Sledujíce dějiny některých složek
obecných principů ústavy a principů
lidské svobody vůbec, přišli bychom
přirozeně i k naší slavné revoluci
husitské, jež nebyla jen nábožensky reformační,
nýbrž také - a hodně - politická
a zejména sociální.
Tábor, paní a pánové! Co znamená
toto jméno nejen v dějinách lidské
svobody, svobody člověka, svobody svědomí,
ale i v dějinách demokracie, opravdové lidovlády!
Táborský náboženský radikalismus,
starokřesťanský komunismus obce, to byly projevy
doby stejné duchovní hodnoty jako slavné
heslo velké francouzské revoluce: Liberté,
Egalité, Fraternité. A my dnes dobře rozumíme
heslu: "Tábor je náš program", a
víme dobře, co znamená.
Až tam, aspoň až tam bychom mohli u nás
sledovat červenou nit volání po základních
právech a základních svobodách lidských,
principech to všech osvícených ústav
na světě a také přirozeně naší
ústavy.
Není to právě dlouho, co bylo řečeno,
že náš národ nikdy nebyl ve svých
moderních dějinách tak blízko velké
revoluční době husitské, jako právě
nyní. Nuže, v tomto konstatování je
hluboká pravda, mnohem hlubší, než jak
se na první pohled zdá. A sledujíce tuto
myšlenku, neměli bychom zapomenout ani na slova Masarykova
z jeho "Karla Havlíčka", napsaná
sice v souvislosti s rokem 1848, ale platná všeobecně
a stále i dnes, jak nasvědčuje to, že
v roce 1925 při posledním vydání "Karla
Havlíčka" ponechal je Masaryk nezměněna
v platnosti jako tehdy, když je napsal a která zní:
"Rok 1848 i u nás je pokračováním
té velké revoluce, která dobou husitskou
počíná a posud ukončena není."
Jak úžasně jasně Masaryk viděl!
(Předsednictví převzal místopředseda
Komzala.)
Dějiny konstitucionalismu vůbec jsou živým
obrazem velkolepého boje člověka za jeho
základní práva, feudalismem a absolutismem
doslova zhanobená. Jsou živým dokladem toho,
že touha po svobodě a svoboda sama je stejně
neoddělitelnou jako nepotlačitelnou složkou
lidské podstaty a přirozenosti, a to svoboda individua
i svoboda kolektiva.
Dějiny konstitucionalismu jsou dějinami velkolepé
cesty člověka od poroby k svobodě, k svobodě
duchovní i fysické, jsou svědectvím
úžasného vývoje, na jehož začátku
byl člověk potlačen lidsky i politicky, kulturně
i sociálně, a na jehož konci je člověk
svobodný, nikoli již objekt feudálního
pána nebo absolutistického panovníka nebo
policejního státu, nýbrž přímý
subjekt státní moci a její vlastní
nositel a vykonavatel. Člověk jako individuum, lid
jako kolektiv. Jak v tomto světle vskutku krásně
zní slova předmluvy a základních článků
naší nové ústavy: "My, lid československý,
prohlašujeme, že jsme rozhodnuti vybudovat svůj
osvobozený stát jako lidovou demokracii, která
nám zajistí pokojnou cestu k socialismu. Chceme,
aby to byl stát lidové demokracie, v němž
si lid svými zástupci zákony nejen dává,
nýbrž je svými zástupci také
vykonává. Lid je jediným zdrojem veškeré
moci ve státě."
Jaký je to úžasný pokrok, paní
a panové, za sto let! Je vskutku téměř
symbolické, že naše nová ústava
se stává skutkem právě ve dnech, kdy
vzpomínáme celého století, které
uplynulo od pohnutých událostí slavného
roku 1848.
V dějinách českého a československého
konstitucionalismu znamená r. 1848 totéž, co
velká revoluce francouzská pro Francii a pro svět.
Znovu a znovu je však nutno si připomenout, že
stejně jako ve Francii, i u nás měly bouře
z r. 1848 charakter stejně politický jako sociální.
Vůbec jsou tyto dva proudy - konstitucionalismus a socialismus
- v úzké souvislosti.
Obraz roku osmačtyřicátého býval
často zkreslen jako obraz vysloveně národního
a státoprávního boje. Není tomu tak.
