Přípustnost suspense výroku poroty (§
57) je rozšířena podle vzoru § 22 zák.
čl. XIII/1914 i na případ, kdy soudní
sbor je jednomyslného mínění, že
porota se zmýlila ve prospěch obžalovaného.
Takových justičních omylů poroty,
často i omylů vědomých bývá
více než oněch a přiházejí
se i v případech, kde vina je nade vší
pochybnost prokázána, ba i obžalovaným
samým doznána. Lze s jistotou předvídati,
že soudy budou tohoto práva užívati jen
v případech nejkřiklavějších.
Jako záruku zralé úvahy žádá
osnova jednomyslnosti soudního sboru. Na místo formulace
§ 332 tr. ř. se volí jasnější
formulace v tom směru, že se suspense dovoluje toliko
pro mylnou odpověď na otázku, na které
závisí rozhodnutí o tom, má-li býti
obžalovaný odsouzen či zproštěn.
Náleží sem kromě otázky hlavní
a náhradní zejména také otázka
dodatečná na důvod vylučující
trestnost, na důvody zániku trestnosti a podle okolností
také na otázku pomocnou. Z předsednictví
při novém hlavním přelíčení
je vyloučen soudce, který se zúčastnil
prvního hlavního přelíčení,
a to, na rozdíl od platného práva pod zmatečností.
Porotce je z účasti na novém hlavním
přelíčení vyloučen podle §
31, odst. 1, písm. a) (srv. § 63, č. 1).
Ustanovení §§ 58 až 62 unifikují,
případně doplňují nebo zjednodušují
dosavadní ustanovení a není je třeba
zvláště odůvodňovati. Výjimku
činí ustanovení § 59.
Podle trestního řádu č. 119/73 ř.
z. neměli porotci žádného vlivu na výměru
trestu. To vedlo začasté k tomu, že porotci
z obavy, aby obžalovaného nestihl příliš
přísný trest, hlasovali raději i proti
svému přesvědčení pro nevinu
obžalovaného i tam, kde vina byla nepochybná.
Právo, které dříve platilo na území
Slovenska (§ 18 zák. čl. XIII/1914), přiznávalo
porotcům vliv na určení trestu tak, že
dva zástupci poroty, které porotci zvolili ze svého
středu, měli se účastniti porady a
hlasování i o trestu.
Zák. č. 91/34 Sb. o ukládání
trestu smrti a o doživotních trestech v § 3 jde
- jen ovšem pro svůj obor - dále a pokud jde
o odsouzení pro zločin, na který zákon
stanoví trest smrti, rozšířil účast
porotců při rozhodování o trestu v
tom směru, že před tím, než se
soudní sbor odebere k poradě o rozsudku, má
býti konáno společné tajné
sedění soudního sboru s porotou za přítomnosti
zapisovatele a v nepřítomnosti jiných osob.
V tomto sedění je každý porotce oprávněn,
nikoliv však povinen, vysloviti se o tom, jaký trest
by měl býti uložen obžalovanému
a uvésti důvody svého mínění.
Projevy porotců mají se zapsati do poradního
protokolu.
Osnova zaručuje vliv porotců na výměru
trestu ve dvojím směru tím, že kombinuje
ustanovení § 18 zák. čl. XIII/1914 a
ustanovení § 3 zák. č. 91/1934 Sb.
Proti rozsudkům porotních soudů jest podle
tr. ř. č. 119/73 ř. z. přípustna
jednak zmateční stížnost, jednak odvolání
do výroku o trestu a o nárocích soukromoprávních;
přípustnost odvolání byla pozdějšími
zákony rozšířena i proti jiným
výrokům porotního soudu, vždy však
jde o výroky s výrokem o trestu souvisící.
Naproti tomu na Slovensku byla proti rozsudkům porotních
soudů připuštěna jen zmateční
stížnost (§§ 381, 426 tr. por.). Zmateční
stížností však nebylo možno napadati
uložení trestu v mezích zákonné
sazby, takže, pokud sahá volná úvaha
soudu, nebylo proti takovému rozhodnutí opravných
prostředků.
