil řádně svou povinnost, dá okresní národní výbor (okresní správní komise, ústřední národní výbor - srv. § 85) sestaviti prvotní seznamy a označí osoby zvláště způsobilé k úřadu porotce.

Prvotní seznamy předloží místní národní výbor přímo sborovému soudu první stolice s trestní pravomocí, v jehož obvodě je obec nebo příslušná její část.

U sborového soudu první stolice se zřídí komise, která se skládá z přednosty sborového soudu první stolice nebo jeho náměstka jako předsedy, státního zástupce, zástupce advokátní komory a čtyř členů, které zvolí okresní národní výbor (v Praze ústřední národní výbor - srv. § 85), v jehož obvodě má sborový soud své sídlo. Členové volení okresním národním výborem mají tedy v této komisi číselnou převahu. Protože této komisi přísluší vědomý výběr osob povolaných k úřadu porotce, má zde lid prostřednictvím národních výborů rozhodující vliv na výběr porotců.

Ostatní odchylky od dosud platného práva jsou odůvodněny jednak změnou organisace veřejné správy, jednak jsou důsledkem změn shora vytčených.

§§ 22 a 23 znamenají zjednodušení dosavadních ustanovení obsažených v §§ 24 a 26 zák. č. 278/1919 Sb.

Řízení.

Řízení v první stolici:

Obecná ustanovení ve věcech náležejících do působnosti porotních soudů obsahuje § 24.

Pro řízení přípravné (přípravné vyhledávání a přípravné vyšetřování) platí jako dosud předpisy o řízení ve věcech náležejících do působnosti sborových soudů první stolice. Přípravné řízení koná sborový soud první stolice, který by byl místně příslušný zejména i tehdy, byly-li obvody několika sborových soudů první stolice přiděleny jednomu porotnímu soudu (§ 2, odst. 2). Ustanovení § 91 tr. ř. a § 103 tr. por. zůstává nedotčeno. Ustanovení § 24, odst. 2 osnovy je důsledkem organisační změny uvedené v § 2; soudní sbor činí zejména i opatření, která má činiti porotní soud po rozsudku. V § 24, odst. 3 je jen jasněji vyjádřeno, že porotci se účastní rozhodování, jen kde to zákon výslovně ustanovuje. Důvody účelnosti mluví pro to, aby obhájce zřízený pro hlavní přelíčení, který je nejlépe s věcí obeznámen, byl zřízen zároveň i k provedení opravných prostředků, pokud je spolupůsobení obhájce zákonem předepsáno (§ 24, odst. 4).

Porotní soud soudí v obdobích řádných nebo mimořádných. Určení počtu i počátku řádných i mimořádných období se svěřuje přednostovi sborového soudu druhé stolice (§ 25). Dosavadní ustanovení, podle nichž počet řádných období byl stanoven přímo zákonem (§ 297 tr. ř.) nebo ministrem spravedlnosti - jak tomu bylo dříve na Slovensku - bylo nepružné. Přednostovi sborového soudu druhé stolice přísluší také právo naříditi, aby porotní soud zasedal jinde než v sídle sborového soudu (§ 26).

Na platné právo navazuje osnova v otázce, které věci se mají projednati (§ 27). Možnost vyloučiti některou věc z projednání není však závislá na návrhu stran. Nemohlo-li býti při zahájení řádného porotního období v některé věci ustanoveno hlavní přelíčení, je k tomu, aby se mohlo přece konati, potřebí souhlasu obžalovaného. Další podmínka (§ 298 tr. ř.), že v takovém případě se musí obžalovaný zříci námitek proti obžalobě, pokud se obžalovací řízení má konati (na Slovensku byly předpisy o obžalobě, námitkách a řízení o obžalobě a námitkách zrušeny a nahrazeny čl. V. nařízení SNR ze 6. června 1945, č. 53 Sb. n. SNR), a přípravné lhůty k hlavnímu přelíčení, se rozumí sama sebou. Na platné právo navazuje i ustanovení o oznámení o složení soudu (§ 28). K zjednodušení agendy se má spojiti oznámení o složení soudu s obsílkou k hlavnímu přelíčení. Oznámena mají býti jména všech členů porotního soudu. Sankce zmatečnosti, stanovená v § 303 tr. ř., byla nahrazena vhodnějším ustanovením, že nebyl-li uvedený předpis zachován, má býti hlavní přelíčení odročeno, požádá-li o to obžalovaný dříve, než se počne sestavovati porota.

Ustanovení § 29 odpovídá v podstatě ustanovení § 21 zák. č. 278/1919 Sb.

