Už před únorem bylo jasno, že naše
hospodářství ve srovnání s
hospodářstvím kapitalistických států
rozvíjí se lépe, žije na vyšším
stupni, spěje kupředu, osvědčuje se,
předstihuje hospodářství kapitalistických
států západních. Potvrzují
to zprávy z Francie, z Holandska, z Italie a jiných
zemí na západě, že jsou za námi,
pokud jde o výši průmyslové výroby.
Znárodnění projevilo se blahodárně
i v podstatně spravedlivějším rozdělení
národního důchodu. Jestliže podíl
mezd a platů v roce 1937 činil 58,6 % národního
důchodu, stoupl v roce 1947 na 65 %. Podíl kapitalistických
důchodů naproti tomu činil v roce 1937 15,5
% národního důchodu, v roce 1947 klesl na
5,8 % a nyní pouze na 1,2 % národního důchodu.
Pan předseda vlády Klement Gottwald v listopadu
minulého roku, tedy dlouhou dobu před únorovými
událostmi, dokázal, že bychom mohli být
dále vpřed jak v plnění plánu,
tak i v celkovém hospodářském vzestupu,
kdyby nebylo reakčních brzdičů a kdyby
nebylo spojitosti mezi domácí a zahraniční
reakcí při poškozování našeho
dvouletého plánu. A reakce se chtěla svým
zahraničním spojencům zavděčit,
a proto všude, kde mohla, poškozovala lidově
demokratický režim. Činila tak předně
všude ve všech provozovnách, kde kapitalisté
byli pány, kde znárodnění provedeno
nebylo. Plánované hospodářství
zajistilo jim prosperitu veškerého podnikání
a výroby, a proto soukromokapitalistická výroba
měla velké zisky. Velká část
národního důchodu unikala do kapes kapitalistů
nebo dokonce do ciziny. Mimo to se kapitalisté s těmito
zisky nespokojili, nýbrž aby dosáhli zvýšení
zisků, nepracovali na úkolech plnění
plánů, ale vyráběli to, na čem
nejvíce vydělávali. Drahocenný materiál
spotřebovávali na výrobu méně
nutnou, ale zato výnosnou, a místo aby plnili plán,
plnili své kapsy.
Nebylo náhodou, že ve stavebnictví, kde bylo
v říjnu m. r. zaměstnáno 13.260 zaměstnanců
v 3.987 podnicích, bylo pouze 10 podniků se 7.600
zaměstnanci v rukou národního průmyslu.
A právě tam plnil se plán nejhůře,
ačkoliv výroba stavebních hmot byla splněna
na plných 100 % , ale plánované stavby byly
splněny jen na 60 %. Veliká část stavebních
hmot unikala na černé stavby a stavební podnikatelé
si plnili kapsy.
Také v průmyslu, který byl v některých
sektorech až na 40 % v rukou soukromých, se nevyráběly
ty výrobky, které jsme potřebovali, ale ty,
na kterých se nejvíce vydělávalo.
Výrobky se nedodávaly tam, kam se měly dodat,
ale na místa, kde je bylo lze prodat za černé
ceny. A tak si soukromí podnikatelé-kapitalisté
opatřovali na černo suroviny, materiál, platili
černé mzdy a měli tak černé
zisky.
Zvláště v zájmu svého obohacení
poškozovali soukromí kapitalisté plán
ve velkoobchodu. Přivlastňovali si hodnoty jinde
vytvořené, vytvořené nejen malými
výrobci, ale i ve znárodněném průmyslu.
Měli ve svých rukou nejen domácí velkoobchod,
ale i celý zahraniční obchod. To bylo velmi
zlé. To byly kanály, kterými unikala velká
část národního důchodu do rukou
jednotlivců, doma nebo za hranicemi. Vypočítává
se a odpovídá skutečnosti, že roční
zisk našich kapitalistů činil 10 miliard. Mimo
to Národní banka odhaduje únik devis do ciziny
na 5 miliard. Únikem kapitálu do ciziny padlo v
plen kapitalistům asi 15 miliard ročně. Počítáme-li,
že loňská neúroda nás poškodila
asi o 15 miliard, pak vězme, že soukromokapitalistický
sektor byl pro nás každoročně nejméně
takovou katastrofou jako loňská neúroda.
Částka 15 miliard je jistě veliká.
Je důkazem toho, jaké byly pohnutky, které
vedly k útokům na znárodnění.