Osnova se v úpravě opravných prostředků
zásadně přiklání k ustanovení
tr. ř. č. 119/73 ř. z. (srvn. § 62)
a tam, kde nejde o porušení právních
norem, nýbrž o použití volnosti trestní
normou soudu ponechané, připouští i
proti rozsudku porotního soudu odvolání.
Důvody zmateční stížnosti (zmatky)
jsou v § 63 vypočteny celkem shodně s §
344 tr. ř., při tom však bylo v širší
míře přihlédnuto k právu platnému
na Slovensku. Na rozdíl od ustanovení § 344,
č. 1 zakládá zmatek č. 1 i když
porota nebyla náležitě obsazena (srv. §
29 nov. por.).
Zmatek č. 2 byl upraven podle § 384, č. 6 tr.
por.
K zmatku č. 3 třeba upozorniti, že slovy "pod
zmatečností" jest rozuměti totéž,.
co se v některých překladech trestního
řádu a vedlejších zákonech označuje
obratem "pod neplatností".
Novotou proti obojímu platnému právu je zmatek
č. 9, totiž "nesouhlasí-li rozsudek v
podstatném bodě s výrokem poroty". Potřeba
tohoto ustanovení, jehož theoretická odůvodněnost
je nepochybná, ukázala se v praksi.
Pro materiální důvody zmatku volena pod č.
10 dikce co nejširší, aby nevznikly pochybnosti
o tom, že jakýkoliv nesprávný výklad
trestního zákona, jehož na danou skutkovou
podstatu jest užíti, zakládá zmatek.
Zmatek č. 11 odpovídá v podstatě zmatku
č. 344, č. 12 tr. ř.; postihuje každý
nesprávný výklad zákona, který
upravuje trestní sankci v nejširším slova
smyslu.
Omezení zmateční stížnosti (§
64) vyplývají jednak z povahy věci, jednak
mají zabrániti úskočnému postupu
stran, které nevytkly poklesek včas, chtějíce
si ponechati možnost využíti ho jako zmatku v
případě, že rozsudek dopadne v jejich
neprospěch. To se týká omezení uvedených
v odst. 1 a 2. V odst. 3 se zmatky uvedené v § 63,
č. 3 až 6 prohlašují za zmatky relativní,
které mohou býti uplatněny jen, mohly-li
míti vliv na rozsudek. To souhlasí v podstatě
s platným právem. Nesprávné právní
poučení předsedy nemusí míti
vždycky vliv na rozsudek (na př. týká-li
se otázky, na kterou porotci odpověděli správně);
proto prohlašuje osnova tento zmatek v souhlase s §
29 zák. čl. XIII/1914 - na rozdíl od §
344, odst. 3 tr. ř. - toliko za relativní. Další
omezení tohoto zmatku, uvedené v odst. 4, má
strany nabádati k tomu, aby, je-li právní
poučení předsedy pochybné, dbaly samy
o jeho protokolování, čímž se
zabrání obtížnému pozdějšímu
zjišťování doslovu tohoto poučení.
Rozdíl v relativních zmatcích, který
činí § 344, odst. 3 tr. ř. podle toho,
má-li zmatek býti uplatňován ve prospěch
nebo neprospěch obžalovaného, osnova nepřevzala,
protože tu šlo o rozlišení prakticky bezvýznamné.
Také požadavek, že žalobce musí formální
zmatek vytknouti a zmateční stížnost
si vyhraditi, nebyl převzat, poněvadž je příliš
formalistický. Jen úskočné připuštění
zmatečného úkonu má stranu, jak již
uvedeno, zbaviti práva dovolávati se této
zmatečnosti.
V řízení o zmateční stížnosti
(§§ 65 až 70) souhlasí ustanovení
osnovy celkem s právem platným v oblasti trestního
řádu č. 119/73 ř. z. se změnami,
které vyplynuly z nov¨é úpravy zmatků.
Není nutné, aby obžalovaný měl
při roku před zrušovacím soudem obhájce.
Nezřídí-li si ho sám, závisí
jeho zřízení od úvahy nejvyššího
soudu, je-li to vzhledem k okolnostem případu účelné
(§ 66).