Pravdou sice je, jak jsem se již zmínil, že národní
svoboda byla tehdy, jako ještě i mnohem později,
kladena na první místo, nicméně však
souběžně se uplatňovaly problémy
sociální, a to stále hlasitěji. Únorová
revoluce francouzská, jež tak intensivně zasáhla
do vývoje politických poměrů v celé
Evropě před 100 lety, měla velmi silné
sociální prvky. Zajímavé je a pro
nás a zejména pro dnešní náš
vývoj charakteristické, že paralelně
se všemi problémy, po jejichž řešení
se tehdy u nás volalo, objevuje se i myšlenka dnes
nám tak blízká, myšlenka, která
nachází teprve nyní naplnění,
myšlenka všeslovanská, která dochází
konkretní podoby ve všeslovanském sjezdu pražském.
Už před sto lety spatřovali naši předchůdci,
a to politikové i lid, ve spojení všech slovanských
národů jedinou záštitu svobody a bezpečnosti
rozvoje politického, sociálního i kulturního.
Nezapomeňme a nezapomínejme na to, paní a
pánové, nezapomeňme na to právě
dnes, kdy se konečně po prvé ve svých
dějinách Slovanstvo našlo a spojilo, a jak
pevně věřím, našlo a spojilo
se trvale a nerozlučně. (Potlesk.)
Doby, kdy germánští politikové zasévali
nesvornost mezi Slovany, jsou konečně a definitivně
za námi. Sovětský svaz ujal se své
přirozeně slovanské úlohy - vedení
slovanských věcí, vedení rodiny slovanských
států jako její nejmocnější
člen, jako jediný a skutečný garant
všech slovanských zájmů nejen v Evropě,
ale v celém světě. (Potlesk.) Pravím-li
"skutečný garant", mám na mysli
obrovskou ruskou moc a tato moc, paní a pánové,
nespočívá jen na podkladě fysickém,
nýbrž je to i síla ducha, na němž
je budována síla socialismu, síla lidu. (Potlesk.)
Svět zde stojí před skutečností,
již prostě musí nezbytně respektovat.
O tom všem snili naši předkové před
sto lety a uprostřed prvních pokusů promítnout
ideály do prostředí reality poučily
je kule z Windischgrätzových děl, že cesta,
kterou pražský slovanský sjezd nastoupil, je
a bude neschůdná a tvrdá a že po ní
poteče mnoho krve. Tekla sto let. A to, co činíme
dnes - a to je moje pevné a hluboké lidské
přesvědčení - má tento proud
slovanské krve již jednou zastavit, paní a
pánové, neboť tekla příliš
dlouho a teklo jí příliš mnoho. Výbuch
touhy po svobodě lidské i občanské,
národní i sociální, výbuch
roku osmačtyřicátého, skončil
stejně jako první výbuch roku 1789. Ztroskotal;
ztroskotal z mnoha příčin, z nichž vojenská
moc reakčních panovníků a států
byla jen jedinou. Další z nich tkví nesporně
také přímo v těchto lidových
akcích, jež nebyly vždy a ani nemohly býti
organisovány tak, aby došly k úspěšnému
konci. Ba obávám se, že slovo "organisovány"
není ani docela na místě.
Výbuch ztroskotal, ale oheň uhašen nebyl, hořel
v lidu dále, v našem stejně jako v ostatních
národech Evropy. Konstituce byla pohřbena, vše
zdálo se býti zničeno, a přece tomu
tak nebylo. Nikdo se již nemohl odvážit zavést
znovu robotu a ducha svobody už nikdo nemohl trvale potlačit.
Plamen hořel a vývoj šel dál.
Ještě bych, slavná sněmovno, v této
souvislosti rád něco dodal k roku osmačtyřicátému.
V našich moderních politických dějinách
bylo to v roce osmačtyřicátém po prvé,
kdy při oficiálním jednání
padla slova: lid, vůle lidu, důvěra lidu.
A nebyl to, paní a pánové, nikdo jiný
než František Palacký, z jehož úst
vyšla tato slova při jednání guberniální
komise o přípravách voleb do českého
sněmu. A sto let trvalo, než vůle našeho
lidu se mohla projevit tak cele, svobodně a hluboce, jako
se projevuje dnes v této ústavě, kterou si
náš lid dává.
