Byli bychom také rádi, kdyby slova ústavy
o vzájemném poměru všech příslušníků
našeho národa byla uvedena ve skutek, by slova slavného
právníka Viktorina Kornela ze Všehrd ovlivňovala
naše konání. Říká: "Země
Česká převyšuje okolí mužností
lidí z ní pošlých. A kdyby mužností
té proti nepřátelům svým, ne
sami proti sobě užívali, i spravedlností
práv kdyby je v své pevnosti nepohnuté držeti
chtěli."
Vážené dámy a pánové,
hlásíme se k socialismu, poněvadž jsme
přesvědčeni, že to odpovídá
duchu dějin našeho národa. Již husitské
hnutí bylo převážně hnutím
sociálním a selské rebelie a sociální
boje pracujícího lidu v posledních desítiletích
ukazují na směr tužeb našeho národa.
Veliké politické zápasy o volební
právo na počátku tohoto století byly
v jádře vedeny proto, aby pracující
lid pomocí politické moci zlepšil také
své postavení hospodářské.
My socialisté nijak nezapíráme, že bychom
chtěli, aby ustanovení čtvrtého článku
ústavy Svazu sovětských socialistických
republik se naplnilo také u nás, aby socialistická
hospodářská soustava a socialistické
vlastnictví výrobních prostředků
se staly skutkem a bylo odstraněno vykořisťování
člověka člověkem.
Proto zaručujeme v ústavě znárodnění
přírodního bohatství, průmyslu,
velkoobchodu a peněžnictví a hospodářské
podnikání svěřujeme státu,
svazkům lidové správy a družstvům.
Vlastnictví k půdě má býti
řízeno zásadou, že půda patří
tomu, kdo na ní pracuje. Přitom chráníme
osobní majetek, drobné a střední podnikání
a zavádíme jednotné hospodářské
plánování, aby byla zajištěna
míra národní spotřeby.
To je náplň naší socialistické
demokracie, která spolu s demokracií politickou
má tvořit ten nový pojem "lidové
demokracie".
Není bez zajímavosti, že v době, kdy
projednáváme ústavu, dochází
k velmi zajímavému zjevu v dělnickém
a socialistickém hnutí československého
lidu. Dělnické hnutí v Československu
již řadu let usilovalo o to, aby opět došlo
ke sjednocení dělnického socialistického
tábora. Političtí vězňové-socialisté
se za války v žalářích domnívali,
že po této válce bude samozřejmou věcí,
že dojde k vytvoření jednotné socialistické
strany. Avšak teprve nyní se dostáváme
k tomu, že v nejbližších dnech bude provedeno
spojení Komunistické strany Československa
s československou sociální demokracií
v jednotnou Komunistickou stranu Československa. (Potlesk.)
Považuji to za veliký úspěch dělnického
hnutí. Vytváříme tím jednotu,
která bude podporou všech těch článků
a požadavků, které jsou obsaženy v naší
ústavě. Bude garancií, že ústava
nezůstane pouhým slovem, nýbrž že
bude naplněna skutkem. Jsem přesvědčen,
že tím splníme odkaz všech socialistických
bojovníků minulých desítiletí.
Jsem také přesvědčen, že tento
svazek bude pevný, a to proto, poněvadž jsou
dnes odstraněny všechny rozdíly, které
nás dělily. Politická demokracie a socialistická
demokracie ve své náplni budou nejpevnějším
poutem jednoty socialistického a dělnického
hnutí v Československu. (Potlesk.)
Není bez zajímavosti, že přijímáme
novou ústavu v r. 1948, kdy vzpomínáme význačných
událostí celonárodních a také
všeslovanského sjezdu v Praze v r. 1948. V roce 1938
jsme byli zrazení v Mnichově a v této těžké
době miliony lidí, kteří stáli
na náměstích měst, se ptaly, kdo nám
zůstane věren a kdo nám pomůže.
