§ 17, odst. 2 umožňuje pohnout nadměrnými
byty v přelidněných místech a vzdálit
z nich ty, kteří na ně nejsou nezbytně
vázáni svým zaměstnáním
nebo rodinnými a zdravotními poměry. Naskýtá
se zde možnost umístit pensisty ve zkonfiskovaných
domech v pohraničí, čímž se má
odpomoci bytové tísni a podpořit osídlení
pohraničí. Zajisté má být přitom
respektována možnost školení dětí,
poměry zdravotní, nutnost určitého
léčení a pod.
K § 21: Revise dosud byla možná jen u bytů
získaných po 20. květnu 1938. Nyní
musí být revidovány všechny byty, a
to vzhledem k tomu, kdo jich používá, nejsou-li
užívány způsobem odporujícím
zájmům státním, vzhledem k nadměrnosti
atd.
K § 27, odst. 1: Dosud nebylo zákonné možností
dělit velké byty, o které hlavně v
menších místech nebylo pro vysoké nájemné
zájemců, zatím co méně majetní
čekatelé marně čekali na byt pro sebe
vhodný. Obec zde přejímá podle návrhu
roli stavebníka, aby prováděla nutné
technické změny v rozdělení bytů.
§ 33, odst. 1 (nyní č. 5) bere zřetel
na majitele rodinných domků postavených většinou
z celoživotních úspor. Jejich majitelé
nebudou muset odcházet z obce, i když v ní
nemají zaměstnání. Pokud v rodinných
domcích budou byty nadměrné, jsou jejích
majitelé povinni dát je do nájmu, resp. podnájmu.
Tato výjimka se samozřejmě nevztahuje na
vlastníky, kteří v rodinných domcích
nebydlí, nebo na druhý a třetí byt
v domě.
Sociálně-zdravotnický výbor projednal
vládní návrh o hospodaření
s byty, schválil jej s připomínkami výboru
právního, a navrhuji proto přijetí
návrhu ve znění společné zprávy
výboru právního, soc.-zdravotnického
a rozpočtového. (Potlesk.)
Místopředseda dr.John: Zpravodajem za výbor
rozpočtový je p. posl. Stopka. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Stopka: Pane předsedo, paní
a pánové!
Za rozpočtový výbor, který projednal
navrhovanou osnovu zákona o hospodaření s
byty, tisk 1164, ve své schůzi dne 22. dubna 1948,
mohu prohlásit, že se výbor usnesl po změnách
a doplňcích, které byly v osnově provedeny
ve shodě s výbory právním a sociálně-zdravotnickým,
přijetí tohoto vládního návrhu
Ústavodárnému Národnímu shromáždění
doporučit. (Potlesk.)
Místopředseda dr. John: K této věci
jsou přihlášení řečníci,
zahájím proto rozpravu.
Ke slovu je přihlášen posl. dr. Bláha.
Dávám mu slovo.
Posl. dr. Bláha: Pane místopředsedo,
paní a pánové, slavná sněmovno!
Nechci vás zdržovat nějakým zdůrazňováním
důležitosti tohoto zákona. Je mně velmi
jasné, ze tento zákon je v dnešním kritickém
okamžiku nutný. Víme, co od něho očekáváme
a co chceme: aby odstranil řadu tvrdostí a nespravedlností.
Chtěl bych však upozornit na jednu kardinální
věc. V socialistickém plánování
chceme vždycky, abychom každým zákonem
zvětšovali blahobyt lidí. A musíme si
uvědomit, že tímto zákonem regulujeme
a do značně míry zmenšujeme dosavadní
životní míru lidí na konto těch,
kteří této míry zatím nedosáhli
- tedy z nutnosti. Chtěl bych proto zdůrazniti,
abychom si všichni připomínali, že tento
zákon o hospodaření s byty je zákonem
prozatímním, který nás nesmí
uspat k domněnce, že tím už jsme něco
positivního v našem socialistickém plánování
udělali. Musíme se dvojnásob snažit
povzbudit stavební ruch, abychom mohli stále zvyšovat
lidem životní úroveň i pokud se týče
bytové kultury a zejména hygieny.