Podle § 69 má soud z moci úřední
přihlížeti k materiálním zmatkům
§ 63, č. 10 a 11, je-li jimi stižen rozsudek
na újmu obžalovaného (srv. §§ 290,
346 tr. ř. a § 385, odst. 2. tr. por. a § 29
posl. odst. nov. por.). Naproti tomu se nepovažuje za nutné,
aby nejvyšší soud musil z moci úřední
přihlížeti i k některým zmatkům
formálním ať již bez omezení nebo
s omezením v tom směru, že tyto zmatky byly
na újmu obžalovaného (srv. § 384, posl.
odst. tr. por. a § 29 nov. por.).
V § 70 se řeší v praxi sporná otázka,
kdy nejvyšší soud rozhoduje rozsudkem a kdy usnesením.
Úprava odvolání (§ 72 a násl.),
jak se už stala zmínka, navazuje na trestní
řád č. 119/73 ř. z.
Výpočet výroků, kterým lze
odporovati od voláním, odpovídá právu
platnému v oblasti tohoto trestního řádu;
byly zde však soustředěny také případy
obsažené v některých zákonech
vydaných po tomto trestním řádu a
volena přesnější dikce, aby byly odstraněny
pochybnosti, které vznikly při výkladu těchto
zákonů. Výslovně - ve smyslu kladném
- byla vyřešena otázka, zda je možno odvoláním
uplatniti, že některý z výroků,
proti nimž je odvolání přípustné,
nebyl učiněn. Nebylo však přijato omezení,
že odvolání na újmu obžalovaného
lze vznésti jen tehdy, byl-li trest mimořádně
zmírněn nebo přeměněn, a na
prospěch obžalovaného, když soud první
stolice "tohoto svého práva neužil",
protože velké rozpětí, které
mají jednotlivé trestní sazby, činí
takto právo odvolání pro žalobce i při
velmi mírných trestech a pro obžalovaného
i při dosti přísných trestech z velké
části ilusorním.
Zařazení výroku o uložení povinnosti
nebo ručení za povinnost obžalovaného
zúčastněné osobě má
svůj podklad v některých novějších
zákonech, podle nichž ručí osoba od
pachatele rozdílná za peněžité
tresty.
Na rozdíl od platného práva (srv. §
4 zák. č. 91/34 Sb.) lze odvoláním
(nikoliv zmateční stížností)
napadati, že soud místo trestu smrti uložil trest
na svobodě nebo že tak neučinil. O odvolání
však rozhoduje v tomto případě nejvyšší
soud (§ 77), který, rozhoduje-li o opravném
prostředku kýmkoliv podaném, musí
z moci úřední přihlížeti,
zda jsou podmínky pro rozhodnutí, aby namísto
uloženého trestu smrti byl uložen trest na svobodě
(§ 78), tedy pro rozhodnutí ve prospěch žalovaného.
Důvodem pro tuto úpravu je, že theoreticky
nesprávné označení opravného
prostředku vedlo k pochybnostem, zda při rozhodování
o zmateční stížnosti podle § 4
zák. č. 91/34 Sb. nemá býti upuštěno
od přímého přezkoumávání
polehčujících a přitěžujících
okolností.
Rozsah, v němž se lze odvolati proti výroku
o nárocích soukromoprávních, byl proti
trestnímu řádu č. 119/1873 ř.
z. potud rozšířen, že se právo
odvolací poskytuje také soukromému účastníku
a jeho právnímu zástupci (§ 73), ovšem
jen s omezením spočívajícím
na zásadě ekonomie sil. Odvolací soud má
se totiž takovým odvoláním meritorně
zabývati jen, když byl podán proti rozsudku
také opravný prostředek žalobcem nebo
obžalovaným. Jinak má býti odvolání
soukromého účastníka nebo jeho nástupce
odmítnuto (§ 76, odst. 2). Právním nástupcem
se tu rozumí (jako v § 73) sukcesor jak singulární,
tak universální.
Úprava řízení o odvolání
odpovídá trestnímu řádu č.
119/1873 ř. z. S organisací porotního soudu
jako instituce trvalé (§ 2) souvisí, že
odvolání jest opověděti u porotního
soudu a jemu také přísluší učiniti
všechna opatření a rozhodnutí, která
by příslušela sborovému soudu první
stolice. Opatření a rozhodnutí příslušející
porotnímu soudu činí v tomto případě
vzhledem k § 24, odst. 2 soudní sbor.
