Dnes jsme již ve fázi druhé. K dosavadním
úkolům přistupují úkoly další
a svým rozsahem větší. Znovu se hledají
a musejí se hledati optimální formy, reorganisuje
se v míře nepoměrně větší
a znovu proběhne od začátku boj o vyšší
produktivitu práce. Máme nyní tu velkou výhodu,
že navazujeme na značné zkušenosti.
Dnes jde o průmysl jako o celek, jde o nejchoulostivější,
protože nejdůležitější část
naší hospodářské skladby. Znárodnění
není jen aktem politickým. Důsledky jiného
rázu, důsledky strukturální, organisační,
pracovně-technické a jiné jsou stejně
důležité.
Po schválení tohoto zákona bude u nás
znárodněno asi 93 % průmyslové výroby.
Při zkoumání přírůstku,
který může očekávat průmysl
nyní znárodněný, nelze zanedbávat
konfiskáty. Soukromokapitalistické retardační
síly se projevovaly už delší dobu při
řešení této otázky, snažíce
se zabránit tomu, aby konfiskované podniky byly
přiřčeny národním podnikům,
a usilujíce o to, aby konfiskáty byly v míře
tu menší, tu větší, ale v podstatě
co největší postupovány soukromým
podnikatelům. Nyní - po schválení
druhé vlny znárodnění - lze s určitostí
očekávat, že konfiskáty budou až
na nepatrné výjimky včleněny do znárodněného
průmyslu. I tam, kde dojde ke zrušení závodů,
bude zrušení konfiskátů znamenat přírůstek
kapacity národního důchodu, přírůstek
pracovních příležitostí a vzrůst
odbytu.
Jaký počet konfiskátů přichází
dnes v úvahu, vysvětluje nám průmyslová
statistika Státního úřadu statistického,
která zachycuje jednotlivé skupiny průmyslových
závodů v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku podle právní formy ke dni 1. prosince
1947. Celkem přicházelo zde v úvahu 4.197
technických jednotek s 176.711 zaměstnanců
a s odbytem ve výši 2.310 mil. korun.
Z této statistiky můžeme posoudit též
rozsah nynější druhé vlny znárodnění.
Tento rozsah je samozřejmě v jednotlivých
oborech různý. V báňském průmyslu,
který jest již dnes naprosto znárodněn,
nemůže ovšem druhá etapa znárodnění
přinésti další přírůstek.
Také v oborech s vysokou koncentrací výroby,
jako je tomu u průmyslu sklářského,
chemického a kožedělného, je nový
přírůstek skromnější než
u průmyslu se značným počtem středního
podnikání, jako je průmysl železa a
kovů, textilní průmysl a jiné. Největší
přírůstek znárodněnému
sektoru přináší co do počtu pracovních
sil a technických jednotek průmysl stavební.
O zvětšení rozsahu znárodnění
v průmyslu včetně stavebnictví nám
podávají přehled následující
data, která si dovolím zde uvésti: Národní
podniky ke dni 1. prosince 1947 měly 2.867 technických
jednotek se 762.228 činnými osobami, s odbytem ve
výši 13.002 mil. korun. Konfiskáty ke dni 1.
prosince 1947 se skládaly z 4.197 technických jednotek
se 176.711 činnými osobami a s odbytem ve výši
2.310 mil. korun. Soukromé podniky s počtem činných
osob nad 50 vykazovaly 1.215 technických jednotek se 131.495
činnými osobami a s odbytem 2.055 mil. korun. Vykazuje
tedy národní podnikání po druhé
vlně znárodnění celkem 8.279 technických
jednotek s 1,070.434 činnými osobami a s odbytem
ve výši 17.368 mil. korun.
Rozsah znárodněného průmyslu včetně
stavebnictví vzroste tudíž podle těchto
údajů co do počtu osazenstva o 40 % a co
do odbytu o 33 %.
Neznárodněna zůstane výroba živnostenská.
Drobné a střední podnikání,
jak zde již bylo řečeno, bude zaručeno
ústavou a nemusí míti obav o svou budoucnost.
Právě budoucí ústava znamená
vyvrcholení vývoje, neboť vytyčuje se
v ní pojem národního majetku a vymezují
obory, které smějí býti příště
jenom v rukou státu. Tím se současně
zajišťují předpoklady hospodářského
plánování v základních výrobních
odvětvích a zabezpečují vymoženosti
naší národní revoluce.