Já jako lékař, který se stavební
hygienou měl velmi často co dělat, mám
obavu, aby právě při těchto otázkách
nutnosti se nesnižovala hygiena a bytová úroveň
naších lidi, zejména v této nebezpečné
době poválečné. Víte, že
jsme se usnášeli na veliké řadě
zákonů - zákon o tuberkulose a epidemických
nemocích a pod. -, kdy jsme v prvé řadě
chtěli, aby každý člověk měl
pro sebe dostatečné prostory, jaké jeho životní
a zdravotní stav vyžaduje. Byl bych velmi rád,
kdyby toto provisorium, které dnes z nutnosti usnášíme,
bylo jenom provisoriem co možná nejkratším,
abychom je mohli co nejdříve zrušit a abychom
mohli i na tomto úseku zvyšovat blahobyt a životní
úroveň všeho našeho obyvatelstva. (Potlesk.)
Místopředseda dr. John: Ke slovu je dále
přihlášen posl. dr. Němec. Uděluji
mu slovo.
Posl. dr. Němec: Pane předsedo, paní
a pánové!
Bytová otázka, která se stala kritickou nedostatkem
péče, kterou kapitalistický režim věnoval
výstavbě bytů zejména pro pracující
vrstvy a která byla zhoršena také v době
okupace tím, že od r. 1940 veškerá stavební
činnost byla zastavena a že veškerá činnost
byla zaměřena na průmysl válečný,
potřebovala po okupaci řešení určitým
zákonným opatřením. V době,
kdy v jiných slovanských státech, kudy přešla
válka daleko tvrději, ve Varšavě a ve
Stalingradě, v jedné místnosti žilo
několik rodin, u nás v Československu upravil
zákon možnost likvidovat nadměrné byty,
které neodpovídají počtu příslušníků
jednotlivých rodin.
Ale přesto, že ustanovení zákona bylo
jasné, národní výbory měly
jenom možnost rozhodovat o likvidaci velikých bytů,
a nepodařilo se jim - zejména vzhledem k byrokratickému
postupu odděleni zemského národního
výboru, které bylo vedeno člověkem
nesnažícím se vyhovět potřebám
lidově demokratického ducha těchto zákonů
- zlikvidovat bytový problém tak, jak bylo zapotřebí.
Pan poslanec Kolář, který mluvil jako
zpravodaj, vyzýval národní výbory
k tomu, aby postupovaly v duchu lidově demokratických
zásad tohoto zákona. Jako funkcionář
lidové správy a předseda místního
národního výboru chci konstatovat, že
hlubokým průlomem do dosavadní praxe byly
již zásady akčních výborů
obrozené Národní fronty, které - jak
přinesly zprávy poslední tiskové orgány
- zvýšily přidělování
bytů v jednotlivých městech o 100 až
200 %. Jménem funkcionářů národních
výborů vítám zejména dvě
ustanovení v tomto zákoně:
1. Je to skutečnost, že národním výborům
není dána možnost v případě
dvou nebo nadměrných bytů pouze likvidovat
je, ale že jim byla uložena povinnost v každém
takovém případě rozhodovat okamžitě
a ve prospěch dosud nebydlících.
2. Národní výbory - a to je po prvé
v našem novém právním řádu
- stávají se konečnou instanci na základě
znalosti místních poměrů, definitivně
mohou rozhodovat, zda ten který byt je nadměrný,
definitivně mohou také zabránit, aby protahováním
stížností, které chodily až k nejvyššímu
správnímu soudu, nebyly bytové poměry
ztěžovány.
