V § 12 klade dále ústava základ k tomu,
aby byl odstraněn rozdíl mezi právním
postavením dětí manželských a
nemanželských. Tato zásada je výrazem
pokrokového vývoje a mravního cítění
lidu a je důkazem, jak cítění lidu
vysoko převyšuje třídně pojatou
morálku kapitalistické společnosti. Provedení
této zásady přispěje k odstranění
tříd a vykoření přežitek,
podle něhož byli lidé hodnoceni podle okolnosti
tak nezaviněné a náhodné, jakou je
původ člověka. Příčí
se mravnímu přesvědčení pokrokové
většiny národa, aby horší postavení
určité části dětí a
budoucích občanů proti lepšímu
postavení druhé části dětí
bylo způsobeno něčím tak náhodným,
jako je jejich zrození, na něž žádné
dítě nemůže míti vliv. Zajišťujeme
tak radostný život všem vrstvám národa
bez ohledu na pracovní obor. Jsme jedním z prvních
států na světě, který hodnotí
práci žen právě tak jako práci
muže. Již nikdy nebude žena honorována za
stejnou práci méně, jako tomu bylo v dobách
prvé republiky, v letech hospodářské
krise. Všichni si jistě dobře pamatujeme, jak
využívali kapitalisté levné pracovní
nabídky ženy k tomu, aby propouštěli dražší
mužské pracovní síly, čímž
se prohlubovala bída statisíců rodin. Opravdovost
tohoto ustanovení máme již zachycenu v několika
zákonech, které byly schváleny naší
sněmovnou již po osvobození.
Ústava také obsahuje ustanovení, že
ženy mají se zřetelem k těhotenství,
mateřství a péči o dítě
nárok na zvláštní úpravu pracovních
podmínek. Toto ustanovení je zařazeno do
práv sociálních a není formulováno
jako odchylka od zásady rovnosti občanů.
Ústava tedy správně zdůrazňuje,
že zvláštní úprava pracovních
podmínek je nutná jen s hlediska správně
chápané péče o matku a dítě.
Manželství je služba celku a společnost
musí pečovati o matky tak, aby mateřství
nevyřazovalo ženu z výdělečné
práce, neboť čím více bude pracovníků
na výstavbě státu, tím rychlejší
bude naše cesta k socialismu.
Právě tak je s hlediska populačního
spravedlivé ustanovení, jímž se zaručuje
mužům a ženám za týchž podmínek
nárok na stejnou odměnu za stejnou práci.
Pro zákonodárce to znamená, aby při
hodnocení práce vždy uvážil zvláštní
podmínky, které vyplývají z mateřského
úkolu žen. Při stanovení odměny
za stejnou práci bude potřebí zjistiti, zdali.
tuto stejnou práci vykonává žena za
stejných podmínek, za kterých ji vykonává
muž.
Ženy bojovaly společně s muži proti nepřátelům
pokroku v době našeho národního neštěstí
a dnes opět společně tvoří
nové hodnoty pro zabezpečení šťastné
budoucnosti. Pracují rády, protože jejich snaha
o uplatnění je uznávána. Jsou hrdé
na to, že mateřství bude štěstím
a radostí, a ne otroctvím a novým snížením
životní úrovně jejích rodin,
jako tomu bývalo.
Zde se opět dokazuje, že systém lidové
demokracie pečuje o člověka jako o nejvyššího
tvora na světě. Každý za svoji práci
dostane to, co mu právem náleží. Zbavíme
se natrvalo těch zjevů, kdy žena rodila ve
špinavých děrách, někdy i pod
mostem, a často se musela z bídy a s krvácejícím
srdcem nepřirozenou a někdy i zločinnou cestou
svého nežádoucího břemene zbavovat.
Tam zaháněli kapitalisté lid pro svoje sobecké
zájmy. Je však konec jejich panování.
Výrobní prostředky jsou v rukou lidu, který
bude dobrým hospodářem.
Žena i muž, mladí i staří, naplní
novou ústavu skutečným životem. Není
mezi námi rozdílu, chceme dobro pro všechny.
