"Ústava je silnou zbraňou v rukách ľudu
na jeho ďalšej ceste k socializmu," vyhlásil
o novej ústave podpredseda vlády Široký.
A socializmus, v ktorom niet miesta pre vykorisťovanie človeka
človekom, buduje na práci človeka. Čo
na našej novej ústave je najkrajšie, je práve
povýšenie poctivej ľudskej práce, tvoriacej
hmotné a kultúrne bohatstvo národa, na najvyššiu
hodnotu v našej spoločnosti.
Naši roľníci vítajú novú
ústavu, upevňujúcu nové poriadky í
v našom štáte, poriadky, ktoré znamenajú
koniec kapitalistického panstva zlatého teľaťa
a nahradzujú ho panstvom statočnej, tvorivej a budovateľskej
práce.
Naši roľníci žijú z vlastnej statočnej
práce, a preto s istotou hľadia do našej socialistickej
budúcnosti a vítajú novú ústavu
ako bránu do týchto krajov. (Potlesk.)
Místopředseda dr. John: Ke slovu je dále
přihlášen p. posl. Jura. Dávám
mu slovo.
Posl. Jura: Slavné Ústavodárné
Národní shromáždění!
Letošní jubilejní rok vstoupí do československých
dějin jako mezník nového politického
a hospodářského vývoje. Únorové
vítězství pracujícího bídu
přineslo utužení národní jednoty
a vytvořilo rozmach tvůrčí iniciativy.
Nové tempo práce se rozvíjí ve vláda,
v parlamentě, v městech a na vesnicích, v
dílnách i v kancelářích. Bez
únorového vítězství by se nebyla
zrodila ústava s tak pokrokovou, demokratickou a lidovou
náplní. Ne nadarmo nazval lid základní
zákon ústavou Gottwaldovou chtěl tím
vyjádřit své uspokojení, že slova
předsedy vlády: "Chceme, aby vůle bídu
stala se zákonem," široce naplnila obsah ústavního
zákona. Pracující lid Československa
už po prvé světové válce žádal
pod vlivem vítězné říjnové
revoluce socialisaci hlavních výrobních prostředků,
ale česká buržoasie, která se zmocnila
hospodářských a později také
politických posic, se přičinila o to, ne
aby se vůle lidu stala skutkem, nýbrž aby z
pracujícího lidu učinila nástroj svých
kořistnických cílů.
Reakce, která byla po květnovém vítězství
zbavena hospodářské nadvlády, se ve
spojení se zahraniční reakcí pokusila
zmocnit svých bývalých posic, ale československý
lid, poučení dlouhodobým boje, strádáním
a obětmi, svých jednotným nástupem
překazil její zločinné záměry
a zajistil další mírový a bezpečný
zdroj lidové demokracie. Vítězstvím
lidu bylo umožněno ústavní zakotvení
vymožeností národní revoluce a uvolněna
cesta lidové demokracie k socialismu.
Ústava první republiky byla vybudována na
hospodářských základech kapitalismu.
Stěžejní zásadou byla ochrana soukromého
vlastnictví. Čím větší
byl majetek, tím větší úcty a
ochrany požíval jeho vlastník. Kdo vlastnil
výrobní prostředky a kapitál, měl
právo využívat druhých k svému
obohacení. Silní jedinci mohli kořistit z
cizí práce a nemuseli se ohlížet na
škodu. Takový byl kapitalistický řád,
který tak těžce doléhal na pracující
lid, jej vysával v době konjunktury a nechával
hladovět v době krise a nezaměstnaností.
A když se pracující lid bránil, když
se stávkou domáhal spravedlivé odměny
za svou prácí, nerozpakovala se vládnoucí
kapitalistická menšina použít ozbrojených
zákroků četnictva a vojska na ochranu soukromokapitalistického
pořádku.
