Poučení dobrými i trpkými skúsenosťami
z minulosti a majúc na zreteli krajšiu budúcnosť
nás všetkých, dali sme našej ústave
takú náplň, ktorá bude nielen slovami,
ale aj zárukami jednoznačne a bezvýhradne
slúžiť blahu nášho ľudu. Neváhali
sme preto prevziať do novej ústavy všetky osvedčené
články prvej republiky a súčasne zakotviť
všetky nové výdobytky našej národnej
a demokratickej revolúcie. Nebude u nás privilegovaných,
ani utláčaných. Každý občan
tohto štátu, ktorý bude poctive konať
svoju prácu a plniť svoje povinnosti, bude mať
rovnaké práva a rovnaké povinnosti. Ústava
zaručuje všetky slobody človeka a zrovnoprávňuje
najmä našu ženu s mužom. Po stránke
sociálnej a kultúrnej dostáva sa nášmu
ľudu takých hodnôt, akých doteraz ešte
nemal.
Ústava zakotvuje výsledky nášho veľkého
socializačného úsilia. Hospodárenie
štátu a jeho výsledky slúžia ľudu.
Ovocie spoločnej práce musí slúžiť
všeobecnému blahobytu. Všetko prírodné
bohatstvo, priemysel, veľkoobchod a peňažníctvo
sa znárodňuje, pôda patrí tým,
ktorí na nej pracujú, pritom však sa zaručuje
nedotknuteľnosť súkromného majetku a ochrana
malého a stredného podnikania.
Ďalšou vymoženosťou, ktorú zakotvuje
naša nová ústava, je naša ľudová
verejná správa, spočívajúca
na sústave národných výborov. Aj v
tomto smere si náš ľud v budúcnosti bude
spravovať svoje verejné veci sám - v záujme
svojom a v záujme štátu.
Konečne naša nová ústava upravuje aj
pomer Čechov a Slovákov. Do novej ústavy
boly vtelené aj politické a národné
túžby a práva slovenského národa.
Vzájomný pomer oboch bratských národov
dostáva tak trvalý a pevný základ,
ktorý prispeje k upevneniu a prehĺbeniu srdečného
a trvalého bratstva oboch našich národov. Rovnoprávnosť
oboch národov, slovenské národné orgány,
cez ktoré si slovenský národ bude spravovať
svoje veci, industrializácia Slovenska, to všetko
prispeje k tomu, že Slováci s Čechmi budú
v spoločnom štáte rovnoprávnymi a rovnocennými
partnermi po každej stránke a že tak spoločne
budú tou najpevnejšou oporou nášho štátu.
Keď dnes predkladáme nášmu ľudu základný
zákon, ktorý nám všetkým má
zaručiť krajší zajtrajšok, želal
by som si len, aby všetci príslušníci
našich národov si uvedomili, že to záleží
od každého z nás, od našej vzájomnej
lásky, dôvery a úcty, od našej pracovitosti
a poctivosti, od našej práce, od nášho
štátneho aparátu a orgánov, aby duch
a náplň tohto veľkého zákona
skutočne sa uviedol do života a v ňom pevne
zakotvil. Len tak budeme môcť dokázať celému
svetu - priateľom i odporcom - že sme mocnou oporou
slobody, demokracie a mieru. v tomto znamení a viere v
mene Strany slobody novú ústavu Československej
republiky úprimne vítam a pozdravujem. (Potlesk.)
Místopředseda dr John: Listina řečníků
k povšechné rozpravě je vyčerpána.
Povšechná rozprava je skončena. Dávám
slovo k doslovu gen. zpravodaji posl. dr Vladimíru Procházkovi.
Gen. zpravodaj posl. dr Procházka: Paní a
pánové!
Promluvím v doslovu k debatě povšechné
i k debatě podrobné. Nyní se vzdávám
slova a navrhuji, aby byla ihned zahájena podrobná
debata. (Potlesk.)
Místopředseda dr John: Podle § 53 jedn.
řádu hlasuje se po skončené rozpravě
povšechné, má-li být osnova základem
rozpravy podrobné.
Návrh na přechod k pořadu, o němž
by se hlasovalo napřed, podán nebyl.
Budeme tudíž hlasovati o návrhu pana gen. zpravodaje,
aby osnova Ústavy republiky Československé
ve znění zprávy výborové byla
základem pro rozpravu podrobnou.
Kdo souhlasí s tím, aby osnova návrhu ústavního
výboru, vypracovaného podle § 3, odst. 1 zákona
ze dne 17. října 1946, č. 197 Sb., o ústavním
výboru Ústavodárného Národního
shromáždění na vydání
ústavního zákona: Ústava Československé
republiky, byla základem rozpravy podrobné, nechť
pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím se Ústavodárné
Národní shromáždění usneslo
přejíti k rozpravě podrobné.