Uzavírám svoji zprávu slovy, že předložené
zákony o dalším znárodnění
jsou dílem užitečným, které nám
umožňuje, abychom účelnější
organisaci práce, zvýšením výkonnosti
a dalším zjemněním a zdokonalením
našeho hospodářského plánu ukázali
celému světu, co dovede náš čs.
pracující lid. (Potlesk.)
Místopředseda dr John (zvoní):
Ke slovu je dále přihlášen pan posl.
dr Bartuška. Uděluji mu slovo.
Posl. dr Bartuška: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Dnešní den řadí se k slavnému
zasedání Ústavodárného Národního
shromáždění dne 10. března letošního
roku, kdy manifestační většinou byl
přijat akční program Gottwaldovy vlády.
Vláda i Ústavodárné Národní
shromáždění splňuje tu úkol
památného sjezdu závodních rad a odborových
organisací. Je to především velký
čin národohospodářský, neboť
zachraňuje pro národ desetimiliardové hodnoty,
které byly z národního důchodu odčerpávány
a zneužívány často proti národním
a proti lidovým cílům. Je to velký
čin státně-politický, neboť těmito
zákony o znárodnění, případně
zestátnění, jsou vytrhány kořeny
překonané únorové krise, kořeny
protistátního a protilidového spiklenectví.
Důvěra lidu ve vládu obrozené Národní
fronty byla prokázána již v pohnutých
únorových dnech. Důvěra lidu v parlament
obrozené Národní fronty je rozvíjena
právě v tuto chvíli, kdy zástupcové
lidu prohlašují jednou provždy, že vůle
lidu se stává a stane zákonem.
Nebudu zabíhat do podrobností vládních
návrhů. Naznačuji jen hospodářskou
strukturu, se kterou se tyto návrhy vyrovnávají,
abych na této základně rozvinul několik
právních úvah. Průmyslové podniky
se znárodňují zestátněním,
a proto osnovy jasně uvádějí, která
klíčová odvětví se znárodňují
v celém rozsahu a která se znárodňují
podle druhu výroby nebo jejich technického zařízení.
Vcelku se tu politicky i národohospodářsky
zhodnocuje zkušenost, že žádoucí
stav našeho národního hospodářství
byl brzděn spekulativními vlivy jednotlivců,
že nebyla uskutečněna zásada odstranění
bezpracných důchodů a že ještě
stále bylo ponecháno soukromokapitalistické
sféře příliš klíčových
posic, než aby to nenarušovalo plynulý chod našeho
plánovitého hospodářství. To
platí zejména o velkoobchodech, o velkých
obchodech a jednotkových domech a obchodních podnicích
s četnými filiálkami, které se opíraly
o svou kapitálovou sílu, soustřeďovaly
moc v rukou několika málo osob a představovaly
trvalé nebezpečí pro zdravý rozvoj
solidního soukromého a družstevního
maloobchodu.
Podobné politické a hospodářské
úvahy vedly k požadavku státní organisace
zahraničního obchodu a mezinárodního
zasilatelství. Polovičaté řešení
ve znárodňovacích dekretech z r. 1945 jevilo
se nejškodlivěji právě na tomto poli,
neboť struktura našeho průmyslu je vázána
na zahraniční obchod. To platí o důležitých
surovinách ke splnění operativních
plánů, stejně jako o devisách, které
potřebujeme a musíme získat vývozem.
Soukromý sektor v zahraničním sektoru soustavně
obcházel a nedodržoval plán, uchyloval se k
machinacím a tím zaviňoval trvalý
únik devis. Lidové demokratické zřízení
našeho státu a plánovité hospodářství,
které zajišťuje hospodářskou a
sociální bezpečnost všech pracujících
a zvýšení jejich životní úrovně,
si žádá, aby tato složka přešla
ze sektoru soukromokapitalistického do sektoru znárodněného.
Podobně včasné splnění dvouletého
plánu a příštích hospodářských
plánů ve stavebnictví vyžadovalo si
znárodnění stavebních podniků.
Zřizuje se jediný národní podnik stavební
pro celé území. Osnova však pamatuje,
aby postupně mohly být zřizovány další
národní podniky dělením jediného
národního podniku, bude-li toho ovšem vyžadovat
praktická potřeba. A nakonec všechny osnovy
vyvozují praktické závěry ze zkušenosti
politické i národohospodářské
výstavby našeho národního hospodářství
a proto novelisují nebo doplňují celou řadu
ustanovení znárodňovacích dekretů
z r. 1945.
