Reakce chtěla: 1. zachovat okleštěnou samosprávu
z doby před Mnichovem, a 2. postavit národní
výbory tak jako sněmovnu do oposice proti ústřední
vládě. Opět byla potvrzena slova předsedy
vlády Klementa Gottwalda, který pravil: "Hlavní
arénou boje o vedení národa jsou národní
výbory. Reakce se pokouší dokázat, že
národní výbory jsou neschopné."
Památné únorové dny, které
odhalily zrádnou úlohu rozvratníků,
daly nám vlastně ústavu a v ní kapitolu
o národních výborech.
Zřizují se krajské národní
výbory. Tato decentralisace zjednoduší veřejnou
správu. Krajskými národními výbory
se dosáhne zhospodárnění a účelnost
práce. Nebude již třeba, aby se jedna a táž
věc vyřizovala zdlouhavou cestou u různých
na sebe nenavázaných oddělení. Bude
to velká výhoda, když občané
si místo do Prahy nebo do Brna dojedou do blízkého
města, kde často je i krajský soud, a vyřídí
si s konečnou platností všechny úřední
záležitosti. Splní se tak požadavek pracujících:
úřady jsou pro lid a ne lid pro úřady.
Úkoly národních výborů jsou
veliké: chránit a posilovat lidově demokratické
zřízení, opatrovat svobodu. Národní
výbory spolupůsobí při obraně
státu. Je jim svěřena péče
o národní bezpečnost. Nemůže
být čestnějšího úkolu
než svou vlast učinit pevnou a silnou proti válce,
proti rozkolníkům.
Národní výbory se účastní
spolupráce na návrzích a provádění
jednotného hospodářského plánu.
Tvoří se nové hospodářské
podnikání národních výborů.
Vodárny, pivovary, lázně, doprava, cihelny,
pily, cementárny, průmyslové podniky místního
významu; hle, jak se vklíní komunální
podnikání v naše národní hospodářství!
Příkladem jsou komunální podniky okresního
národního výboru v Chebu. Národní
výbory budou pomáhat tak jako dosud v zemědělství,
v průmyslu, v zásobování. Zaměří
se na mohutné hnutí protiplánu. Budou řídit
všechny kulturní a finanční záležitosti.
Budou nemilosrdně stíhat šmelináře
a jiné škůdce národa. Budou bdít
nad tím, aby zákony, které si lid dává,
byly dodržovány. Provádění zákonů
se stane podmínkou práce všech státních
orgánů, všech funkcionářů,
všech občanů republiky.
Národní výbory budou jmenovat lidové
soudce. Budou bdít nad výkladem zákonů
naších soudů, aby byly ve smyslu ústavy
pro dobro lidu. Soudy budou nejenom trestat provinilce, ale rozeberou
příčiny viny, ukáží, proč
a jak provinění vzniklo. Soudy budou vycházet
z úkolů lidové demokracie: zabránit
provinění, odstraňovat příčiny.
Národní výbory se vždycky opírají
o lid, o jeho účast, iniciativu. Slyšet hlas
lidu, být s lidem v stálém spojení
- v tom je nezničitelnost vítězství
naší lidové demokracie. Kontrola lidu - to
je hnací síla. Nikdy se nesmíme bát
umělé, otevřené a objektivní
kritiky. Kritika pomáhá našemu růstu.
Ale prosté konstatování chyb - to není
všechno. Zjistit příčiny, podívat
se věci na kloub a praktickou prací nedostatky odstranit,
to je to hlavní. A při tom sám sebe kritisovat,
v tom je síla komunistů a tím i síla
lidové demokracie.
Za svou prácí jsou národní výbory
odpovědny lidu, svým nadřízeným
instancím a hlavně ministru vnitra. výsledky
kontroly práce veřejné správy tlumočí
lid přímo na veřejných schůzích
národních výborů, na rozhovorech s
občany, sděluje své poznatky a návrhy
svým zástupcům v příslušných
komisích. Kontrolou veřejné práce
jsou pověřeny především akční
výbory. Jsou výrazem jednotné vůle
národa a jako politický orgán jsou nezbytnou
součástí Národní fronty.
Finance národních výborů budou řízeny
jednotně, jinak bychom nemohli provést zásadu
o vyrovnání rozdílů mezi bohatým
a chudým krajem, mezi českými zeměmi
a Slovenskem. Bude jednotné sestavování rozpočtu.
