Podíváme-li se nyní, co ze staré ústavy
odpadá samo sebou, jsou to především
ustanovení o Podkarpatské Rusi, což je samozřejmé
v důsledku naší smlouvy se Sovětským
svazem. Dále odpadají v důsledku převratné
změny, ke které došlo v našich zemích
odsunem Němců, ustanovení šesté
hlavy o menšinovém právu a stejně tak
i jazykový zákon, který na starou ústavu
navazuje a byl její neodlučitelnou součástí.
Tyto věci byly nám nadiktovány mírovou
smlouvou st.-germainskou a je přirozené, že
je nepřebíráme. Hlavní věc,
kterou přejímáme ze staré ústavy,
je státní zřízení a vzájemný
poměr oněch tří nejvyšších
ústavních činitelů, kterými
jsou parlament, president republiky a vláda, a dále
ona tradiční demokratická práva občanů.
Přejímáme tedy vlastně všechen
podstatný obsah staré ústavy. Ovšem
i zde provádíme důležité změny,
které těmto starším ustanovením
dávají velmi nový smysl. Zavádíme
jednokomorový systém parlamentní, poněvadž
se již za předmnichovské republiky ukázalo,
že druhá sněmovna, t. j. senát, byla
úplně zbytečná. My však provádíme
i další věcné změny.
Především zavádíme kontrolu lidu
a odpovědnost před lidem nejen u národních
výborů. kde už je provedena a kde je to téměř
samozřejmé, ale zavádíme ji i pro
parlamentní sbory, které jsou u nás dva,
Národní shromáždění a
Slovenská národní rada. Národní
shromáždění se podle nové ústavy
stává opravdu nejvyšším orgánem
ve státě. Odstraňujeme všechny zvláštní
orgány, které byly více méně
byrokratické povahy a které fakticky by byly měly
ještě vyšší moc než Národní
shromáždění. Mám na mysli především
ústavní soud a volební soud. Naše koncepce
vychází z představy, že tyto tři
orgány, t. j. parlament, president a vláda, mají
spolupracovat jako orgány jednotné lidové
moci, nikoli pracovat proti sobě jako představitelé
nějakých zvláštních mocí.
Proto zavádíme v kapitole Národní
shromáždění, t. j. v kapitole druhé,
novou věc, která je velmi důležitá,
totiž že velmi značně rozšiřujeme
funkci předsednictva Národního shromáždění.
K funkci, kterou předsednictvo dosud vykonávalo,
přidáváme funkci Stálého výboru
a současně funkci ústavního soudu.
Účelem této důležité změny
je lepší spolupráce s vládou, pružnější
a účelnější legislativa.
V kapitole o vládě, t. j. v kapitole čtvrté,
provádíme důsledněji než v první
ústavě zásadu, že vláda není
možná bez důvěry Národního
shromáždění. V nové ústavě
je do důsledků provedena zásada, že
každá vláda má mít po celou dobu
své funkce plnou důvěru Národního
shromáždění. Podle těchto nově
koncipovaných ustanovení je možnost úřednické
vlády téměř vyloučena. Rovněž
z důvodu pružnosti a účelnosti legislativy
zavádíme kromě dosavadních vládních
nařízení také nařízení
jednotlivých ministrů a ovšem v důsledku
toho také kromě kolektivní odpovědnosti
vlády individuální odpovědnost ministrů.
Kapitola o presidentu republiky zůstává v
téže podobě jako v první ústavě,
snad kromě některých nepřímých
odrazů, které vyplývají ze změn
v jiných kapitolách. To jsou věci, které
jsme již celkem měli a které jen dostávají
nový význam. Jádro lidové demokracie
a její ústavy je ovšem ve druhé složce,
t. j. v té nové. Zde jsou některé
vedoucí principy, vyplývající z vrcholné
zásady demokracie, o které se již mluvilo v
naší první ústavě, ale která
tam nebyla provedena, totiž o lidu jako jediném zdroji
veškeré moci ve státě.
