S velkým ohlasem se přijímalo sjednocení
tělovýchovy, mládeže a ostatních
zájmových složek.
Udělali jsme také příslušné
změny, které vyplývaly z těchto návrhů
- na př. v našem základním článku
IV, odst. 3, který jsme doplnili zmínkou o organisacích
žen a mládeže.
Velmi byla vítána ve veřejné diskusi
formulace rovnoprávnosti mužů a žen a
skutečné provedení i ostatních zásad,
které dříve platily jen na papíře.
Velký zájem je o věci kulturní a školské
- zejména je požadována bezplatnost veškerého
vzdělání. To je ovšem věc, kterou
za dnešní situace nemůžeme ještě
stoprocentně provést, chceme-li zůstati při
zásadě, že naše ústava má
býti reálná, že má být
založena na skutečnostech. (Předsednictví
převzal místopředseda Polák.)
Největší zájem se ve veřejné
diskusi tedy soustředil na kapitolu první, o právech
občanů, a na kapitolu pátou - poměr
Čechů a Slováků.
Značná část této veřejné
diskuse vybočila poněkud z rámce ústavy.
Naši občané nám navrhují mnoho
zákonů, jimiž by byla ústava doplněna,
takže jsou to vlastně připomínky k našemu
příštímu zákonodárství.
Z toho je vidět, jak dobře náš lid pochopil
funkci naší nové ústavy, která
má být jakýmsi ohniskem našeho budoucího
právního řádu a podnětem k
vydávání budoucích zákonů.
Myslím, že vcelku veřejná diskuse ukázala,
že se návrh ústavy stal lidovou záležitostí
a že ústava bude v plném slova smyslu lidovou.
Ke konci dovolte, abych se dotkl ještě jedné
věci. Zmínil jsem se na počátku své
řeči o tradici a zejména také v úvodním
"Prohlášení" se odvoláváme
na svou národní tradici. Byly již i ve veřejné
diskusi uplatněny pochybnosti, zda je třeba, abychom
se v úvodním "Prohlášení"
odvolávali na naši historii. Myslím však,
že je to třeba. V poslední době se u
nás stalo tolik změn, jimiž se provedly takové
převratné věci, že to znamená
změnu opravdu historicky zakotvených skutečností.
Uvažme jen: odsun Němců - to znamená
změnu, která jde 600 až 700 let zpátky
do minulosti. I k tomu je třeba zaujmout v ústavě
stanovisko.
Dále je třeba zaujmout stanovisko k pomluvám,
které se o nás rozšiřují v cizině.
Úvodní "Prohlášení"
mělo za účel vyjádřit tak stručnou
formou, jak to jen lze, jak si náš lid sám
uvědomuje dnešní etapu vývoje. Zde je
nejdůležitější poslední
část "Prohlášení",
která mluví o tom, že lid je rozhodnut jít
po této cestě k socialismu. Avšak úvodní
"Prohlášení" má také
celému světu říci, kde stojíme
a co chceme. Říká-li se "tradice",
míní se tím obyčejně něco
konservativního. Zde je nutno konstatovat, že v našem
případě znamená tradice něco
velmi pokrokového, ba přímo revolučního.
Říkáme-li dnes celému světu,
kde stojíme, činíme něco podobného,
jako činili naši předkové v největší
době našich dějin, v době husitské.
Tehdy také byl národ obecně pomlouván
po celém světě a tehdy také poslali
naši předkové do světa čtyři
artikule pražské, které podle slov Palackého
byly "veřejným vyznáním národa
a stanovily základ i povahu dějin českých
věku tohoto". Tyto čtyři artikule byly
výsledkem jednání, které se vedlo
roku 1420 mezi tehdejšími směry v husitském
hnutí. A k tomuto jednání přišla
nejpokrokovější tehdy strana - Táborité
- vyzbrojena dvanácti artikulemi, dvanácti základními
články, z nichž mnohé jsou tak radikální,
že jsme jich ještě ani nedorostli. Nebude na
škodu uvést, co o tom píše Palacký:
"Učeno zajisté roku 1420 mezi Tábory,
že napotom již nemělo býti nižádného
na zemi kralování neb panování ani
poddání; že všichni lidé měli
napotom býti rovní bratři a sestry; a jakož
již tehdáž skutečně na Táboře
nic nebylo mé a nic tvé, ale všichni měli
všechno v obec, taktéž mělo všem
a vždy všecko v obec býti... A dle zásad
těchto hlásáno jest dále, že
již neslušelo míti krále ani jeho sobě
voliti, ale kralování mělo dáno býti
lidu obecnému..." Ano - kralování mělo
býti dáno lidu obecnému...