Na širých lánech naší vlasti laskáme
tvrdýma, mozolnýma rukama půdu, která
dává chléb. Lokomotivy hučí
zrychleným tempem, když přepravují dělníky
a úředníky do práce. Práce
je radostná, práce je osvobozená, práce
je živá. Vdechujeme bohatství nové doby.
Máme novou ústavu, kterou nám mnozí
na světě závidí. Jsme pro pracující
v kapitalistických zemích příkladem.
Vychováme v duchu nové ústavy naše děti,
které budou zárukou spravedlivého a radostného
života. Právo na vzdělání bude
mít každý, kdo bude mít k tomu předpoklady,
to znamená přirozené nadání.
Jen tak nám vyrostou nové generace, které
budou životu rozumět, které v praxi poznají,
co je to práce. Věříme, že zmizí
různé názory právníků
na to, co je živý člověk, a že
každý pochopí, co znamenají slova: "lidová
demokracie". Právní řád bude
takový, jak ho lid ke svému přirozenému
životu bude potřebovat.
Nová ústava je rozhraním nové doby,
po níž jdeme ke konečnému cíli
za vítězstvím pracujících.
(Potlesk.)
Předseda: Dalším řečníkem
je p. posl. dr Burian. Dávám mu slovo.
Posl. dr Burian: Slavné Ústavodárné
Národní shromáždění, paní
a pánové!
V povšechné rozpravě byla nová ústava
hodnocena jako dokument politický. Ústava je však
především základním zákonem,
a s tohoto hlediska jest úkolem ústavní listiny,
aby principy, ke kterým došel dosavadní vývoj,
převedla ze světa faktického do světa
právního a tak položila ústavně-právní
základ k dalšímu vývoji.
První základní článek nové
ústavy definuje československý stát
jako lidově demokratickou republiku. Pojem lidové
demokracie stal se již běžným v politickém
myšlení a také v obecné mluvě,
a zejména v širších vrstvách lidových
se jasně vyciťuje, že je tu rozdíl mezi
lidovou demokracií a mezi demokracií formálně
politickou. Pokud jde o rozdíl ústavněprávní,
bude především úkolem budoucí
právní theorie, aby vystihla ty typické znaky,
kterými se liší typ demokracie lidové
od demokracie politické, demokracie parlamentní.
Novou ústavou dostává se pojmu lidová
demokracie náplně ústavně-právní
a dostává se také základu budoucímu
právnímu vývoji. To se nutně projeví
v novém obsahu jednotlivých státních
funkcí.
Prosím, aby mně bylo dovoleno poukázati na
jeden z úseků státní moci, který
podle mého názoru nabývá v nové
ústavě zcela nového postavení v soustavě
orgánů státní moci. Mám na
mysli funkci Národního shromáždění.
Pod vlivem Montesquieuovy nauky o dělbě státní
moci jsme si navykli přidělovat každému
úseku státní moci určitý vymezený
úkol. V oboru moci zákonodárné byl
tento úkol spatřován téměř
výlučně v tom, aby byly tvořeny zákony,
tedy v činnosti normotvorné.
Nutno přiznat, že tato zásada nebyla všude
provedena do důsledků. Tak na př. britská
sněmovna lordů funguje jako nejvyšší
orgán soudní, a také podle naší
ústavy z roku 1920 zákonodárný sbor,
totiž senát, fungoval ve výjimečných
případech jako tribunál soudní, a
to v případě obžaloby presidenta republiky
nebo člena vlády. Nehledě k těmto
výjimkám platil u kontinentálních
psaných ústav princip, že zákonodárný
sbor se usnáší na zákonných normách,
avšak výklad vůle zákonodárcovy
je svěřován jiným orgánům.
Tyto jiné orgány státní, ať již
to byly soudy nebo orgány veřejné správy
nebo orgány správního soudnictví,
uváděly zákon ve skutek, zjišťovaly
tedy v praktických případech vůli
zákonodárcovu, takže tento konečný
výklad zákona, konečné zjišťování
vůle zákonodárcovy leželo mimo zákonodárný
sbor. Zákonodárný sbor, jenž podle dosavadního
stavu viděl, že jeho úmysl je vykládán
mylně, někdy dokonce že je zákon vykládán
proti úmyslu zákonodárcovu, měl možnost
pouze novelisovat zákon.