Paní a pánové, předeslal jsem záměrně
tento stručný přehled o hospodářské
struktuře, se kterou se vyrovnávají nové
právní normy, aby bylo zřejmo, jakou širokou
oblast hospodářskou zasahují. Podtrhuji,
že jde o nové právní normy. Nadešla
tedy konečně doba, kdy se věci práva
chápe lid, dělnická třída,
nové progresivní síly národa, které
vyšly vítězně z květnové
revoluce, z budovatelského nadšení a únorového
vítězství nad reakcí, z ducha sjednoceného
lidu měst a venkova, nové, obrozené Národní
fronty. A tím se také dokumentuje, že dohrávají
úlohu ti právníci, kteří práva
jen zneužívali, kteří je falešně
vykládali, kteří se pokoušeli dělat
z práva nástroj proti pokroku, nástroj nepřátel
lidu a nové lidové demokracie, nepřátel
znárodněného hospodářství
a tím materiálního i kulturního vzestupu
pracujícího lidu. Schválené zákony,
ať již jsou to zákony zemědělské,
nebo o národním pojištění, stejně
jako školský zákon i právě projednávané
znárodňovací osnovy a hlavně pak připravovaná
nová ústava Československé republiky
dokazují, že nadešla doba, kdy právníci
již slouží výstavbě naší
nové republiky ve jménu práva, tvorbou nového
práva, kladením pevných základů
nového právního řádu, který
kodifikuje revoluční změny v hospodářských
poměrech naší společnosti a státu
a který hlavně vyjadřuje tužby a požadavky
dělnické třídy a pracujícího
lidu. A tak ve výroční dny slavného
Karlova učení oživuje české právnictvo
slavnou tradici Kornela ze Všehrd, kdy české
právnictví nehájilo staré pořádky,
ale bilo se za pořádky nové, kdy nehájilo
majetkové výsady, ale bojovalo za sociální
spravedlnost, kdy bylo vždy blízko našemu lidu,
kdy šlo s pokrokem a za pravdou, kdy bojovalo proti reakci.
Teprve únorové vítězství pracujícího
lidu rozbilo pokusy reakce, zašancovat se za staré
paragrafy a rozvracet lidově demokratický pořádek
v oblasti práva. Je to vítězství pracujícího
lidu měst a venkova, který v únorových
dnech ztekl Drtinovu pevnost, kde se reakce zašancovala za
staré paragrafy, za přežité pojmy a
staré pořádky. A tímto vítězstvím
dal také lid nové a lidové právo,
položil základy k novému právnímu
řádu a toto nové právo, tento nový
právní řád, který tvoří
dělnická třída a pracující
lid, již lid hájí, miluje, za ním stojí,
v jeho duchu také jedná a pomáhá jej
uskutečňovat.
A právě dnes při hlasování
o znárodňovacích dekretech dokumentuje pracující
lid před celým světem, že dbá
o právní jistotu, že dbá o právní
řád, že jedná ústavně,
parlamentárně a demokraticky, neboť cestou
práva a cestou zákona uskutečňuje
a potvrzuje velké hospodářské změny.
Na straně lidu je právo, zákon a státnost.
Protiprávnost, protizákonnost a protistátnost
je na straně reakčních nepřátel
republiky, nepřátel lidové demokracie, nepřátel
znárodněného hospodářství,
spojenců mezinárodní reakce, velezrádců
a šiřitelů neklidu a podporovatelů rozvratu
z ciziny, všech těch, jimž zbyl jediný
osud, jít společnou cestou se sudetskými
Němci, Jakschem, Prchalou a Ďurčanským.
A proto dnes je jasné právě v tomto okamžiku
schvalování znárodňovacích
dekretů, že nositelem právního pořádku
v našem státě je dělnická třída
a pracující lid, kdežto třída
dříve vládnoucí je jeho rušitelem
a spojencem našich úhlavních nepřátel.
A zůstane úkolem pokrokových a socialistických
právníků, aby ukázali lidu tuto pravdu.
Neboť nebylo náhodou, že naše reakce právě
ve sféře práva vytvářela si
nástroj, jímž chtěla mařit naši
výstavbu na cestě k socialismu a jím mařila
pak i naši bezpečnost a lidovou správu. Jsme
si tu vědomi toho, že převrat se vždy
děje nejdříve ve sféře hospodářské
a že teprve s postupem hospodářských
změn a jejich upevněním uskutečňuje
se zvrat v ideologické nadstavbě, tedy i v právním
cítění. Tím větší
je význam právě schvalovaných znárodňovacích
dekretů, neboť rozšiřují a také
rozvíjejí změny v ekonomické základně
a tak zbavují českou a slovenskou reakci další
její hospodářské opory. Tím,
že se dostává do rukou lidu ještě
větší část výrobního
a přírodního bohatství, vytvářejí
se ještě lepší podmínky pro budování
nového hospodářského a sociálního
řádu. Tím se vytvářejí
také předpoklady pro změny, pro přebudování
a výstavbu nového lidového práva,
nového lidového právního pořádku.