Vítám tento zákon, který nám
umožňuje nyní zcela vyřešit bytovou
krisi a alespoň částečně přinést
několika tisícům naších nebydlících
ubytování, který nám umožňuje
slučovat byty obývané dosud jednou až
dvěma osobami a ubírat nadměrné, a
který zejména umožňuje přepychové
byty rozdělovat a na náklad národního
výboru stavebně upravit tak, aby bylo možno
zřídit dva nebo více bytů.
Jsem přesvědčen, že se lidová
správa v tomto případě plně
osvědčí v duchu nového bytového
zákona a že spolu se stavebním ruchem, spolu
s dvouletkou a s pětiletým plánem se nám
podaří dojít k cíli, to jest ke zdravému
a slušnému bydlení pro každou československou
rodinu. (Potlesk.)
Místopředseda dr. John: Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
právní posl. Kolářovi.
Zpravodaj posl. Kolář: Za výbor právní
doporučuji pozměňovací návrhy
poslanců Koláře, Jungwirthové,
Stopky a druhů k společné zprávě
výborů právního, soc.-zdravotnického
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona tisk 1174 o hospodaření s byty tisk
1191.
Podepsaní navrhují, aby §§ 28 a 29 projednávaného
návrhu zákona o hospodaření s byty
zněly takto:
"§ 28. v řízení ve věcech
upravených tímto zákonem nepostupuji místní
(ústřední) národní výbory
(správní bytové komise) podle ustanovení
vládního nařízení ze dne 13.
ledna 1928, č. 8 Sb., o řízení ve
věcech náležejících do působnosti
politických úřadů (správní
řízení)
§ 29. 1. Z rozhodnutí místního (ústředního)
národního výboru (správní bytové
komise) lze se odvolati do 15 dnů k nadřízenému
národnímu výboru (pověřenectvu
sociální péče). Odvolání
nemá odkladného účinku; místní
(ústřední) národní výbor
(správní bytová komise) může
povoliti odkladný účinek, nevyžaduje-li
okamžitého výkonu nebezpečí z
prodlení nebo veřejný zájem. Proti
výroku, jimž nebyl odkladný účinek
odvolání povolen, není odvolání
přípustné.
2. Místní (ústřední) národní
výbory (správní bytové komise) jsou
povinny předložiti odvolání do 3 dnů
nadřízenému národnímu výboru
(pověřenectvu sociální péče),
který musí o odvolání rozhodnouti
do 3 týdnů ode dne, kdy mu spisy došly. Nebude-li
do této lhůty o odvolání rozhodnuto,
má se za to, že bylo zamítnuto.
3. Rozhodnutí národních výborů
jako odvolacích orgánů je konečné."
Odůvodnění k § 28: V zájmu jednotnosti
provádění zákona je nutné,
aby ustanovení § 28 se vztahovalo též
na správní bytové komise, o nichž jedná
§ 25, odst. 2.
Odůvodnění k § 29: Navržené
nové ustanovení § 29, odst. 1 je nezbytným
důsledkem ustanovení § 28 a je vyvoláno
snahou po jednotnosti předpisů o odvolacích
lhůtách a o odkladném účinku
při odvolání.
A nyní ještě jednu připomínku,
nikoli k zákonu samému, nýbrž k směrnicím,
které budou k tomuto zákonu vydány.
Navrhuji, aby ve směrnicích k § 4, odst. 1,
č. 1 byl vložen odstavec: "Národní
výbory musí však při rozhodování
podle tohoto paragrafu přihlédnout v průmyslových
krajích k průmyslovým zaměstnancům,
kteří nemohou v žádném případě
bydleti v obci, na jejímž katastru se průmyslový
podnik nalézá (doly, Stalinovy závody, Baťa
a pod.)."
Místopředseda dr. John: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji za výbor soc.-zdravotnický
posl. Jungwirthové
Zpravodajka posl. Jungwirthová: Vzdávám
se slova.
Místopředseda dr. John: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji za výbor rozpočtový
posl. Stopkovi.