§ 77, věta druhá přejímá
ustanovení § 5, odst. 2 zák. č. 91/1934
Sb. a vzhledem k nové úpravě opravných
prostředků proti výroku o trestu smrti je
rozšiřuje.
Zvláštní zmínky zasluhuje ustanovení
§ 80, upravující souběh zmatečních
stížností a odvolání. Při
úpravě souběhu zmateční stížnosti
a odvolání se vychází ze zásady,
že má, pokud možno, jediný soud rozhodovati
o obou opravných prostředcích. Proto se přikazuje
rozhodnutí o odvolání, o němž
by měl rozhodovati sborový soud druhé stolice,
nejvyššímu soudu, je-li podáno vedle zmateční
stížnosti. Z důvodů účelnosti
jsou však připuštěny odchylky. Tak není
důvodu, aby nejvyšší soud se zabýval
odvoláním, jestliže zmateční
stížnost současně podaná byla
prvním soudem pravoplatně odmítnuta a tedy
se k nejvyššímu soudu buď vůbec nedostala
nebo se k němu dostala jen k řešení
otázky, zda odmítnutí se stalo po právu.
Rozhoduje-li nejvyšší soud o zmateční
stížnosti v ústním přelíčení,
má v něm zpravidla rozhodnouti též o
sbíhajícím se odvolání, ačli
o něm nerozhodne z důvodů účelnosti
v sedění neveřejném.
Podle § 95, č. 4 úst. listiny může
býti působnost poroty na čas zastavena v
případech zákonem stanovených.
Podmínky pro zastavení působnosti porotních
soudů a formální postup při zastavení
působnosti porotních soudů odpovídají
zákonu z 15. dubna 1920, č. 268 Sb., o dočasném
zastavení působnosti porot.
Výjimečně se osnova věcně odchyluje
od uvedeného zákona v tom směru, že,
kdežto podle § 5 cit. zákona musilo býti
po zastavení působnosti porot o zločinech
příslušejících porotním
soudům, na které je uložen trest smrti nebo
trest na svobodě delší než 5 let, konáno
hlavní přelíčení před
šesti soudci, má býti nyní - a to o
všech činech náležejících
do působnosti porotních soudů, tedy zejména
i o zločinech, na které je stanoven trest na svobodě
kratší než deset let a o přečinech
- konáno hlavní přelíčení
před pětičlenným senátem. Tato
změna je odůvodněna jednak tím, že
v praxi sestavení šestičlenných senátů
by při dnešním personálním vybavení
soudů naráželo na obtíže a podobné
obtíže se v praxi vyskytují právě
tehdy, když by se ukázala potřeba sáhnouti
k tomuto mimořádnému opatření,
jednak tím, že zvýšené záruky
nestrannosti jest třeba požadovati pro všechny
trestné činy přikázané působnosti
porotních soudů.
Již při výkladu k § 1 bylo odůvodněno,
proč se činy trestné podle retribučního
dekretu přikazují - pokud by o nich měly
rozhodovati porotní soudy - soudům řádným.
Jde o činy, zvláště zavržitelné,
hromadně páchané, kde zájem na urychleném
trestání musí míti přednost
před každým jiným zájmem. Proto
v § 86 se stanoví, že v těchto případech
se koná řízení před sborovým
soudem první stolice podle předpisů o řízení
o činech přikázaných tomuto soudu.
Ustanovení § 84 zde neplatí.
V § 87 bylo přijato ustanovení nutné
pro přechodnou dobu, které není třeba
blíže odůvodňovati.
Vzhledem ke zrušení devatenácté hlavy
trestního řádu č. 119/1873 ř.
z. bylo nutno sem zařaditi ustanovení § 88.
Také ustanovení §§ 338 a 339 tr. ř.
bylo třeba nově upraviti a zařaditi tam,
kam systematicky patří.
Ustanovení § 338 tr. ř. je materielní
normou, která do trestního řádu nepatří.