A byl to tehdy pouze Sovětský svaz, který
nám potvrdil věrnost. Tuto skutečnost jsme
si znovu ověřili, když jsme byli v Kyjevě
na návštěvě, a kdy vysoký sovětský
funkcionář nám prohlásil na náš
dotaz, že tehdy na Ukrajině byla připravena
veliká armáda, která vyčkávala
pokynů, aby nastoupila nám ku pomoci. Proto chceme
věrnost oplácet věrností.
Projednáváme naši ústavu několik
dní po 5. květnu, po veliké události,
kdy slavná sovětská armáda osvobodila
naši Prahu a kdy jsme mohli za pomoci sovětské
armády zase osvobodit celou Československou republiku.
Nezapomeneme toho a znovu zdůrazňuji: věrnost
budeme vždycky oplácet věrností. (Potlesk.)
Jednotná socialistická strana bude zárukou,
že ani tato slova nezůstanou pouhými slovy.
Naše republika se osvobodila krví a utrpením
milionů, a proto nová ústava pečuje
také o vojenskou výchovu, aby si náš
lid uvědomil, že svobodu třeba hájit,
a je-li třeba, za ní i umírat. Při
sdělávání první ústavy
byla velká debata o jazykovém zákonu. Toho
jsme nyní ušetřeni. Utrpení válečných
let, hlavně zrada, kterou na demokracii a republice provedli
bývalí naši spoluobčané, nám
tento problém vyřešily. Jsme přesvědčení,
že ho vyřešily jednou provždy a že
je skončen věčný boj, který
náš národ vedl na území naší
vlasti s bývalými našimi spoluobčany.
Jsme státem Čechů a Slováků.
Dámy a pánové, dáváme našemu
lidu tuto ústavu v přesvědčení,
že to bude - abych užil slov velkého amerického
presidenta Abrahama Lincolna - vláda lidu, z lidu a pro
lid, že to bude ústava, kterou potvrdí v příštích
volbách lid, neboť tím potvrdí jen skončení
tisíciletého boje Čechů a Němců,
potvrdí skutečnou vládu lidu, potvrdí,
že chceme pokračovat na cestě k hospodářskému
socialismu, který odstraní vykořisťování
člověka člověkem. (Potlesk.)
Místopředseda dr John: Ke slovu je dále
přihlášen p. posl. dr Bátěk.
Uděluji mu slovo.
Posl. dr Bátěk: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Přijetím ústavy bude slavnostně proklamována
před očima národa i světa nová
cesta, na kterou se dal český národ. Revoluce
v únoru zkrátila podstatně cestu k dosažení
konečných cílů a k tomu chceme zásadně
říci toto:
Dnešní světová situace je výsledkem
duchovního a politického vývoje, jehož
počátky lze sledovat už z renesance, avšak
obráží se teprve v posledních dvou stoletích
a vede do naší přítomnosti. Nesmírná
náplň vnitřního a vnějšího
dění v této osudové době vrcholí
ve dvou událostech: v revoluci politické a revoluci
hospodářské. K ní vedou všechny
duchovní proudy nové doby a tam jsou kořeny
všech problémů přítomnosti. Obě
znamenají převrat tak obrovitého rozsahu,
který se v dějinách, jež můžeme
přehlédnouti, nikdy neudál. Vytvořily
svět, který stojí před námi
a jehož základ a obrysy jsou obsaženy v ústavě,
o které jednáme.
Obě revoluce, politická i hospodářská,
souvisí pochopitelně spolu co nejúže
a vznikají ze společného sociologického
podnebí, jež se utvářelo ze středověku,
až do dnů jejich vzniku. Revoluce politická
obsahuje v sobě demokratismus a liberalismus a ve stručnosti
můžeme říci, že to ve své
době byl nejrozsáhlejší, nejmocnější,
nejpromyšlenější a nejvytrvalejší
pokus, který lidstvo do té doby podniklo, aby vyhladilo
dědičný hřích násilí
a útlaku ve všech jejich politických, duchovních
a hospodářských formách, dědičný
hřích, který, jak dnes víme, vnikl
před tisíci lety s prvními vysokými
kulturami a organisovanými státy do světa
mírumilovných primitivních kultur a vytvořil
svět, který nazýváme feudálním,
absolutistickým a imperialistickým a jehož
znakem bylo vykořisťování se všemi
průvodními zjevy.