Sestavení poroty (§ 30) se má státi - podobně jako podle trestního řádu č. 119/1873 ř. z. - ještě před zahájením hlavního přelíčení v neveřejném sedění soudního sboru v přítomnosti obou stran a porotců; v této přítomnosti lze spatřovati dostatečnou záruku kontroly správného postupu soudu a přítomnost obecenstva není žádoucí. Pokud se zde nebo na jiných místech mluví o obou stranách, jest tím rozumět žalobce (ať veřejného nebo soukromého, podpůrného, případně na Slovensku hlavního či náhradního soukromého žalobce) a obžalovaného.

Ustanovení § 31 a § 32 sjednocuje předpisy § 306 a § 307 tr. ř. a bývalého § 343 tr. por. Ustanovení § 343, odst. 1, č. 5 tr. por., vylučující porotce, který nerozumí státnímu jazyku, není třeba uváděti vzhledem k tomu, které osoby mohou býti zapsány do voličských seznamů a tedy povolávány za porotce. Převzato bylo ustanovení obsažené tamtéž pod č. 3, podle něhož je vyloučen porotce, u kterého se vyskytuje některý z důvodů nezpůsobilosti k úřadu porotce, uvedených v zákoně. Bylo by na pováženou, aby ten, koho zákon prohlašuje za nezpůsobilého k úřadu porotce, mohl platně vykonávati funkci porotce. Ovšem jsou tu míněny toliko důvody nezpůsobilosti v technickém smyslu (§ 5) a nikoliv také nedostatek všeobecných náležitostí (§ 4). Účast porotce vyloučeného zakládá zmatek (§ 63, č. 1), ovšem jen s omezením podle § 64, odst. 1. Proti vyloučení není opravného prostředku. Souhlas stran oprávněných k zamítnutí porotců k tomu, aby porota se mohla vylosovati z počtu menšího než 24, musí být dán výslovně.

Ustanovení o výkonu práva zamítacího (§ 33) a o losování porotců (§ 34) a porotcích náhradnících (§ 35) neobsahuje podstatných úchylek od platného práva. Pojmenování "porotci náhradníci" bylo zvoleno k zdůraznění rozdílu od náhradních porotců losovaných ze služebního seznamu doplňovacího. Ustanovení o společné porotě přejímá, avšak zjednodušuje ustanovení § 23 zák. č. 278/1919 Sb.

Odchylně od platného práva se v § 37 stanoví, že volba vrchního porotce se má státi ještě před započetím hlavního přelíčení hned po sestavení poroty, neboť je žádoucí, aby porota měla již od počátku hlavního přelíčení orgán, jenž by řídil její porady a hlasování v případě, že by toho za hlavního přelíčení bylo zapotřebí, a který by byl také mluvčím poroty tlumoče její přání a návrhy soudu. To přispěje zajisté ke snazšímu dorozumění poroty a soudního sboru. Na vyplnění mezery vyskytující se zejména v trestním řádu č. 119/73 ř. z. byl postup při volbě vrchního porotce upraven přesněji. Volba se koná v tajném sedění. Při rovnosti hlasů na rozdíl od trestného poriadku rozhoduje místo věku vhodněji los. Jinak nejsou pro volbu předepsány žádné formálnosti.

Ustanovení § 38 o zahájení hlavního přelíčení se přejímá z § 312 tr. ř.

Právem se poukazuje na to, že různé náboženské vyznání po př. bez konfese nutně vedou k různé úpravě přísežné formule a porotci v téže porotě přísahají různě, někteří pak vůbec nepřísahají. Již sama různost formule závazku, je-li při jedné příležitosti vyslovena více osobami, je s to znevážiti opravdovost slavnostního závazku porotců, aspoň v očích veřejnosti, která těžko chápe, proč část porotců přísahajíc se dovolává Boha, druhá Boha pomíjí a jiná dokonce ani nepřísahá. Vážnost poroty jen posílí, budou-li se všichni porotci zavazovati vykonat řádně svůj porotčí úřad jednotným projevem, slovně stejně znějícím a provázeným podáním ruky předsedovi soudu jako to činí soudci z lidu u mimořádných lidových soudů a přísedící Národního soudu. Přísaha předepsaná dosavadními trestními řády se proto nahrazuje slibem, jednotným pro všechny porotce. Po stránce formální se navazuje na slib soudců z lidu u mimořádných lidových soudů (§ 1 vl. nař. č. 18/45 Sb.) a formule slibu se přizpůsobuje tak, aby do ní byly pojaty části důležité pro výkon úřadu porotce. Protože předčítání formule slibu samo o sobě nezaručuje, že všichni porotci pochopí správně význam slibu, ukládá se předsedovi, aby před tím poučil porotce o významu slibu a jejich povinnostech. Opominul-li předseda vzíti porotce do slibu, nemá to za následek zmatečnost. Kdyby opomenutí této formálnosti mělo míti za následek zrušení rozsudku vyneseného někdy po dlouhotrvajícím líčení, bylo by nutné učinit to závislým na důkazu, že toto porušení formy mělo vliv na rozsudek nepříznivý pro stěžovatele, což by bylo jistě velmi těžko dokázati.