Odvoláváme-li se tedy v úvodním prohlášení
na své tradice, myslím, že se na ně
odvoláváme plným právem, neboť
co to znamená, žádali-li Táborité,
aby kralování bylo dáno lidu obecnému?
Slavné Ústavodárné Národní
shromáždění! Paní a pánové!
Jsem přesvědčen, že bude-li uzákoněna
tato ústava, kterou vám dnes předkládá
ústavní výbor - tato ústava lidové
demokracie, ústava cesty k socialismu, ústava, kterou
náš lid spojuje se jménem soudr. Gottwalda
- uzákoníme-li tuto ústavu, jednáme
v duchu svých nejlepších tradic, jednáme
v duchu nejlepších tradic obou našich národů.
(Dlouho trvající bouřlivý potlesk.)
Podpredseda Polák: Pristúpime k rozprave
všeobecnej.
Prihlásení sú títo rečníci:
posl. Slánský, Bašťovanský,
dr Neuman, dr Ševčík, Hladký,
dr Bátěk, dr Brúha.
Dávam slovo posl. Slánskému.
Posl. Slánský (uvítán potleskem):
Slavná sněmovno, paní a pánové!
Naše Ústavodárné Národní
shromáždění, které bylo před
dvěma lety 26. května 1946 zvoleno, aby především
dalo zemi novou ústavu, splňuje dnes tento svůj
hlavní úkol. Nebýt únorového
vítězství lidu, nebyli bychom mohli splnit
tento úkol včas, nebyli bychom mohli novou ústavu
vůbec uskutečnit. Zrádní reakcionáři,
kteří sabotovali všechny vládní
a parlamentní práce, se snažili, aby oddalovali
a zmařili také vypracování a uzákonění
nové ústavy.
Porážkou reakce jsme skoncovali i s jejich sabotérskou
prací a mohli jsme uzákonit nejen velké historické
zákony, jako znárodnění podniků
nad 50 zaměstnanců, znárodnění
velkoobchodu, zahraničního obchodu, novou pozemkovou
reformu, národní pojištění, jednotnou
školu, ale můžeme završit práci Ústavodárného
Národního shromáždění
i přijetím nové ústavy.
Naše nová ústava vtesává v desky
základního zákona velké vymoženosti,
dosažené národní a demokratickou revolucí
v květnu 1945 a vítězstvím lidu v
únoru letošního roku. Naše nová
ústava je vyjádřením a zakotvením
všech těch velikých změn, které
byly u nás uskutečněny od května roku
1945. V ruchu denních událostí jsme si ne
vždy plně uvědomovali, jak hluboké a
převratné změny se u nás za ta poslední
tři revoluční léta uskutečnily,
že ve svém souhrnu znamenají velikou společenskou
přeměnu, znamenají konec staré a počátek
nové dějinné epochy naší země.
Končí staleté období, kdy mluvčím,
vůdcem a representantem našich obou národů
byla buržoasie. Tato třída, která na
počátku své éry hrála pokrokovou
úlohu v boji proti feudalismu a rakousko-uherskému
útlaku, se na konci svého panství stala brzdou
vývoje. Její představitelé, kteří
kdysi sloužili potřebám národa, nakonec
zastupují jen úzké třídní
zájmy hrstky finančních, průmyslových
a agrárních velkokapitalistů. Tyto jejich
třídní zájmy se dostávají
do rozporu nejen se zájmy dělnické třídy
a pracujícího lidu, ale se zájmy celého
národa a státu.
