Uveřejněné dopisy bývalých
ministrů dr. Stránského a dr. Drtiny dokazují,
jak tito nepřátelé republiky chránili
své stoupence a spoluviníky i v armádě.
Nesmíme připustit, aby reakce našla znovu možnost
ohrozit spolehlivost naší armády, a proto vám,
paní a pánové, doporučují jménem
branného a bezpečnostního výboru přijetí
navrhovaného zákona ve znění vládní
osnovy. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Chytil: Zpravodajem za
výbor právní je p. posl. Navračič.
Dávám mu slovo.
Zpravodajca posl. Navračič: Slávna
snemovňa, panie a páni!
Keď sme v novej, oslobodenej vlasti pristúpili k vytvoreniu
našej novej ľudovodemokratickej armády, jasne
sme si uvedomili, že musíme klásť zvýšené
požiadavky na tých, ktorí budú dôstojnými
nosiť meno dôstojníka našej armády.
Bolo jasné, že od nášho budúceho
dôstojníka požadujeme predovšetkým
jasné politické uvedomenie, spojitosť s ľudom,
oddanosť k ľudovému režimu a obetavosť
voči republike.
Zákon č. 72 mal slúžiť k tomu,
aby nás dôstojnícky zbor bol očistený,
obrodený, aby vyhovel všetkým požiadavkám,
čo ľud a národ od neho požaduje. Čoskoro
sa však ukázalo, že reakcia dala do pohybu všetky
svoje prostriedky, mobilizovala všetky svoje mocenské
pozície, využila a použila všetky svoje
spojenia, aby zachraňovala svoje opory v armáde,
aby zamedzila očištěniu armády. Tieto
snahy reakcie sa síce nepodarili, ale predsa sa stalo v
jednotlivých prípadoch, že očista nebola
dosť dôrazne a jasne prevedená.
Samozrejme, že ani pri tejto príležitosti nechybovali
hlasy, ktoré chceli zmazať jasný politický
význam očisti a chceli odviesť pozornosť
na pole národnostných protislovenských alebo
protičeských štvaníc. Tak sa stalo,
že slovenská reakcia sa snažila zachraňovať
niektorých zradných alebo kolaborujúcich
dôstojníkov a štvala proti ich vyčisteniu
s poukazom, že títo ľudia majú byť
odstránení len preto sú Slováci, aby
na ich miesta mohli prísť čosi. Slovenská
reakcia vyzdvihovala heslo, že slovenských dôstojníkov
a najmä vyšších dôstojníkov
je tak málo, že neslobodno uplatniť prísne
kritéria, aby početná rovnováha medzi
českými a slovenskými dôstojníkmi
nebola ešte viac porušená. Kam viedla prax politickej
expozitúry zradnej reakcie na Ministerstve národnej
obrany, prax kancelárie štátneho tajomníka
Lichnera, sme videli pri odhalení protištátneho
sprisahania na Slovensku, vidíme to pri procese, ktorý
teraz prebieha v Bratislave. Tí, ktorí do armády
nepatrili a nepatria, boli zásluhou vplyvu politickej reakcie
nielen v armáde ponechaní ale dokonca niekedy povýšení
a postavení na veliteľské miesta.
Aby očista mohla byť zdarne a úspešne
ukončená, aby obrodenie nášho dôstojníckeho
sboru mohlo byť s úspechom zakončené,
bolo treba lehotu platnosti zákona predĺžiť
do 31. decembra 1948.
Právny výbor prerokoval návrh zákona
a navrhuje, aby zákon bol slávnou snemovňou
v predloženom znení prijatý. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Chytil: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodajca posl. Navračič: Nie sú.
Místopředseda dr. Chytil: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 2 články, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 2 články, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 10. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
jedenáctého odstavce pořadu, jimž je
11. Zpráva výborů právního
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 1170), kterým se mění
a doplňují předpisy o směnečném
poplatku (tisk 1189).
Podpredseda Komzala (prejímajúc predsedníctvo):
Zpravodajcom za výbor právny je posl. dr. Langer.
Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Langer: Paní a pánové!
Je hospodářsky nejvýš účelné,
aby byly hledány další cesty a možnosti
ukojeni potřeby levných peněz, aby byly sníženy
náklady úvěrové a aby se co nejdříve
vžilo a rozšířilo používání
směnek a peněžní styk bez hotových.