Především vycházíme z principu
jednotné lidové moci. V nové ústavě
provádíme zásadu, že moc ve státě
je jen jedna, t. j. moc lidu, moc svrchovaného lidu, který
je u nás nositelem suverenity. Tedy lid a jedině
lid! (Potlesk.) S tohoto stanoviska odmítáme
theorii o dělbě státní moci na tři
moci kvalitně od sebe odlišné, na zvláštní
moc zákonodárnou, výkonnou a soudní.
Považujeme ji za pozůstatek monarchie, starších
režimů. Pro nás existuje jen jedna moc, moc
lidu, jak praví článek I nové ústavy;
a tuto moc projevuje lid, jak praví základní
článek IV nové ústavy, především
zastupitelskými sbory, které jsou lidem voleny,
lidem kontrolovány a lidu odpovědny. Pravomoc všech
ostatních orgánů veřejné moci
je odvozena od těchto zastupitelských sborů,
lidem volených, lidem kontrolovaných a lidu odpovědných.
Tento princip je uskutečněn v celé ústavě
a zejména ovšem v kapitole šesté, o národních
výborech, které jsou novými orgány
a tedy založeny už zcela na tomto principu. Kromě
toho je tento princip uskutečněn také změnami,
které jsme provedli v kapitole sedmé, v kapitole
o soudnictví, kde jsou otevřeny všechny možnosti
příštímu zákonodárci,
aby naše soudnictví bylo pronikavě zlidověno.
To znamená neobyčejně důležitý
důsledek, že totiž rozšiřujeme demokracii,
jak dosud byla uplatněna jen ve sféře zákonodárné,
také do sféry správy čili administrativy,
a do sféry nalézání práva,
a to podle zásady, která je pro nás jednou
z vedoucích, že lid si prostřednictvím
svých volených zástupců zákony
nejen dává, nýbrž je prostřednictvím
svých volených zástupců také
sám vykonává.
Druhým vedoucím principem nové ústavy
je zásada, že všechno hospodářství
má sloužiti lidu, jak je to stanoveno v základním
článku XII. Tímto způsobem chceme
dojíti pokojnou cestou k socialismu, jak hlásá
závěr a vyvrcholení úvodního
"Prohlášení" naší nové
ústavy. Možnost vložení tohoto principu
do ústavy nám zjednala naše národní
a demokratická revoluce a naše ústava je v
tomto směru zakotvením výsledků, které
si lid sám vybojoval.
Hlavní pilíře naší nové
hospodářské soustavy jsou rovněž
vytčeny v základním článku
XII. Je to znárodnění, nový poměr
k půdě, založený na práci, a
ochrana drobného a středního podnikání.
To je obsaženo v odst. 1, a v odst. 2 jsou tyto tři
věci spjaty dynamicky nebo vývojově zásadou
plánu, který má vést ke stále
vyššímu blahobytu, k vyloučení
hospodářských krisí a po této
cestě v souvislosti s principy nového hospodářství
k socialismu. Princip, že rozšiřujeme demokracii
do sféry hospodářské, je v plném
rozsahu rozveden do právních předpisů
v kapitole osmé. Tato velmi důležitá
kapitola má být právním rámcem
naší příští budovatelské
činnosti, budování našeho hospodářského
života. Jsou v ní také v právní
formě soustředěny výsledky našeho
dělnického hnutí za posledních 100
let, vlastně od prvního povstání,
od prvního projevu dělnického hnutí
u nás v Brně, kdy dělníci ze zoufalství
rozbíjeli stroje. To bylo v r. 1844. Tuto kapitolu osmou
považuji tedy za vyvrcholení celé ústavy.
Třetím základním principem nové
ústavy je úprava poměrů obou bratrských
národů, Čechů a Slováků.
Tuto předůležitou otázku neřešíme
žádnou formou známou z učebnic státovědy,
nemůžeme to nazvat ani federací, ani autonomií
nebo podobně, nýbrž řešíme
tyto věci z konkretní situace a na základě
konkretních zkušeností, jak jsou dány
událostmi naší národní a demokratické
revoluce, zejména také slovenským národním
povstáním a zkušenostmi při budování
osvobozené republiky, a ovšem opět na základě
principů vyhlášených v košickém
a v budovatelském programu.
Mám-li v krátkosti shrnout tyto principy, musím
říci, že jsou to hlavně dva, které
jsou podrobně rozvedeny v kapitole páté.