Podstatnou vadou porotního řízení je, že předseda udílí právní poučení porotcům teprve po závěrečných řečech stran, tedy bezprostředně před tím, než se porota odebéře k poradě o svém výroku. Porotci tak mají sledovati hlavní přelíčení, aniž měli příležitost se předem seznámiti s příslušnými zákonnými ustanoveními. Pro neznalost zákonných ustanovení, tedy zorného úhlu, pod nímž mají jednání sledovati, nemohou dobře rozlišiti, co při projednávání je podstatné a co nepodstatné, a okolnosti rozhodné pro posouzení věci mohou snadno ujíti jejich pozornosti. Tuto vadu odstraňuje ustanovení § 40, odst. 2, podle něhož již po přečtení obžaloby předseda poučí porotce o zákonných znacích trestného činu, který je předmětem obžaloby, i o významu právních pojmů v obžalobě se vyskytujících. Toto poučení předsedy, které může býti podle potřeby doplněno, nesmí nikdo přerušovati ani rozebírati. Na žádost strany může býti protokolováno. Nesprávné právní poučení zakládá zmatek podle § 63, č. 6, který však lze uplatniti jen za předpokladu a s omezením podle §u 64, odst. 3 a 4.

Ustanovení o zastavení trestního řízení a zproštění obžalovaného bez dotázání poroty (§ 41) bylo v zásadě upraveno podle § 352 tr. por., formálně však zjednodušeno a pozměněno potud, že v případě udělení milosti zastaví soud řízení usnesením.

V ustanovení §§ 42 - 48 jsou unifikovány předpisy o dávání otázek porotě, obsažené v §§ 316, 318 - 323 tr. ř. a v § 1 - 9 zák. č. XIII/1914 nyní ovšem zrušeného.

Předem bylo rozhodnouti, má-li právo a povinnost stanoviti otázky náležeti předsedovi (po poradě se soudním sborem), jak ustanovuje býv. rakouský trestní řád, nebo má-li se stanovení otázek přenechati usnesení soudního sboru, či má-li podle vzoru tr. poriadku návrh otázek předkládati žalobce. Ponechati žalobci, aby sám předkládal návrh otázek, nelze doporučiti, protože obžalovaný a obhájce by sotva měli důvěru k otázkám navrženým žalobcem a domáhali by se mnohdy i bezdůvodně změn otázek. Nelze však doporučiti ani, aby otázky stanovil sám předseda. Otázky dané porotcům jsou ve své podstatě návrhem (osnovou) odborníka (odborníků), o čem mají porotcové rozhodnouti. Vyloučením ostatních dvou soudců z povolání ze spolupůsobení na kladení a formulaci otázek, tedy jednoho z nejrozhodnějších, nejzávažnějších a nejodpovědnějších úkonů soudu, se význam přítomnosti těchto dalších dvou soudců z povolání při hlavním přelíčení stává ilusorním. Předsedovi se ukládá břemeno a odpovědnost o něž by se zajisté rád dělil s ostatními členy soudního sboru. Kladení a formulace otázek po poradě celého soudního sboru je zárukou jejich správnosti. Přiznati přísedícím jen právo navrhovati změnu, vynechání nebo stanovení dalších otázek, by nepůsobilo příznivě na porotce a ostatní účastníky řízení a vážnost soudního sboru by mohla trpěti. Proto osnova stanovení otázek přenechává usnesení soudního sboru.

Pokud jde o stránku terminologickou, obdržela osnova pojmenování "otázka hlavní", společné oběma trestním řádům, jakož i pojmenování "otázka dodatečná", jehož užívá trestní řád č. 119/73 ř. z. pro otázku položenou pro případ kladné odpovědi na jinou otázku. Výraz "otázka eventuální", zvolený v témž řádu pro otázku danou pro případ záporné odpovědi na jinou otázku, nahrazuje osnova českým pojmenováním "otázka náhradní" a výraz "otázka kontrolní", užívaný v doktrině pro otázku podle § 323, odst. 3, druhá věta tr. ř., pojmenováním "otázka pomocná".