Přistoupíme tedy k rozpravě podrobné.
Pan generální zpravodaj se vzdal slova, které
mu podle § 43 jedn. řádu přísluší.
K podrobné části rozpravy jsou přihlášeni
řečníci.
Prvním z nich je pan posl. dr Jelínek. Dávám
mu slovo.
Posl. dr Jelínek: Slavná sněmovno,
paní a pánové! Zásada, že lid
je jediným zdrojem veškeré moci ve státě,
který se prohlašuje za lidově demokratickou
republiku, je v návrhu ústavy podrobně a
důsledně provedena zejména tím, že
Národní shromáždění je
nejvyšším orgánem ve státě,
který dává zákony, který ověřuje
mandáty svých členů, má právo
interpelovat předsedu i ostatní členy vlády,
je orgánem, který usnáší rozpočtový
zákon a zkoumá státní závěrečné
účty, rozhoduje o vypovědění
války a jehož předsednictvo přebírá
dosavadní funkci ústavního soudu, podávajíc
v případě spornosti závazný
výklad zákonů a rozhodujíc o tom,
zda zákony jsou v rozporu s ústavou, anebo nařízení
se zákony, orgánem, který volí hlavu
státu a jemuž je vláda odpovědna jak
za svůj program, tak za svou činnost. V podstatě
tedy zůstávají Národnímu shromáždění
v nové ústavě, správně jednokomorovému,
všechna ústavní práva, která
mělo za staré ústavy, ba dostává
jich více, aby bylo naprosto jasně a zřetelně
a na první pohled vidět to, co uvedl pan gen. zpravodaj
kolega dr Procházka, že moc ve státě
je jen jedna, jediná a nedělitelná, že
je to moc lidu, moc lidová a že Národní
shromáždění je nejvyšším
zastupitelským orgánem, prostřednictvím
něhož lid tuto moc provádí.
Přesto bylo třeba zabývati se tu již
faktem, že reakce v zahraničí i doma ve svých
pomluvách tvrdí, že po únorových
událostech přestala u nás demokracie, protože
se Národní fronta obrodila vyloučením
těch sil ze svého středu, jež pobírajíce
bez skrupulí smetánku z účasti na
vládě, považovaly současně za
počestné být proti vládě. Kdyby
tyto pomluvy byly dílem omylu, neporozumění
nebo opomenutí, bylo by velmi snadné, a bylo by
dokonce úspěšné je vyvracet. Leč
tyto pomluvy označované honosně za vymoženost
svobody, pro nás ovšem svobody nemluvit pravdu a svobody
lhát, jsou jednou ze zbraní, kterých používá
starý, neschopný svět k marným útokům
na vývoj, pokrok a zlepšení. A tu je třeba
jasně říci, že všechen náš
lid bez rozdílu trvá na své státní
svrchovanosti. Tuto svrchovanost je odhodlán hájit.
Je odhodlán ji hájit i v případě
války s pomocí svých spojenců, odhodlanou
a obětavou obranou hranic svého státu a každé
pídě své země. Tuto svrchovanost hájí
však i v míru. Hájí ji klidným,
ale rozhodným odmítnutím jakýchkoli
zásahů zvenčí, popřením
práva zahraničí zasahovati do práva
upravovati si poměry uvnitř státu podle své
vlastní vůle, podle svých vlastních
zkušeností a svými vlastními způsoby.
Na tom nezmění nic hrstka těch, jimž
vlastenectví nebylo nikdy ničím jiným,
než pláštěm, jímž mohli před
národem ukrýt své sobecké zájmy,
na jejichž záchranu se spojovali včera a spojují
se i dnes docela protinárodně i s úhlavním
nepřítelem.
Na tom nezmění nic hrstka těch, kdo pokračují
v kolaborantství jinou formou a na jiných místech.
Ačkoli se český člověk seznamuje
rád s podstatou demokracie a jejími různými
formami u různých národů a ačkoli
kriticky přemýšlí o nich, nikdy si neosoboval
práva předepisovati jiným to, co se líbí
jemu a má proto právo reciprocity.
S tohoto hlediska je třeba posuzovati novou ústavu,
kterou právě projednáváme. Nebudu
se zde dotýkati předválečné
formy naší demokracie ani její instituce, parlamentu
o dvou komorách. Nemluvil bych ze zkušenosti a jde
o dobu liberalismu. Neměl by však nikdo nezaujatý
popírat poválečné období, určité
skutečností, z nichž jednou je především
skutečnost, že 6 let okupace sjednotilo národ
po vyloučení zrádců a kolaborantů.