Nebyli jsme a nejsme pro živelný vývoj věcí.
Naopak, uvádíme nové poměry co nejdříve
na půdu práva a na půdu zákona, ovšem
na půdu nového zákona a nového práva,
zákona a práva lidového. Všichni právníci,
právníci ve znárodněném průmyslu,
v hospodářské samosprávě, v
lidové správě, u nejvyššího
soudu a u soudů vůbec, si musejí uvědomit,
že mají vykládat právo tak, jak to cítí
a žádá lid a národ, jehož jménem
právo vykonávají. To platí i pro naše
legislativce, aby vydávali dobré a zdařilé
zákony, které by vyjadřovaly úmysly,
zájmy a potřeby dělnické třídy
a pracujícího lidu.
Projednávané osnovy zákonů kodifikují
požadavky lidu. Proto také znamenají značný
krok vpřed, neboť jsou to zákony opravdu lidové
a upravují to, co lid v podvědomí dávno
cítil, po čem toužil, za co bojoval a čemu
dělnická třída přinesla mnoho
obětí. Proto také dnešní den
je i nejkrásnější vzpomínkou
a oslavou 70letých bojů dělnické třídy.
Pracující lid považuje tyto zákony za
své, za přátelské, a proto se i od
nich rozvíjí nový poměr lidu k tvorbě
práva a tím také postupně k služebníkům
práva, českým a slovenským právníkům.
Lidový zákon je vždy dílem vzešlým
z tvůrčí síly lidu, vyjadřuje
skutečný stav a je přijatelný širokým
vrstvám pracujícího lidu. Proto se také
snadno vžívá, je lidu srozumitelný a
lid sám spolu s pokrokovými právníky
v jedné řadě bojuje za jeho provedení.
Jen tvorbou takových zákonů, jen takovým
uskutečňováním lidových zákonů
půjdeme společnou cestou s pracujícím
lidem k šťastnější a bezpečnější
budoucnosti, jen tak napíše české právnictvo
slavnou stránku historie na cestě k socialismu.
Stav výrobních poměrů, který
se tu kodifikuje, nám ukazuje, komu patří
výrobní prostředky a kdo má právo
s nimi nakládat. Právní vztahy tkví
pevně svými kořeny v materiálních
i životních poměrech našeho státu.
Změny v materiálních poměrech změní
i vědomí širokých vrstev našeho
lidu a tím i jejich právní přesvědčení.
A sem náleží, a to podtrhuji, ochrana národního
majetku jako svatá povinnost každého občana
státu. Za tím vším stojí suverenní
lid jako nejpovolanější zákonodárce.
Zákony, které odhlasujeme, řadí se
proto nepochybně k našim zákonům revolučním,
neboť vznikly z odporu, z jasného a živelného
odporu, aby se dále nemohlo uplatňovat kapitalistické
vykořisťování a nezdravé ničení
hospodářských hodnot. Proto také každý
občan musí si být vědom a cítit
to jako závazek, že úspěch znárodněného
podnikání je jeho úspěchem, že
úspěch přinese zvýšení
životní úrovně všeho obyvatelstva
a tím i jeho životní úrovně,
že tedy každý musí přiložit
ruku k dílu, neboť každý občan
je tu zákonodárcem, budovatelem i hospodářem.
Paní a pánové! Shrnuji svůj projev
v těchto několik zásadních požadavků:
Právo i zákon mají v lidově demokratické
republice jiný smysl než dříve, kdy
byly prostředkem velkého kapitálu k prosazování
třídních zájmů. Dnes je právo
i zákon pomocníkem při budování
nového společenského řádu,
který zajistí lidu štěstí, klid,
sílu a blahobyt. Pracující lid měst
i venkova musí proto vidět v novém právu,
v lidovém právním řádu strážce
národního majetku, ochránce lidově
demokratické cesty k socialismu, strážce bezpečnosti
a svrchovanosti lidového státu. Z toho vyplývá
závazek všeho lidu hledat nový poměr
k právu, poměr přátelský k
rozvíjení a k upevnění lidově
demokratického pořádku.