Zpravodaj posl. Stopka: Vzdávám se slova.
Místopředseda dr. John: Jsou nějaké
návrhy oprav nebo změn textových?
Zpravodajka posl. Jungwirthová: Nejsou.
Zpravodaj posl. Stopka: Ne.
Zpravodaj posl. Kolář: Nemám oprav.
Místopředseda dr. John (zvoní):
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 42 paragrafy, nadpisy dílů a paragrafů,
nadpis zákona a úvodní formuli.
Poněvadž byl podán pozměňovací
návrh poslanců Koláře, Jungwirthové,
Stopky a druhů, míním dáti hlasovati
o osnově zákona v úpravě tohoto návrhu;
nebyla-li by přijata, podle zprávy výborové.
Jsou námitky proti přednesenému způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Není jich. Budeme hlasovati, jak jsem uvedl.
Kdo souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími
42 paragrafy, nadpisy dílů a paragrafů, nadpisem
zákona a úvodní formulí podle návrhu
posl. Koláře, Jungwirthové, Stopky
a druhů, který doporučil pan zpravodaj, nechť
pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona v úpravě výše
zmíněného návrhu.
Tím je vyřízen 8. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
devátého odstavce pořadu, jímž
je
9. Zpráva výboru kulturního a informačního,
výboru právního a výboru rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 1153)
o postátnění Československého
rozhlasu (tisk 1185).
Zpravodajem za výbor kulturní a informační
je posl. Homola. Dávám mu slovo.
Zpradovaj posl. Homola: Vážené dámy,
vážení pánové!
Přistupujeme k projednávání zákona
o zestátnění čs. rozhlasu. Osnova
zákona řeší právní postavení
a organisační strukturu čs. rozhlasu tak,
aby odpovídala novým úkolům, před
kterými rozhlas stojí, a tak, aby řešení
odpovídalo státním zájmům Československé
republiky.
Čs. rozhlas byl původně založen jako
společnost s ručením obmezeným s milionovým
kmenovým jměním, při čemž
se 51 % podílel československý stát,
poštovní správa, a na 49 % kmenového
jmění se podílely různé osoby.
Za okupace přešel rozhlas majetkově celý
na německou rozhlasovou společnost v Berlině.
V dnešní době byl majetníkem z 51 %
československý stát, ministerstvo informací,
a zbývajících 49 % spravoval Fond národní
obnovy. Státní zájem a jednotnost správy
a provozu a jednotnost programové linie vyžaduje soustředění
veškeré rozhlasové agendy do jedněch
rukou, to znamená do kompetence ministerstva informaci.
Český rozhlas, společnost s ručením
obmezeným v Praze, a Slovenský rozhlas, společnost
s ručením obmezeným v Bratislavě,
se tímto zákonem ruší a vzniká
nový státní podnik - Československý
rozhlas - který se stává nástupcem
těchto společnosti a na nějž přecházejí
veškerá práva a závazky jakékoli
povahy, tedy nejen smluv trhových, nájemních
a jim podobných, ale zejména také práva
a závazky z pracovního poměru.
K přechodu práv na stát dochází
zásadně bez náhrady dosavadním společníkům,
jelikož všeužitečnost a státní
důležitost rozhlasu je a byla vždy všeobecně
uznávána. Aby se zabránilo určitým
tvrdostem, které by mohly vzniknout při lineárném
uplatňování této zásady, umožňuje
zákon v případech hodných zvláštního
zřetele bývalým majitelům poskytnouti
náhradu.
Největší význam tohoto zákona
spočívá ve sloučení českého
a slovenského rozhlasu a ve vytvoření jednotného
státního podniku, jednotně vedeného
tak, jak to určuji zájmy národa a státu.
Tím se sjednocuje veškerá rozhlasová
činnost na celém státním území
a z rozhlasu se stává pevná opora budovatelského
úsilí a budovatelského programu vlády
Národní fronty.