Byl jsem předsedou revolučního národního
výboru a poté okresního národního
výboru - mnozí z vás byli jimi také
- a potvrzuji ze své zkušenosti, tak jako můžete
potvrdit i vy, že naši lidé v obcích i
městech stáli celkem v rozpacích nad výzvami
k tvoření 4 politických stran. Archivy okresních
národních výborů doloží,
jak papírový a opožděný byl vznik
místních organisací, namnoze umožňující
návrat reakčních lidí do veřejného
života, protože lid byl překvapen, že se
má rozdělovat, a když už byl rozdělován,
ve své velké většině si přál
spolupráci. Po celou další dobu i po volbách
z května 1946 lid si nepřál štvaní,
protože věděl, že obtíže,
které republika má, nepřekoná rvačkami,
ale jednotou. (Předsednictví převzala
místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Za druhé neměl by nikdo popírat i další
skutečnost, že košický vládní
program ve všech svých ustanoveních byl programem
daleko největší většiny všeho
našeho národa, programem, jehož svorné
uskutečnění si přál. Byl čten
na všech oslavách vítězství po
osvobození a setkával se se spontánním
souhlasem, vyslovujícím radost nejenom nad tím,
že se vrací svoboda, ale že s ní přichází
i osvobození od starého světa. Ale byly tu
síly, které jeho přijetí považovaly
za svou slabost a jeho znemožnění za svůj
cíl. Bylo by jistě poctivé jít mezi
lid a poctivě mu to říci. Kdyby se to bylo
stalo - ale vy mi právem řeknete, že tím
požaduji nemožné - pak by byl lid rozhodl dříve
než v únoru 1948. Místo této poctivosti
bylo sáhnuto do arsenálu osvědčených
politikářských zbraní a bojovalo se
proti košickému vládnímu programu skrytě.
Jednou z těchto zbraní měla být a
byla parlamentní demokracie. Dva roky trvání
Ústavodárného Národního shromáždění
daly nám určité zkušenosti. Ústavodárné
Národní shromáždění si
bylo vědomo své odpovědnosti jen někdy.
Bylo to na př. při jednomyslné volbě
presidenta republiky, při jednomyslném schválení
vládního programu a zákona o dvouletém
hospodářském plánu. Avšak ruku
na srdce! Bylo to také tehdy, kdy se práce zdržovala,
ačkoli šlo o věci ve vládě dohodnuté;
bylo to také v těch výborech, které
připouštěly generální rozpravy
ke kdejakému malému zákonu, rozpravy, ve
kterých se záměrně pracovalo proti
uzákonění osnov, jež vláda požadovala
a jež v ní byly dohodnuty. Sněmovna žárlivě
střežila svou nezávislost a nadřaděnost
vládě. Uhájila je, jak nezávislost,
tak nadřaděnost vůči politickým
sekretářům s ohledem na ustanovení
§ 22 staré ústavy. Byla vyvinuta snaha, aby
se úroveň parlamentu zvýšila. Na tuto
úroveň může působiti neblaze
mnoho vlivů, ale tato úroveň bude záviseti
na poslancích a na jejich poměru k moci, kterou
Národní shromáždění má.
To vše je nenávratně pryč. Pryč
jsou sny o tom, že budeme svobodu vidět ve svobodném
ohrožování svobody a demokracii v připuštění
možností demokracii ohrozit a zničit. Lid -
to jsou nejširší vrstvy pracujících
všech kategorií - byl ústavou z roku 1920 prohlášen
za jediný zdroj veškeré státní
moci v republice Československé. Dnešní
návrh nové ústavy tuto zásadu provádí
do všech důsledků a dává Národnímu
shromáždění povahu skutečného
nejvyššího zastupitelského orgánu
lidového, který nejen dává zákony,
ale volí presidenta republiky, který jmenuje ministry
odpovědné Národnímu shromáždění
a který spolu s vládou ustanovuje soudce. Naše
Národní shromáždění nebude
voleno po volební kampani, vyznačující
se svobodou úplatnosti agitace, tisku i voličů,
bude voleno skutečně svobodně a demokraticky.
Ústava mu dává všechny možnosti,
aby nebylo po odstranění stranicko-politických
překážek, sloužících k udržení
starých řádů, jen slavnostním
representantem všech krajů a společenských
kategorií republiky, ale poctivou dílnou dobrých,
lidu potřebných a lidu srozumitelných zákonů,
sborem, který ve stálém styku s vládou
i lidem je věrným tlumočníkem lidových
tužeb i přání a upravovatelem cesty,
která vede k socialismu.
Budoucí jednací řád a speciální
zákony jistě rozvedou tyto intence a vyzbrojí
předsednictvo, výbory, plenum i poslance prostředky,
které jim umožní úkol daný ústavou.
Kontrolní právo přestane být příležitostí
k sensačnímu objevování afér,
jež vzbuzují nedůvěru, rostou a pak
splasknou, ale upřímnou snahou ve spolupráci
s vládními orgány sloužit lidovému
požadavku zjednodušení, odpapírování
úřadování a přísnému
střežení poctivosti a úsporností
ve státní správě.