Krok dějin je pomalý, ale je rozvážný
a jistý a stejně jako Palackého slova o vůli
lidu došla konečně po stu letech svého
naplnění, dochází naplnění
i jeho veliké a celému národu dobře
známé heslo: Svůj k svému a vždy
dle pravdy. A na tomto hesle bude zakládána nová
jednota celého českého a slovenského
národa. Proto se můžeme plným právem
tázat: Dívali jsme se kdy do pravdivějšího
zrcadla než je tato ústava? Pravil jsem, že i
když se po osmačtyřicátém roce
reakce projevila v mocné síle, nemohla udusit plamen
touhy po svobodě. Rok za rokem a desetiletí za desetiletím
přinášela vítězství lidové
myšlenky, tu menší, tu větší.
Konstitucionalismus byl na trvalém postupu a průběhem
doby parlamentarismus nahradil téměř všude
absolutistické formy vlády. Dospělo se k
formálně politické rovnosti občanské,
tu větší, tu menší. I s hlediska
ideálů Velké revoluce francouzské
a únorové revoluce francouzské a vůbec
celého konstitučního hnutí bouřlivého
roku osmačtyřicátého byl to nesporně
pokrok, byla to opravdu značná lidská svoboda.
A přece, paní a pánové, nebyla to
úplná svoboda, neboť skutečná,
absolutní rovnost se skládá ze dvou stejně
mocných složek, z formálně politické
rovnosti a z rovnosti hospodářské. A na poli
hospodářském ji dosaženo nebylo. Fysiokratické
heslo "Laissez faire, laissez passer" mělo nad
pomyšlení pevné kořeny, jdoucí
často až ke dnu lidské bytosti. Byly a jsou
v něm nesporně prvky vykořisťování
člověka, a liberalismus, který - a to se
dnes zdá téměř paradoxní -
vyšel ze slova "liberté", prvního
slova velkého hesla Velké revoluce francouzské
a z prohlášení lidských práv,
liberalismus, který se projevil v celé růžici
téměř všech lidských činností
v oboru duchovním, kulturním, politickém
i hospodářském - ten liberalismus, paní
a pánové, stojící svého času
v popředí veškerého myšlenkového
pokroku, se stal na poli hospodářském skutečnou
překážkou svobody, stal se líhní
kapitalismu a nesociálnosti, oportunismu a konečně
konservatismu.
Ukázalo se, že svobody, jichž liberalismus dobyl,
prospívají jen jednomu stavu. Ukázalo se,
že liberalistický hospodářský
princip volné soutěže dává převahu
tomu, kdo má majetek. Liberalistická svoboda hospodářská
stává se tak překážkou svobod
jiných, zejména svobod pracujícího
lidu.
Proto se i Masaryk brzy postavil proti liberalismu, jehož
úpadek, zejména po stránce mravní,
ostře kritisoval. Dosáhnout absolutní rovnosti
znamenalo tedy potřít hospodářský
liberalismus a z něho vzniklý kapitalismus. Dosud
se to ve velké části světa nepodařilo.
Tato ústava, kterou máme před sebou, jej
však potírá. Slovo úvodního prohlášení
to praví nad veškerou pochybnost jasně.
Pravil jsem již, že Velká říjnová
revoluce ruská byla jednou ze složek myšlenkového
prostředí, z něhož vyrůstala
naše první ústava, že však jsem dalek
toho tvrdit, že by byla tvořena pod jejím vlivem.
Pokud jde o naši druhou ústavu, je tomu však
jinak. Říjnová revoluce ruská potírá
hospodářský liberalismus a kapitalismus právě
uplatněním hospodářské rovnosti
a vytváří tak absolutní rovnost lidskou,
jež je a stejně ze složky politické jako
hospodářské. Svého času tomu
političtí theoretikové a státovědci
říkali "ruský pokus". Nuže,
dejme tomu; ani Marxova a Leninova, ale ani Stalinova slova by
sice nepřipouštěla tento termín, ale
i kdyby tomu tak bylo, pak je už dávno po pouhém
pokusu, neboť ten se prostě zdařil. Kdybych
měl použít výrobní terminologie,
je Sovětský Svaz už dávno za stadiem
laboratorních prací, které vyústily
do pracovního systému, do systému životního.
Byly úspěšně aplikovány na státní
život politický i hospodářský
a přirozeně i na život sociální
a kulturní.
To jsou, paní a pánové, skutečnosti.