Výmluvným dokladem toho byl na př. již
v posledních dnech před únorem projednávaný
zákon o financování národních
podniků, na který se mnozí páni kolegové
velmi dobře upamatují. Členové průmyslového
a rozpočtového výboru za strany, které
se v únoru tak vyznamenaly, snažili se projednávání
tohoto zákona, na který národní podniky
marně dlouho čekaly, ještě v poslední
chvíli zmařit. Jen jednohlasným rozdílem
podařilo se tehdy po mnoha hodinách úplně
zbytečných rozprav zákon prosadit. A bylo
to zásluhou, že tehdy komunisté a sociální
demokraté společně věrně postupovali.
Jsou známy kapitalistické spekulace s loňskou
neúrodou a pokusy o rozvrat v zásobování,
jemuž zabránila pouze přísná
opatření vlády proti šmelině
a v neposlední řadě, vlastně na prvním
místě, pomoc Svazu sovětských socialistických
republik.
Kapitalistický sektor je rovněž znám
jako středisko černého obchodu, černých
cen, porušování obhospodařovacích
předpisů, černých mezd atd. atd. Zdraví
národa ohrožuje výroba likérů
a jiných lihovin, při čemž kapitalisté
porušovali kvalitu a stupňovitost, aby tak získali
nekontrolovatelné zisky, aby unikli daním.
Podobně škodlivá byla i soukromá výroba
chemicko-farmaceutická, kde pod zvučnými
značkami léků se často vyráběl
brak. Velká část léků se prodávala
na černém trhu za černé ceny a vzácných
surovin, jako kakaa a lihu, se používalo jinak než
k výrobě léků.
Tyto velké, třeba draze placené zkušenosti
však ukázaly všem v plné nahotě
naši buržoasii, jak ona nedbá prohlášení
vlády, v kterém se říkalo, že
k překonání hospodářských
škod, těžkostí a rozvratů, které
nám zde zanechali okupanti, bude zapotřebí
co největšího úsilí všech
složek národa. Ukázalo se, že soukromokapitalistické
hospodářství se stalo nejen brzdou našeho
hospodářského rozvoje, ale stalo se též
hospodářskou základnou a rejdištěm
reakce, která drzou rukou sahala nakonec na samé
kořeny lidově demokratického režimu.
Dostala v únoru odpověď, jakou si zasloužila.
A nyní tuto odpověď přijetím
šesti znárodňovacích zákonů
stvrdíme. Ke všem velkým zákonům,
které slavné Ústavodárné Národní
shromáždění nyní po únoru
schválilo, se řadí další, jedny
z nejvýznamnějších, které předcházejí
Gottwaldovu ústavu z 9. května. Tyto zákony
jsou mílovým krokem vpřed, k našemu
svatému cíli, socialismu. Jestliže před
únorem bylo, jak jsem již uváděl, asi
61 % výroby znárodněno, nyní dosahuje
znárodnění 91,5 % výroby. Jestliže
před únorem zahraniční obchod a velkoobchod
byly v rukou reakce, dostávají se, dík únorovému
vítězství, výhradně do rukou
lidu. Jestliže před únorem byl velký
zemědělský majetek v rukou jednotlivců,
po únoru velký zemědělský majetek
přestal existovat a horní hranicí zemědělského
vlastnictví se stala výměra 50 ha půdy.
Jestliže před únorem jsme měli 3 velké
sektory, kapitalistický, malých a středních
podnikatelů a znárodněný, pak po únoru
zde nastávají pronikavé změny. Sektor
znárodněný a sektor malých a středních
podnikatelů, oba tyto úseky našeho hospodářství
odpovídají skladbě lidové demokracie.
Nyní se naskýtá možnost mnohem užší
spolupráce obou těchto sektorů, poněvadž
podstatné oslabení kapitalistických zbytků
k tomu přispěje. Malí a střední
podnikatelé nebudou již natolik ovlivňováni
soukromokapitalistickým sektorem a mají plnou možnost,
aby se více přimkli a začlenili k znárodněnému
sektoru a tím i kladně a plně k dobudování
státu. Ukazuje se, že nové znárodnění
přinese našemu hospodářství miliardové
hodnoty a všemu lidu přinese více spokojenosti,
štěstí a lepší budoucnosti.
Únor, to je velký mezník v našem životě
Čechů a Slováků; znárodňovacími
zákony prohlubujeme jednotu národa, otvíráme
cestu všem k velkému budování a výstavbě,
upevňujeme jednotu Národní fronty, která
svobodně schválí tyto velké zákony.
Svobodně rozhodla o jednotném, prvním máji,
svobodně rozhodla o jednotné kandidátce pro
volby do Národního shromáždění.