Také technická inteligence znárodněného
průmyslu, naši inženýři a technici,
mají-li splnit své velké úkoly, musejí
pochopit politiku dělnické třídy a
pracujícího lidu, musejí tuto politiku přijmout
a ochotně a oddaně ji provádět. To
platí nejen o výrobní činnosti, nýbrž
i o úkolech, které na sebe vzalo znárodněné
podnikání při výstavbě hospodářsky
slabých krajů a při industrialisaci Slovenska.
Naše vysoké školy nám záhy dají
tisíce nových techniků, vyšlých
z dělnické a rolnické mládeže,
aby rozšířili řady techniků,
inženýrů a vůdčích sil
v průmyslu. K nim patří i iniciátoři
soutěžení, vedoucí brigád, všichni
ti, kdo vnášejí nové methody a nové
nadšení do práce, kdo lépe organisují
práci. Úkolem znárodněného
průmyslu je také, aby všichni tito lidé
byli směleji stavěni na vůdčí
místa, aby tak mohli rozvinout své organisační
schopnosti a tvůrčí síly pracujícího
lidu. Všechny tyto úkoly lze splnit jen tehdy, projeví-li
se plné pochopení pro nové poměry,
přezkoumají-li se konkretně nové podmínky
rozvoje průmyslu a organisuje-li se práce tak, jak
toho vyžaduje naše cesta k socialismu. A že tyto
velké úkoly může už v této
chvíli inteligence plnit, ať jde o oblast práva
či techniky, to zajišťuje sám fakt, že
inteligence v lidové demokracii není již v
ponižujícím postavení služebníka
kapitalismu, nýbrž že je součástí
vládnoucího lidu, že spolu s dělníky,
rolníky a živnostníky je pánem země,
jak to řekl předseda vlády soudruh Gottwald.
Paní poslankyně a páni poslanci! Dnešní
den je svědectvím, že věc pracujícího
lidu, pokroku a lidové demokracie ušla opět
velký kus cesty a že lid i nadále bude kráčet
směle a přímo vpřed. Kdyby nebylo
velkého vítězství pracujícího
lidu v únoru nad reakcí, nebylo by ani dnešního
slavnostního dne. Tato skutečnost buď nám
posilou a povzbuzením pro budovatelskou práci. Tato
skutečnost buď nám však také závazkem,
že půjdeme svorně a pevně cestou, kterou
jsme si vystavěli, cestou věrnosti lidově
demokratickému řádu, cestou věrnosti
dělnické třídě a pracujícímu
lidu, cestou věrnosti spojeneckým smlouvám
a smlouvám o hospodářské spolupráci
se Sovětským svazem a slovanskými státy
za lepší a šťastnější
budoucnost naši a našich dětí. (Potlesk.)
Místopředseda dr John: Ke slovu je dále
přihlášen p. posl. Děd.
Posl. Děd: Pane místopředsedo, paní
a pánové!
Znárodňovacími zákony dokončujeme
strukturální změny našeho hospodářství
a tím také strukturální změny
naší národní společnosti. V tomto
novém společenském řádu lidové
demokracie zůstává v rukou soukromých
podnikatelů jen drobné živnostenské
podnikání. Laicky by to mohlo svádět
k domněnce, že toto drobné podnikání,
ponechané jedincům, konkretně drobným
obchodníkům a živnostníkům, je
celkem mizivého významu. Tato domněnka je
ovšem mylná a my jí jistě nepropadneme.
Rozhodně jistě jí nepropadnou příslušná
resortní ministerstva a jejich odpovědní
orgánové, jimž připadá úkol
uspořádati organisaci a plánování
úkolů tohoto podnikání.
Naše znárodněné podnikání,
i když obsáhne 90 % naší výroby,
nestačí na všechny úkoly našeho
hospodářství. Je mnoho statků, je
mnoho zboží, jehož výroba byla a bude
úspěšně obstarávána řemeslem.
Je mnoho poslužných a distribučních
služeb, které jsou a budou svěřeny neznárodněným
složkám živnostenským. V celkovém
rámci našeho podnikání jsou to úkoly
důležité. Proto velmi záleží
na tom, aby živnostnictvo chápalo svoje podnikání
jako důležitý článek v plánovaném
hospodářství, aby je chápalo jako
poslání, ve kterém nesmí zklamati.
Naopak, musí dokázat vedle své individuální
dovednosti a pohotovosti také velké pochopení
pro potřeby národního celku, musí
dokázat velké pochopení pro společné
vypjetí sil na zajištění prosperity
našeho celého hospodářství a
jeho dalšího vývoje.