Těmto finančním opatřením v
§ 133 se reakce úporně bránila. A přece
již i za první republiky byla města, která
žila z velké části ze státních
přídělů, poněvadž nebyla
soběstačná. V subkomisi ústavního
výboru mluvili zástupci reakce o tomto paragrafu
ústavy tak, jako by šlo o katastrofu v iniciativě
národních výborů. A zatím jim
šlo jen a jen o výpadní posice pro záškodnictví.
Dalekosáhlá reforma veřejné správy,
jejíž zavedení potrvá delší
čas, naopak zmobilisuje tvůrčí regionální
síly a iniciativu mas, protože takováto veřejná
správa s krajským zřízením
odpovídá duchu našich dějin i požadavku
dneška. Pří provádění
změn budeme přihlížet k zájmům
měst. Nechceme nikomu ublížit. Vždyť
všechna města jsou nám stejně drahá.
V historických zemích, t. j. bez Slovenska, máme
k dnešnímu dni 154.349 členů národních
výborů, s členy ONV a ZNV celkem 158.985
občanů. Tito se podílejí přímo
na správě státu. Kromě toho počet
členů komisí se odhaduje přes 100.000.
To je nejlepší důkaz, že lid si vládne
sám.
Vědomí, že každý občan má
právo být volen a sobě dané zákony
v život uvádět, vtahuje miliony občanů
do práce a činí náš státní
aparát demokratickým v nejširším
slova smyslu, takovým, jakým nikdy nebyl. Vzpomeňte
jen, co všechno musela dělat stará obecní
zastupitelstva! Kdekdo jim poroučel. Měla mnoho
povinností a žádná práva. Je
naší hrdostí, že naše ústava
nezná povinností bez práv. V naší
ústavě jsou práva a povinnosti neoddělitelný.
President Osvoboditel T. G. Masaryk řekl o veřejné
správě: "Dobrá veřejná
správa je mnohem víc měřítkem
dobrého státu než ústavní forma."
A my budeme mít dobrou ústavu a dobrou veřejnou
správu. A tak dávná touha naších
otců, průkopníků socialismu, těch
prvních petrolejníků, jak se jím posměšně
říkalo, touha vzešlá z poznání
učení velkých geniů Marxe, Engelse,
Lenina a Stalina, jeden cíl boje bezprávných
otroků celých generací, se stala slavnou
skutečností.
Orgány státní moci jsou v rukou lidu. Obětí
padlých bojovníků nebyly přineseny
nadarmo. Tvoje plamenná slova, soudruhu Švermo,
se vtělila v činy. Pronikla hluboko až na samé
kořeny našeho národního bytí.
Není na světě síly, která by
kořeny slovanského světa, světa míru,
pokroku, radosti a štěstí, mohla zviklat. Národní
výbory, orgány státní moci, jsou s
námi a jsou v nás. Držíme je pevně
pro všechny časy. Na všech schůzích
bylo nám ukládáno, abychom vám, slavnému
Ústavodárnému Národnímu shromáždění,
tlumočili horoucí díky našeho lidu za
ústavu, za veliké dílo, které je spjato
s jménem velkého státníka, předsedy
naší vlády soudr. Klementa Gottwalda.
(Potlesk.)
Místopředseda dr. John (zvoní):
Ke slovu je dále přihlášen posl. dr.
Bláha. Uděluji mu slovo.
Posl. dr. Bláha (uvítán potleskem):
Pane místopředsedo, paní a pánové!
Demokratické zřízení se dívalo
vždy na ústavu jakožto na souhrn zásad,
kterými byla zaručována svoboda státním
občanům větší či menší
měrou. Stará liberalistická demokracie, která
si představovala svobodu zejména v oblastí
hospodářské a společenské co
možná neomezenou, ve skutečnosti se vyrovnávala
v ústavě s rovností a svobodou osobní
pouze po stránce politické. Proto každá
ústava demokratická počínala slovy,
že všichni občané jsou si před
zákonem rovni a že se každému zaručuje
jeho osobní svoboda. Avšak díváme-li
se podle zkušeností s ústavou jenom v tom krátkém
vyseku našeho života, vidíme, že rovnost
a svoboda byly relativními pojmy v tomto formálně
demokratickém zřízení. Dávala
sice každému stejné právo hlasovací
a stejná základní práva občanská,
avšak ve skutečnosti nebrala zřetel za to,
že v důsledku stále stoupající
hustoty obyvatelstva a rozmachem vědy, pokroku a zejména
techniky stále se zmenšujícího povrchu
světa, jsme si všichni stále blíže,
ze si přímo jeden druhému už sedíme
na zadech, takže by bylo dětinské a neupřímné,
kdyby chtěl někdo tvrdit, že si může
každý dělat, co by chtěl, a že
mu na druhém vůbec nezáleží.