Podle dřívější theorie o dělbě
státní moci byla dále kontrola ústavnosti
zákona ve státech s psanou ústavou svěřována
zvláštním orgánům, které
byly neodvislé od voleného sboru zákonodárného
a které samostatně rozhodovaly o tom, zda zákon
neodporuje ústavě.
Také naše ústavní listina z r. 1920
znala instituci zvláštního ústavního
soudu, který nebyl volen, nýbrž jmenován,
takže zde byl ten stav ústavněprávní,
že činnost voleného sboru zákonodárného
byla kontrolována orgánem, který volen nebyl.
A konečně zde byl zvláštní orgán,
opětně jmenovaný, volební soud, který
rozhodoval o věcech týkajících se
složení parlamentu, totiž o ověřování
voleb a ztrátě mandátu.
§ 65 nové ústavy přináší
o tomto postavení Národního shromáždění
radikální změny, Národní shromáždění
jako volený sbor zákonodárný podrží
své dosavadní kompetence, to znamená, že
bude kontrolním orgánem vlády, bude orgánem,
jenž tvoří zákony, ale mimo to bude
mít funkci, která doposud leží mimo
dosah Národního shromáždění.
Předsednictvo nového Národního shromáždění
bude mít totiž vedle svých dosavadních
správních a representačních funkcí
dvě neobyčejně významné kompetence:
bude především podávat závazný
výklad zákonů a bude mít možnost
zkoumat ústavnost obyčejných zákonů.
Možnost podávat závazný výklad
zákona, tedy i ústavy, staví předsednictvo
Národního shromáždění
nad všechny orgány mocí soudní i výkonné.
Závazný výklad znamená prakticky,
že každý soud a každý veřejný
orgán bude při aplikaci zákona vázán
právním názorem, který vysloví
předsednictvo Národního shromáždění.
Ono bude dále samo rozhodovat o tom, zda obyčejný
zákon neodporuje ústavě, takže jeho
výrok bude v tomto směru konečný.
žádný jiný orgán státní
nebude moci jeho výrok přezkoumávat. Předsednictvo
Národního shromáždění
převezme tím kompetenci dosavadního ústavního
soudu.
Je zřejmé, že zamýšlená
úprava se snaží najíti záruku,
aby právní vývoj - tak, jak jej chce volený
zákonodárný sbor - nebyl brzděn tím,
že orgány, které vykládají zákony,
je vykládají neodvisle od vůle zákonodárcovy,
anebo aby nebyl přímo znemožňován
tím, že by zákonu Národního shromáždění
byla orgánem, který není kontrolován
přímou volbou lidu, upírána ústavnost.
Snad tady autora ústavy vedla k této úpravě
trochu vzpomínka na osud Rooseveltova New Dealu před
federálním soudem americkým. Dále
znamená tato myšlenka, že lid, jenž svými
volbami kontroluje činnost Národního shromáždění,
bude moci kontrolovat i jeho činnost, pokud jde o výklad
zákonů a zkoumání jejich ústavnosti,
takže tím se tato kontrola ústavnosti a také
ta stálá kontrola, zda vývoj praxe právní
je ve shodě se zákonodárstvím, bude
vracet nakonec lidu, jenž bude representován svými
zástupci.
Nemůže být pochyby, že nové úkoly,
které takto vzejdou Národnímu shromáždění,
budou veliké a zcela nové, a proto ústavní
listina musí ponechat bližší provedení
této zásady zvláštnímu zákonu.
Ani formulace tohoto zákona nebude snadná, poněvadž
bude třeba provést zásadu tak, aby byla použitelná
v praxi, což zejména při autentickém
výkladu zákona nebude úkol snadný.
Podle dosud platné ústavní listiny je možno
vydávat vládní nařízení
jenom k provedení a v mezích zákona. To je
zásada normativně samozřejmá a je
také převzata novou ústavní listinou.