Rozhodli jsme se kráčet společně,
jednotně cestou k budování své vlasti,
k socialismu. Výrazem toho je dnes velké hnutí
protiplánování, které se šíří
po celé zemi, v závodech, úřadech,
vesnicích, na všech pracovištích. Veliká
iniciativa tvůrčích sil pracujícího
lidu se probudila. Závody, kanceláře, pracoviště
kypí novým životem, protiplány se zrodily
a učí, jak zvýšiti výrobu, jak
snížiti spotřebu materiálu, jak snížiti
výrobní náklady, vyrábět více,
lépe a laciněji. Mnohé závody nejen
vyhlásily protiplány, ale projednaly je se všemi
zárukami, že dvouletku splní do 28. října.
Některé naše závody, zejména
naše hutní závody, zvýšily své
úkoly, uložené jim dvouletým plánem,
o tisíce tun materiálu a zaručují
jejich splnění.
Na frontě práce jdeme kupředu. Zápas
je úpornější, ale o to zasloužilejší.
Čím vyšší a lepší jsou
výsledky, tím těžší rány
postihnou reakci. Ani na okamžik nezapomeneme, že nám
všichni nepřejí. Mohou se sice pokoušet
nám škodit, ale nikdo nemůže nic změnit
na skutečnosti, že jsme v únoru rozhodli a
zvítězil lid a republika. Máme jednotu národa,
jaká zde ještě nebyla. Jejím základem
je veliká a ideově stmelená komunistická
strana Československa. Jejím základem jsou
veliké všenárodní organisace v čele
s mocným Revolučním odborovým hnutím.
Upevňuje ji dále i provádění
vládního programu, jehož obsah se nyní
rychle uskutečňuje. A nyní schválené
zákony spolu se zákony již schválenými
zaručují, že když nenastanou nějaké
mimořádné události, máme vše
dáno k tomu, abychom došli do období klidného,
šťastného, radostného života Čechů
a Slováků. (Potlesk.)
Je k tomu potřebí naší společné
dobré vůle, opravdu poctivě se vší
rozhodností vykročit odhodlaně na novou cestu,
kterou nám ukazuje předseda vlády Klement
Gottwald. Jednotou národa za šťastný
život nás všech, k zajištění
věčné nezávislosti naší
země v rodině slovanských národů
a zemí nové lidové demokracie v čele
se Svazem sovětských socialistických republik,
za nový společenský řád, cestou
lidové demokracie k socialismu. (Potlesk.)
Plníme tak čestně odkaz našich dějin,
v nichž jsme stáli vždy v předních
řadách národů usilujících
o pokrok, sociální spravedlnost a svobodu. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ďalším
prihláseným rečníkom je p. posl. dr
Berák. Dávam mu slovo.
Posl. dr Berák: Pane předsedo, slavné
Ústavodárné Národní shromáždění,
paní a pánové!
Po osvobození zlikvidovali jsme velkokapitalistický
systém finanční a průmyslový
znárodňovacími zákony, které
byly přijaty s naprostým souhlasem celého
našeho národa. Jenom asi 39 % průmyslových
podniků zůstalo soukromokapitalistickým úsekem,
který stejně jako neznárodněný
velkoobchod a zahraniční obchod často těžil
z mezer naší hospodářské soustavy.
Hospodářské i politické důvody
pro další znárodnění došly
svého výrazu v resoluci celostátního
sjezdu závodních rad a odborových funkcionářů,
konaného dne 22. února letošního roku
v Praze, jehož požadavky byly přijaty do vládního
programu nové Gottwaldovy vlády, schváleného
Ústavodárným Národním shromážděním.
Z iniciativy Ústřední rady odborů
přijala vláda 6 osnov znárodňovacích
zákonů, které máme před sebou.
Předlohy dalších osnov o znárodnění
v oboru polygrafického průmyslu, cestovních
kanceláří, hostinských a výčepních
podniků budou projednány v době nejbližší.
Vážené shromáždění,
máme za sebou necelé dva měsíce od
únorových událostí a předpoklady,
dané vládou obrozené Národní
fronty, se mění v řadu konkretních
hospodářských i politických opatření.
Tato opatření vytvářejí nové
a nebývale příznivé podmínky
pro celé naše československé národní
hospodářství. V hospodářské
oblasti je dnes po uzákonění národního
pojištění nejdůležitější
událostí další, druhá etapa znárodnění
v průmyslu, stavebnictví i v distribuci. Prakticky
zaniká u nás soustava smíšeného
hospodářství, ve které vedle sektoru
znárodněného působil i sektor soukromý,
a vytváří se stav, který nejlépe
odpovídá požadavkům plánovaného
hospodářství. Je to tím významnější,
že v nejbližší době bude plánované
hospodářství zakotveno ve vrcholném
díle tohoto Národního shromáždění,
v nové československé ústavě.