Tak tomu je ve smyslu mezinárodním, společenském
i vnitřním.
President dr. Beneš velmi krásně a výstižně
zdůraznil ve svém únorovém dopise
komunistické straně Československa, že
dnes, v době, kdy se veliká většina
národů rozhodla pro cestu socialismu, je důležité,
do jaké míry si dovedeme uchovat určitou
část svobody i v tomto socialistickém řádě
s ohledem na celek. Liberalismus dovoloval každému,
aby si podle své síly, kterou si přinášel
na svět v podobě zděděných
vlastností a prostředků, příhodných
podmínek a naučených vědomostí
zařídil svůj život bez ohledu na ty,
které osud nevybavil stejně příznivými
podmínkami. Tím vznikalo bezpráví,
vykořisťování a nespravedlnost i pod
křídly demokracie, svobody a rovností. Tyto
nedostatky a chyby byly napravovány humanismem a sociálními
reformami. Naše lidově demokratická ústava,
třebaže ještě ne vysloveně socialistická,
vychází ze základních pojmů
odlišných. Proto je pojem svobody a práva nerozlučně
spojen s pojmem povinnosti a ohledu vůči celku,
vůči společnosti národní a
státní. Vycházíme z poznání,
že vlast, národ nejsou pouze imaginární
pojmy, nýbrž všichni, doslovně všichni
příslušníci národa a státu
se všemi svými radostmi i bolestmi, zájmy i
starostmi; a tak je třeba pohlížet i na základní
zákony, které si dnes dáváme. Proto
byly do ústavy vtěleny paragrafy, kterých
dosud předcházející ústavy
neznaly, aspoň ne v takové šíři,
aby se jejich důsledky, staly východiskem a základem
nového plánovaného a rozsáhlého
socialistického zákonodárství a nového,
lepšího lidského života.
Jestliže svoboda pobytu, majetku a osoby se rozumí
v každé demokratické ústavě sama
sebou, dáváme dnes, jakožto socialisující
společnost, pod tyto paragrafy na př. i ochranu
rodiny a mládeže. Tak jako v každé lidské
společnosti jsou manželství, rodina a mateřství
i u nás považovány za nezbytný a zdravý
základ každého většího celku,
obce, národa a státu, jsou nám i jako nezbytný
předpoklad budoucnosti národa i lidstva. Považujeme
za naprosto samozřejmé, že v první řadě
stát se musí starat, aby tento zdravý vývoj
národní společnosti byl chráněn
a v plném rozsahu všude podporován. Týká
se to zvláštní péče o děti
a tím zaručení populačního
rozvoje nejenom po stránce zdravotní a hospodářské,
nýbrž i po stránce právní, t.
j. aby ani původ dítěte nebyl už nikdy
na újmu jeho přirozených a rovných
lidských práv. Rovněž i ustanovení,
že mládeži zaručuje stát všechny
možnosti plného tělesného i duševního
rozvoje - vedle téhož ustanovení v základních
článcích ústavy pro všechny občany
bez výjimky - vyjadřuje důležitost tělesné
i duševní výchovy budoucích pokolení.
Jestliže uznáváme jako samozřejmost
právo na vzdělání pro každého
občana bez výjimky, pro vzděláni jednotné,
povinné a bezplatné, jestliže uznáváme
přirozeně právo na svobodu svědomí
a vyznání, na svobodu projevu a ochranu kulturních
statků, svobodu shromažďovací a spolčovací,
dáváme dnes do této naší lidově
demokratické ústavy i jako důležité
právo každého občana, jako základní
právo každého právo na práci.