Jedním z těchto principů je, že slovenské
národní orgány mají být zachovány
jako představitelé národní svébytnosti
slovenského národa, a druhým principem je,
že státní jednota má být nejen
zajištěna, ale ještě více upevněna.
Jak jsem již řekl, nová ústava řeší
tyto věci v kapitole páté. I zde je nutno
zdůraznit, že vycházíme ze základního
principu jednotné lidové moci. Lze to na př.
vyčíst již ze základních článků.
Článek I mluví o lidu, který je zdrojem
veškeré moci ve státě, mluví
tedy o jediném lidu. Také úvodní prohlášení
začíná slovy "My, československý
lid". Na této demokratické platformě
jsme tedy jedním a týmž lidem. V článku
II se pak prohlašuje, že Československá
republika je jednotný stát, ale stát dvou
národů. Je to vyjádřeno také
v základních článcích VIII
a IX, kde se Slovenská národní rada a sbor
pověřenců jako slovenské národní
orgány definují nejen jako představitelé
svébytnosti slovenského národa, nýbrž
zároveň také jako nositelé a vykonavatelé
státní moci na území Slovenska, t.
j. jednotné státní moci československé,
nebo ještě lépe jednotné lidové
moci československé. S tohoto hlediska třeba
posuzovati dosti složitá ustanovení páté
kapitoly.
Jádro nové ústavy je tedy v kapitole osmé
o hospodářství, v kapitole šesté
o národních výborech s přibráním
kapitoly sedmé o soudnictví a v kapitole páté
o slovenských národních orgánech.
Bylo by však omylem se domnívat - řekl-li jsem,
že jde o rozšíření demokracie do
sfér správy a hospodářství
- že je to jen změna kvantitativní. Je to zároveň
změna kvalitativní, jakostní. Je to právě
případ, kde změna kvantity znamená
zároveň změnu kvality. Rozšíření
demokracie je tu tak pronikavé a veliké, a ačkoli
lidová demokracie není ještě socialismem,
je to podstatně jiný režim a jiná soustava
než ta, kterou známe z předmnichovské
doby nebo u západních států.
Je třeba dále konstatovat, že lidová
demokracie fakticky již u nás existuje. Bylo by omylem
dělat ústavu lidové demokracie, kdyby lidová
demokracie ve skutečnosti neexistovala. Pro nás
slovo "lid" není fráze a nejsou pro nás
ani frází slova "lidová demokracie".
Lidová demokracie byla u nás již dříve,
než to bude vysloveno v ústavě; lidová
demokracie se uskutečňuje především
v tvůrčím nadšení všeho
lidu, v jeho účasti na pracovních brigádách,
v jeho zájmu o hospodářské věci
a o veřejné otázky. Náš lid sleduje
živě všechny události, zejména
hospodářské, což se v podstatě
liší od toho, jak tomu bylo dříve. Již
to znamená lidovou demokracii. Bez živé účasti
lidu a bez jeho tvůrčí iniciativy by každá
ústava - i kdyby byla sebe lépe udělána
- zůstala mrtvou literou.
Lidová demokracie pro nás dále znamená,
že se věci opravdu provádějí.
Nebylo by lidovou demokracií, kdyby ústava byla
krásně napsána, ale zůstala pouhou
okrasou, na papíře. Je třeba věci
také provádět a tím právě
se liší lidová demokracie od demokracie staršího
typu. Nemohu zde vypočítávat, kolik opatření
se ve prospěch lidu již provedlo a která budou
ještě provedena, ale každý, kdo věc
promyslí, uzná, že to, co je v návrhu
ústavy napsáno, je více méně
odvozeno ze skutečných, prováděných
zákonů. V nové ústavě jsou
jen základní principy, odvozené z toho, co
se již doopravdy dělá a provádí.
Je tedy konkretnost a reálnost jednou ze základních
vlastností lidové demokracie. To je nejlépe
možno prokázat na velmi vhodné otázce,
na otázce demokratických svobod a práv občanských.