Znárodnění asi 93 % průmyslové
výroby a 2/3 stavebního podnikání
s 85 % strojního parku zabezpečuje nejpříznivější
podmínky pro dokončení dvouletky a pro start
pětiletky, která bude plánem o mnoho úplnějším,
plánem, který obsáhne podstatně větší
část naší průmyslové výroby.
Přičleněním malých průmyslových
závodů k velkým národním podnikům
a vytvořením takových velikých a jednotně
řízených technických jednotek splní
se předpoklady pro technologický pokrok ve výrobě,
umožní se náležitá péče
technického výzkumu, zavádění
nových pracovních metod a vzrůst produktivity
v celé výrobě. Úkolem našeho
hospodářství bude, aby obtíže
organisační a akomodační, způsobené
tím, že na příslušné národní
podniky bude zapojen značný počet menších
podniků nyní znárodněných,
nezpomalily výrobní tempo a tím aby se nedotkly
našich hospodářských zdrojů.
Také tento úkol naše hospodářství
úspěšně zdolá a to tím
spíše, že půjde o úkol přechodného
rázu - čím více se podaří
urychlit onen organisační a akomodační
proces. To se nepochybně podaří. Při
organisačním začleňování
těchto závodů a při jejich zapojování
do plánu je nutno si uvědomit, že jenom dokonalý,
promyšlený a cílevědomý postup
nám zajistí kladné výsledky.
Otázka budoucího vývoje nově znárodněných
podniků je velmi živá, což je pochopitelně,
jestliže si uvědomíme, že se dotýká
existenční jistoty asi 1,400.000 lidí. Proto
bude nutno vytyčiti asi tyto zásady: 1. Bezpodmínečně
udržet výrobní programy v plném rozsahu
až do přesného zjištění
možnosti přeřadění, případně
vypuštění některého druhu výroby.
2. Zachovat nejen výrobní programy, ale též
funkce, které až dosud tyto závody plnily.
3. Zajistit pracujícím v těchto závodech
rovnocenné existenční uplatnění
ve stejné oblasti. 4. V krajích hospodářsky
slabých uvažovat o doplnění a rozšíření
těchto závodů na hospodářské
celky.
Národní podniky, do nichž nově znárodněné
jednotky vplynou, zajistí nejen plnění dosavadního
výrobního programu, ale také převezmou
všechny funkce těchto závodů, na př.
zajištění drobných kusových a
speciálních zakázek v krátkých
dodacích lhůtách, zajištění
služeb pro jiné pracovní úseky a pod.
Podniky se znárodňují zestátněním,
tedy v téže konstrukci, jakou řešily tyto
otázky původní dekrety o znárodnění.
Znárodnění je pojem hospodářské
reformy, výraz zestátnění pak určuje,
jakým způsobem se reforma uvádí ve
skutek a jaká je její základní myšlenka.
Již ve své zprávě k osnově zákona,
kterým se znárodňují další
průmyslové a jiné podniky, jsem se zmínil,
že novým zněním se přizpůsobují
dřívější dekrety o znárodnění
později schválenému zákonu o úpravě
některých finančních poměrů
národních podniků průmyslových
a potravinářských. Řekl jsem tam,
že dosavadní předpis, že národní
podniky budou odváděti přebytky svých
výtěžků státu, se mění
tak, že v budoucnosti na místo státu nastoupí
Fond znárodněného hospodářství.
Nebude snad od místa, jestliže připomenu již
nyní v této souvislosti, že součástí
pětiletého plánu bude také plán
finanční. V rámci předběžných
prací na orientačním finančním
rozpočtu pro pětiletý hospodářský
plán počítáme také s odvodem
ziskové kvoty národních podniků. Právě
v ziscích národních podniků bude hlavní
pramen příští kapitálové
tvorby. Zisky národních podniků projeví
se ovšem ve státním rozpočtu vždy
o rok později, nežli vznikly v hospodářství.
V roce 1949 přijdou tedy v úvahu zisky z r. 1948
atd. Poněvadž však závazky Fondu znárodněného
podnikání budou z počátku tak veliké,
že patrně stráví veškeré
zisky národních podniků, nebude lze r. 1949
pravděpodobně počítati se žádným
příjmem státní pokladny na ziskových
kvotách. Očekáváme však, že
v ostatních letech pětiletky budou tyto odvody mírně
stoupati od půl miliardy Kčs r. 1950 jako v druhém
roce pětiletky do 3 miliard Kčs v posledním
roce pětiletky. Počítáme jen s mírným
vzrůstem, poněvadž předpokládáme
účelné a hospodářské
dobudování organisace národních podniků.