Těchto účelů může býti
dosaženo velmi úspěšně také
snížením poplatků ze směnek tříměsíčních,
které se nejlépe hodí k poskytováni
směnečných úvěrů už
tím, že jsou eskontovatelné. O směnkách
s delší dobou oběhu již to nelze říci,
zejména ne směnkách šestí měsíčních,
ježto jsou velmi často vystavovány jako tak
zvané směnky krycí, u nichž doba oběhu
je prakticky neomezená. Ale přesto se směnky
tříměsíční zpoplatňuji
stejně jako směnky dospívající
do 6 měsíců.
Projednávaná osnova používá této
možnosti, snižuje poplatky směnek tříměsíčních
a ponechává beze změny poplatky ze směnek
více než tříměsíčních.
V sazbě směnečného poplatku nastává
podstatné zjednodušeni tím, že se odstraňuje
celá dosud platná stupnice haléřových
směnečných poplatků a zavádí
snadno pamatovatelná sazba půl procenta za každých
třeba jen načatých 2.000 Kčs u směnek
tříměsíčních a 2 % z
každého třeba jen načatého 1.000
Kčs u směnek šestiměsíčních
Novou úpravou poplatků ušetři se také
na tisku směnečných blanketů s 20,
40, 60 a 80 haléřovými kolky, který
byl u směnek na nižší částky
až dvojnásobně dražší, než
kolik vynesl poplatek.
Při této příležitosti je vhodně
upozorniti, že potřebám zemědělského
obyvatelstva bylo vyhověno ještě vydatněji
v zákonu o zemědělském úvěru,
a to úplným osvobozením zemědělských
směnek od poplatků. Doplňky, které
vládní návrh přináší
pod bodem 2 čl. I, nejsou v podstatě ničím
novým. Oba texty nového zněni § 2, odst.
2, a nového odstavce 7, § 4 zákona ze dne 23.
března 1928 č. 48 Sb. o směnečném
poplatku, navrhované osnovou, přejímají
ve skutečnosti pouze dosud používané
ustanovení vládního nařízení
č. 112/1941 Sb. a uvádějí se slovně,
nikoliv pouze odkazem, proto, aby bylo možno vyhnouti se
nežádoucímu citováni protektorátního
nařízení a slovenského zákona.
Kromě toho jde o to, aby byla vyloučena jakákoli
pochybnost o tom, že tak zvané nepravé směnky
na viděnou mají být posuzovány stejně
jako směnky uvedené v § 4 zák. 48/28,
a tedy nikoliv jako směnky na viděnou, jmenované
v § 2, odst. 2 citovaného zákona.
Kromě otázky snížení poplatků
za tříměsíční směnky
umožňuje vládní návrh peněžním
ústavům platiti směnečný poplatek
podstatně zjednodušeným způsobem, a
to tak, že dovoluje, aby poplatek byl na žádost
peněžního ústavu zapravován přímo.
Tímto ustanovením rozmnožuji se dosavadní
způsoby zapravováni směnečného
poplatku: blanketem, kolkem a hotově, také ještě
dalším způsobem, a to přímým
zapravováním.
Právní výbor projednal vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňují předpisy o směnečném
poplatku, ve schůzi dne 20. dubna 1948 a navrhuje Ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
aby jej beze změny schválilo. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Zpravodajcom za výbor rozpočtový
je pán posl. dr. Chytil. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Chytil: Slavná sněmovno!
Pan zpravodaj za výbor právní dr. Langer
naznačil výstižně účel
předkládaného zákona. Proto se připojuji
k jeho zprávě a zároveň sděluji,
že rozpočtový výbor projednal stejně
jako výbor právní tento důležitý,
třeba malý zákon, a doporučuji jménem
rozpočtového výboru tuto osnovu zákona
ke sehválení. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodaj posl.dr. Langer: Nejsou.
Zpravodaj posl. dr. Chytil: Nejsou.
Podpredseda Komzala: Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 3 články, nadpis a úvodnú
formulu.
Pretože niet pozmeňovacich návrhov, dám
o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej.
(Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto tedy súhlasí s celou osnovou zákona,
to jest s jej 3 článkami, nadpisom a úvodnou
formulou podľa zprávy výborovej, nech zdvihne
ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 11. odsek poriadku. (Predsedníctvo
prevzal podpredseda dr. Chytil.)
Místopředseda dr. Chytil: Přistoupíme
k projednávání dvanáctého odstavce
pořadu, jimž je
12. Zpráva výboru imunitního o žádosti
kraj. soudu, odd. X v Chrudimi za souhlas s trest. stíháním
posl. dr. Novotného. (Zločiny podle § 2 zák.
č. 1923 Sb., ev. § 3, odst. 2 retr. dekret č.
16/1945 Sb.) (tisk 1180).