Práce byla až do nedávná považována
za povinnost, někdy za povinnost těžkou. Práce
podle starých biblických názorů byla
pojímána jako kletba a každá občanská
výsada a výhoda byla spojována s tím,
že takový člověk nemusí buď
vůbec pracovat, anebo aspoň ne tak těžce,
jako člověk, který neměl výhod
a privilegií.
My dnes na podkladě biologických a fysiologických
zásad vycházíme z přesvědčení,
že každý člověk je stejně
stvořen k práci, k ní uzpůsoben a
že jedině tenkrát, jestliže pracuje a
využívá své schopnosti osobní
a duchovní, je zdravě živ a může
mít ze svého života radost a plný užitek.
Proto se díváme na právo na práci
jako na důležitou výsadu každého
občana, která mu zároveň zaručuje
i existenční zabezpečení, ovšem
v rámci státem řízeného a plánovaného
hospodářství, tak jak to vyžaduje zájem
celku.
Je přirozené, že lidová demokracie a
socialismus musejí vycházeti ze zásady, že
každý může dát jenom tolik, kolik
je s to, to jest silný a chytrý musí dát
víc než slabý a méně nadaný;
že je třeba přihlížet a individuálně
posuzovat a využívat odborných fysických
i duchovních schopností jednotlivců a vycházet
vstříc sociálním a zdravotním
zřetelům, ať již vůči ženám,
mužům či dětem nebo jiným mimořádným
podmínkám.
S právem občanů na práci je nerozlučně
spojeno i právo na spravedlivou odměnu za dobře
vykonanou práci. Toto právo musí být
zaručeno jednotnou státní mzdovou politikou,
která by spravedlivě hodnotila důležitost,
namáhavost, odbornost, nebezpečí a jiné,
vedlejší podmínky vykonané práce
tak, aby podporovala snahu po dobré práci zlepšením
výkonu bez újmy na zdraví a životní
existenci. s prací pak je nerozlučně spojeno
i právo na odpočinek a zotavení. Lidová
demokracie nemůže pokračovat v cestě
soukromého kapitalismu, který dovedl až do
poslední kapky krve a potu využívat každého
jednotlivce ke svým ziskům a obohacování,
nýbrž chce, aby za svou dobře vykonanou práci
mohl každý užit co možná nejvíce
z toho, co tvoři základ radosti ze života.
Základem této radosti je pak jistě pro každého
člověka bez výjimky lidské zdraví.
I zdraví bylo v liberalistickém systému pouze
pro toho, kdo si je buď přinesl na svět v nevyčerpatelném
množství, anebo kdo si je mohl zaplatiti. Protože
však pro nás již nejsou národ jenom ti
mocní kapitáni, nýbrž každý
člověk bez výjimky, který pracuje
na společném blahobytu a pokroku, záleží
nám a musí nám záležet všem
bez rozdílu na zdraví každého člověka.
Záleží nám na něm tím
spíše, protože víme, že každý
nezdravý člověk ohrožuje nejenom sebe,
ale i své zdravé okolí jak fysicky, tak i
duchovně. Proto musí státu a lidské
společnosti záležet na tom, aby nemocných
lidí bylo plánovitou prevencí co možná
nejméně, aby ti, kteří byli napadení
chorobou či úrazem, se co možná nejdříve
a nejdokonaleji vyléčili a stalí se zase
rychle plnohodnotnými a radostnými našimi spolupracovníky
a občany. Proto s radostí prohlašujeme, že
každému občanu přísluší
právo na ochranu zdraví, že všem občanům
přísluší právo na léčebnou
péči a zaopatření jak ve stáří,
tak i pří nezpůsobilosti k prácí
a při nemožnosti obživy. Ochrana života
a zdraví při práci je pak zajištěna
zejména státním dozorem a předpisy.
Ochrana zdraví vyžaduje v zájmu společenstva
bezpodmínečně i řadu důležitých
omezení a zásahů do zdánlivě
neomezených lidských svobod. To si musíme
říci právě dnes, kdy na podkladě
vědeckého bádání si uvědomujeme
zdroje nebezpečí a nákazy, které daleko
důkladněji než jakýkoli zevní
nepřítel podlamují náš národní
organismus a energii a před kterými se musíme
v důsledku toho bezohledně chránit a hájit.