Avšak dosavadní stav byl takový, že zkoumat,
zda nějaké nařízení neodporuje
zákonu, bylo svěřeno pouze soudci. Soudce,
jenž rozhodoval konkretní případ, mohl
také rozhodnout, zda nařízení neodporuje
zákonu. Žádný orgán výkonné
moci neměl tohoto práva, ale neměl ho ani
parlament. Parlament, který by se domníval, že
vláda vydala nezákonné nařízení,
nemohl dosíci jeho zrušení jinak, leč
politicky, totiž tím, že by vládě,
která by na tomto nařízení setrvala,
odepřel důvěru.
Nová ústava dává předsednictvu
Národního shromáždění
pravomoc zkoumat také zákonnost nařízení,
to znamená, že bude zase předsednictvo Národního
shromáždění zkoumat, zda nařízení
bylo vydáno na základě zákona k jeho
provedení a v jeho mezích. Tím se zase dostává
výkonná moc pod přímou kontrolu voleného
sboru zákonodárného, který zde bude
vystupovat zase v jakési činnosti soudcovské,
že totiž bude posuzovat zákonnost nařízení.
Z uvedeného je patrno, že podle nové ústavy
má Národní shromáždění
funkci podstatně významnější,
než tomu bylo dosud, neboť vedle celé své
dosavadní kompetence se stává orgánem,
jenž bude kontrolovat ústavu, vykládat zákony,
kontrolovat zákonnost obecných nařízení,
nehledě k jeho funkci, pokud jde o zákonodárnou
pravomoc Slovenské národní rady. Národní
shromáždění bude proti dosavadní
nauce o dělbě státní moci přejímat
určitou část moci soudní. Touto rozšířenou
pravomocí se ovšem stává předsednictvo
Národního shromáždění
neobyčejně silným orgánem státní
moci, ba můžeme klidně říci,
jedním z nejmocnějších státních
orgánů.
Aby toto nahromadění moci nevedlo k nežádoucím
důsledkům, tomu čelí ústava
tím, že omezuje funkční období
předsednictva Národního shromáždění
na dobu jednoho roku, takže zase bude mít ten volený
zákonodárný sbor možnost kontrolovat
činnost předsednictva Národního shromáždění
a každoroční volbou ji uvádět
v soulad se svým přáním. Vidíme
tedy, že v tomto bodě je zase provedena důsledně
myšlenka, aby se pokud možno veškerá kontrola
státních funkcí vracela k těm orgánům,
které vzcházejí přímou volbou
z lidu.
Nové pojetí instituce Národního shromáždění
není ovšem jediným znakem soustavy, kterou
nazýváme lidově demokratická, poněvadž
charakteristické její znaky se musí projevit
i v jiných úsecích státní moci,
v moci soudcovské účasti lidových
přísedících, v moci výkonné
instituci národních výborů, a konečně
do pojmu lidové demokracie nesporně patří
všechna ustanovení rázu hospodářského
a ustanovení o právech sociálních.
Já jsem chtěl jen upoutat pozornost vážené
sněmovny na úpravu, která velmi zásadně
zasahuje do dosavadní struktury moci zákonodárné,
poněvadž příští zákonodárce
bude míti úkol podstatně důležitější,
než tomu bylo doposud, a tím ovšem také
podstatně větší odpovědnost,
má-li být splněn cíl, který
nová ústava sleduje. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Uděluji slovo
panu posl. dr Štefánikovi.
Posl. dr Štefánik: Pán predseda, slávne
Ústavodarné Národné shromaždenie,
panie a páni!