Tito velkokapitalističtí magnáti ztratili
právo říditi hospodářství,
neboť prokázali, že je vedou do periodických
krisí, provázených trvalou nezaměstnaností
a zbídačením širokých lidových
vrstev. Tito velkokapitalističtí magnáti
ztratili právo mluvit jménem národa a zastupovat
jeho národní záležitosti, neboť
prokázali, že jejich úzké třídní
zájmy byly jim bližší než zájmy
národa a státu. Pro tyto své sobecké,
kapitalistické zájmy zradili republiku v roce 1938
a vydali ji úhlavnímu nepříteli, barbarskému
hitlerovskému fašismu. Náš lid poznal
tuto zhoubnou, rozvratnou a zrádnou roli kapitalistických
kořistníků v době pro národ
nejtěžší, v strašných dnech
Mnichova a za šest let kruté nacistické okupace.
Zaplativ za toto poznání velikým utrpením,
krví mnoha nejlepších svých synů
a dcer, vyvodil náš lid z toho důsledky, dává
se na nové cesty, začíná nové
dějiny.
Po svém osvobození v květnu roku 1945, za
které vděčíme především
bratrskému Sovětskému svazu a jeho hrdinné
a slavné armádě, náš lid vyhnal
od kormidla státu ty, kteří tak hanebně
selhali a zradili. Do čela národa a státu
se dostali noví představitelé, představitelé
pracujícího lidu a v prvé řadě
představitelé dělnické třídy.
Hlavními mluvčími národa se stali
představitelé té třídy, která
v boji proti velkokapitalistickým magnátům
i proti cizáckým hitlerovským utlačovatelům
byla nejdůslednější a nejstatečnější,
představitelé dělnické třídy,
jejíž zájmy nejsou v rozporu, nýbrž
v naprostém souladu se zájmy celého národa.
Provedli jsme veliké přeměny v našem
národním, politickém i hospodářském
životě, přeměny, které zakotvíme
nyní v nové ústavě a které
znamenají, že naše republika je jinou republikou,
než byla předmnichovská, že jsme vytvořili
nový, vyšší typ státu - stát
lidové demokracie. (Potlesk.)
Odsunuli jsme z naší republiky Němce a učinili
z naší země národní stát.
Znovu a znovu si musíme připomínat, že
za tento veliký historický čin, který
po staletí zbavuje naši zemi německých
kolonistů, děkujeme Sovětskému svazu
(Potlesk.) a generalissimu Stalinovi (Potlesk.),
který se v Postupimi osobně zasadil o prosazení
odsunu Němců. Dnes Angloameričané
již doznávají, že dali souhlas k odsunu
Němců jen pod velkým nátlakem Sovětského
svazu a omlouvají se sudetským Němcům,
že k tomu svolili jen proto, aby prý alespoň
zajistili humanitní ráz odsunu. Jako po první
světové válce, tak i dnes západní
imperialisté nemají zájmu na tom, aby Československo
bylo slovanským, národně pevným a
jednotným státem, tak jako tehdy i dnes západní
imperialisté podporují obnovu německého
militarismu a imperialismu. Ale právě díky
odsunu Němců z naší země jsme
dnes národním státem, zbaveným nepřátelských
živlů, vnitřně mnohem jednotnější
a tím silnější a odolnější.
Konfiskovali jsme majetek Němců a osídlili
jsme naše pohraničí českým a
slovenským pracujícím lidem. Na konfiskaci
německého majetku se tentokrát nepřiživili
bankéři, fabrikanti a zbytkaři, nýbrž
dali jsme jej do rukou českých a slovenských
dělníků, rolníků a živnostníků.
Odstranili jsme starou policejně byrokratickou veřejnou
správu, kterou jsme převzali od starého Rakouska
i do předmnichovské republiky. Zavedli jsme národní
výbory, které jsou nositelem a vykonavatelem státní
moci ve svých oblastech. Je to veliká demokratická
a pokroková přeměna naší veřejné
správy, která charakterisuje naši novou lidovou
demokracii. Umožňuje přímou účast
lidu na státní správě, umožňuje,
aby se lid svými zástupci na zákonech nejen
usnášel, ale také je prováděl
a zároveň mohl státní správu
přímo kontrolovat. Nad lidem už nevládnou
reakční, lidu cizí a nepřátelští
byrokraté, okresní hejtmani a zemští
presidenti, ale lid si prostřednictvím jím
volených a jemu odpovědných zástupců
vládne sám. To už není režim pouhé
formální parlamentní demokracie, jak tomu
bylo v předmnichovské republice, ale nový,
vyšší typ demokracie - lidové demokracie.