Předpokladem této budoucí bilanční
aktivity národních podniků ovšem je
plánovaná tvorba cen, dokončení organisační
výstavby, zejména podnikové organisace a
finančního plánování podnikového.
Vážené shromáždění,
prožíváme znovu i v hospodářském
úseku velkou dobu. Staré organisační
formy se ruší a nahrazují formami novými.
Starý duch, zakořeněný vývojem
desetiletí velmi hluboko v naších myslích
a v naší praxi, ustupuje novému pojetí.
Nalézáme zcela nová měřítka
pro posuzování hodnot a vyvozujeme z toho důsledky.
To všechno jsou zcela přirozené důsledky
definitivní změny politické tváře
našeho státu po únorovém vítězství
demokratických a pokrokových sil.
Znárodňovací osnovy, které jsou nyní
projednávány, nám naznačují
velikost úkolů, před nimiž v praxi stojíme.
Další znárodnění, to není
jen změna vlastnické formy. Pokud by tomu tak mělo
být, pak jsme zklamali sami sebe a těžce se
prohřešili na duchu únorových událostí
a naší národní revoluce. Znárodnění
nesmí znamenat jen mechanické převádění
podniků a zařízení do zestátněných
forem. Nesmí se zvrhnout jen v moře nového
administrování a v klížení dosavadních
znárodněných podstat s podstatami novými.
Dalším znárodněním dostáváme
se před zcela nový komplex otázek, které
je nutno posuzovat jako celek a které je stejně
nutno řešit jako celek. To neplatí jen pro
průmysl, nýbrž pro všechny obory, ve kterých
nyní znárodnění probíhá.
Pronikavé změny hospodářského
rázu jsou tehdy na místě, jsou-li v souladu
s politickou strukturou veřejného života a
vykazují-li vyšší produktivitu než
dříve užívané formy. Tak tomu
bude i v našem případě. Není
pochyby, že v socialisujícím a socialistickém
státě musí býti zespolečenstevněná
forma podnikání formou dominující.
U nás tomu tak bude ihned po uzákonění
velkých znárodňovacích osnov, kdy
znárodněný sektor hospodářský
svým asi 90 % podílem na všem hospodářském
podnikání stane se rozhodujícím faktorem.
Zbývá proto splnit podmínku druhou - vykázat
vyšší produktivitu znárodněného
podnikání a vůbec celé nové
hospodářské struktury proti dřívějšku.
To není úkol malý. Vzpomínám
na první měsíce r. 1946, kdy jsme se znárodňovacími
dekrety v ruce hledali nejlepší formy pro naše
znárodněné průmyslové podnikání.
Pamatujeme se, jak různí odpůrci znárodnění
po velmi dlouhou dobu na základě statistických
dat dokazovali, že produktivita znárodněného
podnikání je nízká, a jak se snažili
tímto způsobem argumentovat, že jsme se dopustili
velkého omylu. (Předsednictví převzal
místopředseda dr John.) Ale potom jsme byli
svědky toho, jak nové formy se postupně vžily,
jak jejich hospodářské výsledky i
po stránce kvalitativní se lepšily až
do dnešního dne, kdy lze soudit, že definitivně
a skutečně dosáhly vyšší
produktivity práce. Právě v těchto
měsících bude se ve formě protiplánů
probojovávat poslední fáze velkého
snažení o lepší produktivitu práce
v první fázi znárodnění. Nerad
používám slova protiplán a používám
raději výrazu vstřícných plánů,
který považuji za výstižnější
i češtější; ostatně také
v ruštině se používá výrazu
"vstrěčnyj plan". Úspěch
akce vstřícných plánů ukázal,
kolik tvůrčí schopnosti je skryto v lidu
a jaké obrovské výsledky dokáže
iniciativa pracujících. Jestliže na př.
ostravší horníci překročili v
minulém týdnu poprvé denní těžbu
50.000 tun, pak není pochyby o tom, je to výsledek
skvělý. S nimi pak soutěží horníci
mostečtí, kterým děkujeme za to, že
vysoká těžba nám přináší
lepší zásobování uhlím
a zajišťuje nám zdroje energie. Ale vstřícné
plány znamenají nejen otevření nových
zdrojů základních materiálů,
nýbrž také velké úspěchy,
pokud jde o zvýšení výkonu, lepší
využití pracovní doby a nad to též
podněty ke zlepšené výrobě. Všechny
tyto úspěchy dokazují, jaké plody
může pracujícím přinésti
práce, pakliže byla osvobozena z pout kapitalistického
podnikání.