Soutěživost členů Národního
shromáždění nemusí přestat.
Opustí laciné, ba bezcenné základy
stranicko-politických štvanic a stane se soutěživostí
energie, kvality a obětavostí. Také interpelační
právo najde nové výrazy nikoliv jako prostředek
protivládní, ale spolupracující s
vládou, a interpelační dny stanou se naopak
důkazem této veliké spolupráce a prostředkovatelství
parlamentu mezi lidem a vládou.
Paní a pánové! Generace lidí, kterým
je dána do rukou odpovědnost za ústavu, prožila
ve svém životě mnoho těžkostí.
Byla ovšem současně šťastným
svědkem významných historických chvil
v dějinách svého národa. Má
generační úkol jasný: vybudovat rychle
a úspěšně výstavbu státu
a splniti příkaz lidu, upraviti cestu k socialismu.
Ať ji kdo chce a jak chce sráží, nemůže
tato generace přihlížet k ničemu jinému
než k svému generačnímu úkolu
a hledat usilovně prostředky, jak jej splnit.
Řekl jsem již, že ústava, o níž
budeme v neděli rozhodovat, ukládá tento
úkol Národnímu shromáždění
jako zákon základní. Kéž by budoucnost
přinesla pro tento úkol porozumění
u všech žijících a dala jim sílu
odvrhnout vše, co do nich vrostlo ze starého světa
a řádu. Pak tato generace splní svůj
úkol svobodně a demokraticky a pak jí budou
žehnat ti, kdo po ní přijdou, pak jí
bude žehnat svrchovaný lid Čechů i Slováků.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dalším řečníkem
je pan posl. dr Husák. Prosím, aby se ujal
slova.
Posl. dr Husák (uvítaný potleskom):
Slávna snemovňa, panie a páni!
Nová ústava, ktorej návrh prejednávame,
má vyriešiť jednu z podstatných úloh
nášho štátu: spolužitie dvoch našich
národov v jednom a spoločnom štáte.
Ústava zachycuje ten stupeň spoločenského
vývoja, aký sme doteraz dosiahli a v tom i formy
spolužitia národa českého i slovenského,
ako sa ony špecificky vyvinuly od oslobodenia. Oproti stavu
predmníchovskému vystupujú tu do popredia
dva nové základné momenty: 1. Ústava
berie na vedomie historický fakt existencie slovenského
národa a robí tak koniec všetkým starým
hádkam o to, či Slováci národom sú
alebo nie. 2. vychádzajúc z existencie dvoch národov,
českého a slovenského, určuje ústava
ich vzájomný pomer na princípe rovnoprávnosti
s príslušnými konzekvenciami.
Tento stupeň nebol dosiahnutý hladko, bez sporov,
a nie je náhodné, že práve dnes môžeme
hovoriť o objektívnych podmienkach dôsledného
vyriešenia rovnoprávnosti národnej a bratského
úprimného spolužitia oboch našich národov
v jednom štáte. Pri rokovaní o tejto časti
ústavy automaticky prichádza na myseľ srovnanie
s prvou našou ústavou z roku 1920. Dnes nie je sporu
o tom, že jednou z podstatných vád ústavy
z roku 1920 bolo nesprávne riešenie pomeru Čechov
a Slovákov. Namiesto uznania holej skutočnosti existencie
dvoch národov, ústava vychádzala z umelej
konštrukcie jedného národa československého.
Táto vada bola v predmníchovskej republike jednou
z príčin mnohých vnútorných
rozporov, slabostí a prispela tiež v r. 1938-1939
k rozloženiu štátu. Na porovnaní ústavy
z roku 1920 a ústavy dnešnej možno srovnávať
tiež rozdielnosť buržoázne kapitalistického
riešenia národnostnej otázky a koncepcie socialistickej.
Keď naše dva národy, český a slovensky,
v roku 1918 sišly sa v spoločnom štáte,
stály na rozdielnom stupni vývoja ekonomického,
kultúrneho, na rozdielnom stupni životnej úrovne
i národného a politického povedomia. Vtedy
Slovensko s nevyspelým hospodárstvom stalo sa eldorádom
dravej českej buržoázie; k pánom nemeckým
a maďarským prirástli ešte českí
a slovenskí. A toto bolo ústavou zakryté
clonou jednotného národa. Kapitalizmus v národnostnej
otázke poznal iba formy útlaku, formy také,
ktoré umožňujú jeho vykorisťovanie.
Naproti tomu socialistická cesta, ktorú sme nastúpili
po druhej svetovej vojne, vychádza z rovnoprávnosti
národov a v pomere ich dvoch celkov, jedného ekonomicky
i kultúrne silnejšieho a druhého slabšieho,
sleduje politiku pomoci slabšiemu a celkového vyrovnania
životných podmienok.