Pri prejednávaní novej ústavy Československej
republiky chcel by som predovšetkým zdôrazniť
jej všeobecný politický dosah pre náš
štát, ktorý má naša ústava
ako základný štátny zákon. Či
už s hľadiska obsahového vidíme v nej
základné právne a politické smernice
nášho budúceho štátneho života,
alebo s hľadiska formálne-právneho hierarchicky
najvyššiu normu, ktorej sa ostatné nesmú
priečiť, v oboch týchto prípadoch je
jasné, že naše Národné shromaždenie,
správne nazvané ústavodarným, robí
dnes najdôležitejší krok v živote
nášho obnoveného štátu. Tento krok
je tým významnejší, že naša
nová ústava sa nám javí ako dôležitý
vývojový stupeň vo vývine nášho
štátneho zriadenia. Opúšťa mnohé
princípy našej predmníchovskej demokracie a
stáva sa normatívnym základom československého
socializmu. Túto skutočnosť nie formálne-právneho
a rýdze normatívneho, ale predovšetkým
politického významu treba nám preto osobitne
hodnotiť. Nová československá ústava
však vo svojej celkovej koncepcii na tieto demokratické
princípy našej predošlej ústavy naväzuje
a tým zvýrazňuje snahu o pokojnú a
vývojovú cestu k socializmu. Najjasnejším
znakom toho, že nová ústava chce na tieto demokratické
princípy naväzovať, je skutočnosť,
že do čela podrobných ustanovení ústavy
bola umiestená kapitola o právach a povinnostiach
občanov a že v skratke uvádza tieto práva
a slobody aj tretí základný článok
ústavy. Ustanovenia o právach alebo slobodách
občanov sú už temer po dve storočia
obsahom všetkých demokratických ústav.
V tejto dlhej dobe prekonávaly prirodzene aj tieto slobody
a práva a ich celé pojatie mnohé zmeny, takže
treba na ne hľadieť ako na vývojovú kategóriu
a nie ako na niečo statického a nemenného.
Základnou otázkou pri ich koncepcii je pomer občana-jednotlivca
k štátu, lepšie povedané k štátnej
moci, a ich smyslom je ochrana občana a určitej
sféry jeho záujmov pred zásahmi tejto štátnej
moci. Pritom si musíme uvedomiť, že vznik týchto
ústavných zásad spadá do doby prechodu
od štátu absolutistického k štátu
konštitučnému, teda do doby, keď indivíduum
duchovne sa oslobodzujúc, pociťovalo potrebu postaviť
ústavné hrádze aj vôli a zvôli
panovníka, štátu a jeho orgánov, ktorým
bol dovtedy na milosť a nemilosť odkázaný.
Prirodzenoprávna teória nazerala na základné
práva občana ako na prirodzené, nezmeniteľné
a nezadateľné ľudské práva. V tomto
pojatí deklarovalo tieto práva aj americké
vyhlásenie nezávislosti a známa deklarácia
práv človeka a občana z veľkej revolúcie
francúzskej. Pozitivistická právna teória
minulého stáročia vniesla do nazerania na
tieto otázky nové prvky tým, že hoci
uznávala nesmierny politický dosah týchto
práv a slobôd, začala debatovať o ich
normatívnej relevancii a pozitívnoprávnej
hodnote. Zároveň sa tak dospelo k novému,
nie už prirodzenoprávnemu, ale pozitivistickému
pojatiu týchto práv. Nielen o to ide, aké
práva má človek a akého sú
tieto práva rozsahu, ale o to, že pojem a rozsah týchto
práv je ústavne a zákonne vymedzený,
a že teda zásahy štátnej moci sú
viazané touto ústavnou a zákonnou úpravou.
Môže byť teda predmetom vývoja a zmeny
otázka, do akej miery majú byť dovolené
štátu zásahy do sféry jednotlivcov,
základnou zásadou však je, že všetky
tieto zásahy sú možné len v rámci
ústavných a zákonných predpisov. Štát
je teda proti občanom práve tak viazaný právnym
poriadkom ako občania medzi sebou alebo voči štátu.
Občan nie je vydaný štátnej moci na
milosť a nemilosť, ale požíva a môže
sa dovolávať ochrany práva. Toto je koncepcia
právneho štátu, vytvorená politickou
praxou i právnou vedou.
Toto pojatie je veľmi dôležité pri pokusoch
o syntézu demokracie a socializmu. V priebehu minulého
storočia sa totiž ukázalo, že nestačí
deklarovať práva a slobody občanov, keď
výkon týchto práv nie je zabezpečený
všetkým občanom rovnakými hmotnými,
hospodárskymi a sociálnymi podmienkami. Kapitalistický
štát síce formálne slobodu jednotlivca
deklaroval, na druhej strane však jeho hospodársky
a sociálny systém umožnil nadvládu a
vykorisťovanie a tým deklarované slobody ad
absurdum podviazal.