Tyto skutečnosti musí svět vidět a
také je vidí a reaguje na ně - positivně
nebo negativně. My ovšem reagujeme positivně,
poněvadž vidíme tyto skutečnosti z bodu
obzvláště blízkého, a tyto skutečnosti
se obrazí i v naší ústavě. Můžeme
proto říci s plnou vahou odpovědnosti, že
ruská říjnová revoluce, politické
a hospodářské zřízení
Sovětského svazu a ovšem i jeho ústava
- to vše mělo vliv na tvorbu naší nové
ústavy, byť tento vliv nebyl jediný. Tvořili
jsme tuto ústavu také zejména s našich
vlastních hledisek a potřeb i skutečností.
Řekl jsem, že svět reagoval na velkou říjivou
revoluci ruskou. Reagoval na ni hospodářsky i politicky,
ba i vojensky. Jejím největším odpůrcem
byl fašismus a nacismus. Je lidsky téměř
nepochopitelné, jak úžasného výkonu
byla schopna tato lidská zvrácenost a je to vysvětlitelné
jedině úžasným využitím
lži a násilí, využitím, jež
bylo psychicky i fysicky možné jen u národa
vykazujícího takové charakterové vlastnosti,
jako právě národ německý. Nacismus
nepopíral jen komunismus, nýbrž popíral
celou logiku dějin, ba popíral dějiny samy,
byť se jich tolikráte dovolával. Popíral
všechno kromě snůšky Hitlerových
nesmyslů v jeho knize Mein Kampf. Je škoda slov i
času, abych se o tom šířil. Je nám
to všem naprosto jasné. V dějinách politických
i hospodářských ideí bude mít
nacismus jen pramalé místo, pokud není vznešeného
slova "idea" zneužíváno, mluví-li
o nacismu. Zato pro pouhé vyčíslení
škod, jež nacismus světu ve všech směrech
způsobil, nebude nikdy dost místa.
Chtěl jsem na fašisticko-nacistickou epochu dočasného
ovládnutí Evropy poukázat jen jako na poslední
pokus zvrátit fysickou mocí to, co spočívá
v podstatě člověka samého. Nacismus
nezbytně musil skončit tak, jak skončil.
Skončil by tak - dříve nebo později
- v každém případě, i kdyby byl
dočasně vyhrál v tomto zápase. Měl
totiž sám v sobě zárodek zmaru. Bylo
to, paní a pánové, hnutí bez mravní
hodnoty, jež by nemohlo nikdy obstát v zápase
s oněmi vysoce mravními hodnotami, jako je lidská
svoboda, jako je demokracie, jako je rovnost všech lidí,
národů, ras a států.
Po porážce nacismu a jeho odnoží, evropské
i asijské, prochází lidstvo novou krisí.
Je to přirozené. Kdo očekával, že
tato válka, tento obrovský zápas hmoty a
ducha, nezanechá v mravním i sociálním,
politickém i hospodářském životě
lidstva svoje hluboké stopy, toho nelze brát vážně.
Dnes už není otázky: nacismus nebo svoboda?
Dnes je však jiná a větší otázka:
kapitalismus nebo socialismus? My jsme se jasně a bezvýhradně
rozhodli pro socialismus. Nerozhodli jsme se pro něj teprve
letos v únoru, rozhodli jsme se pro něj již
v Košicích a ještě dříve.
Naše nová ústava je jasným výrazem
této skutečnosti. Socialismus je v ní výslovně
uveden jako náš cíl. Lidová demokracie
je pak uvedena jako forma, kterou k němu chceme dospět.
Není to naše úzké stanovisko, je to
naopak správné pochopení světového
vývoje.
Je pro nás ctí - a tato čest zůstane
již navždy spojena s československým jménem
- že jsme v řadě pionýrů skutečného,
v celém životě důsledně spravedlivého
socialismu, v řadě pionýrů, kde první
místo zaujímá Sovětský svaz.
Svět půjde touto cestou přes všechny
překážky, které nyní kapitalismus
tak horlivě hromadí socialismu do jeho cesty. Budeme
míti náskok a jsme si toho vědomi.
Tato ústava je proto dílem velikým a významným,
je naším historickým dílem. Je mezníkem
v našem národním, politickém a sociálním
vývoji, mezníkem v našich dějinách.