Současně s demokratisací státní
správy provedli jsme hlubokou demokratisaci našeho
hospodářství. Abychom dříve
vládnoucí velkoburžoasní a velkostatkářskou
kliku plně zbavili její politické moci, podťali
jsme pramen její moci u kořene, podlomili jsme její
hospodářskou moc, znárodnili jsme banky,
pojišťovny, závody nad 50 zaměstnanců,
velkoobchod a zahraniční obchod a provedli jsme
definitivní úpravu vlastnictví k půdě
rozparcelováním půdy nad 50 ha.
V předmnichovské republice určovala politiku
ve státě nikoli vláda, ale magnáti
ze Živnobanky, uhlobaroni, cukrobaroni a velkostatkáři.
Na nich byla vláda závislá a pan Preiss mohl
kterékoliv usnesení vlády zhatit hrozbou,
že neposkytne vládě úvěr. Ministři
socialistických stran mohli jen přisluhovat těmto
magnátům. Teprve dnes, když jsme vzali velkokapitalistům
jejich hospodářskou moc, když jsme jejich majetek,
nahromaděný dlouholetým vykořisťováním
našeho lidu, vrátili do rukou národa, může
pracující lid v čele s dělnickou třídou
uplatňovat svou vůli a svou moc ve státě,
v parlamentě, v celé zemi. (Potlesk.)
Změnili jsme staré vlastnické vztahy v hospodářství
a vytvořili nový typ vlastnictví, všenárodního
státního vlastnictví našeho nerostného
bohatství, průmyslu, peněžnictví
a velkoobchodu. Likvidovali jsme třídu velkostatkářů
a velkokapitalistickou část buržoasie. Osvobodili
jsme tím náš pracující lid z
poroby velkokapitalistického vykořisťování.
Pracující lid se teprve dnes stává
hospodářem země a strůjcem svého
osudu. Nemusí se dnes obávat krisí a nezaměstnanosti,
neboť hospodářství je řízeno
jednotným plánem s cílem, aby bylo dále
rozvíjeno k blahu všeho pracujícího
lidu. Naši rolníci a živnostníci nejsou
již vydáni na pospas dříve neomezeně
vládnoucích velkokapitalistů, bankéřů,
kartelářů, velkospekulantů a statkářů,
kteří hromadně ničili jejich existence.
Podlomení politické a hospodářské
moci buržoasie vytvořilo předpoklady k tomu,
abychom mohli semknout všechen pracující lid
v Národní frontu, v jednotný svazek dělníků,
rolníků, živnostníků a inteligence.
Klika velkokapitalistických příživníků
stavěla tyto vrstvy proti sobě. Vytvářela
umělé přehrady, aby mohla vládnout
bez lidu a proti lidu. Dnes tyto pracující vrstvy
poznaly, že jejich stěžejní zájmy
nejsou protichůdné, ale totožné. Reakční
živly po květnu všechnu svou naději na
zvrat našeho lidově demokratického režimu
zakládaly právě na snaze opět rozdvojit
a rozdělit náš pracující lid.
Nepodařilo se jim to. Únorové vítězství
semklo ještě pevněji tuto jednotu a očistilo
Národní frontu od rozkladných živlů.
Tuto jednotu budeme střežit, upevňovat a dále
prohlubovat. Únorové vítězství
lidu umožnilo také vytvoření politické
jednoty dělnické třídy sjednocením
komunistické a sociálně-demokratické
strany. Dokud bankéři a fabrikanti měli politickou
a hospodářskou moc, dotud mohli posílat své
agenty do řad dělnického hnutí a znemožňovat
jeho jednotu. Teprve když jsme znárodnili průmysl
a peněžnictví, vyhnali velkokapitalisty od
politické moci, když jsme porazili reakci a spolu
s ní i její pomocníky v podobě pravicových
sociálních demokratů, můžeme
dnes splniti dávnou tužbu našeho dělného
lidu a vytvořit jednotnou dělnickou stranu v rámci
komunistické strany. (Potlesk.) Jednota dělnické
třídy je nejdůležitější
zárukou jednoty všeho pracujícího lidu
a je také hlavním předpokladem úspěšného
vývoje naší země ke krásné
socialistické budoucnosti. (Potlesk.)