Na západě nás teď velmi pomlouvají
a dělají nám výtky, že prý
tyto svobody omezujeme, dokonce se falešně tvrdí,
že je vůbec zrušujeme. Řekl jsem již,
že západní parlamentní demokracie, kterou
jsme sami poznali za předmnichovské republiky, je
založena na tom, že hospodářské
věci jsou v zásadě ponechány soukromé
sféře, t. zv. soukromé iniciativě.
Následek toho je, že všude, kde tato zásada
platí, ovládli hospodářství
jedinci, kteří měli k disposici veliké
finanční prostředky, jinak nazvané
kapitál, jehož původ byl často velmi
pochybný - lichva nebo koloniální lup. Vliv
těchto vlastníků kapitálu - kapitalistů
- nezůstal však omezen jen na hospodářskou
sféru, nýbrž rozšířil se
do všech ostatních sfér společenského
života tak, že kapitalisté úplně
ovládli státní mašinerii. Právní
řád a ústava upravovaly jen jakousi střechu
společnosti, a ukázalo se, že jsou bezmocné
proti zájmům kapitalistů, které se
staly rozhodujícím faktorem, zejména od vzniku
velkých kapitalistických koncernů, od vzniku
monopolistického kapitalismu.
Proklamace, které v začátcích měšťanské
éry přednášeli její průkopníci
- americké prohlášení nezávislosti,
prohlášení práv člověka
a občana za francouzské revoluce - tyto krásné
proklamace dostaly ve skutečnosti docela jiný smysl,
smysl přímo zvrácený a ironický.
Abstraktní "svoboda", hlásaná ve
státech s kapitalistickým zřízením,
má ve skutečnosti dvojí smysl: pro kapitalisty
znamená svobodu soutěže, jinak řečeno:
v dalších důsledcích výrobní
anarchii. Pro dělníka by se zdálo, že
je to svoboda pracovníka, ale jaká svoboda? Pracovník
musil být odtržen od půdy, od výrobních
nástrojů, jak jsme to skutečně viděli
i u nás, kde byli soustavně odtrháváni
řemeslníci, na př. ševci, od svých
výrobních nástrojů politikou známého
velkého koncernu. A v dalších důsledcích
to pak znamenalo odtrhnout pracovníka od všech rodinných
vztahů, potom i od národa, takže tehdy byla
naprosto pravdivá slova velkého muže, který
právě před sto lety prohlásil: "Dělníci
nemají vlasti". Nakonec odtrhli kapitalisté
pracovníky i od práce, i od té úmorné
dřiny, neboť neodlučitelnou součástí
kapitalistického řádu je chronická
nezaměstnanost, která velkou část
dělnické třídy odsuzuje k živoření
a k pomalé smrti hladem. To vše jsme dostatečně
zažili i my v předmnichovské republice. Mám-li
to říci jedním slovem: Byla to v podstatě
svoboda vykořisťování; státní
zřízení, celá ta mašinerie a
celý ten slavný právní řád
- ty tu byly hlavně k tomu, aby mocensky udržovaly
tento nespravedlivý řád proti všem snahám
dělnictva, usilujícího o jeho změnu,
o jeho odstranění.
Lidová demokracie jest vyšším typem demokracie
také proto, že pojmu "svoboda" dává
docela nový, vyšší smysl. Lidová
demokracie, ačkoli není ještě socialismem,
odstraňuje nebo aspoň značně omezuje
tuto svobodu vykořisťování. A my jsme
ji u nás omezili důkladně, a jak říkáme
v úvodním "Prohlášení"
k nové ústavě, chceme ji omezit vůbec,
chceme dospět k socialismu.
Svoboda vykořisťování je tedy u nás
značně omezena, hlavně tím, co stanoví
osmá kapitola o novém hospodářském
zřízení. A to nám dává
opět možnost, abychom přiznali občanům
nová občanská práva, která
jim v žádném kapitalistickém státě
nelze dát, práva velmi podstatná, která
jsou shrnuta v druhé části první kapitoly
naší nové ústavy. Jsou to t. zv. práva
sociální: právo na práci, právo
na odpočinek po práci, právo na spravedlivou
odměnu za vykonanou práci, právo na zaopatření
při neschopnosti k práci a k nim se řadí
právo na vzdělání.