Dnešní mladé generaci, která nebyla
svědkem kapitalistického násilí, se
zdá neuvěřitelnou skutečnost, že
desítky bezbranných dělníků
padly na ulicích Prahy, Kladna, Mostu, Frývaldova,
že v době krise milionová armáda nezaměstnaných
dělníků strádala a hladověla,
zatím co skladiště byla přeplněna
zbožím a zásobami. Proto s takovou radostí
zúčtoval československý lid nejen
s německými zrádci a kolaboranty, ale i s
nenasytnými českými a slovenskými
kapitalistickými kořistníky; proto také
slavnostně uvítal znárodnění
dolů, bank a klíčového průmyslu,
proto se nadšeně zapojil do výstavby nového
lidově demokratického zřízení
proto se v únoru tak jednotně a rozhodně
postavil na jeho obranu, proto také s radostí přivítal
ústavu, která zaručuje definitivní
rozlom se starým kapitalistickým světem tím,
že zajišťuje skutečnou lidovou demokracii
v hospodářství.
Zásadou, že všechno hospodářství
má sloužit lidu, je jasně řečeno,
že v lidové demokracii se nestrpí obohacování
jedinců, nýbrž jedině prospěch
a blaho všeho lidu. Kapitalistickým kořistníkům
byly znárodněním odňaty jejích
hospodářské posice. Lid sám se ujal
politické a hospodářské moci a dokázal,
že dovede vládnout bez kapitalistů, ano lépe
než oni. A toto nastolení lidové demokracie
v hospodářství se vtěluje do nové
ústavy, aby bylo závazkem pro čs. lid a příkladem
pro pracující jiných zemí, kteří
jsou ještě pod nadvládou kapitalistické
menšiny.
Nová hospodářská soustava lidové
demokracie je založena na znárodnění.
přírodního bohatství, průmyslu,
velkoobchodu a peněžnictví, na vlastnictví
k půdě, na ochraně drobného a středního
podnikání a na nedotknutelnosti osobního
majetku. Prospěšnost znárodnění
pro celostátní zájmy byla už prokázána.
Soukromokapitalističtí podnikatelé, jímž
byl po prvním znárodnění ponechán
značný hospodářský sektor,
se vrhli na spekulací, šmelinaření a
černý obchod, zpronevěřovali materiál
a rozvraceli výrobní plán; naproti tomu znárodnění
mělo blahodárný vliv na vzrůst výroby
a zvyšování pracovní morálky.
Znárodněním se změnil vztah pracovníků
k výrobním prostředkům. Zaměstnanci
se už nemusejí obávat, že vyšším
výkonem ohrozí sebe nebo své spolupracovníky,
poněvadž vidí, že zvýšením
produktivity přispívají k prospěchu
celku a tím i ke zvýšení své
vlastní životní úrovně. Z nového
vztahu pracujících k výrobním prostředkům
vyrůstá veliká iniciativa a nová ohromná
síla a nadto se z osvobozené práce rodí
nový typ člověka. Jsme na prahu ohromného
budovatelského období, jež se bude rozvíjet
k prospěchu národa. Brzo se přesvědčí
všechen náš lid, že znárodnění
bylo velkým požehnáním pro další
rozvoj našeho národního života.
Ustanovení ústavy, že půda patří
těm, kdo na ní pracují, je ústavním
sankcionováním dávné tužby zemědělského
lidu. Stejně velkou vymožeností je ústavní
ochrana drobného a středního podnikání.
Reakce usilovala získat střední vrstvy zemědělců,
obchodníků a živnostníků šířením
pomluv a lží proti lidově demokratickému
zřízení a proti socialismu. Ústavní
ochrana středního a drobného podnikání
spolu se zásadou, že půda patří
těm, kdo na ní pracují, je nejlepší
odpovědí a opravdu přesvědčujícím
důkazem pro střední vrstvy zemědělců
a živnostníků. Za kapitalistického zřízení
byli zemědělci a živnostníci vystaveni
dravostí a nenasytnosti kapitalistických požíračů.
Drobné a střední podniky byly ničeny.
Lidově demokratická republika má veliký
a přirozený zájem na tom, aby znárodněná
výroba byla doplňována rozvíjejícími
se řemesly a živnostmi. Toho, co lidově demokratická
republika dala drobnému a střednímu podnikání,
toho by se zemědělci a živnostníci nikdy
nebyli dočkali za starého kapitalistického
zřízení.