Zpravodajem je posl. Štětka. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Štětka: Paní a pánové!
Krajský soud v Chrudimi svým podáním
ze dne 8. dubna 1948 pod č. Nt X 22/48 žádá
za vydáni k trestnímu stiháni dr. Ludvika
Novotného, poslance Ústavodárného
Národního shromáždění,
pro zločiny podle § 2 zák. č. 50/ 23
Sb., event. § 3, odst. 2 retribučního dekretu
č. 16/45 Sb.
Skutková podstata trestných činů je
tato:
1. Dr. Novotný, poslanec Ústavodárného
Národního shromáždění,
byl členem Svazu pro spolupráci s Němci,
odbočky v Pardubicích, od r. 1940 až do jejího
rozpuštěni, a to podle protokolárních
výpovědi ing. Václava Jandika z Pardubic,
dr. Karla Fabiána z Pardubic a dr. Karla Vitka z Pardubic.
Dr. Novotný byl jednatelem Svazu pro spolupráci
s Němci.
2. Záležitosti členství ve Svazu pro
spolupráci s Němci zabýval se vyšetřující
soudce dr. Meloun a zástupce ministerstva školství
dr. Šubrt, ale zasáhly zde dlouhé prsty Drtinovy
spravedlnosti. Vyšetřováni se protáhlo
až do dnešní doby.
3. Dne 29. 4. 1947, tedy před rokem, uveřejnila
Rudá zář v Pardubicích článek
pod nadpisem "Národně-socialistický
poslanec dr. Ludvik Novotný byl jednatelem Svazu pro spolupráci
s Němci". Dr. Novotný, poslanec Ústavodárného
Národního shromáždění,
podal na redaktora časopisu žalobu a ten při
soudním jednáni nastoupil důkaz pravdy. Ale
zase tu zasáhla Drtinova spravedlnost jako ochránkyně
zločinecké činnosti posl. dr. Novotného
a držela nad nim skoro rok ochrannou ruku - až do konce
Drtinovy spravedlnosti.
Stalo se to, co pan poslanec zajisté nečekal. Dne
26. února 1948 krajský soud v Chrudimi pod č.
Tk V 359/47/25 vynesl rozsudek nad redaktorem Rudé záře,
ale ovšem rozsudek osvobozující. Tím
tedy potvrdil "na beton", že dr. Novotný
byl funkcionářem Svazu pro spolupráci s Němci.
A k tomu krajský soud v Chrudimi odsoudil soukromého
žalobce dr. Novotného, poslance Ústavodárného
Národního shromáždění,
k povinnosti zaplatiti obžalovanému redaktoru Rudé
záře na soudních útratách 1768
Kčs.
Shrnul jsem skutkovou podstatu trestných činů
dr. Ludvika Novotného, který se ne bez příčiny
dne 8. března 1948 pokusil o útěk za hranice
- pročež byl sněmovnou 18. března také
vydán k trestnímu stíhání -
aby unikl zaslouženému trestu.
Ze všech uvedených důvodů navrhuji,
aby Ústavodárné Národní shromáždění
dalo souhlas k trestnímu stíhání posl.
dr. Novotného.
Imunitní výbor ve své schůzi dne 21.
dubna 1948 projednal celou tuto záležitost a usnesl
se jednomyslně doporučiti Ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
aby posl. dr. Novotný k trestnímu stihání
vydán byl, neboť veřejný zájem
na projednání této věci převyšuje
veřejný zájem na vykonávání
mandátu posl. dr. Novotného. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Chytil: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního,
aby Ústavodárné Národní shromáždění
dalo souhlas k trest. stíhání posl. dr. Novotného.
Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí,
nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím se Ústavodárné
Národní shromáždění usneslo
dáti souhlas k trest. stíhání
posl. dr. Novotného.
Tím je vyřízen 12. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
třináctého odstavce pořadu, jimž
je
13. Zpráva výboru imunitního o žádosti
kraj. soudu, odd. X v Chrudimi za souhlas s trest.stíháním
posl. Nermutě. (Přečiny podle § 300
tr. z. a § 1 8/2, 3 zák. č. 50/1923 Sb.) (tisk
1181).
Zpravodajem je posl. Štětka. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Štětka: Paní a pánové!
Krajský soud v Chrudimi podáním ze dne 9.
dubna 1948 pod č. Nt X 23/48 žádá za
vydání k trestnímu stíhání
posl. Jindřicha Nermutě pro přečiny
podle § 300 trest. zákona a § 18/2, 3 zákona
č. 50/1923 Sb.