Uvažováno bylo také o tom, má-li býti přijato dělení na otázku skutkovou a právní, jak bylo známo právu platnému na Slovensku. Podle něho má totiž každá otázka býti rozdělena v otázky dvě: v jedné (otázce skutkové) mají býti seskupeny skutečnosti, kterými jsou splněny pojmové znaky trestného činu, obsažené v jeho zákonné definici; do druhé (otázky právní) pak mají býti pojaty právě tyto zákonné znaky samy. Účelem je kontrolovati, zdali porotci správně subsumovali skutečnost pod zákon. Toto rozdělení otázek při důsledném provedení vedlo k značným komplikacím a několik set otázek nebylo ve větších trestních procesech vzácností. V právu platném dříve na Slovensku bylo rozdělení otázek předepsáno nejen pro otázku hlavní, nýbrž i pro otázky dodatečné a náhradní, takže možnost komplikací byla tím větší. Je nepochybné, že možnost zmatků, které se vyskytují podle zkušenosti i při daleko menších schematech otázek, se neobyčejně zvyšuje. Neprovádí-li se však zásada, že každý zákonný znak má býti takto rozložen na skutečnosti, důsledné, potom závisí více méně od libovůle toho, kdo otázky určuje, jakou měrou se dodržuje zákonné pravidlo.

Omeziti rozhodování poroty jen na činnost skutkově zajišťovací a právní subsumaci vyhraditi soudnímu sboru, složenému ze školených právníků, by znamenalo podstatné zúžení pravomoci poroty. Nelze namítat, jak se někdy činí, že porota, rozhoduje-li celou otázku viny, se stává soudcem nad zákonem, protože i porota je povinna souditi podle zákona právě tak jako je její povinností učiniti své rozhodnutí ve shodě s provedenými důkazy. Doporučuje se proto ponechati porotě rozhodování celé nedílné otázky viny.

Otázka náhradní (§ 45) na jiné právní posouzení činu nemůže záviseti ani na tom, zdali strany nebo porotci ji navrhují, ani na tom, zda skutečnosti odůvodňující položení takové otázky byly tvrzeny, nýbrž jedině je rozhodné, zdali z přelíčení vyplývá možnost, že tu taková skutečnost je. Právním posouzením činu se rozumí nejen jeho subsumpce pod jiné ustanovení zvláštní části trestního zákona, nýbrž také jeho kvalifikace jako jiné obecné formy trestné činnosti. Náhradní otázka na čin přísněji trestný může se dáti podle práva dosud platného toliko se svolením obžalovaného. Osnova nečiní takovou náhradní otázku závislou na svolení obžalovaného, poněvadž se mu tím dává možnost vynutiti svévolně odročení nebo podle okolností i opakování hlavního přelíčení, i když to není ničím odůvodněno. Ukládá se však soudu, aby odročil hlavní přelíčení, je-li toho potřebí pro přípravu žaloby nebo obrany. To ovšem se týká jen případu, když se má při odchylném posouzení činu užíti přísnější trestní sazby.

Podmínka pro dání otázky dodatečné (§ 46, odst. 1) je formulována stejně jako při otázce náhradní z důvodů výše uvedených. Skutečností vylučující trestnost činu rozumí se také nepříčetnost. Je-li tedy příčetnost pochybná, má se dáti přiměřená otázka dodatečná. Jinou trestní sazbou ve smyslu § 46, odst. 2 se rozumí také jiný způsob trestu.

Případ, kdy se klade obžalovanému za vinu ještě jiný trestný čin než který je uveden v původní obžalobě, ať spáchaný za hlavního přelíčení, ať před ním, je řešen v § 48. Odročení porotního přelíčení z toho důvodu se nepřipouští, aby se předešlo zbytečnému odročování, když původní věc je zralá k rozhodnutí. Ustanovení o vyloučení řízení bylo pojato do § 48, odst. 2 se zřetelem na právo platné na Slovensku, ustanovení o výhradě stíhání se zřetelem na ustanovení § 363, č. 3 tr. ř.

Ustanovení o závěrečných řečech (§ 49) reprodukuje zhuštěně předpis § 324 tr. ř. a § 12 zák. čl. XIII/1914.