První republika dala lidu v ústavě různá
práva, ale všechna zůstala jen právy
papírovými. Je to přirozené. Jedině
ve společnosti, kde je společenská rovnost.
kde se jednotlivci nemohou přiživovat na práci
národa, je zaručena opravdová svoboda. Co
jsou americkému dělnictvu platná všechna
práva, na př. svoboda tisku, rozhlasu a filmu, když
veřejné mínění šířené
tiskem, rozhlasem nebo předváděné
filmem je určováno několika silnými
jedinci, kteří jako majitelé tiskových
koncernů, rozhlasových společností
anebo jako výrobci filmů rozhodují o tom,
co může americký dělník číst,
poslouchat nebo vidět. Stejně pozbývají
významu práva shromažďovací. Když
propůjčení místností je závislé
na vůlí vládnoucí menšiny.
Teprve při zajištění hospodářské
rovnosti stávají se osobní a sociální
práva skutečnou hodnotou. Proto politická
a sociální práva zajištěná
v naší ústavě jsou velikými vymoženostmi
lidově demokratické republiky. Zásada, že
stát má řídit veškeré
hospodářství na podkladě jednotného
plánu, je logickým důsledkem zvolené
cesty socialisující demokracie. Hospodářským
plánem se umožňuje vzrůst výroby
a zvyšování životní úrovně.
Plánovité hospodářství zabraňuje
krisím a nezaměstnanosti. Na úspěšné
konsolidaci našeho hospodářství jsme
se přesvědčili, co znamenalo plánovité
hospodářství pro rychlou rekonstrukci hospodářství.
Bez plánovitého hospodaření nebyli
bychom tak rychle překonali poválečné
obtíže a nezvládli veliké budovatelské
úkoly. Jenom plánovitým hospodářstvím
můžeme zvyšovat životní úroveň
lidu. K tomu, aby se jednotlivci obohacovali na účet
pracujících, nebylo třeba plánu, ale
k tomu, aby se obohatil národ, je třeba dobře
sestaveného a včas uskutečňovaného
plánu. Hospodářské zajištění
politických práv v lidově demokratickém
řádu, směřujícím k socialismu,
skýtá všechny předpoklady, aby na podkladě
plánu spolu s rozvíjením široké
tvůrčí iniciativy lidu byla zlepšována
životní úroveň a vybudována šťastná
a radostná budoucnost národa.
Naše lidová demokracie se někdy nevědomky,
ale častěji úmyslně zaměňovala
za socialistické zřízení. My ještě
nemáme socialistické republiky, ale chceme k ní
dospět vývojem lidové demokracie. Zakotvením
revolučních vymožeností v ústavě,
vzrůstem výroby, zvyšováním produktivity
práce a spravedlivým rozdělováním
národního důchodu se dostaneme na bezpečnou
mírovou cestu k socialismu.
Socialismus byl pomlouván, socialismu bylo používáno
k zastrašování širokých vrstev,
že je poškodí, že je připraví
o jejich majetek. Československá cesta k socialismu
prokázala, že socialismus více než kterékoli
jiné společenské zřízení
ctí práci, píli a výkonnost, že
práci odměňuje podle zásluhy, že
chrání poctivým způsobem získaný
majetek, že neochuzuje, nýbrž obohacuje lid,
že přináší radost do měst
i vesnic, že usiluje o blahobyt a štěstí
lidu, že zajišťuje a přenáší
celému národu lepší zítřek.
Naše dosavadní československá cesta
k socialismu se plně osvědčila. Konsolidovalo
se hospodářství, udržela se měna,
zvyšovala se životní úroveň. Prokázalo
se, že lidová demokracie směřující
k socialismu je vyšší a pokrokovější
typ společenského zřízení.
Často se předhazovalo, že zespolečenštěná
výroba není s to se rozvinout, neboť bude postrádat
podnikatelskou iniciativu. Iniciativa kapitalistů to byl
pláštík pro dosažení soukromých
zisků.
Pracující lid ve znárodněné
výrobě si dovedl najít daleko vyšší
typ iniciativy, t. j. tvůrčí iniciativu,
která zlepšuje a rozvíjí výrobu
proto, aby přinesla nikoli zisk několika jedincům,
nýbrž blahobyt všemu lidu. Za rychlou konsolidaci
hospodářství, za dosažení předválečné
výroby, za to všechno, že jsme to dokázali
klidnou cestou a bez bojů, zasluhuje vděčného
uznání jednotné Revoluční odborové
hnutí, které se stejně úspěšně
podílelo na zabezpečení lidové demokracie,
které věrně a obětavě střežilo
cestu k socialismu.
Naše nová ústava je vpravdě lidová,
neboť zajišťuje lidu vše, co si vybojoval.
Vyšší typ společenského zřízení,
který je ústavou zaručen, je posvěcen
dlouholetým strádáním, utrpením,
bojem, ano i obětováním životů
nejlepších synů a dcer našeho národa.
Nový právní řád, který
vzejde z ústavy, bude lidem ctěn a milován,
ale také ochraňován, a to jako pořádek,
který si dal sám lid, který vyšel z
jeho práce a boje za lepší život.
Sebelepší zákon sám o sobě nestačí
k tomu, aby nás dovedl do zaslíbené země.
My však máme všechny předpoklady k tomu,
abychom se do této země zítřka skutečně
dostali. Hospodářství vedené lidově
demokratickým zřízením, opírající
se o znárodněné podniky a řízené
podle jednotného plánu, skýtá všechny
možností soustavného zvyšování
životní úrovně. V československém
lidu se rozvíjí široká iniciativa pracovní,
organisační a tvůrčí. Nic nestojí
v cestě, abychom svůj hospodářský
a politický vývoj zorganisovali k prospěchu
a rozkvětu národa. Stará společnost
se snažila zajistit prospěch pro privilegované
jednotlivce; lidová demokracie zajistí štěstí
a blahobyt pro celý národ. S lidově demokratickou
ústavou, s tvůrčí iniciativou našeho
lidu, ve věrném přátelství
s bratrskými národy, mířícími
k týmž metám, jednotně a vytrvale dospějeme
k dosažení společenského řádu,
v němž nebude vykořisťování
člověka člověkem a v němž
národy Čechů a Slováků se budou
rozvíjet v družnosti, spokojenosti a blahobytu. (Potlesk.)
Místopředseda dr. John: Ke slovu je dále
přihlášena pí posl. Škrlantová.
Uděluji jí slovo.
Posl. Škrlantová: Pane předsedo, pánové
a paní.
V desátém základním článku
ústavy se praví: "Nositelem a vykonavatelem
státní moci v obcích, okresích a krajích
a strážcem práv a svobod lidu jsou národní
výbory." Jsou jednou z největších
našich revolučních vymožeností.
I za prvé republiky tvořili zákony zástupci
lidu, ale vykládala je a prováděla byrokracie,
t. j. vysoký státní aparát, který
se úporně bránil kontrole lidu. Po převratu
28. října 1918 zůstal všude ještě
starý rakouský policejní, byrokratický
režim. Lid neměl rád byrokracii. Pod hlubokým
dojmem vítězné ruské revoluce začal
si tehdy nás lid uvědomovat, že tento systém
vlastně odporuje demokratickému řádu,
a proto už r. 1918 vznikaly spontánně revoluční
národní výbory, sbory volené lidem,
které se začaly ujímat provádění
zákonů. Avšak tyto zárodky projevené
vůle lidu byly státní mocí brzy potlačený.
Lid poznával čím dále tím jasněji,
že statní moc slouží zájmům
kapitalistů. I řada správních pracovníků
dokazovala tehdy, že v neblahém rakouském dědictví
se musí něco stát. Zemské úřady
pracovaly zdlouhavě. Než se vyřídil
jeden spis, prošel řadou kanceláří
a jeho vyřízení bylo často dražší
než byla hodnota, o kterou šlo. Pověstný
úřední šiml způsoboval často
mnoho zlostí a zármutku.
Roku 1920 bylo zákonem č. 126 přijato zřízení
župních úřadů, jejichž historie
spadá u nás již do 13. století, ale
provedení zákona v historických zemích
zůstalo ležet a spalo hlubokým spánkem
až do r. 1927, kdy byl přijat zákon č.
125, který znamenal návrat k zemskému zřízení,
jež trvá dodnes. V době naší nejtěžší
národní poroby se ukázala nutnost, aby si
lid vytvořil své orgány k povalení
okupantské tyranie. I v této době, kdy se
rozhodovalo o osudu našeho národa, páni - jako
vždycky - zklamali. Přešli otevřeně
do tábora nejúhlavnějších nepřátel.
Vytvořil se ilegální ústřední
revoluční národní výbor, jehož
provolání, výzvy a zprávy byly uveřejňovány
zejména r. 1942 v ilegálním Rudém
právu. Tyto zprávy byly celým národem
dychtivě očekávány. ve chvílích
největšího řádění
fašistických barbarů poznal náš
lid, že není opuštěn. V lidu a s lidem
byla stále komunistická strana, jejíž
členové byli iniciátory a prvními
funkcionáři prvních revolučních
národních výborů. Všechny naděje
našeho lidu se upíraly k velkému slovanskému
bratru Sovětskému svazu, slavné VKPB, ke
generalissimu Stalinovi a jeho nepřemožitelné
Rudé armádě.
Komunistická strana v čele s Klementem
Gottwaldem dala signál. Dne 1. září
1944 vyzýval z Moskvy hlas poslance kladenského
kraje a národního hrdiny Švermy, k vytvoření
široké sítě národních
výborů. Prvním úkolem národních
výborů bylo soustředit odboj a vytvářet
předpoklady k převzetí státní
moci. Je historickou skutečností, že už
tehdy dal lid bezvýhradnou důvěru komunistům,
kteří tvořili hlavní jádro
revolučních národních výborů.
Každý z funkcionářů věděl,
že je to boj na život a na smrt.
Po slavném povstání našeho lidu, po
vyhnání barbarů nezapomenutelnou Rudou armádou
vyrostly všude národní výbory a ujaly
se odpovědné práce. v propadlišti dějin
zmizeli okresní hejtmani. Košický vládní
program obsahuje první ustanovení o národních
výborech. Jejich činnost se denně rozvíjí.
Provádějí národní očistu,
zachraňují majetek republiky, tvoří
sbory národní bezpečnosti, upevňují
pracovní kázeň, vykonávají
první opatření v sociální péči,
starají se o výživu, osidlují pohraničí,
provádějí odsun Němců. Lid
musel hned v revolučních dnech hmatatelně
cítit, že je tu někdo, kdo se o něj
stará, kdo dovede pochopit každou bolest a snaží
se jí odstranit. Rodí se první pracovní
plán v rámci působností národních
výborů. Po všech zkušenostech můžeme
klidně prohlásit, že politická a hospodářská
výstavba republiky byla by nemyslitelná bez národních
výborů.
Plny bohatých zkušeností přistupují
národní výbory a ÚRO k provádění
prvního celostátního plánu, dvouletky.
Reakce poznala, jak nesmírný význam mají
národní výbory pro zahojení těžkých
ran války, pro podnícení nadšení
a lásky lidu k lidově demokratické republice.
Reakcí tentokrát nestačily síly, aby
národní výbory likvidovala jako r. 1918.
Lid měl již těžce zaplacené zkušeností
a pak tu byla silná, stále rostoucí komunistická
strana v čele s Klementem Gottwaldem. Reakce začala
brzdit, sabotovat a odvracet národní výbory
od jejich úkolů. Předseda vlády Klement
Gottwald několikrát upozorňoval, že
národní výbory nevyužívají
dostatečně své pravomoci, a zatím
reakce rozpoutala kampaň proti národním výborům
pro t. zv. porušování právního
řádu a překročování
úřední pravomoci, a proti národní
bezpečnosti. Úředníci národních
výborů byli vyzýváni k neplnění
příkazů volených zástupců
lidu. Předsedové národních výborů
byli vystavováni nejpustším pomluvám.
Předsedkyni národního výboru v Týřovicích
na Rakovnicku byla poštvanými rozvratníky vytlučena
všechna okna. Bylo to v lednu, kdy byl mráz a předsedkyně
měla malé dítě. Tam, kde se prostí
funkcionáři reakčních stran v národních
výborech svou prací postavili proti záškodnictví
pravicových skupin. byli odvoláni ze svých
funkcí v národních výborech, jako
tomu bylo u okresního národního výboru
v Kladně. Ke ctí velké části
členů národních výborů,
příslušníků těchto stran,
budiž konstatováno, že nepodlehli nátlaku
a pracovali s komunisty ke zdolání překážek.
Při jednání o ústavě byl nejprudší
útok reakce proti národním výborům.
Předseda ústavního výboru ÚNS
dr. John ve schůzi dne 15.prosince 1947 konstatoval:
"Nepřekonatelné obtíže se ukázaly
při kapitole o národních výborech."