Jsme šťastni, že dnes, kdy schvalujeme novou ústavu
republiky Československé, již máme schválen
zákon o národním pojištění,
který podrobnými předpisy zabezpečuje
do důsledku všechno to, co odstavce ústavy
o právech sociálních jenom rámcově
naznačují.
Jsme šťastni, že dnes v lidově demokratickém
režimu se již nemusíme obávat, že
snad podle nějakého stranicko-politického
klíče a konstelace nebo podle byrokratického
výkladu budou moci býti tato jednotlivá ustanovení
ústavy odlišně a různě vykládána,
nezbyl úmysl zákonodárce a ústavodárce.
Dnes, kdy si lid vládne sám, kdy lid nejen schvaluje,
nýbrž přímo si zákony a ústavu
dává, kdy svými lidovými orgány
také provádí jejich ustanovení a nařízení,
nemůže již docházet k podobným
zjevům jako dříve, aby se původní
humanitní a sociální opatření
stávala v praxi, při provádění
něčím naprosto opačným, často
nelidským, jak jsme toho byli svědky v minulosti.
Lid sám a jim zvolení zástupci mají
a budou vždy mít plnou kontrolu a možnost přesvědčiti
se, jak jsou zákony prováděny, jakou cestou
jdeme, a bude sám bdít, aby jeho zájem zůstal
nejvyšším zákonem. V tomto poznání
pak dovede velmi ochotně a uvědoměle se uskrovnit
a obětovat všude tam, kde toho vyžaduje zájem
celku, náš zájem společný, protože
ví, že v socialistickém řádu
svoboda každého z nás končí a
přestává tam, kde začíná
svoboda druhého.
Jenom tím vytvoříme v budoucnosti nový,
lepší a zdravý národ spokojených,
dobře pracujících lidí, kteří
již nebudou mít starost o svou budoucnost, o stáří,
rodinu a dětí a budou moci plně využít
všeho, co jim dává život a co oni mohou
dát svým životem národu a státu.
(Potlesk.)
Místopředseda dr. John (zvoní):
Ke slovu je dále přihlášen pan posl.
Holdoš. Uděluji mu slovo.
Posl. Holdoš (uvítaný potleskom):
Panie a pánovia, slávne Ústavodarné
Národné shromaždenie!
Pri hodnotení návrhu novej ústavy viacerí
predchádzajúci rečníci zdôraznili,
že prináša splnenie stáročných
túžieb nášho ľudu, že prináša
naplnenie nášho štátneho života a
do všetkých dôsledkov uplatnenej ľudovlády,
ďalej, že výstižne naznačuje veľké
socialistické perspektívy nášho vývoja.
Dnes, keď od prijatia novej ústavy delia nás
len hodiny, pri zhodnotení nesmierneho významu,
ktorý jej prijatie znamená pre československý
právny poriadok a pre celý náš národ
a štátny život, spomíname tiež históriu
úporného boja o túto našu novú
ústavu. Skoro poldruharočné obdobie prác
na návrhu novej ústavy bolo verným odzrkadlením
zápasu, ktorý svádzal československý
ľud, aby upevnil vymoženosti našej revolúcie
a zaistil pokojnú cestu nášho napredovania
k socializmu.
Všetky snahy českej a slovenskej reakcie o zvrátenie
tohto pokrokového vývoja, snahy o odstránenie
znakov nášho ľudovodemokratického štátneho
zriadenia, snahy o návrat do kapitalistických pomerov
predmníchovskej republiky našly svoj ohlas v ústavnom
výbore a v jeho subkomisii, kde ideológovia reakcie
snažili sa odškriepiť existenciu národnej
a demokratickej revolúcie a uviesť v pochybnosť
jej výsledky v oblasti politického a hospodárskeho
usporiadania našich pomerov, ako aj poprieť platnosť
jej právnych aktov a stálosť právneho
poriadku ľudovej demokracie.
Česká a slovenská reakcia bola si plne vedomá
nielen významu ústavného zaistenia práv
nášho ľudu, získaných v národne
oslobodzovacom boji a víťazstvom slávnej sovietskej
armády nad Nemcami, ale využila v plnej miere okolnosti,
že do právneho myslenia nášho ľudu
ešte nevošly alebo neudomácnely sa v ňom
dosť pevne všetky tie zmeny, ktoré vznikly obnovením
republiky nového typu, dokonalejšieho než bola
buržoázna demokracia predmníchovská.