Během této nesmírné doby podnikal
člověk stále nové útoky na
vrchnostenský stát a snažil se osvobodit z
politických a duchovních pout, jež mu byla
vnucena. Byli to již Řekové, kteří
za obdivuhodných okolností a se strhující
obětavostí položili základy k tomu,
co znamená evropskou civilisaci.
Výsledky politické revoluce přinesly trpké
zklamání těm, kteří nedovedli
dost dobře odhadnout rozdíl mezi předrevolučním
zneužíváním moci, libovůlí,
potlačováním, vykořisťováním
a ponižováním lidí, utiskovaných
státem, šlechtou a patricii, zotročením
selského stavu v širokých oblastech Evropy,
krutým potlačením každé myšlenky,
porobením měšťanstva, třídní
justicí a třídním zdaněním,
nejnestoudnějším obohacováním
a obchodem s vojáky, černošským otroctvím,
nejkrutější zámořskou kolonisační,
a dobou porevoluční.
Celý svět 18. století vyústil nakonec
ve francouzské revoluci, jejíž účinky
se dodnes projevují a na níž je založeno
všechno to, co dýcháme a v čem žijeme.
Veliký experiment francouzské revoluce musel ve
skutečnosti dopadnout špatně. Ideje onoho roku
rozšířily se však po celé zeměkouli
a všechny země mají podíl na tomto rozšíření.
U nás tyto myšlenky rozlomily starou barokní
formu našeho života a byly prvými myšlenkami,
které zahájily boj za politické uplatnění
našeho národa.
Vítězně vedly k r. 1848 a letům dalším
až k vybojování politické samostatnosti
v r. 1918.
Politickou revolucí západu, o které jsem
mluvil, můžeme nazývat lidovou a občanskou
potud, že sice děkuje za rozhodující
podněty osvobozujícímu úsilí
selského stavu, utlačovaného feudalismem,
avšak nebyla by se nikdy rozrostla do té šířky
a průbojnosti, kdyby se nemohla opřít o měšťanské
a průmyslově-obchodní vrstvy. Protože
pak tato vrstva je výtvorem hospodářského
vývoje, který nakonec vyvrcholil v hospodářské
revoluci, je samozřejmě pravdou, že hospodářská
revoluce byla mocně podporována revolucí
politickou. Teprve tato však vytvořila podmínky,
jež umožnily rozvoj techniky, dělbu práce
a výměnu.
Počátek strojního věku dal na sebe
ještě dlouho čekat po tom, co novověký
duch prokazoval smysl a svoje nadání pro řešení
technických problémů. Z toho, že v několika
stoletích se nahromadily nevyužité technické
ideje, vysvětlujeme převratnou a někdy i
ničivou náhlost, se kterou se v 19. století
uskutečnila hospodářská revoluce,
charakterisovaná zejména používáním
strojů.
Od této chvíle, kdy došlo k této revoluci,
kdy používání strojů vedlo k
racionalisaci, začíná nový veliký
boj těch, kteří byli ještě bezbrannější
než to bylo v případě svrchu uvedeném,
o jejich práva. Bylo již mnohokrát drasticky
prokázáno, že nepřítel hospodářský
byl v podstatě nelítostnější
než nepřítel jenom politický.