V úpravě závěrečného výkladu předsedy (§ 50) přiklonila se osnova k právu platnému dříve na Slovensku. Pro toto řešení byla rozhodná úvaha, že samo předsedání znamená zejména při dlouhotrvajících složitých případech značný úkol fysický a psychický, takže předsedovi často nezbývá ani čas, aby si resumé řádně připravil, a musí je z valné části sestavovati podle spisů přípravného řízení a že při nejpoctivější snaze býti objektivní mimoděk pracuje pod vlivem mínění, které si sám o věci utvořil. Jisto je, že resumé je způsobilé setříti přímý dojem předvedených důkazů na porotce a působiti na ně určitým směrem. Ostatně záleží resumé z valné části v opakování výsledků důkazů, které zpravidla již strany a jejich zástupci sami - ovšem každý se svého stanoviska - dostatečně probrali ve svých závěrečných řečech. V řečech stran mohou býti ovšem ať vědomé ať nevědomé nesprávnosti, mohou býti svědkům pokládány výpovědi, které neučinili, a výsledky důkazů všelijak překrucovány. V takových případech je ovšem žádoucí, aby takové tvrzení vypočítané - aspoň je-li vědomě nepravdivé - na zmatení porotců bylo s autoritativní strany opraveno. Proto se ukládá předsedovi, aby závažné nesprávnosti zjistil a opravil, aniž by však projevil své mínění o hodnotě průvodu, o který jde. Touto opravou se nahrazuje resumé předsedy.

Právní poučení má býti uděleno porotě již na počátku hlavního přelíčení. Po řečech stran omezí se tedy předseda na to, že vyloží porotcům význam otázek. Ukáže-li se toho potřeba, má ovšem právní poučení dříve udělené opakovati nebo doplniti.

Předpisy o poradě a hlasování (§§. 51 a násl.) se do jisté míry upravují nově. Změny směřují k tomu, aby byly pokud možno odstraněny nejdůležitější vady vytýkané porotním soudům. Nejzávažnější z těchto výtek jest, že porotci nemají při poradě o svém výroku, tedy v době, kdy toho nejvíce potřebují, zpravidla nikoho, kdo by jejich poradu znalecky řídil a byl jim nápomocný při řešení pochybností o správném formálním postupu. Řízení porady porotců se po vzoru práva platného dřív na Slovensku přenáší na předsedu. Hlasování porotců koná se však pod zmatečností v nepřítomnosti kohokoliv jiného, zejména i soudních osob, aby se zabránilo byť i jen nepřímému ovlivnění rozhodování porotců. Mimo to se nařizuje hlasování tajné (§ 53). Právo porotců žádati za změnu nebo doplnění otázek (§ 52) omezuje se na případ, kdy za to žádá aspoň 5 porotců. Nepociťuje-li tuto potřebu osm porotců, tedy většina postačující k rozhodnutí otázky viny v neprospěch obžalovaného, lze míti za to, že žádost není dostatečně odůvodněna. Má-li býti za porady změněno nebo doplněno právní poučení předsedovo, pokládá se za postačitelné přibrati žalobce a obhájce (§ 52, odst. 4).

Podle práva platného dříve na území mimoslovenském bylo potřebí kvalifikované většiny (dvou třetin hlasů) ke kladné odpovědi na otázku viny, na dodatečnou otázku o okolnostech přitěžujících, jakož i na otázku, byl-li čin spáchán z pohnutek nízkých a nečestných. Za otázku viny se pokládá otázka hlavní a pojící se k ní náhradní otázka na jinou právní kvalifikaci činu ve smyslu výše uvedeném. Otázka dodatečná se nepokládá za otázku viny v tomto smyslu, ani když na odpovědi závisí, zda odsouzený bude uznán vinným čili nic, na př. otázka na příčetnost, obranu, nouzi, účinnou lítost a pod. Nedůslednost této úpravy je patrna zvláště, poněvadž pět porotců, chtějících hlasovati ve prospěch obžalovaného pro obranu, může své mínění uplatniti popřením otázky hlavní, kdežto by při dodatečné otázce na obranu byli přehlasováni. Žádá se proto důsledně podle příkladu práva dříve platného na Slovensku dvoutřetinová většina také k popření některého důvodu vyloučené trestnosti i důvodu zániku trestnosti a vůbec k takové odpovědi na každou otázku, která má za následek uznání obžalovaného vinným nebo jeho odsouzení podle přísnější trestní sazby.

Prohlášení výroku poroty musí se státi pod zmatečností za přítomnosti všech porotců (§ 55).

Instituce monitury (§ 56) je upravena v podstatně souhlasně s ustanovením § 331 tr. ř. Připustiti monituru, tedy hlasování poroty také v případě, když některý porotce tvrdí, že vyhlášený výrok nevyhovuje věrně usnesení poroty, není odůvodněno.

Bývalý rakouský trestní řád neobsahuje ustanovení o tom, co se má státi, když porota při svém vadném výroku setrvá přes opětnou, třeba opakovanou monituru. Tuto mezeru vyplňuje ustanovení § 56, odst. 5.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP