Předseda Josef David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Komzala, dr John, Polák.
Zapisovatelé Sova, Štětka.
Členové vlády: předseda vlády
Gottwald; náměstkové předsedy
vlády Široký, Laušman, Zápotocký;
ministři dr Clementis, dr Čepička,
E. Erban, Fierlinger, dr Gregor, inž. Jankovcová,
V. Kopecký, Krajčír, dr Neuman,
Nosek, Petr, Plojhar, arm. gen. Svoboda,
dr inž. Šlechta,dr Šrobár;
státní tajemník dr Ševčík.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Friedmann.
220 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník dr Madar,
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
Návrh ústavního výboru, vypracovaný
podle § 3, odst. 1 zákona ze dne 17. října
1946, č. 197 Sb., o ústavním výboru
Ústavodárného Národního shromáždění,
na vydání zákona:
Ústava Československé republiky (tisk 1227).
Předseda (zvoní): Zahajuji 112. schůzi
Ústavodárného Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn. řádu dal
jsem na dnešní schůzi posl. Tymešovi,
Kobylkovi, na dnešní a zítřejší
schůzi posl. Jungwirthové, pro včerejší
a dnešní schůzi posl. Vičánkovi,
dodatečně pro včerejší schůzi
posl. Škrlantové, dr Řehulkovi.
Klub poslanců KSČ sdělil přípisem
ze dne 6. května t. r. spolu s posl. Frant. Bubníkem,
že posl. Bubník vstoupil do shora jmenovaného
klubu. (Ú 9278.)
Klub poslanců čs. strany socialistické sdělil
přípisem ze dne 6. května 1948, č.
835/48-Še, spolu s posl. Papáčkem a
posl. Skřivanovou, že poslanci Papáček
a Skřivanová vstoupili do shora jmenovaného
klubu. (Ú 9288.)
Ministerstvo vnitra sdělilo přípisem ze dne
5. května 1948, č. B-2303/1-3/5-48-II/4, že
povolává na uprázdněný mandát
poslanecký náhradníka za resignovavšího
posl. dr Hřebíka posl. Růženu Hrbkovou
(Ú 9277).
Ministerstvo vnitra sdělilo přípisem ze dne
4. května 1948, č. B-2303/1-3/5-48-II/4, že
povolává na uprázdněný mandát
poslanecký za resignovavšího posl. dr Drtinu
posl. Roberta Samka (Ú 9295).
Ministerstvo vnitra sdělilo přípisem ze dne
6. května 1948, č. B-2303/1-6/5-48-II/4, že
povolává na uprázdněný mandát
poslanecký náhradníka za resignovavší
posl. Zeminovou posl. Stanislava Bubníka (Ú
9296).
Do dnešní schůze se dostavili páni posl.
Růžena Hrbková a Robert Samek.
Poněvadž před tím podle § 5 jedn.
řádu v kanceláři sněmovní
podepsali slibovací formuli, přistoupíme
ke slibu podle § 22 ústavní listiny a §
5 jedn. řádu tím způsobem, že
přečtena bude ústavou předepsaná
formule slibovací, páni poslanci Hrbková
a Samek ke mně přistoupí a vykonají
slib podáním ruky a slovem "slibuji".
Žádám o přečtení slibovací
formule a pány posl. Hrbkovou a Samka žádám,
aby přistoupili ke mně vykonat slib. (Poslanci
povstávají.)
Gen. tajemník NS dr Madar (čte): "Slibuji,
že budu věren republice Československé
a že budu zachovávati zákony a mandát
svůj zastávati podle svého nejlepšího
vědomí a svědomí."
Posl. Hrbková (podávajíc předsedovi
ruku): Slibuji.
Posl. Samek (podávaje předsedovi ruku): Slibuji.
(Poslanci usedají.)
Předseda: Přistoupíme k projednávání
pořadu schůze, na němž je
Návrh ústavního výboru, vypracovaný
podle § 3, odst. 1 zákona ze dne 17. října
1946, č. 197 Sb., o ústavním výboru
Ústavodárného Národního shromáždění,
na vydání ústavního zákona:
Ústava Československé republiky (tisk 1227).
Podle § 43 jedn. řádu bude rozprava rozdělena
na povšechnou a podrobnou.
Generálním zpravodajem je posl. dr Vlad. Procházka.
Prosím, aby se ujal slova.
Gen. zpravodaj posl. dr Vlad. Procházka (uvítán
potleskem): Slavné Ústavodárné
Národní shromáždění, paní
a pánové!
Osnova, kterou vám předkládá ústavní
výbor a kterou mám zde odůvodnit, je tak
závažná, že nemohu ani zdaleka vyčerpat
v jediném projevu její význam. Je to návrh
nové ústavy Československé republiky,
tedy návrh zákona, který má být
pro příští časy základním
zákonem, zákonem všech zákonů,
ohniskem našeho nového právního řádu.
Uzákoněním této osnovy splní
Ústavodárné Národní shromáždění
jeden ze svých hlavních úkolů, úkol,
k němuž bylo před dvěma lety povoláno,
úkol, od něhož odvozuje svůj název,
úkol, jehož splnění od něho náš
lid očekává: dát zemi novou ústavu.
Přijetí nové ústavy státu -
toť velká chvíle, při které stojí
za to se zastavit a ohlédnout do minulosti.
Oba naše národy prošly od počátku
XX. století velkými změnami, velkými
převraty, kterými se radikálně změnilo
jejich postavení mezi ostatními národy světa.
Vyjímám hlavně dvě skutečnosti,
stejně důležité, a každou z nich
bych mohl uvésti na prvním místě.
Nejprve je to skutečnost, která souvisí s
oběma světovými válkami, jimiž
se otřásl svět v první polovici XX.
věku. V první světové válce
si oba naše národy vybojovaly národní
nezávislost a samostatný stát. Jaká
je to veliká změna, když český
národ po třech stech letech nesamostatnosti a slovenský
dokonce po tisíci letech života v cizím státním
útvaru mohly opět zahájit samostatnou státní
existenci!
V druhé světové válce byla tato naše
nově vydobytá samostatnost a nezávislost
nejvyšší měrou ohrožena. Je možno
říci, že nám hrozila národní
smrt. A v obou těchto světových válkách
byly naše osudy spjaty co nejúže s velkým
slovanským národem ruským a ostatními
slovanskými národy. Bez ruské revoluce r.
1917 by nebylo bývalo naší samostatnosti; teprve
ona přiměla západní mocnosti, aby
upustily od myšlenky udržet nebo snad nějak reformovat
Rakousko-Uhersko. V druhé světové válce
je to ještě výraznější.
Stačí uvést fakt, že naše osvobození
stejně jako osvobození ostatních menších
slovanských národů bylo přímým
důsledkem vítězného pochodu slavné
Rudé armády od Stalingradu až do Berlína
(Potlesk.), vítězného pochodu pod
vedením generalissima Josifa Vissarionoviče Stalina.
(Potlesk.)
Dovolte mi, abych v této slavnostní chvíli
znovu vyjádřil vaším jménem a
jménem všeho lidu obou našich národů
naši nehynoucí vděčnost tomuto našemu
nejlepšímu příteli a největšímu
spojenci, Svazu sovětských socialistických
republik a generalissimu Stalinovi. (Potlesk.) To je jedna
ze dvou základních skutečností důležitých
pro oba národy: národní nezávislost
a státní samostatnost znovu utvrzená.
Druhou skutečností je veliké hnutí,
které v XIX. století vzniklo z odporu dělnictva
proti kapitalistickému vykořisťování
a ve spojení s výsledky vědeckého
bádání několika velkých mužů
o zákonech společenského vývoje se
proměnilo v mohutnou sílu, kterou označujeme
slovem socialismus. Toto hnutí působilo co nejmocněji
na oba naše národy a jeho rozvoj měl pro naše
dnešní postavení stejně pronikavé
následky jako snaha o národní nezávislost.
A opět je pro nás nejdůležitější
úloha, kterou v tomto směru sehrál ve vývoj
lidstva velký ruský národ. Neboť ruská
revoluce a vše, co se dále v Rusku dělo, ty
velké pětileté plány a budování
socialismu, bylo pro oba naše národy nejen velkou
inspirací ve snahách o lepší společenské
pořádky, ale je pro nás i dnes největší
podporou a nejvyšší nadějí do budoucnosti.
V tomto vývoji nejsme osamoceni. Podobný vztah k
ruské revoluci a podobný problém národní
nezávislosti určuje osudy všech národů
východní a jihovýchodní Evropy, a
je významné, že jsou to především
národy slovanské, Polsko, Jugoslavie, Bulharsko,
ale také další národy jako Rumunsko
a Maďarsko, které na tomto podkladě dospěly
nebo dospívají ke státnímu a společenskému
zřízení, které označujeme slovy
"lidová demokracie".
Toto státní zřízení považujeme
za nový, vyšší typ demokracie, blízký
ovšem nebo blížící se nejvyššímu
typu demokracie, jaký dosud v dějinách lidstva
známe, demokracii sovětské. Proč je
lidová demokracie vyšším typem demokracie
než ta, kterou jsme znali v republice předmnichovské
a kterou známe ze západních zemí?
Dosavadní demokracie, kterou bych nazval demokracií
politickou, parlamentární, se týkala jen
některých sfér státního života,
především tvorby zákonů a demokratických
práv občanů. Její hlavní chybou
bylo a je, že nechávala stranou, že se skoro
nedotýkala sféry hospodářských
vztahů, která je, jak víme z výsledků
vědeckého bádání, rozhodující.
Následek je, že i dobré věci, které
politická, parlamentní demokracie přinesla,
byly tím znehodnoceny nebo převráceny v pravý
opak. V theorii rozhodoval souhrn občanstva, lid, v praxi
však rozhodovala nepočetná vrstva velkých
vlastníků.
Říkáme-li tedy "lidová demokracie",
neznamená to ještě socialismus, který
je společenským řádem beztřídní
společnosti jako ve Svazu sovětských socialistických
republik, ale znamená to - a to již je velmi mnoho
- že jsme navždy skoncovali s tou velkou společenskou
lží, s tou falší, která dává
lidu právo, aby si jednou za šest let zvolil zástupce
do parlamentu, ale rozhodování o všech důležitých
věcech vyhrazuje hrstce vykořisťovatelů.
výrazu "lidová demokracie" se vytýká,
že opakuje dvakrát slovo lid, jednou řecky,
jednou česky, ale i v tom je kus historie, kus vývoje
společnosti, neboť se zapomíná, že
slovo "demokracie" znamenalo původně "vláda
lidu", "lidovláda", a věci se líčí
tak, jako by se demokracie vyčerpávala jen občanskou
rovností před zákonem, volebním právem
do parlamentu a nějakými těmi formálními
demokratickými svobodami. Zdůrazňujeme-li
nyní výraz "lidová demokracie",
zdůrazňujeme-li jím dvakrát slovo
"lid", znamená to, že vrcholnou zásadu
demokracie "Lid je jediným zdrojem vší
moci ve státě" chceme opravdu provést,
a to do všech důsledků a ve všech sférách
společenského života.
Tím je také dán všechen podstatný
obsah naší nové ústavy. Je to ústava
lidové demokracie, t. j. ústava, která chce
dát právní podklad tomu, aby demokracie byla
provedena do všech důsledků ve všech sférách
státního a společenského života,
ve všech sférách života obou našich
národů.
Jak vznikla, paní a pánové, tato osnova,
kterou vám ústavní výbor předkládá?