§ 89 proto nově upravuje § 54 trest. zákona
z 27. května 1852, č. 117 ř. z., jednající
o mimořádném právu zmírňovacím
a při této úpravě přihlíží
k obsahu zrušovaného § 338 tr. ř. Při
této úpravě se osnova snaží sblížiti
obojí platné právo. Zejména tu jde
o stanovení spodní hranice trestu na svobodě,
na kterou může soud sestoupiti, užívaje
mimořádného zmírňovacího
práva. Naprostého sjednocení tu dosíci
nelze již hledíc na různou strukturu obou trestních
zákonů. Pokud jde o mimořádné
zmírnění trestu na svobodě, nebylo
dosud podle § 338 tr. ř. možno změniti
dočasný těžký žalář
v žalář prostý při trestní
sazbě delší deseti let. Osnova tuto změnu
připouští; značné rozdíly,
které mezi oběma stupni tohoto trestu dříve
byly, jsou nyní v praxi bezvýznamné a není
důvodu, aby změna stupně trestu byla vyloučena.
Zato však přihlížejíc k právu
platnému na území Slovenska, které
připouští zmírnění trestu
doživotního žaláře na 15, 10 až
3 roky (§§ 91, 92, 66 uh. tr. z.), zvyšuje osnova
hranici mimořádného zmírnění
trestu doživotního žaláře proti
dosavadním 3 rokům (§ 338 tr. ř.) na
10 nebo 5 let.
Ustanovení zrušeného § 339 tr. ř.
se v § 90 zařazuje za § 403 tr. ř. tím,
že se vkládá § 403a.) tr. ř. Pořadí,
v němž mají býti odsouzení popraveni,
se nemá stanoviti v rozsudku, nýbrž usnesením
soudu, který ve věci rozhodl v první stolici
v neveřejném sedění za přítomnosti
státního zástupce. Pořadí se
oznámí odsouzenému zároveň
s oznámením, že bude na něm trest vykonán,
tedy krátce před popravou.
Mezi zrušenými ustanoveními se v § 93
uvádějí též ustanovení
§§ 16 až 25 zák. č. 124/1924 Sb.,
ve znění zák. č. 108/1933 Sb. Důsledkem
tohoto zrušení je, že pro obor činů
trestných podle zmíněného zákona
nastupují obecná ustanovení o příslušnosti
a že zejména také nepůjde o případ,
na který míří § 1 slovy "pokud
zákon nestanoví jinak".
Pokud jde tedy o zločiny a přečiny, které
podle své povahy a podle okolností, za nichž
byly spáchány, svědčí o pachatelově
snaze vykonati vliv na uspořádání
veřejných věcí, budou náležeti
k příslušnosti porotních soudů.
Zachovati kmetské soudy pro zbývající
zločiny a přečiny proti cti spáchané
obsahem tiskopisu (nepolitické) ztrácí vzhledem
k této nové úpravě příslušnosti
význam, takže od těžkopádné
instituce kmetských soudů, která se v praxi
valně neosvědčila, je možno upustiti.
Podotýká se, že strany se mohly zříci
účasti kmetů (což je ostatně
ustanovení, které povaze trestního řízení
odporuje) a v tomto případě rozhodoval soud
bez účasti laického živlu.
O přestupku § 4 zák. č. 124/1924 Sb.,
ve znění zákona č. 108/1933 Sb., (přestupek
zanedbání povinné péče) bude
rozhodovati okresní soud. Odstraňuje se tak neorganická
a ničím neodůvodněná výjimka
z obecných ustanovení, podle které o tomto
přestupku rozhodoval sborový soud první stolice.
V důsledku změněné příslušnosti
bylo třeba změniti i ustanovení zákona
č. 108/1933 Sb., jednající o smíru.
Na místo předsedy kmetského soudu nastupuje
zde jako soudce provádějící jednání
o smír vyšetřující soudce. Jde
o úpravu, kterou svého času v zájmu
urychlení řízení doporučoval
ve své resoluci třetí sjezd československých
právníků v Bratislavě.
Ustanovení § 92 odpovídá obecným
zásadám o časové působnosti
předpisů z oboru trestního řízení
soudního.
Zákon nabývá účinnosti dnem
1. ledna 1947 s výhradou ustanovení o sestavování
prvotních a ročních seznamů porotců,
které nabývají účinnosti již
vyhlášením zákona. Tato výjimka
je nutná vzhledem k tomu, aby již před 1. lednem
1947 byly sestaveny prvotní a roční seznamy
porotců, aby porotní soudy k tomuto datu mohly zahájiti
činnost.