Teprve zavedením těchto sociálních
práv, zajištěných naším
novým hospodářským zřízením,
což by v dřívějším hospodářském
zřízení vůbec nebylo možné,
dostávají tradiční demokratické
svobody pravý smysl, neboť svoboden je a svobody může
opravdu užívat jen svobodný pracovník,
ten, kdo je zajištěn proti těm nejhorším
zlům z dřívější epochy
- proti nezaměstnanosti a bídě v případě,
že nemůže nezaviněně pracovat.
A to naše nová ústava plně zajišťuje.
Teprve občan, který bude takto zajištěn,
bude tak svoboden, že bude moci užívat nejen
hmotných statků, ale také s pravým
pochopením bude moci užívat i statků
kulturních. Ten teprve bude mít opravdu rodinný
život, ten se stane plnoprávným občanem
českého a slovenského národa a pro
něho pozbudou smyslu slova, že "dělníci
nemají vlasti".
Teprve tehdy, když jsme toto zajistili, můžeme
my socialisté a komunisté mluvit o národě
a o národním státě, neboť dnes
nemá být naše nové státní
zřízení, náš nový právní
řád, poutem pracujícího lidu, nýbrž
oporou jeho snah na cestě k obecnému blahobytu,
na cestě k rozvoji osobnosti, na cestě k socialismu.
Tím přecházím k další
vlastnosti naší nové ústavy: Naše
nová ústava je lidová, lidová nejen
obsahem. Je to charta těch práv, která si
lid vybojoval v národní a demokratické revoluci
a na jejichž obranu povstal v únoru 1948.
Ale naše nová ústava je lidová i formou.
Je srozumitelná, pokud je to u právního dokumentu
vůbec možné. K její srozumitelnosti
má přispět i forma u ústavy nezvyklá
- ona trojdílnost, která dává základní
zásady naší státnosti do zvláštního
oddílu druhého jako "základní
články ústavy".
Je také lidová vznikem. Proto plným právem
převzal po únoru 1948 návrh ústavy
Ústřední akční výbor
obrozené Národní fronty a předložil
jej všemu našemu lidu k veřejné diskusi.
Tím se stalo, že již sám návrh
ústavy doznal ohromného rozšíření,
jako snad u nás dosud žádný zákon.
Jen v socialismu nebo v lidově demokratických zemích
jsou možné takové zjevy, aby lid přímo
diskutoval o důležitých zákonech a o
ústavě. Je známa velká lidová
diskuse ze Sovětského svazu v roce 1936, když
se přijímala Stalinská ústava, a velká
lidová diskuse v Jugoslavii. Podobná diskuse byla
nedávno v Rumunsku. Naší rozpravy - i když
byla poměrně krátká - se tentokrát
zúčastnil skutečně celý národ.
Podle dosavadních zpráv bylo asi 14.000 schůzí
o ústavě, jichž se zúčastnil
asi milion občanů. A nebyly to jen resoluce, nějaké
formální schvalovací projevy, které
z těchto schůzí vycházely. Já
sám jsem dostával veliký počet těchto
projevů, které obsahovaly opravdu věcné
poznámky, připomínky, náměty,
kritiku, návrhy atd. Mám dokonce k disposici i telegramy,
kde některý venkovský akční
národní výbor telegraficky navrhoval změny
v ústavě k některým článkům
nebo paragrafům. To jsou zjevy v právním
životě u nás opravdu nezvyklé.
Společným znakem a motivem všech těchto
návrhů a připomínek byla snaha zaručit
co nejbezpečněji to, čeho lid dosáhl,
zaručit to tak, aby to nemohlo být zvráceno,
aby to již nikdy nemohlo být lidu vzato, "aby
se to nezvrtlo", jak říká jeden z pisatelů.
O to měli účastníci naší
rozpravy největší starost.
Z toho lze soudit, že ústava svým povšechným
obsahem se našemu lidu jevila jako soubor lidových
práv a že si ji lid opravdu osvojil a je ochoten se
za ni postavit.
Pokud se týká jednotlivých partií,
bude snad slavné Národní shromáždění
zajímat, že středem zájmu byl na př.
poměr Čechů a Slováků, kde
bylo opravdu mnoho podnětů a návrhů,
z nichž náš návrh je asi tak průměrem.