Život se zásadně změnil, změnily
se formy života a vzrůstaly třídní
rozdíly. Ve vývoji se změnila pak úloha
státu a žádným způsobem nebylo
možno zabránit vzrůstajícímu
sebevědomí pracujících, zvláště
když myšlenky socialismu byly formovány tak důrazně,
jak to učinil Marx a staly se novou základnou všem,
kteří chtěli změnit kapitalistický
hospodářský systém. Svobody vydobyté
na všemocném státu francouzskou revolucí
bylo třeba doplnit zárukou, že odpadne vykořisťování
a že v další fázi stát převezme
i určité povinnosti v tomto směru.
V nové ústavě pak za zcela změněných
hospodářských předpokladů a
při změněném názoru na funkci
státu, jsou zásadně vyjádřena
základní práva každého pracujícího
a stát převzal záruku, že tato práva
budou v obou směrech, t. j. ve směru politickém
i hospodářském, splněna, ale nakonec
převzal i vůči svému bývalému
objektu povinností. Tím byl dokončen vývoj,
který jsem načrtl a jeho vyjádřením
jsou zejména ta ustanovení ústavy, která
pojednávají o sociálních právech
občanů. Jsme přesvědčeni, že
to není konec vývoje, že to je začátek
nové cesty, která bude pokračovat přebíráním
nových povinností se strany státu, aby byla
zajištěna nová společnost, ve které
nebude vykořisťovaných a nebude vykořisťovatelů
a každý bude za svou práci nejen odměněn,
ale bude mít právo, aby jeho život byl zajištěn
pro případ nemoci, stáří a
pod.
Stáváme se tedy znovu předvojem sociálního
pokroku, jak tomu bylo již tolikrát v minulosti. Na
svých bedrech jsme v minulosti nesli tíži nacionálního
boje a boj skončil osvobozením našeho lidu
v r. 1918. Otázka sociální nebyla dořešena
a naše stará ústava ponechala si liberálně-kapitalistickou
náplň. vývoj pak - a zejména události
únorové - naplnily obsah občanských
svobod, převzatých jako výsledek politické
revoluce, výsledky revoluce hospodářské
a předložená ústava zásadně
mění starou hospodářskou strukturu
a přejímá tyto zásady. Hospodářský
život bude založen na hospodářství,
jehož základem budou znárodněné
podniky a znárodněné zdroje národního
hospodářství. Hospodářská
činnost bude důsledně plánovaná.
v tomto plánu bude ponecháno místo pro řemeslo,
živnosti a maloobchod.
Politickým doplňkem takovéhoto hospodářství
bude zlidověná správa, národní
výbory a zlidověné soudnictví. Práva
jednotlivce, jak byla vybojována, budou tedy nejen zachována,
ale budou doplněna podstatnou náležitostí,
t. j. hospodářským naplněním
vybojovaných svobod. Společnost nabude tím
samozřejmě určitá práva vůči
jednotlivcům. Jsme přesvědčení,
že to, co je v ústavě vyjádřeno,
a duch, kterým má býti neseno důsledné
provádění přijatých zásad,
jsou ve shodě s politickými postuláty křesťanskými
a že můžeme prohlásit, že výsledky
dlouhé cesty vývoje za lidskou svobodu a za hospodářskou
svobodu v konečné náplni, jak je vyjádřena
v ústavě, jsou ve svých důsledcích
křesťanské a prospěšné celému
národu. Zvláště zdůrazňujeme
na tomto místě, že křesťanský
názor na poslání jednotlivce na tomto světě
postuluje nutně i hmotné předpoklady štěstí
jen jednotlivce. Ty budou splněny ve společnosti
sociálně spravedlivé, ve které budou
odstraněny i všechny možnosti vykořisťování.
Československá strana lidová přijala
tyto zásady již jako přímý důvod
svého založení a své existence. V celém
svém vývoji stála na straně sociálního
pokroku a kritiky liberalismu a kapitalismu, jako strana výhradně
protiliberální a protikapitalistická. Program
formovaný už v r. 1894 byl měněn pouze
v jednotlivostech a v konkretních cílech a celková
linie strany se nesla zásadně za změnou lidské
společnosti změněním hmotných
předpokladů lidské existence. Ke všemu,
co bylo řečeno, je třeba zásadně
dodati, že podle křesťanského světového
názoru třeba naplniti reformy, jichž předmětem
je člověk, náplní mravní a
vývoj této mravní náplně musí
býti souběžný s vývojem techniky.