Nechtěl bych ji charakterisovat frázemi. Považuji
ji však - a v tom bude celý tento slavný sbor
jistě zajedno - opravdu za veliké a zejména
za dobré dílo. Podařilo se v něm totiž
v pozoruhodné míře a pozoruhodným
způsobem spojiti mnohá dobrá dědictví
naší předválečné minulosti
s perspektivou budoucnosti, viděné s hlediska dneška.
Řekl jsem již na začátku, že naše
první ústava byla dobrým dílem. Musíme
si však objektivně připomenouti, že nebyla
dílem naprosto původním. A v tomto smyslu
jím nebyla vlastně žádná ústava.
Lidská a občanská svoboda vznikala ze středověkého
feudálního poddanství jen zvolna. Poddaní
dobývali si svobod a práv na svých pánech
a panovnících kus za kusem při různých
příležitostech, jako při válkách
nebo při střídání panovníků.
Panovníci vydávali o tom listiny a tyto listiny
byly přímými předchůdci ústav.
Svobody a práva, o nichž se v nich mluví, byly
pak pojímány do ústav, a tak docházelo
k plynulému vývoji. Ústava za ústavou
přicházela u různých národů
i u téhož národa. Byla-li potlačena
jakýmkoliv politickým nebo mocenským zvratem,
byla za čas obnovena v lepší a hodnotnější
formě a její náplň svobod bývala
vždy a stále větší a větší.
To jsou znaky konstitučních dějin. Jedna
ústava přejímala z druhé ona ustanovení,
jež pokládala za dobrá, vhodná a vyzkoušená,
ať již šlo o tentýž národ, nebo
o národy jiné. Přejímala je tu beze
změn, tu je zase měnila více nebo méně,
ubírala z nich a přidávala k nim ustanovení
nová. Jisté principy však zůstávaly.
Je nepopiratelným zjevem, že nové ústavy
zachovávají určitá dědictví
minulosti, zejména jde-li, jako je tomu v našem případě,
o plynulý politický vývoj a nikoliv o vývoj
násilný. Konkretně řečeno:
pro svoji první ústavu neměli jsme svého
vlastního vzoru ve svých ústavních
dějinách, ani článku, od něhož
bychom byli vyšli. Pokud se jisté panovnické
deklarace a listiny pohybovaly na tomto poli, byly třistaletou
politickou porobou postaveny mimo jakoukoliv úvahu. Dívali
jsme se proto tehdy po ústavách cizích národů,
zejména velkých národů se slavnou
tradicí lidských a politických svobod. V
naší první ústavě můžeme
prokázaně najíti ústavní prvky
velkých západních demokracií, což
ostatně není žádným tajemstvím.
První naše ústava, stejně jako tato
druhá, vznikaly veřejně. Pro základní
principy nebylo již třeba nikam choditi pro vzor,
neboť tyto principy jsou majetkem všeho vzdělaného
lidstva. Nejsou již požadavkem, jsou samozřejmostí.
Ale zato typ ústavy byl již věcí velké
úvahy, na níž měl svůj vynikající
podíl president Osvoboditel Tomáš Garrigue
Masaryk. Byl zásadně proti francouzskému
typu. Měl zato, že se politicky neosvědčuje
a měl pravdu, jako vždycky.
Proč tak široce mluvím o vzniku naší
první ústavy? Proto, že naše druhá
ústava z ní mnoho, velmi mnoho přejímá.
Jsou to ovšem základní principy, hodnoty, které
se již staly nezadatelnými právy, ale jsou
to vedle ustanovení fundamentálních i ustanovení
sekundárního charakteru, což je důkazem,
že naše první ústava byla dobrá.
Státověda podrobí tuto naši novou ústavu
jistě jednou vědeckému rozboru. Najde v ní
pak prvky, jež budou naší druhé konstituantě
československé ke cti stejně jako zde byly
prvky, jež byly ke cti našim předchůdcům
v první konstituantě československé.
Najde v ní prvky oné slavné deklarace lidských
a občanských práv velké revoluce francouzské,
t. j. prohlášení oněch svobod, které
zaručují rozvoj osobnosti, vedle prvků socialistického
charakteru a socialistické perspektivy. A ti, kteří
se budou zabývati speciálně tímto
tónem ústavních ustanovení, najdou
v prvním odstavci preambule slavnostní prohlášení
o pokojné cestě k socialismu. To je věc mimořádné
důležitosti, kardinálního významu,
to je princip, který je nutno zdůrazniti přede
vším ostatním, princip prvořadé
závažnosti.