Díváme-li se na věc historicky, je to dílo,
v němž se vyjadřují, abych tak řekl,
jednak zážitky a zkušenosti obou našich
národů z prvé a druhé světové
války, tedy výsledky našeho boje za osvobození
a za národní nezávislost, jednak snahy pracujících
vrstev o lepší společenský řád,
snahy, které mají v obou naších národech
svou velmi dávnou tradici.
Kladu-li si otázku, kdo je pravým autorem této
ústavy, čí jsou její základní
koncepce, pak je třeba uvést jméno, které
je v posledních letech vedoucí v celém našem
státním a společenském vývoji,
jméno předsedy naší vlády Klementa
Gottwalda. (Potlesk.) Je obecně známo,
že Klement Gottwald má hlavní podíl
na obou chartách naší státnosti, na
košickém i na budovatelském programu; zejména
budovatelský program obsahuje hodně podrobné
směrnice o obsahu naší nové ústavy.
Osnova naší nové ústavy není
v podstatě ničím jiným než právním
zakotvením a rozvedením principů obou těchto
chart naší státnosti. To je obecně známé.
Ale méně známé je, že podíl
Klementa Gottwalda na nové ústavě
se ještě zdaleka nevyčerpává
jeho autorstvím obou těchto programů. A ještě
méně známé je, že základní
myšlenky, provedené v této ústavě,
jsou jeho myšlenkami. Je to zejména základní
zásada, že naše ústava má vyjadřovat
konkretní skutečnosti, že to má být
ústava lidové demokracie, t. j. ústava, která
rozšiřuje demokracii do všech sfér - že
to má být ústava cesty k socialismu.
Řekl jsem, že se v tuto ústavu slily tradice
a zkušenosti obou národů, obojí národní
a demokratické revoluce, jak z let 1918 a 1920, tak z let
1944 a 1945, a dále výsledky našeho dělnického
hnutí. Řekl jsem, že ústava konkretně
rozvádí základní koncepce Klementa
Gottwalda. Je však třeba uvést ještě
další faktor, který je krystalisován
v naší nové ústavě, a to je únor
1948. Tento faktor znamená, že se v naší
nové ústavě uskutečňuje opravdu
vůle lidu, neboť v únoru ukázal lid
velmi názorně, jakou ústavu si přeje.
Na okamžik se lid stal sám tvůrcem ústavy;
bez jeho zásahu, bez jeho skvělého vystoupení
na obranu lidově demokratických řádů
bychom patrně k takovéto ústavě, k
ústavě skutečné lidové demokracie,
sotva byli dospěli. A poněvadž všichni
víme, čí vedení to bylo, které
rozhodlo o výsledku únorových událostí,
nemůžeme se divit, že po únoru začal
náš lid zcela spontánně nazývat
naši novou ústavu ústavou Gottwaldovou. (Potlesk.)
Vracím-li se nyní k vlastnímu obsahu ústavy,
musím znovu opakovat, že vodítkem byl především
budovatelský program Gottwaldovy vlády z 8. července
1946, jednomyslně schválený všemi stranami
Národní fronty. Budovatelský program klade
nové ústavě dva hlavní úkoly:
jednak navázat na demokratické zásady ústavy
dosavadní, ale především vycházet
z boje našeho lidu proti okupantům, jinak řečeno,
zakotvit výsledky národní a demokratické
revoluce našeho lidu. To znamená, že naše
nová ústava bude obsahovat dvě složky,
které jsou v ní organicky sloučeny. První
složka je ta, kterou přejímáme ze staré
ústavy, z ústavy z r. 1920. Tuto ústavu,
jak bylo již řečeno, nezahazujeme do koše.
Je pro nás památným dokumentem, neboť
se v ní vyjadřuje skutečnost, že si
oba naše národy vydobyly po dlouhé, předlouhé
době opět národní samostatnost. Ale
naprosto nám už nestačí pro onu hlavní
chybu, společnou všem ústavám pouhé
politické demokracie, jak jsem již o tom mluvil dříve,
totiž že se netýkala věcí hospodářských
a sociálních.