Zdůrazňujeme v této chvíli zvláště,
že nepostradatelnou částí přeměny
lidské společnosti, má-li dojíti ke
společnosti vyššího typu, je i přeměna
mravní. Výsledky reforem, které jsou obsaženy
v ústavě, směřují k cílům,
které jsou přímými politickými
cíli československé strany lidové
a proto se staví československá strana lidová
nejen kladně k nové cestě českého
národa, která byla takto proklamována, ale
je upřímně přesvědčena,
že je to správná cesta k spravedlivějšímu
a šťastnějšímu životu všech
Čechů a Slováků ve společném
státě.
Jsme dále přesvědčeni, že československý
lid bude úzkostlivě střežit svobody,
které jsou výsledkem tolika bojů a prolité
krve, a které jsou v ústavě vyjádřeny
a že bude stejně tak střežiti svá
sociální práva a nedovolí, aby byla
jakkoliv zkracována. Každý pokus o jejich zkrácení
znamenal by zásah do nejslavnějších
výsledků všech našich revolucí,
přerušení tradice od husitských dob,
které svým sociálním charakterem byly
tak obdobné dnům našim - až po vítězné
revoluce sociální na západě a pak
konečně a definitivně v Sovětském
svazu.
Přejeme si, aby přibývalo osobního
štěstí a mravnosti každého občana
a šťastný lid aby je rozšířil
ke štěstí svému a celé příští
generace. (Potlesk.)
Místopředseda dr John: Ke slovu je dále
přihlášen pan posl. dr Brúha.
Uděluji mu slovo.
Posl. dr Brúha: Slávne Ústavodarné
Národné shromaždenie, panie a páni!
Dovoľte, aby som pri dnešnej rozprave o našom najdôležitejšom
zákone, o zákone, ktorý bude tvoriť
základ nášho celého budúceho
života a vývoja a ktorého vypracovanie bolo
cieľom tohto slávneho sboru, predniesol aj ja niekoľko
skromných slov.
Máme za sebou dva roky intenzívnej práce,
ktorá priniesla nášmu ľudu veľké
množstvo doteraz nevídaných hodnôt, najmä
po februárových udalostiach. Po tejto stránke
možno so zadosťučinením pozrieť nazpäť
na vykonané dielo. Boly však chvíle v uplynulých
dvoch rokoch, kedy sme prestávali veriť, že dôjde
k tomuto slávnostnému aktu, k uzákoneniu
našej ústavy. Všetci tí, ktorí
milovali svoj národ a štát, si úprimne
želali, aby Ústavodarné Národné
shromaždenie splnilo svoju hlavnú úlohu, dať
nášmu ľudu novú ústavu, ústavu
najlepšiu, ústavu, ktorá by bola základom
rozmachu a blahobytu nášho ľudu a štátu
po každej stránke. Nezostalo len pri sľuboch,
došlo aj na skutky. Naše veľké úsilie
rekonštrukčné po hroznej vojne a naše
veľké úsilie budovateľské je dnes
korunované ďalším veľkým úspechom
- základným zákonom štátu - ktorý
bude slúžiť len záujmom nášho
ľudu, ktorý podľa základného článku
tohto zákona je jediným zdrojom všetkej moci
v našom štáte a bude len na nás, na každom
jednotlivcovi, aby bol tým najúčinnejším
prostriedkom a zbraňou v našom spoločnom úsilí
dosiahnuť pre všetok náš ľud všetky
podmienky pre slobodný, spokojný a šťastlivý
život v jednotnej a nedeliteľnej Československej
republike, vlasti to dvoch rovnoprávnych bratských
slovanských národov Čechov a Slovákov.