Naše nová ústava řeší také
novým způsobem jednotu obou bratrských národů,
Čechů a Slováků. Vtělujeme
do ústavy to, co jsme již formulovali a slíbili
v košickém vládním programu: uznání,
že Slováci jsou svébytným, osobitým
národem, že naše lidově demokratická
republika jim zaručuje naprostou rovnoprávnost a
dává jim speciální slovenské
národní orgány zákonodárné,
vládní a výkonné moci - Slovenskou
národní radu a Sbor pověřenců.
Těchto práv se může Slovákům
dostat teprve dnes, kdy v Praze již nemají hlavní
slovo Preissové a Beranové, ale představitelé
české dělnické třídy
a českého pracujícího lidu. (Potlesk.)
Ti vědí, že takováto spravedlivá
úprava jen posílí bratrskou soudržnost
obou národů, jednotnost a celistvost naší
republiky. Těchto práv by se Slovákům
nebylo dostalo v ústavě a nebylo by vůbec
také možno se dohodnouti o ústavě, dokud
ve vládě seděli Zenklové a Procházkové
a dokud za mluvčí většiny slovenského
lidu se vydávali Lettrich a Ursíny. Zenkl a Procházka
chtěli poštvat český lid proti Slovákům,
zatím co za zády českého lidu strojili
s Lettrichem a Ursínym úklady proti republice. Český
lid se nedal a nedá již nikdy znepřátelit
se slovenským lidem. (Potlesk.) Český
lid ví, že jeho nepřítelem není
slovenský lid, ale čeští i slovenští
reakční zrádcové doma i za hranicemi.
(Potlesk.)
Víme také, že plná rovnoprávnost
Slováků bude zajištěna, až bude
dosaženo zprůmyslovění Slovenska, a
proto osmý základní článek
ústavy praví, že všechny orgány
republiky musí usilovat o to, aby se vytvářely
stejně příznivé podmínky pro
hospodářský, kulturní a sociální
život obou národů.
Jako my Češi nedovolíme nikomu, aby jakkoli
rozséval zášť proti slovenskému
lidu mezi českým lidem, tak Slováci si musí
být vědomi, že dnes jim nehrozí nebezpečí
z Prahy, ale z řad separatistických, protičeskou
zášť podporujících reakčních
živlů na Slovensku.
Dáváme si dnes novou ústavu, ústavu
pokrokovou a demokratickou. Nová ústava zajišťuje
velká vítězství našeho lidu,
národa a republiky. Neponechává žádná
dvířka otevřená pro zvrat našeho
lidově demokratického pořádku. Naopak
utvrdí a upevní lidově demokratický
režim a současně umožní jeho další
rozvíjení vpřed, umožní naši
pokojnou cestu k socialismu. Naše nová ústava
a celý náš nový lidově demokratický
řád se nelíbí zahraničním
i domácím nepřátelům republiky.
Co se těmto kritikům nelíbí na našich
nových pořádcích? Po únoru
spustili veliký pokřik a mluvili o tragedii československého
lidu, o tom, že prý u nás přestala existovat
demokracie a svoboda. My víme, že únorové
vítězství není tragedií pro
československý lid, ale pro anglo-americké
imperialisty. Je pro ně tragedií proto, že
definitivně ztratili možnost vměšovat
se do našich vnitřních záležitostí
a ohrožovat naši nezávislost a svrchovanost.
(Potlesk.) V očích západních
imperialistů bylo Československo zemí svobody
a demokracie potud, pokud k nám mohli posílat své
vojenské misse, které komandovaly naši armádu,
pokud se u nás mohli zmocňovat Škodových
závodů, rafinerií petroleje, chemických
závodů, bank a dostávat z práce našeho
lidu bezpracně zisku, pokud mohli k nám posílat
lordy Runcimany a nutit nás, abychom sudetským Němcům
dali svobodu rozvracet naši republiku a abychom nakonec vydali
našemu úhlavnímu nepříteli část
svého území.